Uskotko ylösnousseeseen Kristukseen kuten kirkko opettaa, vai jotenkin muuten?

Ilmaisuna sana kristitty tarkoittaa henkilöä, joka uskoo Jeesus Nasaretilaisen olevan ylösnousut Kristus. Messias josta Israelin profeetat kertovat.  Ellei näin usko, voi olla vain nimellisesti kristitty.

Toisinaan kuulee sanonnan: ”Uskon kyllä Jumalaan, mutta en niin kuin kirkko opettaa.”

Tästä voisi tehdä kaksi erilaista päätelmää: Joko henkilö ei tiedä miten kirkko opettaa Jumalasta, tai sitten henkilö tosiaan uskoo Jumalasta toisin, eikä siis ole kristitty.  Kolmas vaihtoehto olisi että henkilö kokee olevansa joistakin opinkohdista erimieltä.

Tässä tilanteessa olisi hyvä kysyä uskooko henkilö kuitenkin Kristuksesta kuten kirkko opettaa. Tällöin hänelle annetaan tilaisuus kysyä miten kirkko opettaa Kristuksesta. Vastauksen ydinkohdat löytyvät jo uskontunnustuksesta.

Tämän syvemmälle ei välttämättä tarvitse mennä ellei henkilö tartu asiaan lisäkysymyksillä.  Jos lisäkysymyksiä tulee, eikä itse osaa tarkasti vastata, voi henkilöä opastaa lisätietojen ääreen. Muussa tapauksessa voi yksinkertaisesti toivottaa mukaan seurakuntaan kuulemaan lisää.

Kirkkoon kutsumisessa on hyväksi käyttää matalaa kynnystä. Matala kynnys ei kuitenkaan tarkoita opillista hämärtämistä.  On syytä tuoda selkeästi esille että kirkko ja paikallinen seurakunta ovat tunnustuksellisia yhteisöjä jotka uskovat ylösnousseeseen Kristukseen.

Kristus jätti meille kristityille viestikapulan kuljetettavaksemme. Tehtävänämme on tehdä kaikki kansat hänen opetuslapsikseen. Tämä kehotus koskee myös omaa kansaamme. Kristuksen lähetyskäskyyn liittyy myös kehotus opettaa myös uusia kristittyjä noudattamaan kaikkea sitä mitä Kristus on käskenyt opetuslastensa noudattaa.

Meidän on syytä pitää mielessämme myös etiopialaisen hoviherran vastaus Filippokselle tämän kysyessä ymmärtääkö hän lukemaansa Jesajan kirjan kohtaa: ”Kuinka ymmärtäisin, kun kukaan ei minua neuvo.” (Apt. 8:31)

Kuinka voisimme jättää kaiken sen varaan, että ihmiset kyllä itse löytävät vastaukset? Kuinka voisimme jättää kertomasta Jumalasta, Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä? Kuinka voisimme jättää kertomatta kristillisestä seurakunnasta Kristuksen ruumina, syntien vanhurskauttamisesta ja iankaikkisesta elämästä?

 

Edellinen kirjoitukseni:  https://www.kotimaa.fi/kansankirkon-perinnonjakajat/

  1. ”Jehovan todistajat torjuvat kristillisen opin Jeesuksen jumaluudesta ja hyökkäävät säännöllisesti sitä vastaan lehtiensä palstoilla. Raamatussa on kuitenkin muutamia hyvin mielenkiintoisia tähän kysymykseen liittyviä kohtia, joiden pitäisi olla Jumalan nimeä rakastaville Jehovan todistajille erityisen tuttuja. Mooseshan kysyi Jumalan nimeä seuraavasti: “Kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille, että heidän isiensä Jumala on lähettänyt minut heidän luokseen, he kysyvät minulta: ‘Mikä on hänen nimensä?’ Mitä minä heille silloin sanon?” Jumala sanoi Moosekselle: “MINÄ OLEN SE JOKA OLEN.” Hän sanoi vielä: “Näin sinun tulee sanoa israelilaisille: ’MINÄ OLEN on lähettänyt minut teidän luoksenne.’” (2. Moos. 3:13–14) Kun Jeesus sitten keskusteli juutalaisten kanssa, hän sanoi heille: ”Ellette usko, että MINÄ OLEN SE JOKA OLEN, te kuolette synteihinne…Sitten kun olette korottaneet Ihmisen Pojan, te ymmärrätte, että MINÄ OLEN SE JOKA OLEN…Totisesti, totisesti: jo ennen kuin Abraham syntyi – MINÄ OLEN.” (Joh. 8:24,28,58) ”(lainaus Hyviä Uuutisia.com-sivustolta)

