”Tuomio alkaa Jumalan huoneesta”
Kolumnissa Pahan kirkko (HS 17.10.2021) kirjailija Jari Tervo tukeutui José Saramagon ja Martti Lutherin väittämiin: katolinen kirkko on läpimätä.
Yritys puolustaa selibaattia on Ranskan pappien pedofiliasotkun jälkeen ehkä intellektuaalinen itsemurha. Yritän silti.
Askeesi ja selibaatti ovat hyveiden aristokratiaa. Onnistumisprosentti on pieni, mutta ne ovat kristillisyyden ydintä. Niistä ovat inspiroituneet katoliset suurmiehet Franciscus Assisilaisesta Salvador Daliin.
Ranskassa on kymmenen miljoonaa katolilaista seurakuntalaista. Pedofiliapaljastukset panevat kirkon hierarkian polvilleen, mutta katolisia perinteitä ranskalaiset eivät jätä: Ranskan katoliset ovat antiklerikaalisia, mutta kirkollisia. Tuo on myös Ranskan median terve pohjavire.
Jari Tervo on kaappiluterilaisen leimaava demonisoidessaan katolisen kirkon. Pedofiiliprelaattien prosentuaalinen osuus on sama kaikkialla. Heitä on myös helluntailaisissa, körttiläisissä, lestadiolaisissa ja luterilaisissa heteromiehissä.
Aleksander Soldatov arvelee, että ortodokseilla askeesin aikapommi tikittää Itä-Euroopassa, jossa luostareiden määrä on noussut 30 vuodessa kymmenistä tuhansiin (Педофилия в церкви — «у них» и «у нас». Новая газета 6.10.2021).
Soldatov on oikeassa kipeiden asioiden käsittelyn suhteen. Kaikki rahan, seksin tai vallan avulla alistamiseen liittyvän korruption paljastaminen on kirkossa ainoa oikea tie, koska ”tuomio alkaa Jumalan huoneesta” (1. Piet. 4:17).
34 kommenttia
Sami P.
Oikeastaan tämä se ”pointti” onkin. Minulle näkyi vain pinta, eli sana ”prelaatti”, minkä oivaltaminen voisi olla vaikka itsetarkoitus, eli pointti, eli …
Luterilainen uskova tuskin haluaa Jari Tervon tavoin heittää julkisesti televisio-ohjelmassa Raamattua lattialle.
”Askeesi ja selibaatti ovat hyveiden aristokratiaa – – [ja] – – kristillisyyden ydintä.”
Jos näin olisi, harva kristitty olisi tekemisissä kristillisyyden ytimen kanssa.
Pirjo P. ja Sami P.,
On toisaalta jopa kohtuullista, ettette lue blogiani ja siinä olevia vastauksia samanlaisiin kysymyksiin, mutta siellä niitä on monta.
Olen näin vuosina useasti, kirjoittanut tähän keskittyvän bloginkin. Viimeisen blogin nimikin, ”Helluntaipäivän kastajaliikkeen tie kautta aikojen” jo kertoo vastauksen. Kyllä sitä olisitte voinut kiistää nimenomaisen asian yhteydessä, ettei tämä hyvä blogi tärvääntyisi.
Kuitenkin palaan asiaan enne puoltayötä!
Kysymys blogistille, Jyrki Härkönen:
edellä kysyttiin helluntailiikkeestä, helluntaipäivän kastajaliikkeen herätyksestä, suhteessa v. 30 perustutuneeseen ensimmäiseen kristilliseen Seurakuntaan.
Voisitko sano vaikka vain vähän, josko sinun aloittamasi asian lomaan on mielekästä minun vastata, Pirjo P ja Sami P’lle, täällä?
Tietysti minun väittämääni
Pirjo,
Kuten sanoin, niin blogini otsikko jo kertoo, että vuonna 30 ensimmäiset Messiaaseen uskovat kokoontuivat Jerusalemissa Helluntaipäivänä. Heille Jeesus oli vähän ennen, kuin hänet taivaaseen kohotettiin antanut selkeän toiston lukuisista VT:n profetioista ja Johannes Kastajan julistuksen lupauksesta, koskien Pyhän Hengen kastetta, eli älkää lähtekö tehkö mitään ennenkuin saatte Voiman, missä voimassa te tulette olemaan Minun todistajiani.
