Väärässä olemisen sietämätön keveys
Uskonnot ja uskovat kautta maailman tietävät olevansa oikeassa. Maltillisimmat uskovat ymmärtävät, että käsityksiinsä liittyy epävarmuustekijöitä, eivätkä heidän näkemyksensä perimmäisistä totuuksista tai uskon asioista siten ole välttämättä kaikilta osin totta.
Tämä maltillisempien uskovien joukko on silti merkittävässä vähemmistössä uskovien ja uskontojen kirjossa. Miltei kaikki uskonnot ja uskovat ajattelevat olevansa oikeammassa kuin muut. Tämä on ymmärrettävää siitä kuplasta käsin, jossa kukin uskova ja uskonto toimii. Uskonnollisiin kupliin kun kuuluu oletus siitä, että juuri tässä kuplassa ymmärretään jumala-käsitettä paremmin.
Jotta uskonnollinen kuplakäsite ei olisi liian yksinkertainen, uskontojen ja uskonnollisten käsitysten sisälläkin on omia kuplia, joissa ajatellaan olevan oikeammassa kuin "äitikuplassa". Kun kupla-ajatusta pilkkoo vielä sitäkin pienemmäksi, aina atomitasolle saakka, saavutaan yksilötason kupliin, joissa kaikki tietävät ymmärtävänsä muita paremmin, mistä uskossa ja uskonnossa on kysymys.
Elävä esimerkki tästä on tämän sivuston keskustelut. Vaikka keskustelijat ovat saman äitikuplan sateenvarjon alla, jokaisella on lopulta omat käsityksensä kristinuskon yksityiskohdista. Nämä näkemykselliset erot saattavat olla hyvin huomattavia ja toisensa poissulkevia.
Kun uskonnollisten kuplien taistelua ja oikeassa olemisen harhaa katselee ulkopuolelta, se näyttäytyy täysin järjettömältä. Tuhannet uskonnolliset pääsuuntaukset pitävät sisällään miljoonia erilaisia käsityksiä, ja kaikki ajattelevat olevansa muita oikeammassa. Täydellinen resepti oikeassa olemisen massaharhalle. Kun tämän pohjalta tehdään laskutoimitus, siitä seuraa, että kaikki uskovat ja uskonnot ovat väärässä. Myös sinä.
Vaikka jokin uskonnollinen perimmäinen totuus olisikin olemassa, sinä et sitä olisi löytänyt yhtään sen enempää kuin kukaan muukaan.
Jäljelle jää kysymys: Miksi uskovat ja uskonnot eivät näe tätä itsestäänselvyyttä, vaan sen sijaan vahvistavat omia väärässä olemisen kupliaan?
Koska kuulen jo kun joku virittelee vastakysymystä uskonnottomien keskuudessa vellovista kuplista ja väärässä olemisesta, vastattakoon siihen etukäteen:
- Kysymys on alkuperäisen kysymyksen väistämistä. Ongelma ei lakkaa olemasta siirtämällä huomion toisaalle.
- Uskonnottomat ovat yksilöitä ja vailla uskonnollisiin käsityksiin verrattavissa olevaa "äitikuplaa", jolloin vastakysymys ei ole vertailukelpoinen vaan keinotekoinen.
- Itselleni perimmäisillä totuuksilla ei ole merkitystä niin kauan kuin niitä ei tiedetä. Minulla ei siis ole tarvetta olla jyrkästi tiettyä mieltä perimmäisistä totuuksista, koska tunnustan, etten tiedä niitä. Toisaalta on myös selvää, etteivät perimmäiset totuudet välitä siitä mitä mieltä niistä ollaan, joten miksi naulata käsityksiään mihinkään ja kuvitella, että juuri minun käsitys on se oikea?
202 kommenttia
Kosti Vasumäki: ”Mutta ei Jumala voinut olla – alusta asti – sitä, miksi olet häntä kuvannut, sillä hänen olemisellaan ei ole alkua, uskosta riippumatta. Et ole vastauksessasi ollenkaan looginen.”
Jos asiasta halutaan onkia jotain logiikkaa, niin se on siinä, että Jumala on voinut olla murhaaja vasta siitä alusta saakka, kun on ollut jotain murhattavaa, ei ennen sitä. Ja käytännössä hetihän se murhailu alkoi, kun murhattavaa löytyi.
