Uskokaamme Jeesukseen ja rakastakaamme toinen toistamme,

Kuvassa elämäni Kukka kukitettuna.

Rakkaani Colette on vastaanottanut onnittelut

Kirkkovaltuuston kokouksen yhteydessä 6.10.2021.

Ylösnousemuksen uljas sanoma kaikkuu keskellämme. Jeesus oli kuollut, mutta noussut kuolleista. Hän voitti, elämä koitti. Kautta koko maailmaan kaikuu viesti: Jumala on herättänyt kuolleista Vapahtajamme. Tämän ansiosta meilläkin on ylösnousemus ja elämä.

Ylösnousemuksen jälkeen koko maailma on muuttunut. Tie taivaaseen on avoin. Kansoja kutsutaan Jeesuksen luo, elämän ja autuuden osallisuuteen. Iankaikkisen rakkauden hellään syleilyyn. Jumalan hyvyyden voittoisaan voimaan. Jeesus nousi kuolleista.

Virren nuottikuva

Kristus nousi kuolleista,
kuolemallaan kuoleman voitti
ja haudoissa oleville elämän antoi.

Tätä olemme laulaneet pääsiäiskautena, riemulaulua Vapahtajamme ylistykseksi.

Latinan sana Cantate merkitsee Laulakaa.

SUNNUNTAI 28.4.2024

4. sunnuntai pääsiäisestä, latinaksi Cantate

Taivaan kansalaisena maailmassa

Sovittamalla maailman Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa Taivaan Isä osoitti meille rakkautensa. Hän ei tyytynyt ainoastaan suullaan huutamaan viestiä taivaan sinestä, vaan antoi rakkauden tulla luoksemme. Jeesus otti ihmisyyden omaan persoonaansa. Sana tuli lihaksi, sai muodon meidän keskellämme. Tuli meidän olotilaamme. Rakkaus kosketti koko ihmisen elämää. Näin koko ihminen on otettu Jumalan yhteyteen. Saamme rohkeasti uskoa elämämme Jumalan käsivarsille, hänen hoivaansa. Luottaa häneen ja uskoa häneen.

Tämän takia myös sanat, jotka suustamme päästämme, kertokoot aidosta elämästä. Jumalan rakkaus heijastukoon toinen toiseemme. Välittäkäämme lähimmäisestämme. Huolehtikaamme toisistamme. Älköön kukaan joutuko syrjityksi, halveksituksi, ulos sysätyksi, vaan kohdelkaamme ihmisiksi kaikkia kanssaeläjiämme.

Alati johtakoon meitä Jumala Henkensä voimalla, väkevyydellä Lohduttajan, Rakkauden Hengen, Pyhän Hengen, Totuuden Hengen. Hän meitä rohkaiskoon uskoon, toivoon ja rakkauteen.

Toinen lukukappale eli epistola: 1. Joh. 3:18–24

Ensimmäisestä Johanneksen kirjeestä, luvusta 3

Lapseni, älkäämme rakastako sanoin ja puheessa, vaan teoin ja totuudessa. Siitä me ymmärrämme, että totuus on meissä, ja me voimme hänen edessään rauhoittaa sydämemme, jos se meitä jostakin syyttää. Jumala on meidän sydäntämme suurempi ja tietää kaiken.
    Rakkaat ystävät, jos sydämemme ei meitä syytä, me voimme rohkeasti lähestyä Jumalaa. Ja mitä pyydämmekin, sen me häneltä saamme, koska noudatamme hänen käskyjään ja teemme sitä, mikä on hänen mielensä mukaista.
    Tämä on hänen käskynsä: meidän tulee uskoa hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen ja rakastaa toinen toistamme, niin kuin hän on meitä käskenyt. Joka pitää hänen käskynsä, pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä. Ja sen, että hän pysyy meissä, me tiedämme Hengestä, jonka hän on meille antanut.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli

260 KOMMENTIT

    • Ari

      Luther halusi kääntää saksaksi vanhemman kirkko sanan. Silloin hän otti käyttöön sannan. Silloin on valitsi sanan Gemeinde, joka tarkoittaa YHTEISÖÄ eli siis KESKENÄÄN YHTEYTTÄ PITÄVÄÄ KANSAA.

