Ahdas ja avara portti sekä kaita ja leveä tie

Kuva Hämeenlinnasta 1.1.2013

 

Jeesus puhuu ahtaasta ja avarasta portista. Toinen vie elämään ja toinen vie kadotukseen.

 

Meillä Suomessa portteja käytetään pihapiirin erottamiseen muusta ympäristöstä. Jeesuksen aikana porttien tehtävänä oli mm. kaupunkien turvaaminen yöaikaan, kun ihmiset nukkuivat.

Puhuessaan leveästä tiestä ja avarasta portista kapean tien ja ahtaan portin vastakohtana Jeesus käytti liioittelun tyylikeinoa. Iso tehtiin liioitellun isoksi, jotta ajatus korostuisi.

 

Leveä tie oli kuivana kautena kuiva joenuoma ja lavea portti oli kahden vuoren välinen sola. Kuivana kautena niistä oli mahdollista kävellä kuin tietä pitkin. Tällainen reitinvalinta kuitenkin saattoi johtaa keskelle tyhjää autiomaata. Siellä kaikki oli kuollutta. Vesi puuttui ja sen mukana kaikki muukin elämä.

 

Kapea tie oli vuoren rinteellä luikerteleva tie. Se johti vuoren laella olevaan kaupunkiin. Kaupungin portti oli kapea, jotta sitä oli helpompi puolustaa. Portin sisäpuolella oli kaupungin kaupan ja hallinnon keskus. Siellä oli tori. Torilla kauppiaat myivät tavaroitaan. Torilla myös pidettiin kaikki ne kokoukset missä kaupungin asioista päätettiin. (Tämä on ollut yleinen käytäntö koko Orientissa. Niinpä islamilaisesta valtiosta ja sen hallinnosta saatettiin käyttää esim. nimitystä ”Kultainen portti”.)

Se joka kulki kapeaa tietä ja astui sisälle ahtaasta portista saapui kaupungin kuhinaa keskelle mitä vilkkainta elämää.

 

Jeesus opetti että on tärkeätä käydä sisälle Taivasten valtakuntaan. Vaikka taivaan tie vaikuttaa kapealta ja vaivalloiselta kulkea niin se kuitenkin vie todelliseen elämään, Jumalan kansan yhteyteen.

 

Sunnuntaina 6.8.2017

Evankeliumi on

Matt. 7: 13-14

Jeesus sanoo:

Menkää sisään ahtaasta portista. Monet menevät avarasta portista ja laveaa tietä, mutta se vie kadotukseen. Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen!

 

 

  1. Tie on todella merkittävä vertauskuva Ut:ssa. Nimen omaan TIE:ksi kutsui itseään myös ehken merkittävin heprealainen uskonnollinen rakkausyhteisö eli essealaiset. Teologian tohtori Barbara Thieringinmukan Qumranin luostarin yläkerrosta kutsuttiin ’taivaaksi’ ja Qumraniin johti myös kaita tie ja muurissa oli kapea portti. Mielenkiinnolla odotan juuri äsken löydetyn Qumran luola 12 fragmenttien avaamista:

    http://www.history.com/news/after-60-years-archaeologists-find-new-dead-sea-scrolls-cave

    • Kiitos linkistä myös Sinulle Matias. Sääli että kääröjä on paljon varastettu. Ehkä niitä pian kaupitellaankin jossain.

  2. Totesit Raamatun mukaisesti, että ”Jeesus puhuu ahtaasta ja avarasta portista. Toinen vie elämään ja toinen vie kadotukseen”. Mitä Jeesus noilla sanoillaan sitten tarkoitti, siitä vallitsee erilaisia tulkintoja.

    Miten sinä Matias ymmärrät nämä kaksi päämäärää kadotus ja elämä? Ovatko ne toisensa täydellisiä vastakohtia siten, ettei kadotukseen joutuva saa elämää? Vai oletko samaa mieltä niiden kanssa, jotka uskovat, että kaikki saavat lopultakin ikuisen elämän. Toiset viettävät sen kuitenkin kirjaimellisessa kidutuksessa?

