Tyytyväinen elämä
Sauvakävely auttaa. Tulee hyvä olo kun pääsee kävelemään. Saa olla tyytyväinen elämään niin kauan kuin pääsee liikkumaan. Jumalan lahjat ovat useinkin niin pieniä ja arkipäiväisiä, ettei niitä aina huomaakaan hänen suuren hyvyytensä ilmauksina. Kiitollinen mieli kaikista elämän lahjoista tekee elämän helpommaksi. Oloihinsa tyytyminen auttaa monissa asioissa.
Toki on toisenkinlaisia tilanteita. Muutamissa asioissa tarvitaan asioihin puuttumista ja vieläpä oikein olan takaa ahertaen.
SUNNUNTAI 19.6.2022
2. sunnuntai helluntaista
Katoavat ja katoamattomat aarteet
Sunnuntain psalmi Ps. 49:6–10, 16–21
Omaisuuden hankkiminen on lähtökohdiltaan elämää ylläpitävä voima. Ihminen kerää ruokaa ja juomaa sekä moni monia tarvikkeita turvatakseen elämänsä toimeentulon ja elämisen mahdollisuudet. Meillä pohjoisessa ilmanalassa myös asumiseen tarvitaan kestävämpiä ratkaisuja kuin etelämpänä.
Ongelmaksi omaisuuden kerääntyminen muodostuu vasta silloin, kun siitä tulee elämää estävä voima, Ikivanha satu kertoo kuninkaasta joka toivoi, että kaikki hänen koskemansa muuttuisi kullaksi. Kun toive sitten toteutui, niin hän kuoli nälkään ja janoon, koska ruoka ja juomakin muuttuivat kullaksi.
Voimme siis sanoa, että varallisuus on hyvä renki, mutta huono isäntä.
Psalmissamme kerrotaan sellaisesta varallisuuden käytöstä, missä omaisuus muuttuu ihmisten elämää tuhoavaksi voimaksi. Joku alkaa toimia kavalasti lähimmäistään kohtaan kuvitellen, että hänen suuri omaisuutensa muka oikeuttaisi hänet rikkomaan suhteensa toisiin ihmisiin ja toimimaan kavalasti näitä kohtaan.
Psalmissamme on myös lohdullinen näköala. Meidän ei tarvitse pelätä pahanakaan päivänä, kun Jumala on meidän kanssamme. Hän on kaiken luonut. Hän myös pitää luomakunnastaan huolen. Suurinkaan ihmisen varallisuus ei ole verrattavissa Jumalan omaisuuteen. Hänhän on kaiken tehnyt ja hän myös kaiken pitää yllä. Kaikki mitä ihmisillä on, on alkuaan peräisin hänen työnsä tuloksena.
Miksi pelkäisin pahana päivänä,
kun petturien kavaluus saartaa minut?
He luottavat rikkauteensa,
kerskailevat suurella omaisuudellaan.
Varallisuudella on vain ajallinen arvo. Emme voi viedä varojamme tästä maailmasta tulevaan. Taivaan kirkkaudessa kaikkein vähinkin on arvokkaampaa ja upeampaa kuin paraskaan omaisuutemme maan päällä. Niinpä elämämme kallain asia on löytää yhteys Jumalaan ja päästä osalliseksi hänen hyvyydestään. Kun hän on meidän elämämme sisältö, niin silloin meillä on kaikkein merkittävin, se syvin ja ratkaisevin elämän sisältö: Iankaikkinen rikkaus Jumalan luona. Hänen ominaan me huolehdimme ajallisista toimistamme sen mukaan, mitä meille on voimia ja taitoa uskottu. Emme pelkää huomista päivää. Tuleva elämä on voitto ja reimun aihe. Odotamme suuria Jumalalta ja kurottaudumme häntä kohti koko olemuksellamme, kaikin voimin.
Ei ihminen elä ikuisesti,
ei hän vältä hautaa.
Mutta Jumala lunastaa minut,
hän tempaa minut tuonelan otteesta.
Tässä sunnuntain psalmi
Miksi pelkäisin pahana päivänä,
kun petturien kavaluus saartaa minut?
He luottavat rikkauteensa,
kerskailevat suurella omaisuudellaan.
Mutta henkeään ihminen ei voi lunastaa,
ei hän voi käydä kauppaa Jumalan kanssa.
Elämän lunnaat ovat liian kalliit,
ne jäävät iäksi maksamatta.
Ei ihminen elä ikuisesti,
ei hän vältä hautaa.
Mutta Jumala lunastaa minut,
hän tempaa minut tuonelan otteesta.
Älä kadehdi, kun joku rikastuu,
kun hän kartuttaa talonsa omaisuutta.
