Jeesus kuoli jokaisen ihmisen puolesta

Tällaiselta näyttää meidän pienoinen Alijokemme kevättulvien aikaan.

Rakkaani Colette sillan ääressä.

Jumala otti ihmisyyden olemukseensa

Rakkauteen kuuluu se, että kohdataan toinen ihminen. Jumala pitää yhtä luomakuntansa kanssa. Meidän ihmisten luo hän tuli henkilökohtaisesti. Hän otti ihmisyyden olemukseensa. Näin sikiämisestään lähtien Jeesus, Jumalan toinen persoona, on olemukseltaan sekä Jumala että ihminen yhdessä persoonassa.

Se että Jumala otti ihmisyyden olemukseensa Jeesuksessa, merkitsee, että Jumala ymmärtää meitä ihmisiä. Toivottomia tapauksia ei ole. Koko ihmisen elämä on pelastettu.

hänen (Jeesuksen) oli tultava joka suhteessa veljiensä (meidän ihmisten) kaltaiseksi,

Jeesus kärsi kuolemen jokaisen ihmisen puolesta

Paastonaika valmistaa meitä kohtaamaan pääsiäisen sanoman. Jeesus kuoli ristin kuoleman. Kuolemallaan hän sovitti koko maailman synnin. Tämä merkitsee, että koko maailman jokaisen ihmisen synnit on jo sovitettu Golgatan ristillä. Kaikkien ihmisen koko syntisyys on sovitettu. Tätä sanomaa me julistamme maailmassa. Meillä on sovitettu Jumala. Jumalan rakkaus riittää jokaiselle. Jokainen saa käydä Jumalan eteen. Tässä ei ole yhtään erotusta.

Pitkäperjantai kertoo tästä sovituskuolemasta meidän pelastuksemme hyväksi.

Ylösnousemuksen sanoma täyttää pääsiäisen riemulla ja voitollisella ylistyksellä. Jeesus on noussut kuolleista. Kuoleman valta on voitettu. Meillekin koittaa ruumiin ylösnousemua ja iankaikkinen elämä.

Armollisen Jumalan tahto oli, että Jeesuksen oli kärsittävä kuolema jokaisen ihmisen puolesta.

Jumala armahtaa meitä

Jumalan sovituksesta seuraa, että Jumala on armollinen. Hän antaa kaikki meidän syntimme anteeksi, erotuksetta kaikki. Jumlan rakkauteen sisältyy se, että me itsessämme syntiset ihmiset saamme rauhan Jumalan kanssa. Tämä rakkaus on syvempää kuin meidän ihmisten rakkaus milloinkaan voi olla. Hänen rakkautensa on myös laajempaa kuin meidän ihmisten. Hänen rakkkautensa on rajaton, ääretön, mittaamaton, täydellinen.

hänestä tulisi armahtava ja uskollinen

SUNNUNTAI 18.2.2024

1. paastonajan sunnuntai (Invocavit)

Jeesus, kiusausten voittaja

Toinen lukukappale eli epistola

Kirjeestä heprealaisille, luvusta 2

Armollisen Jumalan tahto oli, että Jeesuksen oli kärsittävä kuolema jokaisen ihmisen puolesta. Niinpä hänen oli tultava joka suhteessa veljiensä kaltaiseksi, jotta hänestä tulisi armahtava ja uskollinen ylipappi ja hän voisi Jumalan edessä sovittaa kansansa synnit. Koska hän on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset, hän kykenee auttamaan niitä, joita koetellaan.

Hepr. 2:9, 17–18






66 KOMMENTIT

  1. Matias >>>>>>Roto toteat minulle:””Et oikein taida osata lukea sisltä, kun väität, ””

    Mielenkiintoinen kommentti, siis mitä Jeesus sanoo opetuslapsille kansojen ruhtinaista?

    25 Mutta Jeesus kutsui heidät tykönsä ja sanoi: ”Te tiedätte, että kansojen ruhtinaat herroina niitä hallitsevat, ja että mahtavat käyttävät valtaansa niitä kohtaan.
    26 Näin älköön olko teillä keskenänne, vaan joka teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne,(Matt.20)

    Siis kyllä Jeesus sanoo selkeästi ettei Hänen opetuslapsensa voi olla kansojen ruhtinaita eli hallita kansoja, mot.

    • Ari

      1) Kansojen olemassaolo on realiteetti. Muodot ja hallinnon organisointi voivat olla erilaisia, mutta ihmisten yhteiselämää on pakko säädellä, jotta ihmiset voisivat elää yhdessä.

      2) Jeesuksen kritiikki kohdistuu hallinnossa oleviin epäkohtin. Ei suinkaan itse ilmiön olemassaoloon.

      3) Jeesus itse esitää jo muinaisessa Egyptissä esiintyneen hyvän hallinnon ideaalin: Hallitsija on kansansa palvelija.

      Sama ideaali on EDELLEEN ohjeena Kamerunissa perinteisten heimopäällikköjen eli siis Hänen Majesteettien hallintotoimissa. Päällikön suuri valta on vain sitä varten, että valtuudet riittävät ihmisten auttamiseen.

      Esimerkki

      Erään päällikön luo tuli iso määrä pakolaisia naapurimaasta Nigeriasta. Muutama kysymys varmisti, että he todella ovat pakolaisia. Sitten samalta seisomalta päällikö määräsi, mihin taloon kukin menisi asumaan, mistä talosta kukin sai ruokaa varten maissia, mistä talosta öljyä ja lopuksi tehtävä: hän näytti paikan raivata itselleen peltoa. Työ oli aloitettava VIIMEISTÄÄN seuraavana aamuna. Näin samana päivänä noiden pakolaisten ongelmat oli ratkaistu ja sotaa pakoon päässeet olivat päässeet uuden elämän alkuun. Kaikki tarvittava oli hoidettu samalla kertaa siitä syystä, että valtuudet riittivät.

      Kävimme päällikön kotona jonkin ajan kuluttua. Äitinsä valmisti meille ruokaa, että pojalla olisi syötävää edustusmatkaltaan kotiin tultuaan, pani myös meitä varten. Hänen majesteettinsa tuli kotiin, asettui syömään meidän Coletten kanssa kolmestaan. Saman tien hän antoi luvan ihmisille tulla esittämään asioitaa. Nopeita päätöksiä, erinomaista tolkkua osoittavia. Sitten sisään tuli kymmenkunta miestä kantaen mukanaan valtavaa määrää banaaneja ja muita tuoreita maan tuotteita. He kertoivat olevansa noita aikaisemmin vähää aikaa aikaisemmin tapaamiaan pakolaisia. Toivat tullessaan ensi satoa äsken raivaamiltaan pelloilta. Kiitollisuuttaan toivat. Päällikkö ei ollut mitään pyytänyt, vaan ainoastaan järjestänyt heille uuden elämän alun. Heidän ilmeensä ja eleensä kertoivat heidän syvää onneaan, kun kaiken jättäneinä olivat pakoon lähtenet, ja nyt vain muutama kuukausi myöhemmin olivat saaneet ensi satonsa. Elämä oli saanut turvatun uuden alun. Siitä he kiitoksensa toivat.

