Väärät opettajat ja heidän tuomionsa

Viimeisin blogikirjoitukseni, otsikolla "Piispat-tehkää parannus" poistettiin lehden toimesta epäasiallisena ja papin mielipiteenvapauteen kuulumattomana. Tänään luin jälleen vaimoni kanssa Kirjapajan kustantamaa "Sanan Aika" Raamatunlukuohjetta, jota olemme lukeneet jo parikymmentä vuotta, jolloin Uusi testamentti on tullut luetuksi läpi kerran vuodessa ja Vanha Testamentti kolmessa vuodessa. Kuitenkin aina silloin tällöin tulee vieläkin vastaan tekstiä, josta joutuu kysymään: oliko täällä tosiaankin tällaistakin sanottu. Raamattu on siis jatkuvasti uudelleen avautuva!

Tämän päivän teksti oli 2. Pietari 2. Koska kukaan blogini lukijoista tuskin nyt avaa Raamattuaan sieltä tekstin lukeakseen, lainaan sen tähän:

"Väärät opettajat ja heidän tuomionsa

Israelin kansan keskuudessa esiintyi kuitenkin myös vääriä profeettoja, ja samoin on teidänkin joukkoonne ilmestyvä vääriä opettajia. He salakuljettavat teidän keskuuteenne tuhoisia harhaopeja, jopa kieltävät herransa, joka on ostanut heidät omikseen. Pian he kuitenkin saattavat itsensä tuhoon. Heidän irstasta menoaan lähtevät monet seuraamaan, ja näiden takia totuuden tie tulee häväistyksi. Ahneudessaan he pyrkivät käyttämään teitä hyväkseen esittämällä tekaistuja tarinoita. Mutta heille muinoin langetettu tuomio on yhä voimassa, heidän tuhonsa odottaa heitä. Ei Jumala säästänyt enkeleitäkään, jotka olivat tehneet syntiä, vaan syöksi heidät kahleissa manalan pimentoihin odottamaan tuomion toteutumista. Eikä hän säästänyt muinaisajan maailmaa, vaan antoi vedenpaisumuksen hyökyä yli jumalattoman ihmiskunnan. Kuitenkin hän pelasti Nooan, vanhurskauden julistajan, ja seitsemän muuta. Jumala tuomitsi Sodoman ja Gomorran kaupungit polttamalla ne poroksi ja antoi näin varoittavan esimerkin vastaisten aikojen jumalattomille. Sen sijaan hän pelasti hurskaan Lootin, jonka mieltä jumalattomien riettaus painoi. Päivästä päivään tuo hurskas mies sydämessään kärsi, kun hän joutui elämään heidän keskellään ja katselemaan ja kuuntelemaan heidän jumalattomuuttaan. Herra siis voi pelastaa koetuksesta ne, jotka häntä pelkäävät, mutta jumalattomien hän antaa rangaistuksen alaisina odottaa tuomion päivää - varsinkin niiden, jotka seuraavat saastaisia ruumiin haluja ja halveksivat Herraa ja hänen valtaansa. Nuo itseään täynnä olevat röyhkimykset, eivät kaihda herjaamasta henkivaltojakaan, vaikka edes enkelit, joilla on enemmän voimaa ja valtaa, eivät Herran edessä niitä herjaa ja tuomitse. Nuo ihmiset herjaavat sellaista, mitä eivät tunne. Siinä he ovat kuin järjettömät eläimet, jotka luonto on tarkoittanut pyydystettäviksi ja tapettaviksi, ja eläinten lailla he myös tuhoutuvat, saavat vääryyksistään väärintekijän palkan. Heistä on nautinto mässäillä keskellä kirkasta päivää. Häpeällisesti ja iljettävästi he ruokkivat himojaan ollessaan aterialla teidän kanssanne. Himokkain silmin he katsovat naisia eivätkä saa syyninteosta kyllikseen. He viekoittelevat ihmisiä, jotka eivät vielä ole varmalla pohjalla, ja ahneudessaan he ovat mestareita. Nuo kirotut! Suoralta tieltä poikettuaan he ovat eksyneet ja lähteneet samalle tielle kuin Bileam, Beorin poika, joka mieltyi petoksesta tarjottuun palkkaan mutta jota ojennettiin hänen rikkomuksensa tähden: aasi, mykkä eläin, puhui ihmisen äänellä ja esti profeetan mielettömän aikeen. Nuo ihmiset ovat vedettömiä lähteitä, sadepilviä, jotka tuulenpuuska hajottaa. Heille on varattuna synkin pimeys. Heidän puheensa ovat suurellisia mutta tyhjänpäiväisiä, " ja ruumiinsa halujen vallassa ja he koettavat vietellä irstauteen niitä, jotka juuri ovat pääsemässä eroon eksyksissä vaeltavista. He lupaavat näille vapautta, vaikka itse ovat turmeluksen orjia: kenen voittama ihminen on, sen orja hän on. Jos he ovat päässeet eroon maailman saastasta tullessaan tuntemaan meidän Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen mutta sitten taas vajoavat siihen ja joutuvat sen valtaan, heidän tilansa on lopussa pahempi kuin alussa. Parempi olisi heille ollut, etteivät olisi lainkaan oppineet tuntemaan vanhurskauden tietä, kuin että he sen opittuaan kääntävät selkänsä pyhälle käskylle, jonka ovat vastaanottaneet. Heidän on käynyt juuri niin kuin sananlaskuissa sanotaan "Koira palaa oksennukselleen" ja "Pesty sika rypee rapakossa.""

