Esirukoukseni

Herramme ja Vapahtajamme Jeesus Kristus, elävä Jumalan Poika! Uudista vielä Pyhällä Hengelläsi meitä kaikkia luterilaisen kirkon jäseniä. Anna vielä uskon lahja kirkkomme hengellisesti kuolleille jäsenille ja herätä heidät.

Pyhä Kaikkivaltias Jumala! Varusta kristityt kaikilla Hengen lahjoillasi Jeesuksessa Kristuksessa ja etenkin kaikki sananpaimenet ja julistajat. Sinä Jeesus Kristus, ylistetty ja kiitetty Herra, olet verelläsi maksanut ja ottanut pois koko maailman syntivelan. Auta meitä kaikkia omistamaan, vastaanottamaan ja soveltamaan itseemme tämä armosi. Pidä meistä kiinni, kunnes usko vaihtuu näkemiseen ja iankaikkiseen elämään.

Oi Herra, kuinka hyvä onkaan meidän turvautua sinuun ja jättää sielumme ja ruumiimme sinun haltuusi tietoisina siitä, että sinä, Herra, pidät meistä huolen. Johdata meitä Hengelläsi kaikissa elämämme vaiheissa. Kukista kaikki väärät ajatukset ja itsekkäät mielipiteet. Lähetä, Herra myös kaikille pakanoille ja eri kansoille opettajia, että hekin löytäisivät rauhan Jeesuksen haavoissa.

Voi Herra, monet vaeltavat omavanhurskauden sokeassa yössä ja luulevat itsensä tähden kelpaavansa Jumalalle. Toiset elävät lihallisessa vapaudessa ja muissa synneissä, toiset eivät välitä lainkaan armostasi ja anteeksiantamuksestasi. Yhdistä meidät niin, että meillä kaikilla olisi Jeesus Kristus elämänä ja pelastuksena. Pyydämme kaikille meille oikeaa uskon kilvoituksessa vaeltamista. Kiitos, Isä, Poika ja Pyhä Henki, oikeudesta olla sinun lapsiasi kalliin kasteen ja uskon kautta. Aamen. Halleluja.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. ”ET-lehden toimitussihteerinä työskentelevä Klementtilä sanoo, että kirkossa tavallinen jäsen saa ajtella mitä lystää.”

    Näin on, kyllä saa ajatella mitä lystää, mutta jos sanoo ajatuksensa ääneen, niin siitä voi jo seurata ”ongelmia”.
    Ja varsinkin jos ilmaisee nuo sallitut ajatuksensa kirjallisessa muodossa.
    Silloin syntyy vastakkainasettelua, riitaa, syyttelyä, mustamaalaamista jne.

    • Yleensä elävässä ihmisyhteisössä on erilaisia mielipiteitä ja niiden vuoksi myös vastakkainasettelua. Mikä olisi ratkaisusi? Ollaan hiljaa?

    • Johdonmukaisesti noudatettuna tuo Salmen esittämä ajatus veisi siihen, että tällaiset keskustelupalstat pitäisi lopettaa, ettei kenellekään vain tulisi paha mieli.

    • Tässäpä tuli ihan elävä esimerkki siitä, miten käy, kun lausuu ajatuksensa julki.
      Helena ja Osmo käsittivät (tai lukivat) kommenttini toisin kuin tarkoitin tai lukivat siihen sellaista, mitä siinä ei lue.

      Minähän vai totesin, että ajatella saa mitä haluaa, mutta ajatusten ääneen sanominen tai kirjoittaminen synnyttää vastaikkainasettelua.

      En esittänyt ratkaisuksi hiljaa olemista tai keskustelupalstojen lopettamista. Te taisitte itse ehdottaa niitä ratkaisuksi.:)

      Minä aion jatkossakin lausua ajatukseni ääneen tai esittää ne kirjallisessa muodossa. Toivon, että toisetkin tekevät samoin!

    • Itse asiassa se saattaa löytyä lehdestä mikä oletuksen tekee. Kirkossa olo varmaan toimii ihan hyvin, jos pysyy satunnaisena kävijänä ja veronmaksajana. Uskon kuitenkin, että hän kertoo omasta ahaa elämyksestään oman kokemuksen kautta ja siinä tulee herkästi sanottua liioiteltu oletus.

