Eksyneitten lampaiden synnit

Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme. (Jes. 53:6)

Eksyneen synnit

Miksi olemme olleet eksyksissä; mikä merkitys on omilla töillä oikean Tien löytämisessä?

Miksi ainoastaan eksynyt tai kadonnut voidaan löytää?

.

Miksi emme itse pysty laittamaan syntejämme Herramme Jeesuksen Kristuksen päälle? 

.

Millä perusteella meidän kaikkien, minunkin, kaikki synnit Herra heitti päällensä?

.

Miksi on (tai ei ole) vaikea uskoa, että Jeesus Kristus on sovittanut kaikki syntimme kokonaan, jolloin velka on kokonaan maksettu ilman meidän töitämme?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

  1. Jorma sanoo asian, jota moni ei täällä sano. Mikä on omanvanhurskauden loppu?
    Se on kun ihminen kuolee lain alle, silloin ei jää enää mitään jäljelle. Ihmisestä tulee tyhjä. Vasta sen jälkeen Jumalan Armo alkaa kirkastumaan ja se kirkastuu yhä, päiväpäivältä, kunnes se häikäisee ihmisen sanattomaksi.

    Ari. sanot: ”Kukaan tai mikään ei voi saada minua lankeamaan, vain minä itse tahdon tehdä syntiä KUN lankean.”
    Näin se juuri on. Entä jos tuo tahto, joka sinulla on, miten siihen suhtaudut?
    Onko se mätä, kun se edelleen taistelee voitettua syntiä vastaan? Kun taistelet verille asti, niin ehkä vielä kerran ymmärrät, mistä puhun. Tämän sanon toiveikkaan suhteesi, sillä olen nähnyt kuinka Jumala voi avata ihmisen silmät.

    Ymmärrän miten suuri asia sinulle on tapahtunut, kun olet löytänyt Kristuksen, mutta usein olen myös nähnyt, kuinka Kristuksesta tulee Mooses.
    Ihminen ajautuu takaisin vanhan luontonsa mukaan ansiotielle, me olemme semmoisia, me kuvittelemme, että Armo pitää ansaita ja alamme uudelleen naulaamaan Kristusta ristille. Silloin me olemme unohtaneet, että synti on jo sovitettu. (Huomaa puhun synnistä yksikkö muodossa)

    Moni elää tässä lain ja armon sekoitetussa harhassa ja toiset jopa opettavat, että ihmisen tulee pyhittää elämänsä itse, jolloin Jumalan Pyhitys jää tapahtumatta. Jumala on se, joka Erottaa itselleen kansan. Ihminen ei voi sitä tehdä.
    Ihmiselle jää vain kiitosuhrin antaminen ja sen Armahdettu tekee iloisin mielin, koska näkee oman kelvottoman mielensä, johon ei voi luottaa.
    Voinkin sanoa, että Armo kasvattaa, Kristittyä elämään Kristuksessa. Laki tappaa ihmisen omanvanhurskauden. Jehovan todistajilla on tämä kuoleman virka, elämää heidän oppinsa ei anna. Tämän elämän he saavat, mutta elämä Kristuksessa ja Pyhässä Hengessä jää heiltä saavuttamatta, he ovat kuin kääntymättömät Juutalaiset, heillä on kirjoitukset, mutta ei Jumalan Voimaa, joka on Kristus Itse, Tosi Jumala.

    Kaikella on aikansa. Aika on syntyä ja aika kuolla. Aika on istuttaa ja aika repiä istutus. Minkä kylvää, sen kylvää, mutta kasvun antaa Jumala, mutta mikä ei kasva, se joutaa olla, kunnes tulee aika Jumalan, joka antaa kuolleelle elämän..

    • Ismo Malinen: ”Jehovan todistajilla on tämä kuoleman virka, elämää heidän oppinsa ei anna.”

