Teesi n:ro 1

Kaikki tärkeä ei näy

Ihmisen tärkeimpiin oivalluksiin kuuluu, että elämä on tässä ja nyt. Niin se onkin, mutta samalla elämä ja tärkeät asiat ovat myös muualla. Ihminen ei yksilöllisyydestään huolimatta ole maailman napa. Elämää vie oikeasti eteenpäin vain jos katse on kauempana kuin omat varpaat.

Nikean uskontunnustuksessa annetaan ajattelemisen aihetta, kun siinä todetaan: ”Uskomme yhteen Jumalaan… taivaan ja maan, kaikkien näkyväisten ja näkymättömien Luojaan.” Avainsana on näkymätön. Siis jotain, joka ylittää arkisen ymmärryksen.

Kristittynä oleminen on myös sen aavistamista, että on olemassa jotain merkityksellistä ja tärkeää, jotain mikä ei näy. Eikä nyt puhuta mistään henkimaailman asioista. On usko, on toivo ja niitä suurempi, rakkaus. Elämän näkymättömät peruspilarit.

*

Kotimaa julkaisee viikoittain yhden teesin reformaation juhlavuoden innostamana (5.11.2017 saakka). – Teesien kirjoittaja/kokoaja on Olli Seppälä. – Keskustelu sallittua, jopa toivottavaa.

    • Ja Jeesus vastasi: ”Ei hän eivätkä hänen vanhempansa.” Melkoisen tärkeä näkymä sokeana syntyneen vanhemmille.

      Saman luvun jakeessa 41 puhutaan toisenlaisesta näkövammasta, itse aiheutetusta: ”Jos olisitte sokeita, teitä ei syytettäisi synnistä, mutta te väitätte näkevänne, ja sen tähden synti pysyy teissä”.

      Olisiko myös joskus niin, että kun me näemme ympärillämme näkyviä merkkejä Näkymättömästä, meilläkin voisi olla sokeutta tehdä oikeita johtopäätöksiä? Annammeko kunnian ennemmin hienoille tutkimuslaitteille ja niiden käyttäjille kuin sille nerokkuudelle, mikä niiden välityksellä meille kerrotaan?(Ro1:20)

    • Hänen kohdallaan pidän merkittävämpänä hänen laajaa vaikutustaan. Pikku prinssi kuuluu kaikkein luetuimpiin ja lainatuimpiin teoksiin.

  1. Yksi tärkeimpiä on myös uskontunnustuksessa: ”Me uskomme yhteisen seurakunnan” ei siis sanota me näemme.
    Ongelmana onkin usein siinä, kun ihmiset haluaisivat nähdä toisten sydämmiin ja toisten uskoon, että tietäisivät ketkä oikein ja nuhteettomasti elävät ja, että saisivat kiinni ne, jotka eivät ole oikeita uskovia ja Kristittyjä.

    Onneksi Jumala on ollut viisas ja salannut sen meiltä, muuten repisimme toisiamme alas alttarilta… Välillä tosin epäilen että toiset näkevät vain lihallisen seurakunnan, mutta eivät usko… Siihen mikä ei näy.

2017 Teesiblogi
2017 Teesiblogi
TEESIBLOGI. Reformaation merkkivuoden kunniaksi teesi per viikko. Myös Kotimaan takasivulla julkaistut teesit on kohdistettu kirkolle ja sen uskollisille pojille ja tyttärille. Saa kommentoida.