Hiukan psyykkisistä sairauksista ja niiden hoidosta

Oman erityisen ryhmänsä sairaiden joukossa ovat muodostaneet enemmän tai vähemmän psyykkisesti sairaat ihmiset. Tampereen yliopiston psykologian professori Markku Ojanen onkin muussa yhteydessä ottanut esille väitteen, että uskonnot tuottaisivat psykoottisia häiriöitä. Hänen mukaansa tämä on kuitenkin hyvin harvinaista. Päinvastoin monelle henkilökohtainen usko on auttanut selviytymään suuristakin vaikeuksista. Tässä yhteydessä Ojanen käsitteli erityisesti skitsofreniaa tai psykoosia, mutta tässä opetettu pätee moniin muihinkin henkisiin sairauksiin.

Sielunhoito ja lääketieteeseen ja psykologiaan kuuluva hoito kuuluivat Ojasen mukaan yhteen. Pyhä Henki tekee työtään monien ammattiauttajien kautta. Psykoosissa oleva saattaa joidenkin mielestä olla pahojen henkien ja riivaajien vallassa, koska ei välttämättä hallitse itseään. Mutta samankaltainen tila voi aiheutua myös myrkytyksestä, huumeiden käytöstä tai aivovaurioista, eikä silloinkaan puhuta henkivalloista. Tässäkin yhteydessä rukous sairaan puolesta on paikallaan. Rukouksen lisäksi tarvitaan hoitoa, tukea ja huolenpitoa. Ojanen otti vielä esille Jeesuksen omat sanat: ”Minä olin koditon, alasti ja sairas, ja te kävitte minua katsomassa.”

Markku Ojanen, Terapia ja sielunhoito, s. 134-135, Uusi Tie, Helsinki, 1998.

  1. Ei ole suinkaan ainutlaatuista, että elämänhalu voi olla koetuksella, vaikka usko Jumalaan on vankkaa. Raamatusta otettakoon pari esimerkkiä malliksi.

    Job joutui lujille Saatanan paiskoessa hänelle vaikeuksia toisensa jälkeen. Masentunut Job kuvitteli Luojan kiusaavan häntä ja menetti elämänhalunsa toivoen ”Kunpa kätkisit minut tuonelaan, piilottaisit sinne, kunnes vihasi on asettunut, panisit määräajan ja muistaisit sitten minut!”(Job14:13) Ylösnousemususko Jobilla oli kuitenkin kirkkaana mielessä, sillä hän totesi jatkosta ”Silloin sinä kutsuisit minua, ja minä vastaisin, sinä kaipaisit jälleen sitä, minkä oma kätesi on luonut.”(15)

    Mooses oli toinen uskollinen Jumalan palvelija, joka masentui. Hän pyysi Jumalalta, että ”Jos aiot kohdella minua näin, anna minun mieluummin kuolla heti. Ole minulle armollinen ja päästä minut kokemasta enempää tätä kurjuutta.”(4.Mo11:15)

    Sekä Job että Mooses toipuivat masennuksestaan, se ei lannistanut heitä lopullisesti.

    Itsetuhoisuuden ääriesimerkki Raamatussa on Jeesuksen lähimpiin opetuslapsiin kuulunut Juudas Iskariot, joka ”paiskasi rahat temppeliin, meni pois ja hirttäytyi.”(Mat27:5) Ja tähän liitän blogitekstiin liittyvän kysymyksen.

    ”Tampereen yliopiston psykologian professori Markku Ojanen on…ottanut esille väitteen, että uskonnot tuottaisivat psykoottisia häiriöitä.” Oliko Juudas Iskariot uskonnon uhri?

    • Kauheata sanoakin tämä, mutta Raamatussa sanotaan näinkin:

      Luukkaan evankeliumi:
      22:3 Niin saatana meni Juudaaseen, jota kutsuttiin Iskariotiksi ja joka oli yksi niistä kahdestatoista.

      Mutta uskovaisessa ei saatana voi asua, koska Jeesus uskon kautta asuu uskovaisen sydämessä (Ef. 3:17, Joh. 14:23), eikä sinne mahdu kahta Herraa. Jeesus on saatanaa paljon voimakkaampi.

    • Olen aivan samaa mieltä. Juudas Iskariot hyppäsi saatanan kelkkaan ja joutui tuon ”alkuperäisen käärmeen” uhriksi.

