Vastustaa vai pysyä erossa, – ekumeniasta? 1. osa.

 

Suomen helluntaiherätys ei ole Evankelisluterilaisen – ja Rooman Katolisen kirkon kanssa samalla kalliolla. Näiden kahden peruuttamaton perusta on pelastava lapsikaste, josta on Yhteinen Julistus Vanhurskautuksesta muotoiltu v. 1999. Siinä on tiivistetty ainoa ihmisen pelastukselle tärkeä asia: “Ei ole mitään autuuttavaa ennen eikä jälkeen kasteen”. Helluntaiherätys ei usko eikä opeta kaste-pelastaa reittiä taivaaseen.

Hannu Orava, Oulun helluntaiseurakunnan pastori, sanoi 22/1 ekumenisen tilaisuuden puheessaan:
“Paavali toteaa korinttolaisille, että muuta perustusta ei kukaan voi panna kuin Jeesus Kristus, Orava korostaa.” Sitten Orava jatkaa: “Tämä on ekumenian tähtiajatus. Se, mistä ja miten kukin seurakunta ja kirkkokunta rakentaa tälle perustukselle, on niiden oma asia.

Helluntaiherätys ei ole osa ekumenista toimintaa, eikä ole Oravan määritelmän takana. Ainoastaan Suomen Helluntaikirkko on tarkkailijajäsen Suomen Ekumenisessa Neuvostossa (SEN).
Oulun Helluntaiseurakunnassa on 20-30% Suomen Helluntaikirkon (SHK) jäseniä. SHK toimii niin Oulussa kuin muissa 43 seurakunnassa sisäänkoteloituneena seurakuntaan ja edustaa kussakin seurakunnassa samaa suhdetta jäsenien lukumäärässä. Helluntaiseurakuntia on Suomessa 250.

Kotimaa julkaisee Helluntaikirkon toimintaa ja kantoja niinkuin ne edustaisivat 250 helluntaiseurakuntaa. Tällainen toiminta ei ole korrektia.

  1. vaikka onkin selvää, että erilainen kasteopetus antaa suuntaa sille miten uskoa eletään todeksi. Eli mikä on uskovalle sopivaa ja mikä ei. Ni, siltikään en näe mitään ero hengellisessä elämässä. Molemmista löytyy Hengessä rikasta ja- köyhää. Olkoonpa lapsena, tai aikuisena kastettu. Joten miksiköhän pidätte tätä asiaa noin merkityksellisenä? Joskus törmää jopa henkilöihin, joiden kanssa menee ihan hyvin, siihen asti, kun puheeksi tulee kaste. Sitten alkaa hirmuinen riita, tai on lähdettävä pois.

    • Kun ihminen tulee uskoo, hän uskoo mitä Raamattu opettaa kasteesta. Se mitä Raamatussa on, on kaikki kasteesta.

    • Näinhän Raamatussa lukee: ”Tuon esikuvan mukaisesti teidät pelastaa nyt kaste, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, hänen, joka on mennyt taivaaseen ja istuu Jumalan oikealla puolella ja jolle on alistettu enkelit, vallat ja voimat.”

  2. 26.01.2017 13:43
    Lutheri tekstiä: “Niiden varmojen väärien kristittyjen, jotka paljon kerskuvat uskostaan, tulisi varoa etteivät petä itseään, tällaisella väärällä turhalla kunnialla: koska minut on kastettu ja olen kristitty en tarvitse mitään muuta.”(Kol2:6-7 selityksessä.)
    “Sellaiset eivät ole kristittyjä, eivätkä uskovia, jotka antavat lihan tehdä mielensä mukaan ja jotka pysyvät tahallaan synnissä vastoin omaatuntoaan” ( Gal 5 : 13 selitys)
    Allekirjoittaako Helluntailaiset tämän?

    Tämän tekstin kirjoitin tuolla aiemmin. Vastausta en saanut.

    • Pekka P.,

      Kaipaat tietää mihin Lutherin kirjoittamaan helluntalaiset yhtyvät.
      Ei Jeesuksen seuraajia yhdistä Lutherin eikä kenenkään kirkkoisän tai -ruhtinaan muotoilu mistään asiasta. Lisäksi tuo Lutherilta lainaus ei ole niitä selkeimmästä päästä, mitä tarkoitusperiin tulee.

      ”… jotka pysyvät tahallaan synnissä vastoin omaatuntoaan”. Jos ihmisen omatunto vielä toimii, niin pysyä synnissä, johtaa paatumukseen, joka johtaa eroon Jumalasta, iankaikkisesti.

    • Jeesuksen seuraajilla on yhteys. Se perustuu uskoontuloon, Pyhästä Hengestä uudestisyntymiseen. Uskoontulon jälkeinen ohjaus on synnyttänyt baptisteja, mennoniitteja, helluntalaisia, sekä evlut kirkon piirissä ryhmiä, jotka eivät ole tulleet uskoon lapsikasteessa.

