Väärässä olemisen sietämätön keveys

Uskonnot ja uskovat kautta maailman tietävät olevansa oikeassa. Maltillisimmat uskovat ymmärtävät, että käsityksiinsä liittyy epävarmuustekijöitä, eivätkä heidän näkemyksensä perimmäisistä totuuksista tai uskon asioista siten ole välttämättä kaikilta osin totta.

Tämä maltillisempien uskovien joukko on silti merkittävässä vähemmistössä uskovien ja uskontojen kirjossa. Miltei kaikki uskonnot ja uskovat ajattelevat olevansa oikeammassa kuin muut. Tämä on ymmärrettävää siitä kuplasta käsin, jossa kukin uskova ja uskonto toimii. Uskonnollisiin kupliin kun kuuluu oletus siitä, että juuri tässä kuplassa ymmärretään jumala-käsitettä paremmin.

Jotta uskonnollinen kuplakäsite ei olisi liian yksinkertainen, uskontojen ja uskonnollisten käsitysten sisälläkin on omia kuplia, joissa ajatellaan olevan oikeammassa kuin "äitikuplassa". Kun kupla-ajatusta pilkkoo vielä sitäkin pienemmäksi, aina atomitasolle saakka, saavutaan yksilötason kupliin, joissa kaikki tietävät ymmärtävänsä muita paremmin, mistä uskossa ja uskonnossa on kysymys.

Elävä esimerkki tästä on tämän sivuston keskustelut. Vaikka keskustelijat ovat saman äitikuplan sateenvarjon alla, jokaisella on lopulta omat käsityksensä kristinuskon yksityiskohdista. Nämä näkemykselliset erot saattavat olla hyvin huomattavia ja toisensa poissulkevia.

Kun uskonnollisten kuplien taistelua ja oikeassa olemisen harhaa katselee ulkopuolelta, se näyttäytyy täysin järjettömältä. Tuhannet uskonnolliset pääsuuntaukset pitävät sisällään miljoonia erilaisia käsityksiä, ja kaikki ajattelevat olevansa muita oikeammassa. Täydellinen resepti oikeassa olemisen massaharhalle. Kun tämän pohjalta tehdään laskutoimitus, siitä seuraa, että kaikki uskovat ja uskonnot ovat väärässä. Myös sinä.

Vaikka jokin uskonnollinen perimmäinen totuus olisikin olemassa, sinä et sitä olisi löytänyt yhtään sen enempää kuin kukaan muukaan.

Jäljelle jää kysymys: Miksi uskovat ja uskonnot eivät näe tätä itsestäänselvyyttä, vaan sen sijaan vahvistavat omia väärässä olemisen kupliaan?

Koska kuulen jo kun joku virittelee vastakysymystä uskonnottomien keskuudessa vellovista kuplista ja väärässä olemisesta, vastattakoon siihen etukäteen:

  1. Kysymys on alkuperäisen kysymyksen väistämistä. Ongelma ei lakkaa olemasta siirtämällä huomion toisaalle.
  2. Uskonnottomat ovat yksilöitä ja vailla uskonnollisiin käsityksiin verrattavissa olevaa "äitikuplaa", jolloin vastakysymys ei ole vertailukelpoinen vaan keinotekoinen.
  3. Itselleni perimmäisillä totuuksilla ei ole merkitystä niin kauan kuin niitä ei tiedetä. Minulla ei siis ole tarvetta olla jyrkästi tiettyä mieltä perimmäisistä totuuksista, koska tunnustan, etten tiedä niitä. Toisaalta on myös selvää, etteivät perimmäiset totuudet välitä siitä mitä mieltä niistä ollaan, joten miksi naulata käsityksiään mihinkään ja kuvitella, että juuri minun käsitys on se oikea?

202 kommenttia

  • Pekka Veli Pesonen sanoo:

    Kirkko ei suinkaan ole läheskään sama , kuin sen uskovien joukko. Saapi olla joskus tarkkana, että oppii havainnoimaan olennaiset erot.

    Ainoa paikka missä lähes kaikki kirkon jäsenet saavat opetusta kirkon asioista on rippikolu. Opista ja kirkon toiminnasta on vaikea saada sielläkään tolkkua, jollei ole uskoa syntien anteeksisaamiseen ja sen henkilkohtaiseen omistamiseen. Sillä olennaisin osa oppia ja kirkon elämää on tämän asian varassa. Jos tämä henkilökohtainen suhde oppiin kokonaan puuttuu, niin opettettaville asioille ei löydy kaikupohjaa.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Antero Syrjänen sanoo:

    Kosti Vasumäki: ”Mutta ei Jumala voinut olla – alusta asti – sitä, miksi olet häntä kuvannut, sillä hänen olemisellaan ei ole alkua, uskosta riippumatta. Et ole vastauksessasi ollenkaan looginen.”

    Jos asiasta halutaan onkia jotain logiikkaa, niin se on siinä, että Jumala on voinut olla murhaaja vasta siitä alusta saakka, kun on ollut jotain murhattavaa, ei ennen sitä. Ja käytännössä hetihän se murhailu alkoi, kun murhattavaa löytyi.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kosti Vasumäki sanoo:

      Antero, tuolla aikaisemmin esitit väitteen, että ”Jumala on itse pahuus”. Nyt sanot, että Jumala on ”voinut olla itse pahuus” vasta alun jälkeen, kun hänellä on ollut jokin toteuttamisen kohde. Kumpaa väitettäsi kannatat, edellistä vai jälkimmäistä? Entäpä ennen alkua, kun kohdetta ei ole ollut? Niin, Kain tappoi Aabelin. Sinun logiikallasi ilmeinen johtopäätös on se, ettei Kain tappanut Aabelia vaan Jumala, kun kerran ”tappaminen alkoi käytännössä heti, kun kohde löytyi.” Aabelhan oli se heti ensimmäinen kohde.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antero Syrjänen sanoo:

      Kosti: ”Antero, tuolla aikaisemmin esitit väitteen, että ”Jumala on itse pahuus”. Nyt sanot, että Jumala on ”voinut olla itse pahuus” vasta alun jälkeen, kun hänellä on ollut jokin toteuttamisen kohde. Kumpaa väitettäsi kannatat, edellistä vai jälkimmäistä?”

