Toivon täyttymys Kristus tulee kunniassaan
Syksy hiljentää. Elämä asettuu talviteloilleen. Nurmikon kasvitkin valmistautuvat tulevaa lepokautta varten. Koko maailman menossakin ollaan valmistautumassa tulevien haasteiden kohtaamiseen. Varaudutaan tulevaan.
Adventtiaikakin on valmistautumisen kautta. Valmistaudumme suuren juhlan, joulun, viettoon. Tuleva on mielessämme, nyt teemme valmisteluja.
Toinen adventtisunnuntai siirtää katseemme ajallisesta valmistautumisesta yliajallisen tarkasteluun. Katseemme kääntyy ikuisen Jumalan ikuisuutta kohti. Kristuksen takaisin tulo on tähtäyspisteemme. Sitä kohti kurottaudumme. Herramme tulee. Milloin? Sitä emme tiedä. Mutta mielemme täyttää harras odotus. Vapahtajamme tulo on ilomme, toivomme, tulevaisuutemme turva. Ajan aherrusten keskellä mielemme täyttää ikuisuuden valo. Jumala tulee luoksemme. Jeesus palaa takaisin. Hänen saapumisensa uudistaa kaiken. Koko luomakunta uudistuu. Siitä sanotaan, että luodaan uudet taivaat ja uusi maa, joissa vanhurskaus asuu.
Vanhastaan itää on pidetty Kristuksen takaisin tulon esikuvana. Niin kuin nouseva aurinko aamulla valaisee pimeän tienoon, samoin maailmamme pimeys väistyy ja Kristuksen kirkkaus tulee julki. Vertauksessaan Jeesus mainitsee, että silloin kaikki kansat kootaan hänen eteensä. Silloin pelastettujen ilo on rajaton.
Tämä tapahtuma on ennakoitu jo Barukin kirjassa:
Kohota katseesi itään, Jerusalem!
Jumala tuo eteesi riemukkaan näyn.
Lapsesi, --- ovat kokoontuneet
yhteen idästä ja lännestä,
he tulevat Pyhän kutsua seuraten
ja iloitsevat Jumalan kirkkaudesta.
Ilmestyskirjassa kerrotaan lukemattomien ihmisten kokoontumisesta ristiinnaulitun Jeesuksen, Karitsan valtaistuimen eteen. Ilm. 7. luku. Siinä sanotaan myös, että Jumalan kansan riemuun päässeet ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä. Ilmestyskirjassa tämä viittaa kasteen saamiseen. Kastepuku on valkea asu, vanhurskauden vaate.
Ilmestyskirja liittyy Barukin kirjan ajatuksiin:
Pue yllesi Jumalan vanhurskauden viitta,
kruunaa pääsi Ikiaikaisen kirkkaudella,
sillä Jumala näyttää sinun loistosi koko maanpiirille,
kaikelle mitä on taivaan alla,
ja antaa sinulle ikuisen nimen.
Barukin kirjan ikuisen -nimen ilmaus toistuu sekä Paavalin että Ilmestyskirjan teksteissä Jumalan pelastuksen osallisuudesta: Nimi on elämän kirjassa. Samaa perinnettä seurasi myös Vapahtajamme opetuslapsilleen:
Fil. 4:3
Pyydän myös sinua, uskollinen työtoverini, auttamaan näitä naisia, jotka ovat minun kanssani taistelleet evankeliumin puolesta samoin kuin Clemens ja muutkin työtoverini, joiden kaikkien nimet ovat elämän kirjassa.
Ilm. 3:5
Se, joka voittaa, saa ylleen valkeat vaatteet, enkä minä pyyhi hänen nimeään elämän kirjasta, vaan tunnustan hänet omakseni Isäni ja hänen enkeliensä edessä.
Luuk. 10:20
Iloitkaa siitä, että teidän nimenne on merkitty taivaan kirjaan.»
Eläkäämme siis rohkeasti. Suunnatkaamme katseemme tulevaa kohti. Tulevaisuus on Jumalan käsissä. Hän on luonut maailman. Hän myös huolehtii luomuksestaan ja kerran Kristuksen suurena päivänä, koko maailmankaikkeus näkee Jumalan suuruuden. Jumala pitää omansa mielessään,kuten jo Barukin kirjassa julki tuodaan. Pyhä, Jumala, on koko maailman toivon täyttymys:
Nouse, Jerusalem, astu korkealle vuorellesi
ja katso kohti itää: lapsesi tulevat!
Pyhän kutsusta he ovat kokoontuneet yhteen idästä ja lännestä,
ja he riemuitsevat siitä, että Jumala on pitänyt heidät mielessään.
Jumalan lapsina meillä on ihana tulevaisuus edessämme. Virren 30 sanoin tunnustamme Jumalan suurta kaitselmusta elämme suunnasta:
Maailman kautta
kuljemme laulain,
taivasta kohti matka vie.
SUNNUNTAI 4.12.2022
2. adventtisunnuntai
Sen aiheena on Kuninkaasi tulee kunniassa,
latinaksi adventus glorificationis.