      Kun ja jos luterilainen opetus perustuu lapsikasteen armoon, se opetus ei yhdistä, ei ainakaan Raamatun pohjalla. Kuten jo toistamiseen olen maininnut niin evlut kirkon ”ylellisyys” on mahdollisuus uskoa pelkkä Raamatun ilmoitus vanhurskautuksesta ja joka on seikkaperäisesti selvitettu Apt. 2. luvussa, sekä pähkinänkuoressa Apt. 8:37.
      Meidänkin seurakunnassa ja kahdessa naapurin helluntaiseurakunnassa on 5 evlut kirkon pappisvihkimyksen saannutta. He ovat saarnaajina tai paimenina vanhimmistossa.
      Tämä on kaikkialla helluntalaisuudessa oleva kallistuma. Sekin on jo sanottu monta kertaa, että helluntalaiset ovat kaikki lapsena kastettuja, tai olleet sitä muutama vuosikymmen sitten. Nyt ehkä 50 Suomessa ja esim. Brasiliassa 80%. Siellä missä lapsikaste ei toiminut, siellä ei voida kulkea eteenpäin uskon tiellä, vaikka Suomessa on luterilaisuudessa muodostunut eräänlainen sivuilmiö, lapsikasteen jälkeen uudestisyntyneet.

      Kirjitin tämän vähän kiireessä, mutta toivottavasti sain sen sanottua, että yhteys on Hengen synnyttämää, ei tähän aikaan sidottu ”oikumene”-yhteyttä. Näitä ei hengellisessä toiminnassa pidä sekottaa toisiinsa.

    • Sanan Kallio ei ole yhtä kuin laitoskirkkojen (RKK ja evlut) kallio, eli pelastusoppi.

      Nämä mainitut kirkot ovat Augustinuksen Lutherille antaman opin mukaan maailma, eli sekalainen seurakunta eli corpus permixtum. Me elämme, koko ihmiskunta, maailmassa ja evankelioimme sitä. Siksi suurin osa helluntalaisia Euroopassa ja Etelä-Amerikassa (muunmuassa) ovat entisiä näiden kirkkojen kastamia, eli tällä teolla kirkkoon liitettyjä.

      Päättele kohdallasi, mihin joukkoon kuulut, eli seisotko Kalliolla. Sitten kannatat niitä joihin kuulut.

  3. Niin he sanoivat hänelle: ”Mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme?”
    Jeesus vastasi ja sanoi heille: ”Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt”. Joh.6

    Helpompi on kamelin käydä neulansilmän läpi kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan.”
    Niin he hämmästyivät yhä enemmän ja sanoivat toisillensa: ”Kuka sitten voi pelastua?”
    Jeesus katsoi heihin ja sanoi: ”Ihmisille se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle; sillä Jumalalle on kaikki mahdollista”. Mark.10
    .

    • Ismo, mitä nämä kaksi kohtaa Raamatusta aukaisi. Eli miten ne sulautu sinuun?

      Lisäys:

      Eli vastaa omin sanoin.

  4. Kysyttäessä vastaan. Se, että uskon Jeesukseen Kristukseen on Jumalan teko.

    Juutalaiset olivat oppineet, että rikkaus on Jumalan siunaus, mutta Jeesus asetti väärän luottamuksen (vaurauden siunauksellisuudesta) tuhoisaksi.

    Kun sanoi: Yhtä mahdotonta (”helpompi” on huono käännös) kuin kamelin on käydä neulan silmästä, on rikkaan päästä Jumalan Valtakuntaan.

    Jos siis ne, jotka ovat saaneet kokea ”Jumalan siunausta” ja ovat yhteiskunnan kermaa ja ns. Hyviä ihmisiä eivät voi pelastua, niin kuka sitten?

    Näin Jeesus antoi ymmärtää, ettei ihminen, vaikka olisi kuinka hyvä tahansa, pääse Jumalan valtakuntaan omilla avuilla. Ainoastaan ne pääsevät, jotka Jumala Pelastaa.

    Olenko Jumalan pelastama? Uskon Jumalan Pojan Evankeliumin, siksi puhun. Uskon kautta on kaikki, mutta ilman uskoa on mahdotonta olla otollinen.

    Olen päässyt Jumalan Lepoon, koska Jumala on minut pelastanut, enkä enää vaella omissa teoissani, vaan Jumalan. En myöskään puhu enää omaani.

    ”Sillä joka on päässyt hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan, hänkin, niinkuin Jumala omista teoistansa.” Hebr.4:10

    • Ismo,
      Kiitos, että näit vaivaa ja selitit Sanaa minulle. Toisaalta kysyinkin niin, että se oli ymmärrettävissä pyyntönä selvittää tuo kohta.

      Kuitenkin tähtäsin siihen, miten se kosketti meneillään olevaa blogini viestiä, eli ekumeniaa. Itse ehdotan siitä erossa pysymistä ja sen vastustusta vain silloin kun se tulee esimerkiksi uskovien yhteyteen missä elän. Helluntaiherätys on minun uskovien yhteys, siis Seurakunta. Se ei ole tämä maailma eli pelto.

    • Jumalan vilja kuitenkin kasvaa maailman pellossa eikä missään omassa yrttitarhassaan. Seurakunta on kutsuttu maailman valoksi ja suolaksi.

    • Jeesus kuvasi Jumalan Valtakuntaa monella vertauksella. Eli Raamattua kannattaa lukea kokonaan ja päivittäin.

Reijo Mänttäri
Reijo Mänttäri
Jo lapsena, aito usko ja sen ilmiöt, saivat minut viihtymään helluntalaisten kokouksissa. Otollisesta tilasta, omakohtaisen uskonlahjan sain vastaanottaa jo 10-vuotiaana. 4 vuotta myöhemmin halusin, että minut kastetaan vedessä, koska Jeesuksellekin se oli vanhurskautuksen täydellistyminen. Nyt lähes "koko maailman" kiertäneinä paluumuuttajina vaimoni kanssa, voimme todeta, että helluntalaisuudessa halutaan noudattaa Alkuperäisiä Ohjeita, vaikka yhtä puutteellisina kuin Alkuseurakunnassa.