Ahtaasta portista mahtuu ihminen

Ahdas portti? Raamatunlukijalle ahdas portti herättää oitis mielikuvia – ehkä jopa halun määritellä portin pielet. Mitä Jeesus on sanonut juuri ahdasta porttia ennen ja sen jälkeen?

Jeesus sanoi:” Menkää sisään ahtaasta portista” (Matt. 7:13). Matteus antaa yhden selityksen. Juuri ennen ahdasta porttia Jeesus opetti: ”Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevät teille, tehkää se heille.” (Matt. 7:12). Tämä on se ahdas portti. Moni ei siitä portista sovi menemään.

Ja tuon ahdas portti -kohdan jälkeen Jeesus sanoo: ”Varokaa vääriä profeettoja. He tulevat luoksenne lampaiden vaatteissa, mutta sisältä he ovat raatelevia susia.” (Matt. 7:15).

Raamatun sanomasta saa aivan eri käsityksen, jos jää miettimään vain ahdasta porttia katselematta edes muutaman jakeen verran ympärille.

Ahtaasta portista mahdun, jos kohtelen toisia niin kuin toivon itseäni kohdeltavan. Ahtaasta portista kuljen, jos olen tietoinen, että sisälläni on susi – vaikka tekeytyisin lampaaksi. Kamppeet on kyllä vaihdettava, mutta pukija en ole minä itse.

Lopulta, tietenkin: ahdas portti on Jeesus Kristus itse. Hän on” tie, joka vie elämään” (Matt. 7.14).

(Tämä on katkelma saarnan alusta. Pidin saarnan Kuusankosken pappilan 100-vuotisjuhlassa 30.7.2023)

PS.

1.

Oikeastihan sudet eivät jätä uuhille edes henkeä, kuten tohmajärveläinen lampuri äskettäin sai surukseen huomata. Eivätkä sudet Tohmajärvellä tulleet portista vaan turva-aidan läpi.

2.

Ahdas portti -vertauksen äärellä, jäin miettimään myös Eduard Schweizerin kommenttia:” Mikä alun perin on sanottu seurakunnan ulkopuolisia vastaan, on nyt ymmärrettävä varoitukseksi seurakuntalaisille itselleen.” (Uuden testamentin selitys, Matteuksen evankeliumi, osa 1, s. 132).

3.

Moni asia askarruttaa. Hämmennyksen keskellä on vain etsittävä omia jalansijoja ja luotettava, että ahdas portti on ihmisen kokoinen.

4. Lukijablogin pohjana oleva saarna on Digipostillassa: 9. sunnuntai helluntaista, Matt. 7:13 -14, Matti Perälä – KotimaaPro

 

  1. Matti kaimani

    Kiitos hyvästä tekstistäsi. Kiitos että tuot esille meidän uskomme yhteisöllisyyden. Mehän uskomme pyhän YHTEISEN seurakunnan.

    Yhteisöllisyyttä toin esille aikoinaan myös omassa selityksessäni samasta Vuorisaarnan tekstistä. Silloin menetelmäni oli pyhän maan tuonaikaisen maantieteen huomioiminen teiden ja portin selityksessä, lavea tie keskelle autiomaata ja kaita tie ahtaan portin kautta keskelle kaupungin vilinää.

    https://www.kotimaa.fi/blogit/ahdas-ja-avara-portti-seka-kaita-ja-levea-tie/

    • Mielikuva kaidasta polusta on liian usein sellainen, että sillä vaeltaa harvakseltaan yksinäisiä ihmisiä keskellä kolkkoa korpea. Miksi se ei tosiaan voisi olla väkeä kuhiseva kuja keskellä kaupunkia!

    • ”Kaita tie” suolaiselle (ennen!) korpikansalle voinee tuoda mielikuvan yksinäisestä vaeltajasta korpimetsän pitkospuista paikassa, jossa vain (vaaralliset) sudet, karhut ja tutut jaystävälliset kuukkelit ovat seurana. Keskieurooppalaiselle taa mieleen voi tulle (vanhan) kaupungin kapea kuja, jossa pitää (liukastumisenkin pelossa) väistellä ”lilluvio puroja” jätöksineen, ihmisjoukossa.

      Ehkätä kummassakin on osatotuuden siementä.

    • Pahoitteleen kirjoitusvirhettäni.

      Piti kirjoittaa suomalaiselle (ei suolaiselle) korpikansalle. Voihan se ”suolainenkin” jollain tavalla olla…mutta jää kovin tulkinnanvaraiseksi.