      ??!! Mistä olet saanut valtuudet päättää elämästä ja kuolemasta = iankaikkisen elämän palkinnon saajista? Jehova Jumala on asettanut Poikansa Jeesuksen Kristuksen tämän maailman tuomitsijaksi. Jätetään se tuominta hänelle, eikä asettauduta hänen asemaansa.

      Kristityille on annettu vain Jumalan valtakunnan evankeliumin (= hyvän uutisen) koko maailmaa käsittävä opetus ja julistustyö. Ei tuomioiden langettaminen.

      Apostolien tekojen 17. luku: ”31. Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista.”

      Roomalaiskirjeen 14. luku: ”10. Mutta sinä, minkä tähden sinä tuomitset veljeäsi? Taikka sinä toinen, minkä tähden sinä halveksit veljeäsi? Sillä kaikki meidät asetetaan Jumalan tuomioistuimen eteen.
      11. Sillä kirjoitettu on: ”Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, minun edessäni pitää jokaisen polven notkistuman ja jokaisen kielen ylistämän Jumalaa”.
      12. Niin on siis meidän jokaisen tehtävä Jumalalle tili itsestämme.
      13. Älkäämme siis enää toisiamme tuomitko, vaan päättäkää pikemmin olla panematta veljenne eteen loukkauskiveä tai langetusta”

      Luukkaan 6. luku: ”37. Älkääkä tuomiko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan.
      38. Antakaa, niin teille annetaan. Hyvä mitta, sullottu, pudistettu ja kukkurainen, annetaan teidän helmaanne; sillä millä mitalla te mittaatte, sillä mitataan teille takaisin.”

    • Ismo, kiitos erinomaisesta kommentista. Jumalan armoon kannattaa luottaa. Olisi kurjaa, jos olisi niin hyvä, ettei tarvitse Jumalan armoa. Kuinka uudestisyntynyt ihminen voisi luottaa omiin tekoihin, koska sydämessään tietää, että teot eivät ole täydellisiä?

  2. Ismo Malinen: “Meidät pelastetaan pois pimeydestä valkeuteen, että näkisimme totuuden itsestämme ja Jumalasta..”

    Siitä huolimatta Uuden testamentin kirjat mainitsevat uskostaan luopuneista yksilöistä. Jeesus ja Raamattu osoittavat, että jos on uskollinen loppuun saakka, niin vain silloin voi pelastua.

    Ismo Malinen: “Ei Jumala voi pelastaa minua, jos en tahdo. Eikö tuo ole täysin typerä väite? Mitä me kuvittelemme? Onko ihminen suurempi kuin Luoja?”

    Raamattu kertoo uskoon tulleista ihmisistä, että ennen sitä he ottivat sanan vastaan. Jotkut siitä kuulleet eivät taas ottaneet sitä vastaan. Tällöin tuskin Jehova ja Jeesus Kristus osoittavat tälläisiin armoaan, elleivät nämä jossain vaiheessa osoita mielenmuutosta.

    Apostolien tekojen 8. luku. “14. Mutta kun apostolit, jotka olivat Jerusalemissa, kuulivat, että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan, lähettivät he heidän tykönsä Pietarin ja Johanneksen.”

    Apostolien tekojen 17. luku: “10. Mutta veljet lähettivät heti yötä myöten Paavalin ja Silaan Bereaan. Ja kun he olivat saapuneet sinne, menivät he juutalaisten synagoogaan. 11. Nämä olivat jalompia kuin Tessalonikan juutalaiset; he ottivat sanan vastaan hyvin halukkaasti ja tutkivat joka päivä kirjoituksia, oliko asia niin.”