      Epheser 1:22 German: Luther (1912)
      und hat alle Dinge unter seine Füße getan und hat ihn gesetzt zum Haupt der Gemeinde über alles,

      Tämä sitten ruotsinnettiin YHTEEN KOKOONTUVAA VÄKIJOUKKOA TARKOITTAVALLA sanalla församlingen.

      Efesierbrevet 1:22 Swedish (1917)
      »Allt lade han under hans fötter.» Och honom gav han åt församlingen till att vara ett huvud över allting —

      Suomenruotsalainen Mikael Agricola puolestaan käänti tästä suomeksi sanan joko merkitsee keskinäistä yhteyttä pitävää väkeä, siis yhteisö jotka pitävät seuraa toistensa kanssa, seurakunta.

      22 Ja ompi kaikki kappaleet pannut hänen jalkains ala ja ompi hänen pannut seurakunnalle pääksi kaikkein kappaleiden ylitse, 23 joka ompi hänen ruumihins ja sen ylestäyttämys, joka kaikissa kaikki ylestäyttäpi.

      Nykykäännöksiä suomeksi on mm seuraavia

      1938 käännös

      22 Ja kaikki hän on asettanut hänen jalkainsa alle ja antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle, 23 joka on hänen ruumiinsa, hänen täyteytensä, joka kaikki kaikissa täyttää.

      1973 käännös

      22 Jumala on alistanut kaiken Kristuksen valtaan ja tehnyt hänestä seurakunnan pään. 23 Seurakunta on Kristuksen ruumis. Hän, joka itse tekee kaiken kaikkialla täydelliseksi, saa siinä täyttymyksensä.

      1992 käännös

      22 Jumala on alistanut kaiken hänen valtaansa ja asettanut hänet kaiken yläpuolelle seurakuntansa pääksi. 23 Seurakunta on Kristuksen ruumis ja hänen täyteytensä, hänen, joka kaiken kaikessa täyttää.

      2020 käännös

      . 22 Jumala alisti kaiken Kristuksen jalkojen alle, teki hänestä kirkon pään 23 ja kirkosta hänen ruumiinsa. Siksi Kristus on läsnä kaikkialla ja täyttää kaiken.
      Suomen Pipliaseura,

      Kaikissa näissä kysymyksessä on SAMA TODELLISUUS, Jumalan kansa, joka elää YHTEISESTÄ jumalanpalveluksesta yhden Herran Jeesuksen suuria armon lahjoja oman elämänsä voimaksi saaden.

      Uskosta eläminen siis on yhteisöllistä yhden Herran kiitosta ja palvontaa yhdessä uskossa, johon meidät yhden kasteen välityksellä on liitetty.

    • Matias Roto minä en voi mitenkään liittää ”kirkkoon” Jeesuksen ruumista, siis ymmärrän ruumiin toimivan pään käskyjen mukaan eikä ruumiin jäsenet voi toimia toisia jäseniä vastaan, siis mitään väkivaltaa ei voi esiintyä Jeesus ruumiin jäsenien kesken vaan keskinäinen rakkaus siinä vallitsee ja Jeesus ohjaa jokaista jäsentä sanallaan.

    • Ari

      Puhut PERISYNNIN vaikutuksista meidän ihmisen elämään. Puhut siis ihmisten jo Aatamista alkaen esiintyneistä ja meidänkin aikanamme ongelmia tuottaneista seurauksista.

      Puhut siis synnin seurauksista. Eri ihmisillä ne näyttäytyvät eri tavoin, mutta KAIKKIA NE KOSKEVAT,

      Sen sijaan KIRKKO ON JUMALAN TYÖ. Juuri kirkon välityksellä Pyhä Henki välittää Kristuksen ansaitseman sovituksen antaman anteeksiannon. Ilman kirkkoa eli ilman Kristusta kukaan ei voi pelastua, koska me kaikki olemme syntisiä.

      Koska yksikään ei tule niin pyhäksi että voisi itse pelastaa itseään, niin juuri siitä syystä kukaan ei voi pelastua ilman Kristusta eli hänen ulkopuolellaan eli siis hänen ruumiinsa ulkopuolella eli siis:

      kirkon ulkopuolella ei ole pelastusta, latinaksi extra ekklesiam nulla salus.

