Hengen hedelmä on rakkaus

 

Kuva evankeliointimatkalta  yhdessä Nieten plantaasin 19:sta kylästä.   Meillä  oli seurakunta kahdellatoista paikkakunnalla. Työ oli saarnaamista, opettamista, kasteitten toimittamista, ehtoollisen jakoa jne. lukuisia tehtäviä.  Toisilla kerroilla kokosimme yhteen monien alueitten kristittyjä, toisilla kerroilla kiersimme seudulta toiselle. Ennätys oli yksitoista messua yhden viikonlopun aikana plantaasin eri osissa kulkiessamme.

Suomessa olen viime vuosina kierrellyt Kanta-Hämeen alueella. Olen Sotainvalidien veljespappi.  Jos Herra suo, niin nyt  sunnuntaina pidämme piirin kirkkopyhän Ypäjän kirkossa. Saarnaan epistolatekstin pohjalta.  Koronatilanteen paraneminen on tehnyt tämän mahdoliseksi.

SUNNUNTAI 26.9.2021
18. sunnuntai helluntaista
Kristityn vapaus
Toinen lukukappale: Gal. 5:22–26

Vapaus on valtava Jumalan lahja.  Saamme kiittää häntä vapaudestamme monella tasolla.

Maamme on vapaa maa. Tästä saamme kiittää Luojaamme. Saamme myös antaa tunnustuksemme maamme kunniakansalaisille, jotka oman henkensä vaarantamisen uhallakin puolustivat vapauttamme, omaa isänmaatamme.

Vapauteen Kristus vapautti meidät, on Galatalaiskirjeen keskeinen sanoma. Uskon lahja on vapaus. Meillä on syntien anteeksianto. Me saamme iloita Jumalan rakkaudesta, joka on suurempi kuin kaikki pimeyden valtojen hyökkäykset elämää ja sen ihania lahjoja vastaan.

Vapauteen Kristus meidät vapautti. Pysykää siis lujina älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen.  Gal 5:1

Pyhässä kasteessa meidät on liitetty Vapahtajamme yhteyteen.  Kaste antaa yhteyden häneen ja siksi olemme saaneet suurimman mahdollisen vapauden.

Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte Kristukseen Jeesukseen. Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne. Yhdentekevää, oletko juutalainen vai kreikkalainen, orja vai vapaa, mies vai nainen, sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi. Ja jos te kerran olette Kristuksen omia, te olette Abrahamin jälkeläisiä ja saatte periä sen, mikä hänelle oli luvattu.  Gal. 3:26-29 

Kastepuku eli kastemekko viittaa kasteen lahjaan, siksi se on vanhurskauden vaate. Kasteessa meidät on liitetty Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Meitä orjuuttava luontomme on kasteessa ristiinnaulittu, että me eläisimme Kristuksen uskossa lähimmäisemme parhaaksi ja keskinäisen kunnioituksen lisääntymiseksi.

Lähimmäistä palvellessamme emme ole yksin. Meidän ei tarvitse olla omassa varassamme, omien ponnistelujemme stressaamia, vaan saamme heittää kaikki huolemme ja taakkamme meidän rakkaan Herramme haltuun. Jeesus ei ole jättänyt meitä unohduksiin, vaan hän on lähettänyt meille Pyhän Hengen, Totuuden ja Rakkauden Hengen, Lohduttajan ja Eläväksi Tekijän.

Galatalaiskirje puhuu rohkeasti Pyhästä Hengestä. Hän on meidät uudestisynnyttänyt kasteessa. Hän on tullut meidän luoksemme kasteen suurimpana lahjana ja hän myös pitää meistä huolen koko elämämme ajan ja vie meidät kerran taivaan kirkkauteen, kun Kristus tulee takaisin kunniassaan.

