"Viemme varmasti kaikki oikeus­asteet eteen­päin"

"Viemme varmasti kaikki oikeus­asteet eteen­päin"

Siinä se pätkä nuoruutta, Juhana Pohjolalla ja koko vanhuus, Päivi Räsäsellä, sitten meneekin. 

On kysymys oikean asian puolustamisesta ja se on uskovien tehtävä. Toisaalta Jeesus  neuvoo: 

Matt. 5:39, Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;

Oikeassa oleminen ei ole Jumalan Seurakunnan tehtävä, koskien ajallisia asioita, etuja. Meidän tehtävä, tekeminen perustuu Jeesuksen viimeisiin sanoihin ajassa:

Apt.1:8, "vaan, kun Pyhä Henki tulee päällenne (Pyhän Hengen kaste), niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka".

Ihminen luonnostaan saa sanotuksi tuon otsikossa olevan uhon ilmaisun. Tämä LHPK:n johtajan julistuksen henki ei halua lukea Kirjoituksien ohjeita taistelussa pahaa vastaan. Edellä oleva Jeesuksen neuvo on osa yleistä Jumalan Seurakunnan tehtävää, taistelua jota ei käydä näkyvin, inhimillisin asein. 

Tämä hengellisen sodankäynnin strategia on toteutunut vain olosuhteitten pakosta, pakon edessä. Menestys on ollut huima. Ajankohtaisia esimerkkejä ovat mm. Kiina ja Iran. Näissä kummassakin esimerkkimaassa nk. maanalainen seurakunta kasvaa ja uskovia tuomitaan vankilaan vain, koska he ovat päättäneet seurata Jeesusta joka päivä. Jo sitten ensimmäisen ihmisten suosion, vt. Apt. 2:47, “.. ja ollen kaiken kansan suosiossa..”, kun se loppui silloisen kirkon vastustukseen, niin siitä alkoi “helluntalaisuus” ja maailmanlaajuiseksi levinnyt evankeliointi. 

Julkinen, laillinen vastustus on ollut pimeyden voimien toiminta, jota vastaan sotii Herra, eli strategia on Ylhäältä. Tämän sotataidon olemus on näkymätön ja kuulumaton. Eli ihmisen kansalaisrohkeus ei saa kiitosta Jumalalta, ei ole koskaan saanut, kun taivaallisten, hengellisten tulosten valossa asioita punnitaan.

Jumalan sodankäynti etenee valmiissa teoissa, tasoitettua tietä. Silloin kun tuntuu, että on iskettävä oitis Psalmi 37 ei istu tilanteeseen.  Daavid tässä psalmissa paljastaa koko menestymisensä salaisuuden 5. jae “Anna tiesi Herran haltuun ja turvaa häneen, kyllä hän sen tekee.”

Tämä Psalmi on riittävä ohje, miten toimia, kun peruspylväitä hajotetaan. Jo ensimmäisen taistelun uhatessa, Jumala ilmoitti Moosekselle 2.Moos.14:14 Herra sotii teidän puolestanne, ja te olkaa hiljaa."

142 kommenttia

  • Kosti Vasumäki sanoo:

    Reijo, totesit, että ”ihminen on täydellisesti oman onnensa, autuutuksensa ”seppä”

    Mitä ajattelet sitten tästä. Ja Herra (yeh-ho-vaw’, יְהוָֹה ) sanoi Rebekalle: ”Kaksi kansaa on sinun kohdussasi, kaksi heimoa erkanee sinun ruumiistasi, toinen heimo on toista voimakkaampi, vanhempi palvelee nuorempaa. (1Mo25:23)”

    Tuossa tulee ilmi selvästi se, että valinta on armosta. Ei ollut Jaakob yhtä vähän kuin Eesaukaan oman onnensa seppiä. Valinta tapahtui, ennen Jaakobin ja Eesaun tekoja tai tekemättä jättämisiä. Lutherin sidottu ratkaisuvalta toteaa vain yksinkertaisesti sen, esimerkkinä Exodus, että faaraon tahto on pahan vallassa. Hän ei voi tahtoaan miksikään muuttaa, johtuen perisynnistä, vaikka Jumala ulkonaisesti faaraon tahtoa sanallaan ahdistaa ja poistaa vitsaukset toinen toisensa jälkeen faaraon sitä pyytäessä.