      4) Niinpä siteeraamiisi sanoihin liittyen:

      Aikansa oppinein juutalainen Jeesus ei siis lähtenyt tyhjästä liikkeelle, vaan taustalla oli jo vuosituhansia vanha egyptiläinen opetus, mutta tuosta yleisestä ohjeesta lähtien Jeesus pystyi jatkamaan omaan tehtäväänsä omalla uhrikuolemallaan antaa koko ihmiskunnalle lunastus, sovinto Jumalan ja ihmisten välille.

      5) Tätä sovituksen sanomaa me kirkkona viemme eteenpäin, jotta kaikki ihmiset koko maailmassa pääsisivät siitä osallisiksi.

      2.Korinttolaiskirje:

      5:20 Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.

    • Matias Roto siis kyllä kansat ovat todellisuutta ei siinä mittään, mutta Jeesuksen seuraajat eiväthallitse toisia ihmisiä eli eivät ole kansojen hallitsijoita.

      Kuinka Jeesuksen opetuslapset eivät olleet kuuliaisia omille johtajilleen kun nämä käskivät olla julistamatta Jeesusta, siis ennen tulee totella Jumalaa kuin ihmistä.

      Edelleen tuot tuota omaa käsitystäsi Jeesuksen oppineisuudesta joka on Raamatun mukaan väärä, miksi?????

    • Ari

      1) Kuvitelmasi Jeesuksen oppimattomuudesta johtuu pelkästään tuon ajankohdan historiallisen tilanteen heikosta tuntemuksestasi. Valitettavasti mielipidettäsi näyttää ruokkivan myös virheellinen kuvitelmasi, että oppimattomuus muka olisi tavoiteltava hyve oikein hurskaalle ja hyvälle ihmiselle.

      Panenpa tähän vihjeeksi ensi blogini tekstistä Jaakobin kirjeen vihjeen, että viisautta kannattaa hankkia ja sen jatkoksi vähää myöhemmän jakeen, että viisaus kuuluu nimenomaan hyvään Jumalan mielen mukaiseen elämään.

      Jaakobin kirje:

      1:5 Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan.

      3:13 Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä.

    • Ari

      2) Puheesi, ettei Jumalan omalle muka sovi hallitustehtävät, on todella pahanlaatuista lahkolaisten vääristelyä.

      Paavalihan kertoo muiden ARMOLAHJOJEN joukossa myös HALLITSEMISEN ARMOLAHJASTA.

      1.Korinttolaiskirje:

      1:7 niin ettei teiltä mitään puutu missään armolahjassa, teidän odottaessanne meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestystä.

      12:4 Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;

      12:28 Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa,

      H A L L I T A,

      puhua eri kielillä.

      Saamme kiittää Jumalaa siitä, että kansojen hallitsijoissa on vuosituhansien aikana ollut erittäin hurskaita Jumalan omia.

      Tunnustuskirjamme Augsburgin tunnustus sanoo ikivanhan kristillisen perinteen mukaisesti.

      XVI Yhteiskunnallinen elämä
      Yhteiskunnallisen elämän asioista seurakuntamme opettavat, että yhteiskunnan lailliset järjestykset ovat Jumalan hyviä tekoja ja että kristityillä on lupa toimia esivallan viroissa, käyttää tuomiovaltaa, ratkaista oikeusasioita keisarillisen tai muun voimassa olevan lain mukaan, tuomita lain vaatimiin rangaistuksiin, käydä oikeutettuja sotia, olla asepalveluksessa, tehdä laillisia sopimukisia, omistaa yksityistä omaisuutta, vannoa vala esivallan sitä vaatiessa sekä solmia avioliitto.
      Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka kieltävät kristittyjä osallistumasta näihin yhteiskunnallisiin tehtäviin.

      Ne tuomitsevat myös ne, jotka opettavat, ettei kristillinen täydellisyys ole jumalanpelkoa ja uskoa, vaan yhteiskunnallisten velvollisuuksien hylkäämistä; evankeliumihan opettaa iankaikkista sydämen vanhurskautta. Se ei kumoa valtiota eikä perhettä, vaan vaatii nimenomaan, että ne on säilytettävä jumalallisina järjestyksinä ja että rakkautta tulee harjoittaa näiden järjestysten puitteissa. Sen tähden kristittyjen tulee välttämättä totella esivaltaansa ja sen lakeja, mikäli ne eivät käske tekemään syntiä, sillä siinä tapauksessa heidän tulee (Ap.t. 5:29) totella enemmän Jumalaa kuin ihmisiä (Apt. 5).

      https://tunnustuskirjat.fi/augstunn.html#Yhteiskunnallinenelama

    • Ari

      3) Huomaapa, että vähää aikaisemmin Pietari oli yhtenä kansansa huippuopettajien joukossa pitänyt helluntaisaarnan SUUREN KANSALLISEN juhlan helluntain aamupäivän liturgiassa.

      Mutta nytpä häntä kohtaan suunnattu kritiikki kohdistui nimenomaan siihen, että hän todisti Jeesuksen evankeliumia. Pietarin sanat koskivat nimenomaan tätä kritiikkiä ja siihen liittyvää Pietarin sanojen vastustamista.

      Tämän perusteella myös perinteinen kirkko on kautta aikojen julistanut, että enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä.

      Mutta muistappas, ettei tätä Pietarin sanaa saa käyttää mielivaltaisen KAPINALLISEN liikkeen pyrkimysten perusteluksi. Sellaisesta seuraa vain hävitystä ja sekasotkua, joka häiritsee kaikkien ihmisten elämää.

      Muistapa tämän väärinkäytön hedelmistä, että

      Hubmeierin toimintaympäristö

      Saksan talonpoikaiskapina johti

      noin 100 000 – 200 000 ihmisen kuolemaan.

    • Ari

      Jatkoa kohtaan 1) Jeesuksen oppineisuudesta

      Jeesuksen oppineisuus ei ollut mikään sattuma, vaan Jumala oli valmistellut sitä jo aikaisemmin.

      Onhan tunnettua, että yleisesti ottaen oppineitten lapset ovat oppineempia kuin oppimattomien lapset.

