Valinta

Nykyisin puhutaan paljon valinnasta. Valitaan eduskunta ja montaa muuta asiaa. Ilmeisesti vaalitoimitus on ollut pääosin rehellistä, kun yleensä tyydytään vaalin tulokseen: Kansa on puhunut ja pulinat pois-tyyliin.

Lapsuudesta muistan valinnan paikkoja kansakoulussa. Pelattiin jotain peliä ja opettaja nimesi kaksi joukkueen”johtajaa”, jotka valitsivat vuorotellen jäseniä joukkueeseensa. Minä pienenä pulleana poikana, joka ei osannut yhtään pallopeliä pelata, olin useasti viimeinen ”valittu”.

Amerikasta tulevat gurut katsastamaan suomalaisia jääkiekkoilijoita ja valitsevat sitten parhaat päältä omiin tarkoituksiinsa. Kouluihin valitaan milloin pääsykokein milloin todistusten perusteella ja aina tiedetään, että osa jää valitsematta.

Kun sitten siisrrytään hengelliselle alalle ja aletaan puhua valinnasta, on kuin jossain olisi tehty jako kahteen.  Keisarivallan aikana kutsunnoista käytettiin sanaa: Arvannosto! Hatussa oli kahdenlaisia lappuja ja sieltä nostettiin lappu, jossa luki jotain tähän tapaan: Vapautettu/Valittu Venäjän armeijaan.

Onko meillä sellainen käsitys Kaikkivaltiaasta, että Hän on arponut meidät ja joka on saanut huonon lähtönumeron, on tuomittu vaikka tekisi mitä? Tai, joka on saanut hyvän lähtönumeron, niin hän pelastuu tekipä mitä tahansa? Tämä on Luciferin opetusta Jumalasta. Oikeastaan meillä kenelläkään ei ole eväitä selittää valinnasta yhtään mitään. Koska meistä ei kukaan ole nähnyt Jumalaa kasvoista kasvoihin ja voinut kysyä Häneltä asiaa, kaikki selitykset ovat enemmän tai vähemmän järjen tuotosta.

Ihmisen olemassaolo on sinällään mysteeri, mutta olisi mieletöntä luoda maailmankaikkeutta, jota ei kukaan asuisi. Tosin emme olisi sitä murehtimassa. Taivaassa tapahtuneita asioita emme kukaan voi selittää miksi Luciferista tuli Jumalan vihollinen. Miksi tähän skismaan luotiin ihminen? Miksi riitaisilla aviopareilla on lapsia, jotka eivät osaa päättää kumpaan kannattaa sitoutua? Siinäkin on mysteeri, miksi rakastavista ihmisistä tulee toisiaan vainoavia kiusankappaleita?

Jumala siis loi maailman sanallaan ja kaiken muun vain sanomalla, mutta ihmisen kohdalla Hän teki jotain muutakin. Näki siis vaivaa eri tavalla. Paratiisissa oli kaikki hyvää ja täydellistä yhdellä ehdolla, vain yksi kielto! Valinta tapahtui ihmisen taholta ja se muutti koko tilanteen.Lucifer käärmeen muodossa sai voiton vain kyseenalaistamalla Jumalan sanan, ei tarjoten mitään parempaa. Kun ihminen kuunteli, Lucifer alkaa selittää miten nulju Jumala on ja ihminen kuuntelee.

Yksi valinta on siis tehty, ihminen teki ja Jumala saneli seuraustuomion. Lucifer voitti ensimmäisen erän, mutta ei huomannut kuunnella omaa kohtaloaan tarkasti.Ihmiset menettivät siinä valinnassa puhtautensa ja jäivät vieraaseen taloon orjaksi. Synnin orjaksi. Jeesuksessa tämä perkeleen teko tuli murskatuksi ja ihmiselle annettiin uusi mahdollisuus valita. Ei omasta voimastaan eikä ymmärryksestään vaan kutsujan armosta.

Jumala on pyhä ja ankara edelleen siellä missä Hänen tahtoaan rikotaan tahallisesti luottaen Luciferin tarjouksiin. Mutta Hän on laupias ja armollinen kaikille niille, jotka vapisevat Hänen pyhyytensä edessä. Jotka eivät voi sanoa Jumalalle, että minä olen hyödyllinen Sinulle anna vähän arvostusta. Kun syntinen saa uuden valinnan siinä tilanteessa, jossa helvetti palaa sisällä ei tarvitse kysellä keltään missä se helvetti on ja mikä siellä voi palaa ikuisesti. Silloin valinta on armoa eikä tarvitse vatuloida miten tämä valinta tehtiin, koska kaikki on armoa ja Jumalan rakkaus vuodatetaan sydämeen Pyhän Hengen kanssa.

