Armahtakaa toisianne älkääkä tuomitko

Kuvassa gbayan kielinen Augsburgin tunnustus ja Lutherin Vähä katekismus,  julkaistu Garouassa 2007 pidetyssä Kamerunin luterilaisen kirkon  kirkolliskokouksessa.

Meidän tunnustuksemme puhuu siitä, että me pelastumme  yksin uskosta, yksin  armosta ja  yksin Vapahtajamme Jeesuksen tähden.

Kirkkomme opettaa,  että emme voi tulla vanhurskautetuiksi Jumalan edessä omin voimin, ansioin tai teoin.  Kukaan ei voi pelastaa itse itseään.   Jumalalle kelpaamme Jeesuksen tähden.  Meille annetaan vanhurskaus lahjaksi Kristuksen tähden uskon kautta.  Uskomme, että meidät otetaan armoon ja että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden. Kristus on kuolemallaan antanut hyvityksen synneistämme. Tämän uskon Jumala lukee edessään kelpaavaksi vanhurskaudeksi.

Koska Jumala armahtaa meitä, niin armahtakaamme mekin toinen toistamme. Ristillä Jeesus kantoi meidän tuomiomme. Älkäämme mekään tuomitko lähimmäistämme.

SUNNUNTAI 10.7.2022

5. sunnuntai helluntaista

Armahtakaa!

Pyhäpäivän psalmi:  Ps. 13:2–6

 

Sinimarja Johansson kertoo kirjassaan Sairas ja hänen hoitajansa Aleksis Kiven viimeisestä ajasta veljensä Albertin kotona.  Kuoleman edellä veljensä ja kälynsä luona Alexis heräsi ja sanoi: "Minä elän. Elän."

Aleksis Kiven kuolemaa ja elämää tarkastellaan tässä ajallisesta näkökulmasta.

Meidän Vapahtajamme kuolemassa uskon silmä näkee suuremman ja kauemmaksi suuntautuvan maiseman.  Katse kääntyy tulevaa elämää kohti, aina taivaan ikuisuuteen.

Olli Hyvärinen on suomentanut Mihail Lermontovin runoja teoksessa Kultaa ja myrkkyä.

Runossa Monologi runoilija kuvaa elämän katoavaisuutta.

Me lapset Pohjolan kuin vaivaiset kasvit

Vain hetken kukimme, pian kuihdumme...

--- On elämämme ankeaa. Niin lyhyt.

Muinaisessa Babyloniassa muuan valituslaulu kertoo  syvästä ahdistuksesta kuningas Nebukadnessar I:n (1137-1114 eKr.) aikoihin.

Kuinka kauan kohdallani,

kuinka kauan maassani, 

kuinka kauan kansani keskuudessa, 

kuinka kauan, oi herra, Babyonissa,

on oleva huokausta ja anomista,

itkua ja murhetta? 

(Antti Laato. Vanhan testamentin selitysraamattu III. Runokirjat. s 335)

Psalmissamme elämän katoavaisuus ja muut huolet, ahdistukset  ja vastoinkäymiset nähdään Jumalan kasvojen edessä.  Sydämen syvä hätä ja mieltä painavat taakat tuodaan Herramme luo. Niiden näkökulma on Jumala -keskeinen.  Muistaako Jumala minut, vai onko hän minut unohtanut? Katsooko hän minua ystävällisesti vai onko hän kääntänyt selkänsä minulle.  Loistaako Jumalan valo elämääni, vai onko ympärilläni vain synkeyttä.  Tämä itkun aihe puetaan  ikivanhaan itämaiseen valituslaulun tyyliin.

Herra, kuinka kauan? Oletko unohtanut minut iäksi?
Kuinka kauan peität minulta kasvosi?
Kuinka kauan huolet painavat mieltäni ja sydäntäni jäytää tuska?
Kuinka kauan viholliseni ovat voitolla?

Kirkkoisä Origenes mainitsee psalmimme Johanneksen evankeliumin selityksessään. Hän tuo esille, että Jumala valaisee kristityn mielen valollaan.  Kirkkoisälle tämä ei ole yksilökeskeistä yhden ihmisen omaa muutosta, vaan yhteisöllistä,  professori Laaton sanoja lainatakseni: "Kiusausten hetkellä ei tarvitse jäädä yksin. Saa tulla muiden kristittyjen seuraan ja yhdessä heidän kanssaan tutkia Jumalan sanaa. Jumalan sana todistaa Jumalan uskollisuudesta ja rakkaudesta. Jumala ei hylkää." 

Tämä ajatus Jumalan uskollisuudesta, hänen armostaan ja kestävästä rakkaudestaan tulee esille psalmimme lopussa.

Minä luotan sinun armoosi,
  saan iloita sinun avustasi.
Minä laulan kiitosta Herralle,
hän pitää minusta huolen.

Jumalan käsivarsilla saamme levätä. Hänen kättensä turvissa  emme pelkää.  Emme ole yksin. Yhdessä koko  kristikunnan kanssa kuljemme voittoa kohti. Taivaan riemu on yhteinen ilo meidän yhteisessä Herrassamme. Koko maailman ristillä sovittaneen Vapahtajamme täytetty työ on meidän pelastuksemme takuu.

 

Tässä sunnuntain psalmiteksti kokonaisuudessaan:

Herra, kuinka kauan? Oletko unohtanut minut iäksi?
Kuinka kauan peität minulta kasvosi?
  Kuinka kauan huolet painavat mieltäni ja sydäntäni jäytää tuska?
  Kuinka kauan viholliseni ovat voitolla?
Katso minun puoleeni ja vastaa minulle,
Herra, Jumalani!
  Sytytä silmiini valo,
  älä anna minun nukkua kuolemaan,
ettei viholliseni sanoisi: ”Minä voitin hänet”,
ettei vastustajani saisi iloita tappiostani.
  Minä luotan sinun armoosi,
  saan iloita sinun avustasi.
Minä laulan kiitosta Herralle,
hän pitää minusta huolen.

Ps. 13:2–6

102 kommenttia

  • Ari Pasanen sanoo:

    Kari Paukkunen esität minulle kysymyksiä:

    ””Ari, tuomitsetko sinä ukrainalaiset kristityt miehet, jotka rintamalla puolustavat naisia ja lapsia?

    Vihollista pitäisi rakastaa niin, että annetaan vihollisen tappaa omia rakkaita? Omasta perhekunnasta pitäisi viis veisata? Tämä on sinun mielestäsi oikea Jeesuksen opetus?””(Kari Paukkunen)

    En tuomitse ketään, en venäjäläisiä enkä ukraanalaisia, ei ole minun tehtävä tuomita.

    Kysymyksesi että ”vihollisia tulee rakastaa niin, että annetaan tappaa omia rakkaita?”

    Minulle on selkeää että ensinnäkin tulee rakastaa Jumalaa yli kaiken, siis kun rakastaa niin haluaa sydämestään tehdä Hänen tahtonsa, no mikä on Jumalan tahto, rakastaa lähimmäistä niinkuin itseään, eikö olekkin helppoa kun peilaa itseensä eli haluaisinko minä että minua vihollinen rakastaisi niin paljon että ei tappaisi, HALUAN, siis en minäkään tapa vihollista. Toiseksi minulle on selkeää että kun teen Jumalan tahdon (en tapa vihollista) niin silloin Jumala on vastuussa mitä tapahtuu eli uskon että Hän on voimallinen suojelemaan minua ja läheisiäni ja vaikka mitä tapahtuisi niin se on Jumalan käsissä.

    Nyt kysynkin sinulta kenen käsissä on asein vihollista vastaan taistelevan kohtalo, omassa vai kenen?

    Tässä tuleekin esille miksi pahuus vallitsee maailmassa, ei ole rakkautta.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Karin vastausta odotellessa vastaan kysymyksesi teologiseen osioon.

      Kysyt, miksi pahuus vallitsee maailmassa.

      Tähän on Jumalan kansalla eli kirkolla ollut vastaus jo Raamatun vanhimman kerrostuman Tooran eli Lain eli Pentateukin eli Viiden Mooseksen kirjan vahvistamisesta Raamatun tekstiksi.

      Syntiinlankeemuskertomus kertoo kaiken. Koko ihmiskunta lankesi syntiin esivanhemmissaan Aatamissa ja Eevassa. Siitä lähtien synti on ollut kaikkien osana, erotuksetta kaikkien.

