Totuus ja rakkaus
Yöstä yöhön matka käy
Milloin suora milloin ei
Samaa tietä kulku vei
Aamulla ennen auringon nousua liikkeelle lähdimme
Kaupungin suuren liikenteen ruuhkia välttämään ehdimme
Päivälepo kesken matkaa
Sitten jälleen jaksoi jatkaa
Illan lepo nuotiolla
Kylän torin aukiolla
Vähää ennen puolta yötä
Vastaanoton ilon myötä
Perille me saavuimme
Huolen hattaraa ei näy.
Norjalaisten lähettien luona saimme yöpalan. Sen jälkeen me Coletten kanssa kävimme yöpymään. Pitkän matkan jälkeen uni maistui ja aamu koitti. Hyvin nukutun yön jälkeen useamman päivän kurssin pito alkoi.
Ajatusten selkeys ja sanojen sovittaminen kuulijoiden tasolle on opetuksessa oleellista. Tähän pääsemiseksi saa kilvoitella koko elämänsä. Täydelliseksi tässä ei tule koskaan. Jotakin ratkaisevaa on kuitenkin mennyt perille, jos oppilaat ovat kohdanneet aidon ihmisen.
Mengissä oppilaani olivat lähtöisin hyvinkin erilaisista oloista. Heitä oli monista eri heimoista. Heidän elämänsä vaiheet myös vaihtelivat perhe perheeltä. Oli sellaisia, jotka olivat saaneet käydä läpi hyvinkin rankkoja elämäntilanteita, ja myös sellaisia joiden elämä oli valoisampaa. Yhteistä heillä kaikilla oli se, että he olivat seurakuntien saarnaajia, jotka olivat tulleet saadakseen lisää oppia seurakuntiensa hoitamiseen. Minä opetin näitä saarnaajia ja Colette heidän vaimojaan.
Viisaus koko elämän ohjeena
Sirakin kirja on viisaan miehen kirjoittama. Hänelle viisaus oli enemmän kuin vain tietoa joistakin ulkonaisista asioista. Viisaus vaikuttaa koko ajatteluun. Tämä puolestaan ohjaa koko elämää.
Tekstissämme viisaudesta nostetaan esille erityisesti mielen suuntaaminen totuuteen ja oikeaan elämän asenteeseen. Selkeästi mielletyt ja harkitut ratkaisut ohjaavat ihmisen sanoja ja sen mukana kaikkea käyttäytymistämme.
Ajattelun käyttö vilpillisiin ja kieroileviin pyrkimyksiin tuomitaan mitä jyrkimmin. Terveen opin ja viisauden tavoitteena on kaikenlaisesta synnillisyydestä erillään pysyminen. Jumalan tahdon etsiminen elämän johtotähdeksi on tavoitteena. Jumalan kunnian esille tulo on päämäärä.
Todellinen viisaus vaikuttaa kaikkeen elämässä. Elämän suunta pysyy oikeassa kurssissa. Sirakin viisaus ei ole vain joidenkin tiedon palasten hallinnassa, vaan koko ihmisen ojentautumista Jumalan oikeudenmukaisuutta kohti. Silloin viisaus tuottaa parhaat hedelmänsä, kun ihminen ymmärtää välttää syntiä ja valheellista elämää ja sen sijaan pyrkii kaikessa Jumalan tahdon toteuttamiseen jokaisena elämänsä päivänä.
Jumalan vanhurskaus on kutsu vanhurskaaseen elämään
Sirakin kirjassa Jumalan vanhurskaus on kokonaisvaltainen Jumalan huolenpito omasta kansastaan. Koko kansa on hänen hallintovaltansa alla, hänen apunsa hoidossa, hyvyytensä osallisuudessa. Koko kansaa koskee hänen armonsa ja rakkautensa rajaton suuruus. Hän on kaikkivaltias Isä, joka pitää huolta lapsistaan, omasta kansastaan, sydämensä kalleimmasta aarteestaan.
Tämä Jumalan lahjoittama vanhurskaus puolestaan kutsuu meitä, hänen omiaan elämään kutsumuksensa mukaisesti. Toteuttaa ihmisten välisissä suhteissa toinen toisensa kunnioittamista ja armahtavaisuutta, rehellisyyttä ynnä totuudellisuutta, siinä on meidän osamme Jumalan kansan jäseninä, Taivaan Isän suuren rakkauden heijastaminen toinen toisellemme.
