Isiemme kärsimät vääryydet. Unohdettava vai kaivettava esiin?

Artikkeli KotimaaPro:n puolella 29/11/18 Raija Rantolan esityksestä konstellaatioon, joka mahdollistaa menneitten sukupolvien asioiden uudelleenjärjestelyn. Tämä on kirjoitettu, niinkuin se olisi hengellisyyteen liittyvää, vaikka Raamattua eikä Jeesusta tai Jumalaa mainita.

“Nyt heidän jälkeläisensä kantavat harteillaan käsittelemättä jääneitä sotataakkoja ja sisällään jälkiä menneistä sukulaisista, joita oli aikanaan liian tuskallista muistaa.”

Psykoanalyysi, prykoterapiat ja yleensäkin psykologia ‘hoitaa’ sitä osaa ihmisessä, josta Paavali kirjoittaa, Room.13:14: “vaan pukekaa päällenne Herra Jeesus Kristus, älkääkä niin pitäkö lihastanne huolta, että himot heräävät.”

Siis uskovan liha ei tarvi hoitoa, vaan Hengellä kuolettamista, unohtaa menneet, Kristuksessa on Uusi sijaan tullut, vt. Jes. 43: 18 Älkää entisiä muistelko, älkää menneistä välittäkö. 19 Katso, minä teen uutta;…

Uskomattomalla taas ei ole muuta kuin liha, jota voi hoitaa. Kaivaa ‘komerosta’ suvun, perheen jäsenten ahdistuksia, jos oman aineiston dramaattisuus tuntuu vähäiseltä.

Raija Rantola näkee jälkipolttoisen järjestelyn, jota on n. 30 vuoden ajan alettu kutsumaan ‘konstellaatioksi’, olevan avain, niin mihin?? Mielestäni se on ‘avain’ mm. oikeutettuun katkeruuteen, jota pitää hoitaa. Miten tällaista ‘työmaata’, voidaan  perustella hengellisesti? Toisaalta sitä ei tässä artikkelissa yritetäkkään.

Psykologian uudet määrittelyt/termit on osattava, jotta ihmiskunnan mittainen vaiva voitaisiin saada hallintaan,    ilman Jumalaa.  Salomon tutki ja koetteli kaiken ja tuli siihen tulokseen, ettei mitään uutta ole eikä tule olemaan. Vt. Saarn 1:

9 Mitä on ollut, sitä vastakin on; ja mitä on tapahtunut, sitä vastakin tapahtuu. Ei ole mitään uutta auringon alla.

10 Jos jotakin on, josta sanotaan: ”Katso, tämä on uutta”, niin on sitä kuitenkin ollut jo ennen, ammoisina aikoina, jotka ovat olleet ennen meitä.

11 Ei jää muistoa esi-isistä; eikä jälkeläisistäkään, jotka tulevat, jää muistoa niille, jotka heidän jälkeensä tulevat.

Mitä käsittelemättömiin menneitten polvien taakkoihin tulee, niin niitä ja runsaasti muita, näissä konstellaatio- ja psykoanalyysi hoidoissa kaivetaan ‘korjattaviksi’. Edellä oleva Salomonin toteamus esi-isien muistoista, on yksi monista Raamatun opetuksista, että menneitä älkää muistelko, ei edes omia pahoja tekoja, jotka on anteeksi saatu, saatikka sisällissota valkoiset-punaiset, sekä laman aikaiset omaisuuksien menetykset.

“Olemme kokonaisuuksia. Mukanamme kulkee kaikki: ihmiset, paikat, tapahtumat, jopa eri ikävaiheemme. Vaikka emme tietäisi niistä mitään, ovat ne meissä, joskus epämääräisenä pahana olona tai outoina tunteina.”

En näe mitään raamatullista pohjaa suvun kokoisille kokonaisuuksille, jotka pitäisi hoitaa konstellaatiolla, psykoanalyysillä, koska ne ovat taakka jälkeläisten hartioilla. Toisaalta kaikki on hoidon tarpeessa, niin rikkaitten ja kuuluisuuksien, kuin köyhien juoppojen jälkeläiset. Keskinkertainen ‘harmaa’ massa saattaakin osoittautua suurimmaksi ryhmäksi, joka kärsii, — keskinkertaisuudesta, tavallisuudesta, kunnollisuudesta jne.

 Jumalalla on jokaiselle ihmiselle hyvä suunnitelma ja Hän haluaa johdattaa siinä, vt. Jes 30:21 Ja sinun korvasi kuulevat takaasi tämän sanan, milloin poikkeatte oikealle tai vasemmalle: ”Tässä on tie, sitä käykää”.

Jumala johdattaa ja opettaa, vt. Ps. 25: 9 Hän johdattaa nöyriä oikein, hän opettaa nöyrille tiensä. 

Ihminen ei voi nöyrtyä Jumalan johdettavaksi ja opetettavaksi, jos hän ei ole Jumalan lapsi, uskoontullut. Uskovaisellakin liha ei haluaisi alistua Hengelle, koska se tietää lihan kuolemaa. Mutta uskovana, puutteellisenakin ja erehtyen, matka Jeesus-tiellä etenee.

Mielestäni psykonalyysi/konstallaatiot, psykoterapiat eivät edusta todellista apua, etenkään uskovalle. Uskomaton ihminen on kykenemätön vastaanottamaan Jumalan terapiaa tai yleensä apua. Eikä Jumalakaan sellaista hyvää tee väkisin.