      Tähän kysymykseesi antaa selkeän opetuksen kirkkomme uskontunnustus Augsburgin tunnustus 25.6.1530.

      II Perisynti

      Edelleen seurakuntamme opettavat, että Aadamin lankeemuksen jälkeen kaikki ihmiset, jotka lisääntyvät luonnollisella tavalla, syntyvät synnissä, so. ilman jumalanpelkoa, ilman luottamusta Jumalaan sekä pahan himon hallitsemina, ja että tämä alkusairaus ja perisynti on todella synti, joka tuomitsee ja tuo jo nyt mukanaan iankaikkisen kuoleman niille, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen voimasta synny uudestaan.

      Seurakuntamme tuomitsevat pelagiolaiset ja muut, jotka väittävät ettei perisynti ole synti ja kaventaakseen Kristuksen ansiota ja hänen hyville teoilleen kuuluvaa arvoa katsovat ihmisen voivan tulla omilla järjen voimillaan vanhurskaaksi Jumalan edessä.

      Tässä tuodaan selvästi esille se, että kukaan ei voi pelastua ilman kasteen antamaa Pyhän Hengen lahjaa.

      Tässä siis kerrotaan seikkaperäisemmin se, mitä jo Pietari sanoi helluntaisaarnassaan:

      — kaste — niin te saatte Pyhän Hengen lahjan — lapsillenne —”

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Ari, ”…silloin Jumala on vastuussa mitä tapahtuu eli uskon että Hän on voimallinen suojelemaan minua ja läheisiäni ja vaikka mitä tapahtuisi niin se on Jumalan käsissä. Nyt kysynkin sinulta kenen käsissä on asein vihollista vastaan taistelevan kohtalo, omassa vai kenen?”

      Fariseuksen vastaus sinulta Ari. Sinä peset kätesi kuten Pontius Pilatus. Sinä olet viaton, muut ovat pahoja tappajia? Nekin, jotka puolustavat oikeutetusti vanhuksia, naisia ja lapsia. ”Esivalta ei turhaan miekkaa kanna.”

      Kenen käsissä on kaikkien ihmisten elämä? Sinä kysyt minulta.

      Matteuksen evankeliumi: 6:26 Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempi arvoiset kuin ne.

      Psalmit: 139:16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennen kuin ainoakaan niistä oli tullut.

      Kaikki on Jumalan käsissä, maailman alku ja loppu, jokaisen ihmisen elämä. Myös sen, joka kantaa vastuuta sodassa. Asetta kantava kristitty ei luota itseensä eikä omaan voimaansa. Rintamalla kristitty rukoilee, että Jumala lopettaisi sodan, eikä kenenkään tarvitsisi tappaa ketään. Tätä rukoilevat Ukrainan uskovien lisäksi lukemattomat maailman kristityt.

      Ari , et kommentoinut Daavidin tapausta: Daavidin synti oli himo, pitkäaikainen suunnitelma himon toteuttamisesta, huorin tekeminen sekä Uurian tapattaminen. Profeetta Naatan ei maininnut Daavidin käymästä sodasta mitään.

      Mikä oli Daavidin synti, sodan käyminen pakottavasta syystä, vai jotain muuta? Oletko eri mieltä Ari? VT:n Jumala on sama Jumala kuin UT:n. Miksi Jeesuksen Raamatun Jumala VT:ssa oikeuttaa jotkut sodat? Israelin tuli sodan keskellä puolustaa omaa kansaa. Jumala tarkasteli ja yhä tarkastelee kansansa sydämen tilaa sodassa ja rauhan aikana? Sinun mielestäsi ei siis pidä puolustaa omia?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Kari Paukkunen kuka on lähimmäisesi?

      Kenen puolesta Jeesus on kuollut, kaikkienko lähimmäistesi?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Kiitos hyvistä kysymyksistä.

      Jeesuksen sovintotyö on todellakin tarkoitettu kaikkien aikakausien ihmisille kaikkialla maailmassa. Tässä ei ole yhtään erotusta.

      Tästä Jumalan ja ihmisen välisestä sovituksesta sitten seuraa myös ihmisten keskinäinen sovinto anteeksiannon ja keskinäisen rakkauden kautta.

      Mutta huomaapa tämä !!!

      Ei pidä elää sellaisissa pilvilinnoissa, ettei estä pahoja valtoja niiden pyrkimyksissä tuhota koko ympäristönsä.

      Siinä tapauksessa, että joku kuitenkin hyökkää jonkun toisen kimppuun,

      tuossa tilanteessa on toimittava hyökkääjää vastaan. Mikäli hyökkääjää vastaan ei asetuta, niin syytön osapuoli eli siis hyökkäyksen uhri joutuu tuon hyökkääjän väkivallan kohteeksi. Kun hyökkääjänä on kokonainen kansa kuten Venäjä ja uhrina on kokonainen kansa kuten Ukraina, niin Ukrainan puolustamatta jättäminen eli siis Vänäjälle antautuminen olisi ollut vain alkusoittoa Moldavian ja muiden entisten itäblogin maiden valtauksille.

      Muista kuinka Hitler toimi, kun hän valitteli lähimmille miehilleen, että hän on jo pian 50 vuotias eikä vielä ole saanut aikaan sotaa. Niinpä hän hyökkäsi itävaltaan. Valtasi sen eikä siihen reagoitu tarpeeksi lujaa.

      Sitten Hitler hyökkäsi Tšekkoslovakiaa vastaan, mutta siinäkin tapauksessa tilanne päätyi rauhaa puolustavaan sopimukseen. Siitäkös Hitler raivostui, kun ei vieläkään saanut sotaa syttymään.

      Hitler sai haluamansa sodan aikaan jatkaessaan hyökkäyksiään Puolaan. Stalin ja hän olivat sopineet missä kohtaa heidän jakamansa Puolan raja olisi eli mihin kumpikin pysäyttäisi hyökkäyksensä. – Se on nykyinen Puolan ja Valko-Venäjän raja.

      Joten jos kuvittelet että väkivaltaiset hyökkäykset muka estettäisiin kieltäytymällä hanttiin panemiselta, niin ongelma vain siirtyy laajemmalle ja laajemmalle alueelle. Tilanteen päästäminen tällaiseen loputtomaan hyökkäykseen on mitä suurimmassa määrin koko ihmiskunnan heitteille jättämistä. Antautumalla ei rakenteellista pahaa saa estetyksi, vaan se vain laajenee ja laajenee.

      Tätä voisi verrata ihmisruumiissa kasvavaan pahanlaatuiseen syöpään. Jos sitä ei leikkaa riittävän ajoissa pois, niin se valtaa koko ruumiin. Lääkärin tekemä rakkauden teko sairastavan ihmisen kohdalla on leikata tuollainen tuhosyöpä pois. Sama pätee kansojen välisissä suhteissa alati vallitsevaan diktaattorien pyrkimykseen oman valtansa pönkittämiseen keinolla millä hyvänsä. Sellainen kehitys on pysäytettävä ajoissa ennen kuin se pääsee tuhoamaan koko maailman.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Matias Roto siis Jeesus kuoli kaikkien ihmisten puolesta että jokaisella olisi mahdollista vastaanottaa armon kautta Jumalan lapseus, aivan, nyt kuitenkin ilmeisesti yrität sanoa että sinulla on oikeus estää tämän armon vastaanottaminen tappamalla lähimmäisesi sodassa?

      Ovatko siis ihmiset eriarvoisia, toisia saa puolustaa ja toisia saa tappaa?

      Missä menee siis armon raja?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Asetat tapahtumien todellisuuden vääriin suhteisiin toisiinsa nähden.

      Jumalan valta on rajaton, sen pariin kuuluvat

      sekä ne elämän alueet jotka me hallitsemme ja joissa me toimimme

      että ne elämän alueet joita me emme hallitse.

      Hän on pannut meidät huolehtimaan omista asioistamme, toinen toisestamme, ympäröivästä luonnosta jne. Näiden alueella meidän pitää toimia niin hyvin kuin mitä pystymme.

      Aito Jumalalta saamamme

      K U T S U M U S

      on sitä että me teemme omat arkiset työmme niin hyvin kuin pystymme.