Viikon apokryfiteksti: Bar. 4:36–5:9
Kohota katseesi itään, Jerusalem! Jumala tuo eteesi riemukkaan näyn. Lapsesi, joista jouduit luopumaan, ovat kokoontuneet yhteen idästä ja lännestä, he tulevat Pyhän kutsua seuraten ja iloitsevat Jumalan kirkkaudesta.
Riisu surupukusi, Jerusalem, ota yltäsi ahdingon vaate ja verhoudu ikiajoiksi Jumalan kirkkauteen! Pue yllesi Jumalan vanhurskauden viitta, kruunaa pääsi Ikiaikaisen kirkkaudella, sillä Jumala näyttää sinun loistosi koko maanpiirille, kaikelle mitä on taivaan alla, ja antaa sinulle ikuisen nimen. Sinun nimesi on oleva Oikeudenmukainen rauha, Hurskas kunnia.
Nouse, Jerusalem, astu korkealle vuorellesi ja katso kohti itää: lapsesi tulevat! Pyhän kutsusta he ovat kokoontuneet yhteen idästä ja lännestä, ja he riemuitsevat siitä, että Jumala on pitänyt heidät mielessään. He lähtivät luotasi jalan, vihollisten vieminä, mutta kun Jumala tuo heidät takaisin, heitä kannetaan kunniasaatossa kuin kuninkaan valtaistuimella. Jumala on käskenyt jokaisen korkean vuoren madaltua, jokaisen ikivanhan kukkulan alentua ja kaikkien laaksojen täyttyä, jotta maa tasoittuisi ja Israel voisi vakaasti kulkea Jumalan kirkkauden suojassa. Jumala käskee myös, että metsien ja kaikkien tuoksuvien puiden tulee suoda varjonsa Israelille. Kirkkautensa valolla Jumala johdattaa kansaansa, ja Israel riemuitsee hänen laupeudestaan ja oikeamielisyydestään.
24 kommenttia
Tästä osoitteesta Barukin kirjan voi lukea suomeksi, venäjäksi ja ruotsiksi. Sivustolle päästyään pitää vain vaihtaa esille haluamansa käännös.
https://raamattu.fi/raamattu/KR92,SYNOD,B2000/BAR.1/
Tästä osoitteesta voi tutustua vanhempiin Barukin kirjan käännöksiin suomen kielellä. Panen viittauksen 1642 käännökseen:
https://www.finbible.fi/Biblia1642/Apokryfikirjat/Baruchin_kirja1.htm
Kerro vähän enemmän Kristuksen tulemisesta ja mitä aiot tehdä hänen kunniallaan. ? Mitä käytännön hyötyä tai iloa siitä on?
Kristuksen takaisin tulo lopettaa kaiken pahan kun itse pahan alkusyy poistetaan, jolloin mikään pahuuden muoto ei millään tavoin voi estää ikuista ja täydellistä iloa Jumalan antamassa uudessa elämässä.
Tunnustuskirjamme puhuvat siitä, että viimeisellä tuomiolla pahan valta kukistetaan lopullisesti, kun Saatana kaikkine langenneine enkeleineen ( Huomaa monikko!) heitetään pois Jumalan yhteydesta rangaistustaan kärsimään.
On siis huomattava, ettei siellä täällä esiintynyt kuvitelma paholaisesta muka helvetin valtiaana ole kristinuskon mukaista.
Augsburgin tunnustus 25.6.1530 sanoo näin
XVII Kristuksen tuomiolle tulo
Edelleen seurakuntamme opettavat, että Kristus on aikojen täyttyessä ilmestyvä tuomiolle ja herättävä kaikki kuolleet; hurskaille ja valituille hän antaa iankaikkisen elämän ja pysyvän ilon, mutta jumalattomat ihmiset ja perkeleet hän tuomitsee ikuiseen piinaan.
Matias
Kysymys lienee kuninkaan paluusta, kun Jeesus sanoo: ”kaikki jotka eivät huolineet minua kuninkaaksensa, tuokaa tänne ja teloittakaa minun edessäni ”
Voivatko ihmisoikeusjärjestötkin sokaistua kuninkaasta, samoin kuin kansa aikoinaan Hitleristä, että eivät puutu asiaan, vaikkka veri virtaa, vaan huutavat: ”voittoa ei koskaan saavuteta ilman veren vuodatusta.”
En halua olla näkemässä, vaikka toisaalta, olis kiva kysyä Jeesukselta, että sanoitko noin ja noin mitä evankeliumi väittää. Voihan olla, että hän on muuttunut mies, kaiken sen jälkeen mitä kahdentuhannen vuodea aikana on tapahtunut, tai, hän ei ole sanonut mitään, vaan joku muu on puhunut hänen puolestaan, vaikka hän ei ole valtakirjaa kirjoittanut. Se onkin vakava paikka heille, jotka ovat hänen suullaan puhuneet, Jeesus sanoi, Jeesus sanoi, vaikka hän ei ole niitä lähettänyt.
Jos puhutaan Daavidin jälkeläisistä, niin eikö Daavidin Dynastia sammunut Jeesukseen koska hänellä ei ole jälkeläisiä, toisin sanoen tänne ei tule ketään.