      On yhdentekevää, mitä Jumala on puuhastellut ennen kuin murhattavaa ilmestyi tontille. Oleellista on, mitä Jumala teki, kun murhattavaa oli luotu. Ja kuten Raamatusta voimme lukea, murhaaminen alkoi.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kosti Vasumäki sanoo:

      Antero, mikäli käydään tiededebattia, niin onko se samoin yhdentekevää, miten väitteensä perustelee? Koko blogikirjoitukseltasi putoaa pohja, kun et kykene perustelemaan väitteitäsi. Kun vetoat Raamattuun, olisi kohtuullista että selittäisit edes sen, miksi ja kenen syystä Kain tappoi Aabelin?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antero Syrjänen sanoo:

      Valitettavasti en voi sille mitään, että sinä et hyväksy perusteluitani.

      Kain ja Aabelin tapaus ei ole aiheeseen liittyen relevantti.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kosti Vasumäki sanoo:

      Kokonaisuuden kannalta Aabelin murha on täysin relevantti On toki ymmärrettävää, että sinulla on vaikeuksia selittää se, kun et voi panna murhaa Jumalan syyksi.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Antero Syrjänen sanoo:

    Marko Sjöblom: ”(1) Jos Raamattua tarkastellaan jonkinlaisena jumalallisena ensyklopediana, sekä sen luotettavuuden että virheellisyyden ratkaisee hyvin naiivi logiikka. Toiset puolustavat sitä hampaat irvessä ja toiset irvailevat virheille. Tämä taas ei kuitenkaan kerta kaikkiaan oikeutta Raamatulle historiallisena (historiassa syntyneenä) dokumenttina.”

    Tässä olet aivan oikeassa. Oikeastihan kyse on historiassa syntyneestä kertomuskokoelmasta. Mutta. Tämä perusteltu näkemyksesi on vain yksi tapa tarkastella Raamattua ja sen Jumalaa. Kun seuraan keskusteluja esimerkiksi täällä, tai keskustelen uskon asioista ihmisten kanssa livenä, tapa näyttää olevan huomattavassa vähemmistössä.

    Marko: ”(2) Raamattua EI kristillisen käsityksen mukaan ole annettu meille tieteelliseksi käsikirjaksi yhtään mistään, ei myöskään opaskirjaksi siitä, kuinka ihmisestä tehdään luterilainen, Jehovan todistaja tai vaikka helluntailainen. (Tiedän kyllä, että tällaisia väitteitä on). Usko on ihme, Jumalan itsensä meille tekemä juttu, josta seuraa erilaisia asioita. Ja sellaisena uskoa ei ”tavoiteta” järkeilyllä.”

    Niin. Tämä on oma mielenkiintoinen aiheensa, josta voisi myös kirjoitella blogitekstin joskus. Uskoa ei voi kuulemma käsittää, jos ei ole kokenut sitä. On minullakin jotain orastavia muistoja uskoon perustuvista varmalta tuntuvilta tuntemuksista ja kokemuksista. Mutta mistä voit erottaa ihmiselle luontaisen kyvyn itsesuggestioon Jumalan ihmeestä? Et mitenkään. Kaikki uskoon liittyvät tuntemukset ja kokemukset voidaan selittää helposti arkisilla psykologisilla ilmiöillä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Veli Pesonen sanoo:

      Olet tietenkin Antero aivan oikeassa. Jos olisi yksikin ihme, jolla voisi aukottomasti todistaa sen, että Jumala on olemassa, niin koko Jumalan salattu olemus olisi murrettu. Mitään sellaista ei ole eikä tietenkään voi olla. Eikä tule. Ei edes Jumalan pilkaaminen saa Jumalaa näytämään omaa voimaansa ja mahtiaan. Hän on aivan hiljaa ja Hänellä on siihen oikein hyvä syy.

      Moni kysyy: ” miksi Jumala ei poista pahaa, tai estä sitä”. Jos Hän sen teksi, niin samalla hän ilmaisisi itsensä toisella tavalla, kuin on sen aiemmin tehnyt. Hän kun on ilamaissut itsensä jo tulemalla ihmiseksi Jeesuksessa. Jeesuksen kautta on mahdollista saada elävä suhde Jumalaan. Kakki muut mahdolliset tiet on tukittu ja tehty mahdottomiksi. Minusta on aivan loogista, että Jumala toimii juuri näin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Marko Sjöblom sanoo:

      Antero. Selvennän hiukan. Nämä keskustelut vaatisivat enemmän aikaa ja ajatustyötä kuin ehdin. Lähden yksinkertaisesti siitä, että tiede ja usko ovat eri kategorioissa, eri näkökulmia tähän todellisuuteen. Johon kristillisen uskon mukaan sisältyy myös yliluonnollinen, näkymätön todellisuus. Ja jos ne sotketaan, on sitten kysymys dawkinsilaisesta ateismista tai konservatiivisesta (tai fundamentalistisesta) uskonkäsityksestä, ollaan vaikeuksissa. Toisella tavalla ajattelevia haluan ymmärtää ja kunnioittaa myös silloin, kun en hyväksy jotakin käsitystä.

      Olen joskus selittänyt rippikoululaisille, että usko on ”eräänlainen kokemus”. Se ei ole samaa kuin itsesuggestio tai arkinen psykologia, vaikka ulkonaisesti tarkasteltuna tältä voi näyttää ja uskovaisetkin ovat psykologian lainalaisuuksien piirissä. Ja Raamattu myös eri tavoin historiallinen dokumentti.