      Palvelemme Jumalaa oman itsemme ja työmme hoitamisesssa, oman perheemme hoitamisessa, omien naapurisuhteittemme hoitamisessa, oman asuinkuntamme asioiden hoitamisessamme, oman maakuntamme asioiden hoitamisessa, oman kotimaamme asioiden hoitamisessa, koko maailman laajuisissa oman osuutemme tekemällä.

      Kukaan ei voi tehdä kaikkea, mutta kaikki voivat tehdä jotain. Siksi myös Jumalan antama kutsumus on itse kullekin oman elämäntehtävänsä tekeminen niin kuin Herralle elikä siis mahdollisimman hyvin.

      1.Mooseksen kirja:

      2:15 Ja Herra Jumala otti ihmisen ja pani hänet Eedenin paratiisiin viljelemään ja varjelemaan sitä.

      Jos siis haluat olla kuuliainen Jumalalle niin sinun on ennen kaikkea muuta huolehdittava omasta arkisesta kutsumuksestasi juuri sillä paikalla, johon sinut on asetettu. Jos tätä et tee niin olet uskotonta pahempi pahalainen.

      1.Timoteuksen kirje:

      5:8 Mutta jos joku ei pidä huolta omaisistaan ja varsinkaan ei perhekuntalaisistaan, niin hän on kieltänyt uskon ja on uskotonta pahempi.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Matias Roto siis voit tappaa suojellaksesi läheisiä, armo ei ole kaikkia varten?

    Mikä on siis armon raja?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Alä sotke asioita.

      Älä sotke Jumalan työtä ja ihmisten toimintaa tässä arkisessa elämässämme. Miksi ajattelumallisi on sellainen että Jumala olisi vain ihmisen juoksupoika, jonka tekoja ihminen voisi suuren pomon lailla komennella.

      Jumalan armo kuuluu kaikille. Kristus on kuollut ja ylösnoussut koko maailman kaikkien ihmisten puolesta. Tästä on sanoma julistettava kaikkialla maailmassa ja tätä varten ihmisiä on kasteen välityksellä liitettävä Jumalan valtakunnan yhteyteen eli siis Jeesuksen opetuslapsiksi.

      Jumalan työ on suurempi kuin mikään maailmankaikkeuden voimavaikutus. Häntä ei ihmisen toiminta estä. Hänen suuruuttaan ylistäkäämme ja hänen rakkauttaan ojentakaamme ympärillemme kaikin käytettävissämme olevin voimin.

      Sen sijaan tappaminen sodassa ei ole itseisarvo vaan ainoastaan vielä useamman tappamisen estämistä. Mikäli et estä hyökkääjää tappamalla heidän sotilaitaan, niin sillä velttoudellasi sinä saat aikaan useamman ihmisen kuoleman kuin hyökkääjälle vastarintaa tekemällä.

      Ajatteleppas montako ihmistä aikoinaan pommimies olisi tappanut Mikkelissä ellei poliisi olisi ampunut häntä. Kun poliisi ampui hänet niin vain yksi ihminen kuoli, mutta jos hän ei olisi ampunut pommimiestä, niin ehkä kymmenkunta ihmistä tämän lähellä olleesta väkijoukosta olisi kuollut miehen räjäyttäessä pomminsa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Matias Roto siis kuinka monta nyt kuoli Mikkelissä, eikö kolme, entäpä jos kukaan ei olisi seurannut ja kaappeja olisi päässyt vapaasti menemään, mitä luulet silloin kuoleitten määräksi?

    Siis tässä(kin) logiikkasi on väärä, kuten jos todelliset uskovat eivät tartu aseisiin.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      kuoleitten määrän piti olla kaksi

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Nyt tekee kännykkä omiaan eli piti olla kaappaaja eikä kaappeja

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      1) Mikkelin tapaus

      Puhun muutaman vuosikymmenen takaisesta tapauksesta, joka levisi ympäri maailmaan maamme uutisista ainoana maailmanlaajuisena uutisena levitettynä.

      Silloin pommia käsissään pitävä uhkasi räjäyttää pomminsa keskellä väkijoukkoa.

      Puhuessasi kolmesta tai kahdesta henkilöstä puhut, jostain toisesta tapauksesta kuin se, josta minä puhuin.

      2) Jeesuksen ohjelma että väkivaltaa on estettävä ja rakkautta on edistettävä on sovellettava ihan oikeaan elämään eikä se saa jäädä vain haaveeksi.

      Ota huomioon että Jeesuksen ohjelma rakkaudesta ihmisten välillä on toteutettava reaalisessa elämässä eikä vain ajatuksen tasolla tapahtuvana mielen hymistelynä.

      Pitihän Stalinkin itseään suurena humanistina eli ihmisten ystävänä, mutta käytännössä hänen aikanaan hengestään pääsi noin 20 – 80 miljoonaa venäläistä, toiset sodassa toiset Stalinin vainoissa.

      3) Tiedätkö miksi Vietnamin sodan aikana USA:ssa sotaväkeen värväävät ihmiset menivät hakemaan erityisesti sellaisia jotka olivat mellakoineet Vietnamin sotaa vastaan.

      Syy oli siinä että mielenosoituksissa nämä olivat jo harjaantuneet tappelemaan, joten he oppivat nopeammin sotimaan kuin omassa rauhassaan eläneet ihmiset normaalit ihmiset.

      Joten sellainen tilanne, missä ideaalit ja käytännön toiminta eivät täsmää, yleensä edistää vastakkaista suuntausta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Ideaalisi ettei todellinen uskova tartu aseisiin syntyi Saksassa 1524-25 talonpoikaiskapinan yhteydessä.

      Ensiksi kapinalliset menivät ympäriinsä, tappoivat, ryöstivät, varastivat ja raiskasivat missä liikkuivatkin.

      Kun sitten esivalta tajusi liikkeen aiheuttamat tuhot, niin silloin he lähettivät parhaat sotilaansa sitä kukistamaan. Tästä syntyneissä yhteenotoissa ammattimaiset sotilaat voittivat harjaantumattoman rosvolaumaksi muuttuneen yhteiskunnallisen liikkeen. Kun kapinalliset huomasivat jäävänsä tappiolle ja johtajat kuolemantuomionsa lähestyvän, niin nämä aikaisemmin väkivaltaan kansaa nostaneet ihmiset

      alkoivatkin puhua sellaista, ettei

      esivalta

      saa kantaa miekkaa

      ja sen perusteluksi he esittivät Jeesuksen sanoja Pietarille Getsemanessa, että pitää panna miekkansa tuppeen. Yhteyksistään irrotettuna se on kuulostaa oudolta. Jeesuksen opetuslapsellahan oli mukanaan kaksi miekkaa, ja huomaapa kenen käskystä

      Luukkaan evankeliumi:

      22:36 Niin hän sanoi heille: ”Mutta nyt, jolla on kukkaro, ottakoon sen mukaansa; niin myös laukun. Ja jolla ei ole, myyköön vaippansa ja ostakoon miekan.

      22:37 Sillä minä sanon teille, että minussa pitää käymän toteen tämän, mikä kirjoitettu on: ’Ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon.’ Sillä se, mikä minusta on sanottu, on täyttynyt.”

      22:38 Niin he sanoivat: ”Herra, katso, tässä on kaksi miekkaa.” Mutta hän vastasi heille: ”Riittää.”

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Matias Roto puhutaan kyllä samasta ”mikkelin räjähdyksestä” kaiketi, toinen meistä ei vaan tiedä oikein eli voisitko tunnustaa JOS se olet sinä?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Siis mikkelin räjähdyksessä kuoli pommimies ja autonkuljettaja eli pommimies räjäytti pomminsa kun autoa ei päästetty menemään vaan sitä kohden ammuttiin.

      Tapahtui 9.8.1986

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Noinhan siinä taisi käydä. En muista kaikkia yksityiskohtia.

      Tässä lukijoillemme pieni tietopaketti 8. – 9. 8. 1986 tapauksen kulusta

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Mikkelin_panttivankidraama

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Matias Roto kerrankin olet selkeästi oikeassa kun sanot olleesi väärässä, tästä on hyvä alkaa.

      Siis vakavasti ottaen todistuksesi esivallan miekan käytöstä estääkseen enempiä uhreja olikin pätemätön, siis vaikkei tämä nyt paljoakaan merkitse niin ajatusmallisi on kuitenkin ontuva, siis puhut esivallan miekankäytöstä mutta unohdat esim venäjän hyökkäyssodan, eikö myös siinä esivalta käytä miekkaa, kuinka tuossa voit puhua ”suuremmanpahan” estämisestä?

