Tuomitseminen

Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja. Ja me tiedämme, että Jumalan tuomio on totuuden mukainen niille, jotka senkaltaisia tekevät. (Room. 2:1-2)

Tuomitseminen

Tämä kohta alkaa sanalla sentähden ja viittaa edellisen luvun loppuun; miksi (meitä) tuomitsijoita odottaa suurempi tuomio, kuin niitä joita he (tai me) tuomitsevat (vert. Room. 2:1-5)?

Väitän, että samat teot viittaavat Jumalan tahdon rikkomiseen tavalla tai toisella; miksi ainoastaan synnittömät saavat tuomita toisia (vert. Joh. 8:1-12); miksi Jumala ei hyväksy tekopyhää hurskastelijaa?

Kun näemme roskan lähimmäisemme silmässä, niin kumman valitsemme helpommin lain vai evankeliumin ja miksi tämä on meille luonteva valinta?

Kuka meidän mielestä ansaitsee armon ja keille Jumala on armollinen?

Miksi meidän on (tai ei ole) helppo antaa anteeksi?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

. . . . .

Seuraavat blogit:

Tahraton seurakunta (12.2.2015)

Aikaisin aamulla (26.2.2015)

  1. Ismo Malinen, mitä on se usko joka mainitaan Joh.3.16?

    Minulle se on jokaisen Sanan uskomista mitä Jeesus Sanoo ja kun uskon ne niin myös teen niin kuin ne Sanovat, voinko minä sanoa ettei tuo ja tuo Jeesuksen Sana ole minulle vaan se on lakia ja näin minun ei tule sitä noudattaa, antoiko Jeesus sellaisen esimerkin kun vaelsi maan päällä, ikä oli Hänen suhteensa Isän Sanaan, tekikö Hän niiden mukaan?

    Jeesus selkeästi Sanoo seuraavan:

    Joh. 12:48
    Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

    Mitä on Jeesuksen Sanojen ylen katsominen eli ei oteta niitä vastaan, se on juuri sitä että sanotaan ettei minun niitä tarvitse noudattaa (ne on lakia), alkaen juuri Jeesuksen kutsusta ”tehkää parannus ja USKOKAA EVANKELIUMI”, kun tämä katsotaan ylen ja sanotaan että minut on jo kastettu ja olen saanut armon ja kaiken muunkin niin onko tämä oikeaa uskoa Jeesukseen?

  2. Jeesus Sanoo:

    15 Kavahtakaa vääriä profeettoja, jotka tulevat teidän luoksenne lammastenvaatteissa, mutta sisältä ovat raatelevaisia susia.
    16 Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?(Matt.7)

    Ja toisaalla Jeesus sanoo:

    Matt. 11:25
    Siihen aikaan Jeesus johtui puhumaan sanoen: ”Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille.

    Siis Jumala on salannut asioita maailman viisailta ja ymmärtäväisiltä, mitä tämä tarkottaa, juuri sitä että ”viisaat ja ymmärtäväiset” etsivät iankaikkista elämää väärien profeettojen opeista, siis he luottavat omaan ymmärrykseen että voivat ”ottaa hyvän ja jättää huonon” VASTOIN Jeesuksen Sanoja ”Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä”, siis he eivät ole nöyrtyneet lapsenkaltaisiksi ottamaan Jeesuksen Sanoja.

  3. Ari, olet ymmärtänyt tuossa muutaman asian väärin. Kun kysyt, ”… voinko minä sanoa ettei tuo ja tuo Jeesuksen Sana ole minulle vaan se on lakia ja näin minun ei tule sitä noudattaa,”

    Kysymys ei ole tässä mitenkään siitä, etteikö kristityn tulisi myös toimia taikka pyrkiä toimimaan taikka edes toivoa, että voisi toimia, kuten Jumalan tahto on, siis sinun sanojesi mukaan ”noudattaa”, Kuitenkin kysymys on itseasiassa siinä, että silti vaikka ihminen toimisi niin, siis noudattaisi Jumalan tahtoa elämässään, hän ei silti voi sanoa Herran edessä, että hän olisi Jumalalle kelpaava juuri noiden tekojensa perusteella. Itseasiassa kun Kristuksen evankeliumi julistetaan puhtaana, ei siihen saa lisätä YHTÄÄN pienen pienintäkään osaa ihmiseltä itseltään, vaan asia on niin, että YKSIN KRISTUS riittää. Jos lisäät siihen piirunkin lakia, joudut itse täyttämään koko lain ja omilla teoillasi ansaitsemaan pelastuksen, ja koska me emme voi Jumalan sanan perusteella elää 100% Jumalan tahdonmukaisesti lankeamatta, me joudumme tuomionpaikalle, josta meillä on pääsy pois yksinomaan välimiehen välityksellä. Tuo välimies on Herra Jeesus Kristus itse.

