Professori Antti Laato: Herätysliikeväki voisi ottaa mallia Vanhan testamentin Jeremiasta

Erotako kirkosta vai pysyäkö siinä? Tämä nousi merkittävimmäksi kysymykseksi kirkon herätysliiketeologien kokoontuessa Perusta-lehden teologisilla opintopäivillä Suomen Raamattuopistolle torstaina. Åbo Akademin professori Antti Laato etsi vastauksia Vanhasta testamentista.

– Onko kirkko muuttunut Hotel Californiaksi? Laato kysyi omassa keskustelukanavassaan. Hän viittasi Eagels-yhtyeen kappaleeseen, jossa lauletaan, että huumaavasta hotellista voit kirjautua ulos mutta josta et koskaan pääse pois.

– Mitä täällä meille tarjotaan nykyään? Saadaanko me Jumalan sanaa vai ideologista huumetta? Näitä kysymyksiä jotkut ajattelevat nyt, Laato kuvasi ”vanhauskoisten” luterilaisten ongelmaa kirkossa.

”Onko kristitty semmoinen, joka vaikeuksien kohdatessa lähtee pois?”

Jotkut pelkäävät olevansa osa kirkkoa, joka on luopunut Jumalan sanasta ja joutunut tuhon tielle. Pelko aiheuttaa jopa sen, että he pelkäävät maksaa kirkollisveroa.

Vastaukseksi kysymyksiin Laato tarjosi näkökulmia Vanhasta testamentista.

– Eroa Israelista – oliko se mahdollista, hän heitti ilmaan kysymyksen.

Hänen mukaansa Vanhan testamentin kertomuksista Sodoman ja Gomorran tapaus herättää pohtimaan, onko kirkon tuho väistämätön. Aabraham rukoili Jumalaa näiden kaupunkien puolesta ja pyysi lopulta Jumalaa säästämään ne, jos niistä kuitenkin löytyisi edes kymmenen vanhurskasta.

– Kymmenen vanhurskasta muodostavat juutalaisessa traditiossa jo seurakunnan, Laato totesi ja kysyi:

– Onko kristitty semmoinen, joka vaikeuksien kohdatessa lähtee pois? Ryhtyykö hän rukoustaisteluun, ryhtyykö hän tekemään jotain, ryhtyykö hän elämään pahassa ympäristössä Jumalan tahdon mukaan?

”Me emme ole olemassa itseämme varten tappelemassa kirkon johdon kanssa vaan olemme olemassa toisiamme varten”

Laato nosti Raamatusta esiin myös profeetta Jeremian elämäntarinan. Jeremia pysyi kansansa keskuudessa loppuun saakka vaiheissa, joiden päätteeksi juutalaiset joutuivat lopulta pakkosiirtolaisuuteen. Häntä häväistiin, solvattiin ja kohdeltiin huonosti, ja hän murehtii Jeremian kirjassa paljon kohtaloaan mutta pysyi silti mukana.

– Emme saa hätkähtää yhtään mitään ilmiötä. Pidetään reippaasti mielessä vaihtoehdot. Ehkä Jumala tahtookin puhutella meitä toisella tavalla. Me emme ole olemassa itseämme varten tappelemassa kirkon johdon kanssa vaan olemme olemassa toisiamme varten, Laato sanoi ja varoitti itseriittoisuudesta kirkon kriiseissä.

– Jeesuksella riitti aina rakkautta ihmisiä kohtaan, jotka olivat epäonnistuneita, Laato huomautti ja siteerasi Jeremiaa, joka kehotti pakkosiirtolaisuuteen joutunutta kansaa harrastamaan sen kaupungin parasta, jonne olivat asettuneet.

Laato muistutti, että kirkon piirissä toimii monia herätysliikkeitä ja niistä on mahdollista löytää itselle uskon yhteisö ja perustaa vaikkapa raamattupiiri, vaikka kirkko tuntuisi tekevän huonoja ratkaisuja.

– Tärkeää on, ettei jäädä yksin. Pitää löytää ehtoollisyhteys. Se on avainkysymys jokaiselle kristitylle, hän painotti.

Kuva: Freija Özcan. Professori Antti Laato puhui Perusta-lehden teologisilla opintopäivillä Kauniaisissa torstaina.

Edellinen artikkeliLähetysseuran Steffansson: Avustusjärjestöjen toimintaa rajoitetaan muuallakin kuin Pakistanissa
Seuraava artikkeliKasvatuksen päivillä ja kaikessa kirkon kasvatuksessa etsitään nyt rauhaa

Ei näytettäviä viestejä