Rohkenen kehottaa meitä kaikkia, myös itseäni, jatkuvaan katumukseen ja parannuksen tekoon, jotta Jumalan rakkaus, Jeesuksen armo ja Pyhän Hengen Voima pääsisi meissä ja koko Suomen kirkossa ja valtiossa voitolle!

 

40 kommenttia

  • Tarja Parkkila sanoo:

    Jeesus on pyritty tunkemaan joka rakoon, vaikka selvästi puhutaan muusta.

    Mooseksessa on jae: ” Ei väisty valtikka Juudalta eikä hallitsijan sauva hänen polviensä välistä kunnes tulee Shilo, jota kansat tottelevat. ” Sensijaan että olisi pohdittu, mikä mahtaa olla Shilo, onkin sanan paikalle kirjoitettu sana Hän, ja hän on tietysti tulkittu Jeesukseksi. Eikä kukaan tiedä vieläkään, mikä on Shilo.

    Toinen on Mooseksessa oleva ilmoitus profeetan, Mooseksen kaltaisen lähettämisestä, ja tätä on pidetty Mooseksessa olevana Jeesus ennustuksena, siitäkin huolimatta, että suuria profeettoja on raamatussa hyvin monta, ja mikä lopulta kumoaa koko Jeesus jutun, on viidennen kirjan lopussa oleva maininta: ”Mutta koskaan ei tullut Mooseksen kaltaista profeettaa, joka olisi keskustellut Jumalan kanssa kasvoista kasvoihin, kuten Mooses teki koko Israelin silmien edessä. ”

    Lainaukset ovat ulkomuistista.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Väisänen sanoo:

      Tarja Parkkilan huomiot ovat hyviä.

      Paavalista jotakin; Filikkean Tarsoksesta lähteneenä Hän oli ilmeisen oppinut mies. Jostain olen huomannut siellä olleen koulun mitä samassa yhteydessä verrattiin Aleksandrian Yliopistoon. Näin Paavali hyvin on ollut tietoinen Hellenismistä.

      Kysymys on sitten mitä Paavali heräämiskokemukseensa otti itse asiasta, ja mitä opiksi tulleelta ymmärrykseltään omassa kasvussaan aikuiseksi mieheksi.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kari Roos sanoo:

    Tarja,

    Kenen ajattelet laittaneen ne runsaat alaviitteet Raamattuun? Itse olettaisin niiden olevan juuri Raamatun tutkijoiden käsialaa, siis niiden, jotka parhaiten tietävät sen, mikä kohta mihinkin liittyy.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Tarja Parkkila sanoo:

      Kari Roos

      En tiedä kuka on viitteet laittanut. Kristillisesti on kuitenkin tarkoitus ollut etsiä vain sellaisia jakeita, joilla voidaan todistella Kristusta, ja mikä taas ei sovi kuvaan, sitä ei saa nähdä, tai se pitää muuttaa. Siksi on luettava viitteen kohteesta vähän enemmän jakeen molemmin puolin, tai edeltävä ja jälkimmäinen luku, muuten voi jäädä siihen luuloon, että joo, tässä puhutaan kristuksesta.