    Jeesus käyttää alkuperäistekstissä sanaa apōleia, joka sanakirjatietouden(Strong) mukaan kääntyy ilmaukseksi ”utter destruction” ja ”perishing”. Englanninkielisten käännösten yleisin ilmaus näyttäsi olevankin ”tuohoutuminen”.

    Mielestäni suomalainen ilmaus ”kadotus” on kovin epämääräinen. Mikä sinun mielestäsi kadotuksessa katoaa?

    • Rauli

      Kiitos puheenvuorosta ja kysymyksestä!

      Mielestäni tunnustuskirjoista Augsburgin tunnustus sanoo siitä riittävän selkeästi:

      ”XVII Kristuksen tuomiolle tulo

      Edelleen seurakuntamme opettavat, että Kristus on aikojen täyttyessä ilmestyvä tuomiolle ja herättävä kaikki kuolleet; hurskaille ja valituille hän antaa iankaikkisen elämän ja pysyvän ilon, mutta jumalattomat ihmiset ja perkeleet hän tuomitsee ikuiseen piinaan.

      Ne tuomitsevat kasteenuusijat, jotka katsovat, että tuomittujen ihmisten ja perkeleiden rangaistus on kerran saava loppunsa. ”

    • Kiitos vastauksestasi, jonka poimit varsin arvovaltaisesta lähteestä. Toki Raamatun asemaan ei taida meistä kumpikaan tunnustuskirjoja tai vastaavia asettaa.

      Augsburgin tunnustus siis tulkitsee Mat7:13,14 siten, että Jeesus ”hurskaille ja valituille antaa iankaikkisen elämän”. Noin minäkin asian ymmärrän. Opettaahan Jeesus Raamatun sivuilla esimerkiksi, että ”Totisesti, totisesti: sillä, joka uskoo, on ikuinen elämä”(Joh6:47). Vastaavia poimintoja on monia muitakin asian vahvistamassa.

      Sitä minä en sitten kyllä millään ymmärrä, että jumalattomat saisivat ikuisen elämän. Sellaista opetusta en Raamatun sivuilta ole löytänyt. Eikös Jeesus opettanut, että jumalattomien eli tottelemattomien kohtalona olisi joutua ikuiseen kadotukseen, jota Vapahtajamme kuvaili tulisymboliikalla. Esimerkiksi näin: ”Sitten hän sanoo vasemmalla puolellaan oleville: ’Menkää pois minun luotani, te kirotut, ikuiseen tuleen, joka on varattu Saatanalle ja hänen enkeleilleen.”(Mat25:41)

      Mitä ajattelet siitä tulkinnasta, että ”kadotuksessa” ihminen katoaa olemassa olevien kirjoista täydelleen? Kokee sen Aadamin kohtalon, jonka olet epäilemättä monesti hautajaisissa lausunut: ”maaksi jälleen”? Eikö ikuinen elämä ole Luojamme meille antama lahja eikä mikään vääjäämätön kohtalomme?

  3. Rauli

    Tuo maaksi jälleen lauselma kuvaa meidän ajallista elämämme loppua.

    Sen sijaan ikuisuusnäkökulma esitetään siteeraamassasi Matteuksen evankeliumin kohdassa Matt. 25:41, joka kuvaa saatanan ikuista kohtaloa johon myös kaikki häntä seuraavat eli koko hänen joukkonsa joutuvat hän kanssaan.

    Ilmestyskirja sanoo tästä mm seuraavaa

    19:20 Ja peto otettiin kiinni, ja sen kanssa väärä profeetta, joka sen nähden oli tehnyt ihmetekonsa, joilla hän oli eksyttänyt ne, jotka olivat ottaneet pedon merkin, ja ne, jotka olivat sen kuvaa kumartaneet; ne molemmat heitettiin elävältä tuliseen järveen, joka tulikiveä palaa.

    20:10 Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti.

    20:14 Ja Kuolema ja Tuonela heitettiin tuliseen järveen. Tämä on toinen kuolema, tulinen järvi.