Salomon ymmärsi kuinka kaikki hyvä anti, kuten oikea tieto, tulee vain Jumalalta. Tämä tieto on Kirjoituksissa, Jumalan sanassa, mutta niihin sisälle pääsy edellyttää yhteyttä Itse Sanaan, Jeesukseen. Sen jälkeen ei tyhminkään, ei edes hullu voi eksyä.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Joskus on hyvä ja tarpeellista jopa välttämätöntä, tarkastella historiaa. Psykologia, konstallaatiot, jne… näitä ei voi lähtökohtaisesti demonisoida. En ole lukenut ko. artikkelia, silti kristittykin voi käyttää erilaisia terveyspalveluita, liittyivät ne sitten ruumiiseen tai psyykeeseen. Jumalan sana ei ole näitä vastaan vaan niiden puolesta. Jumalan sanoja ei voi käyttää terveyspalveluita vastaan. Täytyy nähdä kokonaisuus.

    • Sami P.,

      Historian tarkastelu ja tieto siitä, mitä on eri aikakausina tapahtunut, ei tarvitse vaikuttaa tämän päivän elämääni, etenkään uskonelämään, oli niihin perehtynyt tai ei. Kaikkea voi tapahtua kaikille, kuten Saarn. 9: 2 se on ilmaistu.

      Yhdeksännessä luvussa Salomon hyvin ja tyhjentävästi tuo esille sen, että vain sillä on merkitystä, mitä itsekukin kohtaa oman elämänsä aikana. Ei jää muistoa, kun kuolemme, eikä näin ollen yksilön, perheen ja kansakunnan ole hyödyllistä kaivaa ‘kasan alta’, oli siellä pyhimyksiä, kirkkoisiä tai erämaamunkkeja tai roistoja, jotka varastivat nälkäänsä tai huoria, jotka harjoittivat syntiä perheensä elannoksi tai oman luxuksensa ylläpitämiseksi. Heidän johdostaan ei voida pitää (Raamatun ohjeitten mukaan) korjaavia sessioita, joissa jälkeläiset ikäänkuin saisivat kuolleitten kunnian tai kunniattomuuden hyväkseen ja voisivat ikäänkuin hymyssä suin vihata tahoa, joka esi-vanhempia kurmotti, – esimerkiksi.

      Kun Italian helluntalaisia vainottiin katolisen kirkon taholta ja vuonna 1935 paavin sanelusta laadittiin ns, Buffarini-Guidi asetus, jonka nimi oli “Laki helluntalaisten tuhomaiseksi”, niin vainon kohteet saivat yliluonnollisen mielentilan ja yhdessä syntyi ikäänkuin sopimus, että me, vainon kohteet ainoastaan voimme siunata vainoojiamme. Kaikki annettiin anteeksi, tapaus kerrallaan, eikä niihin koskaan palattu moiteen tai trauman hoidon merkeissä

      En käy läpi yksityiskohtia, mutta kohtelu oli sitä luokkaa, että Raija Rantolan harjoittamaa ja propagoimaa konstallaatiota olisi todella tarvittu. Raamatussa on sitten Salomonin annettu ohjeet katkeruuden ja väärin kohdellun hoitoon. Niin nämä ohjeet kuin kaikki Raamattu eivät ‘toimi’ kuin Jumalan Pojan antaman uskon sulauttamana.

      Yhteikunnan palveluja henkiseen ja ruumiilliseen pahoinvointiin käytetään tai ollaan käyttämättä sen uskon määrän ja uskonlähteen mukaan, mikä kullakin on. Kuitenkin psykologia-psykoanalyysi-konstallaatio, ajaa pois terveyden lähteeltä, Jeesuksen luota.

      “Täytyy nähdä kokonaisuus” lausumasi on muodissa, mutta sen sisällöstä en ole vielä saanut selvää, eli mitä meinataan.

    • Reijo M,

      Asioita voidaan yksinkertaistaa ja luoda normatiivinen malli jota kaikkien tulee noudattaa. Mausteeksi voidaan laittaa vielä pari raamatunlauseita ja moni asia on sekasin. Synnit ja vääryydet peitetään sokeasti. Raamatun teksteissä meitä kehoitetaan jopa muistelemaan menneitä asioita. Kristinuskossa koko historia on avoin, eteen ja taaksepäin, samalla se elää nyt hetkessä. Seurakunta on ruumis jota yhdistää aika ja ajattomuus. Olisi onnetonta olla tiedostamatta tätä. Näin kirkko on aina elänyt. Sen rukouselämä on hyvä todiste.

      Helluntailaisten superhengellisyys kukoistaa joskus lihallisella tavalla. On vaarana, että hengellisyys on lihan tyydyttämistä. He eivät osaa taistella oikein, sillä heiltä puuttuu elävä ohjausperinne, traditio ja vinoutumat on suuria. Tässä näkyy juuri historiasta irtautuminen ja sen väheksyminen. Jos kasvaa tälläisessa ympäristössä ja hengen ilmapiirissä asiat voi tunnistaa paremmin. Yksi oire on hylätä ne apukeino jotka Jumala on antanut.

    • Sami P.

      Mainitsin kommentissani sinulle, että ” kokonaisuus”, mitä näissä henkis-hengellisissä keskusteluissa perätään, on mielestäni sen merkitys hukassa. Haluan myös kiinnittää huomion lausumaasi:
      ”.. luoda normatiivinen malli jota kaikkien tulee noudattaa”.

      Ensimmäinen kokonaisuus-määritelmä saa tukea Professori Paavo Kettusen määritelmästä, että psykologiaa ja ja Pyhän Hengen työtä ei voida erottaa. Ajallinen ja ikuinen eivät sulaudu, liity yhteen. Myös mm. RV:ssa Rautio/Maklin julistavat, että Pyhä Henki suorastaan tarvii psykologiaa. Ei Jumala toimi ihmisten (jopa ateistisen) oivallusten, oppien avulla ’paremmin’, koska maallinen ja inhimillinen koskettaa vain katoavaa.

