Älä saata meitä kiusaukseen

Paratiisissa oli pajon hedelmäpuita ja yksi puu, josta ei saanut syödä, mutta Aatami ja Eeva eivät pystyneet vastustamaan kiusausta. Voimme lukea Matteuksesta (4:1-11), kun Henki johdatti Jeesuksen erämaahan perkeleen kiusattavaksi, – Jeesus voitti jokaisen kiusauksen. Jeesus opetti meille Isä meidän rukouksen, jossa pyydämme, ettei Jumala saata meitä kiusaukseen.

Kun rukoilette, sanokaa: Isä, pyhitetty olkoon sinun nimesi; tulkoon sinun valtakuntasi; tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa; anna meille joka päivä meidän jokapäiväinen leipämme; ja anna meille meidän syntimme anteeksi, sillä mekin annamme anteeksi jokaiselle velallisellemme; äläkä saata meitä kiusaukseen; vaan päästä meidät pahasta”. (Luuk. 11: 2-4 / FB38)

Miten suhtaudumme kiusauksiin, joita saamme osaksemme?

Mikälaisia kiusauksia kohtaamme?

Miten toimimme, kun lankeamme kiusaukseen ja teemme syntiä?

 

  1. Esitin Ismo Maliselle kysymyksen eli milloin hän on saanut ymmärryksen erottaa oikean ja väärän opetuksen eli voidaan sanoa kuulla Jeesuksen äänen?

    Kun lukee ja ymmärtää evankeliumin niin eiväthän Jeesuksen opetuslapsetkaan ymmärtäneet Jeesuksen opetusta kun Jeesus heille opetti, vasta kun he saivat Pyhän Hengen niin silloin he ymmärsivät ne.

    Saman kysymyksen siis esität kaikille lukijoille.

  2. Ari, kuinka voi ihminen oppia tuntemaan Jumalan, jollei kukaan julista? Ja kuka kuulee Kristuksen äänen? Kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan? Jumala yksin tietää.

    Synnyin ja elän maassa, jossa Kirkko julistaa Kristusta. Minut on kastettu lapsena ja vanhempieni toimesta minulle on opetettu Jeesuksesta jo pienenä, uskoin kyllä Jumalaan, mutta kuten niin monelle on käynyt, eksyin maailman tuuliin, kunnes Jumalan Armo ja Hyvyys Kristuksen kautta sai minut lopulta kääntymykseen. Havahduin Evankeliumin herättämänä syntiin, joka oli vallannut sydämeni kaikkineen.

    Uskallus Jumalan eteen, käy Kristuksen Armon kautta, ei itsemme kautta. Kristityn tulisi oppia olemaan Armahdettu syntinen, että hän voisi olla Armollinen kaikkia ihmisiä ja varsinkin lähimmäisiä kohtaan.

    ”Lapsukaiset, älkäämme rakastako sanalla tai kielellä, vaan teossa ja totuudessa.
    Siitä me tiedämme, että olemme totuudesta, ja me saatamme hänen edessään rauhoittaa sydämemme sillä, että jos sydämemme syyttää meitä, niin Jumala on suurempi kuin meidän sydämemme ja tietää kaikki.

    Rakkaani, jos sydämemme ei syytä meitä, niin meillä on uskallus Jumalaan, ja mitä ikinä anomme, sen me häneltä saamme, koska pidämme hänen käskynsä ja teemme sitä, mikä on hänelle otollista.

    Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut. Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut.” 1.Joh.3:18-24

    PS: Ymmärrystä ja viisautta on kaikkien lupa pyytää Jumalalta. Hän antaa kaikille soimaamatta, jotka sitä Häneltä pyytävät. Hänen käskynsä on, että rakastamme toisiamme, sillä rakkaudella, jolla hän on meitä rakastanut.

    Hänen Armonsa on viisautta, hyvyyttä ja ihmisrakkautta…

    • Jumalan piti laittaa ihminen kokeeseen. Kokeen suoritettuaan ihminen olisi saanut paratiisiin jäädä.
      Koe tulos osoitti sen ettei se enää käy.. Sillä siellä oli jotakin joka oli kokeessa reputtamisen jälkeen ihmiselle erityisen vahingollista ja siitä Jumala halusi ihmisen varjella. Ennen koetta se sama asia olisi ollut mitä arvokkain ja tarpeellisin, mutta sen jälkeen se olisi ollut pahinta myrkkyä.

      Näin käy usein rakkaudessa puolisoiden välillä. Rakkauden vallitessa tehdään toiselle loputtomasti hyvää. Avioliitosta muodostuu paratiisi. Tässäkin paratiisissa piilee aina käärme joka houkuttelee: ” näinhän kaikki muutkin tekevät ja että ei siinä mitään pahaa ole”.
      Rakkaus muuttuu hetkessä silmittömäsi vihaksi ja alkaa loputon vihan kylvö. Sen seuraukset tekevät avioliiton paratiisista helvetin. Sillä silloin kaikkea sitä mikä ennen toi hyvää oloa molemmille voidaan nyt käyttää aseena toista vastaan .Jokaista paria koetellaan näin.

      Jumalan piti laittaa ihmisen kokeeseen. Muuten ei voinut tietää miten jatkossa käy. Ihminen ei vain tiennyt tätä. Sama toteutuu usein meille. Kiusaukset muuttavat heti muotoaan kun oivaltaa, että kiusaus onkin samalla koettelemus. Sen oivalluksen jälkeen kiusaus on paljon helpompi kestää.
      Jos kiusauksia ei olisi, niin ei voisi myöskään luotettavuutta mitenkään todistaa.

    • Pekalla mielenkintoista pohdintaa, siis eikö Jumala jo ennalta tiennyt ettei ihminen pysty pitämään kieltoa, kyllä tiesi. Siis se miten ihminen lankeemuksen jälkeen toimi niin se oli ettei nöyrtynyt tunnustamaan omaa syyllisyyttään, ei nöyrtynyt eikä Jumala armahtanut.

      Samoin tänä päivänä ihminen kyllä keksii monenlaisia verukkeita omalle uskolleen ettei vaan tarviisi nöytyä tunnustamaan eroaan Jumalasta.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.