Totuus ja rakkaus

 

Yöstä yöhön matka käy

Milloin suora milloin ei

Samaa tietä kulku vei

Aamulla ennen auringon nousua liikkeelle lähdimme

Kaupungin suuren liikenteen ruuhkia välttämään ehdimme

Päivälepo kesken matkaa

Sitten jälleen jaksoi jatkaa

Illan lepo nuotiolla

Kylän torin aukiolla

Vähää ennen puolta yötä

Vastaanoton ilon myötä

Perille me saavuimme

Huolen hattaraa ei näy.

Norjalaisten lähettien luona saimme yöpalan. Sen jälkeen me Coletten kanssa kävimme yöpymään.  Pitkän matkan jälkeen uni maistui ja aamu koitti.  Hyvin nukutun yön jälkeen useamman päivän  kurssin pito alkoi.

Ajatusten selkeys ja sanojen sovittaminen kuulijoiden tasolle on opetuksessa oleellista.  Tähän pääsemiseksi saa kilvoitella koko elämänsä.  Täydelliseksi tässä ei tule koskaan. Jotakin ratkaisevaa on kuitenkin mennyt perille, jos oppilaat ovat kohdanneet aidon ihmisen.

Mengissä oppilaani olivat lähtöisin hyvinkin erilaisista oloista. Heitä oli monista eri heimoista. Heidän elämänsä vaiheet myös vaihtelivat perhe perheeltä.  Oli sellaisia, jotka olivat saaneet käydä läpi hyvinkin rankkoja elämäntilanteita, ja myös sellaisia joiden elämä oli valoisampaa.   Yhteistä heillä kaikilla oli se, että he olivat seurakuntien saarnaajia, jotka olivat tulleet saadakseen lisää oppia seurakuntiensa hoitamiseen.  Minä opetin näitä saarnaajia ja Colette heidän vaimojaan.

Viisaus koko elämän ohjeena

Sirakin kirja on viisaan miehen kirjoittama. Hänelle viisaus oli enemmän kuin vain tietoa joistakin ulkonaisista asioista.  Viisaus vaikuttaa koko ajatteluun. Tämä puolestaan ohjaa koko elämää.

Tekstissämme viisaudesta nostetaan esille erityisesti mielen suuntaaminen totuuteen ja oikeaan elämän asenteeseen. Selkeästi mielletyt ja harkitut ratkaisut ohjaavat ihmisen sanoja ja sen mukana kaikkea käyttäytymistämme.

Ajattelun käyttö vilpillisiin ja kieroileviin pyrkimyksiin tuomitaan mitä jyrkimmin.  Terveen opin ja viisauden tavoitteena on kaikenlaisesta synnillisyydestä erillään pysyminen.  Jumalan tahdon etsiminen elämän johtotähdeksi on tavoitteena. Jumalan kunnian esille tulo on päämäärä.

Todellinen viisaus vaikuttaa kaikkeen elämässä.  Elämän suunta pysyy oikeassa kurssissa.  Sirakin viisaus ei ole vain joidenkin tiedon palasten hallinnassa, vaan koko ihmisen ojentautumista Jumalan oikeudenmukaisuutta kohti.  Silloin viisaus tuottaa parhaat hedelmänsä, kun ihminen ymmärtää välttää syntiä ja valheellista elämää ja sen sijaan pyrkii kaikessa Jumalan tahdon toteuttamiseen jokaisena elämänsä päivänä.

Jumalan vanhurskaus on kutsu vanhurskaaseen elämään

Sirakin kirjassa Jumalan vanhurskaus on kokonaisvaltainen Jumalan huolenpito omasta kansastaan. Koko kansa on hänen hallintovaltansa alla,  hänen apunsa hoidossa, hyvyytensä osallisuudessa.  Koko kansaa koskee hänen armonsa ja rakkautensa rajaton suuruus. Hän on kaikkivaltias Isä, joka pitää  huolta lapsistaan, omasta kansastaan, sydämensä kalleimmasta aarteestaan.

Tämä Jumalan lahjoittama vanhurskaus puolestaan kutsuu meitä, hänen omiaan elämään kutsumuksensa mukaisesti.   Toteuttaa ihmisten välisissä suhteissa toinen toisensa kunnioittamista ja armahtavaisuutta, rehellisyyttä ynnä totuudellisuutta, siinä on meidän osamme Jumalan kansan jäseninä, Taivaan Isän suuren rakkauden heijastaminen toinen toisellemme.