Kuollessaan hän ei ota mukaansa mitään,
hänen omaisuutensa ei seuraa häntä hautaan.
Vaikka hän eläessään ihastelee osaansa ja toiset kiittävät hänen menestystään,
hänen täytyy mennä isiensä luo, paikkaan, jossa ei valoa nähdä.
Rikkainkaan ihminen ei ole ikuinen,
eläinten tavoin hän lakkaa olemasta.
Ps. 49:6–10, 16–21
70 kommenttia
Matias Roto tuot esille seuraavan kun puhutaan ihmisten murhaamisesta:””13:1 Jokainen olkoon alamainen sille esivallalle, jonka vallan alla hän on. Sillä ei ole esivaltaa muutoin kuin Jumalalta; ne, jotka ovat, ovat Jumalan asettamat.””
Siis mielestäsi kun esivalta sanoo että joitakuita tulee vainota niin kristityt menevät mukaan tappamaan?
Entäpä nyt venäjän maalla tai oikeastaan ukrainassa, siis kristityt tappavat toisia kristittyjä kun esivalta niin käskee, tämäkö on Jumalan tahto?
Jätät muuten ottamasi roomalais kirjeen luvun kesken, siinä on jatkossa:
8 Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt. 9 Sillä nämä: ”Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse”, ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: ”Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi”. 10 Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.
Matias Roto toteat roomalais kirjeen 13. luvun ”jatkosta” seuraavasti:””Joten viittauksesi jatkona oleviin jakeisiin menee tämän keskustelun kannalta sivuraiteille.””
Jos rakkauden sanoma on missään kohden ”sivuraide” niin silloin kaikki on pielessä, eletään todella synkeässä pimeydessä.
Toteat että:””Et todellakaan saa tukea esivaltaa koskevalle epärealistiselle moraaliopillesi.””
Minun lähtökohta on vain ja ainoastaan evankeliumi, ei mikään muu.
Kun ajattelee sitä hyvyyttä millä Jumala on vetänyt puoleensa ja antanut armon niin kuinka ihmeessä voisin tappaa toisen ihmisen, siis kuinka uskova voisi tuomita toisen ihmisen teot niin että tappaisi tämän?
Matias Roto olenko missään kieltänyt esivallan voimankäyttöä, en ole, vaan voiko uskova tappaa edes esivallan käskystä, ei voi.
Siis mikä on vapautta jota tulee puolustaa väkivallalla, ei ainakaan Jeesuksen antamaa.
Mikä on se ”Isänmaa” jota tulee puolustaa väkivallalla?
Miksi väkivalta lisääntyi kun ns ”uskonpuhdistus” tapahtui, eikö sen seurauksena alkanut sotia kun eronneet ruhtinaskunnat sotivat keisaria vastaan, MIKSI?
Matias Roto lueppa nyt mitä Jeesus sanoo:
33 Te lähetitte lähettiläät Johanneksen luo, ja hän todisti sen, mikä totta on. 34 Mutta minä en ota ihmiseltä todistusta, vaan puhun tämän, että te pelastuisitte. 35 Hän oli palava ja loistava lamppu, mutta te tahdoitte ainoastaan hetken iloitella hänen valossansa. 36 Mutta minulla on todistus, joka on suurempi kuin Johanneksen; sillä ne teot, jotka Isä on antanut minun täytettävikseni, ne teot, jotka minä teen, todistavat minusta, että Isä on minut lähettänyt. 37 Ja Isä, joka on minut lähettänyt, hän on todistanut minusta. Te ette ole koskaan kuulleet hänen ääntänsä ettekä nähneet hänen muotoansa, 38 eikä teillä ole hänen sanaansa teissä pysyväisenä; sillä te ette usko sitä, jonka hän on lähettänyt. 39 Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta; 40 ja te ette tahdo tulla minun tyköni, että saisitte elämän. 41 En minä ota vastaan kunniaa ihmisiltä; 42 mutta minä tunnen teidät, ettei teillä ole Jumalan rakkautta itsessänne. 43 Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan. 44 Kuinka te voisitte uskoa, te, jotka otatte vastaan kunniaa toinen toiseltanne, ettekä etsi sitä kunniaa, mikä tulee häneltä, joka yksin on Jumala? 45 Älkää luulko, että minä olen syyttävä teitä Isän tykönä; teillä on syyttäjänne, Mooses, johon te panette toivonne. 46 Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut. 47 Mutta jos te ette usko hänen kirjoituksiaan, kuinka te uskoisitte minun sanojani?”(Joh.5)
Siis onko sinulla itsessäsi Jumalan rakkaus?
Miksi Jeesus sanoo ettei kuulijoilla ollut?
Entäpä kuinka se saadaan?