    • heikki mujunen: ”14) Kun Jeesus sitten keskusteli juutalaisten kanssa, hän sanoi heille: ”Ellette usko, että MINÄ OLEN SE JOKA OLEN, te kuolette synteihinne…Sitten kun olette korottaneet Ihmisen Pojan, te ymmärrätte, että MINÄ OLEN SE JOKA OLEN…Totisesti, totisesti: jo ennen kuin Abraham syntyi – MINÄ OLEN.”

      Alkukielen teksteissä ei tässä kohdin viitata siihen, että Jeesus olisi sama kuin Kaikkivaltias Jumala JHWH/Jehova/Jahve. Jeesus sanoo vastustajilleen, että ”tulette kuolemaan synneissänne, jos ette usko että minä olen” (= jollette usko kuka minä olen). Viittaa sillä tietysti lunnaisiin ja ennustuksiin Messiaasta.

      Että Jeesus ja Jehova ovat eri persoonia, ja Jeesus Jehovalle alisteinen, tuo selvästi myös esiin viittaamasi Johanneksen 8. luvun jakeet 27-29 (uusi kirkkoraamattu): ”27 He eivät ymmärtäneet, että Jeesus puhui Isästä. 28 Niinpä Jeesus jatkoi: ”Sitten kun olette korottaneet Ihmisen Pojan, te ymmärrätte, että minä olen se joka olen enkä tee mitään omin neuvoin, vaan puhun niin kuin Isä on minua opettanut. 29 Hän, joka lähetti minut, on minun kanssani. Hän ei ole jättänyt minua yksin, koska minä teen kaiken hänen mielensä mukaan.”

      Toisaalta, aina kun Jeesuksesta puhutaan, sisältää se myös viittauksen Jehovaan. Hepreankielessä kun nimi Jeesus tarkoittaa: Jehova/Jehovassa on pelastus.

      heikki mujunen: ”Jehovan todistajat torjuvat kristillisen opin Jeesuksen jumaluudesta ja hyökkäävät säännöllisesti sitä vastaan lehtiensä palstoilla.”

      Alla linkeissä Jehovan todistajien Raamaunmukaisia opetuksia Jeesuksesta Kristuksesta:

      http://www.jw.org/fi/julkaisut/kirjat/raamattu-opettaa/lunnaat-jumalan-suurin-lahja/

      http://www.jw.org/fi/julkaisut/kirjat/raamattu-opettaa/kuka-on-jeesus-kristus/

    • Vesa, osaatko ja millä tavoin hepreaa, arameaa ja kreikkaa? Entä osasivatko ne UM:n kääntäjät? Keitä he ovat ja osaavatko he alkukieliä?

  2. Osmo Kauppinen: ”Sitaattien tilkkutäkkiä taaskin”.

    Kyseiset sitaatit Raamatusta (Ilmestyskirjan 3:14, Kolossalaiskirjeen 1:15;16 ja 1. Timoteuksen kirjeen 2:5,6) osoittavat kuitenkin selvästi kolminaisuusopin epäraamatullisuuden.

    Matti Pulkkinen: ”Niin ikään epähistoriallinen on väite siitä, että keisari olisi johtanut puhetta Nikeassa.”

    Sitähän en sanonut, että keisari olisi johtanut nimenomaan Nikean kokousta, vaan kirjoitin: ”Sai johtaa kirkolliskokouksia jo ennen kastettaan, jonka otti vasta kuolinvuoteellaan ollessa.”