Jotta tähän pääsemme,  pitää torjua valhe ja vilppi,  toisiimme  suunnattu pahuus ja vihamielisyys. Sen sijaan elämä totuudessa ja rakkaudessa  olkoon pyrkimystemme suunta ja sisältö.   Hallitkoon elämäämme.

SUNNUNTAI 5.3.2023

2. paastonajan sunnuntai (Reminiscere)

Rukous ja usko

Sunnuntain apokryfiteksti Sir. 23:1–12

Herra, minun isäni, elämäni valtias!
Älä jätä minua huulteni halujen varaan,
älä anna minun hairahtua niiden takia.
Kunpa joku vartioisi ajatuksiani vitsa kädessä
ja tiukasti ohjaisi mieltäni viisauteen!
Silloin suuni saisi tietää, koska erehtyy,
eikä aina olisi valmiina synnintekoon.
Muutoin erehdyn entistä useammin
ja syntieni määrä kasvaa kasvamistaan,
kunnes muserrun vastustajieni nähden
ja tuotan iloa vihollisilleni,
joiden on turha odottaa laupeuttasi.

Herra, minun isäni, elämäni Jumala!
Pidä julkeus poissa katseestani
ja himot loitolla minusta.
Älä anna minun langeta mässäilyyn ja irstailuun,
älä jätä minua hillittömien mielitekojeni valtaan!

Kuulkaa, poikani, mitä opetan suun hallinnasta;
joka noudattaa sanojani, välttää ansat.
Omat huulet vievät syntisen satimeen,
omiin puheisiinsa ylimielinen pilkkaaja kompastuu.

Älä totuta suutasi vannomiseen,
älä tavan takaa lausu Pyhän nimeä.
Niin kuin orja, jota pitkään kuulustellaan,
ei selviä mustelmitta,
niin ei sekään, joka yhtenään vannoo Herran nimeen,
pysy puhtaana synnistä.
Joka vannoo usein, tekee syntiä usein,
ja vitsaus vitsauksen jälkeen lyö hänen kotiaan.

Jos hän vannoo kevytmielisesti,
hän saa synnistään rangaistuksen,
jos hän vannoo mutta lyö laimin valansa,
hän tekee syntiä kaksin verroin,
ja jos hän turhaan vannoo valan,
hän ei vältä tuomiota
vaan onnettomuudet koettelevat hänen kotiaan.
On sanoja, jotka ovat kuin kuolema –
älköön niitä lausuttako Jaakobin suvun mailla!
Hurskas ihminen karttaa niitä
eikä heittäydy syntien valtaan.

  1. Nasaretin Jeesuksen puheet vannomisesta on ymmärrettävissä Jeesus Siirakin tekstin perusteella.

    Sirakin kirjan opetus puhuu yletöntä vannoskelua vastaan. Sopimattomalla vannomisella kerjää päälleen vain kirouksen eikä se enää vahvista sanottavan luotettavuutta.

    Nasaretin Jeesuksen aikana keskusteltiin siitä, mitkä valat ovat päteviä ja mitkä eivät. Ajatuksena oli, että vain pätevät valat olivat velvoittavia. Vapahtajamme otti osaa tähän keskusteluun. Hän toi keskusteluun mukaan kaikenlaisten vannomisten liittymiset pyhän uskomme kokonaisuuteen. Valaa ei voi eikä pidä edes yrittää tehdä tyhjäki keinotekoisilla juridisilla vippaskonsteilla. Sen sijaan valojen varsinaisen päämäärän, totuuden esille tulo, on saatava normiksi jokaiseen sellaiseen puheeseen, joka on tarkoitettu todesta otettavaksi.

    Kun Jeesus ben Sirakin opetusta tutkitaan, niin huomataan, että hän puhuu nimenomaasta totuuden sanasta. Jumalan pelon yksi ulottuvuus on pitäytyä totuudessa.

    Tämä totuuden arvon korostaminen on kummankin Joosuan kaiman opetuksen varsinainen tähtäyspiste.

    Tämä totuuden näkökulma on niin keskeinen meidän uskossamme, että Vapahtajamme itse sanoo olevansa Totuus: Minä olen tie, TOTUUS ja elämä.” Herramme myös nimittää Pyhää Henkeä, TOTUUDEN Hengeksi.

