TEKOÄLY

Viime aikoina on paljon keskusteltu tekoälystä ja kyselty voisiko siitä tulla itsenäinen ’Ajattelija’
Hauskasti heprean sana muchseb/ ajattelija tarkoittaa nykyhepreassa tietokonetta ja muvhseb esiintyy Raamatussa sekä avoimesti että kätketysti;
Tietokoneeseen törmäämme sekä pinta- että salatekstinä esimerkiksi niissä kohdissa, missä Herra kouluttaa taitavia miehiä tietoon ja viisauteen ja tekemään ’ajattelijoita’ tai missä Herra antaa laintaulut, joihin on ’sormellaan’ kuuluisat käskynsä kaivertanut.
Näin esim. II Ms 32:15-17:ssa:

Ja Mooses kääntyi ja astui alas vuorelta, ja hänen kädessään oli kaksi laintaulua. Ja tauluihin oli kirjoitettu molemmille puolille; etupuolelle ja takapuolelle oli niihin kirjoitettu. 16Ja taulut olivat Jumalan tekemät, ja kirjoitus oli Jumalan kirjoitusta, joka oli tauluihin kaiverrettu.17:Kun Joosua kuuli kansan huudon, sen melutessa, sanoi hän Moosekselle: ”Sotahuuto kuuluu leiristä
הַלֻּחֹת מַעֲשֵׂה אֱלֹהִים הֵמָּה וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹהִים הוּא חָרוּת עַל־הַלֻּחֹת׃ 16
17 וַיִּשְׁמַע יְהֹושֻׁעַ אֶת־קֹול הָעָם בְּרֵעֹה וַיֹּאמֶר אֶל־מֹשֶׁה קֹול מִלְחָמָה בַּמַּחֲנֶה
Heprean fontit tuottavat Els koodina alkaen sanan מִכְתַּב mim מִ kirjaimesta 9 skipin välein vasemmalle eurooppalaisessa lukutavassa kirjaimet muchshb, mutta vokalisointi viittaa muotoon muchev, joka tuottaa käännöksen ’ajateltu’ tai ’tietokoneistettu’! Sana on siis sama joka tulee esiin myös Daniel 12: 4-6 els-koodissa.

Vaikka koodarit toimivat taltioidakseen, suojatakseen ja tradeeratakseen arvostamiaan tietoja ja kirjoitusten todellisia tarkoituksia eteenpäin sukupolvelta toiselle,ei tieto ollut silti ’jokamiehen’. Tiedot olivat tuolloin kallisarvoisia ’helmiä’ joita ei annettu ’sioille’ eli ymmärtämättömille. Asiaa voi verrata tämän päivän vaikkapa tietotekniikka-alan yritysten tuotekehittelyn varjeluun. Pitää suojata mutta knowhow pitää myös taltioida.

  1. Kirjaimet

    EgyptiläisIä saatiin uskomaan ja kunnioittamaan faaraoita, jumalallisina olentoinan, kirjoittamalla ja kuvittamalla heidän elämäänsä ja sotiansa hyvin voitokkaina ja mahtavina. He polkevat vihollisia jalkoihinsa ja katkovat päitä melkeimpä yksin. Heidät myös kuvataan suurikokoisina suhteessa vihollisen pieniin miehiin, jotka polvistuvat Faaraon eteen.

    Kirjurit olivat hyvin tärkeitä virkamiehiä, ja heillä oli pappien ohella suuri valta, he olivat eliittiä. Kansa ehkä ymmärsi kuvista jotakin, kuten kirkoillisetkin aikoinaan
    mutta lukutaitoa ei heillä ollut, eivätkä he saaneet sellaisia haaveillakkaan, heidän kuului tehdä työtä, panna olutta, ja leipoa leipää, hankkia elantoa; Viljellä maata, metsästää, kalastaa, hoitaa kotieläimiä, elättää eliittiä, ja uhrieläimiä, joita myytiin ja palsamoitiin jumalille lahjaksi.
    Kirjoituksia sanottiin Jumalten puheeksi ja kansa sai puheet ja opetukset kiveen hakkattuina, joita papit sitten tulkitsivat, monin eri tavoin.

    Ramses II, teki itsestään, jopa itseään suuremman omimalla isänsä rakennuksia ja temppeleitä omiin nimiinsä, hän hakkautti isänsä kartussin eli nimen seinästä pois ja laittoi omansa tilalle. Ehkä hän uskoi, että näin voi tehdä, koska isä ja poika ovat yhtä.
    Meidän aikamme pitää sitä hyvin, hyvin moraalittomana ja se minkä piti tehdä hänestä vielä suurempi, tekikin hänestä pienen röyhkimyksen ja rosvon.

    En tiedä oliko tällä koodien kanssa mitään tekemistä, mutta tuli jostain syystä mieleen, koska on sanottu, että ei ole mitään salattua, ettei se palajastuisi, eikä mitään kätkettyä, ettei se nousisi esiin.
    Jopa niin kaukaiset asiat, kuin tuhansia vuosia sitten tapahtuneet vääryydet voivat nousta esille, kuten tuo mitä kerroin Ramses suuresta. Kysymys siinä oli vain yhdestä sanasta, eli isän nimestä, jonka poika mitätöi.

    • Kyllä, yhdellä tavalla olemme avaruusmatkalaisia ajassamme. Tästä ei toki ole hyvä kirjoittaa eikä mainita ponnekkaasti.

      Hyvä kysymys mahdollisuutemme kyvyissä haluta ymmärtää ja ottaa vastaan hengellistä viitekehystä.

      Yksi asia on kehittymisemme äitimme kohdussa missä vielä tiedottomasti, kuitenkin kykyisinä, saamme avaruudellisen lahjamme kun vielä orastavat mutta syntymämme jälkeen kukkaan puhkeavat lahjamme katsoa tämän puolen maailmaa minkä kyvyn ihmettelyssä ja nopeassa oppimisessa soisi kestävän pitempään kuin nykyisin.

      Uskon kyllä sivistykseemme huomata vielä Jumalan lahjat Luomiskertomuksen kahdeksannen päivän silloisen Anomalian nyt Diskontinuiteettiin katsoneen kehityksen ilmenemisessä.

      Vastustaahan edellistä voi mutta kauanko.

    • Wallis Budge niminen historioitsija on kirjoittanut paljon Egyptin magiasta ,mm nimimagiasta. Heprean ja Eg yptin kielen merkit ovat sikäli samantyyppisiä, että jokainen hepreana neliökirjoituksen kirjain on ns.ideogrammi eli jokin idean kuva kuten on hieroglyfikin. Esim. heprean Goof on ihm.sen pää takaraivosta katsoen.
      Mielenkiintoisin yhtymäkohta on kuitenkin Egyptin ja heprean kirjaimessa NUN, joka sekä hieroglyfinä että heprean N-kirjiamena piirettiin miehen siittiön kuvana. A sia saa merkityksen siinä,että Nun oli egyptiläisille yksi luova jumaluus ja ja hepreassa kirjain merkitse verbinä mm. lisääntyä.
      Lähes kaikkia hedelmällisen puolikuun muinaisissa jumal-nimissä onkin nun mukana merkittävimmin Annunnakeissa. (Anu, Enlil, Enki jne.)