Jotta tähän pääsemme, pitää torjua valhe ja vilppi, toisiimme suunnattu pahuus ja vihamielisyys. Sen sijaan elämä totuudessa ja rakkaudessa olkoon pyrkimystemme suunta ja sisältö. Hallitkoon elämäämme.
SUNNUNTAI 5.3.2023
2. paastonajan sunnuntai (Reminiscere)
Rukous ja usko
Sunnuntain apokryfiteksti Sir. 23:1–12
Herra, minun isäni, elämäni valtias!
Älä jätä minua huulteni halujen varaan,
älä anna minun hairahtua niiden takia.
Kunpa joku vartioisi ajatuksiani vitsa kädessä
ja tiukasti ohjaisi mieltäni viisauteen!
Silloin suuni saisi tietää, koska erehtyy,
eikä aina olisi valmiina synnintekoon.
Muutoin erehdyn entistä useammin
ja syntieni määrä kasvaa kasvamistaan,
kunnes muserrun vastustajieni nähden
ja tuotan iloa vihollisilleni,
joiden on turha odottaa laupeuttasi.
Herra, minun isäni, elämäni Jumala!
Pidä julkeus poissa katseestani
ja himot loitolla minusta.
Älä anna minun langeta mässäilyyn ja irstailuun,
älä jätä minua hillittömien mielitekojeni valtaan!
Kuulkaa, poikani, mitä opetan suun hallinnasta;
joka noudattaa sanojani, välttää ansat.
Omat huulet vievät syntisen satimeen,
omiin puheisiinsa ylimielinen pilkkaaja kompastuu.
Älä totuta suutasi vannomiseen,
älä tavan takaa lausu Pyhän nimeä.
Niin kuin orja, jota pitkään kuulustellaan,
ei selviä mustelmitta,
niin ei sekään, joka yhtenään vannoo Herran nimeen,
pysy puhtaana synnistä.
Joka vannoo usein, tekee syntiä usein,
ja vitsaus vitsauksen jälkeen lyö hänen kotiaan.
Jos hän vannoo kevytmielisesti,
hän saa synnistään rangaistuksen,
jos hän vannoo mutta lyö laimin valansa,
hän tekee syntiä kaksin verroin,
ja jos hän turhaan vannoo valan,
hän ei vältä tuomiota
vaan onnettomuudet koettelevat hänen kotiaan.
On sanoja, jotka ovat kuin kuolema –
älköön niitä lausuttako Jaakobin suvun mailla!
Hurskas ihminen karttaa niitä
eikä heittäydy syntien valtaan.
81 kommenttia
Matias ”Toteuttaa ihmisten välisissä suhteissa toinen toisensa kunnioittamista ja armahtavaisuutta, rehellisyyttä ynnä totuudellisuutta, siinä on meidän osamme Jumalan kansan jäseninä, ”
Näinhän sen pitäisi olla, te kuitenkin estätte kaiken totuuden etsimisen, taistelette totuutta vastaan kynsin ja hampain ja ryhdytte valittaaan, että aina kirkkoa vastaan on hyökätty ja aina se siitä nouseee, tai että taas kristittyjä vainotaan.
Eikö sellaiset uskonnot, jotka ovat pahennukseksi muille, pitäisi kieltää, koska ei ole kenenkään etu panetella esim. emouskontoa koko ikänsä. Se on panettelijan synti.
Toora ei ole mikään uususkonto lahkolaisuus, se on vanhempi kuin evankeliumi, joten tuo ei nyt saavuta sitä mitätöimisen päämäärää johon se oli tarkoitettu.
Koulutuksen osalta sinäkin hyvin tiedät, että ensi olivat Toorakoulut, jossa eräskin galilealainen taisi lukutaidon oppia. Söi samaa leipää kansan kanssa, mutta käänsi sitten kantapäänsä koko kansaa vastaan, kärpäsestä kasvoi härkänen ja hänet korotettiin nimenomaan saamansa opetuksen vastustajana ristipuulta aina taivaaseen saakka.
