Hoosianna, Daavidin Poika,
Kuvassa rakkaani prinsessa Colette on ruokailemassa Turussa Maata Näkyvissä festareilla 20.11.2016.
Tänä vuonna 2021 festarit pidettiin yksipäiväisenä ja tarkkojen määräysten rajoittamana. Niinpä Maata Näkyvissä festarit kokosi noin 2 000 festarikävijää Turkuun Gatorade Centeriin lauantaina 20. marraskuuta. Muiden oli seurattava tapahtumaa streamattuna.
Ensi vuonna Maata Näkyvissä -festareita vietetään 18.–20.11.2022 Gatorade Centerissä ja Turun Messukeskuksessa teemalla Ilon päivä.
Uusi kirkkovuosi alkaa
Nykyisin kirkkovuosi vaihtuu adventtiajan alusta. Aloitamme joulun valmistelut aivan tosissamme.
Itse aloitan pikkupaaston 1. Adventtisunnuntain jälkeisenä maanantaina. Siitä alkaen aina joulun viettoon jätän lihan ja kananmunien syömisen väliin. Tämä on ikivanha kirkollinen käytäntö, jota seuraan.
Kirkkovuoden väreissä tämä kausi näkyy siinä, että sunnuntaina juhlitaan uuden kirkkovuoden alkua ja ennakoidaan joulun iloa. Hoosianna -laulu kaikuu ja mieli kohoaa riemulliseen Jumalan ylistykseen. Kirkkomme puetaan valkoisiin alttarivaatteisiin.
Maanantaina puolestaan liturginen väri vaihtuu violettiin. Näin julistetaan katumuksen ja parannuksen teon merkitystä joulun valmisteluihin. Jumalan Poika syntyy, tulee meidän keskellemme, yhdeksi meistä. Katumuksella ja parannuksen teolla me valmistaudumme tämän juhlan viettoon. Valmistelut eivät jää ainoastaan ulkonaisiksi. Ne ulottuvat koko elämäämme, sydämen pohjia myöten.
SUNNUNTAI 28.11.2021
1. adventtisunnuntai
Kuninkaasi tulee nöyränä
Psalmi: Ps. 24:7–10
Tämän kirkkovuoden aikana, jos Herra suo, useimmat blogini perustuvat Psalmien sanomaan.
Tässä Psalmissa puhutaan kaupunkiin tulevan kuninkaan kielikuvin. Kuningas tulee käymään. Kaupunki tekee valmisteluja hänen saapumiselleen. Portin ympäristö erityisesti kaunistetaan. Kaiken on on oltava valmiina ja siistinä hallitsijan tullessa.
Psalmissa kaupunkiin saapuva kuningas on Jumala itse. Tässä riemuitaan ja ylistetään meidän Herraamme, joka saapuu suuressa voimassaan. Jumala on kaikkivaltias. Siksi myös hänen tulonsa jokaiseen yhteiskuntaan, niin valtioon ja kuntaan kuin jokaisen suvun, perheen ja yksityisen ihmisenkin elämään on meidän elämämme keskeisin kysymys. Hän on ainoa Kaikkivaltias. Hänellä on kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Jumalan siunaus pitää pystyssä kansakunnan. Silloin tavoitteena on rauha ja oikeudenmukaisuus, toinen toisestaan huolehtiminen ja keskinäinen kunnioitus. Tästä seuraa yhteisön menestyminen ja elämä maistuu elämisen arvoiselta. Sen sijaan Jumalan hylkäämisestä seuraava synti, riita, keskinäinen eripuraisuus ja voimien haaskaaminen elämää tuhoavaan toimintaan hävittää voimakkaimmankin yhteisön elämän.
Aikoinaan tämä pyhä oli pikkupaaston kolmas sunnuntai. Silloin se julisti, että ihmisten piti huolehtia toinen toisestaan. Tämä oli mitä tärkeintä joulun valmistautumista. Juhla voidaan kokea juhlaksi, kun ihmiset löytävät toinen toisensa. Joulun ilo pääsee esille sovun vallitessa keskellämme.
