Väkivaltaa kirkoissa

Helsingin Sanomat uutisoi juuri mielenkiintoisen, mutta dramaattisen uutisen saksalaisen kirkkokuoron seksuaalisesta hyväksikäyttömenneisyydestä. Tämäkin uutinen menee tuhansien saman sisäistöisten surullisten uutisten joukkoon katolisen kirkon lähimenneisyydestä. Sitä aikaisemmat tarinat ovat jo kadonneet mutta varmaan sama meno on ollut vallan käyttöön tottuneissa kirkoissa ”maan tapa” jo vuosisatoja.

Valitettavasti myös protestanttisista ja ortodoksisista oppilaitoksista on tullut hyväksikäyttöpaljastuksia.

Lasten hyväksikäytöllä kirkkojen piirissä on historiassa kauhistuttava menneisyys. Uhreja ei ole Lutherin jälkeen tuhansia vaan satoja tuhansia, ehkä miljoonia. Uhrien ja heidän läheistensä laadukas elämä ja elämänusko on tuhoutunut hyväksikäytön aiheuttamissa traumoissa.

Hierarkkisessa ja epätasa-arvoisessa maailmassa kirkkoja myöten, erilaista hyväksikäyttöä on esiintynyt laajasti Rooman kirkon perustamisen ja Lutherinkin välillä. Näistä varhaisista kirkkojen peittelykulttuurin piilottamista tragedioista meillä on vain vähän tietoa.

Varsinaisen seksuaalisen hyväksikäytön lisäksi tulevat ne suuret määrät lapsia ja nuoria, jotka ovat joutuneet ja joutuvat joissakin tapauksissa edelleen ei-seksuaalisen, fyysisen tai henkisen väkivallan kohteiksi ehkä enemmän konservatiivisissa kristillisissä laitoksissa tai kouluissa eri puolilla maailmaa.

Kristilliset järjestöt ovat siis eri laitoksissaan syyllistyneet karmaisevasti puolustuskyvyttömiin kohdistuneeseen seksuaaliseen ja muuhun hyväksikäyttöön ja väkivaltaan. Tässä on syvä katumuksen ja surun paikka.

Tästä kaikesta voimme ja meidän pitäisi jotain oppiakin.

Epäilemättä selibaatti on ollut ja on keskeisin syytekijä. Väkivalloin tukahdutettu seksuaalisuus ja parinmuodostus hallinnollisella mahtikäskyllä ja hengellisyydellä perusteltuna on ollut valtava virhe. Vieläkään kaikista tuhansista todisteista huolimatta, ei haluta tunnustaa ja korjata oppia ja käytäntöjä. Katotilaisuudessa ja muissa sukupuolia erottavissa organisaatioissa edelleen pitäytyminen vanhaan ja virheiden tunnustamattomuus osoittaa järkyttävää kovapäisyyttä, tyhmyyttä ja rakkaudettomuutta.

Myös omassa luterilaisuudessamme on ollut, ja on edelleenkin vallalla rippeitä kreikkalaisesta dualismista, joka vieroksuu ihmisen luonnollista kehollisuutta ja seksuaalisuutta.

Tästä yhtenä esimerkkinä on taas uudestaan lämmitettävä ”Tosi rakkaus odottaa” – liike. Sen tulokset ovat tuoreiden selvitysten mukaan huonoja. Tutkimusten mukaan yhdynnöistä ennen avioliittoa pidättäytyvien suuri enemmistö elää huonomman seksielämän parisuhteessaan ja muutenkin elämässään muihin verraten.  Lisäksi liike on häpeällisesti seksistinen eli sitoumuksia markkinoidaan lähinnä tytöille, heille sopivin kuva- ja värimaailmoin.

Ilmastoon sopimaton pukeutuminen (peittävät vaatteet kuumissa oloissa), läheisyys- ja kosketuskielteisyys kirkkojen piirissä, sukupuolia erottavat koulut ja oppilaitokset, seurakunnissa tanssikielto jne. ovat olemukseltaan samaa erheellistä ja tuhoa tuottavaa seksuaalikielteistä arvotusta ja ajattelua kuin äärisovellutuksena selibaatti kauheine seurauksineen.

Valitettavasti kirkoissa fyysinen yhdessäolo usein sekoitetaan seksuaalisuuteen ja sitä pelätään.