  2. Kaidan tien valitseminen tarkoittanee köyhyyden valitsemista elintavakseen, kuten essealaiset valitsivat. Silloin kannattaa mennä luostariin ja näyttää sillä tavalla, että on todella Jeesuksen tiellä, eivätkä sanat ole pelkkää helisevää vaskea ja vaatimusta muille.

    Kaikilla on jotain omisuutta täällä, maallisella puolella, se pitää kaikki luovuttaa pois ja sitten on vapaa maallisesta lastista, ja voi mennä köyhyyden tielle. Mutta ei saa sitten valittaa. Se on oma valinta. Ei saa vaatia, että veronmaksajien pitää tehdä työtä ja maksaa toimeentulotukea omin voimin hurskastelijoille. Eikä saa edes ajatella mitään negatiiviista, eikä varsinkaan sanoa, koska jo sanoista tuomitaan.

    Aina kun puhutaan siitä, että Jeesus välitti köyhistä, se tarkoittaa siellä olevia essealaisia, jotka siis valitsivat köyhyyden, heitä ei syösty köyhyyteen, vaan he valitsivat sen kaidan tien. Jota te nyt yritätte kaupata. Se ei näillä leveysasteilla edes onnistu, pitää olla lämmintä huonetta, vaatetta, valoa ja ruokaa. Jeesus leipä, tai hengellinen leipä ei riitä, jos haluaa elää. Oikea leipä kasvaa äiti maassa. ’Maasta sinä olet tullut ja maaksi sinä olet jälleen tuleva’

    • Niinpä, Qumranin munkit kutsuivat itseään juurikin -kutenTarja toteaa -köyhiksi ja Tien kulkijoksi, oikeaksi Israeliksi, Pyhiksi, Veljiksi, pieneksi joukoksi jne jne. Kaikki luonnehdinnat samoja joita alkukristityt käyttivät itsestään. Asia EI selity vain yhteisestä tausta käsin.

  3. Ryhmää köyhät, kusuttiin myös ebioniiteiksi, koska sana tarkoitaa köyhää.

    ”Ebioniitit (m.kreik. Ἐβιωναῖοι, Ebiōnaioi, johdettu hepr. ‏אביונים‎ ebyonim, ebionim, suom. ”köyhät”), olivat juutalaiskristittyjä synkretistejä, joille Kristus oli vain ihminen, joka kasteessa ”voideltiin Pyhällä Hengellä” ja sai jumalallisen voiman (hieman kuten profeetat). Ebioniitit säilyttivät juutalaiset rituaalit, pitivät kiinni siitä, että vanhurskautus tapahtuu lain töiden kautta, ja pitivät Paavalia luopiona.”

    Kun puhutaan juutalais-kristityistä, se tarkoitta ebioniitteja, heitä ei kuitenkaan pidetty oikeina kristittyinä, vaan heistä sanottiin:

    ”Eusebios Kesarealainen sanoo ebioniiteista:”

    »Vanhat kristityt sanoivat heitä syystä ebioneiksi, koska heillä oli vajavainen ja kurja käsitys Kristuksesta. He pitivät häntä yksinkertaisena ja tavallisena ihmisenä – – ja sanoivat, että hän oli syntynyt miehen ja Marian yhtymisestä. – – Toiset taas, joilla oli sama nimi kuin näillä – – Heidän mielestään Paavalin kirjeet tykkänään oli hylättävä, ja he sanoivat häntä laista luopuneeksi. He käyttivät niin sanottua Heprealaisevankeliumia eivätkä pitäneet paljon lukua muista. He noudattivat sapattia ja muuten juutalaista elintapaa.»

    (Eusebios Kesarealainen: Kirkkohistoria, III kirja, 27:1-6 ”

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Ebioniitit

  4. Varhainen kirkkohistorian kirjoittaja

    Eusebius Kesarealainen on kirjoittanut myös Jeesuksen ja kuningas Abgar V:n välisestä kirjeenvaihdosta, jossa kuningas pyytää Jeesusta tulemaan ja parantamaan hänen sairautensa, joka oli lepra. Myöhemmin on kirjeenvaihto todettu 300-luvulla tehdyksi väärennökseksi. Eli kirjeenvaihtoa ei ole tapahtunut.

    Eusebiusta pidetään kirkollisesti erityisen tärkeänä varhaisena kirjoittajana.

  5. Matias Roto tuo minulle seuraavan vuodatuksensa:

    ””Kaikki venkoilusi ihmisten osuudesta osoittaa ettet huomaa sitä perustavaa Raamatun sanomaa, että Pyhä Henki tekee työtään kirkon välityksellä. Kirkon sakramenteissa hän luo uutta ja antaa iankaikkisen elämän lääkkeen. Pyhä Henki toimii sekä Jumalan sanan saarnassa että sakramenteissa antaen uskon ja sitä ylläpitäen.