Marko Sjöblom: ”(1) Jos Raamattua tarkastellaan jonkinlaisena jumalallisena ensyklopediana, sekä sen luotettavuuden että virheellisyyden ratkaisee hyvin naiivi logiikka. Toiset puolustavat sitä hampaat irvessä ja toiset irvailevat virheille. Tämä taas ei kuitenkaan kerta kaikkiaan oikeutta Raamatulle historiallisena (historiassa syntyneenä) dokumenttina.”
Tässä olet aivan oikeassa. Oikeastihan kyse on historiassa syntyneestä kertomuskokoelmasta. Mutta. Tämä perusteltu näkemyksesi on vain yksi tapa tarkastella Raamattua ja sen Jumalaa. Kun seuraan keskusteluja esimerkiksi täällä, tai keskustelen uskon asioista ihmisten kanssa livenä, tapa näyttää olevan huomattavassa vähemmistössä.
Marko: ”(2) Raamattua EI kristillisen käsityksen mukaan ole annettu meille tieteelliseksi käsikirjaksi yhtään mistään, ei myöskään opaskirjaksi siitä, kuinka ihmisestä tehdään luterilainen, Jehovan todistaja tai vaikka helluntailainen. (Tiedän kyllä, että tällaisia väitteitä on). Usko on ihme, Jumalan itsensä meille tekemä juttu, josta seuraa erilaisia asioita. Ja sellaisena uskoa ei ”tavoiteta” järkeilyllä.”
Niin. Tämä on oma mielenkiintoinen aiheensa, josta voisi myös kirjoitella blogitekstin joskus. Uskoa ei voi kuulemma käsittää, jos ei ole kokenut sitä. On minullakin jotain orastavia muistoja uskoon perustuvista varmalta tuntuvilta tuntemuksista ja kokemuksista. Mutta mistä voit erottaa ihmiselle luontaisen kyvyn itsesuggestioon Jumalan ihmeestä? Et mitenkään. Kaikki uskoon liittyvät tuntemukset ja kokemukset voidaan selittää helposti arkisilla psykologisilla ilmiöillä.
Kaikki Jumalasta kerrottu on ihmisten kirjoittamaa. Jumalasta ei tiedetä mitään. Niinpä ihminen kirjoittaa niin kuin Jumala olisi parempi/pahempi versio ihmisestä. Jumala ei kirjoitusten mukaan ole hyvä tai paha, vaan sekä että (ihmisen kuva). Jumalakin ulkoisti pahuuden saatanalle, omalle pimeälle puolelleen. Jeshuaakin koetteli saatana (Jumalan lähettämä). Saatana suututti Jumalan (itsensä) suorittamalla väestönlaskun (varokaa). Uskovat jatkavat tätä. Kun he lankeavat, he syyttävät saatanaa (Jumalaa). Muutenkin pahuus ulkoistetaan. Mutta kun ihminen tekee hyvää, se on hänen oma ansionsa. Hyvyyden ja pahuuden ero ei ole Jumalan ja ihmisen välillä, vaan ihmisen sisällä. Joskus valittavissa, joskus vietävissä.
Marko Sjöblom:””Jehovan todistajien logiikkaan, joka on lähtökohtaisesti –…….. harhautunutta: jotenkin kliinisen tunteeton jumalakuva,””
Mielenkiintoinen ”purkaus toiseen uskontokuntaan, kannattaisi miettiä millainen oman uskontokunnan ”logiikka” on, onko se todella empaattinen vai tunteeton jumalakuva, siis mietitäämpä mikä on luterilaisuuden perusta- itselle saatu armo kaikista synneistä, siis jo tehdyistä ja tulevistakin, siis milloin olisin kuullut toisenlaista tulokulmaa luterilaisilta eli edes hiukan niiden puolelta katsoen jotka kärsivät synneistä joita nämä armon omaavat tekevät, onko tosiaan niin että nyt Jumala olisi jättänyt lähimmäiset ”hunnigolle” ja keskittynyt vain syntisiin armahtaen ilman rajaa?