Ihmisten läheisyys, koskettaminen, yhdessä leikkiminen, tanssiminen, halaaminen, hoivaaminen jne. on laajasti todettu olevan monenlaista terveyttä, tasa-arvoa, mielihyvää ja iloa tuovaa, luonnollista ja hyvää toimintaa. Ymmärtäväisten vetäjien rippikouluissa tällaisen kulttuurin viisas soveltaminen on toistuvasti Suomessakin näyttänyt toimivuutensa lämminhenkisen ja rakkaudellisen ilmapiirin tuojana ja luonnollisten läheisyystarpeiden täyttäjänä.

Jos kirkko ja seurakunnat olisivat nykytilanteessa ymmärtäväisiä, ne ottaisivat yhteiskunnassa vastuulleen lasten, nuorten ja nuorten aikuisten kosketus-, seksuaali-, vuorovaikutus-, tanssi, hieronta-, hoivaamis- yms. läheisyyskasvatuksen.  Uuden lehden kääntäminen deletoisi erheellisen ja monenlaista huonovointisuutta tuottaneen historiallisen läheisyys-, keho- ja seksuaalikielteisen  asenteen.

Näin seurakunnat ja kirkko, omaksi menestyksekseen, myös toistaisivat Jeesuksen oman ihmisläheisen käytöksen esimerkkejä sekä toteuttaisivat hänen asiasta antamia viisaita tasa-arvoiseen yhteisöllisyyteen ja läheisyyteen kannustavia opetuksiaan.

    • Ja tämmöisen vanhan kerettiläisen on omantuntonsa mukaisesti pakko sanoa ”ei kiitos”. Kaikki Jalkasen kuvailema on seurausta ns. syntiinlankeemuksesta, jonka jälkeen seksuaalisuuden tuottamat nautinnot katsottiin osaksi ”yleisen mielipiteen” hyväksymien jumalien palvontamenoja olipa kysymyksessä sitten Kybele. Meter Megale, Liber Pater tai viininjumala Bacchus. Palvontamenoissa ”rikottiin” seksuaalisia ”lasikattoja” ja käytettiin hyväksi mm. lapsia.

      Kirkko on mielestäni ollut instituutio, jonka luomissa moraalisissa rajoissa tuo riehuminen on saatu kuriin, mutta ilmsesti se haluaa ”kilvoittelun” ja apostolisen suksession sijasta palata aikaan ennen ajanlaskumme alkua. Ns. porno-bondithan tuottavat kasinotalouden markkinoillakin kuulema oikein hyvin.

    • Marjakangas: ”Milloinka historiassa on kyetty pitämään seksuaalisuus aisoissa ”

      Miksi ihmeessä seksuaalisuus pitäisi pitää aisoissa? Kaikki perversiothan johtuvat juuri seksuaalisuuden tukahduttamisesta. Tästä oivallisena esimerkkinä ovat selibaattiin pakotetut paavin ”pyhät isät”. Kun ei ole lupaa tyydyttää luonnollisia seksuaalisia tarpeita, pitää hoitaa homma ryhtymällä maailman haveksittavimmaksi perverssiksi rikolliseksi – säälittäväksi pedofiiliksi ja puolustuskyvyttömien pikkulasten pahoinpitelijäksi.

      Jopa vankilamaailmassa pedofiilit ja lapsia kaltoin kohtelevat kuuluvat kaikkein alhaisimpaan ja halveksituimpaan rikolliskastiin naisten raiskaajien ohella.

    • Kimmo W: ”Kaikki perversiothan johtuvat juuri seksuaalisuuden tukahduttamisesta. Tästä oivallisena esimerkkinä ovat selibaattiin pakotetut paavin “pyhät isät”. Kun ei ole lupaa tyydyttää luonnollisia seksuaalisia tarpeita, pitää hoitaa homma ryhtymällä maailman haveksittavimmaksi perverssiksi rikolliseksi – säälittäväksi pedofiiliksi ja puolustuskyvyttömien pikkulasten pahoinpitelijäksi.”