      Et voi rajoittaa pois tätä hyökkäystä vetoamalla ns ”oikeutettuun” sotaan, eikös muuten venäjälläkin ole ns ”kristittyjä” ja eivätkös heistä ainakin osa ole taistelemassa, entä mikä on ”esivallan” uskonnollinen tila, ovatko he osin tai kaikki ns ”kristittyjä”?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Ymmärtääkseni ’esivallan oikeus käyttää miekkaa’ tarkoittaa sitä, mitä suomeksi nimitetään virkavallaksi. Se ei merkitse toiseen maahan hyökkäämistä vaan omien kansalaisten turvallisuuden ja järjestyksen ylläpitoa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Martti

      Kiitos puheenvuorostasi

      Vastaat erittäin nasevasti ja molemmat näkökohdat nappiinsa oikein.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Iloitset siitä, että ”kerrankin” myönnän olevani väärässä. Etkö hyvä ihminen ymmärrä, että on maailman luonnollisin asia ottaa opikseen koko ikänsä. Tähän opikseen ottamiseen kuuluu myös se, että jos ei jotain muista tai muutoin ole saanut tietää, niin päivittää tietonsa, kun saa pätevämpää tietoa.

      Pyrin alati uusien asioiden oppimiseen vielä nytkin 78 -vuotiaana. Esimerkiksi mainitsemaasi Ukrainan tilannetta olen seurannut toisinaan myös Ukrainan TV:tä seuraten jo monia vuosia.

      Tässä erään kerran vastasin erääseen kyselyyn Ukrainasta. Siinä oli muutama mahdottoman vaikea kysymys helppojenkin joukossa. Satuin kuitenkin saamaan kaikki vastaukseni oikein. Sitten yllätyksekseni ohjelma komentoi tulostani retorisella kysymyksellä, olenko ukrainalainen.

      Uuden oppimiseen kuuluu aina vanhojen tietojen korjaaminen. Mikäli sellaista ei tekisi niin sehän vasta tyhmää olisi.

      Uusien asioiden oppiminen olisi suositeltavaa myös sinulle. Kerta toisensa jälkeen toistat samoja virheitä, vaikka kuinka moneen kertaan sinua on yritetty oikaista oikeaa asiatietoa jakaen.

      Sananlaskut:

      4:5 Hanki viisautta, hanki ymmärrystä, älä sitä unhota, älä väisty pois minun suuni sanoista.

      4:7 Viisauden alku on: hanki viisautta, ja kaikella muulla hankkimallasi hanki ymmärrystä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Matias Roto et sitten taaskaan ymmärtänyt mitä sanoin eli enhän ”ilonnut” että olit väärässä vaan että olit kerrankin oikeassa.

      Teillä on ”taito” ummistaa silmät (eli olette sokeat) ettekä ymmärrä kuinka puolustaessanne esivaltaa tuletta puolustamaan myös sitä joja pahaa tekee eli vaikkapa venäjää ja sen esivaltaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Pasanen, et ymmärtänyt selvää suomen kieltä. Lue Martti Pentin ja Matias Roton kommentti uudestaan.

      Martti Pentti: Ymmärtääkseni ’esivallan oikeus käyttää miekkaa’ tarkoittaa sitä, mitä suomeksi nimitetään virkavallaksi. Se ei merkitse toiseen maahan hyökkäämistä vaan omien kansalaisten turvallisuuden ja järjestyksen ylläpitoa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Etkö huomaa että sivistyneen valtion toimintavaltaa , ”esivaltaa”, halveksiessasi halveksit myös sitä, että olet saanut käydä koulua (vai oletko koulupinnari), sitä etä meillä on käytössämme terveydenhuolto, vanhusten hoito ja muu sosiaalihuolto, liikenne toimii järjestyksessä ja että sinua ei ryöstetä kadulla tai rosvojoukot eivät tunkeudu kotiisi. Mikäli virkavallalla ei ole riittävän kovia valtuuksia hoitaa järjestystä, niin aina löytyy hulttioita, jotka terrorisoivat toisia.

      Oletko myöskään miettinyt miten meidän teillämme ja kaduillamme saatamme kulkea vapaasti pelkäämättä joiden ventovieraiden päällle karkaamista keskellä päivää.

      Oletko tyytyväinen ettei meidän maassamme nuorten miesten yleisin kuolinsyy ole lyijymyrkytys, kuten muutamina pahimpina aikoina on ollut muutamissa toisissa maissa.

      Siksi kysynkin, oletko ollenkaan ajatellut, mihin johtaisi henkinen kapinasi yhteiskunnan vastuuta kantavaa itsensä puolustamista vastaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Matias Roto et tunnu tai halua ymmärtää kuinka sokeasti puhut esivallasta, siis entä kun esivaltaa käskee vainoamaan toisuskoisia tai seksuaalivähemmistö, kuinka silloin kristityn tulee olla kuuliainen?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Jossain kohtaa olet kuvitellut olevasi Raamatun sanan seuraaja, mutta kerta toisensa jälkeen sinulla on oppeja, joissa selvästi huitelet omia teitäsi. Niin tässäkin kohdin kritisoidessasi yhteiskunnallisesti mielekkäiden toimintojen järkevyyden puolustamistani.

      Muista että Paavali kertoi Roomalaiskirjeen 13 luvun sanan sellaisessa yhteiskunnassa, missä imperiumin virallinen hallinto oli epäjumalanpalvelija, mutta jonka ylläpitämää järjestystä Paavali kuitenkin arvosti ja siksi sanoi, ettei esivalta turhaan kanna miekkaa eli siis ettei yhteiskunnallisen järjestyksen horjuttaminen kuulu hyvään ja terveelliseen oppiin.

      Jumala on luonut meidät elämään yhteiskunnassa toinen toisemme kanssa. Siksi yhteistä järjestystä on vaalittava. Se on luomisuskosta nousevaa Jumalan tahdon mukaista toimintaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Matias Roto ota nyt kantaa siihen mitä kirjoitan äläkä puhu minusta.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Olen vastannut jankutuksiisi jo kymmeniä kertoja, mutta vieläkään et ole ottanut opiksesi.

      Vai onko niin että japanilaiset kanji -merkkien opiskeluun tarvitaan 40 kertaa toistoja ennen kuin ne ovat hallinnassa.

      mutta sinulla on vaikeuksia ottaa oppia vaikka sinulle sanotaan sata kertaa.

      Mitä tulee henkilökohtaisuuksiin menoon, niin itsepä olet moista harrastanut jo ties kuinka monen blogistin kanssa näillä sivuilla, joten nyt saat maistaa itse sitä, mitä olet ympärillesi kylvänyt.

      Sattuvasti sana sanoo

      Sananlaskut:

      18:1 Eriseurainen noudattaa omia pyyteitään; kaikin neuvoin hän riitaa haastaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Matias Roto toteat minulle:””mutta sinulla on vaikeuksia ottaa oppia vaikka sinulle sanotaan sata kertaa.””

    Käännäppä nyt tätmä itseesi, kuinka monta kertaa olen näyttänyt Raamatusta että olet väärässä etkä ole tehnyt parannusta?

    Tämäkin nyt käytävä keskustelu on selkeä kun ottaa Jeesuksen sanat sellaisina kuin evankeliumissa ne on:

    43 Te olette kuulleet sanotuksi: ’Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi’. 44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat, 45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin. 46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin? 47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin? 48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on.”(Matt.5)

    Siis mitä sinussa on että voit sanoa että se olisi niin arvokasta että voisit tappaa toisen ihmisen että sinulla elämä jatkuisi tai sama mitä läheisilläsi on?

    Eikö Jeesus näyttänyt kuinka tulee kohdata ne jotka henkeä uhkaavat, rakastaen ei väkivallalla?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Rakkauteen kuuluu myös rakastettujen suojaaminen. Sitä olen yrittänyt sinulle selittää.

      Sen sijaan olet kummallisen omahyväinen kun kuvittelet opettaneesi minulle jotain. Etkö todellakaan huomaa että raamatuntulkintasi ovat täysin virheellisten kuvitelmien teksiin sisään lukemisten seurauksena olevaa Raamatun sanan vinoon vääntämistä.