Nykyisin kirkkovuoden alussa juhlapäivä julistaa myös kokonaisen vuoden mittaista Jumalan lähestymistä. Kokonainen vuosi käytetään evankeliumin keskeisten totuuksien esillä pitämiseeen. Jumala tulee luoksemme jokaisessa messussa. Jeesus on aina läsnä siellä, missä hänen nimeensä kokoonnutaan. Näin saamme yhdessä hänen kanssaan käydä oppimaan hänen suurista teoistaan. Saamme ylistää häntä. Saamme kuulla hänen sanaansa. Ja mikä tärkeintä: Jokaisessa Herran pyhässä ehtoollisessa hän itse on isäntänä ja jakaa omastaan meidän elämämme ravinnoksi matkallemme tulevaisuutta kohti taivas määränpäänämme.
Tässä juhlapäivän Psalmi
Kohotkaa korkeiksi, portit, avartukaa, ikiaikaiset ovet!
Kirkkauden kuningas tulee.
Kuka on kirkkauden kuningas?
Hän on Herra, väkevä ja voimallinen.
Hän on Herra, voiton sankari.
Kohotkaa korkeiksi, portit, avartukaa, ikiaikaiset ovet!
Kirkkauden kuningas tulee.
Kuka on kirkkauden kuningas?
Kirkkauden kuningas on Herra Sebaot!
24 kommenttia
Aina tilanteen mukaan
Parempi tietysti joulun aikaan onkin puhua Jumalan Pojasta, vaikka muuten Jeesus Kristus onkin jumala itse, koska aikuisten on vähän vaikea ajatella Jumalaa vauvana, tai posliininukkena, jonka polvia paavi suutelee aina jouluyön messussa.
Matias Luin ihan ajatuksella, kiitos vastauksesta.
Näin se on tarina kehitelty, ja ehkä suureksi ja kauniiksi kuvitettu, mutta minä en tiedä sille mitään todellista merkitystä elämisen arjessa, huolissa ja iloissa. Mitä minä teen sillä tiedolla? Minusta ei ole hurmostelijaksi sen äärellä, että jumalan poika nousi ylös. Minulle esikoinen kansojen perheessä on juutalainen kansa, kirjan kansa, he eivät ole kuolleet. Toki sukupolvet ovat vaihtuneet, mutta esikoinen on elossa ja myös perinyt sen maan, joka heille on testamentissa luvattu. He ovat legenda eläessään, ja minulle se suurin Jumalan ihme maanpäällä. Olen hyvin kiinnostunut heistä, mikä ei varmaankaan ole jäänyt epäselväksi. Kaiken jälkeenkään he aivät haali kostotoimia, vaan pyrkivät luomaan rauhaa naapureiden kanssa.
Kuolleiden ylösnousemus näyttäisi olevan jo Danielin ajattelussa ja Maria sanoi veljensä Lasaruksen kuoltua, että tietää hänen nousevan ylös viimeisenä päivänä, johon Jeesus; ’minä olen ylösnousemus.’ Ja sen jälkeen Lasarus herätetään kuolleista, mutta tarina hänen kohdallalaan loppuu siihen, ei kerrota mitä hänelle tapahtui. Mihin meni Lasarus tai ne kaikki pyhät, jotka heräsivät jo Jeesuksen kuollessa ja nousivat haudoistaan.
Minun kiinnostavat juuri nämä epäselvät kohdat, joita on hyvin paljon ja siksi voisin sanoa omaa toimintaani uskontoarkeologiaksi. Tuskin sitä ihan huuhaaksi uskaltaa sanoa, vaikka moni varmaan niin ajattelee. Tämä on minun kehittämä uusi tieteenhaara, eikä sitä voi opiskella missään. Kaivelen niin sanotusti hengellisiä asioita.