      Joten Ari

      Surkean teologiasi ongelma eli harha on siinä, että kääntäen vaikutussuhteet ylösalaisin sekoitat ongelman ja sen parantamisen välillä. Syytät synnistä vapauttavan kirkon ihmisten jo Aatamista asti mukanaan tuomaan syntiin. Siinä teet todella tyhmästi. Sillä vain kirkko voi anteeksiannollaan ojentaa lääkkeen, Kristuksen täyden sovintotyön.

    • Matias Roto syytänkö ketään tai mitään, ei se ole nyt kyseessä vaan yksinkertaisesti se että voiko ruumis toimia jos sen jäsenet eivät toimi pään käskyjen mukaan??

      Mietippä kuinka Jeesuksen opetuslapset toimivat kun konkreettisesti seurasivat Jeesusta, touhuilivatko he omiaan vai sitä mitä Jeesus sanoi???

      Miksi Jeesus sanoi varjelleensa opetuslapsia ja sanoi vieläpä että on parempi että Hän menee pois niin että puolustaja tulee?????

      Joh. 16:7
      Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.

    • Ari

      1)

      Puhut Jeesuksen seuraamisesta. Mutta harhaoppisi vangitseman silmäsi ovat niin maan perusteellisesti suljetut, ettet huomaa koko homman kaikkein KESKEISINTÄ tapahtumaa, nimittäin, että opetuslapset liittyivät KONKREETTISESTI opetuslasten JOUKKOON aivan ruumiillisesti kulkemaan Herramme kanssa.

      Yhtä ruumiillista on HERRAMME SEURAAMINEN nykyaikanakin. Kirkko ON hänen RUUMIINSA. Joten niin kauan kuin vain unenkaltaisten mielikuvituksesi haaveitten maailmassa olet hänen seuraajansa, olet kuin joku, joka väittää olevansa jonkun australialaisen naisen kanssa naimisissa, muttei koko elämänsä aikana ole kertaakaan kohdannut tuota naista, yhteiselämästä puhumattakaan.

      2) Puhut Pyhän Hengen vuodatuksen odottamisesta. Mutta jälleen unohdat kaikkein oleellisimman näkökulman HÄNEN olemuksestaan.

      HÄN TOIMII KIRKON VÄLITYKSELLÄ.

      ”Minä uskon —, ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen kirkon, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.”

      Tässä kerrotaan koko Raamatun ilmoitus muutamaan lauseeseen tiivistettynä Pyhän Hengen työ KIRKOSTA IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN asti.

      Olen kerta toisensa jälkeen toistanut tätä realiteettia, mutta jos japanilaisen kanji-merkin opetteluun tarvitaan 40 toistokertaa, niin sinun tasoisellesi oppilaalle aivan ilmeisesti on toistettava vielä toisetkin 40 kertaa ennen, kuin sinä opit uskontunnustuksen kolmannen uskonkappaleen, joka sinun olisi pitänyt jo rippikoululaisena ulkoa osata.

  1. ”Minun Raamatussa (Ari Pasanen) Ef.1:22 on seuraavasti:
    22 Ja kaikki hän on asettanut hänen jalkainsa alle ja antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle,”

    Minun yhteisöni on Jeesuksen seuraajat, siis nyt on kyse siitä mitä Raamattu puhuu, (Ari Pasanen 30.04.2024 00:21)

    Kirjoittaja Pasanen ei hyväksy mitään olemassa olevaa seurakuntaa omakseen, mutta samalla puhuu yhteisöstä nimeltä Jeesuksen seuraajat? Se on ilmeisesti olemassa vain kirjoittaja Pasasen omassa mielikuvituksessa? Kristuksen seuraajilla on yhteys muiden uskovien kanssa. Uskovat ovat jonkun seurakunnan jäseniä.

    Nykyiset seurakunnat koostuvat vain vajavaisista ihmisistä. Ne eivät kirjoittaja Pasaselle kelpaa? Muita ei kuitenkaan ole.

    Matias Roto opettaa hyvin: ”Paavali kertoo, että seurakunnan pyhyys ei ole ihmisten OMAA pyhyyttä, vaan PYHÄN HENGEN lahjaksi antamaa pyhyyttä.”

    Jumala on asettanut Kristuksen seurakunnan pääksi. Hänen kirkkaus tulee seurakunnan omaisuudeksi.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25