      Mitähän mahtoi miehen päässä liikkua sen jälkeen, kun oli vaihtanut elämän taivaassa yhdessä Kristuksen kanssa tahalliseen petokseen? Kuinkahan syvään masennukseen tuollainen ratkaisu ihmisen johtaa?

    • Rauli, Juudashan vain täytti Jeesuksen käskyn. Juudaksen evankeliumi näyttää, että heillä oli asiassa diili. Oletko muuten huomannut että nimissä Jesus ja Judas on sanaleikki J..us ja Ju–as. Neljän saman kirjaimen asetelma symmetrisesti ja koska kirjain U vastaa hepreassa sana ja voidaan m o l e m m a t nimet lukea lukea J ja S eli
      Jumala ja Saatana. (Deus est inversus Satan)

      Kolmekymmentä hopearahaa on sitten ihan ikioma symbolinsa, mutta siitä ehkä toiste.

    • Seppo. Keskityin nyt tässä vain Iskariotin mielen tasapainoon, joka ei vaikuttanut kovin hyvältä seurauksista päätellen. Joku oli mennyt pahasti vikaan.

      Tuskin Juudas ajatteli, että hienoa, nyt minä sen Raamatun ennustuksen olen toteuttanut. Hän kuuli kohtalokkaana iltana Jeesuksen puhuttelevan repliikin ”Ihmisen Poika lähtee pois juuri niin kuin kirjoituksissa hänestä sanotaan, mutta voi sitä, josta tulee Ihmisen Pojan kavaltaja! Sille ihmiselle olisi parempi, ettei hän olisi syntynytkään.”(Mark14:21) Katumus tuli muodossa ”tein väärin, kun kavalsin viattoman veren,” mutta äärimmäisen synkkää mielenmaisemaa se ei voinut enää parantaa.(Mat27:4)

      Mistään sopimuksesta Raamattu ei puhu, vaikka kai sellaisiakin teoksia maailmassa on kirjoitettu. Juudas ei todellakaan vaikuttanut tyytyväiseltä diilin toteuttaneelta!

      Oliko se Jeesuksen käsky muuten tuo ”Mitä aiot, tee se pian!”(Joh13:27)

    • Juudas ja Pietari molemmat katuivat tekojaan. Juudas ei uskonut saavansa anteeksi ja joutui epätoivoon, mutta Pietari uskoi myös saavansa Jeesuksen kieltämisen anteeksi. Näin Tunnustuskirjat opettavat ja selittävät, mikä ero Juudaksella ja Pietarilla oli.

    • Rauli, Jeesuksen käskyssä ei ollut ’aikoa’ sanaa, vain suora kehotus: ”Minkä teet tee se pian!”. Ja on huomattava että ’saatana’ meni Juudaksen vasta sen j ä l k e e n kun Jeesus leipäpalalla merkiten oli antanut tehtävän hänelle.
      Mukana kertomuksessa on myös vertauskuvallisuus, sillä 30 hopearahaa oli astronominen vertauskuva, missä Skorpioni eli Juudas ’tappaa’ tikarillaan eli myrkkypyrstöllään Karitsan eli Oinaan, joka vaipuu enin 3o ’hopeisen kuu’ vrk:n aikana horisontin alle . Juudas Skorpioni tulee sitten näin myös sfäärin kääntyessä ’kuolemaan’.
      Olen tästä kirjoittanut blogin JUUDAS, missä on myös tämä paljonpuhuva linkki:
      http://www.solarmythology.com/lessons/solarmyth16.htm

    • Lainasin pikaisen huolimattomasti käännöstä KR92, jossa oli tuo epätarkka aikominen.

      Vaikka ”saatana meni” vasta leipäpalan myötä Iskariotiin, se ei merkitse sitä, että minuuttia aiemmin olisi Jeesuksen jalanjäljissä kuljettu. Tuo repliikki kertoo jotakin sellaista että nyt saatana otti todellisen isännän otteen, minkä jälkeen Juudasta vietiin kuin sitä kuuluisaa litran mittaa.

      Mistään yhteistyöstä Jeesuksen kanssa en kyllä puhuisi.

    • Jeesushan toimi kuten toimi, j o t t a profetiat kävisivät toteen eli toteutti ennalta laadittua suunnitelma, jonka osana oli mm. Juudas. Juudaksen evankeliumi kuvaa homman selvästi diilinä ja Juudaksen evankeliumi saattaa olla jopa Johannesta vanhempi.