    Matteuksen 13. luku: “18. Kuulkaa siis te vertaus kylväjästä: 19. Kun joku kuulee valtakunnan sanan eikä ymmärrä, niin tulee paha ja tempaa pois sen, mikä hänen sydämeensä kylvettiin. Tämä on se, mikä kylvettiin tien oheen. 20. Mikä kallioperälle kylvettiin, on se, joka kuulee sanan ja heti ottaa sen ilolla vastaan; 21. mutta hänellä ei ole juurta itsessään, vaan hän kestää ainoastaan jonkun aikaa, ja kun tulee ahdistus tai vaino sanan tähden, niin hän heti lankeaa pois. 22. Mikä taas orjantappuroihin kylvettiin, on se, joka kuulee sanan, mutta tämän maailman huoli ja rikkauden viettelys tukahuttavat sanan, ja hän jää hedelmättömäksi. 23. Mutta mikä hyvään maahan kylvettiin, on se, joka kuulee sanan ja ymmärtää sen ja myös tuottaa hedelmän ja tekee, mikä sata jyvää, mikä kuusikymmentä, mikä kolmekymmentä.”

    Ismo Malinen: “Jos meidät pelastetaan, niin sen tekee yksin Jumala, alusta loppuun..”

    Pelastuksen mahdollistaa vain Kristuksen lunnaat. Ne ovat osoitus Jehova Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen rakkaudesta ihmisiä kohtaan.

    Pelastusta ei tuo ihmisen omat aikaansaannokset. Omilla toimilla, ja pysymällä uskollisena loppuun asti, ihminen voi tosin osoittaa Jumalalle uskonsa aitoutta ja hyvää “sydämentilaa ja sitä että on alistunut Jumalan tahdon alaisuuteen ja haluaa noudattaa ja tehdä siihen liittyviä asioita. Jos ihminen ei lainkaan halua alistua Jumalan tahdon alaisuuteen, vaikka väittääkin uskovansa, se tuskin on hyvä tilanne suhteessa Jumalaan.

    Johanneksen evankeliumin 3. luku: “16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.”

    • Ismo Malinen: ” Voinkin sanoa, että Armo kasvattaa, Kristittyä elämään Kristuksessa”

      Raamatun mukaan rakkaus Jumalaan ja Hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen saa myös ihmisen tekemään parhaansa jotta noudattaisi heidän käskyjään ja periaatteitaan. Epätäydellisyyden tilassaan ei tietysti ajattele, että sillä voisi ansaita pelastuksen.

      1. Johanneksen kirjeen 5. luku: ”2. Siitä me tiedämme, että rakastamme Jumalan lapsia, kun rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjänsä.
      3. Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;
      4. sillä kaikki, mikä on syntynyt Jumalasta, voittaa maailman; ja tämä on se voitto, joka on maailman voittanut, meidän uskomme.”

      Johanneksen evankeliumin 5. luvussa Jeesus sanoo:

      ”4. Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niinkuin oksa ei voi kantaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.
      5. Minä olen viinipuu, te olette oksat. Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua te ette voi mitään tehdä.
      6. Jos joku ei pysy minussa, niin hänet heitetään pois niinkuin oksa, ja hän kuivettuu; ja ne kootaan yhteen ja heitetään tuleen, ja ne palavat.
      7. Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen.
      8. Siinä minun Isäni kirkastetaan, että te kannatte paljon hedelmää ja tulette minun opetuslapsikseni.
      9. Niinkuin Isä on minua rakastanut, niin minäkin olen rakastanut teitä; pysykää minun rakkaudessani.
      10. Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.”

    • Vesa, parhaansa tekeminen ei riitä. Tai voitko sanoa tehneesi tänään parhaasi mukaan, vai oletko vähän jossain kohdassa livennyt?

      Kaikista pahinta harhaoppia on opettaa, että Jumala armahtaa sellaisen joka aina tekee parhaansa. Eipä tällaista ihmistä ole olemassa, joka aina tekee parhaansa.

    • Hyvä Ari, sinä olet tullut omavanhurskaaksi oman turmeltuneen luontosi eli lihasi vaikutuksesta. Sen sinussa saa aikaan perisynti, joka on kaikissa ihmisissä Adamista alkaen.
      On suurta armoa saada tuntea tämä tosiasia, siitä vasta voi alkaa elämä Kristuksen kanssa.

