Teesi n:o 18 – Perisynti on Aatamin moka!

Vai onko sittenkään? Ukko-Lutherin mukaan meidän pitää tunnustaa Paavalin ajatuksenjuoksua mukaillen, että synti on yhden ihmisen syy, yhden miehen show. Aatamin. Hänestä kaikki on lähtöisin, hänen tottelemattomuutensa seuraukset ovat ihmis- ja luomakunnan vitsaus. Kuolema ja Perkele pitävät meitä löyhässä hirressä.

Haloo! Nyt pitää ottaa järki käteen ja siirtää myyttinen puhe syrjemmälle. Mitä on synti? Se on uskon kielen sisäinen analyysi ihmisluonnosta. Että se on pohjimmiltaan, juurtaan myöten turmeltunut, taipuvainen pahuuteen, vilppiin, rikoksiin ja kaikenlaiseen porsasteluun. Jos näin ei olisi, ei mitään pelastustakaan tarvittaisi. Opillisesti ilmaistuna perisynti pysyy – anteeksi vanhan kielikuvan rahvaanomaisuus – kuin paska Junttilan talon seinässä.

Jos jätetään Aatami-parka rauhaan ja kysytään, mikä on synti, voidaan vastata kahdella tavalla. Teologisesti kyse on mielen tietoisesta kääntymisestä pois Jumalasta ja hänen rakkautensa näkökulmasta. Herätyshengellisesti kyse on yksittäisistä teoista ja niiden osoittelemisesta. Tämä on vanha kristillinen seuraleikki – naapurin syntejä bongaillaan kuin Pokemoneja konsanaan.

*

Kotimaa julkaisee viikoittain yhden teesin reformaation merkkivuoden innostamana (5.11.2017 saakka). – Teesien kirjoittaja/kokoaja on Olli Seppälä. – Keskustelu sallittua, jopa toivottavaa.

Edellinen artikkeli
Seuraava artikkeli
  1. Ari on osittain oikeassa, mutta käsite, että uskovaiset eivät usko, on mielestäni erikoinen.
    Epäusko on ihmisen perusolemus, mutta kun ihminen uskoo, niin ihminen siirtyy kuolemasta, elämään Kristuksessa ja näin pelastuu. Ei tässä ole mitään epäselvää, mutta jos sotketaan Laki ja Evankeliumi (jotka ovat kolikon kaksi puolta, samassa paketissa kiinteästi, mutta eri puolilla, et voi katsoa niitä yhtäaikaa) niin tulee sotkua.
    Lakia ja Evankeluimia ei saa sekoittaa, muuten tulee sitä kuuluisaa savivelliä, josta Hesekiel (34 luku) puhuu.

    Laki tulee julistaa loppuun asti ilman armoa. Samoin tulee julistaa Evankeliumi ehdoitta ilman mitään vaatimuksia. Kuka kuulee Jeesuksen äänen? Se, joka on Isältä oppinut.

    Parannus tulee käsittää, Jeesuksen antamana lahjana, Hän on se joka Kääntää ihmisen mielen vanhurskasten mielen laatuun. (”Parannus” Kreikan kiel. Merkitys on mielen uudistus) Kuuleminen (kuullun ymmärtäminen) tulee Jeesuksen sanan kautta ja usko tulee sen mukana, että kuullaan Jeesuksen Sanat.

    Eivät kaikki kuule ja siksi Jesaja kysyykin: ”Kuka kuulee saarnamme ja kenelle Herran käsivarsi (Kristus) ilmoitetaan?” Tuohon ei kukaan meistä saa vastausta, sillä Jumala on salannut meiltä uskon salaisuuden.

    Ei ole siis meidän asia tuomita niitä, jotka eivät näytä pitävän Jumalan ilmoitusta Kristuksessa missään arvossa, mutta taas ne jotka siihen turvaavat, ovat veljiä ja siskoja kuppikunnista riippumatta, jos joku lankeaa pois Kristuksesta (unohtaa, että Kristus on sovittanut hänen synnit) niin hänet tulee ohjata kaikella sävyisyydellä takaisin Kristuksen luokse. Jos julistamme eksyneelle vaatimuksia ja lakia, niin hän eksyy yhä syvemmälle laki viidakkoon.

    Ari, kun lukee tuon sinun edellisen viestisi, niin huomaat varmaansen itsekin, että pidät ihmisellä itsellään olevan mahdollisuuden uskoa ja siten luopua epäuskosta, ja pelastua, kunhan vain rupeaa tekemään mitä Jumala vaatii? Tuosta sinun viestistäsi saa sen käsityksen, että kunhan vain tekee mitä Jumala vaatii, niin kaikki on hyvin? Tuo on puhdasta lain julistusta, josta puuttuu Evankeliumi kokonaan.
    Tovottavasti pystyt sen havaitsemaan. Puhut epäuskosta, mutta kuitenkin niin, että annat kaikessa ymmärtää, että ihmisen olisi itse mahdollisuus valita toisin ja näin toimien voisi itse pelastaa elämänsä? Mihin Kristuksen Armoa tarvitaan jos pelastus tulee lain kautta?