      Olen itse ”löytänyt” Raamatun joskus 5 -9 -vuotiaana historiakiinnostuksen myötä ja tuo perspektiivi ohjaa edelleen omaa raamatuntulkintaani. Olen todennut, että Sinun argumentaatiosi näyttää silmissäni palautuvan jotenkin vastaavalla tavalla Jehovan todistajien logiikkaan, joka on lähtökohtaisesti – ja aivan Sinusta riippumattomista syistä – harhautunutta: jotenkin kliinisen tunteeton jumalakuva, ihan oma sisäinen terminologiansa ja tapa perustella uskomukset jne. Kärjistän nyt ehkä liikaa, mutta peilikuva on kuva meistä itsestämme, tosin samalla peilin ominaisuuksista riippuvainen. Ateisminkin lajeja on tutkimuksen mukaan useita erilaisia. Ja yksi niistä, muistaakseni filosofis-rationaalinen, näyttäytyy minun silmissäni usein varsin vartiotornimaiselta päättelyltä. Ja se ei mielestäni tavoita uskon olemusta ja johtaa helposti virhepäätelmiin uskonnollisten tekstien tulkinnasta.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antero Syrjänen sanoo:

      Marko, tapani lukea Raamattua ja tulkita sitä sen pohjalta mitä siellä lukee, ei liity millään tavalla taustaani todistajana. Käytännössä kaikki raamattukriittiset uskonnottomat lukevat Raamattua samalla tavalla. Kuten myös mainitsemasi Dawkins. Lukeeko Dawkins Raamattua kuten lukee, koska hänellä on joku salattu menneisyys todistajissa?

      Ei tietenkään. Vaikka se Marko sinua ja joitain muita harmittaakin, niin se mitä Raamatussa lukee, lukee siellä riippumatta siitä, miten sitä halutaan seliselitellä uskovien kannalta suotuisaksi. Kun Jumala kertoo Raamatussa murhaavansa lapsia, sitä ei voi selitellä pois. Sellainen on kristinuskon Jumala. Se miten sinä Raamattua tulkitset on vain yksi tapa tulkita sitä, eikä se suinkaan ole vapaa puolueellisesta ja tarkoitushakuisesta tulkinnasta. Päinvastoin.

      Marko: ”Olen joskus selittänyt rippikoululaisille, että usko on ”eräänlainen kokemus”. Se ei ole samaa kuin itsesuggestio tai arkinen psykologia, vaikka ulkonaisesti tarkasteltuna tältä voi näyttää ja uskovaisetkin ovat psykologian lainalaisuuksien piirissä.”

      Näiden eroa ei pysty selittämään tai todentamaan. Sen sijaan uskonnollisissa kokemuksissa ei ole todettu mitään poikkeavaa muihin vastaaviin kokemuksiin tai psykologisiin ilmiöihin nähden. Uskonnolliset kokemukset noudattavat aivokemiallisia ilmiöitä siinä missä kaikki muutkin psykologiset kokemukset. Tutkimuksissa on itse asiassa todettu, että uskonto vaikuttaa aivoihin samalla tavalla kuin päihteet, uhkapelaaminen ja seksi.

      Marko: ”Ateisminkin lajeja on tutkimuksen mukaan useita erilaisia.”

      Ateisteja on joka lähtöön, totta. Ateismin perusmerkitys on, että henkilöllä ei ole jumalauskoa. Kaikki muu riippuu täysin yksilöstä.

      Marko: ”Ja yksi niistä, muistaakseni filosofis-rationaalinen, näyttäytyy minun silmissäni usein varsin vartiotornimaiselta päättelyltä. Ja se ei mielestäni tavoita uskon olemusta ja johtaa helposti virhepäätelmiin uskonnollisten tekstien tulkinnasta.”

      Tässä on vahvasti sellainen tuoksu, että juuri sinä tietäisit, miten Raamattua tulee tulkita. Todennat siis juuri sen, mistä koko blogitekstini kertoo.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Marko Sjöblom sanoo:

      Antero. Pari huomiota. (1a) Jos tekstin tulkinnassa ei oteta huomioon esimerkiksi sen kirjoittajan käyttämiä kirjallisia tehokeinoja, aikakautensa kulttuurin piirteitä ja Raamatun tapauksessa myös tekstin asemaa kaanonin kokonaisuudessa, tulkinnat menevät herkästi hakoteille. Dawkins vetoaa muistaakseni mm.siihen, että Raamatussa lukee, että ”vain hullu sanoo, että Jumalaa ei ole”. Ja väittää uskovien olevan tämän perusteella jotenkin velvoitettuja pitämään ateisteja typerinä tai mielenvikaisina. Juuri tämän tyyppiset väitteet, joissa väitetään luettavan ”Raamattua niin kuin se on kirjoitettu”, mutta ei lainkaan oteta tai haluta ottaa huomioon tekstin luonnetta tai ymmärretä uskonnollisen kielen erityislyonnetta, johtavat hakoteille. (Kohtaan työssäni jatkuvasti aika lailla tämän tyyppisiä kysymyksenasetteluita, kun hartaat uskovaiset tekevät vahvoja päätelmiä 1700-luvun raamatunkäännöksistä eivätkä suostu huomaamaan, että jo kieli on muuttunut 300 vuoden aikana). Tämä pohdinta on kaikkien humanististen tieteenalojen peruskauraa.

      (1b) Vasta tämän jälkeen tulee kuvaan mukaan Raamatun kaltaisen uskonnollisen kirjakokoelman tekstien uskonnollinen/hengellinen ulottuvuus. Ja saarnatuolikäytössä käytetään edellistä tasoa eri tavoin. (Ei tästä sen enempää, koska kysymys on tiedon ja koulutuksen soveltamisesta. Teologi voi olla vakaumukseltaan ateisti, helluntailainen tai luterilainen kuten yhteiskuntatieteilijä olla kommunisti tai KD-läinen. Ja vakaumuksellinen Natoon liittymisen kannattaja tai vastustaja).

      (2) Mikä tahansa Raamatun teksteistä niitä luettaessa tehtävä tulkinta ei ole yhtä oikea. Tulkintojen perustelut ratkaisevat. Jokainen teologi tietää, että monia tekstejä voidaan tulkita ja on tulkittu monella tavalla. Kristityt ovat vuosituhansien ajan tienneet ja myös hyväksyneet tämän, vaikka oman oikeassa olemisen korostaminen on usein mennyt överiksi. Minä en väitä omaavani Raamatun oikeaa tulkintaa. Mutta minulla on halu puolustaa kristillistä uskoa silmissäni ilmiselvästi vääriä tulkintoja ja virheellisiä, joskus poleemisen vihamielisiä, väitteitä vastaan. Ei siksi, että ne poikkeavat omistani vaan siksi, että ne ovat sen tiedon, taidon ja kokemuksen vastaisia, joka minulla itselläni on.