  3. >>>Tällöin tuskin Jehova ja Jeesus Kristus osoittavat tälläisiin armoaan, elleivät nämä jossain vaiheessa osoita mielenmuutosta.
    Apostolien tekojen 8. luku. “14. Mutta kun apostolit, jotka olivat Jerusalemissa, kuulivat, että Samaria oli ottanut vastaan Jumalan sanan, lähettivät he heidän tykönsä Pietarin ja Johanneksen>>>
    (Vesa Ahlfors)

    Vartiotorniseuran ihmisen omaan tekemiseen perustuva opinkäsitys lyö itsensä läpi kaikessa.
    Kun käsitys vanhurskaaksi tulemisesta on pielessä, on kaikki muukin sen mukana.
    Ei ihminen itseensä tee herätystä tai itse valmista mielenmuutosta, jota Jumala muka sitten käyttää hyödykseen.
    Ihmisen tahto on sidottu.
    ”ilman minua te ette voi mitään” (Jeesus)
    ”ei yksikään tule … ellei minun Isäni.. vedä häntä” (Jeesus)
    ”Sillä Jumala vaikuttaa teissä* sekä tahdon että toimituksen, hyvän suosionsa jälkeen.” (Paavali)

    Kaikki tapahtuu kun Pyhä Henki sanan kautta alkaa vaikuttamaan ihmisessä, ja tämä herää.

    • jorma ojala: ”ei yksikään tule … ellei minun Isäni.. vedä häntä” (Jeesus)”

      Heti sen jälkeen Jeesus Johanneksen evankeliumin 6. luvussa puhuu Jumalan opetusten kuulemisesta ja oppimisesta ja sitä seuraavasta uskomiseen alkamisesta.

      Vähän sitä ennen myös uskomisen tarpeesta: ”40. Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.”

      Sitä ennen toteaa, että kaikki jotka kuulivat hänen sanomaansa ja opetuksiaan eivät kuitenkaan uskoneet: ”36. Mutta minä olen sanonut teille, että te olette nähneet minut, ettekä kuitenkaan usko.”

      ”45. Profeetoissa on kirjoitettuna: ’Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi’. Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni.
      46. Ei niin, että kukaan olisi Isää nähnyt; ainoastaan hän, joka on Jumalasta, on nähnyt Isän.
      47. Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo, sillä on iankaikkinen elämä.”

    • jorma ojala: ”Kaikki tapahtuu kun Pyhä Henki sanan kautta alkaa vaikuttamaan ihmisessä, ja tämä herää.”

      Millä perusteella pyhä henki alkaa vaikuttamaan ihmisessä. Valitseeko se ja sen takana oleva sen antaja kohteensa täysin sattumanvaraisesti, vai vaikuttaako kohteen vastaanottavaisuus julistettua Jumalan sanaa kohtaan asiaan?

  4. >>>>>>Tällöin tuskin Jehova ja Jeesus Kristus osoittavat tälläisiin armoaan, elleivät nämä jossain vaiheessa osoita mielenmuutosta>>>
    (Vesa Ahlfors)

    Room 5:
    Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme”.

    Monet sanovat, että ensin täytyy ottaa tosissaan ja vakavasti Jumala elämän Herraksi, sitten Jumalakin alkaa rakastaa meitä.

    Paavali sanoo tässä aivan päin vastoin. Jumala rakasti meitä jo silloin, kun emme tienneet hänestä mitään.

    Puhe Jumalasta, joka rakastaa vain niitä jotka ovat kyllin pyhiä ansaitakseen sen, on laihankuivaa moralismia, joka ei auta ketään omantunnontuskissa olevaa ihmistä.

    Juuri näin me k r i s t i t y t uskomme, kuten Paavali opettaa: Jumalan rakkauden suuruus näkyy siinä, että hän suostui rakastamaan jumalatonta.

    • jorma ojala: ”Paavali sanoo tässä aivan päin vastoin. Jumala rakasti meitä jo silloin, kun emme tienneet hänestä mitään.”