      Olen ennenkin kertonut vanhasta perinteestä, jonka mukaan Neitsyt Maria aloitti koulunkäyntinsä kolmivuotiaana ja jatkoi sitä aina 12 -vuotiaaksi asti. Hänen opiskelupaikkansa ei ollut mikä tahansa, vaan tuon ajan korkein oppilaitos Jerusalemin temppeli. Siellä hän opiskeli temppelin kankaiden valmistusta. Jumalan pyhäkköhän edellyttää parhaimpia mahdollisia tekstiilejä käytössään. Vain paras on riittävän hyvää Jumalan pyhäkköä varten.

      Tuon perinteen mukaan Maria oli tekemässä yhtä temppeliin menevää tilausta, kun Gabriel ilmestyi hänelle ja ilmoitti Jeesuksen syntymän.

      Tämän taustalla on se, että, kun Maria tuli murrosikään, noin 12 vuotiaaksi, niin hänet haluttiin naittaa, mutta hän halusi pysyä neitsyenä koko ikänsä. Sovittiin siis että Joosef otti hänet muodollisesti vaimokseen, mutta että he eläisivät Marian neitsyyden säilyttäen.

      Uudessa testamentissa Jeesuksen veljinä ja sisarina mainitut ovat Joosefin lapsia tämän aikaisemmasta avioliitosta.

    • Ari

      Temppeli sijaitsi Jerusalemissa.

      Ensimmäinen temppeli oli hävitetty vuonna 587 eKr.

      Toinen rakennettiin samalle paikalle kansan palattua Baabelin pakkosiirtolaisuudesta takaisin.

      Esra:

      5:14 Kuningas Koores antoi myös tuoda Baabelin temppelistä esiin Jumalan temppelin kulta- ja hopeakalut, jotka Nebukadnessar oli vienyt pois Jerusalemin temppelistä ja tuonut Baabelin temppeliin; ja ne annettiin Sesbassar-nimiselle miehelle, jonka hän oli asettanut käskynhaltijaksi.

      5:15 Ja hän sanoi tälle: Ota nämä kalut, mene ja pane ne Jerusalemin temppeliin. Ja Jumalan temppeli rakennettakoon entiselle paikallensa.

      6:5 Ja myös Jumalan temppelin kulta- ja hopeakalut, jotka Nebukadnessar vei pois Jerusalemin temppelistä ja toi Baabeliin, annettakoon takaisin. Ne tulkoot paikoilleen Jerusalemin temppeliin, pantakoon ne Jumalan temppeliin.”

      7:19 Ne kalut, jotka sinulle annetaan jumalanpalvelusta varten sinun Jumalasi temppelissä, jätä Jerusalemin Jumalan eteen.

    • Ari

      Maria asui Nasaretissa.

      Herodes Suuren aikana sinne oli muuttanut Davidin sukuun kuuluvia Herodeksen vainoharhaisuutta pakoon.

      Luukkaan evankeliumi:

      1:26 Kuudentena kuukautena sen jälkeen Jumala lähetti enkeli Gabrielin Galilean kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret,

      1:27 neitsyen tykö, joka oli kihlattu Joosef nimiselle miehelle Daavidin suvusta; ja neitsyen nimi oli Maria.

    • Matias Roto mistä sitten ”löydät” näitä kirjoitelmiasi kuten nyt Marian elämän vaiheita?

  2. Matias Roto kirjoitat edellä:””Tämän taustalla on se, että, kun Maria tuli murrosikään, noin 12 vuotiaaksi, niin hänet haluttiin naittaa, mutta hän halusi pysyä neitsyenä koko ikänsä. Sovittiin siis että Joosef otti hänet muodollisesti vaimokseen, mutta että he eläisivät Marian neitsyyden säilyttäen.

    ””

    Tää ei mee jakeluun eli miksi ihmeessä Joosef ja Maria olisivat menneet kihloihin jos Maria olisi halunnut pysyä neitseenä?

    Entäpä kun Joosef halusi hyljätä Marian?

    Tuot Raamatun vastaisia oivalluksia kuten nyt tämänkin (siis vielä Marian ikuinen neitsyys), Jeesuksen korkea oppineisuus, Pietarin oppineisuus, miksi väität Raamatun sanaa vastaan, en ymmärrä mitä haet noilla???????

    • Ari

      Vain sinun omat tyhjän päälle rakentamasi kuvitelmat saavat sinut luulemaan historiallisen tiedon olevan Raamatun vastaista. Historiallinen tieto ei suinkaan ole Raamatun vastaista, vaan ainoastaan auttaa ymmärtämään tapahtumien todellista luonnetta.

      Vastauksena kysymykseesi, mitä haen, on, että haen Raamatun sanan todellista ymmärtämistä enkä tyydy vain ihmisten vilkkaan mielikuvituksen keksimiin seli-seli höpötyksiin.

    • Ari

      Jotta ymmärtäisit minkälaisista kuvitelmista sinun omat mielikuvasi, sinun olisi otettava todesta se, että romanttisen rakkauden ideaali syntyi vasta 1900 -luvun aikana. Sitä ennen avioliitto oli nimenomaan yhteisiin velvoitteisiin ja yhteiskunnan muihin rakenteisiin sitoutunut sääty.

      Niinpä järjestely Joosefin ja Marian välillä oli temppelissä olevien oppilaista vastuussa olevien järjestely, jotta saataisiin Marialle turvallinen ja yhteiskunnan rakenteisiin sopiva ratkaisu hänen elämänsä suojan ja hyvinvoinnin järjestelyiksi.

      Muista että ”kihlaus” oli tuona aikana juridisesti sitova velvoitteiden järjestely, missä naisen asema turvattiin, niin että hän sai kaiken elämässään tarvitsemansa, asunnon, vaatteet, ruuan jne.

    • Matias Roto siis miksi tuot jotain Jeesuksen oppineisuutta tai Pietarin oppineisuutta kun kerran Raamattu selkeääkin selkeämmin sanoo että he olivat oppia saamattomia???

      Mihin perustuu ”tietosi”?

      Joh. 7:15
      Niin juutalaiset ihmettelivät ja sanoivat: ”Kuinka tämä osaa kirjoituksia, vaikkei ole oppia saanut?”

      Ap. t. 4:13
      Mutta kun he näkivät Pietarin ja Johanneksen rohkeuden ja havaitsivat heidän olevan koulunkäymättömiä ja oppimattomia miehiä, he ihmettelivät; ja he tunsivat heidät niiksi, jotka olivat olleet Jeesuksen kanssa

    • Ari

      Olet kuin Oiva Paloheimon runossa Auttamaton Pekka kokoelmassa Vaeltava laulaja, 1935, esintyvä poika, joka arvelee villakoiraa jellonakti, eikä millään muotoa muuta mieltään. Äiti yrittää korjata asianlaitaa, mutta ei onnistu. Sitten pyytää poikaa pyytämään Jumalalta anteeksi uhmakkuuttaan. Runon lopussa poika sanoo Jumalan kertoneen hänelle: ”Kat hattumpaa, ei hattumpaa, titä jellonakt minäkin entin luulin.”

