Turva Jumalassa – ahdistus maailmassa

Ja kuka on, joka voi teitä vahingoittaa, jos teillä on kiivaus hyvään? Vaan vaikka saisittekin kärsiä vanhurskauden tähden, olette kuitenkin autuaita. ”Mutta älkää antako heidän pelkonsa peljättää itseänne, älkääkä hämmästykö”, vaan pyhittäkää Herra Kristus sydämissänne ja olkaa aina valmiit vastaamaan jokaiselle, joka teiltä kysyy sen toivon perustusta, joka teissä on, kuitenkin sävyisyydellä ja pelolla, pitäen hyvän omantunnon, että ne, jotka parjaavat teidän hyvää vaellustanne Kristuksessa, joutuisivat häpeään siinä, mistä he teitä panettelevat. Sillä parempi on hyvää tehden kärsiä, jos niin on Jumalan tahto, kuin pahaa tehden. (1. Piet. 3:13-17 / FB38)

 

Vaikka maailma vihaa meitä, jotka pidämme Jumalan sanaa pyhää Raamattua esillä ja lainaamme sitä, niin parempi olla Jumalan kanssa samalla puolella. Vaikka joutuisimme Jumalan sanan ja Kristuksen julistajana maalliseen oikeuteen ja saisimme tuomion, niin olemme autuaita. Emme hylkää Jumalan sanaan, vaikka maallinen oikeus viskaisi Raamatun, pilkkaisi Jumalaa ja Hänen sanaansa. Kerran meistä jokainen joutuu  Taivaallisen tuomioistuimen eteen ja silloin kaikki saavat kuulla lopullisen tuomion. On hyvä pysyä Raamatussa, koska siihen voi luottaa. Jumalalta tullut viisaus kestää, mutta maallinen viisaus häviää ajan myötä.

 

Mistä sinä löydät totuuden?

Minkä varassa menet Tuomiopäivää kohti?

Oletko autuas?

 

    • Charlotta, kiitos kommentista.

      Tarvitsemme sekä lakia, että evankeliumia. Terveellinen oppi ei ole myrkkyä. Toki opin väärentäjät voivat myrkkyä tehdä ihan mistä vain.

      Kokonainen Jumalan sana; Jumalan laki ja evankeliumi Jeesuksesta Kristuksesta!

    • Ari kiitos hyvästä kysymyksestä.

      Jeesus Kristus on sovittanut Golgatalla koko maailman synnit. Kristityt pelastuvat, kun luottavat Jeesuksen täytettyyn työhön ristillä ja ylösnousemiseen kuolleista ja turvaavat Jumalaa.

    • Et vastannut omalta kohdaltasi?

      Toisaalta eikö teot ja puheet vaikuta yhtään eli vaikka ”luottaisi Jeesuksen täytettyyn työhön ristillä ja ylösnousemiseen kuolleista ja turvaisi Jumalaan”, niin kun teot ja puheet olisivat kuinka ”liberaalit” tahansa, ei olisi pelkoa pelastuksen menettämisestä?

    • Lopullisesti Tuomiopäivänä selviää tuomio, jonka itse kukin saa. Luotan armolliseen Jumalaan ja olen autuas. Omiin tekoihini en turvaa.

  1. Totuuteen on monta tietä, mutta totuus Jumalasta ja pelastuksesta löytyy vain Kristuksessa. Kristuksen löydän Jumalan Sanassa, Raamatussa. Tuomiopäivää kohti käyn armon varassa. Oma vaellukseni on siinä määrin huonoa, että jos minut tuomitaan vain oikeuden mukaan, minulle käy huonosti. Siksi turvaan Kristukseen ja hänen sovitusuhriinsa. Kristuksen omakseen lunastamana olen autuas. Luotan nimittäin siihen, että hän pitää minusta huolen.

    • Erinomainen kommennti, kiitos Yrjö!

      Jeesus Kristus on Herra ja Jumala! Jeesus on Tie, Totuus ja Elämä. Ainut tie Isän kotiin Taivaisiin.

  2. Minkä varassa menet Tuomiopäivää kohti?
    Meidän jokaisen on mentävä kerran tuomioistuimen eteen, silloin emme selviä omassa varassa.
    Mutta Raamatun opetuksen mukaan jokainen, joka uskoo syntinsä sovitetun Jeesuksen täytetysssä työssä. Ei tarvitse pelolla astua Jumalan tuomioistuimen eteen , sillä tuomarinistumella istuu Jeesus Kristus,joka on mennyt ristinpuulle maksamaan kaikki syntivelkani. Syntivelkamme ei ole silloin minun päällä, sillä Herramme on poistanut, eikä syytä. Sen sijaan Hän kutsuu ja odotta meitä. Silloin voimme sanoa; Oi Katso mikä aamu,joka ei laske pimeään yöhön.