      Raamatussa on selkeä opetus mm. kasteesta ja paikallisseurakunasta. Raamatussa on toiminnalliset mallit uskovien kastamiselle ja paikallisille Seurakunnille. Ei näistä selkeiden opetusten kirjaimellista noudattamista voida kutsua ”helluntalaiseksi superhengellisyydeksi”, eikä etenkään vinoutumaksi. Niin helluntaiseurakunta kuin Alkuseurakuntakin toimi puutteellisesti, jopa siinä määrin, että itse Seurakunnan Pää, Jeesus puuttui harhoihin, vaikka heidän oppinsa oli oikea, Sanan mukainen, mutta Sanan noudattamisessa luistettiin. Näin on helluntaiherätyksessäkin tänään ja muissa täyden Evankeliumin seurakunnissa.

      Jo kirkko määritelmänä on luisunut pois Raamatun opista, eikä sen menneisyys liity tähän päivään muutoin kuin varottavana esimerkkinä.

      Ohjausperinne ja traditio puuttuu helluntaiherätys-uomassa toimivilta paikallisseurakunnilta. Vaikka traditioiden tunnetuin vastustaja oli ja on Jeesus, niin silti esim. sinä niitä mainostat. Ei Jumalan Sana ole traditio, isien perinnäissääntö, vaan se on Totuus, jonka päällä kaikki on. Siksi kaikki on testattava Sanan testityökalulla.

    • Reijo M,

      Kirjoituksesi näyttäytyvät jotenkin ristiriitaiselta. Haluan kuitenkin ymmärtää niin, että en ole ymmärtänyt sinua oikein. Jeesus auttaa kaikkia, mutta pykologia, psykiatria on jotenkin kartettavaa varsinkin uskovaisen keskuudessa ja sitä ei voi suositella.

      Ennen helluntailaisuutta oli varmasti olemassa täyden evankeliumin liike. Joten mihin me tarvitsemme helluntailaisuutta?

      Traditio sanan olet ymmärtänyt väärin. Sen merkitys on toinen mitä kuvaat kirjoituksessasi.

    • Vaimot ja miehet, aviopuolisot, hylkäävät puolisonsa pettureina ja petettyinä. Yleisin eron syy kuitenkin on sovussa ero.

      Sinun mainitsemasi esimerkkitapaus on jotain tällaista, omassa mausteessaan. Vaikka ihmiset, luotettavimmatkin, pettäisivät ja hylkäsivät, niin Jumala toistaa Vanhassa ja Uudessa Testamentissa, ettei hän hylkää omiaan, ei koskaan.

  2. ”Mielestäni psykonalyysi/konstallaatiot, psykoterapiat eivät edusta todellista apua, etenkään uskovalle.”

    Tätähän sinä ET v oi tietää. Pyskiatreilla kun on vaitiolovelvolisuus- Muutenkin yo mileipiden edustaa mielestäni vastuutonta mielenterveydellistä puoskarointia. Murtunut mieli tarvitee ammatillista lääketieteellistä apua ihan siinä kuin murtunut jalkakin.

    • Seppo,
      Tarkoitan Todellisella avulla sitä mihin Jeesus viitasi, kun Martalle vastasi: ”mutta tarpeellista on vähän, tahi y k s i a i n o a. Maria on valinnut hyvän osan, jota ei häneltä oteta pois.” (Luuk. 10:42)
      Se Yksi ja ainoa on tärkeämpi kuin esim. käsi, jalka, silmä, vt. Matt.18:8,9.

      Pelastussanoma Jumalalta ihmiskunnalle, jonka Paavalikin ilmoitti Areiopagilla, vt. Apt. 17:30, ”… , että kaikkien ihmisten, kaikkialla on tehtävä parannus”.

      Psykologia kaikkinensa käsittelee asioita ihmisen hengestä, mielenmaailmasta, jotka ominaisuudet ovat olleet aina olemassa olevia, sitten ensimmäisen perheen. Erilaiset kielteiset tunteet on kohdattu ja hallittu Jumalan avulla, niin paljon kuin ihminen on siihen suostunut / nöyrtynyt. Jeesus tuli kutsumaan jokaista ihmistä, synnistä sairaita, parannukseen. Kaste ei ole parannus, ei edes osa sitä, vaan ilmoitus, että ihminen suostui pelastettavaksi ja uudestisyntyi Ylhäältä. Konstellaatio hoitaa jo kuolleita ihmisiä, jotta elossa olevien mieli saisi selityksen ikäviin, selittämättömiin tunteisiin. Pidän, karrikoiden, että sellainen on noituutta, idän uskontoja, katolisuutta, jossa kurotellaan pyhimysten, kiirastulien, erilaisiksi eläimiksi jälleensyntymisien kautta kohti iankaikkista kadotusta. … jatkuu.. (joulukiireitä)

    • Ihmisen mielen toiminta tapahttuu aivojen neuroverkoissa, jotka koostuvat ainellisista atomeista ja niidne osista ja joka toiminta voi ’nyrjähtää’ iihan siinä kuin nilkkakin. Kyllä oikea ja todellinen ensisijainen apu on tällöin mahdolisimman pätevä lääketieteellinen apu. Henkistä lisätukea voi saada keneltä tahansa ihmiseltä tai ihmiryhmältä joilla on siihen tahto ja epäitsekkäät eettiset tiedolliset ja taidolliset edellytykset .

    • Seppo,

      “Mielenterveydellinen puoskarointi” on eri juttu kuin ahdistuneen ihmisen, uskovan kanssa yhdessä, rukouksessa lähestyä armon istuinta, Kaikkein Pyhintä, Jeesuksen veren kautta, vt. Hebr. 4:16 ja 10:19.
      Oli vaivan syy kemiallis-fyysinen tai ihmismielen harhautuminen Jumalan yhteydestä, eli hengellinen, niin syy selviää. Jumalan henki hoitaa, eikä museraa jo murskaantunutta, koska Hän asuu siellä missä on nöyrä henki, vt. Jes. 57:15,
      “Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä ja niitten tykönä, joilla on särjetty ja nöyrä henki, että minä virvoittaisin nöyrien hengen ja saattaisin särjettyjen sydämet eläviksi.”