    • Ari

      Lueppa sisltä: ”—- OSAA KIRJOITUKSIA —-” Tämä on asian todellisuus.

      Loput on vain ihmisten kuvittelua, kun eivät ymmärtäneet oppineen väen todellisuutta.

      Toisessa viittaamassasi jakeessa tulee ilmi ainoastaan se, etteivät Jeesuksen opetuksen vastustajat arvostaneet Jeesuksen opetusta. Vain heidän omat oppilaansa olivat oppineita heidän mielestään.

    • Matias Roto siis kyllä Jeesus kirjoituksia osasi kuten siihen viittasivat, mutta Hän ei ollut ihmisiltä saanut opetusta vaan Pyhä Henki toi kirjoitukset selkeänä Hänelle. Siis kun väität että Jeesuksen(kin) täytyi saada ihmisopetusta kirjoituksista niin menetät juuri sen Jumalan suuren viisauden pohjan eli Pyhän Hengen opetuksen, siis täysin oppimattomat ymmärtävät kirjoituksia paljon paremmin kuin korkeasti oppineet, joilla ei ole Pyhää Henkeä, sillä Jumala ilmoittaa Pyhän Hengen kautta niin evankeliumin kuin kirjoitukset ja salaa ”viisailta ja ymmärtäväisiltä”.

      Tässä ””Toisessa viittaamassasi jakeessa tulee ilmi ainoastaan se, etteivät Jeesuksen opetuksen vastustajat arvostaneet Jeesuksen opetusta. Vain heidän omat oppilaansa olivat oppineita heidän mielestään.”” tuot kyllä selkeästi omia ”seli-seli” höpötyksiäsi.

    • Ari

      1) Juutalaisille oppineille oli erittäin tärkeää, kuka mitäkin oppia oli opettanut. Todistajien ketjun piti olla aukoton.

      Tästä on peräisin se perinteisen kirkon opetus, että piispojen ketjun pitää olla aukoton apostoleista asti. Successio apostolica on voimassa meidänkin luterilaisessa kirkossamme.

      Tämä samainen ajattelutapa todistuksen ja opetuksen ketjusta johti Jeesuksen vastustajat siihen, että kun opettajaa ei hyväksyneet, niin eivät oppilaitakaan.

      2) Asetat Pyhän Hengen opetuksen hänen kansastaan irralleen. Tällä revit Hänet ja Hänen työnsä erilleen, toisiaan vastaan sotiviksi suureiksi. Muista että kolmannessa uskonkappaleessa sanotaan, että kirkko on Hänen työvälineensä. Kirkko on Hänen työnsä aikaansaannos ja hedelmä, jonka Hän on sanan ja sakramenttien välityksellä synnyttänyt. Niin kuin HÄN aikoinaan maailman luomisessa loi elämän, niin edelleenkin hän veden mukana toimien pyhän kasteen toimituksessa antaa Pyhän Hengen lajan kastetulle. Elämän Jumalan lapsena.

      Kirkosta irrallaan oleva muka oppi on harhaoppia. Pyhä Henki ei toimi itseään vastaan. Sen sijaan Raamattu varoittaa mitä vakavimmin kaiken maailman salaopeista, jotka sotivat ihmisten yhteistä elämää Jumalan luomassa maailmassa.

      3) Kuvitelmasi siitä, että oppimattomuus muka olisi hyve, jonka ANSIOSTA ihminen muka saisi syvällisemmän opetuksen kuin luonnollisella opiskelulla, on mitä vaarallisin Raamatun vääristely.

      Raamattuhan kehottaa: ”Hanki viisautta!”

      Tämä on Jumalan sanan linjaus. Tämä on Pyhän Hengen opetuksen linjaus.

    • Ari

      4) Aivan kristologisesti lauseesi, missä sanot, että Pyhä Henki opetti Jeesusta, ja tästä päättelet Jeesuksen saaneen jotain sellaista oppia, mitä hänellä ei muka ennestään ollut.

      Tämä asettaa ongelmia jopa kahdessa näkökohdassa.

      Ensinnäkin se alentaa Jeesuksen TÄYTTÄ JUMALUUTTA. Jumala on yksi. Siksi Isän ja Pojan Pyhän Hengen välillä ei ole opillista, tiedollista eikä voimien välillä mitään eroa, ei pienintäkään. Kuvitelma, että Pyhän Hengen muka pitäisi antaa jotain salaista tietoa Pojalle, jota Pojalla ei muka olisi omasta takaa, KIELTÄÄ POJAN JUMALUUDEN.

      Muista Raamatun sana, että Jeesus lähettää Pyhän Hengen opetuslapsilleen, ja HÄN, Pyhä Henki ottaa Jeesuksen omasta ja ojentaa sen ihmisille.

      Toiseksi tämä ajatuksesi kieltää Jeesuksen inhimillisen luonnon täydestä ottamisen. Ihmisen elämään kuuluu oppiminen. Kieltäessäsi ihmisen oppimiseen kuuluvan todellisuuden Jeesuksen kohdalla kiellät hänen TÄYDEN ihmisyytensä.

      Tällä opillasi olet vaarallisella tiellä. Muista että Raamatussa todetaan Jumala Pojan tulleen lihaan. ”Sana tuli lihaksi”. Joh. 1:14. Tähän kokonaan ihmiseksi tulemiseen kuuluu myös ihmisen kokema oppimisen ilo ja vaiva. Ilo tiedon kasvusta ja asioiden ymmärtämisestä ja lukemisen antamasta henkisestä avartumisesta, ja toisaalta oppimiseen toisinaan kuuluva vaivannäkö ja välillä väsymyskin.

  3. Matias Roto toteat minulle:”” Kuvitelmasi siitä, että oppimattomuus muka olisi hyve, jonka ANSIOSTA ihminen muka saisi syvällisemmän opetuksen kuin luonnollisella opiskelulla, on mitä vaarallisin Raamatun vääristely.””

    Et siis ole ymmärtänyt ollenkaan mitä Raamattu sanoo tästä asiasta.

    Siis jokainen ihminen on kykenemätön ymmärtämään omalla ”viisaudella ja ymmärryksellä” evankeliumia, siis opiskelu ei anna siihen mitään enempää, siis Jumala salaa evankeliumin kaikilta ihmisiltä kunnes nämä nöyrtyvät parannukseen ja Jeesus parantaa paatuneen sydämen eli uskova saa Pyhän Hengen jonka kautta Jumala ilmoittaa evankeliumin näille.