    Jumala ei kuitenkaan anna faaraolle sisäisesti henkeään, jolloin faaraon sydän paatumistaan paatuu, eikä se voisi toisin ollakaan. Hebrealaisen tekstin רָעָה raʿa ”paha” on egyptiläinen pääjumala, auringonjumala Ra, johon faarao luotti loppuun asti, koska hän ei omasta tahdostaan muuta voinut. Suuremmassa kokonaisuudessa Exodus vain todistaa sen, että ihmisen tekemät ja kuvittelemat epäjumalat ovat yhtä tyhjän kanssa. Valinta on armovalinta Jeesuksenkin sanan mukaan. Armo on siten löydettävissä sanassa ja sakramenteissa, joiden ulkopuolelta Jumalaa ei tule etsiä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Reijo Mänttäri sanoo:

      Vaikeaa ja vääntelehtivää. Hebreankieliset ilmaisut eivät ole mitään tässä yhteydessä, eli eivät tuo mitään esiin, mitä sitten haluatkin ilmaista.

      Vanhassa Testamentissa Jumala toistamalla toistaa, että “minä laitan eteesi oikean ja väärän, elämän ja kuoleman, valitse siis oikea, valitse Elämä. Lutherin perustelut on yleisesti tunnettuja ja kaiken perustus on kasteen autuuttava vaikutus. Sen “voimavaikutusta” sitten tulkitaan ainakin kolmella eri asteella ja kuin tyhjästä putoaa armo (ei Armo) jonka yllätyksellistä vaikka yleisesti “tiedettyä” tulkinnallista vaikutusta selitetään sillä tavalla ihmisestä riippumattomaksi, ettei sille minkään voi, kunhan, tai jos on kastettu. Kehoitin edellä, viesteissäni tutustumaan Apt. 2. lukuun. Tähän kehotukseen ei yksikään, ei koskaan tällä palstalla ole sanonut sanaakaan, vaikka se on toistuvasti vastaukseni ja evankelisuuden/helluntalaisuuden vastaus kaikkeen ikuiseen, taivaalliseen. Jumala/Jehova hebreaksi ei tuo mitään painotusta, viestiä, mikä liittyisi Pietarin alottamaan parannussaarna- jatkumoon. Tämä saarna oli Jeesuksen asettama ja evankelioinnin alotus, ei lasten eikä aikuisten kastaminen uskoviksi. Kaste oli ensimmäinen etappi uskoontulleille.

      Jumala on kohdellut kaikkia ihmisiä oikeudenmukaisesti, reilusti, jo Kain-Abel tapauksesta lähtien. Olen tämänkin sinulle selittänyt, ei tunnu sinua kiinnostavan. Samanlainen on tilanne Jaakob-Eesau asiassakin. Näihin tulkintoihisi, eli ennaltamääräysoppiin, vaikka Sidotun Ratkaisuvallan ohjaamana, liittyy hengellisesti katsoen väärä ja vastenmielinen “johdonmukaisuus”. Tällä tarkoitan, että ei haluta ymmärtää, että koko Raamattu alusta loppuun, tuo esille pahan vallan ketjuuntuman katkaisun. Se tiivistyy kaikkialla Raamatussa, mm. Jooel 2:13,14, …reväiskää rikki sydämenne, eli katukaa, kääntykää Herran tykö, koska Hän on armahtavainen ja laupias …”. Luther ja hänen mieleisensä seuraajat pikkuhiljaa hioivat opinmuodon, missä ihmisessä oleva paha, synti roikkuu kiinni ja on tasavertainen uudsestisyntyneen henkemme, alkuisin Jumalasta, kanssa. Liha on maasta luotu muoto, kotelo missä varsinainen olemuksemme matkustaa. Liha on langennut ja “toimii” niissä puitteissa ja määrissä kuin me, uskovina, uudestisyntyneinä sallimme. Uskomattomalla ei ole taivaan perivää “hillintävälinettä”. Hän korkeintaan hoidattaa itseään mm. freudilaisilla sessioilla ja ystävyydessä tämän maailman kanssa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kosti Vasumäki sanoo:

      Otin vaan esimerkin, mitä Herra sanoi Rebekalle, eikä siinä tietenkään tarvita hebreaa. Se vaan nyt tuli lainatuksi tässä yhteydessä. Voinet todeta Raamatusta pitikö tuo (1Mo25:23) myöhemmin paikkansa. Jaakobista tuli Israel, Eesausta ei.