      Jumala rakastaa tietenkin kaikkia ihmisiä. Siksi Kristuksen lunnaatkin. Kaikilla on mahdollisuus iankaikkiseen elämään ja syntien anteeksi saamiseen. 1. Timoteuksen kirjeen 2. luku:

      ”3. Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme,
      4. joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.
      5. Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
      6. joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa.”

      Kaikki eivät kuitenkaan Raamatun mukaan selvästikään tule pelastumaan. 2. Tessalonikalaiskirjeen 1. luku:

      ”6. koskapa Jumala katsoo oikeaksi kostaa ahdistuksella niille, jotka teitä ahdistavat,
      7. ja antaa teille, joita ahdistetaan, levon yhdessä meidän kanssamme, kun Herra Jeesus ilmestyy taivaasta voimansa enkelien kanssa
      8. tulen liekissä ja kostaa niille, jotka eivät tunne Jumalaa eivätkä ole kuuliaisia meidän Herramme Jeesuksen evankeliumille.”

      2. Pietarin kirjeen 3. luku: ”6. ja että niiden kautta silloinen maailma hukkui vedenpaisumukseen.
      7. Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat samalla sanalla talletetut tulelle, säästetyt jumalattomain ihmisten tuomion ja kadotuksen päivään.”

      ”13. Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu.
      14. Sentähden, rakkaani, pyrkikää tätä odottaessanne siihen, että teidät havaittaisiin tahrattomiksi ja nuhteettomiksi, rauhassa, hänen edessänsä”

  5. Kyllä, mahdatko lainkaan ymmärtää, Vesa Ahlfors, mitä Raamattu opettaa???
    Vastauksesi ei tarjoa mitään substanssia! EI mitään todistusta omille väitteillesi, kuten odotinkin.

    Päinvastoin Joh 6, osoittaa selvästi, että JUMALA on se, joka vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen.
    – toiset kuulevat, mutta eivät usko
    – toiset ottavat sanan vastaan ja tulevat Jumalan lapseksi.

  6. >>>Millä perusteella pyhä henki alkaa vaikuttamaan ihmisessä. Valitseeko se ja sen takana oleva sen antaja kohteensa täysin sattumanvaraisesti, vai vaikuttaako kohteen vastaanottavaisuus julistettua Jumalan sanaa kohtaan asiaan?>>>

    Pyhä Henki on Jumala ja ilmentää jumalallista tahtoa.
    Jumala antaa armonsa, kenelle antaa armonsa, muuten se ei
    armovalinta olisikaan.
    MIKSI sinun on niin vaikea uskoa Jumalan sanaa?
    Tuollahan annoin 3 selvää esimerkkiä, niitä on muitakin.

    Room 9:
    16 Ratkaisevaa ei siis ole, mitä ihminen tahtoo tai ehtii, vaan se että Jumala armahtaa. 18 Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo.

    • jorma ojala: ”Room 9: 18 ”Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo”

      Kyseisessä kohdassa nimenomaisesti Egyptin faaraoon ja apostoli Paavali lainauksellaan 2. Mooseksen kirjan 9:16:sta Roomalaiskirjeen 9:17:sta osoittaa, niin Jehova salli tilanteen kehittyä tällä tavalla aina kymmenenteen vitsaukseen asti tehdäkseen oman voimansa ilmeiseksi ja nimensä tunnetuksi kautta maan (Roomalaiset 9:17, 18)

      Jumala antoi siis Egyptin Faaraon ”sydämen paatua”, tämän osoittaman asenteen vuoksi Jumalan edustajaa kohtaan. Kohdalla ei siis tarkoiteta sitä, että Jumala nykyisin tarkoituksella paaduttaisi joidenkin ihmisten ”sydämet” ja mielet, ja taas toisten ei.

      Muinaisen Israelin Egyptistä lähdön aikaan hallitsi kovasydäminen farao. Jehova tiesi etukäteen, että farao ei päästäisi israelilaisia lähtemään ”paitsi voimakkaan käden pakottamana” (2Mo 3:19, 20), ja hän määräsi ennalta vitsauksen, jonka vuoksi esikoiset kuolivat (2Mo 4:22, 23).