    Näin saamme huomata, miten kysymys totuudesta siirtääkin ajatuksemme uskon alkajaan ja täyttäjään, meidän Jumalaamme, joka itse on totuus.

    Se että kaiken maailman vannoskelut, manaukset ja kiroilut vain huonontavat uskottavuutta, ei suinkaan tee tyhjäksi Jumalan edessä annettavien lupausten käyttöä yhteiskunnan kannalta tärkeissä tehtävissä. Eihän väärinkäyttö tee tyhjäksi oikeata käyttöä.

    Niinpä valan käyttö on mahdollista yhteiskunnan kannalta tärkeissä tehtävissä. Silloinhan valan avulla pyydetään Jumalaa, joka itse on Totuus, tulemaan lupuauksen antajan avuksi, niin että saa voimia uskollisesti täyttää lupaamansa asian toteuttamisen.

    • Kiiitos varteenotettavasta kirjoituksesta ja totuuden analyysistä. Meidän uskovien kotien ykkösarvoksi opetettiin rehellisyys. Lapset noudattavat sitä arvoa luultavasti synnynnäiseti, varsinkin erityislapset, joilla ei ole samoja rajoitteita kuin kurissa elävillä. – ”Totuuden torvilla” ei ole paljon ystäviä. Suojaksemme Jumalan sanassa liitetään yhteen ARMO ja TOTUUS tai Paavalin mukaan : ”ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa; siis RAKKAUS. Myös usko tukeutuu totuuteen, kuten laulun tekijä toteaa:” Ah, toisilla usko on rakkaudeton ja toisilla uskoton rakkaus on; on kummatkin taivaaseen menevinään, mut hukkuvat matkalla yön pimeään”. Jos siis pysymme lähellä Jeesusta, pysymme oikeassa uskossa, ja totuuden kautta vaikuttavassa rakkaudessa. ”Totuus tekee vapaiksi”, sitähän me haluamme!

    • Valma Luukka kuinka sovitat tämän kirjoituksen rehellisesti nyt ortodokseihin eli kun he nyt sotivat keskenään eli tappavat ”uskonveljiä”, onko siinä näkyvissä kirjoituksen sisältämää rakkautta ja Totuutta?

    • Valma

      Kiitos erittäin syvällisestä puheenvuorostasi, jossa sydämellinen viisauden ja rakkauden ymmärtäminen pääsevät täysimääräisesti esille.

    • Matias Roto kirjoitat:””Ajattelun käyttö vilpillisiin ja kieroileviin pyrkimyksiin tuomitaan mitä jyrkimmin. ””

      Ota nyt tuon kautta kantaa venäjän toimiin ukrainassa ja mietippä nyt ihan ite ovatko hyökkääjät ”kristittyjä”?

      Valehteleeko Jeesus kun sanoo että Hänen opetuslapsensa tunnistetaan keskinäisestä rakkaudesta?

    • Ari

      Kiitos kommentistasi.

      Valitettavasti puheenvuoroosi sisältyy ajatuksia, joista on aihetta huomauttaa.

      Miksi toistat samoja lauseita keskustelusta toiseen ilman, että itse tuot mitään rakentavaa nostamasi ongelman ratkaisemiseksi.

      En pysy laskuissa mukana montako kertaa olet toistanut Venäjän hyökkäyksen Ukrainaan. Mikset ole huomannut, että Venäjän hyökkäyksen ideologisena pyrkimyksenä on Venäjän vallan laajentaminen yhä suuremmaksi ja suuremmaksi.

      Tämä ideologinen pyrkimys on sokaissut heidän silmänsä jopa siinä määrin, etteivät he huomaa, että aivan historiallisesti ajatellen heidän pullistelunsa on tyttären kapinaa äitiään vastaan. Venäjän kääntyminen kristinuskoon alkoi Vladimirin kääntymyksestä eli siis kasteesta vuonna 988 jKr.. Hän hallitsi tuolloin Kiovassa, joten nykyinen Ukraina on tuhatvuotisen venäläisen kristillisyyden ÄITI ja Venäjä on tuolta käsin saanut oman uskonsa eli Venäjä siis on tytär.

      Nyt mieletön vallan himo on sokaissut Venäläisen valtionjohdon todellisuuden tajun niin perusteellisesti, että heidän pöyhkeytensä on kuin tyttären tappelua äitiään vastaan.