    Tuo Joh. 12:48 kertoo juuri siitä, että se ihminen, joka on luottanut omiin ansioihinsa, joutuu tilanteeseen, jossa hänet tekojaan katsotaan Jumalan sanaa vasten, ja jos sitten löytyy vaikka sitten ajatuksissa tehty tekosynti, se riittää langettavaan tuomioon. Voisi kysyä, miksi silti ei Herran Jeesuksen Kristuksen tarjoama sovituksen sana silti kelpaa meille ihmisille täällä ajassa? Me ihmiset tahdomme perisynnin tähden lähtökohtaisesti jopa hengellisessä mielessä mieluumin saada kunnian itsellemme, emmekä lähtökohtaisesti kovin mielellämme ole armoa anomassa, ellei Herra sitten itse saa tehdä meissä työtään, osoittaa syntimme ja syyllisyytemme, jotta Kristus meille kelpaisi. Jumalalle kelpaamattomuutemme on niin syvää, että vaikka onnistuisit tekemään kaikista tekosynneistäsi parannuksen, täyttämään Jeesuksen puolesta kaikki tekosynnit ja tekemään niistä parannuksen, sinä todennäköisesti päätyisit kysymään vähintäänkin itseltäsi taikka vastapuoli saisi sinut ajattelemaan, että mihin minä sitä Kristusta tarvitsen, kun olen niin hyvä muutenkin. Siis kuten jossakin kommentissani kirjoitin kirjan kirjoittamisesta, ”kuinka minusta tuli synnitön”. No, kuten varmasti tiedät kokemuksesta, jos olet rehellinen itsellesi, me olemme syntisiä ihmisiä ja tarvitsemme armoa. Me emme tarvitse mitään Jumalan sanan vääristelemistä taikka vesittämistä, vaan Kristuksen meidän puolestamme maksamaa sovitusta. Juuri tuossa on siis EVANKELIUMI JEESUKSESSA KRISTUKSESSA, jota ei saada ansion mukaan, vaan ainoastaan LAHJANA Jumalan armosta. Juuri siitä Joh. 3:16 todistaa!

    • On sinulla sitten vie jotakin perustavaa laatua olevaa käsittämättä kristllisessä uskossa, Raamatussa sanotaan mm. että Jumala antaa voiman tulla Jumalan lapseksi. Oikeammin tuo voima sana voidaan kääntää käsittääkseni myös sanalla oikeuden tulla Jumalan lapseksi. Vanhurkauttamisen voi ja voisi olla sinun hyvä ymmärtää taivaallisissa tapahtuvaksi vapautustuomioksi, jossa Herra nuijii ristinsovitustyönsä perusteella pöytään vapauttavan tuomion. Kristillinen kirkko on aina tajunnut asian niin, että itseasiassa kun Jumalan sanan perusteella pappi messussa tai kristitty yleinen pappi lukee synninpäästön, tapahtuu tuo päästö myös Taivaallisissa yhtäaikaa ja yhtäpitävästi, kun se perustuu juuri tuohon Jumalan sanaan, Kristuksen ristinsovitustyöhön.

      Jumala lupaa kyllä voimaansa ja apuansa, mutta ei se aina niin mene, että me silti pysyisimme aina oikealla tiellä erehtymättömästi. Kristikunnassa on myös sellaisia menestysteologian ja kunnianteologian suuntauksia, joissa ei enää keskiössä ole Kristus ja Hänen ristinsä, kuten ap. Paavali sanoi, kun meni korintoon, päättäneensä pitää mielessään yksinomaan Jeesuksen ja Hänetkin ristiinaulittuna. Ristillä ei Herra ollut maallisessa mielessä mitenkään menestyneimmillään vaan kaikkein halveksutuimmassa asemassa, Jumalan hylkäämänä, myös todellisesti, sillä Hän itse todisti, ja huusi, Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit. Jos Jumala on todistetusti hylännyt oman Poikansa, kuinka sinä voit väittää, etteikö Herra voi sallia myös meille kristityille sellaisia taipaleita, joissa Hän yksinkertaisesti tekee meille selväksi, että meillä ei ole edes tahtoa tahtoa sitä mitä Jumala tahtoo, jos Hän ei sitä meille ITSE ensin meille lahjoita.

