7. sunnuntai helluntaista, Mark. 10:17–27, Hanna Pöyry

Hanna Pöyry
Savonlinnan seurakunta

Hyvät konfirmoitavat nuoret, juhlaväki ja seurakuntalaiset. Tämän pyhäpäivän teemana on rakkauden laki. Rakkaus on kristinuskon ytimessä. Jumala luo ja ylläpitää elämää rakkaudellaan, ja Jeesus syntyi ihmiseksi juuri Jumalan ihmiskuntaa kohtaan tunteman rakkauden vuoksi. Viime viikon rippileirillä puhuimme myös paljon rakkaudesta. Puhuimme siitä, että Jumala on rakkaus, pohdimme Jeesuksen opetuksia, lähimmäisenrakkautta sekä ihmissuhteiden pelisääntöjä. Me ohjaajat halusimme ennen kaikkea välittää teille nuorille tunteen ja kokemuksen siitä, että Jumala rakastaa jokaista teistä juuri sellaisina kuin te olette. Että jokainen teistä on tasaveroinen ja ainutlaatuinen Jumalan tekemä Mestaripiirros, jolla on oma paikkansa ja tehtävänsä tässä maailmassa. Jumalan rakkautta ei tarvitse eikä voi ansaita, vaan se on meille jokaiselle annettu lahja.

Tutustuimme yhdessä myös rakkauden kaksoiskäskyyn, jossa meitä kristittyjä kehotetaan rakastamaan Jumalaa koko olemuksellamme ja lähimmäistämme niin kuin itseämme. Kuten evankeliumitekstissä, ei Jeesus päästänyt muissakaan opetuksistaan ihmisiä helpolla, vaan vaati täydellistä omistautumista Jumalalle, vihamiesten rakastamista ja pyyteetöntä lähimmäisenrakkautta. Juoksujalkaa Jeesuksen luo rientänyt kysyjä oli elänyt käskyjen mukaista hyvää elämää, mutta se ei riittänyt. Jeesus näki hänen sisimpäänsä, ja tunsi, mikä miehen elämässä oli tärkeintä. Omaisuus oli mennyt Jumalan edelle.

Jokainen meistä varmasti hämmentyy evankeliumin miehen tavoin Jeesuksen vaatimusten äärellä, ja oma pienuus, heikkous ja keskeneräisyys nousevat esille. Ja näin on tarkoituskin. Katoavien maallisten asioiden ja jatkuvan muutoksen keskellä me ihmiset tarvitsemme iankaikkista, pysyvää Jumalaa, jonka varaan on hyvä rakentaa omaa elämäänsä. Vaikka maailma horjuu, niin Jumala ei. Toivonkin, että te nuoret olette rippikoulun aikana saaneet lisää työkaluja hyvän ja onnellisen elämän rakentamiseen. Jumala on Raamatussa ohjeistanut meitä ihmisiä monin eri tavoin kunnioittamaan elämää ja elämään sovussa toistemme kanssa. Näiden ohjeiden seuraamisen eteen meidän täytyy tehdä töitä. Jumala on puolestaan luvannut kulkea meidän kanssamme kaikkina elämämme päivinä, ja siihen lupaukseen voimme luottaa.

Rakkaat nuoret! Tämä sunnuntai on ennen kaikkea teidän juhlapäivänne. Viime viikolla saimme viettää kokemusrikkaan leirin Hirvaslahdessa. Oli ilo seurata teidän riemuanne leiriolympialaisissa ja vapaa-ajalla, kuunnella teidän pohdintojanne elämästä ja Jumalasta sekä jakaa hiljentymisen hetkiä hartauksissa. Te osoititte esirukouksissanne kiitollisuutta hyvästä ruuasta, läheisistä ihmisistä ja kauniista luonnosta sekä esititte toiveita niin oman tulevaisuutenne kuin maailman tulevaisuuden suhteen. Toivon, että leiri osoitti teille, millaista on elää hyvän Jumalan luomassa hyvässä maailmassa, ja että nämä monenlaiset kokemukset kantavat teitä myös jatkossa.

Olette elämässänne siinä kohdassa, jossa oma tulevaisuus varmasti mietityttää esimerkiksi opiskelupaikan ja ammatin suhteen. Muistakaa, että teidän ei tarvitse rakentaa elämäänne yksin. Tämä kirkko on täynnä teistä välittäviä ja teitä rakastavia ihmisiä, ja rakastava Jumala on teidän puolellanne. Jumala on läsnä elämässänne, ja jos eksytte, niin hän etsii teitä niin kuin sitä yhtä kadonnutta lammasta. Jumalan puoleen voitte kääntyä niin ilojen, surujen, unelmien kuin kiitosten kanssa, ja te voitte rukoilla omalla tavallanne ja omilla sanoillanne. Seurakunta on myös paikka, johon olette aina tervetulleita, ja josta löydätte turvallisen yhteisön. Seurakunta kulkee teidän rinnallanne elämän kaikkina hetkinä, niin surun kuin ilon keskellä.

Kulkekaa siis rohkeasti omaa tietänne ja kohti unelmianne. Luottakaa siihen, että ne unelmat, joita teidän sisimmässänne on, ovat tiekarttoja kohti teidän kutsumustanne ja palvelutehtäväänne tässä maailmassa. Teidän tietonne ja taitonne, persoonanne ja lahjakkuutenne ovat teille annettuja lahjoja. Antakaa niiden kasvaa hedelmää tässä maailmassa. Ja muistakaa se kaikkein tärkein eli rakkaus. Kiittäkää Jumalaa kaikesta siitä hyvästä, jota teillä on, ja muistakaa nähdä Jumalan luomistyön kauneus niin itsessänne kuin jokaisessa kohtaamassanne ihmisessä. Teitä katsoessa tunnen itse ennen kaikkea suurta iloa ja toivoa. Jos tulevaisuutemme näyttää sellaiselta kuin te olette, niin meillä on kaikki todella hyvin. Jumala siunatkoon ja varjelkoon teitä.