Ja seurauksena syntyi evankeeliset katekeettakoulut ja myöhemmin koraanikoulut ja molemmat vakuuttavat itseään alkuperäisenä ja oikeana taivaaseen saattajana, ja jotka eivät usko heitä, joutuvat helvettiin, hornaan, pedon suuhun, tulipätsiin ja katoavat kartalta. Sellainen on isäuskonto. Mutta .. emouskonto ei ole kuollut, vaikka siihen on tähdätty, että voitaisiin omia itselle ne lupaukset ja siunaukset jotka siellä kansalle on luvattu.
Sanot:” vuoropuhelu uskontojen välillä on tervettä rauhantyötä.”
Tämä on nimeomaan sitä uutta asiaa, koska paavin julistukset omasta erehtymättömyydestä eivät enää toimi pelotteena ja sananvapauden rajoitteena, ja laki ei tuomitse erimielisyyttä jumalanpilkkana ja jumalattomuutena sanktioineen.
Mutta jälkimmäinen osa kirjoituksestasi mitätöi kaiken muun ajattelun huuhaana ja tietämättömyytenä. Jos ei koskaan ole kiinnostunut muusa kuin omasta lepälajistaan, jää kyllä köyhääkin köyhemmäksi, luovuus ei pääse kukoistamaan, toistaa vain yksiä ja samoja muiden kauan sitten kirjoittamia lauseita joiden sisältöä ei edes tarvitse miettiä, kun siellä on ollut pyhä henki vetten päällä, niin kaikki on totta ja ainoaa oikeaa.
Kuulin juuri erään haastattelun, jossa Turun kirjaston hoitaja, jolla oli valtava määrä historia tietoa, kertoi Turun kirjaston alkuajoista, kuinka siellä oli kahden kerroksen väkeä. Kahden kerroksen väelle oli myös tarjolla erilainen kirjallisuus. Rahvaan alakerrassa oli vain uskonnollista ja raittiuskirjallisuutta, ja säätyläisten yläkerrassa oli monipuolisempi tarjonta, kuten kaunokirjallisuus ja monen alan muu tietoinen kirjallisuus. Joten säätyläisten aivopesu ei ollut niin aktiivista kuin rahvaan, ja kuinka olisi voinut ollakkaan, koska juuri säätyläiset niitä kirjoja kirjoittivat rahvaalle, mutta eivät itse niitä noudattaneet.
Tarkoituksena oli kasvattaa kansasta nöyrää ja hiljaista ahertajaa, joka ei kapinoi, eikä nouse vaatimaan oikeuksia, ei tee itsestään numeroa, ja antaa näin säätyläisille rauhan ja aikaa kirjoittaa uusia uskonnollisia kansankasvatus kirjoja. ”Kaikki te olette syntisiä ja herran kirkkautta vailla,” ja kansan niska vaipui entistä enemän kumaraan ja huononmuuden ja syyllisyyden tunteeseen ja masennukseen, kuka pelastuu, kuka tässä voi pelastua.
”Kun jumala tahtoo tuhoon syöstä ihmiset, hän ensi heihin syyllisyyden istuttaa,” sanoi Platon. Se sopii hyvin kristinuskon tuhoavaan voimaan, heikot kyykkyyn ja nöyrtyytteen, rikolliset sisään ja heille synnit anteeksi ja rooliksi vartiomiehen miekka. Vatsa auki niin että sisälmykset valuvat ulos, jos on eri mieltä.
Ari Pasanen
Kiitos kysymästä. Mitä nyt aikuinen nainen voi ajatella lapsimiehistä, jotka rakastavat keskinäisesti toisiaan, kun heidän pitäisi rakastaa vaimojaan ja lapsiaan.
Miekkamiehillä tarkoitin ensisijaisesti ristiretkeläisiä, joihin osallistuivat kaikenkarvaiset rosvot ja rikolliset rumine temppuineen ja murhineen, joille Paavi antoi synnit anteeksi, (vangit päästettiin vapauiksi.) jopa tulevat synnit, joten he olivat puhtaita ihmisten raiskaamisten ja kidutustenja murhien jälkeenkin. Yhä vieläkin uskotaan, että kristittyjen synnit on sovitettu maailman tappiin saakka. Se on sitä lapsimiesten maailmaa.
Kylllä Jeesuskin kehoitti eräässä vaiheessa ostamaan miekkoja, kenellä oli rahaa ja myymään viitansa jos ei ole, ja sitten ostamaan. En tiedä miksi, koska hän oli menossa ennustusta toteuttamaan, joka siitä eteenpäin alkaa näyttämään siltä, että ennustus ei olisi saanutkaan toteutua.
