Suomi on jo pitkään ollut uskontojen suhteen moniarvoinen yhteiskunta

– Olemme olleet jo kauan paljon moniarvoisempi yhteiskunta kuin äkkiseltään tulee mieleen, sanoo tutkimuskoordinaattori Jussi Sohlberg, yksi Suomen uskonnoista ja katsomuksista kertovan kirjan toimittajista.

Monien uskontojen ja katsomusten Suomi julkistettiin tänään Helsingissä Kansallismuseossa pidetyssä seminaarissa. Kirja on osa Suomi100-juhlintaa.

Suomalainen yhteiskunta on Sohlbergin mukaan kyllä näyttäytynyt yhtenäiskulttuurina, mutta Suomessa on ollut uskonnollista moninaisuutta jo kauan.

Seminaarissa kirjaa kommentoineen Tukholman uskontodialogikeskuksen johtaja Helene Egnell ja apulaisprofessori Ann Hege Grung Oslon yliopistosta kiinnittivät kumpikin huomiota Suomen uskonnolliseen moni-ilmeisyyteen jo itsenäisyyden alussa ja sitä ennenkin.

Suomessa esimerkiksi oli jo 1800-luvulla islamilainen vähemmistö, tataarit, tosiin kuin Ruotsissa tai Norjassa. Ortodoksitkin ovat kuuluneet vuosisatoja suomalaiseen uskontokirjoon.

”Suomessa on ollut katsomuksellista moninaisuutta jo pitkään, ja se on jättänyt jälkensä myös eri yhteisöihin (…) Suomessa toimivat uskonnolliset yhteisöt ovat olleet monin eri tavoin vuorovaikutuksessa toistensa kanssa, ja sitä kautta niille on muotoutunut monenlaisia yhteisöllisiä, kulttuurisia ja taloudellisia kytköksiä toisiinsa ja ympäröivään yhteiskuntaan”, todetaan kirjan johdannossa.

Kirjassa on kolmisenkymmentä artikkelia, joissa käsitellään kristillisten kirkkokuntien, eri uskontojen ja katsomusten historiaa ja nykytilannetta.

– Yhtenä punaisena lankana artikkeleissa on yhteisöjen suhde dialogiin ympäröivän yhteiskunnan ja erityisesti toisten katsomusten kanssa, Jussi Sohlberg sanoo.

Monien uskontojen ja katsomusten Suomi on luettavissa vapaasti verkossa. Kirja on ilmestynyt Kirkon tutkimuskeskuksen sarjassa. Se on tarkoitettu erityisesti koulujen ja yliopistojen käyttöön.

Sohlbergin lisäksi kirjan toimittajia ovat Ruth Illman, Kimmo Ketola ja Riitta Latvio.

Kuva: Olli Seppälä. Jussi Sohlberg kirjan julkistamisseminaarissa Kansallismuseossa.

Lue myös

Teologia.fi: Suomen juutalaiset ja tataarit taistelivat Suomen puolesta

Kommentti: Nyt on lupa uskontodialogiin

Edellinen artikkeli”Pitäkööt leijonat makeiskorinsa” – Tällainen oli tunnustukseton valtiopäivien avajaistilaisuus
Seuraava artikkeliTutkija: Venäjän ortodoksisen kirkon seurakunnat ulkomailla tukevat ”Venäläinen maailma” -projektia

Ei näytettäviä viestejä