Uni toteen kävi

 

Kamerunissa teimme toisinaan pitkiäkin matkoja.  Matkan aikana piti pysähtyä lepäämään. Näin poikkesimme Lenan kylässäkin.   Kuvassa  ystävälliset ihmiset ottivat meidät vastaan. Valmistivat ruokaa. Kuten saippua kertoo, niin myös puhtaudesta huolehdittiin.  Sydämellisen kohtaamisen jälkeen matkamme saattoi jatkua virkistynein mielin.

Amerikkalaiset puhuvat usein unelmasta: ”I have a dream.”  Raamatussa unilla on suuri merkitys.  Yksittäisten ihmisten elämässä Jumala antoi ohjeita tai rohkaisua vaikeissa tilanteissa.  Useinkin näillä oli ulottuvuutta koko kansan elämään.  Niinpä unissa saatuja vihjeitä tutkisteltiin ja mietittiin tarkoin. Oliko kyseessä enneuni vaiko vain tavanomainen päivän tapahtumien ja menneitten uudelleen kelausta? Siinäpä kysymys.

Mordokain uni 

Esterin kirjassa kerrotaan Mordokaista. Hän on  Persian vallan aikainen korkea virkamies.  Hän palvelee suurkuninkaan palatsissa.  Hän on kuningatar  Esterin eno.  Paikka on sekä antoisa että tuulinen.  Esterin kirjassa se tulee selkeästi esiin. Ester ja Mordokai ovat juutalaisia

3. paastonajan apokryfitekstissä Mordokai näkee unen, joka käy toteen.  Unessa näytetyt vaarat toteutuvat. Ne todellakin uhkaavat Valittua kansaa. Mutta myös uniin sisältyvä pelastuksen lupaus toteutuu. Kansa pääsee vapaaksi ahdistuksistaan.

Muistamme Jaakobin pojan  Joosefin unen veljistään ja vanhemmistaan, jotka toteutuivat Egyptin hallintoon pääsyssä. Jumala pelasti kansansa esivanhemmat. Tulevaisuus avautui.   Muistamme hänen kaimansa Jeesuksen kasvattajana, joka vei Vapahtajamme Egyptiin pakoon. Vapahtajamme sai turvan, kasvai ja miehenä sovitti koko maailman omalla kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan.  Näin edellisen kaimaksen teko muodostui jälkimmäisen toteuttaman työn esikuvaksi.

Mordokain uni ja siihen sisältyvä näköala kahden suuren mahdin taistelusta ja siihen liittyvästä kahden kansan, Jumalan kansan Israelin ja sitä vastaan hyökkäävän vallan  välisestä taistelusta muodostui Ilmestyskirjan suurten näköalojen taustalla olevaksi tekstiksi.  Ilmestyskirja  on valtaisa kuvaus Saatanan hyökkäyksestä Jumalan Karitsaa eli Golgatan ristillä meidät lunastanutta Jeesusta vastaan.  Tähän liittyy pedon valtakunnan hyökkäys Jumalan kansaa eli kirkkoa vastaan.  Saatana ja sen valtakunta hävitetään ja Jumalan valtakunta saa täydellisen voiton. Elämä voittaa, kuolema menettää otteensa,  eikä mikään pimeys enää pääse tekämään tuhojaan Jumalan kansaa kohtaan.

Unen profeetallinen ulottuvuus siis laajenee tulevaisuutta kohti. Aina  Jumalan antamaan ikuisuuteen asti ulottuu sen näköala:  Mordokain ja Israelin kansan voitto on Jumalan Karitsan ja  Jumalan kansan eli kirkon voiton esikuva.  Silloin Jumala yksin saa kunnian ja hänen omansa iloitsevat ja riemuitsevat iankaikkisessa onnessa ja autuudessa.

SUNNUNTAI 12.3.2023

3. paastonajan sunnuntai, Oculi
Jeesus, Pahan vallan voittaja

Esterin kirja on juutalaisessa juhlakalenterissa purim juhlassa luettava. Muita juhlakäätöjä luetaan seuraavasti:  Laulujen laulu passah-juhlassa eli pääsiäisenä, Ruut viikkojuhlassa eli helluntaina, Valitusvirret Av-kuun 9. päivän temppelien hävityksen muistopäivänä  ja Saarnaaja lehtimajajuhlassa.

Esterin kirjassa tekstin heprealainen masoreettinen teksti ja kreikankielinen Septuaginta poikkeavat toisistaan.  Mordokain uni kerrotaan vain kreikankielisessä tekstissä. Luvun numeroiden sijaan nämä kohdat ilmaistaan kirjaimin, tämän kertaiset tekstin osat kirjaimilla A ja F.

  Heprealaiseen Esterin kirjan  tekstiin tämä  osa aineistosta ei ole tullut mukaan

3. paastonajan sunnuntain apokryfiteksti   Kr. Est. A:1–11; F:1–10

 Suurkuningas Artakserkseen toisena hallitusvuotena, nisan-kuun ensimmäisenä päivänä, näki Mordokai unen. Mordokai oli juutalainen, Benjaminin heimoa. Hänen isänsä oli Jair, tämän taas Simei, tämän Kis. Mordokai asui Susan kaupungissa, ja hänellä oli kuninkaan hovissa merkittävä asema. Hän oli niitä pakkosiirtolaisia, jotka Babylonian kuningas Nebukadnessar oli tuonut Jerusalemista Juudan kuninkaan Jekonjan mukana.

