”Tuomio alkaa Jumalan huoneesta”

Kolumnissa Pahan kirkko (HS 17.10.2021) kirjailija Jari Tervo tukeutui José Saramagon ja Martti Lutherin väittämiin: katolinen kirkko on läpimätä.

Yritys puolustaa selibaattia on Ranskan pappien pedofiliasotkun jälkeen ehkä intellektuaalinen itsemurha. Yritän silti.

Askeesi ja selibaatti ovat hyveiden aristokratiaa. Onnistumisprosentti on pieni, mutta ne ovat kristillisyyden ydintä. Niistä ovat inspiroituneet katoliset suurmiehet Franciscus Assisilaisesta Salvador Daliin.

Ranskassa on kymmenen miljoonaa katolilaista seurakuntalaista. Pedofiliapaljastukset panevat kirkon hierarkian polvilleen, mutta katolisia perinteitä ranskalaiset eivät jätä: Ranskan katoliset ovat antiklerikaalisia, mutta kirkollisia. Tuo on myös Ranskan median terve pohjavire.

Jari Tervo on kaappiluterilaisen leimaava demonisoidessaan katolisen kirkon. Pedofiiliprelaattien prosentuaalinen osuus on sama kaikkialla. Heitä on myös helluntailaisissa, körttiläisissä, lestadiolaisissa ja luterilaisissa heteromiehissä.

Aleksander Soldatov arvelee, että ortodokseilla askeesin aikapommi tikittää Itä-Euroopassa, jossa luostareiden määrä on noussut 30 vuodessa kymmenistä tuhansiin (Педофилия в церкви — «у них» и «у нас». Новая газета 6.10.2021).

Soldatov on oikeassa kipeiden asioiden käsittelyn suhteen. Kaikki rahan, seksin tai vallan avulla alistamiseen liittyvän korruption paljastaminen on kirkossa ainoa oikea tie, koska ”tuomio alkaa Jumalan huoneesta” (1. Piet. 4:17).

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. ”Pedofiiliprelaattien prosentuaalinen osuus on sama kaikkialla.”

    Ensimmäinen sana on upea! Kertoohan sen jälkimmäinen osa laitostumista, joissa johtajat olivat ruhtinaita.

    Vedit ”kaikkeen” mukaan helluntalaiset, mikä on käsite ei laitostuma. Helluntailaisuus tai helluntailiike sisältää eniten Helluntaipäivän Herätyskokouksen jatkumoita, vt. viimeinen blogini.. Siis, sisältää.

    • Mitä tarkoitetaan seuraavalla lauseella, tai mikä merkitys tällä on, jäi minulle kysymysmerkiksi;
      ” Pedofiiliprelaattien prosentuaalinen osuus on sama kaikkialla. Heitä on myös helluntailaisissa, körttiläisissä, lestadiolaisissa ja luterilaisissa heteromiehissä.”

    • Reijo Mänttäri, ajatteletko tosiaan niin, että oikeaa kristillistä uskoa on vain helluntailiikkeessä ja ettei sen piirissä ole mitään väärinkäytöksiä? Vai olenko ymmärtänyt väärin?

      Itse ajattelen, että uskoa löytyy kaikista kirkkokunnista ja kristillisistä liikkeistä, erilaisista painotuksista huolimatta. Vastaavasti kaikilla on omat lankeemuksensa ja puutteensa, mikään liike ei ole täydellinen.

    • Pirjo P.,

      Olet ymmärtänyt väärin kummassakin painotusehdotuksessasi!

      Jos luit viimeisen blogini, niin siinä pitäisi tulla selväksi Se Oikea.

      Se, että ensimmäinen kristillinen Seurakunta perustautui Helluntaipäivänä, pitäisi nostaa kiinnostusta lukea kriteerit, eli Apostolien tekojen toinen luku.

      Se oli Pyhän Hengen työ ja merkkinä Hengen aitoudesta ja alkuperästä olivat kaikki Vanhan Testamentin profetiat Pyhän Hengen kasteesta kaikille Jerusalemiin kokoontuneille uudestisyntyneille, uskoville. Mitään sattumanvaraista ei tapahtunut eikä ole sen jälkeenkään tapahtunut. Prosessi ekklesiaksi/seurakunnaksi on tarkasti kerrottuna Apt. 2. luku.