      Avain on nöyrä henki, joka ei synny mainituissa psykologisissa istunnoissa.
      Rukouksessa, sielunhoidossa mennään yhdessä avun lähteelle. Ei useinkaan esirukoilija tiedä muuta, kuin, että apu tulee Ylhäältä.

    • Reijo M,

      Rukous on varmasti tärkeä asia. Mutta sen vastakohta ei ole terveydenhuollon ammattilaisten apu. Viisas sielunhoitaja ymmärtää omat rajansa ja jättää terveydenhuollon ammattilaisillekin tilaa. Hengellinen puoskarointia on sellaista, että kielletään mielenterveyspalvelut.

    • Rukous ei ole minkään vastakohta, vaan tila, jossa ollaan alituisessa yhteydessä Jumalaan. Kun esim. vanhin seurakunnassa kohtaa ahdistetun uskovan, seurakunnan jäsenen useimmiten, niin yhteys Seurakunnan Pään kanssa on muodostettu. Jeesus kuulee joka sanan ja tuntee tilanteen ja tapauksen. Hänellä on vastaus tilanteeseen ja tilaan, mutta sen vastaanottamisessa täytyy usein nähdä paljon vaivaa ja usein Jumalan tarjoama apu hyljätään.

      Nämä sielunhoitotilanteet eivät useinkaan ole kuin rinnalla kulkemista, eikä missään tapauksessa terveydenhuollon avun vaihtoehto. Olen paljon käynyt tapaamassa mielen tasapainon menettäneitä laitoksissa. Eikä siellä kukaan helluntalainen leiki lääkäriä, minä mukaanluettuna. Minun ajallinen osaaminen ei liity lääketieteeseen.

    • Mänttäri, sinä väitit törkeä ylimielisesti, ettei maallinen terveydenhuoto voi antaa t o d e l l i s t a apua !!!!
      ”“Mielestäni psykonalyysi/konstallaatiot, psykoterapiat eivät edusta todellista apua,..” Eivätkö nuo ole omia sanojasi?

      Tämä vastuuton väite on järjetön ja osoitus hengellisestä megalomaniasta. Sitä ei nyt selittelyt muuta.

  3. En pääse lukemaan mainittua artikkelia, mikä on vahinko.Mutta kuitenkin , ihmettelen termiä konstelaatio. Onko se synonyymi termille konstruktio? Onko ajatus se, että itseasiassa henkistä kiputilaa, traumaa ei oikeastaan ole olemassa vaan ihmiset konstruoivat tai konsteloivat sellaisia itselleen ja joita he sitten yrittävät hoitaa palauttamalla mieliin kivun lähtökohda?
    Tällainen ajattelu löytyy feminismistä, jossa puhutaan siitä, että ihmisen sukupuoli on konstruktio ja sen ollessa konstruktio ,sen voi halutessa muuttaa uusin valitojen kautta. Tämä on todellien ideologinen harhaoppi jolla ei ole tieteellistä psykologista tukea.

    Psykinen kipu tai tuska on suurin ihmisiä tuhoava kokemus , ja sille on aina hyvä tsyynsä. Se on signaali siitä että jokin uhkaa vahingoittaa tai on jo vahingoittanut ihmisen persoonallisuutta.

    Kun kehoitetaan unohtamaan se ,niin silloin ei ymmäretä sen sielua kalvavaa voimaa. Unohdus-yritys on tietenkin yritys suojata itseään psyykkiseltä kivulta , keino muiden joukossa. Nuoou suojayritykset ovat välttämättömiä, jotta elämä ei takertuisi noihin kipupisteisiin , traumoihin.

    Psykoterapiat ja niidenmukana psykoanalyysi ovat sekulaareja yrityksiä joko lieventää tai kokonaan päästä irti psyykkisestä kivusta. Psykoanalyysi nykypäivinä on hyvin harvinaista . Se vaatisi kolme neljä hoitokertaa viikossa ja sitoo analyytikon ja potilaan useaksi vuodeksi. Psykoanalyysi on yksi parhaista tavoista lisätä itsetuntemusta ja joihinkin psyykkisiin kipuihin se on osoittautunut ainoaksi onnistuneeksi hoidoksi, mutta ei kaikkiin.

    Psykoterapiota on monta eri muotoa ja ne ovat sekä lyhyempiä ja jopa tehokkaampia hoitomuotja verrattuna psykoanalyysiin useimpien psyykkisten kiputilojen hoidossa. Psykoterapiassa tavataan yhdestä kolmeen kertaan viikossa tarpeen mukaan. Hoidon kesto voi olla parista tapaamisesta useaan vuoteen.Erimuodot ovat syntyneet eri psykologisista koulukunnista ja ne ovat itseasiassa sukua toinen toisilleen samoin kuin jonkun kieliperheen eri kielt ovat sukua. Mutta kunkin, potilaan kohdalle on löydettävä oikea kieli , muuten keskinäistä työsuhdetta ja ymmärrystä ei synny.

    Uskoontulo ja uskossa eläminen ei välttämätä poista psyykkistä kipua . Mutta sensijan se voi hämmästyttävällä tavalla muutta ihmisen asennetta omaan elämäänsä.

    Vaikka helluntailainen hengellisyys ei sovi minulle, niin kuitenkin juuri he ovat se ainoa hengellisyyden muoto jonka seurauksena olen omin silmin nähnyt vaikeasti vammauteneiden huumeiden ja alkoholin käyttjien muuttaneen elämänsä terveeseen suuntaan.

