Uusi verkkolehti Diakonia+ haluaa ärsyttää keskustelemaan ja innostaa toimimaan

Neljä kertaa vuodessa ilmestyvän painetun Diakonia-lehden rinnalle on nyt avattu verkkolehti Diakonia+.

Verkkolehden tavoitteena on jakaa tietoa, herättää ja ärsyttää keskustelemaan sekä innostaa toimimaan. Lisäksi uusi verkkolehti haluaa vaikuttaa kirkolliseen ja yhteiskunnalliseen keskusteluun ja päätöksentekoon diakonian näkökulmasta.

– Monet arvostavat kovasti kirkon diakonista toimintaa, joten uskon, että jutuille on kiinnostusta. Käytännössä herättelemme lukijoita jakamalla juttuja esimerkiksi Facebookissa ja Twitterissä, Diakonia-lehden ja verkkolehden yhteinen päätoimittaja Kalle Kuusimäki sanoo.

Seurakunnat ovat vähentäneet Kuusimäen mukaan printtilehden tilauksia dramaattisesti. Lehteä on julkaissut Diakonia ry, jonka hallituksessa on pohdittu jopa printtilehden lopettamista.

– Olemme nyt ottaneet Kirkkohallituksessa vastuuta valtakunnallisen diakoniaviestinnän vahvistamisesta.

Diakonia+ on Kirkkohallituksen Diakonian ja sielunhoidon yksikön ylläpitämä. Sen juttujen suunnittelemiseen ja toteuttamiseen osallistuu Kirkkohallituksen asiantuntijoiden lisäksi myös muita diakoniatoimijoita.

– Ideana on avata ajankohtaisia aiheita, kuten vaikkapa eutanasiaa, saattohoitoa ja palliatiivisen hoidon kehittämistä, monista eri näkökulmista ja sitoa ajatukset ajankohtaiseen yhteiskunnalliseen ja kirkolliseen keskusteluun, Kuusimäki sanoo.

Tärkeitä aiheita ovat Kuusimäen mukaan myös diakoniatoiminnan kehittäminen ja siihen liittyvät haasteet. Sivustolla julkaistaan paitsi Diakonia-lehden artikkeleita ja erillisiä verkkojuttuja myös kolumneja, podcasteja ja videoita. Sivustolta löytyy myös tietoja diakoniatyöhön liittyvistä tapahtumista. Sivusto pyytää lukijoitaan äänestämään sille toimivimman sloganin.

”On tarpeen viestiä enemmän diakoniasta niin kirkollisveroa maksaville kuin niillekin, jotka haluavat osallistua diakoniseen vastuunkantoon”

Printtilehti on Kuusimäen mukaan varustanut diakonia ammattilaisia seurakunnissa, järjestöissä ja säätiöissä. Verkkolehti pyrkii laajentamaan lukijakuntaa luottamushenkilöihin, tavallisiin seurakuntalaisiin, diakoniatyön yhteistyökumppaneihin ja yhteiskunnallisiin vaikuttajiin.

– On tarpeen viestiä enemmän diakoniasta niin kirkollisveroa maksaville kuin niillekin, jotka haluavat osallistua diakoniseen vastuunkantoon, Kuusimäki sanoo.

Kuusimäen mukaan Diakonia+ ei tee päällekkäistä työtä kirkon yhteiskunnallisen työn verkkolehden Kytkimen kanssa.

Kytkimellä on oma, rajatumpi yhteiskunnallisen työn profiilinsa. Diakonia-lehden historia on pidempi ja lukijakunta laajempi. Diakonian yhteiskunnallinen ja sosiaalieettinen ulottuvuus ei tyhjene yhteiskunnallisen työn näkökulmaan, vaan on sitä monipuolisempi, hän sanoo.

– Ajattelen, että monikanavaisessa viestinnässä molemmille verkkolehdille on ainakin tällä hetkellä paikkansa.

Kuva: Graafikko Seija Nikkilä on suunnitellut kirkon diakonialle uuden tunnuksen. Se on vihreä risti, joka koostuu eri suunnista tulevista käsistä. Kädet kuvaavat tekemistä ja yhteen tulemista, seurakunnissa tehtävää työtä ja kohtaamisia.

Edellinen artikkeliKolumnisti Aftonbladetissa: Valitettavasti uskonnolliset koulut tulevat jäämään Ruotsiin
Seuraava artikkeliMahdollisuus muutokseen -missiokampanja kuohautti kiivaan julkisen keskustelun Pohjanmaalla

Ei näytettäviä viestejä