    Kaikki vääntelysi johtuvat tämän realiteetin hylkäämisestäsi. Näissä toimii YKSISTÄÄN JUMALA. Pappi on vain Jumalan työkalu, Jumalan ääni ja Jumalan käsi näiden hoitamisessa. TYÖ ON JUMALAN.”” (Matias Roto)

    Vai on nyt sitten evankeliumin sanomaan lisätty yksi lisä vaihe, kirkko, tai oikeastaan myös toinenkin pappi, siis ei riitäkkään että ihmnen kuulee evankeliumin ja tekee parannuksen vaan pitää juosta kirkkoon ja siellä papin puheille ja tältä kysellä mitä minun pitää tekemän?

    Ei riitä Raamatun sana vaan on otettava kirkon selitys (no missä se on selkeästi?) tai oikeastaan papin puheet mitä tehdä?

    Antaako siis Pyhä Henki kahdenlaisia (tai usemman) ohjeita toimia, siis kun Raamatussa selkeästi sanotaan Pyhän Hengen ohje niille joita Jumala kutsuu:

    38 Niin Pietari sanoi heille: ”Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.(Ap.t.2)

    Onko todella pappi se ääni jota tulee kuunnella?

    • ”Seurakunta on Kristuksen ruumis ja hänen täyteytensä, hänen, joka kaiken kaikessa täyttää.” Näin tämä ilmaistaan Efesolaiskirjeen ensimmäisen luvun lopussa. Pappi ei siis ole mikään vaihtoehto – saati vastakohta – Jeesuksen äänelle. Hän toimii seurakunnan virassa ja siinä edustaa ’Kristuksen täyteyttä’. Häntä tulee kuunnella kuten aikanaan Pietaria, joka hoiti samaa virkaa.

    • Kuunteleminen ei ole tottelemista eikä tahdotonta yksimielisyyttä. Kristuksen ruumiin ominaisuuteen kuuluu myös se, että sen jäsenet puuttuvat toistensa erehdyksiin ja pyrkivät yhdessä korjaamaan virheitä. Näinhän elävä ruumis toimii.

    • ”Vaikka Pietarilla oli saarnavirka, Paavali ei häntä kuunnellut.” Virka ei ollut Pietarin vaan seurakunnan. Pietari vain hoiti sitä. Niinhän teki Paavalikin.

    • Tarkasti ottaen apostolien virkaanasettaminen tapahtui Kristuksen toimesta. Mutta mitä tuohon Pietarin lankeemukseen tulee, niin sen seurauksena hänen kanssaan lankesivat muutkin juutalaiset, vetäen mukaan myös Barnabaan. Tuo Raamatun sana Paavalista ”vasten Pietarin kasvoja” viittannee Paavalin kiivauteen, millä hän puolusti uskon vanhurskautta ilman tekoja. Sikäli tämän myös voi myös mielestäni sovittaa blogistin tekstiin ahtaasta portista, toisin sanoen uskosta ja sitä seuraavasta rististä, joka on toisille pahennus ja toisille hullutus. Pietarista oli tulossa väärä profeetta, ellei Paavali olisi häntä julkisesti myös muiden takia oikaissut. Galatalaiskirje alkaa tosin kunnioittavaan sävyyn, mutta päättyy avoimeen konfliktiin osapuolten välillä. Miten erottaa totuus ja harha? Usko neitsyt Mariasta syntyneeseen, syntiemme takia ristiinnaulitun ja ylösnousseeseen Kristukseen ei vie ketään harhaan.

    • Kosti Vasumäki mitä on usko josta todistat?

      Jeesus sanoo ettei kaikki pääse taivaaseen jotka huutavat Hänelle ”Herra Herra” vaan ne jotka tekevät Jumalan tahdon.

    • Ari Pasanen. Mitä on usko, josta todistan? Hyvä kysymys. Se on usko yksin Herraan Jeesukseen. Uskossa elämme Hengen uudessa tilassa emme lain kirjaimen vanhassa. Ja minkä nyt elämme lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, kuten me kaikki, jotka olemme yksin uskosta vanhurskaaksi tulleet.

      Tahdot ilmeisesti muistuttaa minulle laista. Aivan, hyvä niin. Olen lainrikkoja, kuten me kaikki. Siitä meitä myös muistuttaa meidän kaikkien yhteinen vihollinen, jota Paholaiseksi kutsutaan. Kristus on lain täyttänyt ja sen turvin uskossa sinäkin voit vaellustasi tässä elämässä jatkaa.

