”astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan Isän oikealla puolella”

Kun Herra Jeesus oli puhunut heille, hänet otettiin ylös taivaaseen ja hän istuutui Jumalan oikealle puolelle. (Mark. 16:19)

Katolisen kirkon katekismuksen mukaan ”Kristuksen ruumis kirkastettiin jo ylösnousemuksen hetkellä, niin kuin hänen ruumiinsa uudet, pysyvät yliluonnolliset ominaisuudet osoittavat. Tavallinen ihmisluonto kätkee kuitenkin näkyvistä hänen kirkkautensa niiden neljänkymmenen päivän aikana, jolloin hän tuttuun tapaan syö ja juo opetuslastensa kanssa (Apt. 10:41) ja opettaa heille Jumalan valtakuntaa (Apt. 1:3). ”-  Katekismuksen mukaan ”Kristuksen viimeinen näyttäytyminen päätyy hänen inhimillisen luontonsa astumiseen lopullisesti Jumalan kirkkauteen (Mark.16:12. Luuk.24:15, Joh.20:14; 21:4), ”jota symbolisoivat pilvi (Apt. 1:9) ja taivas (Luuk. 24:51)”, jossa Jeesus siitä lähtien istuu valtaistuimella Jumalan oikealla puolella” (Mark.16:19, Apt.2:33;7:56, Ps 110:1). Taivaaseen astumisensa jälkeen Jeesus näyttäytyy Paavalille ikäänkuin ”keskoselle” (1Kor.15:8) ja kutsuu hänet apostoliksi.

Katekismuksen mukaan Jeesuksen sanat Magdalan Marialle osoittavat, että Ylösnousseen kirkkaus oli ylösnousemuksen ja taivaaseen astumisen välijakson aikana näkyvissä vain verhotusti. Jeesus sanoi Marialle Johanneksen evankeliumin (20:17) mukaan: ”Mene sinä viemään sanaa minun veljilleni ja sano heille, että minä nousen oman Isäni ja teidän Isänne luo, oman Jumalani ja teidän Jumalanne luo.” Katekismuksen mukaan nämä sanat osoittavat eron ylösnousseen Kristuksen ja toisaalta Isän oikealle puolelle korotetun Kristuksen kirkkauden ilmenemisen välillä. Katekismuksessa todetaan vielä, että yhtaikaa historiallinen ja transsendenttinen tapahtuma merkitsee siirtymistä edellisestä jalkimmäiseen.

Katekismuksen mukaan tämä viimeinen vaihe liittyy taivaasta alasastumiseen ihmiseksitulemisessa. Vain hän, joka on ”lähtneyt Isän luota”, voi palata Isän luokse”. Hän on Kristus. ”Kukaan ei ole noussut taivaaseen, paitsi hän, joka on taivaasta tänne tullut, Ihmisen Poika” (Joh. 3:13). Katekismuksessa todetaan, että ”luonnollisten voimien varaan jätettynä ihmisluonnolla ei ole pääsyä Isän kotiin, Jumalan elämään ja autuuteen. Kristus itse voi avata ihmiselle tämän tien”.

Katekismuksen mukaan ristille korottaminen merkitsee ja ilmoittaa etukäteen Jeesuksen taivaaseen astumisessa tapahtuvaa korottamista. Jeesus Kristus, uuden ja ikuisen liiton ainoa pappi. ”ei mennyt ihmiskäsin tehtyyn pyhäkköön…, vaan taivaaseen ollaksee nyt Jumalan edessä puhumassa meidän puolestamme” (Hepr. 9:24). Katekismuksessa todetaan, että Kristus toimittaa pappeuttaan taivaassa jatkuvasti. ”Siksi hän voi pelastaa kaikki, jotka hänen kauttaan lähestyvät Jumalaa, sillä hän elää ja alati rukoilee heidän puolestaan” (Hepr.7:25).

Katekismus toteaa: ”Nyt Kristus istuu Isän oikealla puolella”. Ktekismuksen mukaan ”Isän oikealla puolella ymmärrämme jumaluuden kirkkautta ja kunniaa, jossa Jumalan Poika on ikuisuudesta alkaen Jumalana, Isän kanssa yhtä olemusta olevana, ja jossa hän nyt tultuaan viimeisinä aikoina lihaksi, istuu myös ruumiillisesti, koska häne lihansa on saanut yhtälaisen kunnian”.

Katekismuksessa todetaan edelleen, että ”Isän oikealla puolella istuminen merkitsee, että Messiaan valtakunta alkaa. Profeetta Danielin Ihmisen poikaa koskeva näky käy toteen”: ”Hänelle annettiin valta, kunnia ja kuninkuus, kaikkien kansojen, kanskuntien ja kielten tuli palvella häntä. Hänen valtansa on ikuinen valta, joka ei katoa, eikä hänen kuninkuutensa koskaan häviä” (Dan. 7:14).

 

 

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Johanneksen salainen Ambrosinian yliopistossa Milanossa säilytettävä apokryfievankeliumi päättyy kuvaukseen Jeesuksen taivaaseen noususta:

    ”Vuorelle levisi ihana tuoksu, voimakkaampi kuin
    myskin ja ambran tuoksu…Näimme tulipyöriä ja
    palavan vaunun, ja kaikki nousivat ylös taivaaseen
    ja laskeutuivat sieltä alas…
    Näimme Herramme Jeesuksen Kristuksen ajavan ylös
    taivaaseen kerubien hartioilla ja tuulien sävillä.
    Hän ajoi taivaaseen loistavissa vaunuissa,
    silloin maa vapisi ja vuoret tärisivät, maailma
    pimentyi, pilvet jylisivät ja taivaat salamoivat!
    Enkelit saattoivat häntä kuljettavia vaunuja, ja
    kerubit lensivät hänen ympärillään ja ylistivät
    hänen nimeään.”

    Mihin vaunuilla viitataan selvinnee jos tutustuu juutalaiseen muinaiseen ns. Merkaban eli taivaanvaunujen salaisuuteen.