    Historiallinen faktahan on, että keisarilla oli hyvin suuri rooli, oikeastaan ratkaiseva sellainen, kolminaisuusopin läpijunttaamisessa ”luopumuksen” jälkeisen muodostuneen kirkkolaitoksen opetuksiin.

    Johanneksen evankeliumin 1:1:en kohdan ”Sanan jumallallisuudesta” kirjoitti ansioitunut tutkija ja entinen piispa ja vuoden 1992 suomalaisen kirkkoraamatun kääntäneen raamatunkäännöskomitean puheenjohtaja Aimo T. Nikolainen, ”Johanneksen evankeliumi” teoksessaan seuraavaa: ”Nämä kolme lausumaa Sanasta, Logoksesta, kuuluvat yhteen ja kuvaavat Kristuksen suhdetta Jumalaan. ’Sana’ on persoona, joka jo ajattomassa ikuisuudessa oli Jumalan luona. Se on ’Jumala’ eli jumalallinen, vaikkei olekaan sama kuin Jumala. Kreikankieli ilmaisee sen siten, että Jumalasta käytetään määräävää artikkelia, joka puuttuu Sanan määreestä ’Jumala’.”

    Matti Pulkkinen: ”Sitäpaitsi Nikean kokouksen päätökset ovat pysyneet myöhemmissä kirkolliskokouksissa.”

    Sillä taas ei kannattaisi alkaa kehuskelemaan. Kirkkohan ajautui yhä kauemmaksi pois alkuperäisestä kristillisyydestä keski-ajan inkvisitioineen ja muine kauheuksineen. Kirkolliskokouksien päätökset ovat vain ihmisten aikaansaannoksia. Totuus löytyy vain Jumalan henkeytetystä Sanasta Pyhästä Raamatusta.

    • Tuo käsite ”henkeytetty” tuntuu oudolta. Voisiko sitä vähän avata. Tarkoittaako se Jumalan kolmatta persoonaa Pyhää Henkä?

    • Osmo, kumma juttu ettet tunne Jehovan todistajien outouksia. Sen luulisi olevan itsestään selvää papille. Kuuluuhan se kuitenkin ammatilliseen sivistykseen. Vai haluatko vain kaivaa esille ja julkisuuteen näkyville opetuksen sisällön? Jos näin on niin se on hyvä. Sen verran kieroa tuo Jehovan todistajien opetus on. Se pyrkii sisään kristillisen kirkon tunnuksilla olematta kristillinen kirkko. Huijausta siis koko juttu.

    • Osmo Kauppinen: ”Tuo käsite “henkeytetty” tuntuu oudolta. Voisiko sitä vähän avata. Tarkoittaako se Jumalan kolmatta persoonaa Pyhää Henkeä ?”

      Tarkoittaa sitä, että Raamattu on kirjoitettu Jumalan toimivan voiman pyhän hengen vaikutuksesta ja ohjauksessa. Niinhän se itsekin kertoo tapahtuneen? Pyhän hengen Raamattu taas ei kuvaa olevan minkään persoonan.

      Mika Turunen: ”Sen verran kieroa tuo Jehovan todistajien opetus on. Se pyrkii sisään kristillisen kirkon tunnuksilla olematta kristillinen kirkko. Huijausta siis koko juttu.”

      ”Se pyrkii sisään” Jeesuksen ja Raamatun opetuksilla. Ei ”kirkon tunnuksilla”, jotka melko monissa suhteissa poikkeavat niistä Raamatun opetuksista. Jeesus sanoi eräässä opetuksessaan, että ”Jumalaa tulee palvoa hengessä ja totuudessa.”

    • Vesa Ahlfors: “Se pyrkii sisään” Jeesuksen ja Raamatun opetuksilla. Ei “kirkon tunnuksilla”, jotka melko monissa suhteissa poikkeavat niistä Raamatun opetuksista. Jeesus sanoi eräässä opetuksessaan, että “Jumalaa tulee palvoa hengessä ja totuudessa.”