Kirjassaan De Trinitate kirkkoisä Augustinus puhuu Pyhästä Hengestä rakkauden sanoin, kuten Alister E. McGrath tiivistää:

”Augustinus pitää tiukasti kiinni Hengen omintakeisuudesta, tästä selkeästä identiteetistään huolimatta Henki on yhteinen Isälle ja Pojalle. Isä on vain Pojan Isä ja Poika vain Isän Poika; Henki on sekä Isän että Pojan Henki, joka sitoo nämä kaksi yhteen rakkauden siteellä. — Koska Jumala on rakkaus ja Henki on Jumala, siitä näyttää seuraavan varsin luonnollisesti, että Pyhä Henki on rakkaus.” 

 

Paavali antaa muutaman esimerkin, mitä Pyhä Henki saa meissä aikaan. Jumalan Henki antaaa meille uskon. Hän antaa meille rakkauden. Hän johdattaa terveeseen elämään toisten ihmisten keskuuteen.  Elämämme saavuttaa rauhan Jumalan ja ihmisten välille.  Kaiken tämän Hän antaa meille lahjanaan.

 

Galatalaiskirjeen luettelo elämän ohjeista  ei saa ole uuden lain panemista meidän harteillemme, vaan sen kuvaamista, mistä Jumalan vapauden toteutus on mahdollista yhteisessä elämässämme toinen toistemme kanssa, niin ettemme oman vapautemme nimissä mene orjuuttamaan toisia ihmisiä, vaan että vapaus voi lisääntyä ja yhteinen ilo ja rauha voi kasvaa yhteisessä kirkossamme toinen toistemme kanssa Herraamme ja Jumalaamme ylistäessämme ja häneltä apua pyytäessämme keskinäisen kunnioituksen ja ystävyyden ilmapiirin meitä kannustaessa.

 

 

Kirjeestä galatalaisille, luvusta 5

Hengen hedelmää ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki. Ne, jotka ovat Jeesuksen Kristuksen omia, ovat ristiinnaulinneet vanhan luontonsa himoineen ja haluineen. Jos me elämme Hengen varassa, meidän on myös seurattava Hengen johdatusta. Emme saa tavoitella turhaa kunniaa emmekä ärsyttää ja kadehtia toisiamme.

 

 

  1. Matias

    ”Isä on vain Pojan Isä ja Poika vain Isän Poika; Henki on sekä Isän että Pojan Henki, joka sitoo nämä kaksi yhteen rakkauden siteellä. –”

    ”Isä on vain pojan isä ” , poika on yksin Isästä ????

    Periaatteessa, tässä on perää senverran, että nainen, jos voisi saada lapsia ilman urosta, voisi synnyttää vain tyttöjä, koska poikiin tarvitaan miehen Y-kromosomia.

    Mariaan ei kukaan mies koskenut, joten Jeesuksen täytyy olla tyttö.

    Nykytietämyksen mukaan myös tyttöjen syntymään rarvitaan miestä, joten Isä on myös tyttöjen isä.

    • Tarja

      Kiitos puheenvuorostasi

      Hyvin osaat leikitellä sanojen erilaisten merkityskenttien käytön rajoja kuvatessasi.

      Kuvaat arkisen perhe-elämän lainalaisuuden hyvin selkeästi.

      1) Sanojen käyttöalue ja niiden käyttö hengellisessä tekstissä

      Kun sanojen käyttö menee konkreettisen arkikäytön ulkopuolelle, niin ollaan kahdella tasolla sanojen merkitysten rajatilantaissa.

      Toisaalta Jumalan olemuksen täyteyttä ei mikään sana riitä kuvaamaan. Kaikkien sanojen ilmaisukyky yhteensäkään ei riitä kokonaan määrittelemään kaikkivaltiaan ja iankaikkisen Jumalan mittaamatonta kirkkautta ja kunniaa. Siihen sanamme ovat liian heikkoja ja puutteellisia. Mutta Jumalan armoa on se että näillä vajavaisilla sanoillakin saamme kertoa hänestä ja hänen ihanista rakkauden teoistaan ja tuoda sydämemme kiitoksen hänen kunniakseen.