      Alkuseurakunta oli yhtä puutteellinen kuin esimerkiksi nk. helluntaiseurakunnat tänään ovat.

      Itse voin sanoa olevani tuon vuoden 30 perustuneen Seurakunnan jatkumon edustaja. Jatkumo on aina tarkoittanut eri kielillä, sama, yksiyhteen alun kanssa.

      Aito Pyhän Hengen synnyttämä usko ei ole kenenkään yksinomistuksessa. Ei ole kysymys “painotuksista”, vaan poikkeamisista suhteessa tuohon Apt. 2. lukuun.

      Tärkein tai varottavin asia on Itse Asian puute, mikä aina on substanssin, itse asian puute. Sen havaitseminen on mahdotonta ilman Jumalan Pojan uskoa. Tätä hyvältä näyttävää kuorta suorastaan kehotetaan karttamaan, vt. 2. Tim.3:

      5 heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta.

    • Raijo, kirjoitat, että helluntailaisuus sisältää eniten helluntaipäivän herätyskokouksen jatkumoita. Helluntaiherätys on syntynyt 1900-luvun alussa. Missä nämä ”jatkumot” ovat olleet Apt 2 luvun kuvaamien tapahtumien ja 1900-luvun alun välissä?

      Tämä keskustelu nyt kyllä menee vähän Jyrki Härkösen hyvästä kirjoituksesta sivuun, mutta en voi mieltäni malttaa…

    • ”Helluntaiherätys on syntynyt 1900-luvun alussa. Missä nämä ”jatkumot” ovat olleet Apt 2 luvun kuvaamien tapahtumien ja 1900-luvun alun välissä?”

      Tämä on hyvä kysymys Reijolle. Luulen, että hän ei ole miettynyt eikä osaa asemoida historiaalliseen kontekstiin esittäämänsä väitettä. Ja kun hän ei osaa, siitä seuraa, että Reijo Mänttärin väite on vailla perusteita, kysymys on omasta omassa mielessä syntyneestä ajatuksesta ja tulkinnasta.

    • Kiinnitin blogissa ihan samaan ”kristillisyyden ytimen” määrittelyyn huomioni. Kiinnostaisi tietää, josko Raamatusta on joku löytänyt tukea tuollaiselle ajatukselle.

      Eräässä aiemmassa keskustelussa oli esillä se, että Jeesus Kristus kyllä kannusti naimattomuuteen ”taivasten valtakunnan tähden” ja Paavalikin opetti samaan suuntaan. Mutta ei kai Raamatussa naimattomuutta miksikään ”kristillisyyden ytimeksi” sanota? Olihan esimerkiksi Pietari vaimoineen varsin ytimessä.

      Jeesus kyllä paastosi erämaassa, mutta askeetikko tuskin olisi hääjuhlassa muuttanut vetää viiniksi. Ja askeetikkoa ei syytetä näin: ”Nyt Ihmisen Poika syö ja juo, ja ihmiset sanovat: ’Katsokaa, mikä mässäilijä ja juoppo, tullimiesten ja syntisten ystävä!.”(Mat11:19)

    • Blogeja luetaan tottakai omilla silmälaseilla. Minun lasini kiinnittyvät otsikkoon: ”Tuomio alkaa Jumalan huoneesta.” Ymmärrän sinun, Rauli Toivonen, edustavan JT-liikettä? Blogisti bloginsa sisällä uskoo myös oman kirkkonsa olevan ”tutkittavana”. Miten on Rauli sinun edustamasi liikkeen kohdalla? Mitä blogin otsikko voi avata sinulle?

    • Hyvä kysymys, Kari. Blogin otsikko kertoo minulle siitä, että kaikilla Jeesuksen seuraajilla on tarve ymmärtää Jumalan tahtoa yhä tarkemmin ja tehdä korjauksia, jos joku opetus ei ole Raamatun kanssa sopusoinnussa. Täydellisiä emme ole tässä maailmanajassa, entrattavaa riittää.

      Heprealaiskirjeessä määritellään ”Jumalan huone” seuraavasti: ”Kristus on uskollinen Poikana, hänen huoneensa haltijana; ja hänen huoneensa olemme me, jos loppuun asti pidämme vahvana toivon rohkeuden ja kerskauksen.”(Hepr3:6)

      Kiinnitin tuohon ”pakollisen” selibaatin ja kristillisyyden ytimen yhdistämiseen huomioni siksi, että Raamattu varoittaa aiheesta tähän tapaan: ”Pyhä Henki sanoo selvästi, että viimeisinä aikoina jotkut luopuvat uskosta ja alkavat seurata eksyttäviä henkiä ja pahojen henkien opetuksia…
      Nämä kieltävät menemästä naimisiin.”(1.Tim4:1,3) Pakollinen selibaatti ei siis mahdu ”Jumalan huoneeseen”, jos Raamattua pidetään auktoriteettina.