    On huomattava mitä tämä merkitsee Jumalan ihmisille. .Kun paha on kokonaan, lopuulisesti jä täydellisesti erotettu Jumalan kansan elämästä, niin silloin paha ei enää milloinkaan pääse tekemään pienintäkään pahaa eikä harmia. Ja se tila missä ei enää ole itkua, ei enää tuskaa, ei enää pienintäkään harmia, se on uudistuneen paratiisin onnen tila, uusi taivas ja uusi maa on silloin Jumalan kansan osana. Taivaan iankaikkinen ilo ja riemu, onni, autuus ja täydellinen hyvyys pysyvät ikuisesti.

  4. ”20:10 Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti.”

    Jos tämä koskee ihmisiä, joille Jumala itse ei ole uskonlahjaa antanut ( jonka saaminen on siis YKSIN Jumalan teko) on Jumala selvästi s….ti. koska ’tuomio’ on täysin kohtuuton.

    • Ihan asiallisen linkin tarjosit Seppo tähän aiheesemme aiheeseemme erilaiset portit ja tiet. Raamattu todellakin kertoo, että meillä on tiellämme tasan kaksi lopputulemaa, joista Roomalaiskirje toteaa: ”Synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.”

      Vaimoni luki minulle koko tekstin tullessamme onnellisina Itä-Suomen lakkasoilta(muutama kymmenen litraa pakastettua lakkaa takakontissa). Suurimmaksi osaksi aamenen voisin perään lausua.

      Oli linkissäsi kuitenkin yksi paha vikakin: noin perusteellinen teksti tahtoo tyrehdyttää keskustelun. Varsin vaikea on sen luettuaan nähdä Raamatun Jumala ikuisena kiduttajana.

    • Rauli Toivonen :” Varsin vaikea on sen luettuaan nähdä Raamatun Jumala ikuisena kiduttajana.”

      Onnittelut hienosta lakkasaaliista, jonka poimimisesta en henk.koht. en ole päässyt nauttimaan puhumattakaan kantarelleista loma-asuntomme lähimetsässä johtuen siitä, että juhannuksena riehuin lastenlapsemme kanssa, ja liukastuin ja lankesin niin, että onnisistuin murtamaan kylkiluuni, jota nyt on sitten hoidettu hevosbalsamin, ideal-siteen ja särkylääkkeiden avulla.

      Raamatun Jumala ei ole ikuinen kiduttaja. Hän on ihmisten pelastaja heidän itse aikaansaamastaan ikuisesta kidutuksesta, johon varsinkin vain maallista valtaa haluavat poliittiset puolueet ovat uppoutuneet, ja ihmiset pelastuvat, jos he vain haluavat pelastua.

    • Sinunko mielestäsi Pekka kaikki maailman vauvat ovat siis vastuussa adamin synnistä ja ansaitsevat helvetin tulen?

  5. Kaidan tien valitseminen tarkoittanee köyhyyden valitsemista elintavakseen, kuten essealaiset valitsivat. Silloin kannattaa mennä luostariin ja näyttää sillä tavalla, että on todella Jeesuksen tiellä, eivätkä sanat ole pelkkää helisevää vaskea ja vaatimusta muille.

    Kaikilla on jotain omisuutta täällä, maallisella puolella, se pitää kaikki luovuttaa pois ja sitten on vapaa maallisesta lastista, ja voi mennä köyhyyden tielle. Mutta ei saa sitten valittaa. Se on oma valinta. Ei saa vaatia, että veronmaksajien pitää tehdä työtä ja maksaa toimeentulotukea omin voimin hurskastelijoille.
    Eikä saa edes ajatella mitään negatiiviista, eikä varsinkaan sanoa, koska jo sanoista tuomitaan.

    Aina kun puhutaan siitä, että Jeesus välitti köyhistä, se tarkoittaa siellä olevia essealaisia, jotka siis valitsivat köyhyyden, heitä ei syösty köyhyyteen, vaan he valitsivat sen kaidan tien. Jota te nyt yritätte kaupata.
    Se ei näillä leveysasteilla edes onnistu, pitää olla lämmintä huonetta, vaatetta, valoa ja ruokaa. Jeesus leipä, tai hengellinen leipä ei riitä, jos haluaa elää. Oikea leipä kasvaa äiti maassa. ’Maasta sinä olet tullut ja maaksi sinä olet jälleen tuleva’

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25