    Heihin olen tutustunut, kun he ovat tulleet jälkihoitoon uskoon tulon jälkeen, saamaan parempaa selvyyttä itseensä, samanaikaisesti kun he ovat aktiivisia seurakunnan jäseniä. Olen jopa joutunut ylipuhumaan jonkun jatkamaan seurkuntaelämäänsä eikä tyytymään vain terpioihin vaikka sellainen ylipuhuminen ei kuulu normaalisti asiaan.

    Psykoterapia ei ole uskossaelämisen vihollinen . Päinvastoin , se voi syventää uskonelämää odottamattomalla tavalla. Valitettavasti on olemassa saarnaajia jotka vakuuttavat seurakuntalaisilleen, että terapiaan meno voi olla vaarallista uskolle ja sitä on siksi vältettävä. Tämä voi pitää paikkansa ja olla oikeutettu pelko. Mutta se on sitten toinen keskustelu.

    • Parahin Markku!

      Konstellaatio on uutta psykologiaa, johon minäkin tutustuin vasta tämän artikkelin johdosta, joka Kotimaan kahdessa lehdessä näyttää julkaistun.

      Eli on muutaman kymmenen vuoden vanha asia.

      Muuten, arvostan sinua, olet sitten oikeassa tai väärässä.

      Tämä kommenttisi sisältää oivan määritelmän :
      “traumaa ei oikeastaan ole olemassa vaan ihmiset konstruoivat tai konsteloivat sellaisia itselleen ja joita he sitten yrittävät hoitaa palauttamalla mieliin kivun lähtökohdan? “

      Se, että Raili R. hoitaa joukkoja, on mielestäni asia, johon täytyy kiinnittää huomiota. – Niinkuin sanoit, niin henkinen tuska on suurinta kielteistä kokemista, mitä ihminen voi tuntea. Tuskaa ei muuten voi suuremmaksi muodostua. Se on kuitenkin “minun tuskani”, ei edes perheen juttu, josta koko perhe ahdistuisi. Joku ahdistuu, joku ei.

      Monia vuosia sitten olin yhteydessä henkilöön, jonka menestys opinnoissa ja työssä takkuili. Vastaus olisi ollut näistä kummastakin suurempi kiinnostus. Asiat alkoivat kulkemaan asianomaisen haluamaan suuntaan ja hän manipuloi, etenkin ammattiauttajia, kehittämällä nähtäväksi oireita, joiden hoitoon hän sai ‘apua’ häntä ymmärtävissä sessioissa. Jouduin tilanteeseen, jossa en voinnut muuta, kuin sanoa, että mielestäni oireet eivät ole aitoja. Siinä samassa arvovaltaiset terapeutit sulkivat minut pois kaikesta yhteydenpidosta ao. henkilöön. Tila kesti monia vuosia. Kärsimme vaimoni kanssa suuresti. Monen vuoden kuluttua kohtasimme henkilön hänen elämänsä huonossa pisteessä. Selvisi, että hän pystyi vuosikausia harhauttamaan asiantuntijoita. Tämän hän itse minulle vahvisti ja katui suuresti silloista mahdollisuutta hakeutua asiantuntevaan hoitoon.

      Sinun tapauksessa uit hyvin uskoontulleen liiviin. Psykoterapia voi olla ‘vain’ ystävän apu, mutta vain sinun tapauksessasi olet kyennyt antamaan kunnian Jumalalle varsinaisesta hoidosta.

      Olen lukenut ja kuunnellut Seppo Jokista,Tomi Hellsteniä ja lukenut pari artikkelia psykoanalyysin veteraanista ja nyt tämän konstellaatio artikkelin.

      Seppo J., hoidatti itseään noin viisi vuotta ja sanoi sen olleen hyödytön hänelle, mutta nyt kuitenkin tarjoaa samaa tyhjää muille.
      Hellsten vakuutti ettei ole koskaan tullut uskoon eikä tule koskaan tulemaankaan. Hengelliseti hän on täysin ulkona Raamatusta. Silti hänen sanomansa luokitellaan hengelliseksi?
      Psykoanalyytikko, Hyrck, ilmaisi äärettömän kauniisti koko ikänsä kestäneen tuskansa, jota psykoanalyysi hoiti ja piti sitä hengissä. Pelastus, uskoonyulo oli hänelle asia, jolla tuodaan ahdistuneisuutta.

      Tämä Raili Rantolan kirjoitus kuuluu muuhun kuin hengelliseen tutkiskeluun, eikä siellä muualla aiheuta kielteistä arvostelua.

      Mainitsin näin pitkästi kolleegoistasi. Tähän voisin lisätä Suomen ja muiden maiden kolme psykologia alansa huipulta, maittensa yliopistoista. Kaikki kolme kävi hyvin vaikean taistelun 30-50 vuotta psykologiaa opettaneina. Kaksi kolmesta on kuollut ja toinen koki ihanasti ‘ryövärin armon’. Puhun nyt parhaimmista ystävistäni, joista kaksi tunsin teini-iästä lähtien. Eli tiedän mistä puhun.

  4. Mänttäri. ” Edellä oleva Salomonin toteamus esi-isien muistoista, on yksi monista Raamatun opetuksista, että menneitä älkää muistelko, ei edes omia pahoja tekoja, jotka on anteeksi saatu, saatikka sisällissota valkoiset-punaiset, sekä laman aikaiset omaisuuksien menetykset”.

    Kyllä esirukoilijana olen monta ketaa ollut ilanteessa, missä Pyhä Henki ”palaa ajassa taaksepäin” ja rukukseen nousee menneissyyden vääryyyksiä ja rikkomuksia. Tällaisia asioita on minulle ollut Suomen sisällissota 1918 kevään tapahtumat ja erityisesti silloin tapahtuneet spontaanit joukkoteloitukset ym. synnit.