    • ”Tämän myös voi myös mielestäni sovittaa blogistin tekstiin ahtaasta portista, toisin sanoen uskosta ja sitä seuraavasta rististä, joka on toisille pahennus ja toisille hullutus.” Risti, joka on ’pahennus ja hullutus’ on toki se julma teloitusväline, jolla Jumalan Poika surmattiin meidän edestämme. Ne ristit ja riesat, jotka saamme kannettaviksemme, ovat pikkuasioita tämän uskomme keskeisen sanoman rinnalla.

    • Kosti Vasumäki en tuo esille lakia vaan evankeliumia, eikö Jeesuksen sanat ole evankeliumia eli kunJeesus sanoo ettei kaikki pääse taivaaseen jotka huutavat Hänelle ”Herra Herra” vaan ne jotka tekevät Jumalan tahdon., niin eikö myös tämä ole evankeliumia?

      Missä on se evankeliumin vapayuttava voima eli se voima jonka saa kun uskoo ja ottaa vastaan Jeesuksen sanat?

    • Niin. Niin onhan se vain hyvä, mikäli kykenemme tyynesti ottamaan vastaan ”nuo pikkuasiat”, kuoleman ahdistuksen ja Paholaisen kiusaukset, kun se käy uskoamme vastaan. Todellisuus on toinen. Uskot toista, mutta näet toista.

    • Ari Pasanen. Onko tuo tekstisi mielestäsi vaatimus vai lupaus? Eivät kaikki pääse vaan ne, jotka tekevät Jumalan tahdon. ”Ne eivät siis pääse, jotka huutavat Herra, Herra, vaan ne jotka tekevät.” Missä tässä on ilmainen armon lupaus? En minä sitä ainakaan löydä. Pitää siis tehdä jotakin, että pääsee. Mitä Raamattu sanoo? Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut. ”Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta — se on Jumalan lahja”(Ef 2). Tämä on evankeliumin vapauttava voima.

    • ”Niin onhan se vain hyvä, mikäli kykenemme tyynesti ottamaan vastaan ’nuo pikkuasiat’, kuoleman ahdistuksen ja Paholaisen kiusaukset, kun se käy uskoamme vastaan.” On toki. Emme kuitenkaan pelastu sen mukaan, miten tyynesti tai kipuillen tätä kilvoitustamme käymme. Pelastumme sen työn perusteella, minkä Herramme suoritti risteillään.

    • ”On toki.” Toki on, joka ristinsä kantamiseen kevyesti pystyy. Uskot toista, mutta näet toista. Tämä koskee kuitenkin kristityn vaellusta jo uskosta vanhurskautettuna. Uskoa kun seuraa väistämättä risti ja sen pahennus, kuten Paavali asian ilmaisee. Ristin kaita tie. Tuo järjelle salattu. Johdattajana vitsallaan ja sauvallaan Kristus itse.

    • ”Me sen sijaan julistamme ristiinnaulittua Kristusta. Juutalaiset torjuvat sen herjauksena, ja muiden mielestä se on hulluutta.” Pahennus on suomennettu uudemmassa käännöksessä herjaukseksi. Ristiinnaulittu Kristus on juutalaisille herjaus ja muille hullutus. Jonkun Martti Pentin tai Kosti Vasumäen kilvoittelu eivät sen rinnalla paljoa paina.

    • Sinusta en tiedä, mutta Jumala karhitsee meitä, ja siinä karhissa piikit eivät ole ylös- vaan alaspäin.

    • Kosti Vasumäki lausehan on Jeesuksen sanoma joten se kyllä pitää paikkaansa.

      Matt. 7:21
      Ei jokainen, joka sanoo minulle: ’Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.

      Kyllä armo on ilmainen ja kattaa kaikki ennen tehdyt synnit, siis kun sitten Jeesus parantaa paatuneen sydämen niin onkin eriasia kuinka elää kun on Pyhän Hengen voima, silloin on selkeää ymmärtää että tulee olla kuuliainen Jeesukselle.

      Joh. 3:36
      Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä.”

    • ”Sinusta en tiedä, mutta Jumala karhitsee meitä, ja siinä karhissa piikit eivät ole ylös- vaan alaspäin.” Emme saa kirkkaampaa kruunua iäisyydessä hankkiutumalla täällä ajassa kaikkiin mahdollisiin ikävyyksiin. Jumala varjelkoon meitä erityisesti aiheuttamasta lähimmäisillemme tarpeetonta kärsimystä!

    • Huolehditaan me vain uskosta Kristukseen, niin kyllä Jumala meille vaivat järjestää ja avun niiden alla. Ei meidän tarvitse itse itsellemme ristiä hankkia. Jumalan armo nostaa ja kantaa – ja painaa.