      Toisaalta Jumalasta puhuessamme emme käytä sanojen merkityskentän kaikkia ulottuvuuksia. Niinpä puhuessamme Jumalasta Isänä ja Poikana ja Pyhänä Henkenä emme sisällytä Isä sanaan kaikkea ajallisen isän käsitteeseen liittyviä ajatuksia. Kuvaamme Jumalan persoonallista olemusta. Hän ei ole epämääräinen luononvoima ei mikään tietokoneen bittiavaruuden heijastus eikä muukaan tähän maailmaan kuuluvan ilmiön osa, vaan persoona, joka elää ja toimii iankaikkisesti, on kaiken luonut, ylläpitää kaiken jne. Sanan vastakohta ei ole äiti, vaan mekaanisen koneen tai muun persoonattoman esineen tai ilmiön luonne.

      Puhuessamme Jumalan Pojasta vastakohtana ei ole tyttö -sana, vaan esimerkiksi kuva tai patsas tai muu Isän tekemä työn tulos vaan yhtä persoonallinen ja toimiva Jumala, Jumala Jumalasta, Iankaikkinen Iankaikkisesta, Kaikkivaltias Kaikkivaltiaasta jne. Verrattakoon tähän esimerkiksi minun poikani on ihminen kuten minä, mutta luokkakaverini tekemä grafiittipiirros on kuva eikä elävä ihminen.

      Pyhä Henki puolestaan ei ole mikä tahansa tuulen henkäys tai muu luonnonilmiö, vaan yhtä persoonallinen kuin Jeesus on Jumalan Poikana. Hän on yhtä olemusta Isän ja Pojan kanssa, hän on Jumala.

      Juuri se että hän on persoona tekee hänen työstään merkittävän. Hän toimii ja elää keskellämme. Hän saarnauttaa sanan työvälineenään käyttämänsä kirkon välityksellä. Hän tekee sakramenteista toimivan ja vaikuttavan, niin että kaste siirtää pakanan kristityksi, Saatanan vallassa olleen Jumalan lapseksi. Hän antaa uskon ja pitää myös uskostamme huolta. Hän huolentii meistä loppuun asti ja kerran aikojen lopussa hän antaa meille ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän.

  2. Matias

    ”niin että kaste siirtää pakanan kristityksi, Saatanan vallassa olleen Jumalan lapseksi. ”

    Tätä minä sanoisin sovinismin huipuksi, että lapsi vaikkakin kristitystä äidistä ja isästä syntyneenä, olisi kuitenkin pakana ja saatanan vallassa. Hups?

    Mikä lapsen siihen tilaan sitten sai, sekö, että mies ei pitänyt housuja jalassa, ja synti luikahti lapsen päälle.
    Luulen että minulla on parempi oikeustaju kuin kristillisellä kolmiyhteisellä jossa on vain miehiä.

    • Tarja

      Puhut sovinismista.

      3) Kristikunnassa perinteisen luterilaisen kansankirkon hedelmää on ollut että juuri Pohjoismaissa naisten asema on maailman kärkiluokkaa.

      Kamerunissa asuessani luin yhden ranskankielisen tutkimuksen, miten naisten osuuden kasvaessa yritysten ja kansojen keskuudessa myös näiden tulos on parantunut. Mitä enemmän naisia johtavissa asemissa, sitä paremmin noilla firmoilla ja yhteisöillä on mennyt.

      Siinä myös mainittiin naisten asema valtioiden johtopaikoilla. Kärjessä olivat Suomi ja Ruotsi. Molemmat perinteisiä pohjoismaisen kansankirkkoperinteen kasvattamia maita, missä naisten asema on maailman paraasta. Muutkin Pohjoisamaat olivat hyvin edustettuina noissa tilastoissa.

      Tarkistin uusimman tilaston ja näin että pieniä muutoksia on tullut kärkipäähän:

      Global Gender Gap -raportin 2021 mukaan

      by Country and Region

      1 Iceland 89.2%

      2 Finland 86.1%

      3 Norway 84.9%

      4 New Zealand 84.0%

      5 Sweden 82.3%

      6 Namibia 80.9% Täällä on ollut Suomen vanha lähetyskenttä Ambomaa !

      7 Rwanda 80.5%

      8 Lithuania 80.4%

      9 Ireland 80.0%

      10 Switzerland 79.8%

      https://www.weforum.org/reports/ab6795a1-960c-42b2-b3d5-587eccda6023

      Kirjoitin tähän aikaisemmin seuraavaa, kun en tarkastanut tilaston vuosilukua 2015 vuoden tietojen perusteella. En kuitenkaan poista tätä vaan jätän tähän sellaisenaan että voi nähdä kehityksen.