      (3) Lopuksi. Jehovan todistajille on tyypillistä taitava tekstiyhteyksistään irroitettujen sitaattien ja tietoisen tarkoitushakuisesti käännettyjen raamatunkohtien käyttö. Tästä kootaan palapeli, jonka osat yhdistää kokonaisuudeksi järjestön oppi, tiettyjen keskeisten kristillisen uskon opinkohtien torjunta tai uudelleen tulkinta. Minusta kovin monen ateistin, esim. Dawkinsin, raamatuntulkinta on hyvin samanlaista (Raamatun kääntämistä lukuun ottamatta). Pyrkimyksenä on osoittaa uskon naurettavuus, irrationaalisuus ja moraalittomuus. Miksi näin, siihen on olemassa varmasti eri vastauksia ja erilaisia intressejä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      ”os tekstin tulkinnassa ei oteta huomioon esimerkiksi sen kirjoittajan käyttämiä kirjallisia tehokeinoja, aikakautensa kulttuurin piirteitä ja Raamatun tapauksessa myös tekstin asemaa kaanonin kokonaisuudessa, tulkinnat menevät herkästi hakoteille.”

      JUURIKIN NÄIN JA SIKSI TULKINNAT JOTKA OVAT TOTALISESTI SYRJÄYTTÄNEET HEPREALAISTEN RABBIEN OMAT (ETENKIN KABBALISTISET) NÄKEMYKSET HEIDÄN OMAN KULTTUURINSA TEKSTISTÄ OVAT MONIN OSIN MENNEET TÄYSIN HARAKOILLE.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Marko Sjöblom sanoo:

      Seppo H. Kabbalalla ei minun ymmärtääkseni ole kovinkaan paljon tekemistä vakavasti otettavan raamatuntulkinnan kanssa. Muun muassa siitä syystä, että nuo tulkinnat ovat myöhäisempiä kuin itse Raamatun tekstit. Ja asemoituvat juutalaisuuden piiriin siltä ajalta kun kristinusko ja juutalaisuus olivat jo eriytyneet toisistaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Charlotta Lindfors sanoo:

    Kaikki Jumalasta kerrottu on ihmisten kirjoittamaa. Jumalasta ei tiedetä mitään. Niinpä ihminen kirjoittaa niin kuin Jumala olisi parempi/pahempi versio ihmisestä. Jumala ei kirjoitusten mukaan ole hyvä tai paha, vaan sekä että (ihmisen kuva). Jumalakin ulkoisti pahuuden saatanalle, omalle pimeälle puolelleen. Jeshuaakin koetteli saatana (Jumalan lähettämä). Saatana suututti Jumalan (itsensä) suorittamalla väestönlaskun (varokaa). Uskovat jatkavat tätä. Kun he lankeavat, he syyttävät saatanaa (Jumalaa). Muutenkin pahuus ulkoistetaan. Mutta kun ihminen tekee hyvää, se on hänen oma ansionsa. Hyvyyden ja pahuuden ero ei ole Jumalan ja ihmisen välillä, vaan ihmisen sisällä. Joskus valittavissa, joskus vietävissä.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Reijo Mänttäri sanoo:

      Charlotta,

      Ei ole eroa hyväksyäkö Jumalan ilmoitus vähän vai paljon, jos ei ota Häntä vastaan, asumaan itseensä sisälle, eli Jeesus meissä ja me Jeesuksessa.

      Tämä on Raamatun, Jumalan sanaa. Ei sitä tarvi uskoa vähän eikä paljon. Siinä on kuitenkin tämän ja ikuisen elämän lupaus. Olen sen henkilökohtaisesti kokenut, mikä kokeminen alkoi, kun halusin alkaa seurata Jeesusta v. 1956, 10-vuotiaana.

      Raamattu on täynnänsä varoittavia esimerkkejä, kuten Daavidin väenlasku täi hänen lankeamisensa jne. jne.

      Vain pieni osa Israelilaisia pelastui, matkalla Kaanaaseen, vaikka he elivät ihmeitten keskellä. Tottelemattomuudesta on kysymys, siis ihmisen tottelemattomuudesta. Se on kuitenkin ihmisen oikeus, tehdä niinkuin haluaa ja vastustaa mitä haluaa!!!

      2. Piet. 1.16 vakuuttaa: ”Me emme ole seuranneet viekkaasti sommiteltuja taruja, tehedessämme teille tiettäväksi Herramme Jeesusksen Kristuksen voimaa ja tulemusta, vaan me olimme sen omin silmin nähneen, Hänen valtasuuruutensa.

      1:20, Raamatusta, mitä se on, eli onko se ihmisen kirjoittama: ”Tietäkää ennen kaikkea se se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenkään omin neuvoin selitettävissä”.

      1:21, vahvistus siitä, mikä on ollut ihmisen vaikutus, osuus: ”Sillä koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen (Jumalan tiedotuskanava täällä ajassa.) johtamina ihmiset ovat puhunee sen mikä saivat Jumalalta.” Vt. Gal. 1:

      11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;

      12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.

      Tämä ei ollut mikään Paavalin erikoiskokemus, vaan se oli tila ennen Paavali ja hänen jälkeensä, aina meidän päiviimme asti.

