Avoin kirkko

Avoin kirkko

*on kaikkia ihmisiä varten

* kutsuu ihmisiä osallisuuteen sekä vastuun kantamiseen

* avautuu maailmaan uskon, toivon ja rakkauden yhteisönä

* etsii dynaamisesti muutoksen ja uudistumisen mahdollisuuksia

*verkostoituu vahvasti toimintaympäristön muiden toimijoiden kanssa

*näkee kaikki jäsenensä ja toiminnassa mukana olevat Jumalan luomina ja arvokkaina ihmisinä

* on toiminnassaan, hallinnossaan ja viestinnässään avoin ja läpinäkyvä

*on avoin ihmisten hädälle ja kärsimykselle lähellä ja kaukana

*on tarvittaessa avoin ja valmis tunnistamaan ja tunnustamaan omat virheet

*on avoin ihmisten etsinnälle, kyselylle ja valmis vuoropuheluun toisin ajattelevien kanssa

*on avoin etsimään aina tietä sovintoon ja Kristuksen seuraamiseen.

Avoin kirkko – Mikkelin hiippakunnan papit ryhmän vaaliohjelman tiivistelmä

    • Samuel: Se on meille itsestään selvä lähtökohta. Sivuillamme ohjelmamme yksi kohta on tästä:
      ”4.Oppi ja sen tulkinta elämää ja evankeliumia varten
      Kirkkomme tunnustaa Raamattuun perustuvaa kristillistä uskoa, joka on lausuttu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä luterilaisissa tunnustuskirjoissa.
      Kirkkona me elämme koko ajan muuttuvassa maailmassa, jossa elämän ilmiöt haastavat meitä kristittyjä yhä uudestaan ja uudestaan. Kirkkona me vaellamme tässä ajassa. Pyhä Henki auttaa meitä tuntemaan totuuden. Meidän tehtävämme on sanoittaa uskoa Kristukseen meidän ajallemme ymmärrettävillä sanoilla.”

  1. Blogistin avoin kirkko kommenntit, käsitykset, ovat todella toteuttamisen perusteita. Niiden lähtökohta on Jeesuksen sanoman ymmärtäminen. Me ihmiset olemme kaikki ihmisarvoltaan tasa-arvoisia. Meillä kaikilla on taivasten valtakunta sisällämme, olemuksessamme, syntyessämme tänne maailmaan. LÄHIMMÄISEN RAKKAUS. Siinä on kaikki laki ja profeetat.

    Raamattu, kirkolliskokousten päätökset, kuten kaikki muutkin ihmisten kirjoitukset ja päätökset uskosta on jätettävä omaan arvoonsa. Esim. Jumala ei ole ihminen mies pippeleineen.

    • Reino; Kommenttisi alkuosasta olen ja olemme ryhmässämme varmaan samaa mieltä, mutta toisesta kappaleesta ajattelemme toisin: Haluamme toimia Raamatun ja kirkon uskon pohjalta – kuitenkin niin, että ymmärrämme Raamatun ja kirkon uskon nykyajan ymmärryksen valossa.

    • Toivo ; Positiivista lukea kommenttisi. Kirkko on luopumassa perisynti opista ikuisine kadotuksineen, helvetteineen. Homoilla ja lesboilla sama ihmisarvo kuin muillakin. Jne. Hyvä liikkeellelähtö.

      Totean vielä, että kaikissa ihmisten kirjoituksissa kuin kirkolliskokousten päätöksissäkin on hyviä puoliakin.

  2. Kaikella kunnialla, koska kirkko on ollut suljettu? Aina kun olen halunnut kirkkoon mennä, niin kukaan ei ole ollut estämässä. Avoimen kirkon visio on hyvin toiminnallinen. Eikö kaikki yllämainittu ole jo ymmärrettynä kirkon ohjelmassa?

    Miksi ei tyytyä siihen että kirkko on kokoontumispaikka niille jotka kaipaavat jumalayhteyttä? Pitäisi kertoa vähän miten sellainen yhteys voi löytyä kirkon toiminnassa.

    • Markku, Tuon kaiken pitäisi olla todellisuutta kirkon elämässä, mutta ei se välttämättä ole. Viimeisen kappaleesi pointti on tärkeä: Meidän on kirkossa kyettävä paremmin tuomaan esille, miten yhteys JUmalaan syntyy ja vahvistuu!

Kirjoittaja

Loikkanen Toivo
Loikkanen Toivohttps://www.facebook.com/toivo.loikkanen
Olen 60-luvun alkuhetkinä syntynyt Keski-Karjalan kasvatti, nykyisin Savonlinnassa toimiva puolivallaton rovasti. Kirjoitan kirkosta, elämästä sekä uskon, toivon ja rakkauden näkymistä. Mielipuuhaani kesällä on mökkisaunassa saunominen ja talvella retkiluistelu. Matkustelen mikäli aika ja rahat riittävät siihen. Siviilissä kannan vastuuta OP-ryhmän aluepankin hallintoneuvoston puheenjohtajana ja OP-ryhmän hallintoneuvoston jäsenenä.