      Apostoli Paavalin selostus siitä, miten Jumala käsitteli faraota, ymmärretään usein väärin ja sen ajatellaan merkitsevän sitä, että Jumala paaduttaa mielivaltaisesti ihmisten sydämen oman ennaltamäärätyn tarkoituksensa mukaisesti välittämättä henkilön aiemmista taipumuksista tai sydämen asenteesta.

      Monien käännösten mukaan Jumala ilmoitti Moosekselle, että hän ’kovettaa faraon sydämen’ (2Mo 4:21; vrt. 2Mo 9:12; 10:1, 27). Jotkin käännökset kuitenkin kääntävät tämän hepreankielisen kertomuksen siten, että Jehova ’antaa faraon sydämen tulla julkeaksi’ tai ’antaa faraon sydämen paatua’

      Maailmalla tunnettu Rotherhamin käännöksen liitteessä osoitetaan, että hepreassa tilaisuus tai lupa jonkin tapahtumiseen esitetään usein aivan kuin se olisi tuon tapahtuman syy ja että ”selvien käskyjenkin täytyy joskus ymmärtää tarkoittavan vain lupaa”.

      Lainattuaan eräiden heprean kielen tutkijoiden (M. M. Kalisch, H. F. W. Gesenius ja B. Davies) lausuntoja Rotherham käännöksen liite toteaa faraota käsittelevien raamatunkohtien merkitsevän heprean kielessä sitä, että ”Jumala salli faraon kovettaa oman sydämensä – säästi häntä – antoi hänelle mahdollisuuden, tilaisuuden tuoda esiin täydessä määrin sen pahuuden, mitä hänessä oli. Siinä kaikki.” (The Emphasised Bible, liite, s. 919).

      Kyseistä kohtaa ei siis voida soveltaa nykyisin olevaksi Jumalan yleiseksi toimintatavaksi.

    • Armolahjat saadaan lahjaksi ilman omaa ansiota. Jumala näkee sydämeen, eikä häntä pysty jymäyttämään omilla muka hyvillä töillä.

      Emme voi kulkea niin syvissä syntivesissä, ettemme voisi rukoilla ja tunnustaa syntejämme. Itsevanhurskaudessa me voimme luulla olevamme synnittömiä, jolloin jäävät syntimme tunnustamatta. Olisi kauhistavaa, jos joutuisimme seurakunnan ja Jumalan edessä valehtelemaan ja olemaan ulkokultaisia muka synnittömiä.

  7. Vesa: ”Raamattu kertoo uskoon tulleista ihmisistä, että ennen sitä he ottivat sanan vastaan. Jotkut siitä kuulleet eivät taas ottaneet sitä vastaan. Tällöin tuskin Jehova ja Jeesus Kristus osoittavat tälläisiin armoaan, elleivät nämä jossain vaiheessa osoita mielenmuutosta.”
    Tässä juuri on se ero, minä ymmärrän tuon niin kuin siinä lukee, toiset ottivat vastaan, toiset eivät ottaneet. Ei tuossa puhuta syistä mitään. Jos ymmärtää, että ihminen voi valita uskon, niin tuon lukee ehdonvallan asiana, mutta jos en lukee hengen silmin, niin siinä sanotaan, toiset kuulivat ja toiset eivät. Miksi se on niin? Jumala yksin tietää, mutta sen tiedän myös minä, ettei usko ole joka miehen, vaan sen antaa yksin Jumala Sanansa kautta.
    Kuinka sellainen voi huutaa avukseen Herra, joka ei usko? Näin on siis usko se joka ratkaisee, ei ihmisen oma tahto. Usko ei ole tahdon vallan asia, ei Rakkaus eikä kuolema, sillä jos joku katkaisee oman elämänsä, niin joutuu hän kuitenkin Jumalan eteen. Mitä sen jälkeen tapahtuu? En tiedä, mutta Hyvässä toivossa me elämme, jotka uskomme.