  2. Pirjo P. ja Sami P.,

    On toisaalta jopa kohtuullista, ettette lue blogiani ja siinä olevia vastauksia samanlaisiin kysymyksiin, mutta siellä niitä on monta.

    Olen näin vuosina useasti, kirjoittanut tähän keskittyvän bloginkin. Viimeisen blogin nimikin, ”Helluntaipäivän kastajaliikkeen tie kautta aikojen” jo kertoo vastauksen. Kyllä sitä olisitte voinut kiistää nimenomaisen asian yhteydessä, ettei tämä hyvä blogi tärvääntyisi.

    Kuitenkin palaan asiaan enne puoltayötä!

  3. Kysymys blogistille, Jyrki Härkönen:

    edellä kysyttiin helluntailiikkeestä, helluntaipäivän kastajaliikkeen herätyksestä, suhteessa v. 30 perustutuneeseen ensimmäiseen kristilliseen Seurakuntaan.

    Voisitko sano vaikka vain vähän, josko sinun aloittamasi asian lomaan on mielekästä minun vastata, Pirjo P ja Sami P’lle, täällä?

    Tietysti minun väittämääni

  4. Pirjo,

    Kuten sanoin, niin blogini otsikko jo kertoo, että vuonna 30 ensimmäiset Messiaaseen uskovat kokoontuivat Jerusalemissa Helluntaipäivänä. Heille Jeesus oli vähän ennen, kuin hänet taivaaseen kohotettiin antanut selkeän toiston lukuisista VT:n profetioista ja Johannes Kastajan julistuksen lupauksesta, koskien Pyhän Hengen kastetta, eli älkää lähtekö tehkö mitään ennenkuin saatte Voiman, missä voimassa te tulette olemaan Minun todistajiani.

    Kun luet Apt. 2 luvun jälkeisen kirjoitetun, niin siinä on yksityiskohtaisesti kerrottu Alkuperäisen, Alkuseurakunnan kulku. Eli Seurakunnan, mikä on laskettu Profeettojen ja Apostolien laskeman perustuksen päälle.

    Uskon, että alkuperäisen ja tämän päivän Helluntaipäivän Kastajaliikkeen perustat on todettavissa samaksi opiksi, kuin Jeesus opetti ja apostolit ensimmäisinä laittoivat kaikki käytäntöön.

    Tämä Helluntaipäivän herätysliike oli jonkin aikaa kaiken kansan suosiossa, kunnes se loppui ja he eivät enää voineet kokoontua temppelin alueella. Heitä alettiin vainota, minkä tuloksena oli koko Vähä-Aasian ja koko maailman evankeliointi. Juuri nämä vainot ovat olleet meidän päiviimme asti todistus siitä, että tahdotaan elää Kristuksessa Jeesuksessa (2.Tim.3:12). Ensimmäisen paikallisen Seurakunnan perustus asiakirja, Apt. 2, on sellaisenaan samassa asemassa niille, jotka tahtovat elää Kristuksessa, hänen Ruumiissaan. Tällä seurakuntayhteydellä on muitakin nimittelyjä kuin “helluntalaiset”. Sen oppi on niinkuin mainitsin ja sen toteutus on yhtä “täydellistä” kuin Alkuseurakunnalla. Jos tätä ei ymmärrä, niin alkaa perustamaan kysymyksiä “asemoinnista” ja antamaan siihen vastauksia. Tämä kysely kertoo, että halutaan olla “teologeja”, mutta ei olla otettu selville, että se on Platonin alottama “loistavan pohdiskelun” ryhmittymä, joka hämmästyttää ei-uskovia, kertomuksillaan niistä varjokuvista, joita tuli aiheutti luolan seinämille. Platonilla olisi ollut tilaisuus ottaa selvä Jumalasta, kaikkeuden Luojasta, mutta Kirjoitukset oli kait liian alkeellista alkuperäisessä muodossa.