      Miksi sitten sinä väität muuta? Siksi, ettet ole mitään kokenut, vai oletko kokenut, hyljännyt sen ja polkenut Kristuksen jalkoihisi? (Ei näin tarvi olla kohdallasi. Se on kyllä erittäin yleinen tausta, kun Raamattua halveksitaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Ari Pasanen sanoo:

    Marko Sjöblom:””Jehovan todistajien logiikkaan, joka on lähtökohtaisesti –…….. harhautunutta: jotenkin kliinisen tunteeton jumalakuva,””

    Mielenkiintoinen ”purkaus toiseen uskontokuntaan, kannattaisi miettiä millainen oman uskontokunnan ”logiikka” on, onko se todella empaattinen vai tunteeton jumalakuva, siis mietitäämpä mikä on luterilaisuuden perusta- itselle saatu armo kaikista synneistä, siis jo tehdyistä ja tulevistakin, siis milloin olisin kuullut toisenlaista tulokulmaa luterilaisilta eli edes hiukan niiden puolelta katsoen jotka kärsivät synneistä joita nämä armon omaavat tekevät, onko tosiaan niin että nyt Jumala olisi jättänyt lähimmäiset ”hunnigolle” ja keskittynyt vain syntisiin armahtaen ilman rajaa?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Milloin olisin kuullut toisenlaista tulokulmaa luterilaisilta?” Uskallan väittää, että olet kuullut useinkin, mutta et ole ottanut kuuleviin korviisi. Sen verran olet näilläkin sivuilla ollut kykenemätön ymmärtämään toisten viestejä, Ari Pasanen. Lainaan kuitenkin luterilaisen kirkkomme kristinoppia vuodelta 1948: ”PARANNUS. Taivaallinen Isä odottaa, että herätetty ihminen kääntyy hänen puoleensa ja tunnustaa hänelle syntinsä. Herätetty ihminen pyytää niitä Kristuksen tähden anteeksi ja anoo voimaa luopua niistä. Näin hän tekee pareannksen.”

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Martti Pentti eihän täällä kukaan ”teistä” puhu synneistä kärsineen asiaa, vaan koko ajan kuinka itse, minä minä, saan synnit anteeksi ja onhan vielä perisyntioppi joka ylittää mainitsemasi pyynnön voimasta luopua synneistä, ei perisynti peikkoa mikään tai kukaan voita?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Marko Sjöblom sanoo:

      Ari. Martti Pentti vastasi hyvin. Sielunhoidossa kohtaamme koko ajan niitä, jotka kärsivät. Muun muassa toisten (ja omista) synneistä. Näistä kohtaamisista ei kuitenkaan puhuta , koska ne ovat vaitiolovelvollisuuden piirissä. Ja toisia autetaan ainakin meidän seurakunnassamme monin eri tavoin. Vain murto-osa lähimmäisten auttamisesta tulee tilastoiduksikin. Olen joskus kiteyttänyt, että ”syntien anteeksi antamus ei tarkoita, että synti on luvallista”. Koko kristillisyys ei pelkisty syntien anteeksi uskomiseen, mutta jos se otetaan pois kristinuskosta, kaikki romahtaa.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Marko Sjöblom et tunnu ymmärtävän mitä toin esille ”tunteeton jumalakuva” sitaatin kautta, siis kun luterilaisuuden julistus on kokonaan juuri omien syntien anteeksisaamisessa, niin silloin lähimmäisten kärsimykset syntien seuraamuksista on piilossa vai missä julistetaan mitä seuraa mistäkin synnistä?

      Armo on kerta luontoinen ja koskee vain ennen tehtyjä syntejä, siis totta on että luterilainen ns ”kristillisyys” romahtaa juuri tuohon varsinkin kun uskotaan perisynnin harhaoppiin, ei uskota Jumalan voimaan ja eletä uskossa vaan eletään epäuskossa kun ajatellaan ei Jumala voi puhdistaa kaikista synneistä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Jatkampa vielä Marko Sjöblomille seuraavalla sitaatilla Jeesukselta:

      39 Ja Jeesus sanoi: ”Tuomioksi minä olen tullut tähän maailmaan, että ne, jotka eivät näe, näkisivät, ja ne, jotka näkevät, tulisivat sokeiksi”. 40 Ja muutamat fariseukset, jotka olivat siinä häntä lähellä, kuulivat tämän ja sanoivat hänelle: ”Olemmeko mekin sokeat?” 41 Jeesus sanoi heille: ”Jos te olisitte sokeat, ei teillä olisi syntiä; mutta nyt te sanotte: ’Me näemme’; sentähden teidän syntinne pysyy”.(Joh.9)

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Kun luterilaisuuden julistus on kokonaan juuri omien syntien anteeksisaamisessa, niin silloin lähimmäisten kärsimykset syntien seuraamuksista on piilossa vai missä julistetaan mitä seuraa mistäkin synnistä?” Minua hämmästyttää sinun saamasi kuva luterilaisesta julistuksesta, Ari Pasanen. Olen koko elämäni ollut luterilaisen lähetystyön piirissä. Sitä työtä on aina tehty ja tehdään edelleen kärsivien lähimmäisten auttamiseksi ja synnin seuraamusten korjaamiseksi.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Paukkunen sanoo:

      Pasanen, ”Armo on kerta luontoinen ja koskee vain ennen tehtyjä syntejä…”

      Tullaan uskoon, ja ollaan sen jälkeen synnittömiä? Uskoon tullut ei enää koskaan tee syntiä?

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kari Roos sanoo:

    Antero,

    Kristinusko perustuu Jeesukseen. Ilman Häntä ei olisi kristittyjä. Jeesus taas teki ihan päinvastaisia asioita mistä sinä kerrot, paransi, herätti kuolleista, antoi anteeksi, otti lapsia luokseen… Hän sanoi myös, että Hän on yhtä Isän kanssa. Miten tämä sopii yhteen väitteittesi kanssa?

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Kolminaisuus-opin mukaan Jeesus on ihan se sama Jumala kuin mikä Vanhassa testamentissa lahtasi Egyptin esikoisia. Jokin tässä kristittyjen logiikassa nyt mättää…

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Niin, loogisesti ajatellen jossain on jotain hämärää, mutta kenen logiikka on pettänyt ja missä vaiheessa? Jeesuksen? Jumalan? Juutalaisten tai kristittyjen? Vaiko ateistien? En osaa sanoa. Tätäkin asiaa lienee puitu jo kristinuskon synnystä lähtien ja selitelty monin tavoin, mutta mikä lie se oikea selitys? Jostain syystä asiaa ei kuitenkaan taideta kysellä UT:n kirjoituksissa. Osaako joku selittää, miksei?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Vai onko kysymys herännyt vasta ihan viime aikoina?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Reijo Mänttäri sanoo:

      Seppo, mättääköhän?