      Olisi hyvä jos myös tarkastelisi, mistä lähteistä tuo hyökkäys on peräisin, niin ettet asian ytimen sivuuttaen alatkin syyttämään Jeesusta ja hänen oppiaan ihmisen vääristyneistä toimista:

      ”Valehteleeko Jeesus kun sanoo että Hänen opetuslapsensa tunnistetaan keskinäisestä rakkaudesta?”

      Toistamiseesi liityen

      Onko tarkoituksesi toimia kuin temppelissä rukoilevien fariseuksen ja publikaanin keskustelussa, missä fariseus omahyväisesti kehui olevansa parempi kuin publikaani ja vieläpä moitti publikaania halventavin sanoin:

      Luukkaan evankeliumi:

      18:11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: ’Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole —-, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.’

      Kumman näistä kahdesta Jerusalemin temppelissä opetusta antava Jeesus Nasaretilainen sanoi rukoilleen vanhurskaampana: Senkö jolla oli varaa luetella iso joukkko hyveitä, vaiko senkö joka pani kaiken turvansa ainoastaan Jumalan armahtavaan laupeuteen?

      Miksi syyttelet Jumalan kalliisti lunastamia toisia tuomiten. Kuvitteletko itse olevasi syntiä vailla olevan täydellinen? Huomaapa Luukkaan evankeliumista, kummalla puolella noiden moittijoidenko vaiko heidän moittimiensa puolella Vapahtajamme Jeesus vietti aikaansa.

      Luukkaan evankeliumi:

      5:30 Niin fariseukset ja heidän kirjanoppineensa napisivat hänen opetuslapsiansa vastaan ja sanoivat: ”Miksi te syötte ja juotte publikaanien ja syntisten kanssa?”

      7:34 Ihmisen Poika on tullut, syö ja juo, ja te sanotte: ’Katso syömäriä ja viininjuojaa, publikaanien ja syntisten ystävää!’

      15:1 Ja kaikki publikaanit ja syntiset tulivat hänen tykönsä kuulemaan häntä. 15:2 Mutta fariseukset ja kirjanoppineet nurisivat ja sanoivat: ”Tämä ottaa vastaan syntisiä ja syö heidän kanssaan”.

  2. Rakkaus perustuu todella elämän totuuden, realismin, ymmärtämisessä.

    Me ihmiset valitsimme kolniyhteisen Jumalan 300-luvulla. Nikeassa 325 Jeesus jumalaksi, Konstantinopolissa 381 Pyhä henki jumalaksi. Tämän jälkeen Jeesus pelastaa meidät ja Pyhä Henki antaa uuden ruumiin kirkon opin taivaaseen..

    Jeeusus. ” Jumalan valtakunta on sisäisesti teissä ”. Ei muualla planeetallamme. Jeesuksen sanomaan jatkaen, Jumalamme ei ole ihminen..

    • Reino

      Kiitos kommentistasi

      Valitettavasti sinulla on väitteissäsi merkittävä historiallisen todellisuuden vääristymä.

      Nikean kokous ei KEKSINYT MAINITSEMIASI OPPEJA vaan ainoastaan puolusti näitä jo alusta alkaen tunnustettuja Jumalan pyhässä sanassaan opettamia totuuksia.

      1) Toisin kuin kuvittelet, niin kolmiyhteinen Jumala mainitaan jo paljon ennen. Jo apostolisena aikana kaste toimitettiin Vapahtajamme käskyn mukaisesti Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

      Joten Nikean kokous ei keksinyt kolminaisuusoppia, vaan ainoastaan puolusti sitä Areioksen kolminaisuusoppia vastustavaa ajattelutapaa vastaan.

      Matteuksen evankeliumi:

      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

      2) Toisin kuin kuvittelet, niin Jeesuksen olemus Jumalana ja ihmisenä yhdessä persoonassa oli sisällöllisesti esillä jo apostolien aikana. Sittemmin Intian apostoliksi lähtenyt Tuomas tunnusti Jeesuksen jumaluuden jo pääsiäispiirin tapahtumissa yksi viikko ylösnousemuksen jälkeen.

      Johanneksen evankeliumi:

      20:28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: ”Minun Herrani ja minun Jumalani!”