      Ei sellainen jok a jo yli 60 vuotta on seurannut teologista kirjallisuutta eksegetiikan eli Raamatun selitysopin kirjoihin tutustuen voisi ottaa vastaan sellaista jossa olet täysin harhaan menneitten vääristelijöitten talutusnuorassa orjallisesti talutettavana toistamassa noiden eksyneittten oikosulkuja, oman mielikuvituksen luomuksia ilman mitään historiallista totuuspohjaa. Tai muutamissa kohdissa missä joku totuuden palanen on pantu vääristelyjen yhteyteen niin että uudessa yhteydessä esitys on muuttunut päälaellaan seisomiseksi jalat ilmassa heiluen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Matias Roto nyt kirjoitit kyllä todella mahtavan kommentin JOS/KUN käännät sen itseesi, siis etkö ymmärrä kuinka olet pienestä pitäen saanut oppia luterilaisuudesta eli sinun uskosi on täydellisesti opeteltua oppia, ei siinä ole henkeä eikä rakkautta.

      Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa, siis nyt tuleekin kysymys kuka on lähimmäisesi, onko vain omat sukulaiset, ne jotka sinua rakastavat vai onko myös ne jotka sinua vihaavat?

      Mietippä kenelle Jumala osoittaa hyvyyttään, eikö kaikille ihmisille ja eikö Jeesus käske myös opeytuslapsiaan tekemään samoin?

      45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Etkö ymmärrä, kuinka olet pienestä pitäen saanut oppia luterilaisuudesta. Sinun uskosi on täydellisesti opeteltua oppia, ei siinä ole henkeä eikä rakkautta.” Mitä vikaa on opettamisessa, opettelemisessa ja oppimisessa? Ilman henkeä ja rakkautta siitä ei tule mitään. Jeesushan oli myös opettaja.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Martti Pentti voiko opettaa pitämään kaikki mitä Jeesus on käskenyt pitää?

      Siis kastekäskyssä on myös tämä opetus velvoite, miksi ette ota opetusta vastaan kun opetan teille sitä mitä Jeesus on käskenyt pitää?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Minulla on ollut onni saada jo pienestä pitäen oppia tuntemaan Lutherin tuotantoa ja jo 1960 luvulta lähtien lukea hänen huipputasokasta tuotantoaan.

      Luther on ollut ERITTÄIN OPPINUT. Hän saattoi verrata itseään toiseen aikansa oppineeseen Erasmus Rotterdamilaiseen sanoen, ettei voi mitään sille että hän itse on oppineempi.

      Lutheri tuotanto oli maailman kaikkien aikojen runsain aina 1900 -luvulle saakka, jolloin kuulemma joku on kirjoittanut Lutheria enemmän nykyaikaisella tekstinkäsittelylaitteella.

      Ja mikä tärkeintä: Sinun olisi aihetta huomata, että Luther nosti KATOLISEN kirkon PERINTEESTÄ esille sen opin että kaikki opit on tutkisteltava nimenomaan Raamatun valossa. Tämän perinteen korostamisen johdosta meidänkin luterilainen kirkko pitäytyy nimenomaan Raamatun sanomaan.

      Minulla on myös 23 osainen ja 25 kirjaa sisältävä Lutherin tuotannon kokoelma, jossa yhdessäkin kirjassa viimeinen sivunumero on 2324.

      Joten iloiten kerron sinulle sen onnellisen elämäni rikkauden että olen jo pienestä pitäen saanut etuoikeuden opiskella tämän suuresti oppineen oppi-isämme tuotantoon.

      Hölmöläisen touhua on möläytyksesi Lutherista: ”—ei siinä ole henkeä eikä rakkautta.” Vain täydellinen tietämättömyys edes hänen oppinsa alkeistakaan voi johtaa tällaisen lausunnon antamiseen. Jotta pääsisit vapaaksi tästä täydellisen tietämättömyytesi aiheuttaman vääristymän vallasta suosittelen sinua lukemaan teoksen Kristityn vapaudesta. Sen jälkeen ymmärrät että sinulle vääristynyttä Luther -käsitystään syöttäneet ovat viimeisen päälle tietämättömiä tai täydellisiä huijareita.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Matias Roto todistat itse juuri sen mitä kirjoitin, ei sinulla ole rakkautta Totuuteen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Huomaatko mitä sanot. Kieltäessäsi Lutherin sinä opetat, ettei meidän muka pitäisikään pitää Raamattua opin perustana Tämähän oli hänen oppinsa pohja ja perusta.

      Juuri tällaisten mielettömien oikosulkujesi takia saan kiittää Lutherin tuotantoa siitä, etteivät kaltaisesi Raamatun sanan kieroon, täysin vempulaan kääntäjät ole vääristelyineen päässeet erottamaan minua Totuuden Hengen meille lahjoittamasta totuuden sanasta, Pyhästä Raamatusta.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Matias Roto sanoo:

    Olen poistanut Arin kommentin sopimattoman käytöksen takia.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Matias Roto toteat minulle:””Huomaatko mitä sanot. Kieltäessäsi Lutherin sinä opetat, ettei meidän muka pitäisikään pitää Raamattua opin perustana Tämähän oli hänen oppinsa pohja ja perusta.””

    Sinähän uskot täydellisesti Lutherin sanat että hänen oppinsa pohja ja perusta on Raamatussa, siis tässä on uskosi perusta, ei väliä mitä Raamatussa lukee, et vertaa Lutherin kirjoituksia Raamatun sanaan etkä ota Jeesuksen sanoja että hedelmästä väärät opettajat tunnetaan eli voitko sanoa että Lutherin hedelmä olisi evankeliumin mukaista ja kaikki teot niin että Jeesus olisi voinut olla niitä tekemässä?

    Otetaampa esimerkiksi vieläkin ev.lut kirkon tunnustuskirjoissa oleva ohje papeille eli sinullekkin:

    ””…. Nuorten keskuudessa pidä kuitenkin aina kiinni yhdestä ja samasta muodosta ja esitystavasta. Opeta heille ensimmäiseksi yllä mainitut kappaleet, nimittäin kymmenen käskyä, uskontunnustus, Isä meidän -rukous jne., sana sanalta tekstin mukaisesti siten, että he kykenevät toista maan ne ja oppivat ne ulkoa.

    Mutta niille, jotka eivät halua oppia, on sanottava, että he kieltävät Kristuksen ja ovat kaikkea muuta kuin kristittyjä. Heitä ei myöskään saa päästää ehtoolliselle, ei todistamaan yhdenkään lapsen kastetta eikä nauttimaan vähääkään kristityn vapautta, vaan heidät on jätettävä kerta kaikkiaan paavin ja hänen virkakuntansa, vieläpä itse Perkeleen käsiin. Heidän vanhempiensa ja isäntiensä on kieltäydyttävä antamasta heille ruokaa ja juomaa sekä ilmoitettava heille, että ruhtinas haluaa ajaa tuollaiset raakalaiset maasta pois…..”” (https://tunnustuskirjat.fi/vahakatekismus.html)

    Muistuupa mieleen vain omakokemus rippileiriltä kuinka en ilmeisesti ollut kovinkaan ”halukas” opettelemaan ulkoa noita opinkohtia, sitä en muista opinko vai en mutta sen muistan että vanhempani olivat rakastavia ja jatkoivat antamasta ruokaa minulle vaikka ilmeisesti tekivät ”Raamatun” vastaisesti Lutherin mukaan?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Voitko sanoa, että Lutherin hedelmä olisi evankeliumin mukaista ja kaikki teot niin, että Jeesus olisi voinut olla niitä tekemässä?” Kenestäkään ihmisestä ei voi noin sanoa. Luther oli yhtä raadollinen ihminen kuin sinä ja minä. Kuitenkin kirkko hänen toimintansa seurauksena uudistui, ei ainoastaan silloin syntynyt protestanttisuus vaan myös Rooman kirkko ns vastauskonpuhdistuksessa. Luterilaisuus ei ole Lutherin seuraamista vaan hänen opastamaansa Kristuksen jäljissä vaeltamista.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Martti Pentti siis vanhempieni olisi pitänyt jättää minut ruuatta jos he olisiva ”oikein” seuranneet Lutherin opastamana Kristusta?