      Nyt uudemman Global Gender Gap -raportin mukaan kärkipaikat ovat vaihtaneet paikkaansa, mutta edelleen samat luterilaisen kansankirkkoperiaatteen kasvattamat maat ovat kärjessä neljä ensimmäistä

      1. Islanti

      2. Norja

      3. Suomi

      4. Ruotsi

      Tarkemmin tässä osoitteessa

      https://unwomen.fi/uutiset/nama-ovat-maailman-tasa-arvoisimmat-maat/

  3. Tarja

    Naisten aseman parantuminen on koko maailmanhistoriaa ajatellen ollut nimenomaan kristinuskon tuoma lahja ihmiskunnalle.

    Myös kasteen lahja on sama sekä miehille että näisille. Tästä puhun jo blogissani viittaamassani ilmauksessa, ettei Kristuksessa ole eroa miehen ja naisen välillä, vaan kaikki ovat yhtä Kristuksessa.

    2) Kasteen vaikutus on sama kaikille

    Kaste todellakin vaikuttaa sen, että ihminen vapautuu Perkeleen vallasta. Tämä on koko yhteisen kristikunnan yhteinen opetus. Vain valtavirrasta poikenneet opettavat toisin.

    Luther kuvaa tämän Vähässä katekismuksessa. Hän mainitsee neljä vaikutusta:

    1) Kaste antaa syntien anteeksiannon,

    2) kaste vapauttaa kuoleman vallasta,

    3) kaste vapauttaa Perkeleen vallasta ja

    4) kaste antaa iankaikkisen elämän.

    Tämän hän sanoo seuraavin sanoi:

    MITÄ KASTE ANTAA JA HYÖDYTTÄÄ? VASTAUS:

    Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.

    MITKÄ OVAT NÄMÄ JUMALAN SANAT JA LUPAUKSET? VASTAUS:

    Ne, jotka Herramme Jeesus Kristus lausuu Markuksen viimeisessä luvussa: “Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.”

    Tässä ei ole mitään eroa miehen eikä naisen välillä. Tässä ainoastaan todetaan miten Jumala itse käyttää nimenomaan kastetta näiden tekojensa tekemiseen.

    Enemmän tästä ja katekismuksemme kastetta käsittelevästä opetuksesta
    osoitteessa:

    http://katekismus.fi/sakramentit/35.html

  4. Blogissani mainitaan muutama kristillinen hyve. Paavali ei suinkaan ole näissä opetuksissaan yksin.

    Juutalaisuudessa esiintyy samaa käytäntöä. Esimerkiksi Kuolleen meren löytöjen eli Qumranin tekstien joukosta löytyy jopa laajempia hyveluetteloja. Yksistään 1 QS IV on Franz Mussnerin kommentaarissa Der Galaterbrief lähes parin sivun pituisena saksannoksena. ( Mussner 1974. ss 392-93)

    Tosin Paavalin tähtäyspiste on toisaalla, vapautuminen lain alaisuudesta ei saa johtaa väärinkäytöksiin eli holtittomaan elämään muttei myöskään uudenlaisen lain orjuuden alaisuuteen vaan lähimmäistään rakastavaan toimintaan, missä kanssaihmisemme otetaan huomioon.

    Isolla sisarkirkollamme katolisilla on katekismuksessaan laajempikin selostus kristillisistä hyveistä

    Kolmas osa: elämä Kristuksessa

    ENSIMMÄINEN JAKSO
    IHMISEN KUTSUMUS:

    ELÄMÄ HENGESSÄ
    Seitsemäs artikkeli

    HYVEET

    Kohdat 1803 – 1845

    https://cdn.katolinen.fi/uploads/2014/01/KKK-3.OSA-1.JAKSO-1691-2051.pdf

  5. Matias

    Ei kirkko ole tuonut mitään oikeudenmukaisuutta naisille, jo äänioikeuden saaminen on ollut suuren työn ja tuskan takana.