      3) Toisin kuin kuvittelet, niin Pyhä Henki on mainittu persoonallisena Jumalana jo apostolisena aikana. Jeesus puhuu Pyhästä Hengestä sanalla HÄN eikä SE.

      Johanneksen evankeliumi:

      15:26 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.

      16:13 Mutta kun hän tulee, Totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.

      4) Ota huomioon, että jo apostolien aikana Pyhästä Hengestä puhutaan Jeesuksen kuolleista herättäjänä sekä myös Jumalan kansan eli kirkon kuolleista herättäjänä. Tämän maailmankauden lopussa PYHÄ HENKI herättää meidät kuolemasta ikuiseen elämään.

      Roomalaiskirje:

      8:11 Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu.

    • Matias.

      Sinulla voi luonnollisesti olla omat käsityksesi.

      Minun käsitykseni perustuvat elämän realistisuuteen esim. Johanneksen evankeliumin suhteen tiedeihmisten Lontoon Jeesus seminaariin 1985. siis ei kenen tahansa kirjoituksiin.

    • Reino

      Kiitos keskustelun jatkamisesta ja perustelujesi esittämisestä.

      Vuosituhannen vaihteessa käytin Jeesus seminaarin tuloksia eräitä juttuja valmistellessani. Ainoassakaan tapauksessa sen äänestysten tulokset eivät osuneet niin paljoa tarkastelemieni kysymyksenasettelujen aluetta, että olisin voinut käyttää niiden tuloksia hyväkseni esityksiäni pitäessäni.

      Edelleen voin todeta, että ensimmäiset meille säilyneet teokset ovat peräisin jo ensimmåisen vuosisadan puolivälistä alkaen eteenpäin. Sen sijaan Nikean kokous pidettiin vasta vuonna 325 jKr eli kahdesta kolmeen vuosisataa myöhemmin. Tuosta välistä meille on säilynyt valtava määrä tekstiä, joten aikaeroa voi verrata nykyisen Suomen presidentti Niinistön ja Fredrik I oli Ruotsin kuninkaan aikaan vuodesta 1720 vuoteen 1751, sekä Aadolf Fredrikin aikaan, Ruotsin kuninkaan aikaan vuosina 1751–1771.

      Tuohon väliin mahtuu valtava määrä kirjoitettua tekstiä.

    • Ari

      Kiitos puheenvuorostasi.

      Pieniä täsmennyksiä

      Meidän rakkautemme on vain Jeesuksen osoittaman rakkauden heijastumaa.

      1.Johanneksen kirje:

      4:19 Me rakastamme, sillä hän on ensin rakastanut meitä.

      Piispa Timoteuksen saamassa kirjeessä sanotaan, että kirkko, vuoden 1938 käännöksen ”seurakunta”, on totuuden pylväs ja perustus.

      1.Timoteuksen kirje:

      3:15 että, jos viivyn, tietäisit, miten tulee olla Jumalan huoneessa, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden pylväs ja perustus.

      Efesolaiskirjeessä puhutaan myös totuudesta useammastakin eri näkökulmasta.

      Efesolaiskirje:

      1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,

      4:15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,

      4:21 jos muutoin olette hänestä kuulleet ja hänessä opetusta saaneet, niinkuin totuus on Jeesuksessa:

      4:24 ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen.

      5:9 – sillä kaikkinainen hyvyys ja vanhurskaus ja totuus on valkeuden hedelmä –

      Totuus siis on Jumalan totuuden läsnäoloa meissä, kun armosta olemme saaneet osallisuuden Jeesuksen tekemään pelastustyöhön.

    • Ei sinunkaan Ari tarvitsisi ottaa päällesi niin isoa taakkaa, että kantaisit huolta koko maailman ihmisten suhteesta Vapahtajaamme. Itse asiassa meidän yksityisten tomuhiukkasten mielipiteillä ei liene suurtakaan merkitystä kaikkivaltiaan ajatuksiin verrattuna. Me yksilöinä olemme vastuussa omista sanoistamme ja teoistamme sekä alaikäisten lastemme ajatuksista ja käytöksestä. – Jumalalta anomme voimia kantaa omaa vastuutamme ja rukoilla viisautta kasvattaa lapsiamme ja voimia rakastaa kaikkia lähimmäisiämme, mutta erityisesti tuntemiamme uskon ystäviämme, jos he tarvitsevat tukeamme. (Luultavasti esim Putin vastaa omalle herralleen, jonka palvelijat menevät eri paikkaan kuin Jeesuksen seuraajat).. ”MOT”

    • Vslma

      Kiitos terveen järjen sanoista. ihmisen ei todellakaan kannata ottaa murheita sellaisista jutuista, joiden kulkuun ei voi vaikuttaa.