    Se että ”kirjanoppineitten” eli ”viisaiden” on vaikeampi nöyrtyä onkin se juttu josta esimerkkinä ovat Jeesuksen ajan oppineet, samoin Jeesuksen opetuslapset olivat esimerkkinä kuinka oppimattomat kohtasivat Jeesuksen, Pietari sanoi:

    Luuk. 5:8
    Kun Simon Pietari sen näki, lankesi hän Jeesuksen polvien eteen ja sanoi: ”Mene pois minun tyköäni, Herra, sillä minä olen syntinen ihminen”.

    ”Viisaat ja ymmärtäväiset” eivät tunnusta olevansa väärässä eli eivät notkista polviaan Jeesuksen edessä vaan luottavat omaan opittuun oppiinsa.

    • Ari

      Jälleen kerran tuot esille tuon ylistyksen tyhmyydelle. Koska irrotat Pyhän Hengen työn hänen omasta varsinaisesta työstään, jonka hän tekee kirkkoaan välikappaleena käyttäen, niin päädyt täysin ilmassa leijuviin opinkohtiin.

      1) Väitteesi: ”Et siis ole ymmärtänyt ollenkaan mitä Raamattu sanoo tästä asiasta.” en täysin virheellinen. Heität vain niskoiltasi Jumalan Pyhän Hengen inspiroiman sanan, että pitää hankkia viisautta.

      Sananlaskut:

      1:7 Herran pelko on tiedon alku; hullut pitävät halpana viisauden ja kurin.

      Tässähän sanotaan, että viisauden halpana pitäminen on hulluutta.

      2:6 Sillä Herra antaa viisautta, hänen suustansa lähtee tieto ja taito.

      Tässähän sanotaan, että viisauden alkuperä on Jumala, joka viisauden meille antaa.

      4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.

      4:7 Viisauden alku on: hanki viisautta, ja kaikella muulla hankkimallasi hanki ymmärrystä.

      Näissä kahdessa JUMALAN SANA ELI RAAMATTU kehottaa viisauden hankkimiseen.

      10:13 Ymmärtäväisen huulilta löytyy viisaus, mutta joka on mieltä vailla, sille vitsa selkään!

      Tässä sanotaan että viisauden hankkimisen laiminlyönti johtaa kuritukseen.

      10:23 Tyhmälle on iloksi ilkityön teko, mutta ymmärtäväiselle miehelle viisaus.

      Tässä kerrotaan, että tyhmyys johtaa ilkivallan tekoon.

      10:31 Vanhurskaan suu kasvaa viisauden hedelmän, mutta kavala kieli hävitetään.

      Tässä kerrotaan että vanhurskaus antaa hedelmänä viisauden, mutta sen halveksuminen ansaitsee hävityksen.

      JOTEN

      Tässä muutama jae missä SELKEÄSTI KUMOTAAN SINUN KUVITELMASI, että viisaus muka olisi pahasta ja tyhmyys tavoiteltavaa.

    • Ari

      2) Väitteesi: ”jokainen ihminen on kykenemätön ymmärtämään omalla ”viisaudella ja ymmärryksellä” evankeliumia, siis opiskelu ei anna siihen mitään enempää, ” sisältää keskenään eri tasoisia kysymyksiä, joiden sekoittaminen saa aikaan täysiä mielettömyyksiä.

      Ensinnäkin. Paavali kutsuu KAIKKIA KIRKON JÄSENIÄ Jumalan pyhiksi kirjeittensä alkusanoiksi. Tämä siistä syystä että KIRKKO ON PYHÄN HENGEN YHTEISÖ.

      Roomalaiskirje:

      1:7 kaikille Roomassa oleville Jumalan rakkaille, kutsutuille pyhille. Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!

      2.Korinttolaiskirje:

      1:1 Paavali, Jumalan tahdosta Kristuksen Jeesuksen apostoli, ja veli Timoteus Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle ynnä kaikille pyhille koko Akaiassa

      Jokainen, joka tunnustaa Jeesuksen Herraksi, pelastuu. Hän on Pyhän Hengen johdossa.

      1.Korinttolaiskirje:

      12:3 Sen tähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: ”Jeesus olkoon kirottu”, ja ettei kukaan voi sanoa: ”Jeesus olkoon Herra”, paitsi Pyhässä Hengessä.

      Kerran Paavali kutsui luokseen eri alueitten piispoja ja puhui heille Pyhän Hengen antamasta voimasta heidän työhönsä.

      Apostolien teot:

      20:28 Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut.

      Joten toisin kuin omien ajatustesi häkkiin itsesi lukkinneeksi sulkeutuneena osaat kuvitella, niin KIRKON VIRKA ON PYHÄN HENGEN ASETTAMA JA VAHVISTAMA.

    • Matias Roto sanoppa nyt mitä ihmeen ”viisautta” on se kun ei ota Raamatun sanaa niinkuin se on kirjoitettu?

    • Ari

      Toisin kuin kuvittelet niin otan Raamatun sanan juuri niin kuin se on kirjoitettu, mutta valitettavasti omien vääristyneitten käsitystesi takia sinä et sitä huomaa, koska mielikuvituksesi laukkaa ilmakuplia pulputtaen.

      Otetaanpa nyt ihan todesta se, että voidakseen toimia Jumalan kansan eli siis Pyhän Hengen yhteisön eli siis Kristuksen ruumiin palveluksessa viranhaltijalta edellytetään viisautta.

      Apostolien teot:

      6:3 Valitkaa sen tähden, veljet, keskuudestanne seitsemän miestä, joista on hyvä todistus ja jotka ovat Henkeä ja viisautta täynnä, niin me asetamme heidät tähän toimeen.

      6:10 mutta he eivät kyenneet pitämään puoliaan sitä viisautta ja henkeä vastaan, jolla hän puhui.

      7:10 ja pelasti hänet kaikista hänen ahdistuksistansa. Ja hän antoi hänelle armon ja viisauden faraon, Egyptin kuninkaan, edessä; ja tämä pani hänet Egyptin ja kaiken huoneensa haltijaksi.

      7:22 Ja Mooses kasvatettiin kaikkeen egyptiläisten viisauteen, ja hän oli voimallinen sanoissa ja teoissa.

      Joten ilman egyptiläiseen viisauteen kasvatuksen saamistaan Mooseskaan ei olisi voinut ollut Jumalan kansan vapauteen johdattaja.

    • Ari

      Kuvitelmasi, että oppisi muka synnyttäisi väkivallattomuutta osoittautuu jo syntymähetkellään mitä kovinta väkivaltaa.

      Hubmeier toimi aikoinaan Ingolstadtin yliopiston vararehtorina. Virkansa hän menetti, kun Augsburgin valtiopäivät antoivat hänelle sellaisen varoituksen juutalaisvainon yllyttämisestä, että se käytännössä oli potkujen saaminen tuosta yliopiston virasta. Yhden tuhotun synagogan paikalle rakennettiin Neitsyt Marialle omistettu kirkko, jonka saarnaajaksi Hubmeier ryhtyi.