    • Juudaksen evankeliumi puhuu valhetta eikä todellakaan ole näissä asioissa ja totuuksissa yhtä luotettava kuin Raamattu. Jumala varjelkoon minua uskomasta tälläisiin valheisiin!

    • Juudaksen evankeliumi on kainiittien, varhaisen gnostilaisen ryhmän, käyttämä apokryfinen evankeliumi. Evankeliumi on pantu Juudas Iskariotin, Jeesuksen pettäneen opetuslapsen nimiin. Evankeliumi suhtautuu Juudaksen tekoihin myönteisesti. Evankeliumi ei kuitenkaan esitä olevansa Juudaksen itsensä kirjoittama. Juudaksen evankeliumi ei kuulu kristilliseen Raamatun kaanoniin, eli se ei ole kristillinen evankeliumi. (Wikipedia)

    • Kari Paukkunen, kuinka monta pseudigrafista eli vääränimistä kirjoitusta tutkijat uskovat kanonisoidussa Raamatussa -myös siis Uudessa testamentissa- olevan?

      On minusta naiivi käsitys että vain kanonsoidut ja ’oikeanimiset’-evankeliumit sisältäisivät totuutta ja kaikki ulkopuolelle jätetty olisi valetta.

      Juudaksen evankeliumin astronomia esimerkiksi on täysin tieteellisestikin pätevää.

  2. Emme siis saa epäillä sitä, että Pyhä Henki asuu meissä, vaan meidän pitää varmasti uskoa ja tunnustaa olevamme ”Pyhän Hengen temppeli”, niin kuin Paavali sanoo (1. Kor. 6:19). Sillä jos ken tuntee rakkautta sanaa kohtaan, halusta kuuntelee Kristusta, puhuu hänestä, ajattelee häntä, opettaa ja kirjoittaa hänestä, tietäköön, että tämä ei ole inhimillisen tahdon ja järjen aikaansaannos, vaan Pyhän Hengen lahjaa.

    Martti Luther, Galatalaiskirjeen selitys, s. 449, Sley, 1957.

    • Rauli, kyllä Sinä nyt raskaasti spekuloit ja luet Juudakseen ominaisuuksia, joita tällä ei edes perinteisesti tulkittuna ole. Juudaksen evankeliumi on varsin fiksu ja johdonmukainen teos, jonka pastori Juhan Molari suomensi , sen yhteydessä allekirjoittanutkin mainittiin. Esiinnyin myös Molarin tohtorin väitöstilaisuudessa koskien Q-lähdettä Pilatuksen monologilla.
      Oinas liittyy siis Jeesukseen kuten Härkäkin, sillä kun Jeesus sanoi olevansa ALPHA hän sanoi olevansa juuri Härkä, joka on Alephin nimi. Toistan idean tarkemmin:

      Nimi Adamas ei siis viittaa ihmiseen vaan aurinkokuntamme ja sen planeettoihin sekä Zodiackiin, jossa Jeesus edustaa Oinasta ja Härkää (karitsaa ja alephia) ja Juudas Vaakaa ja Skorpionia (oikeutta ja kuolemaa). Sillä kyseiset tähtikuviot ovat JE:n ZOE:ssa vastakkain eli Jesus ja Judas muodostavat vastaparin J..uS kontra Ju..S. Kun kirjain U hepreassa vastaa kirjainta waw, jota käytetään konjunktiona JA, niin tässä nähdään J ja S eli Jumala Ja Saatana. (tai Jhvh-Sathan) Molemmat alkukirjaimet ovat myös siis nimessä JeesuS Huomaa asettelussa JeSus
      JuDas tulevat S ja D päällekkäin ja muodostavat sanan SOD, joka merkitse SALAISUUS.

      Kun itäisestä horisontista nousee Vaaka niin vastapäinen Oinas luovutetaan oikeuden vaakakuppiin, ja sitten nousee Skorpioni, joka pistää Härän hengiltä . Eli kun JudaS-Skorpioni eli ’tikari’ nousee 30 astetta (3o hopearahaa) horisontin yläpuolelle, niin Härkä eli Alpha (Minä olen alpha…) vaipuu kuolleena horisontin alapuolelle ’tuonelaan’. Kun sfääri taas kääntyy toisen 30 astetta, nousee oikeuden Vaaka ja Karitsa kuolee ja vaipuu syvyyteen
      ja oikeus toteutuu. (kaksi merkkiä, kaksi Jeesusta, kaksi syntiuhrikaurista…) Mutta kun sfääri edelleen kääntyy, 30 hopearahaa viskataan pois eli myös skorpioni eli Juudas puolestaan heittäytyy alas ja kuolee. Samalla siis 180 asteen (6 kuukauden, kuuden Gilgulin eli Gogolthan ’tunnin’),jälkeen ylösnousevat merkit horisontista jaa Oinas ja Härkä elävät jälleen.
      Juudaksen evankeliumissa Oinaan merkki on Nebro, josta trooppinen eläinrata alkaa ja Juudas skorpionina kuvataan näin:

      ’Jo sinun sarvesi on noussut ylös,
      sinun vihasi on leppynyt,
      sinun tähtesi on osoittanut kirkkauden,
      ja sinun sydämesi on […’

      Eli Skorpionin pyrstö on noussut näkyviin. Skorpioni myös pistää kuten Juudas Ish-scariot eli ’tikarimies’ tekee vertautuen näin Kajniin, joka surmasi keihään miehenä Abelin, joka oli Jeesus-malli. Juudas ’tuhosi’ Jeesuksen eli Oinaan.

      Jeesus puhuu Juudaksesta myös 13. henkenä, mikä viitannee horoskoopista puuttuvaan käärmeenkantaja-tähdistöön. Käärmeenkantaja on Skorpionin ja Jousimiehen välissä.

  3. Millaisen ”evankeliumin” Juudas Iskariot olisi ihan oikeasti kirjoittanut? Olisiko se ollut katkeraa vuodastusta uskonveljistään? Näin nimittäin Jeesus kuvaili Juudaksen kaltaisia kelvottomia: ”Mutta jos palvelija on kelvoton… hän alkaa lyödä tovereitaan ja syö ja juo juoppojen seurassa.”(Mat24:48,49)

    Iskariotin evankeliumissa olisi ilmeisesti ollut ”paljastuksia” opetuslapsista. Se, että he joskus kiistelivät suuremmuudesta, olisi tarjonnut hyvän alustan. Siihen hiukan puolitotuuksia höysteeksi, ja kuva esimerkiksi Pietarista olisi ollut ihan toisenlainen kuin Raamatun sivuilla. Entä heidän hetkelliset epäuskon puuskat, niitähän voisi hiukan lisätä, käyttää taiteilijan vapautta?

    Iskariot olisi ehkä voinut kertoa ”totuuden Kaanaan häistä”. Satoja litroja maukasta viiniä on herkullinen lähtökohta kaikenlaiselle vääristelylle. Ja entäs kun Johannes oli Jeesuksen erityisesti rakastama? Ilmiselvä viittaus homoseksuaalisuuteen, kirjoittaisi entinen apostolien kassanhoitaja.

    Ja kun kerran Jeesus kohteli naisia aivan eri tavalla kuin yleensä juutalaismiehet, niin eikö se viittaa jonkinlaiseen naistenmieheen? Ehkä sopiva juoru vielä ryydittäisi tuota mainetta?

    Joskus kun lukee tuon kaltaisia ”totuuksia”, Raamatun kertomusten vääristelyjä, tulee mieleen, että kyseessä voisi olla Luopio-Juudaksen teksti. Vai onko hänellä kenties seuraajia keskuudessamme?

    Niin. Saisiko Juudaksen muistelmista mahdollisesti käsikirjoituksen näytelmään, joka koronapandemian jälkeen täyttäisi teatterikatsomot sensaatioillaan? Mitä sanoo alan ammattilainen Seppo?

    • Rauli,

      Konsultoit täällä Jeesukseen uskovien ketjussa Jeesuksesta. Aina silloin tällöin katson asialliseksi muistuttaa sinua ja muita ’hömpötettäviä’, että sinun jeesuksesi ei ole Jumala, Jumalan Ainosyntyinen Poika, aina ollut ja ikuisesti oleva.

      Käsittelimme yleisesti ja kahdenkesken, tämän Raamatun tärkeimmän kysymyksen, syyn, miksi kaikilla on mahdollisuus päästä Taivaaseen, johon Jeesus jo meni sijaa uskoville, Hänen seuraajilleen valmistamaan. Olen jopa ehdottanut, että jättäisit Jeesuksen ’rauhaan’ ja esittelisit Mikael-jeesustasi ja käyttäisit ’alkutekstille uskollista’ Vartiotornin Raamattua.

      Pidän hyvin julkeana jeesusteluasi. Kantani on vain hengellinen, muttei liioittelua tuoda se silloin tällöin esille.

Kirjoittaja

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.