    Vastaavia asioita on esimerkiksi Srebrenican kansanmurha ja Ruandan tutsien ja hutujen konfliktissa tapahtunut kansanmurha. Eräs afrikkalainen pappi sanoi minulle että tässä konfliktissa tapettiin jopa 1,5 miljoonaa ihmistä. Saksassa toimivat Mariasisaret ovat tunnustaneet holocaustin syntejä toisen maailmasodan ajoilta asti. Minun henkilökohtainen kokemus on, että holocaustista syntynyt ”verivelka” nostettiin Saksan yltä vasta muutama vuosi sitten.

    Verivelat eivät poistu ennekuin tietty määrä esirukousta, synnin tunnustusta, katumusta jne. on tullut Jumalan eteen. Pyhä Henki on profeetallinen ja profeetallisessa ulottuvuudessa liikumme yhtä hyvin ajassa taakse-kuin eteenkin päin. Voimme kansojemme puolesta tunnustaa menneitä syntejä, mutta parannusta voimme tehdä vain itsemme puolesta. Tällainen kuuluu esirukoustyössä peruskokemuksiin.

    • Mieleen palautettavia vääryyksiä ja hirmuisia rikoksia löytyy kristinuskonkin piiristä aina 300 jKr 1800-luvulle Jkr. Toisinajattelijoiden ja ’noitien’ systemaatista tappamista 1500 vuodenajan ennen kuin valistus sai hieman järkeä joihinkin Euroopan yhteisskuntiin. Yksin ns. Pärttylin veriyönä tapettiin yli 20 ooo ihmistä. Mitkään loitsut eivät noita tyhjäksi tee.

    • Heinola. ” Mitkään loitsut eivät noita tyhjäksi tee.”
      Ei Pyhän Hengen inspiroima esirukouskaan tee vääryyksiä tyhjäksi, tai rikoksia tapahtumattomiksi, mutta lopulta niiden vaikutus on se, että syyllisyyden taakka nostetaan pois. Uskon siis, että Saksalle on käynyt näin vasta muutama vuosi sitten. Ensinhän Saksa oli jakautunut Berliinin muurin muurtumiseen asti. Näihin aikoihin profeetallinen esirukosuliike Euroopan puolesta oli voimakas ekä tämä Saksojen yhdistymien tullut yllätyksenä. Samoin NLO:n hajoaminen oli rukousaihe kunnes se tapahtui.

    • ”…mutta lopulta niiden vaikutus on se, että syyllisyyden taakka nostetaan pois.”

      Eikä mitään sitten tarvitse menneisyydestä oppia…

    • Heinola. ”Eikä mitään sitten tarvitse menneisyydestä oppia…”
      Juurihan kirjoitin että saksalaiset Mariasisaret ovat käsitellett shoah:in syntejä toisen maailmansodan lopulta lähtien. Ajatteletko,ettei tällaisessa prosessissa opi mitään?

    • Toisten syntien selvittäminen antaa mahdollisuuden jättää itsensä ’ah niin pyhinä’ asian ulkopuolelle. Juuri siksi kirkot ovat aina siunanneet ja tullevat aina siunaaman uudet sodat.

    • Heinola. ”Toisten syntien selvittäminen antaa mahdollisuuden jättää itsensä ‘ah niin pyhinä’ asian ulkopuolelle”.

      Esirukouksen perusperiaatteisiin kuuluu sekä toiseen (myös hänen synteihinsä) samaistumien, että hänen taakkansa alle meno. Eli juuri päinvastoin kuin Heinola ehdottaa. Ilman todellista empatiaa ei synnyt mitään esirukousta.

  5. Nyt kun olen itse isoisä, niin havaitsen miten läheinen suhde minulla on lapsenlapsiin ja heillä minuun. Oma isoisäni joutui tekaistujen syytteiden tähden Tammisaareen ja vapautui sieltä nälkäkuoleman partaalla. Kontaten pääsi lopulta kotiinsa. Huomaan , että satavuotta onkin tunnetasolla hyvin lyhyt aika. Tunnemuistot ja nuo tapahtumat eivät ole vain kaukaista historiaa, vaan oikeastaan tätä päivää. Katkeruuden ja vihan siemenet on kylvetty monen sydämeen. Siellä ne ovat ja vaikuttavat elämäämme monin tavoin. Sovinto ja anteeksianto menneisiin tapahtumiin purkaa näitä tuntoja. Se ei muuta tapahtunutta miksikään, mutta luon yhteistä hyvää tulevaisuutta.

    • Pekka,

      Isäni vanhin veli tuli houkutelluksi kuusitoista vuotiaana, punaisten puolelle veljessodassa.Perhe ei ollut punaisten puolella. Hän joutui myös Tammisaaren leirille. Hänen kirjeitään vanhemmilleen on minulla vielä tallella. Niissä hän pyytää lähettämään muutamaa keitettyä kananmunaa ja vaikka perunankuoria. Isoäitini lähti Kymenlaakson Liikkalasta viemisinään ruokaa sedälleni,.Portilla otettiin hänen tuomisensa pois, eikä poikansa tapaamisesta edes keskusteltu. Ruoka meni minne lie ja setäni menehtyi nälkään. Isäni perhe ei ollut uskovaisia. Suuri oli suru Laurin kuolemasta. Siitä on mainittu ja keskusteltukin, mutta mitään traumoje se ei tietääkseni jättänyt perheeseen.