      Sitten syttyi talonpoikaiskapina vuosina 1524 – 1525. Hubmeier oli yksi niistä, jotka pyrkivät tämän kapinan johtoon. Hubmeier ei kuitenkaan onnistunut tässä pyrkimyksessään.

      Tammikuussa 1525 muutama mies kastoi itsensä uudelleen aikuisena, vaikka olivat jo lapsena saaneet pyhän kasteen. Tämän he tekivät poliittisena protestina Zürichin kaupunginraadin yhdelle päätökselle. Hubmeier liittyi tähän ja kastoi saman vuoden 1525 pääsiäisenä noin 300 seurakuntalaistaan tällä samana vuotena KOKO MAAILMANHISTORIAN ENSIMMÄISEN KERRAN esiintyneen kastekäytännön mukaisesti.

      Vasta tämän tehtyään hän alkoi kirjoitella muutamia kirjasia tämän KOKONAAN UUDEN KASTETAVAN puolusteluksi. Näitä hän kirjoitteli vuosina 1525-1527. Sitten itse keisari etsintäkuulutetti hänet ja hänet otettiin kiinni kapinallisena. Hän sai kuolemantuomion 10.3.1528.

      Tämä kapinallisena kuolemantuomion saaminen sai aikaan sen että 1500 -luvulla juuri kukaan ei uskaltanut mainita hänen nimeään, vaikka jostain syystä olivatkin tulleet hänen vaikuttamaksi. Kapinan uusiutumisen pelko oli niin syvä. Niinpä ensimmäiset baptistiseurakunnat syntyivätkin vasta 1600 -luvulla.

      JA JOTTA näkisit että syyttäessäsi perinteisen opin mukaista kirkkoa väkivallasta sinä olet ajautunut sellaisen kasteopin seuraajaksi, jonka KEKSIJÄ pyrki talonpoikaiskapinan johtoon.

      Talonpoikaiskapinan menoa kuvasi muuan aikalainen sanoen, että he varastivat, ryöstivät, raiskasivat naisia ja tappoivat ihmisiä, missä he liikkuivatkaan. Niinpä ruhtinaitten piti lähettää heitä vastaan parhaat sotilaansa, jotka kukistivat kapinan erittäin kovakouraisin ottein.

      Talonpoikaiskapinassa 1524 – 1525 tapettiin noin 100 000 – 200 000 ihmistä.

      JOTEN Ari

      Toimit sen sananlaskun mukaan, että ”pata kattilaa soimaa”. Sinun kasteoppisi keksijä sekaantui sellaiseen kapinaan jossa tuollainen määrä ihmisiä sai väkivaltaisen kuoleman.

    • Matias Roto miksi edelleenkin tuot tuota Hubmeirin juttua niinkuin olisin hänen seuraajansa, olenko kertaakaan maininnut hänen nimeään kun olen tuonut evankeliumia esille, en ole, joten miksi yhdistät häntä ja hänen oppiaan minuun?

      NYT on kyse Raamatun sanasta ja siitä kuinka se on kirjoitettu, ei siinä ole kyse minun ”opista” vaan selkeästä Raamatun sanasta, otetaanko se niinkuin se on kirjoitettu vai ei.

    • Ari

      Yrityksesi kieltää Hubmeierin vaikutus omaan kasteoppiisi on yhtä tyhmää asioiden vääristelyä, kuin jos yrittäisit väittää, ettet sinä näissä keskusteluissa muka kirjoittaisi suomen kielellä. Koko opillinen systeemisi, miten tarkastelet kasteeseen liittyviä raamatunkohtia nimittäin noudattaa aivan perusrakenteitaan myöden niitä väitteitä, joita hän keksintöönsä ujutti.

      Niin kuin tekstisi seuraa suomen kielen rakenteita, niin kasteoppisi seuraa Hubmeieriä. Joten turha sinun on kinata, ettet muka olisi Hubmeierin opetuslapsi. Sellaista yrittäessäsi olet kuin väittäisit omaa kielenkäyttöäsi englanniksi.

      Mutta ottakaamme tähän yksi jae Ef. 1:22 englanniksi Weymouth New Testament käännöksen mukaisesti

      God has put all things under His feet, and has appointed Him universal and supreme Head of the Church, which is His Body,

      Tässä englannin kielisessä käännöksessähän sanotaan, että JEESUS KRISTUS ON KIRKON PÄÄ JA TÄMÄ KIRKKO ON HÄNEN RUUMIINSA.

      Haluan vain sanoa sinulle, että kieltäessäsi oman kasteoppisi keksijän seuraat häntä kuin siitossonni hoitajaansa, joka sitä vetää nenärenkaasta ohjaten, kuten tehtiin sodan jälkeen maassamme.

    • ”Sen voi jokainen nähdä niistä hedelmistä, joita nuo ’kirkon virkamiehet’ ovat tehneet.” On hyvä erottaa kirkon virka ja sitä hoitavat miehet ja naiset toisistaan. Pyhääkin virkaa voi hoitaa huonosti. Uskoakseni kirkon virasta ovat parhaiten suoriutuneet ne, jotka ovat osanneet päivittäin kilvoitella oman raadollisuutensa kanssa.

    • Martti

      Kiitos sinulle elämää ymmärtävästä puheenvuorostasi!

      On ihanaa nähdä miten hyvää hedelmää tuottaakaan perehtyneisyytesi kahden maan kulttuuriin. Tajuat elämän realiteetteja aidon inhimillisesti.

      Valitettavasti kinaajakaverimme puheenvuoroista puuttuu juuri terveen elämän maku. Aidon kuuntelemisen sijaan puskee joka suuntaan päätään milloin seinään milloin kanssakeskustelijoitaankohti.

    • Olen lukenut herännäisjohtaja Juho Malkamäen seurapuheita. Hänen ajatuksissaan toistuu se, että Pyhä Henki vaikuttaa Kristuksen seuraajassa yhä uudestaan tunnon omasta viheliäisestä syntisyydestä ja Herran rajattomasta armosta, joka sen peittää. Ari Pasasen näkemys parannuksen ja uskoontulon seurauksena alkavasta uudesta ja synnittömästä elämästä on herännäisyydelle aivan vieras. ”Se on uskomista sen Herran päälle, joka on niellyt meidän surkeutemme ja tunnustaa Jumalan edessä meidät omiksensa. Jumala ei katso meitä siksi, mitä me olemme, vaan arvostelee meityä Kristuksessa ja ottaa Hänestä.”

    • Martti

      Kiitos erittäin hyvästä kommentistasi!

      Juho Malkamäen opetus on tajunnut uskon elämän todella aidosti ja totuudellisesti.