Golgata siis merkitsee sellaista sovitusta, joka poisti syntiinlankeemuksen kirouksen ja antoi uuden elämän kaikille uskoville. Jeeseuksen veri eli Hänen elämänvoimansa tulee elämäksi kaikille, jotka käyvät sotaa vanhaalihaa vastaan Pyhän Hengen asein, jotka ristiinnaulitsevat lihan tahtoa ja tekoja. Olemme nyt siis vastuullisia teoistamme, kun olemme päässeet armon alle. Ei siis niin, että armo mahdollistaa lihan huvitukset kun kaikki on maksettu. Jos liha saa hallita valtoimenaan, ei ristin sanoma ole vielä lävistänyt sydäntä. Sen miekanpiston Jeesus lupasi myös äidilleen Marialle. Maria ei siis ole pyhimys, vaan armosta elänyt niinkuin mekin.

  1. Tiesitkö että Lusifer on aamutähti, eli Kointähti ja Jeesus sanoi olevansa Daavidin suvuta se kirkas kointähti, eli Lusifer.

    ” Lucifer on latinaa ja tarkoittaa kirjaimellisesti ”valonkantajaa” (lux = valo; ferre = kantaa, tuoda). Nimi periytyy alkujaan kreikan termistä Ἓσπερος, heosphoros, aamunkoin tuoja. Antiikista lähtien Lucifer on tarkoittanut Kointähteä eli Venusta. Nimitys kuvaa Venuksen nousua loisteena taivaalle ja lankeamista taivaan rannan taa.[1]

    Kristinuskon vaikutuksesta Luciferin ajatellaan nykyään usein olevan yksi Saatanan monista nimistä.[1] Kristillisen perinteen mukaan Lucifer oli ensimmäinen arkkienkeli, kunnes hänestä tuli liian ylpeä ja vallanhaluinen, mikä johti kapinaan Jumalaa vastaan. Taivaallisen sodan jälkeen Jumala karkotti Luciferin, jolloin Luciferista tuli paholainen, langennut enkeli, ja hänen seuraajistaan demoneita.[2] Tällaisen käsityksen muodostumiseen ovat vaikuttaneet muun muassa Kadotettu paratiisi ja Jumalainen näytelmä.”

    • Näillä kahdella ”Kointähdellä” on se ero, että Lucifer on luotu olento enkelimaailmassa, kerubi, joka lankesi. Siitä kertoo mm. Jes. 14:3-21 ja Hes. 28: 1-19.

      Jeesus taas on Jumala itse Ihmisen Poikana, joka ei langennut, vaan lunasti uhrillaan koko ihmiskunnan Saatanan vallan alta. Ne, jotka uskovat hänen nimeensä.

  2. ” Apostolisen ajan jälkeen kristilliseen opetukseen hiipi ajatus kristittyjen kuvitellusta paremmuudesta ja täten Israelin esikoisoikeus varastettiin. Ns. Barnabas kirje ( peräisin vuodelta 100) hengellisti Vanhan testamentin väittäen, että se on ainoastaan Kristuksen ja seurakunnan vertauskuva.

    ”Älkää lisätkö syntejänne sanomalla; että liitto koskisi sekä heitä, että meitä. Se koskee kyllä meitä, mutta he( juutalaiset ) ovat menettäneet sen ikuisiksi ajoiksi: ”

    Tämä ja muut samantyppiset tunnelmat Ingnatius Antiokialaisen kirjeissaä ( v. 70-107 ) synnyttivät teorian kirkosta uutena Israelina. Myöhemmin Keisari Konstantinus meni vielä pitemmälle ja julisti, ettei Israelin maa kuuluisi enää juutalaiselle kansalle vaan kristilliselle kirkolle. Tästä alkoi itää ”korvausteologia” joka kukoisti 1400-1700 luvulla ja joka vaikuttaa vielä meidänkin päivinämme. ”

    Teksti on lainaus kirjoituksesta: ’Kristikunnan syyllisyys juutalaisia kohtaan. ’

  3. 11 Jumalaton eläköön yhä jumalattomasti, saastainen rypeköön saastassaan, vanhurskas harjoittakoon vanhurskautta ja pyhä edetköön pyhyyden tiellä.
    12 ”Minä tulen pian, ja tullessani minä tuon jokaiselle palkan, maksan kullekin hänen tekojensa mukaan. (Ilm. 22)

    Tässä ilmaistaan oleellinen asia ihmiselämässsä. Me tulemme yleensä enemmän sellaisiksi, mitä jo olemme. Elämämme suunta on joko kohti lisääntyvää valoa tai sitten kohti lisääntyvää pimeyttä. Kohti ikuista elämää tai kohti ikuista kadotusta.

  4. Korvaus teoria elää lähinnä vapaissa suunnissa, Kirkko on sanoutunut siitä yleisesti irti jo ajat sitten. Pelastus on Juutalaisista, myös pakanoille. (meille, jotka emme ole Juutalaisia) Kristus on kuollut ja ylösnoussut ja näin sovittanut koko maailman synnin. Tämä on julistettu Evankeliuminan koko maailmalle.

    Tästä päästäänkin aasinsiltaa pitkin Jumalan valintaan Kristuksessa.