Tällainen oli Mordokain uni:

Kuului huutoa ja parkua, ukkonen jylisi, maa järähteli ja kaikkialla vallitsi sekasorto. Näkyi kaksi suurta lohikäärmettä, ja ne kumpikin olivat valmiina taisteluun. Ne huusivat kovalla äänellä, ja niiden huuto sai kaikki kansat varustautumaan sotaan vanhurskaiden kansaa vastaan. Päivä oli synkkä ja pimeä, täynnä hätää ja ahdistusta, täynnä väkivaltaa, ja koko maailma järkkyi. Vanhurskaiden kansa vapisi pelosta, kun kauheudet uhkasivat heitä, ja he valmistautuivat kuolemaan. Mutta he huusivat avukseen Jumalaa, ja heidän huutaessaan puhkesi kuin pienestä lähteestä suuri virta, valtava vesien paljous. Päivä valkeni ja aurinko nousi. Alhaiset korotettiin kunniaan, ja he söivät suihinsa ylhäiset.

Kun Mordokai heräsi unestaan, jossa hän oli nähnyt mitä Jumala oli päättänyt tehdä, hän mietti näkemäänsä koko päivän ja yritti kaikin keinoin ymmärtää sen.

Mordokai sanoi:

”Tämä kaikki on lähtöisin Jumalasta. Minä muistan, kuinka unessa näin nämä tapahtumat, eikä yksikään niistä ole jäänyt toteutumatta.

Oli pieni lähde, josta tuli virta, tuli valo ja aurinko ja vesien paljous. Virta on Ester, jonka kuningas otti puolisokseen ja kuningattarekseen. Ne kaksi lohikäärmettä olemme minä ja Haman, ja ne, jotka yhdistivät voimansa tuhotakseen juutalaiset heidän muistoaan myöten, ovat toiset kansat. Mutta minun kansani on Israel. Se huusi avuksi Jumalaa ja pelastui. Herra pelasti kansansa, hän auttoi meidät näistä onnettomuuksista ja teki nämä suuret tunnusteot ja ihmeet, jollaisia eivät muut kansat ole saaneet kokea.

Jumala oli säätänyt kaksi arpaosaa: toisen omalle kansalleen, toisen kaikille muille kansoille. Nämä arvat lankesivat määräaikanaan, sinä päivänä, josta Jumalan edessä tuli toisten kansojen tuomion päivä. Mutta Jumala muisti kansaansa ja vahvisti arpaosansa oikeuden.

Molempia päiviä, adar-kuun neljättätoista ja viidettätoista, tulee hänen kansansa Israelin viettää iloiten ja riemuiten. Niille juhlille tulee kansan kokoontua joka vuosi sukupolvesta sukupolveen.”

  1. 3. paastonajan sunnuntain aihetta esitellään ja tekstit näytetään täällä

    https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-12-3-2023/

    Suomenkielinen käännös kreikkalaisesta käännöksestä on luettavissa täällä

    https://raamattu.fi/raamattu/KR92/ESG.1/Kreikkalainen-Ester-(apokr.)-1

    Valitettavasti tekstistä on jäänyt merkitsemättä kirjan alussa ollut lukumerkintä A. Tämä vaikeuttaa tottumatonta lukijaa, kun ei tiedä mistä se alkaa ja mihin se päättyy.

    Vielä hankalampaa on luetun tekstin sotkeentuminen kirjoitettuun verrattuna. Näin äänitys kulkee omaa aikaansa ja kirjoitettu teksti vaihtuu omaa aikaansa ja kaiken lisäksi äänitys ei edes pääse loppuun kun tekstityksen loputtua käännytään jo kokonaan uuteen kirjaan. Näin näkövammaisest eivät pääse tutustumaan kirjan loppuosaan. (Olen huomauttanut asiasta Pipliaseuralle, mutta sitä ei vielä ole korjattu.)

  2. ”Mordokain ja Israelin kansan voitto on Jumalan Karitsan ja Jumalan kansan eli kirkon voiton esikuva. ”

    Tästä uupuu nyt meneillään oleva aikakausi ja tilanne, kun Israel on uudelleen syntynyt, vaikka se yritettin hävittää, tappaa, muuttaa nimi ja haudata koko kansa pakanoiden sekaan. Kaksituhata vuotta on kulunut, kolmas on menossa.

    ” Minä aukaisen teidän hautanne ja vien teidät, minun kansani, takaisin Israelin maalle. ” Voitoksi voidaan sanoa sitä, että kansa elää, eikä myöskään Israel maana ole mennyt kadotukeen, kuten sen toivottiin katoavan kartalta.

    Ylösnouseminen tapahtui kolmannella vuosituhannella, joten Jeesuksen ylösnouseminen kolmantena päivänä on vain esikuva Israelin ylösnousemiselle kolmannella vuosituhannella.

    ”Tuhat vuotta on sinulle kuin yksi päivä, kuin eilinen päivä, mailleen mennyt, kuin öinen vartiohetki” Ps. 90:4
    Pietari toistaa. ” Teille on puhuttu vertauksilla, mutta tämä yksi veljet, älköön olko teiltä salassa, että yksi päivä on kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niinkuin yksi päivä. ”

    Kirkko on hävinnyt oman taistelunsa, jota se on käynyt esikoista vastaan, esikoiskansaa vastaan, kaikella valheen voimalla, tunnusteoilla ja ihmeillä ja muilla höpöjutuilla ja vampyyrin verihimolla, katteettomilla lupauksilla, ja laittomuuden ihanuudella, väkivallalla, uhkailulla ja kansamurhalla. Ja panettelulla, kuinka he kateuksissaan voihkivat ja tappoivat Jeesuksen. HÖH!