      -Olipa väite. ”Kaikki perversiot johtuvat seksuaalisuuden tukahduttamisesta.” Tuossa lienee taustalla se ajattelu, että ”miehen täytyy saada seksiä tai tapahtuu kauheita”. Ikäänkuin pidättyvyys seksuaalisuuden toteuttamisessa olisi jotain aivan sairasta ja luonnotonta, ja tämän myötä ihminen muuttuu hallitsemattomaksi hirviöksi.

    • Sari: ”Tuossa lienee taustalla se ajattelu, että “miehen täytyy saada seksiä tai tapahtuu kauheita”.

      Koskee yhtä hyvin myös naisia. Nimim. ”Omakohtaisia havaintoja asiasta on”

      Sari: ”Ikäänkuin pidättyvyys seksuaalisuuden toteuttamisessa olisi jotain aivan sairasta ja luonnotonta”

      Eikö se sitten muka ole? Näistä tosin saattaa olla apua pahimpaan puutteeseen:

      http://www.hs.fi/nyt/art-2000005264959.html

      http://www.hs.fi/nyt/art-2000005295901.html

    • -Olipa väite. “Kaikki perversiot johtuvat seksuaalisuuden tukahduttamisesta.” Tuossa lienee taustalla se ajattelu, että “miehen täytyy saada seksiä tai tapahtuu kauheita”. Ikäänkuin pidättyvyys seksuaalisuuden toteuttamisessa olisi jotain aivan sairasta ja luonnotonta, ja tämän myötä ihminen muuttuu hallitsemattomaksi hirviöksi.

      Siitä tulee perversio ja myös sairasta ja luonnotonta silloin, kun seksuaalinen pidättyvyys (selibaatti) ei ole omaehtoinen valinta vaan jonkun toisen tahon sanelema laki ja pakko kuten se Rooman kirkossa on.

      Todennäköisesti selibaatti on ihan OK niille ihmisille, jotka itse tietoisesti ja omasta tahdostaan valitsevat sen. Rooman kirkon papeille se ei ole oma valinta vaan kirkon sääntö. Pakollinen siveyslupaus. Voihan olla niinkin, että nuoret miehet lähtiessään opiskelemaan papiksi ajattelevat ylevästi voivansa hillitä itsensä, mutta ihanne useimmiten kaatuu elämän raakaan todellisuuteen. Asiassa kuin asiassa.

    • ”Siitä tulee perversio ja myös sairasta ja luonnotonta silloin, kun seksuaalinen pidättyvyys (selibaatti) ei ole omaehtoinen valinta vaan jonkun toisen tahon sanelema laki ja pakko kuten se Rooman kirkossa on.”

      -Siis hetkinen, eikö kristityn kuulu elää selibaatissa, jos ei ole naimisissa? Ei sen tällöinkään kuulu olla oma valinta, vaan jotain mihin kristityn kuuluu sitoutua, huvitti tai ei.

      Seksin tarve esitetään nykyisin täysin verrattavissa ruoan tai unen tarpeeseen. Ja selibaatti nähdään lähtökohtaisesti luonnottomana. Siksi sinäkin kai esität, että taustalla täytyy olla ihmisen oma päätös, koska muuten ei ole ”voimaa” elää pidättyvästi.

    • ” Voihan olla niinkin, että nuoret miehet lähtiessään opiskelemaan papiksi ajattelevat ylevästi voivansa hillitä itsensä, mutta ihanne useimmiten kaatuu elämän raakaan todellisuuteen. Asiassa kuin asiassa.”

      -Koskeeko tämä myös elämää yleensä? Kristityn elämää. Ajatellaan ylevästi, että voidaan kyllä hillitä seksihalut avioliittoon asti, ja jos ei avioliittoon mennä niin loppuelämä. Mutta sitten ihanne ”kaatuu elämän raakaan todellisuuteen”. Ja näin voi sitten olettaa käyvänkin, ja tuomita ei pitäisi, koska ihmisen kuuluu luonnostaan haluta ja saada seksuaaliset halunsa tyydytetyksi?

      Pappislupausta ei kukaan pakota antamaan. En pidä pappien selibaattilupausta tarpeellisena enkä oikeana. Mutta kun itse papiksi vihkiytyminen on vapaaehtoista, tällöin myös vapaaehtoisesti sitoudutaan siihen siveyslupaukseen.