Kun luet Apt. 2 luvun jälkeisen kirjoitetun, niin siinä on yksityiskohtaisesti kerrottu Alkuperäisen, Alkuseurakunnan kulku. Eli Seurakunnan, mikä on laskettu Profeettojen ja Apostolien laskeman perustuksen päälle.
Uskon, että alkuperäisen ja tämän päivän Helluntaipäivän Kastajaliikkeen perustat on todettavissa samaksi opiksi, kuin Jeesus opetti ja apostolit ensimmäisinä laittoivat kaikki käytäntöön.
Tämä Helluntaipäivän herätysliike oli jonkin aikaa kaiken kansan suosiossa, kunnes se loppui ja he eivät enää voineet kokoontua temppelin alueella. Heitä alettiin vainota, minkä tuloksena oli koko Vähä-Aasian ja koko maailman evankeliointi. Juuri nämä vainot ovat olleet meidän päiviimme asti todistus siitä, että tahdotaan elää Kristuksessa Jeesuksessa (2.Tim.3:12). Ensimmäisen paikallisen Seurakunnan perustus asiakirja, Apt. 2, on sellaisenaan samassa asemassa niille, jotka tahtovat elää Kristuksessa, hänen Ruumiissaan. Tällä seurakuntayhteydellä on muitakin nimittelyjä kuin “helluntalaiset”. Sen oppi on niinkuin mainitsin ja sen toteutus on yhtä “täydellistä” kuin Alkuseurakunnalla. Jos tätä ei ymmärrä, niin alkaa perustamaan kysymyksiä “asemoinnista” ja antamaan siihen vastauksia. Tämä kysely kertoo, että halutaan olla “teologeja”, mutta ei olla otettu selville, että se on Platonin alottama “loistavan pohdiskelun” ryhmittymä, joka hämmästyttää ei-uskovia, kertomuksillaan niistä varjokuvista, joita tuli aiheutti luolan seinämille. Platonilla olisi ollut tilaisuus ottaa selvä Jumalasta, kaikkeuden Luojasta, mutta Kirjoitukset oli kait liian alkeellista alkuperäisessä muodossa.
Paavali julistikin Areiopagilla teologeille, että Jumala ei ole kaukana, vaan jopa hapuilemalla löydettävissä. Niin Paavali kuin muutkin teologian opit roskiin laittaneet, eivät kelpaa tämän päivän areiopageille. Helluntaipäivän kastajaliikkeen olemassaolo alkoi vuonna 30 eikä ole lakannut eikä oppi muuttunut. Helluntalaisuus ei ole laitos eikä kirkko. Se on ulkopuolisten antama nimitys, joka kyllä selvittää oitis asian, kun, helluntalainen, mainitaan.
Niinkutsuttu kirkkohistoria on katolisuuden kirjoittama. Sen teksteihin sakramentillista pelastusta julistavat sitoutuvat ja ihmettelevät yhdessä RKK:n kanssa, että missä teillä hellareilla on todisteet historiastanne. Vielä kerran: todisteet on jatkuvat vainot ja niiden vaikutus Evankeliumin leviämiseen. Jokainen 21 kirkolliskokousta on päättänyt Helluntaipäivän Kastajaliikkeen vainoamisista, koska kaste ei pelasta, koska ehtoollinen ei puhdista, koska Maria ei ole noussut kuolleista, koska kuvia ei kumarreta jne…
Mänttäri: ”Alkuseurakunta oli yhtä puutteellinen kuin esimerkiksi nk. helluntaiseurakunnat tänään ovat.”
Mikä on sinun oikea seurakuntasi tänään? Ei nk. vaan se oikea?
Mänttäri, en ole seurannut sinua yli kymmenen vuoden ajan. Joku voi tulla blogille tänään ensimmäisen kerran elämässään. Pitäisikö hänen selata blogeja kymmenen vuoden takaa? Onko se oikein? Mistä minä löydän tiedon sinun nykyisestä seurakunnastasi? Mihin kuulut? Mitä olet viime aikoina toistamalla toistanut, Apostolien tekojen lukua kaksi, et muuta!