    Sanatana tarkoittaa hallinnollisia toimia toisessa kielessä ja Cetana tietoista ihmistä, nämä ovat uskonnolle ja kirkolle vihollisia, koska kirkon kuuluu olla hallituksia ja valtoja vastaan, ja ajaa kaikessa vain kirkon etua. Kirkko ensin.

    Mutta kuten joku viisas on sanonut, totuus kuitenkin voittaa aina lopulta, eikä sen tarvitse edes taistella, se vain paljastaa tosiasioita valheiden alta. Ei kirkolla ole sellaista vihollista, joka sen pitäisi voittaa. Sen miekat kääntyvät itseään vastaan ja se romahtaa ihan omasta suuresta syystään. Sitten kun aika on.

    • Tarja

      Kiitos kommentistasi

      Tuo Hesekielin kirjan ajatus on aivan fantastisen hyvä. Panen sen tähän yhteyteensä:

      Hes 37: 11 – 14:

      11 Herra sanoi minulle: »Ihminen, nämä luut ovat Israelin kansa. Kaikki israelilaiset sanovat: ’Luumme ovat kuivettuneet, toivomme on mennyt, me olemme hukassa.’ 12 Sen tähden julista heille: Näin sanoo Herra Jumala: Minä aukaisen teidän hautanne, päästän teidät, oman kansani, haudoistanne ja vien teidät Israelin maahan. 13 Te tiedätte silloin, että minä olen Herra, kun minä aukaisen hautanne ja päästän teidät, kansani, haudoistanne. 14 Minä panen teihin Henkeni, niin että te heräätte eloon, ja vien teidät maahanne. Silloin te tiedätte, että minä, Herra, teen sen minkä olen luvannut tehdä. Näin sanoo Herra.»

      Siinä oleva Pyhän Hengen antaminen kuvataan edellisessä luvussa veden vihmomisessa tapahtuvaksi. Tässä siis on viittaus pyhän kasteen voimavaikutukseen. Niin kuin vesi saa kuivan maan heräämään henkiin, niin pyhä kaste antaa Pyhän Hengen lahjan Jumalan suuresta armosta. Panen kohdan tähän jakeen edellä ja jakeen sen jälkeen, missä kosketuskohta kasteeseen esitetään, jotta kosketuskohta sinun puheenvuoroosi pääsee hyvin esille:

      Hes. 36: 24 – 28

      24 »Minä otan teidät vieraiden kansojen keskeltä, minä kokoan teidät kaikista maista ja tuon teidät omaan maahanne.

      25 Minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte, minä puhdistan teidät kaikesta saastastanne ja epäjumalienne kaikesta iljettävyydestä. 26
      Minä annan teille uuden sydämen ja teidän sisimpäänne uuden hengen. Minä otan teidän rinnastanne kivisydämen pois ja annan tilalle elävän sydämen. 27 Minä annan henkeni teidän sisimpäänne ja ohjaan teidät seuraamaan säädöksiäni, ottamaan varteen minun käskyni ja elämään niiden mukaan.

      28 Te saatte asua maassa, jonka minä olen isillenne antanut, te olette minun kansani ja minä olen teidän Jumalanne. ”

      Tämän kohdan veden vihmontaan ja Pyhän Hengen lahjaan apostoli Pietari viittaa suuressa juutalaisten viikkojuhlassa eli helluntaina pitämässään aamupäivän liturgian juhlasaarnassaan. Kun Jerusalemissa saattoi tuon juhlan aikana liikkua parhaimmillaan yli miljoona ihmistä, niin myös juhlasaarnojen pitäjiksi otettiin vain kansansa parhaita oppineita ja julistajia. Pietari oli yksi heistä.

      Huomaapa siis tämä: Myöhemmin Syyrian Antiokian ensimmäisenä patriarkkana ja vielä myöhemmin Rooman ensimmäisenä paavina toiminut Pietari oli juutalaisen suuren juhlan yhdessä liturgiassa juhlasaarnan pitäjä.

    • Tarja

      Toisin kuin väität, niin kirkko ei taistele juutalaisuutta vastaan. Kirkkohan on suora jatkumo samasta perinteestä, jossa jo Aaprahami, Iisäkki ja Jaakoppi aikoinaan elivät. Olisi kristinuskon oman olemuksen kieltämistä, jos tämä kiellettäisiin. Toisen vuosisadan puolivälissä eräät gnostilaiset yrittivät katkaista tämän kristinuskon olemukseen olevan perinteen yhteenkuuluvuuden. Tuo liike torjuttiin mitä päättäväisimmin. Meidän Uusi testamenttimme elää nimenomaan juutalaisen perinteen pohjalta nousseena. Jeesus ei tullut kumoamaan Vanhan testamentin perinnettä vaan täyttämään sen. (Laki ja Profeetat olivat tuon ajan Vanha testamentti. Kirjoitukset eivät vielä olleet vakiintuneet Pyhän Kirjan kokoelmaan. Asia vahvistui vasta noin 100 – 130 jKr. Jamniassa juutalaisten oppineitten joukon keskuudessa. Tuon joukon ensimmäinen johtaja paavi Hillel oli aikoinaan kerännyt joukon kokoon sen jälkeen kun Jerusalemin temppeli oli hävitetty vuonna 70 jKr.)

      Matteuksen evankeliumi:

      5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

    • Tarja

      Kirkko on Jumalan kansa. Kreikan kielen ilmaus Herran kansa, kyriake ekklesia, on kirkko sanan alkuperä. Kirkko -sana on vain lyhenne tuosta kyriake ekklesia ilmauksesta. Sanaa ekklesia ja synagoge käytettiin Vanhan testamentin kreikankielisessä Septuaginta käännöksessä ilmaisemaan Jumalan pyhää kansaa Israelia.