      Semanttinen kikkailu sopii toisille kentille niin kuin jallitus jalkapalloon. Kyse on koko ajan siitä, että Jehovan todistajat eivät ole kristillinen kirkko vaan sen näkökulmasta harhaoppia. Vierasta opetusta ei voi valkopestä millään vaan se tulee yksinkertaisesti hylätä ja tehdä siitä parannus.

    • Mika Turunen: ”Kyse on koko ajan siitä, että Jehovan todistajat eivät ole kristillinen kirkko vaan sen näkökulmasta harhaoppia.”

      Sehän on vain sinun mielipiteesi ja vättämääsi. Perustuuko väittämäsi Jumalan henkeytetyn Sanan Pyhän Raamatun opetuksiin ja määrittelyihin kristillisyydestä, on siihen vastaus: ehdottomasti ei.

      Kirkko tosin Jehovan todistajat eivät ole, vaan Uuden testamentin opetuksia ja sen alkukristillisen seurakunnan toimintatapojen mukaan toimiva kristillinen seurakunta. Uskon vahvasti, että sillä on siinä Jumalan hyväksyntä ja tuki, vaikka jotkut ihmisistä eivät heitä hyväksy.Jotkut jopa suoranaisesti vastustavat heitä ja/tai jopa vihaavat. Tälläistä kohteluahan Jeesus sanoi seuraajiensa toisinaan tulevan joutumaan kokemaan.

    • Vesa, kysehän ei ole vain minun mielipiteestäni vaan kyse on konsensuksesta kristillisten kirkkojen kesken. Sen voit todeta jos luit linkkaamani tekstit. Ei tässä tarvita mitään semanttista kikkailua vaan kyse on faktoista. Ne eivät muuksi muutu vaikka miten vatkaisit. Vaan ei tämä keskustelu tästä mihinkään etene. Olennaista kuitenkin on, että harhasi on saatu näkyville ja niistä voi jokainen ottaa opikseen.

    • Mika Turunen: ”Vesa, kysehän ei ole vain minun mielipiteestäni vaan kyse on konsensuksesta kristillisten kirkkojen kesken.”

      Ja mitä ne lopultakin edustavat ja onko näillä Jumalan hyväksymystä ja Jumalan toimivaa voimaa pyhää henkeä auttamassa, onkin sitten jo taas täysin toinen juttu.

      Mika Turunen: ”Ei tässä tarvita mitään semanttista kikkailua vaan kyse on faktoista”

      Et kuitenkaan ole mitenkään voinut osoittaa minun esittämiäni faktoja Raamatusta ja muista tietolähteistä vääriksi, joten…….?

    • Vesa, mitä hyötyä tästä höpöptyksestä on? Jos palaat taaksepäin niin perustelut ovat esillä. Sinulle ne eivät kelvanneet, joten en voi auttaa. Ns. faktasi eivät ole totuutta nähneetkään. Ne on koottu leikkaa/liimaa menetelmällä unohtaen kokonaisuus ja todellisuus. Sinun yksityismaailmassasi niillä ehkä on merkitystä mutta globaalisti ajateltuna ne ovat vain kärpästen herran tarinoita.

    • Mika Turunen: ”Jos palaat taaksepäin niin perustelut ovat esillä. Sinulle ne eivät kelvanneet, joten en voi auttaa…”

      No, enpä minä nyt sinun ”apuasi” mitenkään tarvitsekaan, mutta ei täällä ole ollut mitään perusteluja jotka olisivat todistaneet kolminaisuusopin Raamatullisuudesta. Ei ole kumottu myöskään minun esittämiäni argumentteja päinvastaisesta.

      Mika Turunen: ”Sinun yksityismaailmassasi niillä ehkä on merkitystä mutta globaalisti ajateltuna ne ovat vain kärpästen herran tarinoita.”

      Globaalisti ajatellen on epäusko lisääntymässä. Tähän osaltaan on vaikuttanut myöskin useimmille ihmisille käsittämätön kolminaisuusoppi. Se on tehnyt Jumalasta ihmisille vaikeasti käsitettävän, kaukaisen ja kaikesta tähän liittyvästä enemmänkin mystiikkaa.