      Kiitos, että tuot tämän esille!

  4. Matias Roto tuot esille väitteen:””Toisin kuin kuvittelet niin otan Raamatun sanan juuri niin kuin se on kirjoitettu, mutta valitettavasti omien vääristyneitten käsitystesi takia sinä et sitä huomaa, koska mielikuvituksesi laukkaa ilmakuplia pulputtaen.””

    Täähän on just se ettet itse huomaa että tuo ei todellakaan pidä paikkaansa, niinkin yksinkertaisessa asiassa kuin Pietarin oppineisuus väität selkeästi aivan muuta kuin mitä Raamattu sanoo:

    Ap. t. 4:13
    Mutta kun he näkivät Pietarin ja Johanneksen rohkeuden ja havaitsivat heidän olevan koulunkäymättömiä ja oppimattomia miehiä, he ihmettelivät; ja he tunsivat heidät niiksi, jotka olivat olleet Jeesuksen kanssa

    • Ari

      Älä anna levysi juuttua uralleen. Et tuo mitään uutta tässä viimeisessä puheenvuorossasi.

      Kysynkin ihan suoraan: Haluatko sinä tällä oppimattomuuden ylistelylläsi vanhurskauttaa oman laiskuutesi hedelmänä tuoman tietämättömyytesi muka suurena hyveenä, jolla pyrit pääsemään Jumalalle kelpaavaksi.

      Jotta vapaudut tämänlaisesta asenteesta ota opiksesi Sananlaskujen näkemys asenteellisesta tyhmyydestä. (Luontovarustukseltaan vähä-älyiset ovat eri luokassa. Heitä eivät nämä sanat tarkoita.)

      15:2 Viisasten kieli puhuu tietoa taitavasti, mutta tyhmäin suu purkaa hulluutta.

      15:7 Viisasten huulet kylvävät tietoa, mutta tyhmäin sydän ei ole vakaa.

      15:20 Viisas poika on isällensä iloksi, mutta tyhmä ihminen halveksii äitiänsä.

      17:10 Nuhde pystyy paremmin ymmärtäväiseen kuin sata lyöntiä tyhmään.

      17:12 Kohdatkoon miestä karhu, jolta on riistetty poikaset, mutta älköön tyhmä hulluudessansa.

    • Matias Roto miksi väistät selkeät kysymykset ja käännät katseesi minuun, ei se muuta sitä että tuot jotain omaa kun et ota Raamatun sanaa niinkuin se on kirjoitettu.

      Näytä yksikin kohta jossa Pietarin oppineisuus tulisi esille eli että hän olisi korkeasti koulutettu, äläkä tuo Raamatun ulkopuolisia ns ”viisaitten” kirjoituksia vaan selkeää Raamatun sanaa?

    • Ari

      Kysymyksesi on yhtä lailla asian vierestä menevä, kuin kysyä miten sinä mitenkään voit Raamatun kirjaimellisesta sanasta todistaa, että sinulla on lupa käyttää hyväksesi tietokonetta ja internettiä, voidaksemme käydä tätä keskustelua?

      Koeta hyvä ihminen ymmärtää mitä tarkoittaa evankeliumin toteamus meidän tietomme rajallisuudesta ja siitä, ettemme koskaan tämän elämän aikana voi päästä kaiken tietämyksemme rajoille asti.

      Johanneksen evankeliumi:

      21:25 On paljon muutakin, mitä Jeesus teki; ja jos se kohta kohdalta kirjoitettaisiin, luulen, etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa.

      Joten älä hyvä ihminen rajoita Jumalan työssään käyttämän tiedon määrää, koska emme elä tyhjiössä, vaan jos jätämme vesilasin tyhjäksi vedestä, niin ilma täyttää sen. Jos kieltäydyt ottamasta vastaan asiallista historian tietoa Raamatun ajasta niin mielesi ei kuitenkaan jää tyhjäksi, vaan täytät aukkokohdat joka joidenin lahkolaisten syöttämillä sotkuilla tai oman mielikuvituksesi pilvilinnoilla.

      Ota huomioon, ettei kukaan voi tavoittaa kaikkea tietoa, vaan jokaisen tietojen hankinnalla on omat rajansa.

      Otanpa yhden esimerkin näistä reaalielämän rajoista omasta työstäni.

      Eiliseen mennessäni olin ehtinyt lukea/kuunnella seuraavan blogini pohjana olevan tekstin vasta 23 tai kielten erilaisen laskemisperusteiden mukaisesti 27 eri kielellä. Aika ja voimat eivät aina riitä kaikkeen mitä mieli tekisi. vaan toisinaan on tyydyttävä myöntämään, että tietämyksemme on parhaimmillaankin vain kuin pienen pieni pisara Jumalan tiedon kaikkien valtavamerten suuruisten tietomääräin rinnalla.

  5. Matias Roto toteat minulle:””Kysymyksesi on yhtä lailla asian vierestä menevä, kuin kysyä miten sinä mitenkään voit Raamatun kirjaimellisesta sanasta todistaa, että sinulla on lupa käyttää hyväksesi tietokonetta ja internettiä, voidaksemme käydä tätä keskustelua?””

    Siis tämä(kin) rinnastuksesi on todella outo, eihän Raamatussa puhuta mitään tietokoneesta tai internetistä, mutta Pietarin oppineisuudesta puhutaan, siis en tiedä miksi teet näitä aivan päättömiä vertailuja???????

    Siis kyse on siitä mitä todella Raamatussa sanotaan ja siitä otetaanko se niinkuin se on kirjoitettu vai tuodaanko jotain omaa ”tietoa” sen tilalle?

    Nyt pidän tauon kommentoinnissa.

    • Ari

      Otan esimerkin siitä, miten tilanne vaikuttaa merkityksiin ja ihmisten lausumiin 1800 -luvun Sammatista. Eräät itseään herrasväkeen kuuluviksi ja tärkeinä ihmisiä pitävät olivat menossa kuuluisan professorin luo. Näkivät rannalla miehen veneensä ääressä, kertoivat matkansa päämäärän ja kysyivät kyytiä. Mies pyysi veneeseensä ja souti vieraat professorin kotiin. Vieraat astuivat taloon ja soutumies seurasi heitä sisälle asti. Ruoka oli pöydässä ja vieraita pyydettiin syömään. Hämmästyneet vieraat huomasivat myös soutumiehen käyvän syömään.

      Silloin vieraat ihmettelivät, että myös soutumiehelle annettiin ruokaa ja kysyivät tätä ihmetellen.

      Silloin ruokapöytään pyytänyt väki ilmaisi, että toki talon isännällekin, professorille itselleenkin annetaan ruokaa yhdessä vieraidensa kanssa.

