Tyytyväinen elämä

Sauvakävely auttaa. Tulee hyvä olo kun pääsee kävelemään.  Saa olla tyytyväinen elämään niin kauan kuin pääsee liikkumaan.  Jumalan lahjat ovat useinkin niin pieniä ja arkipäiväisiä, ettei niitä aina huomaakaan hänen suuren hyvyytensä ilmauksina.  Kiitollinen mieli kaikista elämän lahjoista tekee elämän helpommaksi.  Oloihinsa tyytyminen auttaa monissa asioissa.

Toki on toisenkinlaisia tilanteita. Muutamissa  asioissa  tarvitaan asioihin puuttumista ja vieläpä oikein olan takaa ahertaen.

SUNNUNTAI 19.6.2022

2. sunnuntai helluntaista

Katoavat ja katoamattomat aarteet

Sunnuntain psalmi Ps. 49:6–10, 16–21

Omaisuuden hankkiminen on lähtökohdiltaan elämää ylläpitävä voima.  Ihminen kerää ruokaa ja juomaa sekä moni monia tarvikkeita turvatakseen elämänsä toimeentulon ja elämisen mahdollisuudet.   Meillä pohjoisessa ilmanalassa myös asumiseen tarvitaan kestävämpiä ratkaisuja kuin etelämpänä.

Ongelmaksi omaisuuden kerääntyminen muodostuu vasta silloin, kun siitä tulee  elämää estävä voima, Ikivanha satu kertoo kuninkaasta joka toivoi, että kaikki hänen koskemansa  muuttuisi kullaksi.  Kun toive sitten toteutui, niin hän kuoli nälkään ja janoon, koska ruoka ja juomakin muuttuivat kullaksi.

Voimme siis sanoa, että varallisuus on hyvä renki, mutta huono isäntä.

Psalmissamme kerrotaan sellaisesta varallisuuden käytöstä, missä omaisuus muuttuu ihmisten elämää tuhoavaksi voimaksi.  Joku alkaa toimia kavalasti lähimmäistään kohtaan kuvitellen,  että hänen suuri omaisuutensa muka oikeuttaisi hänet rikkomaan suhteensa toisiin ihmisiin ja toimimaan kavalasti näitä kohtaan.

Psalmissamme on myös lohdullinen näköala.  Meidän ei tarvitse pelätä pahanakaan päivänä, kun Jumala on meidän kanssamme. Hän on kaiken luonut. Hän myös pitää luomakunnastaan huolen.  Suurinkaan ihmisen varallisuus ei ole verrattavissa Jumalan omaisuuteen. Hänhän on kaiken tehnyt ja hän myös kaiken pitää yllä.  Kaikki mitä ihmisillä on, on alkuaan peräisin hänen työnsä tuloksena.

Miksi pelkäisin pahana päivänä,
kun petturien kavaluus saartaa minut?
  He luottavat rikkauteensa,
  kerskailevat suurella omaisuudellaan.

Varallisuudella on vain ajallinen arvo.  Emme voi viedä varojamme tästä maailmasta tulevaan.  Taivaan kirkkaudessa kaikkein vähinkin on arvokkaampaa ja upeampaa kuin paraskaan omaisuutemme  maan päällä.  Niinpä elämämme kallain asia on  löytää yhteys Jumalaan ja päästä osalliseksi hänen hyvyydestään.  Kun hän on meidän elämämme sisältö, niin silloin meillä on kaikkein merkittävin, se syvin ja ratkaisevin elämän sisältö: Iankaikkinen rikkaus Jumalan luona.  Hänen ominaan me huolehdimme ajallisista toimistamme sen mukaan, mitä meille on voimia ja taitoa uskottu. Emme pelkää huomista päivää. Tuleva elämä on voitto ja reimun aihe. Odotamme suuria Jumalalta ja kurottaudumme häntä kohti koko olemuksellamme, kaikin voimin.

Ei ihminen elä ikuisesti,
ei hän vältä hautaa.
  Mutta Jumala lunastaa minut,
  hän tempaa minut tuonelan otteesta.

 

Tässä sunnuntain  psalmi

Miksi pelkäisin pahana päivänä,
kun petturien kavaluus saartaa minut?
  He luottavat rikkauteensa,
  kerskailevat suurella omaisuudellaan.
Mutta henkeään ihminen ei voi lunastaa,
ei hän voi käydä kauppaa Jumalan kanssa.
  Elämän lunnaat ovat liian kalliit,
  ne jäävät iäksi maksamatta.
Ei ihminen elä ikuisesti,
ei hän vältä hautaa.
  Mutta Jumala lunastaa minut,
  hän tempaa minut tuonelan otteesta.
Älä kadehdi, kun joku rikastuu,
kun hän kartuttaa talonsa omaisuutta.
  Kuollessaan hän ei ota mukaansa mitään,
  hänen omaisuutensa ei seuraa häntä hautaan.
Vaikka hän eläessään ihastelee osaansa ja toiset kiittävät hänen menestystään,
hänen täytyy mennä isiensä luo, paikkaan, jossa ei valoa nähdä.
  Rikkainkaan ihminen ei ole ikuinen,
  eläinten tavoin hän lakkaa olemasta.

Ps. 49:6–10, 16–21

 

 

  1. Matias Roto toteat:””Etkö todellakaan tajua että vihollisen hyökkäyksessä antautuminen ilman vstaan panemista käytännössä tapattaa enemmän ihmisiä, kuin reilusti hanttiin panemalla.””