      Ennemmin voi olla kyse nimenomaan siitä, että seksuaalisesti ylivirittyneet tai tarpeiltaan vääristyneet henkilöt hakeutuvat papiksi juuri siksi että saisivat pidetyksi itsensä kurissa. Mielestäni normaali ihminen pystyy hillitsemään itsensä seksin alueella, ja on jo valmiiksi jotenkin epävakaa jos ei pysty.

    • -Koskeeko tämä myös elämää yleensä? Kristityn elämää. Ajatellaan ylevästi, että voidaan kyllä hillitä seksihalut avioliittoon asti, ja jos ei avioliittoon mennä niin loppuelämä. Mutta sitten ihanne “kaatuu elämän raakaan todellisuuteen”.

      Kyllä se koko elämää koskevaksikin voidaan mieltää, Sari. Ei se mikään helppo asia ole. Kyllä seksuaalisuuden alueella uskoville tapahtuu lankeemuksia. Lisäksi me emme toistemme sisintä tiedä. Joku naimaton henkilö seurakunnassa saattaa antaa itsestään hyvin korrektin ja tasapainoisen kristityn kuvan, mutta piilossa voi olla monenlaista: itsetyydytystä, villejä irstaita ajatuksia, pornon katselua ym.

      Minusta Paavali ei turhaan sano, että ”parempi naida kuin palaa”. Parempi mennä naimisiin kuin elää himon riivaamana. Ja himon riivaamana voi elää niinkin, että kukaan ei sitä tiedä. Toisilta salaa voi touhuta monenlaista.

    • ”Kyllä se koko elämää koskevaksikin voidaan mieltää, Sari. Ei se mikään helppo asia ole. Kyllä seksuaalisuuden alueella uskoville tapahtuu lankeemuksia. ”

      -Totta kai voi tapahtua lankeemuksia tällä alueella. Mutta onko se pidättäytyminen oikeasti niin vaikeaa ja luonnotonta kuin tässä annetaan ymmärtää. En ole tuossa kohden eri mieltä. Mutta väite, että tämä ”luonnoton pakotettu pidättyvyys” johtaisi hyväksikäyttöön tai muihin perversioihin…

      ”Lisäksi me emme toistemme sisintä tiedä. Joku naimaton henkilö seurakunnassa saattaa antaa itsestään hyvin korrektin ja tasapainoisen kristityn kuvan, mutta piilossa voi olla monenlaista: itsetyydytystä, villejä irstaita ajatuksia, pornon katselua ym.”

      -En ole tästäkään eri mieltä. Mutta ei käsittele sitä mitä kysyn.

      ”Minusta Paavali ei turhaan sano, että “parempi naida kuin palaa”. Parempi mennä naimisiin kuin elää himon riivaamana. Ja himon riivaamana voi elää niinkin, että kukaan ei sitä tiedä. Toisilta salaa voi touhuta monenlaista.”

      -Onko se niin helppoa noin vain ”mennä naimisiin”, jos ei ole sopivaa kumppania saatavilla? Vai oletitko, että seksuaalisia haluja on vain niillä, joilla on kumppani katsottuna ja suostuvaisena odottamassa?

    • Mikä puolue tässä maasa ei olisi viime vuosikymmenien aikana laittanut ”mutkia suoriksi”, kun ajattelee kaikenmaailman Pirkkalan jne. koulukokeiluja. Tekee mieli kysyä, että kuinka tässä maassa on opetuksessa ja kasvatuksessa noudatettu esim. tätä kansainvälisen oikeuden mukaista sopimusta ainakaan ”tasa.arvoisena” lakisääteisten verovaroilla kustannettujen rinnalla:

      ”Tämän yleissopimuksen sopimusvaltiot sitoutuvat kunnioittamaan vanhempain ja tarvittaessa laillisten holhoojain vapautta valita lapsilleen muitakin kuin julkisten viranomaisten perustamia kouluja, joiden opetussuunnitelmat ovat viranomaisten määräämää tai hyväksymää vähimmäistasoa, ja turvata lastensa uskonnollinen ja moraalinen kasvatus, joka on heidän omien vakaumustensa mukainen. (Taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskeva kansainvälinen yleissopimus, SopS 6/1976, 13 artikla, 3.)”