Antero,
Kristinusko perustuu Jeesukseen. Ilman Häntä ei olisi kristittyjä. Jeesus taas teki ihan päinvastaisia asioita mistä sinä kerrot, paransi, herätti kuolleista, antoi anteeksi, otti lapsia luokseen… Hän sanoi myös, että Hän on yhtä Isän kanssa. Miten tämä sopii yhteen väitteittesi kanssa?
Jos kerran ”Kristuksen” voi polkea jalkoihinsa, kannattaa se tehdä ”Perkeleelle” (en kirjoittaisi isolla). Niin helppoa se on.
Antero on taas oikeassa siinä, että usein juuri ne, jotka sanovat lukevansa Raamattua ”niin kuin se on kirjoitettu”, vaivihkaa lisäävät omissa ajatuksissaan jotain, mitä ei ole kirjoitettu.
Mitä sitten tarkoitetaan sillä, että Jumala on muuttumaton? Me ihmisetkin olemme ”muuttumattomia” siten, että olemme alusta loppuun sama ihminen. Silti ajatuksemme ja näkemyksemme voivat matkan varrella muuttua.
Tuliko Jeshua siis korjaamaan isänsä virheet ?
Kari Roos,
Nyt muodostunut tai aina ollut ymmärtäjien rintama, edustaa suurta tietämystä Kirjoitusten ulkopuolelta. Oletko sinä Kari Roos liittynyt tähän pelkästään ”paljastaaksesi” minut yhdeksi teistä. – Edustan sitä ”Kastajaliikettä” mikä alkoi v. 30 Jerusalemissa ja mikä liike lähti Jerusalemista kun he saivat (saimme) Voiman korkeudesta, eli Pyhän Hengen kasteen. Tämä liike alusta lähtien oli vähintään yhtä puutteellinen kuin ne Seurakunnat joiden juuret ovat tähän Hengen vuodatukseen. Ilmeisesti kannusta Anteroa samaan nk. helluntalaisvastaisuuden rintamaan, kuin mihin katson sinunkin kuuluvan. Tämä ei ole harvinainen eikä iso juttu ja ikäänkuin sallin toimintasi, vaikkei se tietystikään ole minun vallassani.
”Jumalan mieli siis muuttuu”- raamatullisuutesi kertoo, että olet ymmällä kenen leirissä seisot, eli Taivaaseen menevien vai laveaa tietä kulkevien. ”Te eksytte, koska ette tunne Kirjoituksia ja Jumalan Voimaa”.
Seppo,
tämä sinun jahve-juttusi on todella vain sinun ymmärryksesi tuote, johon, eli omaan ymmärrykseen ei nojauduta, kun taivaallisista puhutaan. Vaikka tämä itseymmärrys on kehotettu Raamatussa pitämään erossa, niin sinä niinkuin RKK, eli paavin kirkko on tehneet asiasta perustan jolle rakentaa. RKK:lla on jopa virallinen oppi omasta ymmärryksestä, mikä kumoaa Kirjoitukset, jos eroaa niistä. – Koko ajan on ilmeistä, että hallitset siivuja, jotka Raamattua lukemattomalle vaikuttavat ”pyhiltä”. Tämäkin jahvetulkintasi ei ole mihinkään eikä millään tavalla ryhmiteltävissä Ylhäältä tulevaan viisauteen, vaikka esim. Kari Roos, näkee minun perusteluni olevan näitten juttujesi kanssa jotenkin rinnastettavissa.