      Nyt vaan tulee mieleen kuinka sovitat tuon Raamattuun vai voitko nyt selkeästi sanoa että Luther oli sokea taluttaja joka ei tuntenut oikea Tietä eli Totuutta?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Martti

      Hyvin ilmaiset mistä on kysymys. Koko Euroopassa meni läpi valtava uudistus kaimasi opetuksen ansiosta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Huomaapa mikä oli tavoite Lutherin opetuksessa.

      Tavaite oli oppilaan oppiminen.

      Mitä kerrot omasta rippikoulustasi.

      Et saavuttanut tuota uskon opin alkeiden osaamisen tavoitetta.

      Mitä tästä on seurannut elämässäsi.

      Vielä nykyisinkin kristinopin taitosi on virheitä täynnä, kun oppisi vilisee väärin käsitettyjä uskonkappaleita, jopa niin vakavia, että niiden takia et osaa edes lukea Raamattuasi sisälukuna, koska virheittesi takia käsität ne väärin.

      Suosittelen sinulle tarkastelemaan asioita niiden tarkoituksen kannalta, jottet tarttuisi menneitten aikakausien erilaisiin tapaperinteisiin ja noihin tapaperinteisiin tarttuen kadottaisi näköpiiristä tavoitteita.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Matias Roto siis toteat:””Suosittelen sinulle tarkastelemaan asioita niiden tarkoituksen kannalta””, niinpä eikö tarkoitus olisi ollut että olisin kuollut nälkään jos vanhempani olisivat olleet kuuliaisia Lutherin ohjaukselle?

      Entäpä ns ”uudestikastajien” vainot, mikä tarkoitus niillä oli, no tietysti ettei kukaan uskaltaisi todella mennä sisään Jumalan valtakuntaan kun uhattiin kuolemalla?

      Mikä on saatanan paras valhe estää ihmistä menemästä sisään Taivasten valtakuntaan, no tietysti väittää että tämä on jo sisällä eli ei tarvitse tehdä parannusta ja luopua kaikesta ja lähteä seuraamaan Jeesusta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Vastakysymys sinulle, kun siivilöit hyttysiä, mutta nielet kameleita. Vaellatko sinä aasilla? Jos et tee matkojasi aasilla, niin halveksitko Jeesusta, että hän teki matkaansa sellaisella ajoneuvolla?

      Onko sinulla puvussasi tupsut?

      Kun sinä kerran tartut ulkonaisiin ilmiöihin, niin miksi olet laiminlyönyt tämän tärkeän yksityiskohdan Jeesuksen puvussa?

      4.Mooseksen kirja:

      15:38 ”Puhu israelilaisille ja sano heille, että heidän on sukupolvesta sukupolveen tehtävä itsellensä tupsut viittojensa kulmiin ja sidottava kulmien tupsuihin punasininen lanka.

      15:39 Ne tupsut olkoon teillä, että te, kun ne näette, muistaisitte kaikki Herran käskyt ja ne täyttäisitte ettekä seuraisi sydämenne ettekä silmienne himoja, jotka houkuttelevat teitä haureuteen;

      5.Mooseksen kirja:

      22:12 Tee itsellesi tupsut viittasi neljään kulmaan, johon verhoudut.

      Matteuksen evankeliumi:

      9:20 Ja katso, nainen, joka oli sairastanut verenjuoksua kaksitoista vuotta, tuli takaapäin ja kosketti hänen vaippansa tupsua.

      14:36 Ja he pyysivät häneltä, että vain saisivat koskea hänen vaippansa tupsuun; ja kaikki, jotka koskivat, paranivat.

      Markuksen evankeliumi:

      6:56 Ja missä vain hän meni kyliin tai kaupunkeihin tai maataloihin, asetettiin sairaat aukeille paikoille ja pyydettiin häneltä, että he saisivat koskea edes hänen vaippansa tupsuun. Ja kaikki, jotka koskivat häneen, tulivat terveiksi.

      Luukkaan evankeliumi:

      8:44 Tämä lähestyi takaapäin ja kosketti hänen vaippansa tupsua, ja heti hänen verenjuoksunsa asettui.

      Joten suosittelen, että jokaista tekstiä yrität ymmärtää niiden tarkoitusperien mukaan eikä suinkaan jumiutua eri aikakausien erilaisiin tapoihin ja tottumuksiin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Puhut uudestikastajien saamasta vainosta.

      Ota huomioon missä tilanteessa uudestikastajien liike syntyi. Hubmeier oli pyrkinyt talonpoikaiskapinan pomoksi, mutta epäonnistunut. Kapinallisuuttaan hän ei kuitenkaan jättänyt ja SIKSI hänet ja hänen seuraajansa tuomittiin KAPINALLISINA.

      Talonpoikaiskapinan porukat tappoivat, varastivat, ryöstivät, raiskasivat jne. Siksi armeijat lähetettiin heitä vastaan.

      Talonpoikaiskapinan aikana Hubmeier alkoi kirjoittamaan uudestikastajien oppia, ja huomaapa tämä, opin hän keksi vasta sen jälkeen kun oli jo aikaisemmin mielenosoitusmielessä kastanut omassa seurakunnassaan uudellen noin 300 ihmistä pääsiäisenä 1525 käyttäen maitokannua kastemaljanaan.

      Lopputulos talonpoikaiskapinasta oli noin 100 000 – 200 000 ihmisen kuolema.

      Joten jos kiinnität huomiota tuon ajan erilaisissa tilanteissa kuolleitten ihmisten määriä, niin sinun oppisi keksijän liikkeen saama kuolleitten määrä on kyllä todella iso, jopa suurempi kuin sodissamme kaatuneitten määrä.

      Joten miksi seuraat tällaista hedelmää kantaneen liikkeen johtoon pyrkineen Hubmeierin opetuksia yhä edelleen näin vajaa viisisataa vuotta tuon kapinan päättymisen jälkeenkin. Tuo kapinahenkihän sai kuolemantuomion jo 10.3.1528.

      Hubmeierin painoarvoaan tuossa kapinassa kuvaa se, että hänen etsintäkuulutuksensa antoi itse Saksalais-Roomalaisen keisarikunnan keisari. Tämä jos mikä kuvaan hänen merkitystään tuon joukkotuhoon johtaneen kapinan vaikuttajien joukossa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Matias Roto miksi tuot edelleenkin asiaan kuulumattomia kommentteja eli tuon kapinan, eikö se alkanut kuitenkin Lutherin alkamasta ns ”uskonpuhdistuksesta” eli kyllä kimmoke tuli talonpojille siltä suunnalta eikä liittnyt millään tavalla kasteeseen?

      Toiseksi en ole tuonut yhtään mitään Humbmeierin tekstiä, jos mielestäsi olen niin näytä?

      Ns ”uudestikastajien” vainoissa oli kyllä kyse aivan muusta kuin tuosta kapinasta ja siinä tapettiin kyllä ihan rauhallisia uskovia vain sen takia että he ottivat oikean kasteen eivätkä sokeasti seuranneet sokeita taluttajia.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Voitko nyt selkeästi sanoa, että Luther oli sokea taluttaja, joka ei tuntenut oikea Tietä eli Totuutta?” Luther oli monella tapaa avoimin silmin asioita katsova mies. Häntä ei mielestäni voi kutsua taluttajaksi, tiennäyttäjäksi pikemminkin. Sinusta ja sokeudestasi, Ari Pasanen voisin ’selkeästi sanoa’ jotain, mutta tämä keskustelu ei ole oikea paikka siihen.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Talonpoikaiskapinan yksityiskohdat tunnetaan harvinaisen yksityiskohtaisesti, joten turhaan pyristelet vastaan arvioitaessa sen kulun merkitystä uudestikastajien liikkeen syntyyn vaikuttavana tekijänä.

      Syynä siihen että vasta lähes sata vuotta Lutherin jälkeen katsotaan baptisen liikkeen syntyvän johtuu siitä, että hyvin pitkään ruhtinaat kapinan uusiutumista pelätessään tuomitsivat kaikki sellaiset kuolemaan, jotka vain edes sanallakaan mainitsivat oppi-isänsä Hubmeierin nimen tai julkisesti toivat esille hänen esittämiään oppeja.

