Verkostoituja menestyy

Teatteri_Miten menestua

Elämäntaito-oppaat eivät ole meidän aikamme ilmiö, vaan vaivaa on esiintynyt aiemminkin. Ihmistä on aina kiinnostanut kuinka päästä eteenpäin työelämässä, rakkaudessa tai sosiaalisissa kuvioissa. Itsetuntemus ei tunne aikaa ja paikkaa.

Shepherd Meadin kirja Miten menestyä vaivatta liike-elämässä ilmestyi 1952. Se sisälsi omakohtaisia kokemuksia, mutta se oli kirjoitettu parodian pilke silmäkulmassa. Kirja oli menestys ja sen pohjalta syntyi 1961 Abe Burrowsin käsikirjoittama ja Frank Loesserin samanniminen musikaali.

Suomessa Kuinka menestyä vaivatta liike-elämässä nähtiin Helsingin kaupunginteatterissa 1971-73, jolloin pääosassa esiintyi Vesa-Matti Loiri. Vaan miten toimii vanha hitti Armottoman Työelämän Vuonna 2014?

Ensin on sanottava, että 1960-luvun tyyliteltyyn amerikkalaiseen konttorikulttuuriin sijoittuva musikaali kertoo melko vähän Suomalaisesta työelämästä juuri nyt. Siitä huolimatta esitys on ilo silmälle ja korvalle. Kaupunginteatterin musikaalikoneisto on hyvässä rasvassa ja jos työpaikoilla mietitään mitä teatteriesitystä lähdetään kastomaan pikkujouluna, niin tässäpä nappi valinta!

Miten menestyä vaivatta liike-elämässä sisältää väitteen ­- havainnon? – että se joka osaa verkostoitua, ja joka on myönteinen ja sosiaalinen, menestyy paremmin. Ken synnyttää itsestään virkun ja fiksun vaikutelman menestyy liike-elämässä eli kiipeää aina vain korkeammalle.

Vaarana liian innokkaalla verkostoitujalla on, että hän etenee lopulta pätemättömyytensä asteelle. Hän itse ja työtoverit näkevät, että osaamisen rajat tulivat vastaan ja kupla puhkeaa.

Musikaalin pääroolissa J. Pierrepont Finchinä on Antti Lang, joka kasvattaa hyvin rooliaan ikkunanpesijästä firman huipulle. Myös muita herkullisia rooleja on tarjolla, kuten Kaisa Mattilan superbimbo Hedy la Rue tai Esko Roineen pääjohtaja J. B. Biggley.

Musikaalin suomennos on Reita Lounatvuoren. Tuntuu, että hän on sananvalinnoissa yrittänyt modernisoida tekstiä mahdollisuuksien rajoissa niin, että katsoja tunnistaa oman duunipaikkansa jargongia edes ohimennen. ”Globaalissa pakettinappulafirmassa” miehet ovat pomoja ja sihteerit sieviä, roolit ovat perinteisiä ja maailma mallillaan eikä konkurssi uhkaa vaikka myynti ja markkinointi vähän tökkivät.

Markku Nenosen ohjaus on irtonainen ja siisti. Katsoja voi kuitenkin halutessaan noukkia pieniä heittoja, joissa vilahtaa jokin aikamme ilmiö tai ele.

Esityksen jälkeen pohdin paljon näkemäni suhdetta nykyaikaan. Jokin  jäi vaivaamaan mieltäni Voisiko modernista työelämästä kertova musikaali olla yhtä huoleton ja pehmopiikeillä varustettu? Moderni työelämämusikaali ei päätyisi päähenkilön ylennykseen vaan koko firman ja toimialan konkurssiin…?

Kuinka menestyä vaivatta liike-elämässä Helsingin kaupunginteatterin suurella näyttämöllä.

  1. Tapahtumat , ihmiset ja tehtävät , jotka näyttävät ulkoisesti vähäpätöisiltä ,
    sisältävät usein syvän ja laajalle ulottuvan merkityksen .

    Nyt lienee aika herätä torkuksista ja avata silmät uuden ajan valolle.
    Nykypäivän keskustelulla on tärkeä rooli , jostain syystä suhtaudumme keskusteluun kuin taisteluun.

    Keskustelulla jossa pyritään asettumaan avoimeen vuorovaikutukseen , pyrkimyksenä esittää kokemuksia . Vaikka välillä tuntuu kuin koko maailma kääntyy vastaan, . Ammoisista ajoista , ihmisen on ollut pakko puolustautua hyökkääviä vihamielisiä ihmisiä vastaan. Jumalalla on aina ollut valittu joukkonsa , silloinkin kun opitut asiat siirtyvät polvesta polveen.

    Eräs toimittaja kirjoitti , sen joka kyllästyy tätä lukemaan , kyllästyköön.
    ( Nyt on aikani tullut ryhtyä paastoamaan kommentoimisesta , olen saanut ilmaistua asiani julkisesti , luen mielelläni toisten kirjoituksia ). Elämääni on tullut muuta mielenkiintoista tilalle. Kiitos viemästäni ajasta.

Seppälä Olli
Seppälä Olli
PERMANTOPAIKKA-blogissa käsitellään laajasti kuulttuuriaiheita ja esitetään arvioita yksittäisistä taideluomista, erityisesti teatterista ja kirjallisuudesta.