Tervetuloa vilkuttomien valtakuntaan!

Olen ensimmäistä päivää lomalla ja kiukuttaa. On kiukuttanut jo kauan, mutta nyt on aikaa ottaa kansi kattilasta ja päästää paineet pihalle.

Siis: minua kiukuttavat autoilijat, jotka ovat lopettaneet suuntavilkun näyttämisen. Mistä tämä uusi muoti on tullut? Vai onko niin, että uusissa autoissa vilkku on vaikea käyttää tai sitä ei ole lainkaan!

Haluamatta olla sosiorasistinen, valtaosa piittaamattomista kaistanvaihtajista ja kääntyilijöistä ajaa Audilla. Tai vastaavilla roimasti-yli-keskihintaisilla autoilla. Pullistetuilla city-maastureilla ja mitä näitä elintasopaiseita nyt onkaan. Näin ainakin täällä syntisen Helsingin ydinkeskustassa (ja näkyy olevan sama virsi kaupungin ulosmenoteilläkin).

Toivon, että muualla Suomessa kiukutukseni aihe on täysin tuntematon.

Mutta meille tänne Stadiin on syntynyt vilkuttomien valtakunta. Toivon mukaan ainakin haja-asutusaleilla vielä vilkut räpsyvät ja tuikkivat kuin tähtitaivas kun kansa autoilee hupenevien palveluiden perässä ja kaartaa ABClle edestakaisin…

Vilkuttomuus on piittaamattomuutta. Kuplan sisällä elämistä – ikään kuin se mitä teen olisi vain oma asiani.

Vilkun käytöstä, omien aikeiden ilmoittamisesta etukäteen muille, saisi myös hengellisesti puhuttelevan vertauksen, mutta nyt lomalaisena en ilkeä…

Minä lähden vilkutellen maalle!

19 kommenttia

  • Jari Raappana sanoo:

    Raimo. Minulle on jostain syntynyt käsitys, että Kallansilloilla on joka vuosi menossa joku tietyö, ja siellä on aina nopeusrajoituksia, ainakin silloin kun ajelen siellä päin.

    Kuopion etelä- ja pohjoispuolella on kunnon pätkät moottoritietä. Mistähän johtuu se, että Kuopion eteläpuolella on 100 km/h-rajoitus, kun taas pohjoispuolella saa jossain vaiheessa ajaa jopa 120 km/h? Syy täjän ei ole minulle koskaan selvinnyt.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Raimo Turunen sanoo:

    Jari. Totta että tuolla pätkällä on ollut paljon töitä lähinnä pian entisten läppäsiltojen epävarman toiminnan vuoksi. Nyt on menossa useamman vuoden hanke, kun koko haasteellinen paikka pannaan täysin uuteen kuosiin. Haastekerrointa tuovat syväväylä, Savon rata ja 5-tie samalla kapealla osuudella. V. 2014 kaiken pitäisi olla valmista. Koko hankkeesta löysin tällaisen dokumentit, josta voi katsella ainakin kuvia ja ihastella rakentajien taitoa. http://portal.liikennevirasto.fi/portal/page/portal/f/hankkeet/kaynnissa/paivaranta_vuorela/Kallansillat%20dokumentti%202012.pdf

    Vuorelasta Siilinjärvelle moottoritie rakennettiin silloin, kun valtiolla oli rahaa ja kepu hallituksessa. Kuopion eteläpuolella onkin sitten “köyhän miehen moottoritietä” keskikaiteineen, millaisia löytyy ympäri maata. Tämä rakentamisen taso on ymmärtääkseni syy erilaisiin nopeusrajoituksiin. Muuten, jos ajaa Vuorelasta Siilinjärvelle 120 km/h niin on perillä noin puoli minuuttia aikaisemmin kuin 100 km/h ajava. Jos ajaa Lahdesta Helsinkiin keskinopeudella 100 km/, häviää noin 12 minuuttia sille, jonka keskinopeus on 120 km/h (mikä ei tietysti ole edes mahdollista). Mihinköhän nuokin minuutit käyttäisi?