Neiseestä syntyminen on yritetty laatia ihmeeksi , mutta eihän Jumala Adamia luodessaan tarvinnut edes neitsyttä, ihan vain savea muotoili ja tärkeintä oli henki, jonka hän puhalsi poikaan. Ja yllätys yllätys, niin luotiin myös tyttö, eli nainen. —————————– Egyptiläisillä olivat faaraot jumalia ja jumalan poikia, roomalaiset matkivat julistamalla keisareita kuoleman jälkeen jumaliksi, ja jotkut julistautuivat itse jo eläissään jumalaksi. Tämä ei siis ole mitenkään uutta, mutta kaikkivaltiaita he ovat olleet vain oman aikansa, ja alamaisten tuella, koska ihminen kuolee, vaikka hänet olisi jumalaksi julistettu.
Kaikki kuninkaat ja keisarit ovat toivoneet poikaa, että dynastia jatkuisi ja on se Britanniassa pitkään jatkunutkin, minä luulen, että ihmiset toivovat, että seuraava jatkava poika olisi yhtäkuin äitinsä, eli Elisabeth. Näinkin päin se voi olla ihmisten maassa.
Ja Psalmin mukaan kaikki ovat korkeimman poikia, ja Jeesusken mukaan Jumalia ovat ne joille jumalan sana on tullut, joka tarkoittaisi profeettoja ja hän sanoo olevansa jumalan poika. Hän pitää isänään jotakin profeetoista. Mutta Jesajassakin vesa versoo Isain kannosta, ei siis isästä.
Tällaista vuodatusta aamutuimaan.
Matias ”2) Jesajan profetia Iisain kannosta kertoo oman aikansa yhteydessä Daavidia ja hänen jälkeläisiään.” + jatko siellä kommentissa.
– Daavid ei vaikuttanut Jesajan aikana vaan noin 300-vuotta aikaisemmin, eli 1000-vuotta ennen Jeesuksen kuviteltua syntymää. Jesaja siis 700-vuotta ennen Jeesusta. Jesajan aikana kuningas oli Hiskia, häntä sanottiin kyllä Daavidin pojaksi, koska hän istui Daavidin valtaistuimella.
Joten sanonta: ” Katso päivät tulevat, jolloin minä herätän Daavidille vanhurskaan vesan,” ei voi tarkoittaa mennyttä aikaa, se viittaa tulevaan. Jos se kertoisi tapahtuneesta, eli Daavidin ajasta, se menisi kai näin, ’Katso päivät tulivat, jolloin minä herätin….’
Jesajan sanonta ” Lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu,” kertoo tapahtuneesta asiasta, Jesaja ilmeisesti ilotsee lapsesta joka syntyi Hiskialle kuin ihmeenä, koska Hiskia oli kuolemansairas, mutta parani ja sai vielä perillisen, jota hänellä ei ollut. Tilanne oli vakava myös siinä mielessä, että Daavidin suku olisi kokenut loppunsa, ellei tätä poikaa olisi syntynyt.
– Daavid kuuluu juutalaisuuteen, ei ole kerrottu missään, että hän olisi kääntynyt toiseen uskontoon, tai siittäisi poikia johonkin tulevaan uskontoon puolijumaliksi.
– Daavidin isä oli tosiaan Isai.. mutta Jesaja on oikeasti Isaiyah. Eivät siis sama asia.
Koska Daavid kuuluu juutalaiseen kulttuuriin, häntä ei oikeasti voi siirtää muualle, koska sitä voi sanoa kavaltamiseksi, eli varastamiseksi. Toisen omaisuuteen kajoamiseksi ja sen hyväksikäytöksi.
Tällainen näkemys minulla tästä asiasta.
Matias.
”Jos olen oikein ymmärtänyt, niin myös sinulle puhe neitseestä syntymisestä on luontevasti järjestelmään sopiva.”
Taivaallisen järjestelmään se sopii, koska siellä on Neitsyen tähtikuvio, ja se joka syntyy syksyllä, eli Neitsyen tähtimerkissä on tässä järjestelmässä Neitsyt, jopa ikuinen neitsyt, koska syntymänsä ajankohtaa ei voi muuttaa.