      Saatana on hepreaksi esim. Job. 1:7 määrätyn artikkelin kanssa

      הַשָּׂטָ֖ן , haś-śā-ṭān

      Kreikan kielelle käännetyssä Septuagintassa se on määrätyn artikkelin kanssa

      ὁ διάβολος , ho diábolos

      Tämä nimitys esiintyy myös Matt. 4:1 jakeessa mutta jakeessa 10 Jeesus komentaa saatanan väistyvän luotaan:

      Ὕπαγε, Σατανᾶ·

      Hýpage, Satanã :

      Sanalla ei ole mitään yhteyttä eri buddhalaisissa suuntauksissa erilaista mielentilaa kuvaaviin

      sanskritin kielen चेतना , cetanā, tai palin kielin चेतना , cetanā, -sanoihin.

      Buddhalaisessa teologiassa nämä käsitteet liittyvät karmaan tavalla tai toisella.

      Juutalaisessa ja kristillisessä teologiassa Saatana on Jumalan vastustaja ja siksi myös aina Jumalan kansan eli kirkon vastustaja. Saatana tietää tulevansa tuomituksi. Siksi se riehuu niin rajusti kuin pystyy, voidakseen jos mahdollista vietellä vielä jonkun vihaan ja katkeruuteen ja muihin tuhoisiin ansoihin Jumalan luoman maailman ja siinä esiintyvän elämän tuhoamiseksi.

      Ilmestyskirja kuitenkin kertoo, että tämän maailmankauden lopuksi se pannaan kärsimään ikuisen tuomionsa, niin ettei se enää milloinkaan pääse vahingoittamaan Jumalan omia taivaan onnessa ja autuudessa.

    • Tarja

      Koska Jumala on totuuden takeena, niin Jumalan kansa eli siis kirkko voittaa.

      Kirkko on totuuden pylväs, kuten Raamattu sanoo:

      1.Timoteuksen kirje:

      3:15 että, jos viivyn, tietäisit, miten tulee olla Jumalan huoneessa, joka on elävän Jumalan seurakunta ( eli siis KIRKKO ), totuuden pylväs ja perustus.

      On siis totta että totuus voittaa, koska Jumala voittaa, mutta tämä siis merkitsee että kirkko eli Jumalan omat pääsevät tämän voiton osallisiksi.

      Sananlaskut:

      12:19 Totuuden huulet pysyvät iäti, mutta valheen kieli vain tuokion.

    • Tarja

      Juutalaisvainojen historia on todella järkyttävä. Se on realiteetti, joka varjostaa kansojen historiaa jo kolmen vuosituhannen verran aina Pyhän kansan kokemaa vainoa Mooseksen aikana silloisessa Egyptissä.

      On kuitenkin aiheellista huomata, että tämän historian muuttamiseksi on tehty paljonkin työtä, missä pyritään löytämään yhteinen tie vainojen välttämiseksi.

      Kirkkomme on asettanut erityisen työryhmän tätä työtä varten. Tämä on toiminut jo vuodesta 1977 alkaen:

      Kirkko ja juutalaisuus -työryhmä

      https://evl.fi/plus/yhteiskunta-ja-kirkko/uskonnot-suomessa/uskontodialogi/kirkko-ja-juutalaisuus/kirkko-ja-juutalaisuus-tyoryhma

      Tämän ryhmän työskentelyn tuloksena on tehty kirja, joka tutkii juutalaisuuden ja kristinuskon välisisiä suhteita:

      Kirkko ja juutalaisuus: Taustatietoa ja lähtökohtia kohtaamiselle ja yhteistyölle. Suomen ev.-lut. kirkon julkaisuja 112. Kirkkohallitus, Helsinki 2021.

      Tässä teoksen esittelyä

      https://teologia.fi/2021/11/kirjaesittelyssa-kirkon-ja-juutalaisuuden-suhteeseen-syventyva-teos/

  3. Tässä on Kreikkalaisen Esterin kirjan teksti englanniksi sekä luettavaksi että kuunneltavaksi.

    https://www.bing.com/videos/search?q=the+book+of+esther+in+the+apocrypha+bible&docid=608014022237956671&mid=F9AC5A932D283F8E3B83F9AC5A932D283F8E3B83&view=detail&FORM=VIRE

    Luku 10 on sama kuin Mordokain unen toteutuma suomalaisen 1992 käännöksen luku F

    ja luku 11 on sama kuin suomalaisen 1992 käännöksen luku A, Mordokain uni.

    Loput luvut sisältävät muita Kreikkalaisen Esterin kirjan niitä kappaleita, joita ei ole hepreankielisessä masoreettien tekstissä.

    Esterin kirjan kreikkalainen teksti, missä tämä laajempi Esterin kirja esiintyy on julkaistu tässä yhdessä englanninkielisen käännöksen kanssa

    https://www.ellopos.net/elpenor/greek-texts/septuagint/chapter.asp?book=20

  4. ”Kirkon ja juutalaisuuden suhteen syventymisestä ”

    Tämä on kristillisyyden kannalta ristiriitainen tavoite, koska ei ole tietoa, mikä se tavoite on?

    Aikaisemmin on ajateltu, että Lopun aikana tulee suuri sota Pyhällä maalla, jossa kaksi kolmasosaa juutalaisista kuolee ja kolmas osa viedään tuleen, ja lopulta he kääntyvät kristityiksi, kun ovat tarpeeksi kärsineet. Ja tästä lopusta, eli jäännöksestä tulee apostoleja ja he ryhtyvät saarnaamaan Kristuksesta.