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Jari Raappana sanoo:

    Onkohan sekin Kepun syytä/ansiota, että Kuopiosta on Iisalmen pohjoispuolelle asti yhtenäinen tievalaistus, sekä aika kivaa maisemataidetta? Siitä pohjoiseen päin mentäessä onkin sitten pilkkopimeää (talvisin) ja karua, kunnes sitten yhtäkkiä eteen tupsahtavat Kajaanin valot. Siirryttäessä Sukevan jälkeen Pohjois-Savosta Kainuun puolelle tie huononee heti maakuntarajalla kuin taikaiskusta.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Raimo Turunen sanoo:

    No, kepu oli lähinnä kevennys. Kuvauksesi on totta, tiepiirien ja maakuntien rajat näkyvät erityisesti talvella tienhoidossa. Tievalaistus ylettyy Varkaudesta Iisalmeen ja 9-tiellä Suonenjoelta alkaen sama juttu. Ymmärtääkseni nämä ovat kehysbudjetoinnin seurauksia eli Pohjois-Savon tiepiiri on panostanut erityisesti tuohon. Minä kyllä tykkään talvella ajaa mieluummin valaistuksessa kuin pitkiä-lyhyitä vaihdellen. Mutta nyt mentiin Ollin blogista jo kauas, kun ei enää purnata mistään.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Jari Raappana sanoo:

    Savossa on hyvät tiet. Kainuussakin oli ennen vanhaan, Kekkosen aikana, erinomaiset tiet. Kepulla oli varmaan siinäkin osansa, ja sillä, että UKK oli maakunnan omia poikia. Kainuussa oli ennen tapana puhua, eikä aina edes leikillä siitä, että jos jotain maakunnassa tarvitaan, niin lähetetään karvalakkilähetystö presidentin pakeille, niin kyllä asiat järjestyy. Niinpä moni kylä saikin sähköt, ja harvaanasutun maakunnan tiet hienot asfaltit.

    Sen kuitenkin huomaa, näin Etelä-Suomessa asuvana, että autokanta on Savossa ja Kainuussa selkeästi vanhempaa kuin täällä etelässä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Raimo Turunen sanoo:

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Kekkostiet Ymmärtääkseni tuo Wikipedian artikkeli on sekä totta että vajavainen. Olen kuullut myös 5-tien “rinnakkaistietä” 870 UKK:n hankkeeksi. Lähes keskellä ei mitään oleva tie on selkeästi rauhallisempi ja kauniimpikin ajaa jos menee esimerkiksi Iisalmesta Sotkamoon. Työllisyystöinä on aikanaan tehty, silloin kun olimme köyhiä.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Jari Raappana sanoo:

    Kiitos linkistä. Tuttuja maisemia.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • Vesa Rutanen sanoo:

    Tuntui,että blogisti oli kohdannut oululaisen.Oulussa ei käytetä vilkkua,eikä ryhmitytä,vaan peitetään vähintäin kaksi kaistaa käännyttäessä.Valoissa lähdetään liikkeelle vasta,kun on varmistettu,että takana tuleva joutuu pysähtymään punaisella.

    Ilmoita asiaton kommentti
  • jukka sakari salomäki sanoo:

    Valitettavaa,että edellä mainitut liikennekulttuurin muodot ja käytännöt ovat tosi asiaa koko maassa eli välinpitämättömyys on oleellisesti lisääntynyt koulutustason kohoamisesta huolimatta. Tästä vilkkujutusta tuli mieleen,että yhtä vähän se vilkku käytössä kuluu kuin hyväksyttävien ajatusten,edes osittain,peukuttaminen ja jonkinlainen hyväksyntä tekee kirjoittajalle positiivisen vaikutuksen ja antaa jonkinasteisen tunteen onnistumisesta!

    Ilmoita asiaton kommentti