      Todellisuudessa useampi kirkosta eroaja ei todellisessa elämässään eroa yhtään mistään tai jätä yhtään ketään itselle tärkeitä ihmisiä. Voihan niitäkin olla, jotka jättävät kaikki. Veikkaan, että tuolla viitataan eroaaltojen keskukseen joutuneista henkilöistä, joiden mielipiteistä kaikki ei pidä.

  2. Raamatun uuden testamentin kuvaamassa alkukristillisyydessä alkukristilliseen seurakuntaan liityttiin ja mentiin kasteelle kun oli aidosti ja vilpittömästi omaksuttu usko, siis uskottiin ”sydämmestään” lujasti kristillisyyden opetuksiin (esim. vastasyntyneiden lapsikasteesta siellä ei puhuta mitään). Siihen ei siis liitytty vastalauseena jollekin tai jonkun kannattamisen vuoksi. Asiaan ei liittynyt minkäänlaista ”politikointia”.

    Artikkeli: ”ET-lehden toimitussihteerinä työskentelevä Klementtilä sanoo, että kirkossa tavallinen jäsen saa ajtella mitä lystää.”

    Uusi testamentti taas kuvaa alkukristittyjen olleen yksimielisiä ja samanhenkisiä uskossaan, palvonnassaan ja julistuksessaan, jotka perustuivat pyhiin kirjoituksiin ja Jeesuksen opetuksiin.

    Kuten Jeesus ydessä opetuksessaan toteaa ”Tosi palvojat palvovat Isää hengessä ja totuudessa..” Paavali Roomalaiskirjeessä: ”jotta te yksimielisesti kirkastaisitte Herramme Jeesuksen kristuksen Isää ja Jumalaa.” Efesolaiskirjeessä: ”Pitäkää silmällä pyhien palauttamista kohdalleen….kunnes me kaikki pääsemme ykseyteen uskossa…” Korinttolaiskirjeessä: ” ..puhukaa kaikki yhtäpitävästi ja ettei keskuudessanne olisi jakaumia, vaan että olisitte sopivasti yhteenliittyneitä samanmielisinä ja samassa ajatusuunnassa.”

    Johtopäätös: ”Politikoiminen” ja kinastelu ei kuuluu oikeaan ja aitoon kristinuskoon, vaan sen tulee olla ohjattua Jumalan henkeytetyn sanan ja Jeesuksen opetusten perusteella. Ei ihmisyksilöiden mielipiteiden, mieltymysten ja ”viisauden” johdattelemaa.

  3. Kristilliseen elämään kuuluu kolme asiaa: usko, rakkaus ja risti.

    Ei Herra käske meitä kantamaan sitä ristiä, jonka hän on itse kantanut, vaan hän sanoo: Kukin kantakoon oman ristinsä. Itse kullekin on risti varattu hänen voimiensa mukaan. (Ja hän kutsui tykönsä kansan ynnä opetuslapsensa ja sanoi heille: ”Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Mark. 8:34, Matt. 16:24, Luuk. 14:27. Sulku allekirjoittaneen lisäys.) Sillä emme jokainen voi kärsiä samaa, koska emme jokainen ole uskon ja hengen puolesta samanlaisia.

    Armon välähdyksiä Lutherin seurassa, s. 31, Uusi Tie, 2004.

  4. Biblia sanoo hienosti Aadamin lankeemuksesta ja Jeesuksen pelastusteosta: “Niinkuin siis yhden synnin kautta on kadotus tullut KAIKKEIN ihmisten päälle, niin on myös yhden vanhurskauden kautta elämän vanhurskaus tullut KAIKKEIN ihmisten päälle. Sillä niinkuin yhden ihmisen kuulemattomuuden tähden monta ovat syntisiksi tulleet, niin myös monta tulevat yhden kuuliaisuuden tähden vanhurskaiksi.” (Room. 5.18,19, sanan kaikki korostus allekirjoittaneen.)

Mika Rantanen
Mika Rantanen
Teologian maisteri, uimamaisteri ja koulutettu hieroja.