      Kun ihmisten pahuus nousi taivaaseen asti, Jumala käski Nooan saarnata yli sadan vuoden ajan parannuksesta ja pelastuksesta. Käski, koska Jumala katui koskaan luonneensa ihmisen. (Voit luottaa, ettei tässä ole kysymys inhimillisestä ”potutuksesta”, koska Hänen ajatuksen ovat niin paljon korkeammat kuin taivas on maata. )

      Myös Sodoma-Gomorran tuho oli erittäin armelias.

      Kummatkaan tuhoamiset, eivät olleet Jumalalle mieleen ja Hän niistä halusi järjestää halukkaille ulospääsyn ja ilmoitti siitä.

      Jumala ilmoitti ja ensimmäiselle ihmisparille mitä seuraa Jumalan seurassa ja mitä seuraa Saatanan seurassa. Sitten jopa Kainia hän varoitti toteuttamasta omaa vapaata tahtoa.

      Näitä ei tätä vapaata tahtomista tuhoutua et näköjään halua ymmrätää, vaikka se tuontuostakin on ilmoitettu.

      Kyllä kummassakin tuhossa kuoli lapsia. Sinua näin jälkipolttoisesti valituttaa Jumalan ”sadistisuus”. Lasten osa näissä ja kaikissa tuhoutumisissa on paras, täydellinen pelastus, ikuinen seura Jeesuksen kanssa.

      Lapset kärsii hyvissä ja huonoissa oloissa. Se loppuu Jumalan armosta, joko että hän ottaa vastaan tarjotun pelastuksen tai kuolee ennen sitä. Fyysinen on ajallista, sitä mikä silmään näkyy. Se mikä ei näy on iankaikkista ja.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Kari, siksei, että kolminaisuusoppi ei ehken ole oikea ja siksei, että Jeesuksen Isä ei välttämättä ollut Vanhan testamentin Jahve, jota hän piti isänä Perkeleenä: Johanneksen evankeliumi: 8:44 ”Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti…jne,”

      Ko Johanneksen luvussa hän tekee eron oman isä Jumalansa ja Abrahamin lasten isä jumalan välille. Jälkimmäisten eli Abrahamin isä, siis Jahve, oli Jeesuksen tarkoittaman perkele. Siksi Jeesus ei mainitse Jahvea Ut:sa kertaakaan suoraan ja positiivisesti.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      ”Myös Sodoma-Gomorran tuho oli erittäin armelias.”

      Juu, sikiöiden ja lasten palaminen elävältä hirveissä tuskissa oli e r i t t ä i n armeliasta koska pääsivät Sinun mielestäsi ehkä sitten taivaaseen, no Raamattu ei heidän loppusijoituspaikastaan puhu mitään.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Selityksiä/tulkintoja on monenlaisia, kuten Sepon ja Reijon kommenteista huomaamme…

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kosti Vasumäki sanoo:

      Seppo, viittaat tuohon Johanneksen evankeliumiin, jossa Jeesus keskusteli juutalaisten kanssa, jotka uskoivat häneen. Kun puhe kääntyi siihen, että totuus tekee heidät vapaiksi, niin senjälkeen keskustelun luonne muuttui kärjekkääksi. Tuossa yhteydessä Jeeus totesi ”heidän olevan isästä perkeleestä, joiden himoja he tahtoivat noudattaa.” Saatanan Jeesus sanoo olleen murhaaja alusta asti…jne. Tässä yhteydessä kannattaa kiinnittää huomio noihin kolmeen sanaan – ”murhaaja alusta asti.” Mitä tästä voi sitten päätellä? Sen, että Perkeleellä on ollut nimenomaan alku. Jumala on sensijaan ollut aina.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antero Syrjänen sanoo:

      Kari, Jumala kertoo Raamatussa olevansa muuttumaton. Samoissa luvuissa kerrotaan Jumalan raakalaismaisesta luonteesta.

      Joko Jumala valehteli olevansa muuttumaton tai sitten hän on muuttumaton. Kumpi lukitaan?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antero Syrjänen sanoo:

      Reijo Mänttäri: ”Jumala käski Nooan saarnata yli sadan vuoden ajan parannuksesta ja pelastuksesta.”

      Tämä on yksi yleisimmistä uskonnollisista virheellisistä käsityksistä. Jumala ei missään kohdassa Raamatussa käske Nooaa saarnaamaan yhtään mitään. Päinvastoin Jumala kertoo Nooalle ykskantaan, että tämä on päättänyt murhata kaikki paitsi Nooan ja tämän perheen. That’s it.

      Raamatusta ei siis löydy edes mitään perusteita sille, että Nooa olisi saarnannut pelastuksesta tai parannuksesta. Jumala oli jo päättänyt murhata kaikki muut, mitään pelastusta ei ollut eikä siten syytä saarnata sellaisesta.

      Se, että Nooaa kutsutaan myöhemmin Raamatussa vanhurskauden saarnaajaksi, ei kerro sekään mitään mistään pelastuksesta tai sen mahdollisuudesta. Kyse on tietynlaisten uskovien toiveajattelusta siitä, että Jumala olisi muka ollut armollinen vedenpaisumuksessa ja antanut ihmisille mahdollisuuden. Ei ollut, eikä antanut.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Seppo Heinola sanoo:

      Kosti, Jahve demiurgina ei ole ollut aina. Demiurgi oli Nimettömän jumaluuden aikaansaama. Vt:n Jahven raakalaismaisuuden huomasivat jo varhaiset gnostikot. Monet kristityt eivät ole huomanneet vieläkään. Jeesuksen abba ei välttämättä ollut Jahve.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Marko Sjöblom sanoo:

      Antero. Se, että Jumala on ikuinen ja muuttumaton, koskee kristillisen ymmärryksen mukaan Häntä iankaikkisuudessa. Tämä ikuinen ja muuttumaton Jumala tuli kuitenkin ihmiseksi Jeesus Nasaretilaisessa, kärsi ja kuoli sekä nousi ylös kuolleista. Tätä Jumalan muuttumattomuuden ja ikuisuuden sekä Jeesuksen, tosi Jumalan ja tosi ihmisen, muutoksen alaisen elämän välisen suhteen pohdinnasta syntyi koko kristillinen teologia. Tämä paradoksi on kiistetty tai kiistetään vain kristinuskon marginaalissa elävissä ryhmissä tai kristillisperäisissä (uus)uskonnoissa.