    Paavali julistikin Areiopagilla teologeille, että Jumala ei ole kaukana, vaan jopa hapuilemalla löydettävissä. Niin Paavali kuin muutkin teologian opit roskiin laittaneet, eivät kelpaa tämän päivän areiopageille. Helluntaipäivän kastajaliikkeen olemassaolo alkoi vuonna 30 eikä ole lakannut eikä oppi muuttunut. Helluntalaisuus ei ole laitos eikä kirkko. Se on ulkopuolisten antama nimitys, joka kyllä selvittää oitis asian, kun, helluntalainen, mainitaan.

    Niinkutsuttu kirkkohistoria on katolisuuden kirjoittama. Sen teksteihin sakramentillista pelastusta julistavat sitoutuvat ja ihmettelevät yhdessä RKK:n kanssa, että missä teillä hellareilla on todisteet historiastanne. Vielä kerran: todisteet on jatkuvat vainot ja niiden vaikutus Evankeliumin leviämiseen. Jokainen 21 kirkolliskokousta on päättänyt Helluntaipäivän Kastajaliikkeen vainoamisista, koska kaste ei pelasta, koska ehtoollinen ei puhdista, koska Maria ei ole noussut kuolleista, koska kuvia ei kumarreta jne…


    • Reijo, et pitkässä tekstissä vastannut Pirkon kysymykseen. Sen sijaan puhut ihan jotain muuta.

      ”Niinkutsuttu kirkkohistoria on katolisuuden kirjoittama.”.
      Tämä juuri osoittaa, että tunnet historian huonosti. Katolisen kirkon syntyhistoria, sijoittuu alkaen vasta 800 ja kehittyen erilliseksi 1054. Kun olet informoitu väärin teet kummallisia yhteenvetoja. Tätä toistat jatkuvasti.

    • Sami,

      Olet samaa toistellut ennenkin. Vastasin, kommentoin parhaani mukaan. Pitkä perustelu, tai sinulle liian pitkä voi häiritä, muttei ole edes sivupointti. Teologian opiskelu kohottaa käsitystä itsestä.

    • ”Teologian opiskelu kohottaa käsitystä itsestä.”
      Myös subjektiiviset kokemukset kohottavat käsitystä itsestä oikean opin julistajana. On helppoa sivuuttaa kirkon historia, vaikka siitä on olemassa faktat. On myös helppoa ohittaa kastajaliikkeen väärään menneet suuntaukset ja sivuhaarat. ”Oikea totuus on oikea totuus, joka ei pala tulessakaan.”

      ”Tuomio alkaa Jumalan huoneesta” Oikea tuomio tulee kirkkauden Herralta, ei meiltä. Seulonta toteutetaan oikein.

    • Vanhat kirkot kastavat myös, eivät vain helluntailaiset.

      ”Aito Pyhän Hengen synnyttämä usko ei ole kenenkään yksinomistuksessa. Ei ole kysymys “painotuksista”, vaan poikkeamisista suhteessa tuohon Apt. 2. lukuun.” Mänttäri 22.10.2021 14:10

      Eivät 1900- luvun alussa perustetut liikkeetkään voi yksin omistaa Pyhän Hengen synnyttämää uskoa!

    • ”Tuomio alkaa Jumalan huoneesta” ei huoneen ulkopuolelta Jumalan sanan mukaan? (1. Piet. 4:17).

    • Et ole robotti. Olen kirjoittanut itsestäni ja seurakunnastani toistakymmentä vuotta tällä palstalla. Eli tietoni ovat julkisiä. Eri mieltä kanssani voit olla, mutta tukahduta häiritsevä jankutus.

      Myös seurakuntayhteyteni olen toistamalla toistanut. Nyt pyytäisin samaa sinulta, eli tietoja itsestäsi ja missä aktiviteetissa toimit. Ei ole sopivaa, että kihiset vastaisuuttani, kuten tässäkin ketjussa neljällä perättäisellä kommentilla. Eri mieltä kanssani voit olla niinkuin kuka tahansa

  5. Mänttäri, en ole seurannut sinua yli kymmenen vuoden ajan. Joku voi tulla blogille tänään ensimmäisen kerran elämässään. Pitäisikö hänen selata blogeja kymmenen vuoden takaa? Onko se oikein? Mistä minä löydän tiedon sinun nykyisestä seurakunnastasi? Mihin kuulut? Mitä olet viime aikoina toistamalla toistanut, Apostolien tekojen lukua kaksi, et muuta!