    Vuonna 1965 on julkaistu Pyhän synodin juistus, jossa sanotaan muun muassa: ”Koska kristityille ja juutalaisille yhteinen hegellinen perintö on siten niin suuri, tämä pyhä synodi haluaa edistää ja suositella keskinäistä ymmärrystä ja kunnioitusta, joka on ennen kaikkea raamatullisten ja teologisten tutkimusten ja veljeysvuoropuhelun hedelmä ”

    Ja tämä, ” Vaikka kirkko on uusi jumalan kansa, juutalaisia ei pitäisi esittää Jumalan hylkääminä tai kirottuina, ikään kuin tämä olisi seurausta pyhistä kirjoituksista. Kaikkien tulisi siis huolehtia siitä, että katekeettisessa työssä tai Jumalan sanan saarnaamisessa he eivät opeta mitään, mikä ei ole evankeliumin totuuden ja Kristuksen hengen mukaista.”

    Miksi juutalaisten pitäisi yrittää ymmärtää sellaisia, jotka valvovat ja kyttäävät heidän puheitaan, ja uskovat olevansa uusi jumalan kansa, ja ovat nimitelleet heitä hylätyksi kansaksi, demonisoineet ja kironneet. Miten sellaisia paholaisia voi ymmärtää ja miksi edes pitäisi, eivät ne muutu.

    • Tarja

      1) En ole kuullut puhuttavan tuollaisesta kirjoittamastasi Pyhästä sodasta, jossa 2/3 juutalaisista muka kuolisi.

      2) Juutalaisten pelastumisesta kokonaisena kansana on maininta Paavalin tuotannossa mutta siihen ei liity mitään sotaa, vaan asia esitetään yksistään Jumalan tekona.

      Roomalaiskirje:

      11:26 ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kirjoitettu on: ”Siionista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista.

      3) Voisitko täsmentää viittausta tuohon kertomaasi Pyhän synodin julistukseen 1965.

      4) En ymmärrä mistä olet temmannut ajatuksen ”valvovat ja kyttäävät —” Tämä nimittäin tuntuu täydin järjettömältä touhulta.

  5. ”5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. ”

    Profeetoista ei ole ollut kansalle mitään hyötyä, päinvastoin.

    Ja mitä lakiin ja sen täyttämiseen tulee niin, Jeesus tosiaan teki lisäyksiä, eli täytti lakia, ei sitä kukaan pysty noudattamaan. Vaikeinta on tietysti luopua kaikesta, ja luovuttaa köyhille, kelvatakseen. Kukaan ei niin tee, ei edes kuollessaan, Omaisuuden jakavat sukulaiset, ja mitä rikkaampia he ovat, sitä enemmän he haluavat. Kukaan ei katko käsiään, eikä revi silmiään irti, jos ne viettelevät, ei lainaa sinne mistä ei saa takaisin, avioerojakin nähdään vaikka Jeesus ne kielsi. etc. Nämä ovat lain täyttämistä, eli lisäyksiä.

    Noudattiko Jeesus lakia ? Ei ainakaan Mooseksen lakia, joka sanoo: ”Älä liiku panettelijana kansasi keskuudessa, vaan rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. ”

    Profeetat pyrkivät aikoinaan tekemään uhrista eli kansasta syyllisen, ja se on ollut mieluinen aihe myös kirkolle, saada syyttää kaikesta sitä, joka ei ole syyllinen.

    Lukemani mukaan, näillä profeetoilla oli erittäin suuri valta. He saattoivat tehdä esim. vallankaappauksia, jos kuningas ei heitä totellut. Kuninkaan tilalle voitiin voidella toinen, ja koska he olivat niin sanotusti Jumalan miehiä, se valta perustui näkymättömään uskomukseen, henkivaltaan, ( heille tuli Herran sana).

    Aivan kuten kirkonkin valta perustuu vakuutteluun, (tämä on jumalan sana.) Ja sitten kiroillaan, saatanoita, perkeleitä, helevettejä, ja lekitään kolmella monoteismia, vaikka ollaan monijumalaisia ja vielä kaksijakoisia dualisteja. Syöty hyvän ja pahan tiedon puusta.
    Väärennetään kirjoituksia ja ja testamentteja, kuten Konstantinuksen testamentti, jolla kirkko sai maallista valtaa, ja laajensi sitä koko Eurooppaan, aikoinaan. Sen jälkeen se pääsi hallitsemaan rautaisella otteella Israelin kahtatoista sukukuntaa. Pyramidin huippuna holokausti.

    • Tarja

      Numerointi jatkuu edellisen puheenvuorosi vastauksista

      5) Laki tarkoittaa Tooraa eli Viittä Mooseksen kirjaa. Se on Raanatun vanhin osa ja pitkään se oli ainoa KOKO Raamattu Jumalan kansan käytössä.

      Profeetat tarkoittavat tässä Raamatun toiseksi vanhinta osaa Nevi-imiä, joita ovat Joosua, Tuomarien kirja, Samuelin kirjat, Kuningasten kirjat, Jesaja, Jeremia, Hesekiel sekä kahdentoista proffetan kirja eli Hoosea, Jooel, Aamos jne.

      Toisin kuin väität niin profeetoilla on ollut koko maailmanhistoriaan aivanratkaiseva merkitys. Profeettakouluista tuli kansan oppineiston koulutusmuoto. Nämä koulut kehittyivät juutalaisten kirjanoppineitten kouluksi . Jeesus Nasearetilainen oli oman aikansa oppinein juutalainen.