    Lisäksi näiden oikeuksien on oltava lakisääteisiä, ja niiden rikkominen rangaistava teko. Eivät ne muuten toteudu. Jos taistelua on käyty kristillisissä maissa, se ei tarkoita, että muutokset ovat kirkon ansiota, koska todellisuus on päinvastainen, kirkon on pitänyt luopua opeistaan ja paavalillisista naiskäsityksistään yleisen oikeudenmukaisuuden lisääntyessä ihmisten keskuudessa, ja varsinkin naisten keskuudessa. Muutkin orjat ovat nousseet vaatimaan oikeuksiaan. Näin se maailma paranee.

    Perkeleitä ja saatanoita ei ole olemassakaan, jos joku on sekaisin, se johtuu muista syistä kuin olemattomista paholaisista, joka niihin uskoo, on tietämätön pelkuri.

    • Tarja


      4) Orjuudesta puheen ollen.

      1950 luvulla yksistään arabimaissa oli noin 55 miljoonaa orjaa.

      Tämän vuosituhannen puolella yhtenä vuotena Rotareilla oli vuositeemana orjuuden vastustaminen. Lähtökohtana oli se että maailmassa oli kaikkiaan noin 60 miljoonaa orjaa.

      Kun tätä verrataan niihin maihin, joissa kristinusko on saanut vaikuttaa vuosisatoja, niin huomamme eron. Kristiuusko on poistanut orjuuden niissä maissa, joissa julistus kaikkien samanarvoisuudesta Kristusksen edessä on saanut vaikuttaa.

      5) Uskonto ei koskaan ole irrallaan kulloisestakin ympäröivästä kulttuurista. Tämän takia myös konkreettisella käytännön tasolla eri maiden lainsäädäntö muuttuu aina eri olosuhteista johtuen eri tahtiin.

      Kokonaisten maailmanlaajuisten uskonnon vaikutusten arvioinnissa näillä yksittäisillä vuosilukujen eroilla eikä eri maiden erilaisten lainsäädäntöön johtaneitten poliittisten vääntöjen tarkastelu anna oikeaa kuvaa tilanteesta.

      Oikeuksien vaatiminen nimittäin ei onnistu ellei koko kansan mielipiteessä löydy sille riittävää vastakaikua.

      6) Usein sinisilmäisissä käsityksissä puhutaan samaan aikaan siitä, ettei saatanaa muka olisi olemassa ja että ihminen on perusluonteeltaan hyvä.

      Kun sitten katselee koko maailman tapahtumia, niin tällaisten perusoletusten valossa jää kokonaan selittämättömäksi, miksi erittäin hyvien ihmisten maailmassa esiintyy niin tavattoman paljon vääryyttä, valehtelua, riitoja, pettämisiä, väkivaltaa jne pahoja tekoja. Mistä nämä sitten muka nousevat?

      Mutta kun myönnämme koko maailman kaikkien ihmisten olevan syntiinlankeemuksen alaisten voimien vaikutuspiirissä ja perkeleen vielä toimiessa takapiruna, niin on huomattavasti helpompi myöntää että maailmassamme esiintyy paljon pahaa siitä huolimatta, että Jumala alkuaan on luonut meidät hyviksi ja hänen tahtonsa on että me myös osoitamme hyvyyttä toinen toistamme kohtaan.

      Minun mielestäni avoin ja rehellinen oman tilansa myöntäminen autta meitä toimimaan armollisemmin toinen toistamme kohtaan. Jos tällainen vajaa, syntinen ja monin tavoin kelvotonkin saan elää Jumalan armon ja rakkauden voimasta, niin miksen sitten haluaisi ymmärtää kanssaihmistäni, jolla on omat puutteensa, toisinaan ehkä meistäkin ärsyttävinä pitämistämme piirteistä huolimatta.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25