Matias ja Jeesus Temppelin viisaina.
”Jeesus vain sattui olemaan heistä etevin ja kaiken lisäksi niin suosittu, että toiset opettajat kateudessaan voihkivat sitä, että ”koko maailma juokseen hänen perässään.”
Jo temppelissä riehumista pidetään ylivoimaisena viisautena, ja kateutta muissa aiheuttavana voihkimisena, eikä nykyaikaisesti ehdottoman kiellon saaneena uskonrauhan rikkomisena, niin ovatpa asiat muuttuneet, ei siihen muuta voi sanoa.
Blogin otsikko ”Totuus ja rakkaus”, siis mitä on tämä rakkaus?
Matt. 10:37 Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;
Joh. 12:25 Joka elämäänsä rakastaa, kadottaa sen; mutta joka vihaa elämäänsä tässä maailmassa, hän on säilyttävä sen iankaikkiseen elämään.
Joh. 14:21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa; mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle.”
Yllä Jeesus puhuu rakkaudesta ja kuinka se näkyy ja toisaalta kuinka todellinen rakkaus vaikuttaa Jeesuksen seuraajiin.
Otetaampa nyt tuo kuka rakastaa isäänsä tai äitiänsä tai poikaansa tai tytärtänsä enemmän ei ole sovelias Jeesukselle, kuinka tämän tulisi näkyä uskovan elämässä?
Matias Roto toteat minulle:””Valitettavasti olen huomannut sinun puhuvan sillä tavalla, kuin haluaisit väittää, että ihmisen omat teot muka vaikuttaisivat hänen pelastumiseensa.”
Eikö tuossa yllä Jeesus selkeästi sano että kuka rakastaa isää tai äitiä tai poikaansa tai tytärtänsä enemmän kuin Häntä , ei ole sovelias Hänelle, siis eikö rakastaminen ole ihmisen omaa tekemistä ja kun kerran rakastamalla voi menettää yhteyden Jeesukseen niin eikö silloin ihminen voi menettää pelastuksen, nimi elämänkirjasta pyyhitään pois?
Siis voitko kertoa mitä olisi nuo läheisiä enemmän rakastamista?
Matias Roto moottoripyörä vertaus on hyvä, siis sinulle on ko menopelin ajaminen opetettu että kun sinut on laitettu moottoripyörän selkään jo vauvana ja opetettu ettet sitä voi itse ohjata, eikö olekkin huisia viilettää kädet pois sarvilta pitkin kyliä eikä väliä kehen törmää ja mitä vahinkoa saa aikaan?
Matias Roto kirjoituksista tulee mieleen seuraava Paavalin kirjoitus:
2. Tim. 3:5 heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman.
Siis mikä erottaa kirkon jäsenet toisista uskonnoista ja uskonnottomista, minä en näe mitään eroa?
Ari
Sinä puhut yksittäisistä ihmistä: ” —-vai julistiko Hän yksittäisten ihmisten pelastusta parannuksen kautta?”
Raamattu puolestaan puhuu kokonaisten kansojen pelastumisesta
Luukkaan evankeliumi:
1:68 ”Kiitetty olkoon Herra, Israelin Jumala, sillä hän on katsonut kansansa puoleen ja valmistanut sille lunastuksen
1:77 antaaksesi hänen kansalleen pelastuksen tuntemisen heidän syntiensä anteeksisaamisessa,
2:10 Mutta enkeli sanoi heille: ”Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle:
2:32 valkeudeksi, joka on ilmestyvä pakanoille, ja kirkkaudeksi kansallesi Israelille”.
Ilmestyskirja:
19:1 Sen jälkeen minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden suuren äänen taivaassa sanovan: ”Halleluja! Pelastus ja kunnia ja voima on Jumalan, meidän Jumalamme.
19:6 Ja minä kuulin ikäänkuin kansan paljouden äänen ja ikäänkuin paljojen vetten pauhinan ja ikäänkuin suuren ukkosenjylinän sanovan: ”Halleluja! Sillä Herra, meidän Jumalamme, Kaikkivaltias, on ottanut hallituksen.
21:3 Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: ”Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
21:24 Ja kansat tulevat vaeltamaan sen valkeudessa, ja maan kuninkaat vievät sinne kunniansa.
Ilmoita asiaton kommentti