      Tämän ruhtinaiden pelon takia anabaptistinen liike painui ”maan alle” eli yritti vaikuttaa huomiota herättämättä ja hiljakseen, kuin lapsi jolle on päässyt vahinko ja sukat ovat märkänä. Mielikuvasi hiljaisista ja rauhallisista ihmisistä siis sijoittuvat tämänlaisen historiallisen tilanteen pakon sanelemien olosuhteiden aikakauteen.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Matias Roto onko vaikea pysyä asiallisena eli kun puhutaan siitä kuinka Luther opetti kohtelemaan lähimmäisiä niin sinä alat puhumaan aasilla matkustamisesta tai tupsuista?

    Luther opetti pakko uskoa eli kaikkien oli uskottava samalla tavalla kuten ruhtinaat sen määräsivät, ”sen uskonto kenen maa”.

    Voisitko selittää kuinka tämä olisi ns ”raamatun” mukainen ja jos sen teet niin miksi sitä ei enää ole eli uskontopakosta on luovuttu?

    Miksi niin monia Lutherin opetuksia ei enää tuoda esille ja miksi jos tuotaisiin niin kyllä niiden tuojan linnaan joutuisivat?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      1) Väitteestäsi lauseesta ”kenen maa sen uskonto” pientä historiaa.

      Luther eli 10. marraskuuta 1483 – 18. helmikuuta 1546.

      Augsburgin uskonrauha solmittiin vasta 1555. Valtiopäivät hyväksyi periaatteen ”Cuius regio, eius religio”, ”Kenen maa, sen uskonto”, jonka mukaan maallisille ruhtinailla taattiin oikeus määrätä alamaistensa uskonto. Tämä lause oli uusi Saksalais-Roomalaisen keisarikunnan uskonnonvapautta koskeva oppi.

      2) Kuvitelmasi ihmisten henkilökohtaisesta uskonnonvapaudesta muka muusta yhteiskunnasta irrallaan tuntuu leijuvan ilmassa. Ota huomioon että esimerkiksi Suomessa uskonnonvapauslaki, missä ihminen saattoi itse vapaasti valita uskontonsa annettiin 10.11.1922 ja se astui voimaan 1.1.1923 eli siis ensi vuodenvaihteessa se täyttää vasta sata vuotta. Edelleenkin maailmassa on monia maita, joissa uskonnon vaihtamisesta seuraa kuolema.

      3) Olet tulkinnut Lutherin myös hengellisessä mielessä virheellisesti. Et ole näköjään huomannut että hänhän ei pyrkinyt taistelemaan katolisuutta vastaan vaan aidon katolisuuden puolesta sen vääristymiä vastaan. Hänen oppinsahan ei pyri mihinkään muuhun kuin siihen, että kirkko tulee siksi, mitä se jo Kristuksen armotyön pohjalla ja Pyhän Hengen vaikutuspiirinä on. Panen tähän hänen omaa tekstiään, jotta tajuaisit tämän.

      Luther käyttää katolisesta eli maailmanlaajuisesta kirkosta sanaa ”kristikunta”, kun hän puhuu kirkosta Pyhän Hengen työvälineenä.

      ” Kolmas uskonkohta

      Pyhitys

      Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Aamen.

      Mitä se merkitsee? Vastaus:

      Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa. Tässä kristikunnassa hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.”

      Isossa katekismuksessa hän sanoo, että Pyhä Henki käyttää kirkkoa työnsä välineenä.

      ”Mutta yksin Jumalan Henkeä kutsutaan Pyhäksi Hengeksi. Vain hän siis on meidät pyhittänyt ja yhä edelleen pyhittää. Sillä niin kuin Isää kutsutaan Luojaksi ja Poikaa Lunastajaksi, niin on myös Pyhää Henkeä kutsuttava työnsä mukaisesti Pyhittäjäksi eli siksi joka tekee pyhäksi.

      Miten sitten tällainen pyhittäminen tapahtuu?

      Vastaus kuuluu: Samoin kuin Poika on syntymällään, kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hankkinut vallan, jolla hän voittaa meidät omikseen, samoin Pyhä Henki

      toteuttaa pyhittämisen seuraavien vaiheiden kautta:

      pyhien yhteys eli kristillinen kirkko, syntien anteeksiantaminen, ruumiin ylösnouseminen ja iankaikkinen elämä.

      Hän johtaa siis meidät ensiksi pyhän seurakuntansa eli kirkkonsa helmaan.

      Sen V Ä L I T Y K S E L L Ä

      hän saarnaa meille ja vie meidät Kristuksen luo.”

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Miksi kuvittelet maailman historiaa kuin kivimöykyksi, missä yhteiskunta ei muka muuttuisi. Miksei -kysymyksesi Lutherin ajan ja meidän aikamme erojen välillä osoittavat vain sinun luutuneen sellaiseen mielettömään kuvitelmaan että samat tavat ja käytännöt pitäisi olla voimassa kaikissa maissa kaikkina aikoina.

      Olitko koulussasi läsnä, siis todella läsnä eli korvat auki historian tunneilla tai myöskään maantiedon tuntien kulttuuriosioita käsiteltäessä. Jos nimittäin olisit ollut valveilla ja seurannut noiden aineiden oppikurssia, niin et lankeaisi niin outoihin ja mielikuvituksellisiin malleihin historian kulun ja eri kulttuuripiirien tapojen ja käytäntöjen osalta.

      Joten uudelleen toista sen, mitä jo edellä sanoin, että koeta ymmärtää eri tekstien ajatus ja päämäärä äläkä tarraudu toisiin aikakausiin ja toisiin tapakulttuureihin kuuluviin asian kannalta epäoleellisiin seikkoihin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Matias Roto tuot esille eri aikakausien tapoja ja toimintoja kuinka niitä ei voi verrata nykyhetkeen.

      Kyse ei olekkaan tästä vaan kuinka kunkin ajan tapoja ja toimintoja voidaan selittää Raamatulla eli olivatko ne Raamatun mukaisia ja samoin tämän päivän yhteiskuntia verrataan Raamattuun.

      Se mitä et ymmärrä on että Jumalan sana on muuttumaton ja se tuottaa muuttumatonta hedelmää, eihän omenapuukaan ole tuottanut aikojen saatossa muuta kuin omenoita.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Sinulta näyttää olevan pahasti hukassa ymmärrys siitä, että Luther oli nimenomaan Raamatun selitysopin professori. Toki hän aloitti yliopistouransa filosofian opettajana luennoiden Aristoteleen filosofiasta, mutta heti opintojensa edistyttyä siirtyi

      R A A M A T U N

      opettajaksi. Vuosien 1502 – 1522 hänen lyhin työpäivänsä oli 12 tuntia. Joten jo tästä sinun pitäisi ymmärtää, miksi hän oli aikansa ja jopa monien vuosisatojen ylivoimaisesti PÄTEVIN Raamatun opettaja. Ja otapa huomioon tämä. Hänen luentonsa ovat edelleenkin erittäin paljon luettuja siksi, että ne ovat niin HYVIÄ.

      Samaa ei voida sanoa sinun kasteoppisi KEKSIJÄSTÄ Hubmeierista. Järjestämänsä mielettömän juutalaisvainon takia hänet oli jo 1518 Augsburgin valtiopäivillä tuomittu niin vakavaan varotukseen, että menetti Ingolstadtin yliopiston vararehtorin virkansa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      Raamattu on myös kuvaus siitä, miten käsitys Jumalasta kehittyi. Ensin Hänet esitetään yhden suvun Jumalana, sitten erämaassa vaeltavan kansan Jumalana. Viimein piirtyy kuva kaikkivaltiaasta maailmankaikkeuden Herrasta. Raamattua voi pitää muuttumattomana, mutta se ei kuvaa muuttumatonta ihmiskuntaa vaan jatkuvaa muutosta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Matias Roto miksi tuot nyt sitten esille kuinka niin korkeasti oppinut Luther oli, puhe on hänen teoistaan ja voiko niitä selittää Raamatulla ja tuo Humbmeierin tuominen minun oppi-isänä on todella harhaanjohtavaa, en ole lukenut yhtään hänen kirjoitustaan, siis koko ajatelma on sinun keksintöä.

      Et ottanut kantaa siihen kuinka kaikkia aikoja tulee verrata Raamatun sanaan, siis voiko niitä sovittaa siihen mitä Jeesus opetti, siis onko Jumalan sana tuottanut sitä hedelmää jota varten se on kylvetty?