    Minä olen evankelis-luterilainen kristitty. Olen kastettu, ja uskoni alku ja loppu on Jeesuksessa Kristuksessa. Hänen varassa uskallan elää ja kuolla. Haluan myös jakaa Jumalan sanaa olemalla Gideon. Jaamme uusia testamentteja, kuten ehkä mahdollisesti tiedät? Emme Gideon kokouksissa pohdi, kuka on oikealla tavalla uudestisyntynyt, kuten siitä eri blogeilla usein muiden kohdalle kysymykseksi asetat?

    En ”kihise” vastaisuuttasi kuten väität. Ole ystävällinen ja lue uudestaan, mitä olen sinulta tällä blogilla kysynyt. Ole ystävällinen, älä provosoidu, sitä en tietenkään halua. Tällä blogilla pohditaan mm. Jumalan tuomiota, sitä, minkä sinä ja minä kohtaamme kerran. Minä olen täysin alaston ja riisuttu Hänen edessään, mutta uskon, että Hänen tuomionsa on oikea.

    En myöskään halua olla ehdoin tahdoin sinun kanssasi eri mieltä. Olen esittänyt sinulle omasta mielestäni tällä blogilla asialliset kysymykset. En tiedä, miksi sinulle on vastenmielistä antaa kommentti ja vastaus niihin? Kysymyksiä nousee edelleen. Onko neljä liikaa? Pitäisikö kysyä vain yhden kerran? Kommenttisi suhteessa blogin otsikkoon nostaa mieleeni monia kysymyksiä. Ei sinun tarvitse vastata heti, ei tietenkään. Minulla ja varmasti muilla blogin lukijoilla on aikaa odottaa vastauksiasi. Yleensä, ainakin muilla blogeilla olet vastannut. Luen mielelläni sinun mielipiteitäsi blogeihin.

    Blogeilla keskustellaan. Se on mielestäni oikein. Blogin teema ”Tuomio alkaa Jumalan huoneesta.” on hyvä ja ajankohtainen meille lopun ajan kristityille.

    Meille on luotu hyvä alusta keskustelulle. En halua missään nimessä, että luovuttaisit, kun keskustelu on vasta alussa. Kiitos, että olet mukana edustamassa omaa ajatustasi sinun näkemyksille Kristuksen seurakunnasta.

    Joka rakentaa, rakentakoon sille perustalle, joka kestää, eikö niin?

    • Reijo Mänttärin ongelma on se, että hän kertoo omaa kuviteltua historiaa millä ei ole mitään todellisuuspohjaa historiassa. Hän ei voi myöskään asemoida helluntailaista historiaa koska helluntailaisuus syntyi vasta 1800 luvulla. Jos joku täällä rupeaisi kertomaan, että Suomi ei ole ollut ikinä sodassa, mutta meillä on ollut panssarivaunuja 100 luvulta lähtien tähän päivään asti.

  6. Kari P. ja Sami P.,

    Kirjoitan ja perustelen, mutten mihinkään omaan kuvitteluuni. Olen sen todistanut jo kauan ja kirjoitukseni eiole minun tuotantoani, vaan kakkien niiden satojen miljoonien, jotka edustava ”Helluntaipäivän herätyksessä syntynyttyä Kastajaliikettä”

    Perustelunne ja kimpuroinnit Helluntaipäivän Kastajaliikkeen perustuskirjan välillä ovat myös satojen miljoonien opetusta, muttei minkään alkuperäisen jatkumo. Voit vaikka unohtaa ”asemoinnin” ja alkaa miettiä Raamattua lukiessasi, että se onkin aina ollut. Tuo v. 30 helluntaipäivän tapahtuma oli ”jatkumo Vanhaan Testamenttiin, esim. I Moos. 3:15 alkaen. Eli kaikki pitää olla linjassa ja tähän linjaan sijoittautuminen on esim. I Moos. 3:15 jatkumo/jatkuvuus. Sami, kait yrität olla tai alat olla teologi ja siksi nämä määreet sinua kiinnostavat. Voit kuitenkin lopettaa ainakin minun kanssani niiden pohdinnan.

    • Reijo M.

      Sinä et siis ole minkään seurakunnan jäsen ?