    Tärkeää on on, ettei Jumalan valintaa ruveta järkeilemän ja selittämään, kuten Lauri jo totesi. On myös tärkeää, ettei sotketa uskoa ja Jumalan valintaa ja aseteta niitä ristiriitaan keskenään. On myös varmaa, että jokainen, joka uskoo Kristuksen Evankeliumin, on siitä elävä ja on näin ollen myös Jumalan lapsi. Tässä ei ole erotusta Juutalaisen, eikä pakanan, eikä kenenkään kesken. Jumala on kaikkien ihmisten Luoja. Ihmisen ei ole syytä alkaa erottelemaan ihmisiä, sillä me olemme kaikki Jumalan edessä tomua ja Jumala tietää millaista tekoa me olemme.(Ps.103:14)

    Jos Jumala on näin tehden, siis Lähettämänsä Evankeliumin kautta tehnyt valinnan, että jokainen joka uskoo Kristuksen, on kutsuttu, valittu ja pyhitetty, (Room.8:29-39) niin miksi alkaisimme pohtimaan, miksi kaikki eivät usko?

    Onko valinta tapahtunut jo ennen maailman perustamista, sitä on turha pohtia, sillä mitä me sillle voimme, jos Jumala on jotain tehnyt, niin minkä me sille voimme? Eikö ole parempi nöyrtyä Jumalan tahtoon, kuin kapinoida sitä vastaan? Sillä Jumalan aivoituksen mukainen valinta pysyy meistä riippumatta. ja Tuo on hyvä muistaa mistä Kari Paukkunen kirjoittaa. Jumala on valinnut yhden kansan oman ilmoituksensa välittäjäksi, ei heidän erityisyytensä tähden, vaan lupauksensa tähden. Kaikki on saanut alkunsa Jumalasta, näin on myös Uskon laita, sitä ei ihminen voi itse valita, se tulee ihmiseen syntymän kautta, kuten Kristuskin on syntynyt.

    Ihminen ei voi itseään synnyttää, näin on myös Uskon laita, siihen tarvitaan synnyttäjä, joka on Jumala Itse.

  5. Valinnasta vielä.

    Jokaisen ihmisen on valittava näiden kahden ”Kointähden”, so. Saatanan ja Jeesuksen välillä. Molempien joukkoon ei voi kuulua. Ihmisellä ei kuitenkaan ole itsessään voimaa tehdä tätä valintaa. Onhan Saatana ”kansojen villitsijänä” ihmistä voimakkaampi ja saanut jo koko ihmiskunnan lankeamaan pois Jumalan yhteydestä synnin orjaksi. Siksi tarvitaan vielä väkevämpi voima, joka kukistaa Saatanan vallan. Se on evankeliumi Jeesuksesta. Kun ihminen sen kuulee, hän voi tehdä valinnan siitä, kumpaa lähtee seuraamaan. Siksi Jeesus sanoo, ettei kukaan voi tulla hänen luokseen ellei Isä Jumala häntä ensin vedä. Ikävä kyllä monet valitsevat kuitenkin ”tämän mailman ruhtinaan”, eli Saatanan seuraamisen.

    ”Monet ovat kutsuttuja, mutta harvat valittuja.” Matt. 22:14

    Jeesuksen evankeliumin kuulijat ovat kutsuttuja, mutta valittuja ovat vain ne, jotka ottavat sen vastaan ja lähtevät seuraamaan Jeesusta.

  6. Ismo Malinen

    ” Pelastus on Juutalaisista, myös pakanoille. (meille, jotka emme ole Juutalaisia) Kristus on kuollut ja ylösnoussut ja näin sovittanut koko maailman synnin. Tämä on julistettu Evankeliuminan koko maailmalle. ”

    Sinä kirjoitat ’ Pelastus on juutalaisista’ ja sitten muljautat sen Kristukseen, joka on kreikklainen sana.

    Johanneksen mukaan ” alussa oli sana ja sana oli Jumalan luona. ” ” Alussa Jumala loi taivaan ja maan” , sanalla tai ajatuksella. Kaikki tapahtui.

    Sana ei tarvitse naisen kohtua tullakseen maailmaan, vaan ihmisen mielen vastaanottajaksi. Sanaa ei voi naulita ristille lihallisesti, sitä vastaan voidaan sanoa ristiin rastiin, mutta se on eri asia.
    Jos evankeliumin tarkoitus on sanoa, että sana kuoli ja haudattiin, mutta nousi ylös. Niin mitä se tarkoittaa? Sitäkö, että se julistettiin vanhaksi testamentiksi, joka ei ole enää voimassa vaan kuollut kirjain. Mutta nousi ylös ja siihen palataan aina kun maailmanluomisesta on puhe tai mistä tahansa mitä siellä tulkitaan ennustetun.

Lahtinen Lauri
Lahtinen Laurihttps://laurileevi.wordpress.com/,%20Lauri%20Leevi%20Mikael%20Lahtinen%20youtube.com
Olen eläkkeellä sotilasammatista. Vanhemmiten ovat hengelliset asiat tulleet tärkeiksi. Olen tuottanut päivänsanakirjan: Muruja Herran pöydästä. Agape-kodin pastorina tuotan joka torstai klo 12.00 noin puolentunnin live-lähetyksen, Kun corona esti kokoontumisen...Olen jatkanut torstai juttuja otsikolla. Torstaihartaus.