    Vesa, en minä tuomitse Jehovan todistajia, samanlaisia ihmisiä kaikki, niin kuin minäkin, soisin heidän löytävän perille Herra on kärsivällinen Jumala. Mutta sen opin jota ”todistajat” julistavat asetan kyseenalaiseksi, siitä minä puhuin, päätelköön jokainen itse, olenko ollut tuomarina heille, mielestäni olen yrittänyt kumota heidän opetuksensa, mikä sotii Uskoa vastaan.

    Ari, Jumala vanhurskauttaa jumalattoman Armosta Jeesuksen tähden. Omavanhurskaus on sitä, että en usko, vaan pystytän kelpaavuuteni oman tieni varaan. Jos olen Kristuksessa, niin olen kuollut, jos olen kuollut, niin myös tekoni ovat kuolleet. Jos elän Kristuksessa, niin tekoni ovat Kristuksessa tehdyt, eivätkä ole siis enää minun. Näen synnin, Vanhurskauden ja Tuomion, sen näyttää Pyhä Henki, joka asuu ihmisessä Jeesuksen Kristuksen kautta. Maailma on pahan vallassa, minä elän maailmassa, mutta en maailmasta, sen tähden sanotaan, ”Minun vanhurskaani ovat elävä uskosta”

    En ole enää tästä maailmasta vaikka elän ja olen tässä maailmassa. Näen synnin, sillä ihmiset eivät usko, näen vanhurskauden, sillä Jeesus on noussut ylös kuolleista ja sovittanut maailman synnin. Näen Tuomion, sillä tämän maailman valtiaat katoavat, kun Herra tulee Voimassaan.

    • Ismo Malinen: ”Tässä juuri on se ero, minä ymmärrän tuon niin kuin siinä lukee, toiset ottivat vastaan, toiset eivät ottaneet.”

      Juuri niin. Toiset ottivat vastaan sanan ja alkoivat siihen myöskin uskomaan. What´s the problem? Ei asia kaipaa sen pidempiä selityksiä. Uskon omaksumiseksi Jumala antaa myöskin toimivan voimansa pyhän hengen apua ja sitä kautta ”vetää ihmisiä puoleensa.”

      Apostolien tekojen 16. luku: ”13. Ja sapatinpäivänä me menimme kaupungin portin ulkopuolelle, joen rannalle, jossa arvelimme olevan rukouspaikan, ja istuimme sinne ja puhuimme kokoontuneille naisille.
      14. Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.”

      Päinvastaisesta kertoo Matteuksen 13. luku: ”15. Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.”

  8. >>>jorma ojala: “Room 9: 18 “Jumala siis armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo”

    Kyseisessä kohdassa nimenomaisesti Egyptin faaraoon ja apostoli Paavali lainauksellaan 2. Mooseksen kirjan 9:16:sta Roomalaiskirjeen 9:17:sta osoittaa, niin Jehova salli tilanteen kehittyä tällä tavalla aina kymmenenteen vitsaukseen asti tehdäkseen oman voimansa ilmeiseksi ja nimensä tunnetuksi kautta maan (Roomalaiset 9:17, 18) >>>> Vesa Ahlfors

    Ei Paavali tässä Egyptin faaraon elämää selitä, vaan
    Jumalan toimintaa: paaduttaa kenet tahtoo ja kenet ei.
    Faarao on siinä vain esimerkki.

    Paavali todistaa siis Jumalan vaikuttavan yksin kaiken, suuntaan tai toiseen.

    • Jorma, kiitos hyvistä kommenteista. Jumalan sanaa emme ymmärrä omalla järjellä vaan tarvitsemme Pyhää Henkeä avaamaan sanaa. Minkälainen on sydämemme. Annammeko Pyhän Hengen avata sanaa vai luotammeko vaikka Jehovan todistajien eksytyskirjaan enemmän kuin Pyhään Henkeen. Isä on Jumala, Poika on Jumala, Pyhä Henki on Jumala.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.