      Seppo H:lle vain se, että puheet ”demiurgeista” kuuluvat gnostilaisiin systeemeihin, eivät kristinuskoon.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Charlotta Lindfors sanoo:

    Jos kerran ”Kristuksen” voi polkea jalkoihinsa, kannattaa se tehdä ”Perkeleelle” (en kirjoittaisi isolla). Niin helppoa se on.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Kari Roos sanoo:

    Antero on taas oikeassa siinä, että usein juuri ne, jotka sanovat lukevansa Raamattua ”niin kuin se on kirjoitettu”, vaivihkaa lisäävät omissa ajatuksissaan jotain, mitä ei ole kirjoitettu.

    Mitä sitten tarkoitetaan sillä, että Jumala on muuttumaton? Me ihmisetkin olemme ”muuttumattomia” siten, että olemme alusta loppuun sama ihminen. Silti ajatuksemme ja näkemyksemme voivat matkan varrella muuttua.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Eikö Jumala ensin katunut tehneensä ihmiset ja jonkin ajan kuluttua Hän katui tuhoamistaan… Jumalan mieli siis muuttuu… Ainakin Raamatun mukaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Jos ei VT:n Jahve olisi Jeesuksen Isä, voisimme olettaa, että Hän olisi selkeästi siitä varoittanut. Nyt Hän sen sijaan siteeraa kirjoituksia ja täyttää niitä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antero Syrjänen sanoo:

      Niin, mutta kyllähän siinä Jumalan oletettu kaikkivoipaisuus käsitteenä kärsii, jos hänelle maalaillaan tuuliviirin mielenlaatua.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Martti Pentti sanoo:

      ”Jumalan oletettu kaikkivoipaisuus käsitteenä kärsii, jos hänelle maalaillaan tuuliviirin mielenlaatua.” Ihmisen maalailemat jumalakuvat on tuomittu aina kärsimään. Eipä Jumala muutoin mikään Jumala olisikaan.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Charlotta Lindfors sanoo:

    Tuliko Jeshua siis korjaamaan isänsä virheet ?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Reijo Mänttäri sanoo:

    Kari Roos,


    Nyt muodostunut tai aina ollut ymmärtäjien rintama, edustaa suurta tietämystä Kirjoitusten ulkopuolelta. Oletko sinä Kari Roos liittynyt tähän pelkästään ”paljastaaksesi” minut yhdeksi teistä. – Edustan sitä ”Kastajaliikettä” mikä alkoi v. 30 Jerusalemissa ja mikä liike lähti Jerusalemista kun he saivat (saimme) Voiman korkeudesta, eli Pyhän Hengen kasteen. Tämä liike alusta lähtien oli vähintään yhtä puutteellinen kuin ne Seurakunnat joiden juuret ovat tähän Hengen vuodatukseen. Ilmeisesti kannusta Anteroa samaan nk. helluntalaisvastaisuuden rintamaan, kuin mihin katson sinunkin kuuluvan. Tämä ei ole harvinainen eikä iso juttu ja ikäänkuin sallin toimintasi, vaikkei se tietystikään ole minun vallassani.

    ”Jumalan mieli siis muuttuu”- raamatullisuutesi kertoo, että olet ymmällä kenen leirissä seisot, eli Taivaaseen menevien vai laveaa tietä kulkevien. ”Te eksytte, koska ette tunne Kirjoituksia ja Jumalan Voimaa”.

    Seppo,

    tämä sinun jahve-juttusi on todella vain sinun ymmärryksesi tuote, johon, eli omaan ymmärrykseen ei nojauduta, kun taivaallisista puhutaan. Vaikka tämä itseymmärrys on kehotettu Raamatussa pitämään erossa, niin sinä niinkuin RKK, eli paavin kirkko on tehneet asiasta perustan jolle rakentaa. RKK:lla on jopa virallinen oppi omasta ymmärryksestä, mikä kumoaa Kirjoitukset, jos eroaa niistä. – Koko ajan on ilmeistä, että hallitset siivuja, jotka Raamattua lukemattomalle vaikuttavat ”pyhiltä”. Tämäkin jahvetulkintasi ei ole mihinkään eikä millään tavalla ryhmiteltävissä Ylhäältä tulevaan viisauteen, vaikka esim. Kari Roos, näkee minun perusteluni olevan näitten juttujesi kanssa jotenkin rinnastettavissa. 


    Sivuuttelet vastauksiani, jotka ovat tiukasti kohdistettu kysymykseen ”pikkulasten kidutus”. Toistan kuitenkin. Lapset ovat ja olivat parhaimmassa osassa. Se, että aborteissa, Sodoman tulikivisateessa, Thaimaa-Indonesia-Intia alueen tsunamissa ja kun torni Siiloassa kaatui jne., esimerkkeinä, joita vähintään yhtä tuskallisia on koko ajan meneillään. Tähän liitän kuvaamaan tuskaa hyljätyt lapset kaikkialla maailmassa, joita elää viemäreissä suhteellisen hyvien olosuhteitten keskellä. Mikä näissä on sellaista tuskaa, mistä kukaan ihminen säästyisi tai että Jumala voisi rajaa lapset pois tällaisesta? Jumala on asettanut ajallisen ja ikuisuuteen vaikuttavat lait. Ikuisuuteen, täydelliseen olotilaan vaikuttavan lainalaisuuden vaikuttavuuden koskien lapsia, on Jumala sanoittanut: ”Senkaltaisten on Taivasten Valtakunta”. Lapset ainakin ovat lasten kaltaisia. Kun ihmiset kiduttavat uskovaa tai taivaskelpoista lasta ja he kuolevat, niin heillä alkaa tila ilman aikaa, jossa mikään maallinen ei edes yllä ajatuksiimme, niinkuin ei Taivaan kokemustaso yllä täällä ajalliseen statuksemme tietouteen.