    • Kosti Vasumäki luitko Jeesuksen sanat ””Joh. 3:36 Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä.”

      Siis usko Jeesukseen on kuuliaisuutta Hänelle, eikö vain?

    • ”Huolehditaan me vain uskosta Kristukseen.” Huolehditaan vain lähimmäistemme parhaasta. Kyllä Kristus varjelee meidän uskoammekin. Onhan Hän luvannut olla kanssamme joka päivä.

    • Ari Pasanen. Vanhurskas on elävä uskosta, ei kuuliaisuudesta. Kuuliaisuus Pojalle tarkoittaa nimenomaan uskoa yksin Häneen.

    • Kosti Vasumäki yhdistäppä nyt keskustelussa olevat kaksi Jeesuksen sanomaa eli kuka tekee Jumalan tahdon ja kuuliaisuuden Jeesukselle, eikö nämä yhtään herätä ajattelemaan että usko ei ole pelkästään totena pitämistä vaan myös elämää Jeesuksen sanan mukaan?

      Uskotko pelastuvasi ellet ole kuuliainen Jeesukselle eli Hänen sanoilleen?

    • Pekka ei Jeesus käännyttänyt ketään pois vaan ihmiset eivät ota Hänen sanojaan vastaan eli eivät tee niiden mukaan.

      Pelastuuko kun menee Jeesuksen luo ja heiluttelee oman kirkon jäsenkirjaa (lue vaikkapa kastetodistusta) vai pelastuuko tekemällä Jeesuksen sanan mukaan parannuksen?

    • Jeesus on parantaja. ” Kaikki ne, jotka Isä minulle antaa, tulevat minun luokseni, ja sitä, joka luokseni tulee, minä en aja pois (Joh. 6:37).”

  6. Ari pyrkii syrjäyttämään Jeesuksen pelastuksen ovena ja yrittää itse asettua oveksi. Arilla on ihan omat ehdot. Jeesuksella ei ole muuta, kuin se että tulee hänen luokseen , niin pelastuu. Arilla on kova into taistella Jumalan puolella, mutta itseasiassa taistelee Jumalaa vastaan. Tekemällä pelastuksen niin vaikeaksi kaikille, ettei kukaan voisi pelastua. Ari ei käsitä sitä ilosanomaa, että saamme pelastuksen lahjana. Eikä lahjan vastaanottaminen vaadi meiltä mitään. Lahjan mukana kun tulee kaikki muukin tarvittava.

    • Pekka huomaatko etten tuo omia sanoja vaan Jeesuksen, osoita ”kapinasi” Hänelle.

      Ei lahja mitään hyödytä jos ei sitä ota vastaan vaan heittää roskiin pitäen omat oppimat valheet.

  7. Huomaan kyllä Ari, etten käytä Raamatun sanoja, vaan ihan omia. Syy siihen on se, että yritän keskustella muiden kanssa ilman uskovien käyttämää kieltä. Sitä Kaanaan kieltä, jota moni ei edes osaa.
    Sinä taas käytät Raamatun sanoja, kun et pyri keskusteluun, vaan samojen sanojen toistamiseen yhä uudelleen. Sanoja joita moni ei lue, koska ne on niin tuttuja ennestään. Ne sanat vain hypätään yli.
    Jotkut luulevat tätä seurakunnaksi, jossa vain Raamatun sanat merkitsevät jotain. Tämä on kuitenkin keskustelua varten ja silloin saa käyttää ihan omia sanoja.

Matti Perälä
Matti Perälähttp://www.mattiperala.fi
Teologian tohtori, liikunnan, piirtämisen ja kitaransoiton harrastaja. Kirja Nuorten elämänkatsomus, Kirjapaja 1985. Ihmiskäsitys Pontus Wiknerin filosofis-teologisessa ajattelussa 1986 (väitösk.) Tulevaisuuden seurakunta, toimituskunnan pj 1993, E-kirja Muistoja Jumalasta, Mediapinta 2014. Metsäkirkon polku. Nuoruusmuistoista aikuisen ajatuksiin.. Väyläkirjat 2021.. Twitter: @MattiPerl. Blogeja myös Uusi Suomi Puheenvuoro ja Vapaavuoro sekä Lily. Kannanottoja ja elämäntarinaa: www.mattiperala.fi. Sivuillani on linkki PODCASTEIHIN: Elämänfilosofiaa Matti Perälä Podcast. Kuuntelemaan pääset myös tällä osoitteella: https://soundcloud.com/user-94130735