      Koen keskustelun kanssasi aika turhauttavaksi, kun minulle se näyttäytyy keskusteluna elämässään onnistuneen super kristityn kanssa keskustelulta, jossa toinen on menestynyt ja toinen ei ole. Mutta koskapa minä en ole menestynyt, minä joudun turvautumaan Herraan Jeesukseen Kristukseen ja Hänen ristinsovitustyöhönsä kaikin Herran minulle lahjoittamin vähäisin voimin ja painamaan Herran edessä pääni ja sanomaan, kuten se ristinryöväri. Herra ole minulle syntiselle armollinen. Käyköön sinulle sinun uskosi mukaan hyvä herra Ari Pasanen. Jos joskus näemme livenä, voin sinua kyllä kätellä, En kuitenkaan voi jakaa kanssasi sinun uskoasi, sillä minulle se näyttäytyy elämän realiteeteista irtautuneelta, ihmiskäsitykseltään suoritus- ja ansiokristillisyydeltä, jossa Kristus ei riitä, Minulle ei riitä mikään muu kuin Jeesus Kristus itse, Jumalan lailla on tärkeä tehtävä kristityille, mutta pelastuksen perustaksi siitä ei ole. Minä en voi sinua auttaa tämän enempää ainakaan tänään. Huomisesta ei kukaan vielä tänää mitään tiedä.

  4. Tero Hokkanen, olet varmasti vilpitön ajatuksissasi, älä ole huolissasi minusta, et voi toisia pelastaa, eihän Jeesuskaan saanut kovin montaa kohtaamaansa ihmistä uskomaan itseensä, ei kukaan voi tulla Jeesuksen luo ellei Jumala ihmistä anna, mutta kun Jumala kutsuu ninn tälle kutsulle voi kääntää selkänsä.

    Olenko ansainnut ”pelastuksen”, sitä en todellakaan ole vaan kun oma elämäni meni täydelliseen umpikujaan niin silloin hädässäni huusin Jumalalta apua ja Hän auttoi, silloin ymmärsin oman entisen elämän saastaisuuden ja täydellisen ”sokeuteni ja kuurouteni” enkä todellakaan katsonut omiin tekoihini että niillä olisin jotain muuta ansainnut kuin kadotuksen.
    Se että Jumala näytti niin onessa asiassa voimansa ja rauhansa niin se loi täydellisen luottamuksen siihen ettei Jumalalle ole mikään mahdotonta minun elämässä, siis Jumala voi puhdistaa minut lupauksensa mukaan kaikesta synnistä, onko se jo nyt todellisuutta ei estä minun kilvoitusta sen Sanan mukaan jonka Jeesus Sanoo ”olkaa täydellisiä”, ei se ratkaise kuinka on onnistunut vaan menee eteenpäin oikealla tiellä JUMALAN VOIMASSA, Pyhässä Hengessä.

    Tässä voin sanoa että olen valmis kohtaamaan jokaisen joka haluaa kuulla todistukseni Jumalan työstä elämässäni.

    • Martti Pentti:” Niin puhtaaksi ei kukaan tule uudestisyntymässä, että saisi oikeuden jakaa kirkkokuntia oikea- ja vääräoppisiin.”

      Ei kai se puhtaudesta ole kiinni vaan paatuneen sydämen parantamisesta eli kun Jeesus parantaa paatuneen sydämen alkaa ensinnäkin näkemään oman elämän synnit mutta kyllä siinä näkee myös missä valheessa oli itse ennen elänyt ja missä valhetta vielä rakastetaan eli hedelmä näkyy niin omasta elämästä kuin myös ympärillä olevassa maailmassa ja historia kertoo paljon ennen vaikuttaneiden hedelmistä ja myös ns ”uskonpuhdistuksen” hedelmistä.

      Ilm.22:15 Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.

      Siis keitä ovat ”valhetta rakastavat”, heitä jotka seuraavat vääriä profeettoja.
      Edellä Jeesus selkeästi Sanoo ketkä jäävät ulkopuolelle, siis on niitä jotka todella jäävät ja on tekoja joista sen näkee.

    • ”On tekoja joista sen näkee.” Kuka näkee? Inhimillinen näkökyky ei ole näissä asioissa kovin luotettava. On parempi jättää arviointi Hänelle, joka näkee sydänten salaisuudetkin. ”Jumala kyllä näkee, millaisia me olemme, ja toivon teidänkin sisimmässänne näkevän sen.”

  5. Väärät profeetat kieltävät Jeesuksen Armon yksin riittävän. Se joka rakastaa valhetta on se, joka kieltää totuuden, mitään välimuotoa ei ole.