      Toteat, että ”Vanhassa Testamentissa Jumala toistamalla toistaa, että “minä laitan eteesi oikean ja väärän, elämän ja kuoleman, valitse siis oikea, valitse Elämä.” Näinhän siellä sanotaan (5Mo30:19) Jeesus kuitenkin toteaa: ”Ette te valinneet minua, vaan minä valitsin teidät” (Joh15:16). Toisaalta todetaan, että valitse oikea valitse elämä, mutta Jeesus sanoo toisin.

      Asiaan ei ole muuta ratkaisua mielestäni kuin se, että vaikka mitä kehoitetaan valitsemaan, Jeesuksen mukaan meiltä kuitenkin puuttuu kyky siihen. Se ei voi tarkoittaa muuta kuin, että meidät on syntiin sidottu ja siksi valintakin on armosta. Tämä tarkoittanee sitä, että meidät kaikki on valittu armosta uskossa Kristuksen lunastustyöhön meidän edestämme ilman edeltäviä tai jäljessä tulevia tekoja.

      Otat esille tuon (Apt2.) Näinhän asia on kuinka siinä kerrotaan. Ei tuo ole mikään ongelma. Sen sijaan valinta tulee esille Paavalin kohdalla. Etsikö hän matkalla Damaskokseen Jumalaa? Ei vaan pahan vallassa vainosi kristittyjä, (kuten faarao israelilaisia). Siinä oli hänen tekonsa ja ansionsa. Ja sitten kuului taivaasta ääni: Saul, Saul, miksi vainoat minua?” Näin häntä kohtasi valinta armosta, hänen pahoista teoistaan huolimatta.

      Kun Paavali pääsi tästä selville vesille, hän toteaa: ”Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista. Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia ”(Ro7:24-25). Hän on siten yhtäaikaa vanhurskas ja syntinen, uskossa Jumalan hengellä pitäen lihan himoja kurissa. Näin asian ymmärrän, mutta ei minulla ole mitään sitä vastaan jos ymmärrät asian toisin. Tämä ei ole siten mikään kiistakirjoitus.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Jumala on valintansa tehnyt, eikä kutsumistansa kadu. Jumalan valitsemat eivät ole olleet täydellisiä, vaan monella tavalla vajavaisia kun katsoo pelastushistorian keskeisiä henkilöitä Aabrahamista Daavidiin jne. Jossain elämänsä vaiheessa nämä Raamatun sankarit ovat kuitenkin uskonsa osoittaneet ja pahuuttansa katuneet. Jumala on myös etukäteen nähnyt, ketkä hän on tulevaisuudessa kirkkauteen vienyt omalla voimallaan. Joku voi pinnoja laskea itselleen tässä ajassa. Kuvittelen, että perillä näemme omat teot aika köykäisinä. Valinta on armovalinta. Kaikki ovat pois poikenneet ja tyynni kelvottomiksi käyneet. Mitä se tulessa puhdistettu kulta olikaan?

      Jooel 2:13,14, …reväiskää rikki sydämenne, eli katukaa, kääntykää Herran tykö, koska Hän on armahtavainen ja laupias.

      Jumala on vienyt kaikki oikeusasteet loppuun asti Jeesuksen Kristuksen sovintoverellä. Synnit on sovitettu.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Reijo Mänttäri sanoo:

    Kari Roos 09.05.2021 14:01

    ”Raamatusta kyllä löytyy varmasti jonkinlaiset perusteet ihan mihin tahansa, jos sitä niin haluaa lukea ja tulkita. Siksi tulkinnat ovat niin loputtoman moninaisia. Kukaan ei lopulta taida tietää kaikkia Jumalan ”salaisuuksia”. Meidän on vain mentävä oman ymmärryksemme mukaan ja uskoa, että Henki auttaa ymmärrystämme.”

    Puhut löysästi, eikä tällainen huiteleva tyyli mielestäni sovellu vakavaan asiaan, en minä ainakaan haluasi montaa tällaista kommenttia näissä yhteyksissä säilyttää.