      Isäni tuli uskoon 1930-luvulla. Hänelle oli jo testamentattu merkittävä maaomaisuus. Hänet tehtiin perinnöttömäksi ainoastaan uskoontulonsa ja helluntalaiseen veljesyhteyteen kuulumisen vuoksi. Näin kertoi isoisänikin ja katui sitä katkerasti. Isäni oli veljessarjan aktiivisin pitämään kaikkiin yhteyttä aivan kuolemaansa asti. Hän sai armon siunata muuta perhettä. Meillä lapsilla ei kenelläkään ole ollut mitään ketään isämme perheen jäseniä vastaan ja vietimme kesiä isovanhempiemme ja setiemme luona, emmekä koskaan kuulleet lapsina tuosta testamenttivääryydestä. Kysymys ei ollut mistään hurskastelusta ja yrittämisestä olla hyvä muille. Kerroin vain kaksi tapausta, jotka kyllä pitäisi vaikuttaa ’hoitoa’.

      Vaikka paha ja ja katkeruus voi kasvaa perheyhteysöissä, koska siihen on syytä, niin silti tällainen kollektiivinen trauma saatetaan saada näyttäytymään, kun ajatusta kohennellaan.

  6. Antti Hämäläinen:””Verivelat eivät poistu ennekuin tietty määrä esirukousta, synnin tunnustusta, katumusta jne. on tullut Jumalan eteen. Pyhä Henki on profeetallinen ja profeetallisessa ulottuvuudessa liikumme yhtä hyvin ajassa taakse-kuin eteenkin päin. Voimme kansojemme puolesta tunnustaa menneitä syntejä, mutta parannusta voimme tehdä vain itsemme puolesta. Tällainen kuuluu esirukoustyössä peruskokemuksiin.””

    Mistähän evankeliumissa tuo löytyy?

    Siis se mitä historia näyttää on ainoastaan se hedelmä mitä aiemmat sukupolvet ovat tuottaneet eli kun näkyy sotaa ja väkivaltaa niin sieltä ei voi löytää iankaikkista elämää eli se usko jota moisia kauheuksia tehneet sukupolvet ovat harjoittaneet ei ole Jumalasta.

    Kun ihminen uudestisyntyy Jumalan hengestä ei hänellä ole enää sukurasitteita eli onhan hän Jumalan lapsi ja Jumalan valtakunnan kansalainen.

    Miksi Antti Hämäläisen esille tuomaa ”verivelkaa” sitten on keksitty, jotenkin on pitänyt yrittää ”järjellä” ymmärtää, että jopa kristityt voivat tehdä moisia kauheuksia ja nyt meidät tulee ”hyvittää” ne rukouksin ja yms.

    • Pasanen. ”Miksi Antti Hämäläisen esille tuomaa “verivelkaa” sitten on keksitty,”
      Kun Kain surmasi Abelin, alkoi ”maa huutaa”. Tämä on ihan raamatuliinen käsite, ja esirukouksessa Jumal kutsuu meitä käsittelmään myös verivelkoja.

  7. Antti Hämäläinen pahasti olet harhassa, evankeliumissa on selkeää että vaikka syntimme olisivat veriruskeat niin ne tulevat lumivalkoisiksi kun käännymme ja saamme armon, SIIS OMAT synnit.

    Harhasi peruste on oman uskon isiesi syntien ”selittely ja peittely” eli se mitä ne näyttävät on ainoastaan huono hedelmä josta näkee väärän hengen. Evankeliumin selkeä toteamus on ettei kenessäkään murhaajassa ole Jumalan henkeä.

    Kukaan ei ole vastuussa isensä synneistä enää uudestisynnyttyään.

    • Pasanen. ”Kukaan ei ole vastuussa isensä synneistä enää uudestisynnyttyään”.
      Uudestisynnyttyäme olemme vapaita auttamaan mits ja olemaan eri tavoin Jumalan käytössä. Myös uudestisyntyneellä voi sielussa/sydämessä olle erilaisia sukurasitteita, tuhoisia asenteite jotka on peritty perheessä. Kyllä näistä voimme henkilökohtaisesti parantua ja se voi ottaa aikaa.
      Kun tapahtuu suuria vääryyksiä, kuten kansanmurhia, syntyy paljon katkeria juuria ja voimakkaita negatiivisia asenteit. Näitä katkeria juuria sitten saatana voi manipuloida ja saada vihanpidon jatkumaan. Suomen sisällissodan haavoihin päästiin käsiksi esirukouksessa vasta 1990-luvulla kun pystyttiin rehellisemmin näkemään mitä kaikkea oikesati tapahtui. Tästä näkee, miten syvällä tällainen istuu ja miten viha siirtyy sukupolvelta toiselle. Voimme siis tunnustaa isiemme syntejä, mutta parannusta voimme tehdä vain omista synneistämme.

  8. Seppo Heinolan kommentti 26.12.2018 11:32
    ”Mänttäri, sinä väitit törkeä ylimielisesti, ettei maallinen terveydenhuoto voi antaa t o d e l l i s t a apua !!!! ““Mielestäni psykonalyysi/konstallaatiot, psykoterapiat eivät edusta todellista apua,..” Eivätkö nuo ole omia sanojasi?

    Tämä vastuuton väite on järjetön ja osoitus hengellisestä megalomaniasta. Sitä ei nyt selittelyt muuta.”

    —————

    Hengelliset ovat ikuisia ja lihalliset ajallisia.
    Ihminen kulkee ’kotelossaan’, kunnes matkanteko loppuu ja ikuisuus alkaa. Tämä kotelo on se, minkä liiallisesta hoitamisesta Paavali pyysi pidättäytymään, eli liha ja lihalliset tuntemukset, eli katoavan osan mieli.