Sivuuttelet vastauksiani, jotka ovat tiukasti kohdistettu kysymykseen ”pikkulasten kidutus”. Toistan kuitenkin. Lapset ovat ja olivat parhaimmassa osassa. Se, että aborteissa, Sodoman tulikivisateessa, Thaimaa-Indonesia-Intia alueen tsunamissa ja kun torni Siiloassa kaatui jne., esimerkkeinä, joita vähintään yhtä tuskallisia on koko ajan meneillään. Tähän liitän kuvaamaan tuskaa hyljätyt lapset kaikkialla maailmassa, joita elää viemäreissä suhteellisen hyvien olosuhteitten keskellä. Mikä näissä on sellaista tuskaa, mistä kukaan ihminen säästyisi tai että Jumala voisi rajaa lapset pois tällaisesta? Jumala on asettanut ajallisen ja ikuisuuteen vaikuttavat lait. Ikuisuuteen, täydelliseen olotilaan vaikuttavan lainalaisuuden vaikuttavuuden koskien lapsia, on Jumala sanoittanut: ”Senkaltaisten on Taivasten Valtakunta”. Lapset ainakin ovat lasten kaltaisia. Kun ihmiset kiduttavat uskovaa tai taivaskelpoista lasta ja he kuolevat, niin heillä alkaa tila ilman aikaa, jossa mikään maallinen ei edes yllä ajatuksiimme, niinkuin ei Taivaan kokemustaso yllä täällä ajalliseen statuksemme tietouteen.
Mitä ihmistä hyödyttää, vaikka hän voittaisi omakseen koko maailman, eli sen mitä Jeesukselle Saatana tarjosi, mutta tuhoaisi ikuisuusosansa. Eli jalka- tai käsipuolena, epämuodostuneena fyysisesti tai henkisesti kuoleman kohtaava unohtaa kaiken siihen astisen, ainakin kärsimykset, koska hän kuoli lapsena tai lapsen kaltaisena. Tämä on enemmän kuin armeliasta. Etsi Herraa silloin kun Hänet löytää voit, niin koet kaikkeen vastauksen.
Heikko riuhtaisu on, ”Jeesuksen abba ei välttämättä ollut Jahve”. Merkityksetöntä, vaikka millä perusteella!
Antero,
Koko kertomus Nooasta ja vedenpaisumuksesta kertoo Jumalan toistuvasta ”saarnasta”, myös Nooan kautta. Kun Jumala päättää, niin hän on näissä raikaisupäätöksissäänkin armelias ja se esiintyy jo Paratiisista, Kainista lähtien. Kirjoituksissa kaikkialla on toistaen ilmoitettu mitä seuraa mistäkin. Tämä kaikki on koko ajan toteutunut, niin hyvät kuin pahat seuraamukset. Raamatusta löytyy ainoastaan peruseita, että Hän on ilmoittanut/saarnanut/saarnauttanut koko jutun ja koko ajan seuraamuksineen. – Ihmettely kesken kaiken esim sinulle ja Sepolle: mitä Raamattua te oikein luette, koska koko ajan vetoatte Raamattuun ja päättelytätte, että kaikki on ristiriitaista. Sinä Antero kuitenkin myönnät, että Nooaa kutsuttiin ”vanhurskauden saarnaajaksi”, mikä on sama kuin olla todistus – todistaja Jumalasta. Kaikki, kokonaisuus todistaa, saarnaa Jumalan käskyistä, ohjeista ja niiden noudattamisen seuraamuksista.
Charlotta,
Olet erinomaisen paljon eri sivulla. Jumalan Pojan jalkoihin polkeminen on Hänen hylkäämisensä ja oskee tässä Raamatunkohdassa juuri häntä, joka on ensin saanut maistaa tulen Maailman hyvyyttä. Kun tullaan uskoon, seurataan Jeesusta ja Hän polkee Saatanan jalkoihinsa. Kun uskostaan luopunut polkee Jumalan Pojan jalkoihinsa, se kertoo täydellistä, näkyvää Jeesuksen tarkoituksellista hylkäämistä, mikä on yhtäkuin Pyhän Hengen pilkka/ paatumus.
Kirkko ei suinkaan ole läheskään sama , kuin sen uskovien joukko. Saapi olla joskus tarkkana, että oppii havainnoimaan olennaiset erot.
Ainoa paikka missä lähes kaikki kirkon jäsenet saavat opetusta kirkon asioista on rippikolu. Opista ja kirkon toiminnasta on vaikea saada sielläkään tolkkua, jollei ole uskoa syntien anteeksisaamiseen ja sen henkilkohtaiseen omistamiseen. Sillä olennaisin osa oppia ja kirkon elämää on tämän asian varassa. Jos tämä henkilökohtainen suhde oppiin kokonaan puuttuu, niin opettettaville asioille ei löydy kaikupohjaa.
Ilmoita asiaton kommentti