      Ja onhan niitä jakeita poimittu valikoidusti jo evankeliumin kirjoitusvaiheessa, kun tarinaa on rakennettu. Joskus melkein kuin vitsinä, yksi hauska maininta on se, kun Jeesukselta ei saanut rikkoa luita, koska niin oli kirjoitettu. ’ Koska niin oli kirjoitetu ’, mutta missä on kirjoitettu, että messiaalta tai vapahtajalta ei saa rikkoa luita ? ’ Kun kuljet viitteen ohjaamaan suuntaan, eli Moosekseen, siellä puhutaankin tavallisesta pääsiäsilampaasta, jonka luita ei saanut rikkoa ja joka piti syödä samana päivänä. Muuta mainintaa luiden rikkomisesta ei ole.

      Se tietysti voidaan kuitata sanomalla, että molemmat olivat uhrilampaita, mutta minusta se on vitsi. Kaikki kunnia lampaille, mutta tässä toinen on kuitenkin ihminen. Mielenkiintoista sinänsä, että Jeesus on ensin lammas, sitten mies ja taas lopussa karitsa ja välissä myös paimen. Kaipaisi jotain älykkäämpää yliopistollisen koulutuksen saaneilta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Väisänen sanoo:

      Vanhan Testamentin viitteet Uudessa ovat varmasti merkittäviä kun Tutkijoista kirjoitetaan.

      Toisaalta voi kysyä ovatko viitteet aina oikein ajankohtaansa nähden vai onko kysymyksessä yhdenlainen kanonisoimisen jatkaminen mikä suurelta osin päättyi 300.taa luvun loppupuolelle Evankeliumeissa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Väisänen sanoo:

      Yksi, tosin pieni vaiva, on vanhurskauttamiskäsitys mistä vieläkään ei ole saatu lukea oikeanmuotoista ymmärrystä itse asiassa katsoen oikeamielistymisen asiaan.

      Asialla olisi merkitystä niin kirkkomme ripissä kuin Ehtoollisen asiassa kuin Oikean Uskon saamisessa minkä Jumala Yksin voi antaa.

      Saako näin ymmärtää että tutkijamme ovat tehneet hyvää työtä ilman oikeita laseja katsomisessaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Väisänen sanoo:

      Ilman katumuksen ja syyllisyyden ymmärtämistä asianosaisen kohdalla johtaa kirkkomme doktriinit usean kohdalla saman synnin toistamiseen epäuskon hetkellä mistä Ihminen tahtoi uskoa päässeensä vapaaksi.

      Näin tutkimukselle on edelleen aihetta, ja aivan prinsiipeissä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Erkki O Auranen

    Olen kaivosinsinööri ja pappikin jo kohta 20 vuotta. Kokemusta on kansainvälisestä kaupasta, sillä olen allekirjoittanut vientiprojektisopimuksia seitsemällä eri kielellä ja toiminut kaupallisena attasheana Pekingin suurlähetystössämme hoitaen metallisteollisuuden vientiä Kiinaan ja Pohjois-Koreaan. Konepajayrittäjänä yritykseni meni konkurssiin 1980 ja olin 27 vuotta ulosotossa varattomana kokien kaikki sen elämän "ihanuudet", mm 22 vuotta konkurssin jälkeen täysi-ikäisten lasteni omaisuuksien (asunto auto, kesämökki) ulosmittaukset sivullisen ulosmittauksena, vaikka lapset olivat 2-9 vuotiaita yrityskonkurssini ajankohtana. Olen kirjottanut viisi kirjaa, mm Kiinakaupan käsikirja, Kirjeitä niille, jotka unohtavat oikean tien, Henkivaltojen Taistelu Suomessa, Tutustu Pyhään Henkeen, Strangling the North Koreans. Radio- ja TV-ohjelmia olen tennyt useita satoja mm Radio Dei, Radio Patmos ja Taivas TV7 kanaville.