Matt. 13:15 Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’
Jeesuksen tulee parantaa, Aamen.
Olen poistanut yhden Arin kommentin, koska siinä on vääristelty opetustani tasan tarkkaan omien sanojeni vastaisiksi.
Samaten siinä on vääristelty historian todistusta Lutherin opetuksesta.
Suosittelen keskustelukaverilleni edes sen verran rehellisyyttä, ettei julkisesti toisen edessä rupea vääristelemään sanoja vastakohdikseen.
Ari
Olen joutunut jälleen poistamaan yhden tekstisi, koska siinä hyökkäät sopimattomasti toisen ihmisen uskoa vastaan.
Muista että Pyhä Henki toimii kristikunnan keskellä eli siis kirkon keskellä ja hän antaa meille uskon.
Tästä Martti Luther kirjoittaa kristikunnan yhteisen uskon mukaisesti seuraavaa:
Pyhitys
Minä uskon Pyhään Henkeen, pyhän kristillisen kirkon, pyhien yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän. Aamen.
Mitä se merkitsee? Vastaus:
Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minut lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa. Samalla tavalla hän maailmassa kutsuu, kokoaa, valaisee, pyhittää ja Jeesuksen Kristuksen yhteydessä varjelee koko kristikunnan ainoassa oikeassa uskossa.
Tässä kristikunnassa
hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.
Matias Roto tuot jälleen täyttä valhetta esille:
””Tässä kristikunnassa
hän joka päivä antaa minulle ja jokaiselle uskovalle rajattomasti kaikki synnit anteeksi, herättää minut ja kaikki kuolleet viimeisenä päivänä sekä lahjoittaa minulle ja kaikille uskoville iankaikkisen elämän Kristuksessa. Tämä on varmasti totta.””(Luther)
Tuossahan julistat että ns ”kristitty” voi/saa tehdä mitä vaan ja saa tekemänsä synnit anteeksi ja pelastuu.
Tuo julistus on aivan toista evankeliumia kuin esimerkiksi Paavali julisti, hänhän selkeää selkeämmin sanoo etteivät tiettyjä syntejä tekevät peri Jumalan valtakuntaa, joten tee parannus ja usko OIKEA evankeliumi äläkä ota valhe opettajilta mitään.
Matias Roto:””En lähde mukaan tuohon menneistä kolttosista nousevaan kenellä on mehevimmät jutut kertoa -kilpailuun, missä jotkut niin sanotut ”todistuspuheenvuorot” liikkuvat.””
Ymmärtäisin kyllä toisin että todella lähdet mukaan ”menneistä kolttosista” nousevaan kenellä on mehevimmät jutut, siis lyttäät Jumalan voiman todistukset ja todistat voimattomasta jumalastasi joka ei auta lapsiaan.
Matias Roto yhä hullummaksi menee sekoilusi, siis toteat:””Muista Jeesuksen sanat: ”Se on täytetty.” Niinpä ei enää tarvitse mitään täydennystä tuohon armoon. Niinpä meilläkin on varaa armahtaa kanssaihmisiämme eikä enää rääkätä heitä alituisella suunsoitolla menneistä murheista.””
Mielestäsi ns ”kristitty” voi lisätä lähimmäisen murheita jopa tappamalla kun esivalta niin käskee, tuoko on uskosi todistus?
Matias
Demokratiassa esivalta on kansan valitsema, Paavali siinä mielistelee esivaltaa tullakseen hyväksytyksi, koska hänen aikanaan, esivallan otti aina se jolla oli terävimmät aseet ja suurimmat joukkovomat.
Raamatullisesti profeetat voitelivat kuninkaita, ja sitä pidettiin Jumalan valintana, profeetoilla oli ainakin omasta mielestään hyvin jumalallinen valta, koska he saattoivat voidella uuden kuninkaan vaikka entinen oli viel vallassa, eli tehdä ikäänkuin vallankaappauksen. Entinen kuningas ammuttiin. En pidä varteen otettavana ohjeena.
Jos vielä palaan lunastukseen, niin ei mikään laillinen periaate tunnusta rangastusta joka suoritetaan ennen kuin mitään rikosta on vielä tapahtunut. Kun tuleva ei ole vielä syntynyt.
Jos isä tappaa esikoisena syntyneen poikansa sen takia, että hänen veljensä jotka eiivät vielä ole syntyneet tulevat tekemään syntiä, niin isä joutuu todennäköisesti hoitoon, koska se vaikuttaa mielisairaudelta.
Jos taas lunastus tai vapautus olisi työn orjuudesta, niin sille toki löytyy selitys, mutta se on itsestään selvyys, eikä kaipaa uhreja, koska kuoleman jälkeen työ todellakin loppuu.
Ilmoita asiaton kommentti