    • Oletkin jo kommentoinut tämän lisäksi Pekka Särkiön blogia, joten tiedät perusteluja olevan. Ne eivät vain sinulle kelpaa jostakin syystä.

  3. Jukka Kivimäki

    Uskon Markuksen tavoin Jeesuksen jumaluuteen. Se on vanhin, siis ensimmäinen kirjoitus Jeesuksesta ja niin ollen maallikon ajattelun mukaisesti luotettavin. Tällöin ehkä oli suusta suuhun kulkeutuva perimätieto vielä jotenkin ymmärrettävissä. Korostan vielä Jeesuksen sanoja ristillä kuolemansa kynnyksellä ” henkeni, tänä päivänä ”. Ei mitään mainintaa ylösnousemisesta. ruumiista tai viimeisestä päivästä. Jeesus vahvisti Jumalan sanoman lähimmäisen rakkauden merkityksen meille ihmisille. Hän ei itse kertaakaan sanomut olevansa Jumala maan päällä. Ei sanoin, eikä todistettavasti teoin.

    • Reino Suni

      Tarkoittaako tämä ettet hyväksy kristinopin mukaista pelastushistoriaa ja ristinkuoleman merkistystä synteimme lunastuksena?

  4. Jukka Kivimäki

    Minun kristinoppini lähtee Jeesuksen mahdollisimman todenperäisistä sanomista, jotka arvostetut tutkijat ovat perimätiedon pohjalta osoittaneet.

    Kirkon kristinoppi lähtee ensisijaisesti Nikean kirkolliskokouksesta 325, jolloin me ihmiset julistimme, äänestimme, 300 vuotta aikaisemmin eläneen ihmisen Jumalaksi , joka sitten antaa pelastuksen valitsijoilleen.

    • Uskotko siis, että Jeesus oli profeetta, kuten Islam opettaa vai torjutko myös Isä Jumalan, kuten ateistit ja panteistit?

      Torjutko Pyhän Hengen Pyhien kirjoitusten inspiraation lähteenä?

    • Yhdysvalloissa pidettiin eksegeettitutkijoiden voimin melko tunnettu Jeesus-seminaari, ja siinä todellakin äänestettiin, että tuo UT:n lause on todempi kuin tämä, tämä taas todempi kuin tuo…jne.

  5. Blogin ajatuksiin liittyen sopivat seuraavat Raamatun sanat:
    ”Sillä jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu. Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa? Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei kukaan lähetä? Niinkuin kirjoitettu on `Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka ilosanomaa julistavat`”

    Maassamme ja sen ulkopuolella tarvitaan edelleen ilosanoman julistajia, lähetystyöntekijöitä.

  6. Vesa A:n ja muiden Jehovan todistajien ”todistelu” siitä, että Jeesus ei ollut Jumala ja kolminaisuusoppi ei ole Raamatussa tähtäävät yhteen ja samaan asiaan. Siihen, että meitä ihmisiä ei ole pelastettu Golgatan ristillä. Siihen pitäisi heidän mukaansa ihmisen vielä jotain lisätä, jotta pelastus olisi mahdollinen.

    Opetuslapset kysyivät kerran Jeesukselta; Kuka sitten voi pelastua? Jeesus vastasi; Ihmiselle se on mahdotonta, mutta Jumalalle se on mahdollista.

    Koska Jeesus on Jumala (JHWH, Jahve), mekin, jotka uskomme häneen Jumalan Poikana, voimme pelastua. Muuten se olisi mahdotonta.

    • Harri Ahdesmäki
      ”Koska Jeesus on Jumala (JHWH, Jahve), mekin, jotka uskomme häneen Jumalan Poikana, voimme pelastua. Muuten se olisi mahdotonta.”

      Hyvin kiteytetty. Tässä ollaan kristinuskon ytimessä.

Kirjoittaja

Jukka Kivimäki
Jukka Kivimäki
Aktiiviseurakuntalainen Espoosta. Päivätyössä ammatillisen koulutuksen parissa.