    • Yrjö Sahama :”Olisi evankeliumin asialle erinomaiseksi eduksi, jos katolinen kirkko luopuisi asettamasta papeilleen luonnonvastaista ja raamatunvastaista selibaattivaatimusta. Se on esteenä monen kunnon miehen hakeutumiselle pappisuralle, ja se on omiaan houkuttelemaan pappiskoulutukseen seksuaalisesti häiriintyneitä henkilöitä.”

      Tuohon tämäkin kerettiläinen voi sanoa ”amen”. Käsitykseni mukaan kirkon ei silti tarvitse luopua vakaunuksestaan, jonka mukaan avioliitto on sakramentti.

    • Sahama: ” ja se on omiaan houkuttelemaan pappiskoulutukseen seksuaalisesti häiriintyneitä henkilöitä.”

      Vai olisiko niin päin, että selibaatti tekee monista kunnon miehistä seksuaalisesti häiriintyneitä halveksittavia pedofiilejä.

    • Kimmo W: ”Vai olisiko niin päin, että selibaatti tekee monista kunnon miehistä seksuaalisesti häiriintyneitä halveksittavia pedofiilejä.”

      -Minusta asia on ennemmin niinpäin kuin Sahama esitti.

    • Minusta se voi olla noinkin miten Kimmo asian esitti. Seksuaalisuus perversioituu, kun se on kiellettyä ja sitä koko ajan täytyy yrittää tukahduttaa.

    • Werneri: ”Kirkkovastaista jumalattomuuspropagandaa.”

      Jos Jalkasen blogissaan esiintuomat epäkohdat ja halveksittava rikollisuus ovat kirkollisuuteen ja jumalallisuuteen kuuluvia hyveitä ja hyväksyttyjä käyttäytymismalleja, niin kyllä, siinä tapauksessa blogi on kirkkovastaista jumalattomuuspropagandaa, joka on täysin oikeutettua.

    • kimmo wallentin :”Raamatun selkeä ohjeistus siitä, että seksi kuuluu avioliittoon.”

      Kyllä vajavaisina ihmisinä on sanottava, että seksi kuului parisuhteeseemme myös ennen virallista avioliittoa, mutta meidän välisemme seksi pysyi mielestämme vain meille kuuluvana. Ymmärsimme asian niin, että olimme tehneet syntiä, ja mm. siksi äänestin äänioikeuden saatuani ensimmäisissä vaaleisssani pornografiaakin vastustanutta Olavi Ronkaista.

    • Tuula: Minunkin parisuhteeseeni kuului seksi ennen avioliittoa. Se johtui yksinkertaisesti siitä syystä, että avioliitto vaimoni ja minun välillä oli juridisesti mahdoton. Kotimaamme Belgia sentään soi meille avioliiton jo vuonna 2004, Suomessa olisimme saaneet pidätellä tähän vuoteen asti. Mutta kun rakastuimme jo 30 vuotta sitten, emme ihan malttaneet odottaa mahdollisia häitä.

      Oli miten oli, hra. Ronkaisen suhde pornoon lienee ollut vähintäänkin kyseenalainen, mikäli

  1. On siis olemassa Luomisjärjestyksen mukainen ihanne. Sitten on paratiisin jälkeisiä poikkeuksia. Poikkeukset eivät kuitenkaan määränsä takia kumoa ihannetta.

    Esimerkki: Ihanne on sen kaltainen, että kaikki ajavat autoa nollapromillea nauttineena. Kuitenkin joku haluaa tutkia miten paljon sopii ottaa, ettei viisari värähdä liikaa. Annostus ei kuitenkaan aina osu kohdalleen. Ihanteesta emme kuitenkaan luovu.

    Emme ehkä ala heittelemään kiviä, koska kaikki tarvitsemme armoa.

Jalkanen Veli-Jussi
Jalkanen Veli-Jussihttp://eyk.fi,salli.com,sahalankartano.fi
Olen monialatuottaja, vuorovaikutuskouluttaja sekä keksijä, asenteiltani varmaan maailmanparantaja ja kehittäjä ja harrastuksiltani, seikkailija, sekä hyvinvointi-, terveys- ja ympäristöasiantuntija. Haluan yrittää ymmärtää kaikkeudessa olevia vuorovaikutussuhteita sekä edistää elämää ja rakkautta. vessi@salli.com