      Vähitellen juuri tuon oppineiston perinteen vaikutuksesta kristillinen koululaitos on luonut koko maailmaan enemmän kirjakieliä kuin mikään muu kulttuurin muoto. Esimerkiksi 1960 -luvun Afrikan uusista johtajista 90 % oli saanut koulutuksensa lähetyskouluissa.

    • Tarja

      6) Erilaisissa elämän olosuhteissa on toimittava eri tavoin. Näin myös kehotus omaisuuden jättämisestä yhdelle ihmiselle ei ole sellainen, että se tarkoittaisi kaikkia ihmisiä tai kaikkia aikoja. Alkuseurakunnan yhteisomaisuus ei ole verrattavissa naapurimaassamme vallalla olleeseen yhteiskuntamalliin, vaan sen lähin vastine nykyajassa on suuri perhe, missä perheen varallisuutta käytetään yhdessä jokaisen jäsenensä hyvinvoinnin hyväksi. Enemmän tienaava ottaa isomman vastuun perheen huollosta ja vähemmän tienaava puolestaan vähemmän.

      Luostarien yhteistalous puolestaan oli kuin suuren veljes- tai sisarjoukon yhteistä työskentelyä yhteisen hyväntekeväisyyden hyväksi. Näin Eurooppalainen koululaitos ja sosiaalihuolto tuli hoidetuksi yhteisin voimin.

      On yksittäisiä tilanteita, jolloin porukan on yhdessä tehtävä suuriakin uhrauksia, jotta joku tuohon hetkeen kuuluva ongelma saadaan ratkaistuksi, esim. sota, luonnon katastrofi, suurempi onnettomuus tms. jolloin tilanteen poikkeusluonne tekee lähellä tai kauempana olevien ihmisten merkittävämmätkin uhraukset mielekkäiksi. Esim. siitä talosta, missä isäni asui lapsuutensa, luovutettiin seitsemän maatilaa karjalaisille siirtolaisille, kun nämä olivat sodan takia menettäneet kaikkensa. Kyllähän tuo kirpaisi, mutta se oli kuitenkin mielekästä, koska tilojen saajat olivat sodan takia menettäneet KAIKKENSA. Näin siis maan luovutus oli perusteltua.

      Nämä erityistilanteet ovat ihmisten maailmassa oma järjestelynsä.

      Sen sijaan omaisuudesta luopuminen on useimpien yhteiskuntien normaalieläjien keskuudessa lähinnä juopuneitten käytöstapa. Kuten eräs juoppo totesi drinkkipaikan ovenpieliä käsillään tunnustellen: ”Ei tämä ovenläpi mitenkään leveältä tunnu, mutta taloni on tästä läpi mennyt.”

    • Tarja

      7) Kristinuskon opetus kolmiyhteisestä Jumalasta ei ole kolmijumalaisuutta eikä opetus Kristuksen kandesta luonnosta jaa Kristusta kahdeksi eri persoonaksi. Päin vastoin: Kristinusko torjuu kolmi- tai kaksijumalaisuuden mitä voimakkaimmin.

      Kristinuskossa tunnustetaan yksi ainoa Jumala, joka on ilmoittanut itsensä kolmena persoonana: Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.
      Jumalan Pojasta opetamme, että hän on täysin Jumala ja täysin ihminen YHDESSÄ PERSOONASSA.

    • Tarja

      9) Konstantinuksen testamentti kuuluu samaan sarjaan Vainilan laukausten kanssa tai Putinin puheiden muka ukrainalaisten natsiudesta kanssa. Poliittinen väärennys siihen aikaan kun isot kukot tappelivat siitä, kuka on suurin kukko tunkiolla.

      Se on todettu väärennökseksi jo yli puoli vuosituhatta sitten. Nimenomaan kirkon piirissä toiminut opetuslaitos eli eurooppalaisen yliopiston kriittiset tutkijat totesivat teoksen puhtaaksi väärennökseksi.

      Muista että Turkuun vuonna 1640 perustettu ensimmäinen yliopisto Kuninkaallinen Turun Akatemia, latinaksi Regia academia aboensis, ja ruotsiksi Kungliga Akademien i Åbo,

      oli osa luterilaista yhteiskuntaa.

      Sen edeltäjiä olivat Turun akatemiaa edelsivät Turun katedraalikoulu , noin 1276–1630, ja Turun kymnaasi, 1630–1640.

      Nykyisin sama yliopisto on Helsingin yliopisto.

  6. Matias
    ”3) Voisitko täsmentää viittausta tuohon kertomaasi Pyhän synodin julistukseen 1965.”
    https://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_decl_19651028_nostra-aetate_en.html

    ”4) En ymmärrä mistä olet temmannut ajatuksen ”valvovat ja kyttäävät —” Tämä nimittäin tuntuu täydin järjettömältä touhulta.”

    Omasta päästä tempasin, miten muuten voi tietää puhuvatko juutalaiset jotain Kristuksen opin vastaista totuutta, ellei ole valvontaa ja kyttäystä. Kun leikitään kaveria, niin siinähän on hyvä tilaisuus kyttäillä, että mitä puhutaan. Tietenkin on uhkana se sananvapaus, joka koskee myös heitä. Ei voi oikein valittaa mihinkään siitä mitä kukin sanoo.
    Kristuksella ei ole enää niin suurta valtaa. Ja Paavin sveitsiläinen henkivartiokaartikin taitaa olla vain näytösluontoinen poikaporukka kauniissa vaatteissa, kuin mikään murhanhimoinen taivaallinen sotajoukko.