Mutta messiaaninen aikakausi voisi tulla, jolloin myös antisemitismille tulee loppu, ihmisten viisastumisen kautta, ja näin viisaus on pelastaja. Myös muille, koska heidän ei enää tarvitse herjata omaksi kuvitelluksi pelastumisekseen, vaan vapautuvat tämän synnin tekemisestä.
Kun näkymätön virtaa näkyväiseen, ja se on viisaus, niin toki muutosta tapahtuu. Yksi ihminen ei voi suuria tehdä, mutta pyytäkää viisautta, niin moni asia voi valaistua.
Matias ”Jeesuksen tehtävänä oli toimittaa yksi ainoa uhri koko maailman syntien sovitukseksi. Ristin kuolemallaan hän sovitti kaikkien kansojen kaikkien aikojen synnit yhdellä ainoalla uhrillaan. Uhraten oman itsensä. Tästä sovintouhrista riittää kaikille.”
Pavalin mukaan ”Kristus on tullut palvelemaan juutalaisia, hän on tullut vahvistamaan isille annetut lupaukset, todistaakseen, että Jumala pysyy sanassaa.” En ole kuullut, että tämä vahvistus olisi tullut esille.
Mitä ne isille annetut lupaukset sitten olivat ?
Tässä muutama: Jesaja. 65:9 Minä tuotan Jaakobista siemenen ja Juudasta vuorteni perillisen ja minun valittuni saavat periä maan ja minun palvelijani saavat siinä asua.
Ps 69: 36-37 Sillä Jumala on pelastava Sionin ja rakentava Juudan kaupungit niin, että he asettuvat niihin ja omistavat ne. Hänen palvelijainsa jälkeläiset saavat sen perinnökseen ja ne, jotka hänen nimeänsä rakastavat, saavat asua siinä.
Ps 102:29 Sinun palvelijaisi lapset saavat asua turvassa ja heidän jälkeläisensä pysyvät sinun edessäsi.
On sanottu, että vanha testemntti ei ole enää voimassa, vaikka jokainen näkee, että kansa on palannut, kääntynyt takaisin. Ja lupaukset ovat täyttyneet.
Väärennetyn uuden testamentin perintö selviää sitten kuoleman jälkeen, en ota siihen ja sen uhreihin nyt tässä kantaa, kun mysteerit ja uhrit eivät ole kiinnostavia edes satuina. Tai ehkä satuina kyllä, mutta ei totena.
Matias,
”Yleinen linja” ei ole asiallinen perusta. Ei myöskään teologia-sanalla perustelu.
Ainoastaan Kirjoitusten mukainen, kuten Jeesus vastasi Saatanalle, ”Kirjoitettu on”.
Kolmas olemattomuus, ”Paavalin teologia” kertoo, että jopa Paavalilla ratsastetaan, niinkuin Pietari viittaa niihin vakiintumattomiin, joilla ei ollut tai eivät sallineet Uskon vaikuttaa tietämystä (ei itseymmärrystä). Paavali tähän vastaa, 2. Kor.1:13, ”Sillä eihän siinä, mitä teille kirjoitamme , ole muuta, kuin mitä siinä on luettavana, ja minkä myös tiedätte, ja toivon teidän loppuun asti tietävän.” kuin mitä siinä on luettavissa ja toivon teidän loppuun asti tietävän.
Vanha Testamentti sopii evankeliointiin yhtä hyvin kuin Filippukselle, kun hän hoviherralle selitti Jesajan ennustusta Jeesuksesta, tai kun Pietari julisti helluntaina Jerusalemissa, tai kun Stefanus julisti Jeesuksesta. Jos ei tajua, mitä siellä kirjoitetaan, eli jos VT: varjokuva ei saa sisältöä, on vastaanotettava se Usko mitä Vanha Liitto, ilman Jeesusta ei avaa.
Norjaksi voi lukea Barukin kirjaa esimerkiksi Norjan Pipliaseuran sivulta
Panen tähän viittauksen tekstimme jälkimmäiseen lukuun. Siitä voi sitten kelata taaksepäin neljänteen.
https://bibel.no/nettbibelen?book=BAR&chapter=5&slang=nynorsk11
Italiaksi Barukin kirjaa voi lukea esimerkiksi täältä
http://www.johnhurt.com/johnhurt.com/italian/B67C004.htm
Espanjaksi voi kirjan lukea esimerkiksi tästä osoitteesta
https://www.truthandlifeapp.com/WebBibleES/WebPlayer.aspx?bbNum=30004&bVerse=4&F=cbBookPickResult
Siunattua adventin odotusta! Tulkoon Kunnian Kuningas meidän luoksemme. Kudot hienosti yhteen apokryyfikirjoitukset ja Jeesuksen sanat. Kiitos tästä viisaudesta. Olkoon meidän nimemme ikuisesti kirjoittettu Elämän kirjaan.
Tässä osoitteessa selostetaan toisen adventtisunnuntain teemaa ja näytetään sen tekstit:
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-4-12-2022/
Ilmoita asiaton kommentti