    Mitä ihmistä hyödyttää, vaikka hän voittaisi omakseen koko maailman, eli sen mitä Jeesukselle Saatana tarjosi, mutta tuhoaisi ikuisuusosansa. Eli jalka- tai käsipuolena, epämuodostuneena fyysisesti tai henkisesti kuoleman kohtaava unohtaa kaiken siihen astisen, ainakin kärsimykset, koska hän kuoli lapsena tai lapsen kaltaisena. Tämä on enemmän kuin armeliasta. Etsi Herraa silloin kun Hänet löytää voit, niin koet kaikkeen vastauksen.

    Heikko riuhtaisu on, ”Jeesuksen abba ei välttämättä ollut Jahve”. Merkityksetöntä, vaikka millä perusteella!

    Antero,

    Koko kertomus Nooasta ja vedenpaisumuksesta kertoo Jumalan toistuvasta ”saarnasta”, myös Nooan kautta. Kun Jumala päättää, niin hän on näissä raikaisupäätöksissäänkin armelias ja se esiintyy jo Paratiisista, Kainista lähtien. Kirjoituksissa kaikkialla on toistaen ilmoitettu mitä seuraa mistäkin. Tämä kaikki on koko ajan toteutunut, niin hyvät kuin pahat seuraamukset. Raamatusta löytyy ainoastaan peruseita, että Hän on ilmoittanut/saarnanut/saarnauttanut koko jutun ja koko ajan seuraamuksineen. – Ihmettely kesken kaiken esim sinulle ja Sepolle: mitä Raamattua te oikein luette, koska koko ajan vetoatte Raamattuun ja päättelytätte, että kaikki on ristiriitaista. Sinä Antero kuitenkin myönnät, että Nooaa kutsuttiin ”vanhurskauden saarnaajaksi”, mikä on sama kuin olla todistus – todistaja Jumalasta. Kaikki, kokonaisuus todistaa, saarnaa Jumalan käskyistä, ohjeista ja niiden noudattamisen seuraamuksista.

    Charlotta,

    Olet erinomaisen paljon eri sivulla. Jumalan Pojan jalkoihin polkeminen on Hänen hylkäämisensä ja oskee tässä Raamatunkohdassa juuri häntä, joka on ensin saanut maistaa tulen Maailman hyvyyttä. Kun tullaan uskoon, seurataan Jeesusta ja Hän polkee Saatanan jalkoihinsa. Kun uskostaan luopunut polkee Jumalan Pojan jalkoihinsa, se kertoo täydellistä, näkyvää Jeesuksen tarkoituksellista hylkäämistä, mikä on yhtäkuin Pyhän Hengen pilkka/ paatumus.

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Reijo Mänttäri kovin tuot esille ”oikeaa” uskoasi, siis kuinka sovitat uskoontulosi Jeesuksen sanoihin, kuinka kymmen vuotias voi tehdä parannuksen ja luopua kaikesta ja lähteä seuraamaan Jeesusta?

      Tiedän ettet ”pidä” uskoontulosi kyseenalaistamisesta, mutta eikö olisi rehellistä selvittää evankeliumin tekstien pohjalta kuinka kymmen vuotias voi tulla uskoon?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Mistähän luit ”helluntailaisvastaisuuden”? Sellaista en nyt kyllä ajatellut. Olen vain huomannut, että monet lukevat Raamattua ikään kuin rivien välistä ja lisäävät oman liikkeensä mukaisia merkityksiä puheisiinsa ja kirjoituksiinsa. Olen kyllä usein tullut ajatelleeksi, että helluntailaisten UT on lyhennetty pelkäksi Apostolien teoiksi ja niistäkin vain muutamaksi alkuluvuksi. Sinne te ainakin aina palaatte. Minulle kyllä riittää Jumalan armo Jeesuksessa, yksi usko, yksi kaste ja Pyhän Hengen osallisuus.

      Entä mistä tulee ajatus, etteikö Raamattua saisi edes pyrkiä ymmärtämään? Emmehän me tietenkään ihan kaikkea voikaan ymmärtää, taivaallisista asioista kun on kyse. Mutta mitähän varten kaikki Raamatun selitykset ja opetukset sitten ovat? Mistä erottaa Hengen antaman ja oman mielen tuottaman ymmärryksen? Eikö meidän elämäntehtävämme ole Raamatun sisäistäminen ja eläminen sen mukaan? On vaikea sisäistää sellaista, mitä ei ymmärrä. Minä ainakin ihan vilpittömästi haluaisin ymmärtää enemmän. Siksi kyselenkin.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Ari Pasanen sanoo:

      Kari Roos mitä sinulle kertoo Jeesuksen sanat:

      Matt. 11:25 Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.

      Voiko siis ihminen omalla ”viisaudellaan ja ymmärryksellään” ymmärtää evankeliumia?

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Kari Roos sanoo:

      Ari,

      Kysyinkin, että mistä erottaa Hengen antaman ymmärryksen ja oman mielen tuottaman ymmärryksen. Emmeköhän me kaikki kristityt ole jossain määrin niitä lapsenmielisiä Jeesukseen uskoessamme.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Charlotta Lindfors sanoo:

      Paatuneet tuomitsijat eivät seuraa opettajaansa, vaan ottavat ”oikeuden” omiin käsiinsä.

      Ilmoita asiaton kommentti
    • Antero Syrjänen sanoo:

      Reijo, aina kun kerrot jollekin, edes itsellesi, että Nooa saarnasi pelastuksesta ennen vedenpaisumusta, tai että sillä olisi ollut edes mitään merkitystä, valehtelet sekä itsellesi ja muille.

      Siellä se Raamatussa seisoo. Että ei ollut mitään saarnattavaa tai pelastusta.

      Fundamentalistisuus vain valitettavasti elää epärehellisyydestä.

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Antero Syrjänen

    Olen 70-luvun lopulla syntynyt nuori mies läntisestä Suomesta. Perheeseen kuuluu vaimo ja muutama pörröinen lemmikki. Synnyin Jehovan todistaja -sukuun ja -perheeseen. Blogeissani tulen käsittelemään, ainakin aluksi, elämää Jehovan todistajien maailmassa ja ympäristössä. Jos haluat kysyä todistajuudesta (tai ottaa muuten yhteyttä) yksityisemmin, sähköpostiosoite on: tantero.syrjanen@gmail.com