    Jos sana kyttäys kuulostaa pahaenteiseltä, niin muutetaan se vaikka vartioinniksi, vakoiluksi, mitään kauniinpaa sanaa en nyt äkkiseltään keksi.

    • Tarja

      Jatkoa 3) Kiitos linkistä paavin julistukseen. On aivan järkevää tekstiä.

      Jatkoa 4) Sitä vähän ajattelinkin, että sinun omia juttujasi ovat, koska niiden sisältö on linjassa muutamien muidenkin lausumisiesi kanssa. En kuitenkaan ollut varma, koska nykyisessä nettimaailmassa liikkuu niin monenlaisia juttuja.

      En ole milloinkaan synagogassa käydessäni kohdannut mitään sellaista, joka antaisi aiheen tämän suuntaisiin ajatuksiin. Ja vaikka olen pitänyt erittäin pitkän luentosarjan juutalaisuudesta ja kristinuskosta, niin missään vaiheessa tuon kaltaiset ajatukset eivät ole nousseet esille aineistoa sarjaa varten lueskellessani.

    • Tarja

      8) Sanot, että Kristuksella ei ole enää niin suurta valtaa.

      Kristuksen valta ei ole tippaakaan vähentynyt sitten maailman luomisen, kun koko maailmankaikkeus, sekä näkyvä että näkymätön maailma, luotiin HÄNESSÄ.

      Hänen kuolemansa tuoma sovitus ja ylösnousemuksessaan osoitettu voitto kuoleman vallasta osoittavat hänen vomansa tddellisuuden. Mitkään pimeyden vallat eivät voi kestää hänen edessään.

      Lähetyskäskyssään Jeesus sanoo, että hänellä on KAIKKI valta taivaassa ja maan päällä.

      Kerran hän tulee takaisin täydessä kunniassaan. Silloin hän tuomitsee koko maailman omassa voimassaan ja viisaudessaan. Hän joka itse on Totuus, tietää mikä oikein on ja hän joka itse on nuossut kuolleista pystyy nostamaan kuolleista myös meidät kunhan vain hänen armonsa varassa elämme.

  7. Matias
    ”Juutalaisessa ja kristillisessä teologiassa Saatana on Jumalan vastustaja ja siksi myös aina Jumalan kansan eli kirkon vastustaja. Saatana tietää tulevansa tuomituksi. Siksi se riehuu niin rajusti kuin pystyy, voidakseen jos mahdollista vietellä vielä jonkun vihaan ja katkeruuteen ja muihin tuhoisiin ansoihin Jumalan luoman maailman ja siinä esiintyvän elämän tuhoamiseksi.”

    NO mutta, tarkoitatako minua ?
    Minua on sanottu Saatanan tyttäreksi, ja paholaisen rakastajaksi, ja tiedätkö minkä takia?
    No sen takia koska en ole antisemitisti.

    Saatana on syyttäjä juutalaisessa ajattelussa, se alituisesti syyttää kansaa Jumalan edessä. Ainakin Jeesus sopii siihen kuvaan. Moni profeetta myös.

    • Tarja

      Minusta sellainen joka nimittää toista Saatanan tyttäreksi tai paholaisen rakastajaksi on aina mieltä vailla. Jokainen ihminen on Jumalan luoma. Tällaisena jokainen ihminen on tärkeä ja merkittävä, Jumalan taideteos. Jokainen ihminen on myös Vapahtajan lunastama. Maailmassa ei ole ainuttakaan ihmistä, jonka puolesta Jeesus ei olisi sovitustyötään Golgatan ristillä tehnyt, ei yhden yhtäkään.

      Näin ollen tuollaisen lausunnon antaja ei ole terveen kristinuskon edustaja.

      Vielä mielettömäksi tuollaisen lausunnon tekee, jos perusteluna muka on antisemitismin vastustaminen. Kristinuskohan lähtee siitä, että Jeesus, meidän Vapahtajamme on juutalainen. Näin siis pelastus on juutalaisista kuten Jeesus sanoo Sykarin kaivolla samarialaiselle naiselle.

      Johanneksen evankeliumi:

      4:22 Te kumarratte sitä, mitä ette tunne; me kumarramme sitä, minkä me tunnemme. Sillä pelastus on juutalaisista.

    • Tarja

      Sen paremmin Jeesus kuin Vanhan testamentin profeetatkaan eivät Saatanan kuvaan. Jeesus on Jumala, koska hän on Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Profeetat ovat olleet Jumalan asialla.

      Sen sijaan Saatana toimii aina Jumalan vastustajana. Näin se myös kaikessa pyrkii turmelemaan ja hävittämään Jumalan työtä, kaikkea kaunista ja hyvää, mitä Jumala runsain määrin on luomakuntaansa suonut.

  8. Vanhempia suomennoksia kreikkalaisesta Esterin kirjasta on luettavissa Finbiblen sivustolla.

    Vuoden 1642 käännökseen pääsee tästä osoitteesta. Tässä näkyy lukunumero 4. Mordokain uni alkaa luvun lopussa jakeet 1 – 12 ja unen toteutuma tämän jälkeen jaenumeroin 1 – 11. Siihen luku sitten päättyy.

    http://finbible.fi/Biblia1642/Apokryfikirjat/kappaleEster1.htm

    Vuoden 1775 käännökseen pääsee tästä osoitteesta Morodkain runi ja sen toteutuminen on luvin 1 lopussa.

    http://finbible.fi/Apkryfk/kek.htm

    Vuoden 1938 käännöd on tässä osoitteessa. Mordokain uni on luvun alussa jakeet 1 – 11 ja sen toteutuma luvun lopussa jakeet 1 – 11.

    http://finbible.fi/Apkryfk/38kek.htm

  9. Matias
    ”Minusta sellainen joka nimittää toista Saatanan tyttäreksi tai paholaisen rakastajaksi on aina mieltä vailla. Jokainen ihminen on Jumalan luoma.”