    Luther ja kirkkolaitokset opettavat päinvastaista. Katoavan hoitoon kiinnitetään pääasiallinen huomio, koska katsotaan, ettei se kuulu Jumalalle, vaikka Hän meidät ja kaiken, loi.
    Kun nk. helluntalaisuuden viimeisin liikehdintä, nk. Asuza-kadun aalto alkoi, niin sen herättämät ihmiset usein menivät laitokirkkojensa pappien puheille, joko kysymään miten esim. evlut kirkossa he voisivat jatkaa, kokemassaan suuremmassa valossa, tai ilahduttamaan kirkkoherraansa sillä, että he ovat kokeneet saman Voiman laskeutuvan päälleen, kuin Jerusalemissa v. 33. –

    Tuloksen niin Suomessa kuin ympäri maailmaa tiedämme, että heidät erotettiin tai kehotettiin eroamaan kirkoistaan. Tänä päivänä näitä lasketaan olevan maailmanlaajuisesti puoli miljardia, siis uskovana kastettuja paikallisten Seurakuntien jäseninä. Suurta osaa heistä kutsutaan helluntalaisiksi.

    Se minkä Jumalan Voima tekee ihmiselle on se Todellinen Apu. Kastamalla tai konstellaatioimalla tai psykoanalysoimalla ei toteudu mitään todellista, iankaikkisuutta varten tuottavaa.

    Ymmärrän, että kovasti ’kismittää’, kun väitän, että vain Todellisella Avulla on merkitystä. Sen kohdattuaan ihminen hoitaa uudestisyntyneenä ja sitten kastettuna ja Pyhän Hengen voimaan puettuna päivittäiset tekemiset. Sairaudet kohdataan ja Terveydenhuoltokin on uskovien käytössä.

    • Huoh: *Kärsi kärsi kirkkaimman kruunun saat…”
      Selitystaiteen akrobatia teki tässä Mänttärillä komean häränpyllyn: nyt hän tarkoittaakin ikuista elämää varten saatavaa apua,mutta eihän H..ran Ju…a pskykiatrit edes väitä välittävänsä apua iankaikkiseen Paratiisiin pääsemiseksi.
      Kaverilta meni jalka poikki, se lastoitettiin sairaalan ensi-avussa ja hänsai toimivan särkylääkkeen ja iloitsi saamastaan hyvästä hoidosta. Kohtasi hellarin joka loihe lausumaan, älä veli hyvä iloitse,sillä tuo jalkasi ei ole saanut todellista apua, sillä et kykene kävelemään sillä ’Taivaan iloon.’

    • Seppo H.

      Voi olla, että vaikuttaa silmänkääntötempulta, kun viitataan Jeesuksen sanaan opetuslapsille, vt. Matt. 18:8,9, missä raajojen arvon hän toteaa mitättömäksi, verrattuna iankaikkiseen kadotukseen. Tämä ohje on annettu opetuslapsille, ei ulkopuolisille, uskomattomille. Uskosta osaton ei pelastu noudattamalla Jeesuksen ‘ohjetta’, mutta uskovainen hukkuu, jos ei sitä noudata. Eli ei tee parannusta lankeemuksestaan.

      Tässä yhteydessä haluan viitata RKK:n papiston lasten molestointeihin vuosisatojen aikana. Vaikka heiltä kaikilta tämän päivän hyväksikäyttäjiltä leikattaisiin, tai vaikka he itse leikkaisivat kikkelit pois, niin se ei heitä pelastaisi. Ennen tai jälkeen operaation uskoontulo heidät pelastaisi.

      Taivaan iloon ei ‘kävellä’. Jumalan Valtakunta on jo sisällisesti teissä (uskovassa). Sekä, niinkuin kommentissani jo sanoin “.. Terveydenhuoltokin on uskovien käytössä.”

    • Ei kannata kommentoida, jos ei tunne asiaa. Minulle tällaisesta väittely ei ole tärkeää.
      Olen ollut esirukouksessa monessa mukana kun se on vuosikyymenien ajan ollut kutsumustyöni.

      Olen siis paljon matkustellut Herran johdatuksen mukaan konfliktialueilla ja asian jonka mainitsin tunnen kokemuksesta hyvin. Jumala on historian Jumala ja Herra.

      Pyhä Henki voi nostaa menneitä asoita käsiteltäväksemme esirukouksessa. Tämä tietysti on eri asia kuin jos itse nostelisimme niitä esiin omista syistämme. Profeetallien Henki on aina parantava, eheyttävä ja ”ennalleenasettava”.

    • Antti Hämäläinen puhut pyhästä Hengestä, siis mitä Pyhä Henki kirkastaa sotien ja väkivallan kautta?

      Kuinka selität luterilaisten tekemät vainot jotka Luther hyväksyi ja perusteli Raamatulla?

    • Pasanen. ”mitä Pyhä Henki kirkastaa sotien ja väkivallan kautta?”

      Sinun kannattaisi kysyä viisaamminmitä Pyhä Henki kirkastaa sotien ja väkivallan keskellä (eikä kautta) ?
      Silloin vastaus olisi Pyhä Henki kirkastaa sotien ja väökivallan keskellä Kristuksen ristiä ja Jumalan rakkautta, siis sovitusta sen kaikissa ulottuvuuksissa, suhteessamme Jumalaan, toinen toisiimme ja itseemmekin.

Reijo Mänttäri
Reijo Mänttäri
Jo lapsena, aito usko ja sen ilmiöt, saivat minut viihtymään helluntalaisten kokouksissa. Otollisesta tilasta, omakohtaisen uskonlahjan sain vastaanottaa jo 10-vuotiaana. 4 vuotta myöhemmin halusin, että minut kastetaan vedessä, koska Jeesuksellekin se oli vanhurskautuksen täydellistyminen. Nyt lähes "koko maailman" kiertäneinä paluumuuttajina vaimoni kanssa, voimme todeta, että helluntalaisuudessa halutaan noudattaa Alkuperäisiä Ohjeita, vaikka yhtä puutteellisina kuin Alkuseurakunnassa.