Evankeliumia kaikille

Tulkaa, sillä kaikki on jo valmiina. Luuk. 14:17

Syntiinlankeemus on korjattu, koko maailman synti ja minun syntini niin tyystin sovitettu, että Raamattu sanoo sen olevan ”heitetty meren syvyyteen”. (Miika 7:19) Lain kirous on poistettu, (Gal. 3:13) kuolema on voitossa nielty, syyttäjä karkotettu, ihminen taas Jumalan kanssa sovitettu, paratiisi taas avattu, jotta me jälleen voimme luottavasti puhutella Jumalaa niin kuin lapset isäänsä (Vrt. Isä meidän-rukous Matt. 6:9-13) ja viimein olla hänen kanssaan taivaassa iäisessä autuudessa.

CARL OLOF ROSENIUS, Armoa armosta, tämän päivän teksti, SLEY, 1966. Sulut ovat allekirjoittaneen lisäys.

    • Siellähän oli paljon tutkijoita, jotka eivät pitäneet Raamattua luotettavana. Raamattua tulee tutkia Pyhää Henkeä avuksi huutaen ja rukoillen. Silloin sen sanoma avautuu parhaiten.

    • Karin kommenttiin on helppo yhtyä. Kiitos Mika kirkoituksistasi, niitä on hyvä kaikkien lukea.

  1. RUKOUS ELÄMÄN PARANNUKSESTA

    Kaikkivaltias ja armollinen, rakas taivaallinen Isä! auta, ett`ei minun uskoni olisi kuollut ja ilman töitä, vaan elävä ja rakkauden kautta vaikuttavainen kaikkeen siihen, kuin sinä käskenyt olet, osottain itsensä kristillisellä kuuliaisuudella ja jumalisella elämällä. Ylöspidä, rakas Isä, se hyvä työ, jonka sinä minussa alkanut olet. Älä heitä minua pois kasvois edestä, ja älä minulta ota pois sinun Pyhää Henkeäs, valaise ja hallitse minua Pyhällä Hengelläs, sinun suuren laupiutes tähden: sinun Poikas Jesuksen Kristuksen, minun Herrani ja Vapahtajani korkian ansion ja makson tähden; anna minulle katuvainen ja särjetty sydän, Jesuksen Kristuksen kalliilla verellä priiskoitettu, ja uskoa, rakkautta ja hyvää aikomusta täynnänsä. Amen.

    Vanha Suomalainen Virsi- ja Evankeliumikirja, s. 849, Raumalla 1963, O. Y. Länsi-Suomen kustannuksella, Oy. Länsi-Suomen kirjapaino.

  2. YLÖSNOUSEMUS TÄNÄÄN

    Pitkäperjantaina näimme syntimme, kirouksemme ja kuolemamme Kristuksen hartioilla; ne tekivät hänestä kurjan ja viheliäisen ihmisen. Pääsiäispäivänä näemme, ettei hänessä enää ole yhtään syntiä, kirousta, tuomiota eikä kuolemaa, vaan pelkkää elämää, armoa, autuutta ja vanhurskautta. Lohduttakaamme tällä sydäntämme! Tämä lahja on meille ilmoitettu juuri sitä varten, että me sen omistaisimme.

    Armon välähdyksiä Lutherin seurassa, useista eri Martti Lutherin kirjoista koonnut Jaakko Mäkeläinen, s. 34. Kustannus Oy Uusi Tie, 2004.

  3. JUMALAN SOTA-ASU JA TAISTELUVARUSTUS

    Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet. Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa. Sen tähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä. Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska, ja kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille. Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet, ja ottakaa vastaan pelastuksen kypärä ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana. Ef. 6:11-17

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.