    Eivät he mieltä vailla kuitenkaan ole, he ovat uskonnon uhreja ja toimivat sen mukaan. Ei ole totuttu puhumaan juutalaisista, eikä varsinkaan hyvää, koska evankeelinen opetus on vain moitetta ja panettelua, koska sillä tulee leipä, ja silloin kun joku niin tekee, eli ihailee, tai puhuu hyvää juutalaisista, se on kristitylle kuin punainen vaate härälle. Kristitty ei ainoastaan ”voihki kateuksissaan,”vaan Silmissä pimenee, Kaviot kuopii maata ja savu nousta sieraimista.

    Ei ole kauan siitä, kun täälläkin eräs henkilö hyökkäsi suurella kiivaudella kertomaan, kuinka juutalaiaset haukkuvat Kristusta ja kuinka minä taidankin olla juutalainen mutta en kerro.
    Olin täysin ihmeissäni, aivan kuin juutalaisena oleminen olisi joku rikos. Olen usein miettinyt kääntymistä juutalaisuuteen, mutta olen kaukana Helsingistä ja se on vaikeaa muutenkin, opiskelu kestää kolme vuotta. Se ei ole mikään ilmoitusluontoinen asia, tai kaste ja sillä selvä. Se vaatii paljon tietoa juutalaisesta elämäntavasta ja sitoutumista korkean moraalin mukaiseen elämiseen ja jalomielisyyteen, ja siinä pysymiseen, vaikka se uhkaisi henkeä.

    Käsittääkseni juutalaisuus ei ole kellon ympäri hymisteltyä rukousta ja Jumalan palvelusta, ja kukkaiskielin runoulua, vaan kaikissa arjen toimissa ja valinnoissa vaikuttavaa oikean ja väärän pohdintaa ja valintojen tekemistä sen mukaan, eli arjessa vaikuttavaa mielen toimintaa, joka jatkuu tekoina. Ei odoteta rangaistuksia tuonpuoleisessa, tai palkintoja ja palkkoja, vaan toimitaan elämän puolesta, koska se on hyväksi muille, ja sitä kautta myös itselle. Loppu jää sitten Jumalan käsiin.

    Kuka nyt sellaista voi vihata, siitä pitäisi ottaa oppia.

    • Tarja

      1) Sanot: ” koska evankeelinen opetus on vain moitetta ja panettelua”

      Tällaista olen kuullut vain sellaisilta, jotka puhuvat kristillisen opetuksen vastaisesti. Nämä ovat unohtaneet sen lähtökohdissaan olevan todellisuuden, että Jeesus on juutalainen.

      2) Puhut uskonnon uhreista. Valitettavasti sellaista esiintyy missä ihmisten psyykkinen tai sosiaalinen sairaus tulee läpi myös heidän uskonnollisuudessaan. Tuolloin vika ei kuitenkaan ole uskonnon vaan sen väärinkäytöstä.

      Vertaampa tätä hyvään keittiöveitseen. Jos joku käyttää tätä toista ihmistä haavoittaakseen, niin sellaisen takia ei pidä hävittää veistä vaan vamman aiheuttanut henkilö on saatava vastuuseen.

      Näin myös kaikenlainen toisten ihmisten loukkaaminen on väärin.

      3) Sanot: ”puhuu hyvää juutalaisista, se on kristitylle kuin punainen vaate härälle. ”

      Olen pappina liikkunut hyvinkin monissa kirkkomme ympyröissä virkani puolesta. Kuvaamaasi asennetta en ole kohdannut muuta kuin yksittäisillä häiriintyneillä ihmisillä, jotka muutoinkin ovat tukkanuottasilla kaikkien ympärillään olevien ihmisten kanssa. Jokaisessa noista tilanteista olen pannut tuohon suuntaan menevät purkaukset vain näiden äkäpussien omien ongelmiensa paiskomisena toisten niskaan.

    • Tarja

      5) Toinen toisestaan oppia ottaminen

      Kun aikoinaan 1980 -luvun puolivälissä Jerusalemin yliopiston Jeesuksen ajan juutalaisuuden professori kävi Lapinjärvellä pitämässä viikon seminaaria, niin hänkin toi esille sen että maidän pitää ottaa opiksemme toinen toisistamme. Tässä hän toi esille sen saman mitä itse olin pitänyt esillä jo vuosikymmeniä aikaisemmin.

      Saanen kertoa, että Suomen Eksegeettisen seuran 50 -vuotisjuhlissa yhtenä juhlaesitelmän pitäjän oli Jerusalemin yliopiston Vanhan testamentin professori.

      Edelleen Antti Laato, jonka kanssa olen pelannut shakkia jo silloin kun hän oli nuori poika, on Åbo Academissa professorina sellaisessa virassa, jonka oppiaineeseen kuuluu sekä Vanhan testamentin että juutalaisuuden tutkiminen.

      Joten kun nostat esille tämän, että meidän on opittava toinen toiseltamme, niin tuot esille saman linjauksen jota itselläni on ollut jo pienestä pitäen ja joka on säilynyt koko ajan kun olen julkisia puheita pitänyt kristinuskoa julistaen.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25