      Vastaat kysymyksiini: ”Perustelunne ja kimpuroinnit Helluntaipäivän Kastajaliikkeen perustuskirjan välillä ovat myös satojen miljoonien opetusta, muttei minkään alkuperäisen jatkumo.”

      En tiedä, mitä tarkoitat kimpuroinnilla, mutta siihen en kuitenkaan pyri. Toivon saavani asiallisen vastauksen kysymykseeni.

      Mainitsemasi ”Helluntaipäivän Kastajaliike” ei ole mikään nimetty seurakunta. Mikä on seurakuntasi, jossa on mainitsemasi oikea oppi?

    • Blogin pihvi ei ole siinä, missä on onnistuttu, vaan siinä, mikä mahdollisesti on mennyt pieleen, näin blogia luen.

      Blogisti asettaa myös oman kirkkokuntansa Jumalan tarkastelun alaiseksi, todeten ajan aikanaan tuovan esille sen, mikä kestää, tai mikä ei kestä.

      Reijo, kirjoitat: ”Olen sen (liikkeesi oikean opin?) todistanut jo kauan ja kirjoitukseni ei ole minun tuotantoani, vaan kaikkien niiden satojen miljoonien, jotka edustavat ”Helluntaipäivän herätyksessä syntynyttyä Kastajaliikettä”

      ”Tuomio alkaa Jumalan huoneesta.” Eikö tämä koske myös ”Kastajaliikettä”, koska kerrot liikkeen olevan ainoa oikea opettaja Kristuksen seurakunta ruumiin historiassa?

      Sinun mainitsemassa ”Kastajaliikkeessä” on lukemattomia seurakuntia. Et ole maininnut omaasi, jossa myös on alkuperäinen, oikea oppi.

    • Reijo, näyttää siltä, että olet jossakin kuplassa, jossa kirjoitetaan jotakin omaa historiaa kristikunnasta. Kuvittelet jotakin mitä ei todellisuudessa ole. Luot lennokasta historiaa vailla todellisuuspohjaa. Jehovan todistajat toimivat samalla tavalla.

    • ”Veljekset”, Sami ja Kari,

      Tässä on nyt menty jo sen verran kaiken tason alapuolelle, etten halua olla väittelemässä kanssanne. Olisiko mitenkään mahdollista, ettette enää tähän kommentoisi, koska ette ole tehnyt sitä näissäkään kommenteissanne, koskien minun 24.10.2021 16:47, kirjoitustani. Toivon todella, ettette enää tähän mitään sanoisi.

    • Reijo M. 24.10.2021 16:47.

      I Moos. 3:15 on hyvin tunnettu Raamatun kohta sekä vanhoille kirkoille, että uusille.
      Kristus yksin on murskannut käärmeen pään Golgatalla. Voitto on saatu.

    • Reijo Mänttäri, jos puhut aivan puutaheinää, vääristävää historiaa, ja esität yleisenä faktana sellaista mikä ei ole totta. Ja kun eri foorumeilla jatkat tätä taukoamatta, nyt vaadit hiljaisuutta. Mietippä itse onko tapasi kovin reilu ja mitä eroa on Pohjous-Korean ja sinun historian vääristelyn välillä. Nähdäkseni ei mitään. Joten ainut tapa lopettaa tämä on, että lopetat harhojen levittämisen. Yksinkertaista.

    • Reijo Mänttäri

      Olen vastannut kysymykseesi. Kommenttisi 24.10.2021 16:47 ei kuitenkaan avaa mitään selitystä yksinkertaiseen kysymykseeni, jonka olen blogilla toistanut neljä kertaa.

      Vielä kerran Reijo, mikä on sinun nykyinen seurakuntasi, jossa opetetaan oikeaa, alkuperäistä Kristuksen oppia? Minulle se ei selviä, vaikka vetoat miljooniin ”Kastajaliikkeen” jäseniin.

      Reijo M: ”kirjoitukseni ei ole minun tuotantoani, vaan kaikkien niiden satojen miljoonien, jotka edustavat ”Helluntaipäivän herätyksessä syntynyttyä Kastajaliikettä”

      Reijo, mikä on se taso, jonka alapuolelle on menty? Kysyn sinulta vastausta vain yhteen kysymykseen. Vastausta en kuitenkaan sinulta saa!

Jyrki Härkönen
Jyrki Härkönen
Olen ortodoksisen kirkon ylidiakoni, slavisti ja kulttuurimatkaopas.