      Jeesuksen sanat eivät ole muuttuneet aikojen saatossa eli hedelmänkin tulee olle samaa aikojen saatossa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Todennäköisesti sinulle oppisi syöttäneet eivät itsekään tiedostaneet, että 1520 -luvun Hubmeierin keksimät opetukset ovat uralleen juuttuneen gramofonilevyn äänen tavoin noiden opetusten taustalla.

      Osallistuin professori Haikolan Luther -seminaariin lukuvuoden 1966-67 ja tuohon liittyen olen tehnyt tutkielman

      Lutherin opetuksista Ihmisoikeuksista Talonpoikaiskapinan aikana.

      Joten jos sinulla on vähääkään ajattelu- ja päättelytaitoa, niin tästä sinun pitäisi ymmärtää, että tunnen tuon ajankohdan tapahtumat erittäin hyvin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Matias Roto ylpeilet omalla viisaudellasi, mitä se on Jeesuksen sanaan verrattuna kun vielä Jeesus selkeästi sanoo Jumalan salaavan evankeliumin juuri kaltaisiltasi.

      Olen jo kertonut ilmeisesti monta kertaa sinulle että miksi menin kasteelle oli että Pyhän Henki nosti asian esille juuri Pietarin helluntai saarnasta tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen…” ja näin menin kasteelle.

      Olin siis täydellisesti luterilaisessa seurakunnassa ja sen opetuksessa eli KUKAAN ei ulkopuolelta opettanut kasteelle menoa, ei kukaan vaan ainoastaan Pyhä Henki Raamatun sanan kautta.

      Joten jos sinussa on rehellisyyttä edes millin verran niin jätä nuo huomautukset siitä miten mielestäsi olen jonkun Humbmeierin seuraaja.

      Vastaa nyt voiko Jumalan sana tuottaa erilaista hedelmää eri aikoina, voiko lähimmäisen rakastaminen muuttua aikojen saatossa, kuten esim että vanhemmat jättäisivät ruuatta lapsensa jos nämä eivät ”halua” opetella ulkoa tunnustuksia, vertaa nyt tätä siihen mitä olet tuonut tässäkin keskustelussa omaisten huolehtimisesta ja kuinka ne jotka eivät sitä tee ovat uskomattomiakin pahempia.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Martti

      Kiitos sinulle hyvästä kommentistasi Raamatun ilmoituksen kehityksestä. Saat selkeästi muutamalla rivillä tuotua esille Raamatun synnyn historian.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Miksi teet vetoat Pyhään Henkeen omien uskonkäsitystesi harhaan meneitten kuvitelmiesi seuraamisen puolusteluksi.

      Etkö todellakaan tajua että Pyhä Henki on Totuuden Henki.

      Hän ei mene suosittelemaan Raamatun vastaisia tulkintojasi, jotka keksittiin oikeaa Raamatun sanaa vääristellen vasta 1520 -luvulta alkaen.

      – Kaste on myös lapsille. Ap.t. 2:38-39 vastaan vääristelysi ettei muka ole.

      – Kaste uudestisynnyttää. Tiit. 3:5 vastaan vääristelysi ettei muka uudestisynnytä.

      – Kaste antaa meille Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemisen yhteyden. Room. 6:2-11 vastaan vääristelysi ettei muka kaste sitä anna.

      – Kaste kuuluu koko kansalle. 1 Kor. 10:1- vastaan vääristelysi ettei muka ole koko kansalle.

      – Kaste antaa Pyhän Hengen lahjan eli siis Pyhän Hengen uudistuksen. Hes. 36:25-27, Ap.t. 2:38-39, Tiit. 3:5 jne. vastaan vääristelysi ettei muka kaste sitä anna.

      Jne iso liuta mitä kummallisempia vääristelyjä Raamatun selkeää sanaa vastaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Oletko kateellinen tiedoistani, vai miksi menet ylistämään tyhmyyttä ja tietämättömyyttä muka Jumalalle mieluisina hyveinä.

      Ota huomioon että olen tutkinut Raamattua jo 1940 -luvulta alkaen pyhäkoulua käydessäni ja 1950 -luvulta alkaen itse lukien ja 1960 -luvulta alkaen tieteellisen tutkimuksen tuloksia seuraten ja Lutherin opetuksia itse lukien ja pätevien professorien opastuksella tutkien.

      Joten turha sinun on kateuttasi kaunistella muka hurskauden verhoon. Parempi että suoraan myönnät oppimattomuutesi. Pinttyneissä kannoissa pysyessäsi ja niihin käpristyen tarrautuen sinä vain huudat suurella äänellä isolle lukijakunnalle vähäistä tietomäärääsi ja omaa osaamattomuuttasi.

      Edelleenkin sinä sivuutat sen että Jeesus oli aikansa oppinein juutalainen, joka opetti juutalaisten korkeimmassa oppilaitoksessa Jerusalemin temppelissä. Samoin useista huomautuksista huolimatta sivuutat sen että Pietari suuren kansallisen juhlan, välillä yli miljoonan kävijän helluntain juhlan, yhden aamulla klo 9 liturgian juhlasaarnaajana oli yksi harvoista ja valituista oppineista, jolle tuollainen tehtävä oli uskottu. Samoin sivuutat sen että Paavali kahden kulttuurin hallitseva oppinut saattoi esiintyä vierailevana luennoitsijana kreikkalaisten korkeimpiin oppilaitoksiin kuuluvassa Areiopagissa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Tiedätkö kuka on keksinyt rokotteet, jotka olet saanut? Kuka on keksinyt auton jolla liikut? Kuka on keksinyt puhelimen jolla soitat? Kuka on keksinyt mikrouunin? (Minun kollegani veli!) Kuka on keksinyt tietokoneen jota käytät? Kuka on keksinyt tietokoneesi järjestelmän? (Poikani tuttava on keksinyt Linuxin!) Kuka on keksinyt rakennusten kivijalan? ( Se syntyi – EN -kansan keskuudessa, josta sumerin kieleen on tullut perusta -sana ”temen”.)

      Mutta vaikka et näiden keksijöitä tiedäkään, niin heidän keksintöjään kuitenkin käytät.

      Yhtä lailla sinun on turha haikailla kasteoppisi keksijää, koska satun tietämään kuka oppisi on keksinyt ja missä tilanteessa ja minä vuosina. Et kuitenkaan pääsi pakoon sitä historian todellisuutta missä ja milloin se keksittiin ja kuka sen opin on ensimmäisenä kirjoittanut jälkipolville muistiin.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Matias Roto nyt kaiketi vitsin murjasit että kateellinen olisin ”viisudestasi”, minusta on parempi että on rakkaus kuin kaiken maailman viisaus ja tieto, sanoohan sen selkeästi Paavali:

    1 Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen. 2 Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.(1.Kor.13)

    Väitteesi että kasteeni olisi ”keksinyt” joku niin ainoa jonka voisin sen sanoa on Jumala ja Hänen sanansa kautta sen olen saanut. Mietippä mistä oma kasteesi on tullut, kuka sen on keksinyt, missä kohden Raamattua on kastettu edes yhtä ainoaa vauvaa, ei Johannes eikä Jeesus tai Jeesuksen opetuslapsetkaan, niin mistä kasteesi on peräisin kun se ei ole ainakaan Raamatusta?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Matias Roto sanoo:

      Ari

      Edustamasi kasteopin keksi Hubmeier, vaikka kuinka löisit päätäsi seinään, niin ei se siitä muutu. Hän kirjoitti edustamasi kasteopin teokset vuosina 1525-27, viimeisen vähää ennen kapinan vuoksi kiinni joutumistaan ja kuolemanrangaistustaan 10.3.1528.

      Kaikki tämä on yhtä päivänselvää historiaa kuin se, että Mannerheim toimi Suomen armeijan ylipäällikkönä sotiemme aikana.

      Joten tällä kertaa lopetan tässä ketjussa tästä aiheesta keskustelun tähän, koska toistat jo kymmeniä jollei satoja kertoja jankuttamiasi virhetulkintojasi, joiden historiallinen alkulähde on Hubmeierin vuosina 1525-1527 kirjoittamat teokset, muutamine myöhemmin täydentynein lisäyksineen.

      Huomaa TÄSSÄ ketjussa!

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Matias Roto

    Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25

    Kirjoittajan kommentoiduimmat blogit