Mahdollisuus muutokseen -missiokampanja kuohautti kiivaan julkisen keskustelun Pohjanmaalla

Evankelioimiskampanja Mahdollisuus muutokseen herättää kovaa keskustelua Pohjanmaalla. Yli 70 Etelä- ja Keski-Pohjanmaan kristillisen seurakunnan järjestämässä kampanjassa kerrotaan siitä, kuinka usko Jeesukseen on muuttanut elämän. Mukana on vapaita suuntia ja luterilaisia seurakuntia.

Kampanjamateriaali sisältää kertomuksia siitä, mitä usko on muuttanut elämässä. Erään allergiat ovat parantuneet, toinen on luopunut peliriippuvuudestaan, kolmas päässyt irti rikoskierteestä.

Kampanjaan kuuluu verkkosivuilla esiteltyjä puheenvuoroja, mahdollisuus tilata aiheeseen liittyvä kirja ja seurakuntien järjestämiä tilaisuuksia. Kampanja alkoi torstaina 8. maaliskuuta, ja tilaisuuksia on toukokuun alkuun asti.

”Evankeliumin perusviesti on se, että sinut hyväksytään, vaikka sinussa ei tapahtuisi mitään muutosta”

Kampanja on kirvoittanut myös kritiikkiä, ja sitä on puitu maakuntalehti Ilkan mielipidesivuja myöten. Herättäjä-Yhdistyksen yleissihteeri, pastori Kalle Hiltunen kommentoi mielipidekirjoituksessaan, että kampanjan antama kuva kristinuskosta on ”vakavasti puutteellinen, jopa virheellinen”. Koko mielipiteen voi lukea täältä. Hiltunen jatkoi aiheen käsittelyä myös toisessa mielipidekirjoituksessa, jonka voi lukea täältä.

Hiltunen sanoo Kotimaa24:lle kampanjan hiertävän ennen kaikkea siksi, ettei se vastaa luterilaista käsitystä armosta ja puhtaasta evankeliumista.

– Kristillisen evankeliumin perusviesti on se, että sinut hyväksytään, vaikka sinussa ei tapahtuisi mitään muutosta ja vaikka pysyisit raadollisena. Kampanjassa muutos saattaa näyttää apuvapahtajalta, johon katse voi suuntautua Kristuksen sijaan. Muutoksen laimentuessa ja kaikotessa perustus alkaa horjua, hän sanoo.

Hänen mukaansa siinä näkyy uskonratkaisupuhe.

– Tämäkin saattaa viedä ihmistä katsomaan omia suorituksia, siis tekoja.

Hiltusen mukaan Jumalan armo on ”niin ääretöntä ja ehdotonta”, ettei sitä pidä etsiä omista teoista ja tuntemuksista. Hiltunen työskentelee herätysliikkeessä mutta sanoo, että haluaa puhua luterilaisuudesta, ei vain körttiläisyydestä.

Hiltunen arvelee, että Mahdollisuus muutokseen -kampanjan painotukset ovat lähtöisin vapaista suunnista.

– En halua helluntailaisia veljiä kritisoida vaan muistuttaa luterilaisia meidän omasta perinteestämme. Ei Kristuksen armon rinnalle tarvitse tuoda omia armolahjoja, kokemuksia tai muutoksia. Sitä tässä penään.

Hiltusen mukaan uskonratkaisua ja muutoksia korostavalla puheella saatetaan karkottaa rivikristittyjä, jotka eivät puhu hengellisyydestään muutoksena tai uskonratkaisuna.

– On luterilaisten dogmaattinen velvollisuus pitää huolta maan hiljaisista, heistäkin, jotka eivät koe muutoksia.

”Jos lukee evankeliumin tekstiä, niin siellä kun Jeesus kohtasi ihmisen, aina tapahtui muutos”

Mahdollisuus Muutokseen -mission johtaja Onni Haapala
Jr. sanoo, että kaikkia kampanjassa mukana olevia osapuolia on kuultu ja heidän näkökulmansa tuoda esiin. Haapala on toinen allekirjoittajista, jotka vastasivat Kalle Hiltusen ensimmäiseen mielipidekirjoitukseen Ilkassa. Vastauksen voi lukea täältä.

– Meillä on kampanjassa tarkoituksena nostaa inhimillisiä stooreja onnesta ja epäonnesta, rikkaista ja köyhistä, nuorista ja vanhoista, miehistä ja naisista, luterilaisista ja vapaista suunnista.

Haapalan mukaan kampanja pyrkii tarinoilla kuvaamaan uskon moninaisuutta, ei sitä, että tietynlaisesta uskosta seuraa menestystä.

– Jos lukee evankeliumin tekstiä, niin siellä kun Jeesus kohtasi ihmisen, aina tapahtui muutos. Joskus muutos oli ulkoinen, joskus sisäinen, mutta yksikään kohtaaminen ei päättynyt siihen, että minkäänlaista muutosta ei olisi tapahtunut.

Missio on ekumeeninen, ja helluntailaisseurakunnan vapaaehtoinen saattaa viedä ihmisen luterilaisen seurakunnan tilaisuuteen, jos tämä tahtoo sinne mennä, Haapala sanoo. Raja kulkee siinä, ettei ei-kristillisten yhteisöjen tilaisuuksiin vapaaehtoiset eivät mene.

– Tunnustamme lähtökohtaisesti, että ajattelemme eri tavalla monesta asiasta, mutta on paljon sitä, mikä meitä yhdistää.

Mahdollisuus muutokseen -mission on aloittanut yleiskristillinen medialähetysjärjestö IRR-TV, jonka hallituksen jäsen Haapala on. IRR-TV järjesti kampanjan ensimmäisen kerran Suomessa vuonna 2011.

Sittemmin mukaan on tullut luterilaisia seurakuntia, ja niiden määrä on vuosi vuodelta kasvanut.

– Tämä on yhdessä tekemistä, yhdessä rukoilemista, yhdessä evankeliumin julistamista. Mehän olemme samaan taivaaseen menossa eikä täällä toisiamme vastaan. Meidät kristityt pitäisi tuntea keskinäisestä rakkaudesta eikä keskinäisestä kilpailusta.

Kriitikot hän kutsuu mukaan tuleviin kampanjoihin.

– Niin löydetään lisää eri näkökulmia. Loppujen lopuksi me puhumme yhdestä ja samasta asiasta: evankeliumista.

Kuva: Kuvakaappaus Mahdollisuus muutokseen -verkkosivuilta.

***


Seuraa Kotimaata Facebookissa ja Twitterissä.


Jos et ole vielä Kotimaan tilaaja, voit tilata lehden täältä.

Edellinen artikkeliUusi verkkolehti Diakonia+ haluaa ärsyttää keskustelemaan ja innostaa toimimaan
Seuraava artikkeliKuvaevankelista Johanna Kare bongaa katuvarpusia – Valokuvakirja ikuisti asunnottomia

Ei näytettäviä viestejä