    Unohdat että jokaiselle ihmiselle OLISI parasta tehdä niinkuin Jumala tahtoo, joten älä tuo omaa oppiasi siihen mikä on parasta ihmiselle. Jumalattomat puolustavat itseään ja omia arvojaan ja vapauttaan täydellisesti omassa voimassa ja siis väkivallalla, uskova turvaa Jumalaan ja Hänen sanaansa tekemällä Hänen tahtonsa.

    • Ari

      Kuvitelmasi uskovasta jonkinlaisena maailmasta ja muusta ihmiskunnasta irrallaan olevana olentona on täysin mieletön ja jumalaton ajatus.

      Ota huomioon, että

      Jumala on luonut

      k a i k k i

      ihmiset,

      Jeesuksen sovitustyö on

      k o k o

      maailman syntien puolesta

      ja Pyhä Henki kutsuu kokonaisia kansoja ja kieliryhmiä Jumalan kansan eli kirkon yhteyteen.

      Joten uskonkäsityksesi on kadonneen lampaan kuvitelmaa että yksin jyrkänteen laidalla ollessasi sinä on aidosti pelastettu ja muu lauma on kadotuksen alainen. Näin et huomaa, että omassa eristäytymisessäsi sinä olet kuilun partaalla, josta Hyvä Paimen eli Herramme Jeesus yrittää sinua vetää yhteiseen Jumalan kansaan eli maailmanlaajuiseen kristikuntaan eli siis yhteen, pyhään ja yhteiseen kirkkoon, joka on Kristuksen ruumis ja iankaikkisen elämän perillinen.

      Muista että lähetyskäsky puhuu kokonaisista kansoista pelastettavina yksikköinä.

      Matteuksen evankeliumi:

      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastaMALLA heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

      Ja muista että taivaassa me olemme kokonaisena maailmanlaajuisina joukkona, jossa ihmisiä on kaikista kansoista ja kaikista kielistä, kaikki yhdessä, yhtenä kirkkona, yhtenä Jumalan kansana. Ilmestyskirjassa ”valkea vaate” on kastepuku. Kaste siis on ylösnousemuksen lahjan antoväline.

      Ilmestyskirja:

      7:9 Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,

    • Ari

      Ajallinen elämäni osalta olen syntynyt vanhempieni tahdosta. Tämä on antanut minulle ajallisen elämän, jolla on oma aikansa ja jonka jälkeen kuolemme, kuten esi-isämme Aatamin lankeemuksesta jo on seurannut.

      Iankaikkisuuden puolesta olen syntynyt Jumalan tahdosta, kun hän on ottanut minut lapsekseen pyhän kasteen toimituksessa 23.4.1944. Tämän Jumalan lapseuden takia olen iankaikkisesta elämästä osallinen ja niinpä turvallisin mielin odotan ruumiin ylösnousemusta ja iankaikkista elämää.

      Kastehan on niin paljon kallisarvoisempi syntymä ajalliseen syntymään verrattuna, kuin iankaikkisuus on katoavaisuuteen verrattuna.

    • Ari

      Mielestäni tuhoisan ajattelusi rikkaruohoja on seuraava lauseesi:

      ”—älä tuo omaa oppiasi siihen mikä on parasta ihmiselle.

      Olemme Jumalan kuva ja sen mukaan Jumalan tahto on se mikä on

      p a r a s t a

      i h m i s e l l e .

      Joten otapa todesta Raamatun sana siitä, että me olemme Jumalan tekoa ja juuri sellaisena hoitakaamme hommamme ihmisen parhaaksi.

      Minkä teemme toiselle ihmiselle, sen teemme Jeesukselle. Joten toimi sinäkin ihmisten parhaaksi!

  2. Seitsemäänkymmeneen kommenttiin on hyvä lopettaa tämä keskustelu.

    Aikoinaan juutalaisilla oli perimätieto, että Suuren neuvoston jäsenet osasivat kaikkia maailman 70 kieltä. Tuon luvun he olivat saaneet 1. Mooseksen kirjassa olevan kansojen luettelon mukaan.

    Kun olin lukenut tuosta perinteestä, niin tulipa mieleeni kokeilla voisinko edes pienen pätkän perusteellisesti lukien päästä 70 eri kielellä olevien Raamattujen tai sen osien tutkisteluun. Siinä meni oma aikansa, mutta lopulta se hetki koitti. Siinä vaiheessa tuntui mielenkiintoinen sävähdys sisimmässäni.

    Hetkessä huomasin tuon eri kielillä olevien käännösten keräämisen ja edes pienen pätkän tutkimisen iskostuneen tavaksi, josta en päässyt irti. Eri käännösten kielien määrä nousi yli sadan jo vuosituhannen vaihteessa. Sipoossa pitämässäni raamattunäyttelyssä minulla oli Raamattuja tai sen osia 104 eri kielellä.

    Nykyisellään kielten määrä on jo useampi vuosi sitten ylittänyt 150 eri kielen rajan. Enää en ole jaksanut paneutua eri käännöksiin samalla huolella. Osa on jäänyt vain yhdeksi kauniiksi Pyhäksi kirjaksi muiden joukossa, sellaisena arvokkaaksi, mutta lisäinformaatiota ei enää ole saanut useamman käännöksen tuoman näköaloja avartavaan mielen maiseman laajentamiseen Jumalan mittaamattoman aarteen tutkisteluun auttamassa.

    Jumalan siunaamaa kesää kaikille toivotan

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25