Minä olen evankelis-luterilainen kristitty. Olen kastettu, ja uskoni alku ja loppu on Jeesuksessa Kristuksessa. Hänen varassa uskallan elää ja kuolla. Haluan myös jakaa Jumalan sanaa olemalla Gideon. Jaamme uusia testamentteja, kuten ehkä mahdollisesti tiedät? Emme Gideon kokouksissa pohdi, kuka on oikealla tavalla uudestisyntynyt, kuten siitä eri blogeilla usein muiden kohdalle kysymykseksi asetat?
En ”kihise” vastaisuuttasi kuten väität. Ole ystävällinen ja lue uudestaan, mitä olen sinulta tällä blogilla kysynyt. Ole ystävällinen, älä provosoidu, sitä en tietenkään halua. Tällä blogilla pohditaan mm. Jumalan tuomiota, sitä, minkä sinä ja minä kohtaamme kerran. Minä olen täysin alaston ja riisuttu Hänen edessään, mutta uskon, että Hänen tuomionsa on oikea.
En myöskään halua olla ehdoin tahdoin sinun kanssasi eri mieltä. Olen esittänyt sinulle omasta mielestäni tällä blogilla asialliset kysymykset. En tiedä, miksi sinulle on vastenmielistä antaa kommentti ja vastaus niihin? Kysymyksiä nousee edelleen. Onko neljä liikaa? Pitäisikö kysyä vain yhden kerran? Kommenttisi suhteessa blogin otsikkoon nostaa mieleeni monia kysymyksiä. Ei sinun tarvitse vastata heti, ei tietenkään. Minulla ja varmasti muilla blogin lukijoilla on aikaa odottaa vastauksiasi. Yleensä, ainakin muilla blogeilla olet vastannut. Luen mielelläni sinun mielipiteitäsi blogeihin.
Blogeilla keskustellaan. Se on mielestäni oikein. Blogin teema ”Tuomio alkaa Jumalan huoneesta.” on hyvä ja ajankohtainen meille lopun ajan kristityille.
Meille on luotu hyvä alusta keskustelulle. En halua missään nimessä, että luovuttaisit, kun keskustelu on vasta alussa. Kiitos, että olet mukana edustamassa omaa ajatustasi sinun näkemyksille Kristuksen seurakunnasta.
Joka rakentaa, rakentakoon sille perustalle, joka kestää, eikö niin?
Kari P. ja Sami P.,
Kirjoitan ja perustelen, mutten mihinkään omaan kuvitteluuni. Olen sen todistanut jo kauan ja kirjoitukseni eiole minun tuotantoani, vaan kakkien niiden satojen miljoonien, jotka edustava ”Helluntaipäivän herätyksessä syntynyttyä Kastajaliikettä”
Perustelunne ja kimpuroinnit Helluntaipäivän Kastajaliikkeen perustuskirjan välillä ovat myös satojen miljoonien opetusta, muttei minkään alkuperäisen jatkumo. Voit vaikka unohtaa ”asemoinnin” ja alkaa miettiä Raamattua lukiessasi, että se onkin aina ollut. Tuo v. 30 helluntaipäivän tapahtuma oli ”jatkumo Vanhaan Testamenttiin, esim. I Moos. 3:15 alkaen. Eli kaikki pitää olla linjassa ja tähän linjaan sijoittautuminen on esim. I Moos. 3:15 jatkumo/jatkuvuus. Sami, kait yrität olla tai alat olla teologi ja siksi nämä määreet sinua kiinnostavat. Voit kuitenkin lopettaa ainakin minun kanssani niiden pohdinnan.
”Pedofiiliprelaattien prosentuaalinen osuus on sama kaikkialla.”
Ensimmäinen sana on upea! Kertoohan sen jälkimmäinen osa laitostumista, joissa johtajat olivat ruhtinaita.
Vedit ”kaikkeen” mukaan helluntalaiset, mikä on käsite ei laitostuma. Helluntailaisuus tai helluntailiike sisältää eniten Helluntaipäivän Herätyskokouksen jatkumoita, vt. viimeinen blogini.. Siis, sisältää.
Ilmoita asiaton kommentti