      Asepalvelusta suorittaessamme sanoimme toisinaan toisillemme, ettei pidä ottaa kantaakseen koko komppanian huolia. Tällä yritimme rauhoittaa sellaisia, jotka turhaan huolehtivat sellaisistakin kysymyksistä, jotka eivät pienimmässäkään määrin keskeneet meidän tehtävänkuvaamme eri harjoitusten aikana.

      Aikoinaan lähetysjohtaja Alpo Hukka sanoi meille nuorille, että kukaan ei voi auttaa kaikkia, mutta kaikki voimme auttaa joitain. Tällä hän rauhoitteli liian innokkaista yritelmistä joista ei tullut mitään tulosta vaan ainoastaan turhanpäiväistä sähläystä sellaisten asioiden parissa, joista seurasi vain sekasotkua.

    • M.O.T. -lyhenteen väärinkäytöksestä ja MOT -sanan leikittelystä.

      Arin käyttämä lyhenne ”mot” pitäisi olla ”M.O.T.” sanoista ”mikä oli todistettava” tai ”mikä on todistettu” on alkuaan matemaattinen käsite.
      Se on kehittynyt latinan Q.E.D., lyhenteestä sanoista ”quod erat demonstrandum”. Tämä puolestaan on peräisin kreikankielisestä ilmauksesta ὅπερ ἔδει δεῖξαι , ” hóper édei deĩxai ”. Tätä käyttivät mm sellaiset kuuluisat matemaatikot kuin Eukleides ja Arkhimedes, joilla kummallakin on merkittävä asema matematiikan historiassa.

      Valitettavasti sinä Ari käytät tätä matematiikasta muuhun käyttöön siirtämääsi ilmausta sen alkuperäisen merkityksen vastaisesti, kun sillä muka vakuutat todistetuksi sellaisia väitteitä, jotka menevät asiaan vaikuttavien keskeisten tosiasioiden sivusta kuin taulun ohi lentäneet tikanheittäjän tikat tai jousiampujan nuolet.

      Mitä tulee lyhenteeseen ”MOT”, niin jo iäkkääksi käyneessä Nykysuomen sanakirjassa tämä lyhenne tarkoittaa ”Molempien oikeuksien tuomari”.

      Teologisena vihjeenä näen mot -ilmauksissa viitauksen sanaan ”kuolema”, tyyliin: ”Synnin palkka on kuolema”.

      Heprean verbi מוּת , mūṯ , tarkoittaa ”kuolla”. Heprean kielen kuolema -sanalla māweṯ on myös taivutusmuoto mōwṯ .

      Heprean sukulaiskielessä foinikiassa sen muinaisessa mytologiassa Mot tarkoittaa kuoleman jumalaa.

      Nyt tällä hetkellä 28.2.2023 klo 8.20 wikipediassa on asiallinen kuvaus tästä foinikialaisen mytologian Mot -jumalasta. https://fi.wikipedia.org/wiki/Mot_(jumala)

    • Ari

      Kiitos kommenteistasi.

      Voisitko kuitenkin siistiä puhetapaasi asiallisemmaksi, niin olisi miellyttävämpää keskustella itse asiasta.

      1) Jeesuksen sanat keskinäisestä rakkaudesta ovat koko elämämme kannalta merkittäviä ja suorastaan perustavaa laatua olevaa opetusta. Viha hävittää mutta rakkaus rakentaa. Vapahtajamme opetus siis on todella elämän sanoja meidän ihmisten parhaaksi lausuttuja.

      2) Sen sijaan käytännön johtopäätöksesi Jeesuksen osoittamasta elämän perussäännöstä johtavat väärään tulokseen.

      Logiikkaasi havainnollistaakseni jos sanotaan, että talon kaikkien seinien pitää olla ehjiä että talo pysyy talvella lämpöisenä, niin voimme sanoa, että se pitää paikkansa.