    Ei ole kysymys siitä, että ”mihin tahansa löytyy tukea ja tulkintaa Raamatusta”.

    En löydä päätä enkä häntää :” Meidän on vain mentävä oman ymmärryksemme mukaan ja uskoa, että Henki auttaa ymmärrystämme”.

    Omaan ymmärrykseen luottaen ei Taivaaseen mennä, vaikka kirkkojen, jopa dogmana, on ”itseymmärrys”. Käytän tätä alailmaisua ”päätä eikä häntää”, koska samalla kun viittaat ja jopa vetoat Raamattuun käytät Raamattua, niinkuin et olisi sitä juuri lukenut, etenkään tutkinut.

    ” Kukaan ei lopulta taida tietää kaikkia Jumalan ”salaisuuksia”. ” lause nielestäni tukee tuota juuri edellä olevaa alailmaisua. Jumalan salaisuudet on uskovien tiedossa, ei ymmärryksessä, ei etenkään itseymmärryksessä. Jeesus nimenomaan painottaa, että hän on ilmoittanut omilleen, seuraajilleen kaiken sen minkä Isä on hänelle ilmoittanut. Se ”salaisuus” on uskon, uskoontulon salaisuus. Se on ihmisen ja Jumalan yhteistyön toteutus, vaikka se on Jumalalalta. Ihmisen yhteistyö on vain ottaa se vastaan ja matka salaisuuksiin on alkanut.

    On suuri harha käsittää, ”että meidän on vain mentävä oman ymmärryksemme mukaan jne”. Henki ei auta meidän ymmärrystämme. Se pitää jättää ja pyytää Jumalalta todellista TIETOA asioista, mitkä ovat ikuisia, näkymättömiä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Arvasinkin, ettet hyväksy tuota omaa ymmärrystä. Mutta niin se vain on. Kyllä me uskovatkin hyvin pitkälle oman ymmärryksemme mukaan Raamattua tulkitsemme, vaikka kuinka ”pyhiksi” itsemme ajattelisimme. Ymmärryskin on Jumalan antamaa.

      Mistähän saat sitä ”todellista tietoa” ja miten? Onko sinulla jotain ”salaista” tietoa kuten gnostilaisilla? Jos emme käyttäisi sitä ymmärrystä, jota olemme Jumalalta saaneet, tulkintamme olisivat varsin mielikuvituksellisia.

      Ei toki omalla ymmärryksellä taivaaseen mennä, mutta ei siitä nyt ollut kyse.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Todennäköisesti pastori Juhana Pohjola on myös perehtynyt dosentti Eskolan esittämiin tosiasioihin. Pohjola on oikeassa asiassa liikkeellä. En näe tässä uhoa.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kari Roos sanoo:

    Kuka muuten on keksinyt tuon käsitteen ”gender-ideologia”?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Reijo Mänttäri sanoo:

    Kari Roos,

    Kari Paukkunen

    Kosti Vasumäki

    Koskien viimeistä kommenttianne, haluaisin kunkin kanssa käydä ne läpi kahdenkesken, sähköpostitse.

    Tämä siksi, että painotuksenne ja opetus, minkä olette oppineet, tulisi puoleltani oikein ymmärrettyä, eikä vetäisi tarpeettomia muiden heittoja puoleensa.

    Tarkoitukseni on, että kullekin vain kahdenkesken, laittaisin kommenttini viimeiseen kommenttiinnne minulle. Siihen sitten jatkaisitte, jos niin haluatte.

    Laittakaa osoitteenne minulle: begra1@hotmail.com.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Reijo Mänttäri

    Jo lapsena, aito usko ja sen ilmiöt, saivat minut viihtymään helluntalaisten kokouksissa. Otollisesta tilasta, omakohtaisen uskonlahjan sain vastaanottaa jo 10-vuotiaana. 4 vuotta myöhemmin halusin, että minut kastetaan vedessä, koska Jeesuksellekin se oli vanhurskautuksen täydellistyminen. Nyt lähes "koko maailman" kiertäneinä paluumuuttajina vaimoni kanssa, voimme todeta, että helluntalaisuudessa halutaan noudattaa Alkuperäisiä Ohjeita, vaikka yhtä puutteellisina kuin Alkuseurakunnassa.