    • Martti Pylkkänen:” Raamatun opetuksen mukaan jokainen, joka uskoo syntinsä sovitetun Jeesuksen täytetysssä työssä. Ei ravitse pelolla astua Jumalan tuomioistuimen eteen , sillä tuomarinistumella istuu Jeesus Kristus,joka on mennyt ristinpuulle maksamaan kaikki syntivelkani. Syntivelkamme ei ole silloin minun päällä, sillä Herramme on poistanut ,eikä syytä ””

      Missä näin Raamatussa opetetaan?

      Jeesus parantaa ihmisen, mitä se tarkoittaa?

    • Martti, kiitos hyvästä kommentista.

      Omilla teillamme ansaitsisimme ainoastaan Helvitin tulet. Onneksi Jeesuksen Kristuksen työ riittää. Hän on maksanut kaikiken puolestamme, eikä meille jää mitään maksettavaa.

      ”Maksettu on velkani mun, ylistys olkoon Ristiinnaulitun!”

    • Hyvä Raamatunkohta, kiitos Kari.

      Jeesus sanoi: ”Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä. Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma hänen kauttansa pelastuisi”.
      (Joh. 3:16‭-‬17 / FB38)

  3. …Sillä parempi on hyvää tehden kärsiä, jos niin on Jumalan tahto, kuin pahaa tehden…

    Tuo on upea Raamatun kohta, sillä se vain osoittaa myös sen, ettei meitä pelasteta vaelluksemme mukaan (kuten Yrjö totesi), joka voi olla kovin heikkoa ja Apostoli Pietari vahvistaa tuossa myös, että yksin vanhurskauden tähden olemme autuaita.

    Jos ihmisellä on kiivaus hyvään, niin se ei tarkoita kuitenkaan, että ihminen itse olisi aina hyvä. Tahto meillä on, että koko maailma kuulisi Kristuksen Evankeliumin ja kääntyisi teiltään, jopa kiivaasti sitä toivomme… Kärsimys kuitenkin osuu usein kohdalle, kun ja jos tuomme Kristusta esiin maailmassa…

    Sävyisyydellä, pyhällä pelolla, onkin meidän julistettava, sillä olemme itse syntisiä ja siksi olemme oppineet nopeasti kääntymään Jumalan Armon puoleen.

    Vaikka monet panettelevan Kristittyjä, siitä, että he ovat syntisiä ja heillä on varaa tuomita meitä, mutta me emme voi lausua tuomiota heistä, koska olemme itse saaneet armon ja anteeksiannon synneistämme Kristuksen tähden.

    • Hyvä kommentti, kiitos Ismo!

      Vähän aikaa kärsimme maailmassa, mutta iankaikkinen ilo taivaisa odottaa meitä.

    • Ismo,

      Kommenttisi viimeiseen kappaleeseen viittaan;

      Jeesus asetti puitteet tuomita. Hän, joka oli itse Sana viittasi Kirjoituksiin, joissa on Armo ja Totuus. Uskovan todistus on tämä Jeesuksen todistus. Saarnata Sanaa, niinkuin Pietari helluntaipäivänä Jerusalemissa. Tuo Sanan saarna vaikutti piston kuulijoissa, joista (vain) 3000 kyseli syytä siihen ja uskoi Pietaria, kun hän kehotti vastaanottamaan pelastuksen. Tämä ja koko Raamattu on parannussaarnaa, minkä lakiosa herättää synnintunnon ja Armo siitä vapauttaa.

      Jeesus antoi samat ¨välineet¨jokaisen uskovan käyttöön.

      On totta, että näitä välineitä käytellään taitamattomasti tai ei ollenkaan ja kumpaankin on lihalliset syyt.

      Me emme voi lausua tuomiota, niinkuin ei Jeesuskaan lihansa päivinä tehnyt, mutta tuomio, eli seuraamukset on julistettu, jo Kainille, kun Jumala hänen murha-aikeensa paljasti ja varotti siitä.

  4. Mistä sinä löydät totuuden? Pontius Pilatus esitti aikanaan kysymyksen:”Mikä on totuus” ? Raamatusta löydämme mitä Jeesus sano sen olevan,että Hän itse on totuus ja elämä . Totuuksia on lopulta vain yksi:”Sinun sanasi on kokonaan totuus” (ps.119:160 )On olemassa Jumala,jolle on tehtävä tili elämästään. Raamatus löydämme kaikkein pahimman uutisen. Se on varoitus iankaikkisesta kadotuksesta. Mutta kuitenkin tämän pahan ja ikävän uutisen kertominen oli, ja yhä vieläkin on, kaikkein suurinta rakkautta,sillä Jumala tahtoo,että kaikki tulisivat tuntemaan ja valitsemaan elämäänsä täydellisen pelastuksen Hänen pojassaan.

    • Kiitos Martti, hyvä kommentti.
      Ainoastaan Jumalan sanassa on koko totuus. Raamatun ilmoitukseen voimme luottaa. Jeesus Kristus on meidän pelastajamme. Ilman Kristusta kukaan ei voi pelastua.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.