    Maailmassa on monta henkeä, jotka puhuvat omaansa, vaikka käyttävät kristillisiä termejä ja puhuvat Jumalasta kuin vettä vaan. Mutta väärän hengen tunnistaa siitä, että se kieltää Jeesuksen Kristuksen tulleen maailmaan ja syntyneen lihaan Pelastaakseen ihmiskunnan synneistä. Moni kieltää Jumalan olleen Kristuksessa.

    Maailmassa on maailman henki ja se ei ota vastaan Jumalaa, Kristuksessa. Maailma ei kuule Sanaa, vaan se puhuu omaansa ja se sopii ihmiselle hyvin ja ihminen ottaa sen mieluusti vastaan.
    Joka omaansa puhuu, se ei ole vielä Jumalaa kuullut.

    Se taas, joka on Jumalasta syntynyt, tuntee Jumalan Hengen, joka on Rakkaus. Se joka Rakastaa, kuulee Jumalaa ja niitä, jotka ovat syntyneet Jumalasta.

    ”Siinä ilmestyi meille Jumalan rakkaus, että Jumala lähetti ainokaisen Poikansa maailmaan, että me eläisimme hänen kauttansa.
    Siinä on rakkaus-ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.

    Rakkaani, jos Jumala on näin meitä rakastanut, niin mekin olemme velvolliset rakastamaan toinen toistamme.

    Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Jos me rakastamme toinen toistamme, niin Jumala pysyy meissä, ja hänen rakkautensa on tullut täydelliseksi meissä.

    Siitä me tiedämme pysyvämme hänessä ja hänen pysyvän meissä, että hän on antanut meille Henkeänsä.

    Ja me olemme nähneet ja todistamme, että Isä on lähettänyt Poikansa maailman Vapahtajaksi.

    Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa.
    Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin.
    Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.

    Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa.

    Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.

    Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä. 1.Joh.4

  6. Olen ollut viime perjantaista lähtien kuumeessa. En ole pystynyt, enkä nyt pysty osallistumaan keskusteluun. Joitain erinomaisia Teron kommentteja olen lukenut, mutta mitään viisasta ei minun sormista tai muustakaan nyt lähde. Keskustelu pysyy tasokkaana, kun pysyttelen vielä loppuviikon poissa. Kiitos teille kaikille hyvistä kommenteista, jotka luen tarkemmin, kunhan vointini on parantunut. Keskustelu saa jatkua, vaikka olen tilapäisesti poissa rivistöstä. Jeesus kanssanne!

  7. ismo malinen
    28.01.2015 14:35
    ”Väärät profeetat kieltävät Jeesuksen Armon yksin riittävän. Se joka rakastaa valhetta on se, joka kieltää totuuden, mitään välimuotoa ei ole. ”

    Tässä on hyvä heitto, armo riittää, niin kyllähän väärät profeetat lupaavat armoa OMILLEEN, mutta ovat armottomia ulkopuolella oleville, lueppa kuinka Luther kirjoitti juutalaisista tai uudestikastajista, katolilaisista jne…

  8. Jeesus kutsuu seuraamaan itseään, synnitöntä, nyt sitten ilmestyy ”profeetta” joka kirjoittaa ”uuden opin” joka ”korvaa” evankeliumin ja Raamatun ja kun hänen sanansa ja tekonsa todistavat todella huonoa hedelmää ulkopuolella olevia kohtaan niin miksi tätä ei saa sanoa? Kuinka tänä päivänä jos joku kirjoittaisi tai puhuisi kuin Luther niin häntä kohdeltaisiin?

    Eikö Jeesus käske kavahtamaan huonoa hedelmää tuottavaa väärää profeettaa ja olla etsimättä mitään hyvää sellaiselta?

    • Tuskin yksikään Lutherin ajatus evankeliumista on ristiriidassa uskosi kanssa, Ari Pasanen. Ne perustuvat lujasti Raamatun sanaan. Lapsien kastaminenkaan ei ole Lutherilla mikään uusi oppi. Anabaptistit edustivat tuolloin jotain uutta ja hämmentävää kieltäessään lapsena saadun kasteen merkityksen. En siis ymmärrä, miten Luther olisi väärä profeetta, joka olisi korvannut omilla ajatusrakennelmillaan jotain evankeliumista. Hänen työnsä tuloksena on maaailman 140 luterilaisessa kirkossa 65 miljoonaa jäsentä. Sen nimittäminen huonoksi hedelmäksi on mielestäni loukkaavaa tietämättömyyttä.

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.