      Mutta sen sijaan ei voida sanoa, että jos talo on talvella kylmä, niin talon jokin seinä ei ole ehjä, vaan siinä on aukko tai sortuma. Seinä nimittäin voi olla ihan ehjä, mutta sen sijaan ovet ja ikkunat voivat olla auki tai lämmitys on jäänyt pois päältä tai siihen on pantu kylmäkone jotta siitä saadaan sopiva kylmiö tms.

      3) Joten minun on uudelleen huomautettava siitä, että jokaisen teon perusteluiksi on löydettävä noiden tekojen varsinainen syy. Vain tällaiselle rehellisellä asioiden tarkastelulle rakentaen voidaan päästä itse ongelmien varsinaisiin syihin ja sitä kautta todellinen parannus asioiden tilan parantamiseksi.

      Venäjän hyökkäyksen syy siis onkin joko jonkun yksilön tai jonkun väestöryhmän vallanhimo. Halutaan alistaa toisia ihmisiä oman valtansa alle.

      Tätä voidaan verrata elimistön kasvuun. Lapsuudessa ja nuoruudessa elimistömme pyrkii kasvamaan. Tämä on oikea ja terveellinen pyrkimys elimistömme todelliseen aikuiseen mittaan pääsemiseksi. Ongelmaksi muodostuvat sellaiset kasvun ilmiöt, joita voidaan verrata finneihin, paiseisiin tai syöpään tms. Näissä joko paikallinen elimistön osa tai koko elimistöä vahingoittava liika kasvu turmelee hyvinvointia tai jopa koko ihmisen terveyttä.

      Sodat ja niiden takana olevat laajenemisen pyrkimykset ovat koko ihmiskuntaa ajatellen kuin syöpäkasvain. Ne tuhoavat ihmiselämää.

      Sen sijaan puolustussotaa voidaan verrata syöpäkasvaimen pois leikkaamiseen tms syövän torjuntaan.

    • Ari

      Tällaista mieletöntä väittämää sisarkirkostamme Ortodokseista en enää salli suustasi.

      Yksittäisten ortodoksien lausuntojen perusteella ei pidä tuomita koko maailmanlaajuisen idän kirkon vuosituhantista työtä Jumalan valtakunnan leviämiseksi eri puolille maailman väestöä.

      Mikäli vielä toistat tällaisia Jumalan kansan pyhyyttä häpäiseviä tekstejä, niin poistan ne.

      Toivomukseni on, että otat opiksesi, niin että voimme keskustella rakentavasti ilman perusteettomia ylilyöntejä. Eihän hevoskärryjen aikanakaan matka oikein tahtonut luonistua, jos hevonen alkoi potkia aisojen yli.

      Eri asia on jos otat jonkun yksittäisen väärintekoon johtaneen lausunnon tai jonkun esittämän harkitsemattoman kannanoton. Silloin vastuu suunnataan varsinaiseen ongelmaan eikä syyllistetä jaloja uskonveljiämme tai sisariamme sellaisilla syytöksillä, joissa ei ole päätä eikä häntää.

      Otetaanpa esimerkki muutamasta itäisestä ortodoksisesta kirkosta:

      Itämainen ortodoksisuus on hallitseva uskonto Armeniassa (94 %), etnisesti armenialaisessa artsakhissa (98 %) ja Etiopiassa (44 %, kristittyjen kokonaisväestöstä 63 %).

      Itämainen ortodoksisuus on erityisen hallitseva uskonto kahdella Etiopian alueella Amharassa (82 %) ja Tigrayssa (95 %) sekä vuokratulla Addis Abeban (75 %) kaupungissa. Se on tärkeä myös Oromian seudulla (31 %).

      Itämainen ortodoksisuus on myös yksi kahdesta hallitsevasta uskonnosta Eritreassa (47 %), erityisesti sen ylängöillä Maekelin alueella (87 %) ja Debubin alueella (86 %).

      Se on merkittävä vähemmistöuskonto Egyptissä (10 %), Sudanissa (5 %, kristittyjen kokonaismäärä 15 %) jne.

      https://hmn.wiki/fi/Oriental_Orthodoxy_by_country

      Joten olisi suotavaa, että puhut asiasta etkä levitä mielettömiä yleistyksiä Kristuksen uskollisista seuraajista.

    • Ari

      Ongelmasi venäläisten ortodoksien tuomitsemisessa on siinä, että väität jotain sellaista, mikä viime vuosisadan venäläisen kulttuurihistorian valossa asettaa sinut ateistien kanssa heidän rintamaansa taistelemaan kristinuskoa vastaan.