      Vasta tuolloin vieraille selvisi, että maankuulu professori Elias Lönnrot itse oli soutanut heidät kotiinsa.

      Oma asenteesi Pyhää Pietaria kohtaan on kuin noiden hesalaisten ”herrasväkeen” itseänsä kuuluviksi luulleitten käyttäytyminen Sammatissa asuvaan soutumieheen. Et huomaa, että tuo aikoinaan Tiberiaan järven vesillä kalastanut oli samainen kansallinen huippusaarnaaja, joka oli pitänyt mestarillisen saarnansa kansallisessa suurjuhlassa sen aamupäivän liturgiassa. (Muista että parhaimmillaan Jerusalemissa saattoi liikkua helluntaijuhlan aikana jopa yli miljoona henkeä.)

      Joten Ari hyvä

      Miksi asennoidut apostoli Pietariin kuin nuo 1800 – luvun itseään täynnä olevat muka ”herrasväkeen” kuuluvat aikansa kuuluisaan professoriin vain siitä syystä, että omien ennakkoluulojensa sokaisemina eivät ymmärtäneet tämän oppimattomana renkinä pitämänsä soutumiehen olevan aikansa korkeinta oppineiden huippua? Syyllistyt samaan ylimielisyyteen, samaan itsensä korottamiseen, samaan ylpeilyyn, samanlaiseen omien ennakkoluulojensa harhauttamana olemiseen.

  6. Ari

    Valitettavasti otat joitakin yksittäisiä lauseen osia irralleen tuon hetkisestä yhteydestään ja teet noista pienistä palasista valtavan laaja-alaisia johtopäätöksiä sellaisiin yhteyksiin asti, joihin noiden sirpaleitten todistusvoima ei alkuunkaan riitä.

    On siis edelleenkin aihetta osoittaa sinulle tie todelliseen tietoon. Lue asiallista kirjallisuutta, missä ihan oikeasti kerrotaan käsiteltävää asiaa oman aikansa ajattelutavan mukaisesti ymmärtäen, niin et mene kokonaan toisenlaisten olosuhteitten yhteydessä syntyneitten oikosulkujen mukana tekemään perusteettomia kuvitelmia.

    Hanki viisautta! ” sanoo Jumalan sana Sananlaskujen kirjassa.

  7. Koeta hyvä Ari ottaa todesta Raamatun kehotus viisauden hankkimisesta.

    Siitä puhuu myös Jaakobin kirje luvussa yksi.

    Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön sitä Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta. Mutta pyytäköön uskossa, lainkaan epäilemättä. Joka epäilee, on kuin meren aalto, jota tuuli ajaa sinne tänne.

    https://www.kotimaa.fi/blogit/rukoile-rohkeasti/

    Hanki myös ymmärrystä, että oppisit ymmärtämään, mitä Raamatun tekstissä sanotaan. 1. Johanneksen kirje sanoo että meille pyhän kasteen saaneille kirkon jäsenille Jumala on antanut YMMÄRRYSTÄ.

    Oletko muutten tietoinen että kirje on luonteeltaan kirjeeksi muovattu kastepuhe sellaisille perheille, joissa koko perhe vauvasta vaariin oli vettä kädellä valaen kastettu Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

    Me tiedämme myös, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, jotta tuntisimme hänet, joka on Todellinen.

    https://www.kotimaa.fi/blogit/jeesus-antaa-elaman/

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25

Tällaiselta näyttää meidän pienoinen Alijokemme kevättulvien aikaan.

Rakkaani Colette sillan ääressä.

Jumala otti ihmisyyden olemukseensa

Rakkauteen kuuluu se, että kohdataan toinen ihminen. Jumala pitää yhtä luomakuntansa kanssa. Meidän ihmisten luo hän tuli henkilökohtaisesti. Hän otti ihmisyyden olemukseensa. Näin sikiämisestään lähtien Jeesus, Jumalan toinen persoona, on olemukseltaan sekä Jumala että ihminen yhdessä persoonassa.

Se että Jumala otti ihmisyyden olemukseensa Jeesuksessa, merkitsee, että Jumala ymmärtää meitä ihmisiä. Toivottomia tapauksia ei ole. Koko ihmisen elämä on pelastettu.

hänen (Jeesuksen) oli tultava joka suhteessa veljiensä (meidän ihmisten) kaltaiseksi,

Jeesus kärsi kuolemen jokaisen ihmisen puolesta

Paastonaika valmistaa meitä kohtaamaan pääsiäisen sanoman. Jeesus kuoli ristin kuoleman. Kuolemallaan hän sovitti koko maailman synnin. Tämä merkitsee, että koko maailman jokaisen ihmisen synnit on jo sovitettu Golgatan ristillä. Kaikkien ihmisen koko syntisyys on sovitettu. Tätä sanomaa me julistamme maailmassa. Meillä on sovitettu Jumala. Jumalan rakkaus riittää jokaiselle. Jokainen saa käydä Jumalan eteen. Tässä ei ole yhtään erotusta.

Pitkäperjantai kertoo tästä sovituskuolemasta meidän pelastuksemme hyväksi.

Ylösnousemuksen sanoma täyttää pääsiäisen riemulla ja voitollisella ylistyksellä. Jeesus on noussut kuolleista. Kuoleman valta on voitettu. Meillekin koittaa ruumiin ylösnousemua ja iankaikkinen elämä.

Armollisen Jumalan tahto oli, että Jeesuksen oli kärsittävä kuolema jokaisen ihmisen puolesta.

Jumala armahtaa meitä

Jumalan sovituksesta seuraa, että Jumala on armollinen. Hän antaa kaikki meidän syntimme anteeksi, erotuksetta kaikki. Jumlan rakkauteen sisältyy se, että me itsessämme syntiset ihmiset saamme rauhan Jumalan kanssa. Tämä rakkaus on syvempää kuin meidän ihmisten rakkaus milloinkaan voi olla. Hänen rakkautensa on myös laajempaa kuin meidän ihmisten. Hänen rakkkautensa on rajaton, ääretön, mittaamaton, täydellinen.

hänestä tulisi armahtava ja uskollinen

SUNNUNTAI 18.2.2024

1. paastonajan sunnuntai (Invocavit)

Jeesus, kiusausten voittaja

Toinen lukukappale eli epistola

Kirjeestä heprealaisille, luvusta 2

Armollisen Jumalan tahto oli, että Jeesuksen oli kärsittävä kuolema jokaisen ihmisen puolesta. Niinpä hänen oli tultava joka suhteessa veljiensä kaltaiseksi, jotta hänestä tulisi armahtava ja uskollinen ylipappi ja hän voisi Jumalan edessä sovittaa kansansa synnit. Koska hän on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset, hän kykenee auttamaan niitä, joita koetellaan.

Hepr. 2:9, 17–18