Toinen järjestelmä, josta Paavali antaa vihjeen, liittyy kirjalliseen synnyttämiseen , hän sanoo synnyttäneensä teidät evankeliumin kautta, ja olevansa se Isä. Synnytti siis koskematta naiseen fyysisesti, hänellä oli siinä suhteessa jokin esto, mutta hän sai paljon lapsia ihan neitseellisesti, kuuliaisia ottopoikia.
Voimme nähdä myös Jeesuksen syntyneen neitseellisesti miesten päästä, hän on kirjallinen henkilö, ja ikäänkuin nimimerkki, toivoo itselleen seuraajia, vaikka se ei ole hän, joka toivoo, vaan se kirjoittaja. Jos ei ole itsellä mitään sanottavaa, eikä mitään mielipidettä, aina voi lainata Jeesusta, vaikka hän ei ole kirjoittanut yhtään sanaa, vaan kirjoittajia ovat ne muut, kuten apostolit ja Paavali.
Olen käyttänyt tässä yhteydessä esimerkkinä Aleksis Kiveä, koska hän synnytti neitseellisesti jopa seitsemän poikaa.
Matias
Palataan nyt vielä Lasarukseen.
»Ystävämme Lasarus nukkuu, mutta minä menen herättämään hänet.» 12 Opetuslapset sanoivat: »Herra, jos hän nukkuu, hän paranee.» 13Jeesus tarkoitti sitä, että Lasarus oli kuollut, mutta opetuslapset luulivat hänen puhuvan tavallisesta nukkumisesta. ”
Tällainen tilanne on helppo lavastaa ystävän kanssa, jos haluaa todistella jotakin, minä en usko tähän tapaukseen sen enempää, kuin että metsästäjä pelasti mummon suden vatsasta. Jos on kuolleena neljä pävää, siitä ei enää huutelemalla herätä, ei edes tekohengityksellä. Mutta on se tarinaan sopiva lisuke, jonka jatko jää oman mielikuvituksen varaan. Ihmettely on ihmisen osa.
Jos vielä nukkumisesta jotakin niin Paavali tuntuu pitävän kuolemaa nukkumisena, kun sanoo: ”Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.” (nukkuneista ) ?
”Mutta jos Kristus ei ole herätetty, niin teidän uskonne on turha, ja te olette vielä synneissänne. 18 Ja silloinhan Kristuksessa nukkuneetkin olisivat kadotetut. ” ( nukkuneet)
Jos Jeesus vain nukkui, niin kuka tahansa saattoi hänet herättää, ei siinä enkeleitä olisi tarvittu, ja eihän niitä ole olemassakaan.
Matias
” kun ylösnoussut Kristus joka kerta itse on läsnä seurakunnan yhteisessä kokoontumisessa.”
Ennen perehtymistäni tähän uskontoon, oli jonkin aikaa kirkkokuorossa, mutta en minä koskaan nähnyt siellä Kristusta. Ei kyllä juotu viiniäkään, että olisi silmät kirkastuneet ja näkökyky olemattomuuden maailmaan avautunut.
Joissakin alttaritauluissa on kuvattuna ja se, miltä hän siellä näyttää, riippuu ihan taiteilijan taidosta, tai taitamattomuudesta. Koskaan hän ei vaikuta onnelliselta, vaan hyvin raskautetulta, johtuu varmaan siitä, että häntä ei lasketa ristiltä alas, vaikka kerrotaan hänen jo menneen menojaan ylös pilviin. Hänen ruumiillinen muotonsa on jäänyt tänne katseltavaksi vangiksi, että sadistit voivat nauttia, saada kiksejä toiselle tuotetusta kärsimyksestä. Ja kokea ehkä Katharsiksen.
Ensimmäisen adventtisunnuntain aihetta voi tutkia ja tekstit lukea täältä
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-28-11-2021/
Hyvää Uutta Kirkkovuotta !
Ilmoita asiaton kommentti