      Ota huomioon, että noin 70 vuoden ajan naapurimaassamme ateismi oli valtionuskontona. Ateistinen poliittinen valta vainosi ortodoksista uskontoa. Miljoonia kuoli kristinuskonsa tähden. Nämä olivat uskoaan tunnustavia ortodokseja.

      Tuossa tilanteessa tavallisten ihmisten vaihtoehdot olivat joko ateismi tai ortodoksinen kristillisyys. (Yksinkertaistan tämän sivuuttaen Neuvostoliiton eteläisten osavaltioiden islamin jne monien muiden uskontojen osuuden NL:n itäisissä osissa.)

      Kun tätä taustaa vastaan pannaan lauseesi, missä tuomitset ortodoksit niin tuon kahden vaihtoehdon valinnassa tapellessasi ortodokseja vastaan taistelet siis ateistien kanssa yhteisessä rintamassa.

      Käsittääkseni tämä ei ole tarkoituksesi, mutta ajattelemattomuuttasi et ota huomioon naapurimaamme aatteellista historiaa todesta. Siksi ortodokseja mollaava lauseesi loksahtaa tuottamaan satoa ateistien laariin.

      Soisin että ottaisit todesta sen lauseen, jonka olen toistanut sinulle lukemattomia kohtia: ”Hanki viisautta!”

    • Ari

      Edelleenkin tulee esille, ettet ole tiedostanut, mistä lähteestä mieletön hyökkäys naapurimaata vastaan on peräisin: Sen perusteena on mieletön vallan himo.

      Oman maan puolustaminen on mielekästä. Verratkaamme vaikkapa Viron ja Suomen välillä toisen maailmansodan aikana. Olosuhteiden pakosta Viro ei tehnyt venäläiselle miehittäjälle vastarintaa. Sen jälkeen heitä pakkovärvättiin ja lähetettiin kuolemaan Siperiaan jne. Lopputulos oli että suhteessa väkimäärään he menettivät paljon enemmän ihmishenkiä kuin Suomi, joka pani vastaan talvisodan urhoollisten 105 päivän aikana.

      Oletko muuten tietoinen, että USA:n sotiessa Vietnamissa amerikkalaiset sotaväkeen värvääjän menivät värväämään sotilaita pasifistien mielenosoituksista. Kun kysyttiin, miksi juuri sieltä, niin antoivat vastauksen, että nämä ovat oppineet tappelemaan jopa sotimaan asti jo mielenosoituksissaan. Joten näin kuumina kävivät mielenosoittajien tunteet toisinaan.

    • Ari

      Miten sinä suhtaudut sellaisiin, jotka ovat vannoneet jotain, mutta sitten kuitenkin kieltäytyvät seuraamasta vannomaansa valaa.

      Miten sinä suhtaudut Pyhän Raamatun sanaan yllä olevassa Sirakin tekstissä?

      Jos hän vannoo kevytmielisesti,

      hän saa synnistään rangaistuksen,

      jos hän vannoo mutta lyö laimin valansa,

      hän tekee syntiä kaksin verroin,

  3. Vihaaamisesta on sanottava seuraavaa: 1. Esimerkiksi, jos joku sanoo, että minä vihaan jotakuta, se ei kerro vihan kohteesta mitään. Vihan kohde ei ehkä tiedäkään sitä, että joku vihaa häntä tai ryhmää. – 2. Viha satuttaa vain vihaajaa itseään, syö häntä sisältäpäin. Jos joku sanoo: minä vihaan, se kertoo vain sen, että kyseessä on vihaamaan kykenevä ihminen. – 3. Viha synnyttää vihan ja koston kierteen. Vihan kanssa mennään kadotukseen. – (Vain rakkaus vie yli kuoleman virran: s.o. Jeesuksen rakkaus. —–
    Uskovaiset tunnetaan toistensa rakastamisesta, mutta sen rakkauden synnyttää Pyhä Henki.

    • Valma

      Ihanaa saada viisaita mietiskelyjäsi tätä keskusteluamme rikastuttamaan.

      Todellakin meidän ainoa todellinen rakkautemme on peräisin Vapahtajamme suuren rakkauden edelleen ojentamisena Pyhän Hengen synnyttämän uskon ja rakkauden esiin tuomisessa.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25