  2. Kuka on Aatami? Tarkoitetaanko nimellä tuhansia vuosia sitten elänyttä kantaisää – todellista tai myyttistä – vai ihmistä yleensä, ihmisyyttä, jokaista meistä?

    Adam (punainen. veri) on lajinimi, edustaa välillä esimerkinä yhtä lajinsa edustajaa, välillä koko silloista ihmiskuntaa. Se ei ole minkään kansaäisän erisnimi. Kuten ei ole erisnimi chavakaan, joka symboloi ’elämän antajaa’ eli kohtua.

  3. Seppo, Aadam on kuten sanoit ihmisen kanta (tai juuri) ja Eeva on kaiken äiti. Voivat ne olla myös fyysiset ensimmäiset ihmiset, sitä meistä ei kumpikaan tiedä.

    Tärkeintä on ymmärtää, että ihminen on Jumalan teko. Emme ole siis itsestämme sattumalta syntyneet (näin ainakin itse uskon ja Raamatusta saa myös sen käsityksen), että Jumala puhalsi ihmiseen hengen ja ihmisestä tuli elävä sielu.

    Miten ja milloin tämä kaikki on tapahtunut ei lopulta ole niin merkityksellistä.
    Ihmisen oletettu ikä on nykytietämyksen mukaan n. 5 milj vuotta (huom oletettu) mutta kuten sanottu on muitakin teorioita. Jopa tuo kuuluisa 6000v. Voi olla nyky ihmisen suvun todellinen ikä, en pidä sitä mahdottomana. On liian suuria aukkoja tietämyksessä, jotta voisimme varmasti sanoa ja siksi on parempi tutkia asiaa edelleen ja näinhän tiede juuri tekee.
    Mitä ihmisen ensipäivinä on tapahtunut jää meiltä ilmeisesti salaisuudeksi. Toivotaan, että se selviää vielä jollain tavalla, siihen asti voimme vain ihmetellä ja ihminen saa myös uskoa, että Jumalalle ei mikään ole mahdotonta.

    • ismo malinen :”…Raamatusta saa myös sen käsityksen), että Jumala puhalsi ihmiseen hengen ja ihmisestä tuli elävä sielu.”

      Raamatusta saa myös tämän käsityksen: ”Niin on myös kirjoitettu:”Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu”; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.” (1 Kor 15:45)

  4. Jari Haukalle:

    Jeesus nuhteli ankarasti siihenastisia “kirkkoisiä”, jotka olivat poistaneet, lisänneet, muutelleet Kirjoituksia. Jo silloin oli juutalaisuudessa “tunnareita”, jotka poiketessaan Alkuperäisestä, korvasivat Jumalan sanan. Jos sinulla ei ole tietoa asiasta, niin laitan yksityiskohtaiset viitteet tälle foorumille.

    Jumalan kirjoitettu Sana on todella “pudonnut” ihmisten luettavaksi. Tähän liittyy toinenkin ihme, tuon taivaasta putoamisen lisäksi ja se on tiivistetty Hebr. 4:2, “ Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niinkuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat”.

    Eli täytyy tapahtua uudestisyntymisen ihme, vt. Joh. 3:3-6, joka vaikuttaa uskon, tuon Sanan sulattavan uskon.

    Hebrealaiskirjeen 3. luku kertoo siitä Israelin kansan harhailusta Siinain erämaissa, jonka alkuvaiheessa Jumala itse, fyysisesti, kirjoitti Kymmenen Käskysanaa kivitauluihin. Ne ovat selkeät ja tänä päivänä voimassa ja riittävät ohjeet kaikkeen. Sitten Jumala Mooseksen kautta ohjeisti ja määräsi seikkoja hoitaa käytännön asioita, jotka olivat yhteiskunnan joka tasolla, (terveys, siveellisyys, avioliitto) koossa pitäviä ja toimivia ohjeita joiden noudattaminen ensin noina 40 vuotena oli ehdottomuus ja tulos oli hygienian, tautien, perhekurin jne, perusta.

    Viiden Mooseksen kirjan jälkeen on n. 1500 vuoden jakso, jona aikana tuli selväksi, ettei laissa olisi ollut voimaa pelastaa, ellei Jumala olisi ollut armollinen ja anteeksiantavainen niitä kohtaan, jotka tekivät parannuksen ja katuivat syntejään. Sitten Jumala itse, Jesuksessa täytti Lain joka piirron ja sovitti koko ihmiskunnan Itsensä kanssa.

    Raamatussa on noin1000 profetiaa, joista noin 500 on jo toteutuneita. 300 profetiaa koskivat Jeesuksen ristiinnaulitsemista ja Jeesusta. 120 niistä olivat hyvin yksityiskohtaisia, Jeesus toteutti nämä vuosisatoja aiemmin annetut profetiat. Silti et usko, että Raamattu on Jumalan, taivaasta antama. Tässä hän käytti kymmeniä ihmisiä ja sitten ikäänkuin lukitsi kaiken, kun Ilmestykirja annettiin Johanneksen kautta. – Uudestisyntyneet ovat Jumalan työtovereita, siihen asti kuin he siihen suostuvat.

    • Hyvä Reijo M,

      Vaikuttaa siltä että et ihan tarkkaan keistä puhut kun viittaat Kirkon isiin, heitä ovat mm. pyhät Johannes Krystomos, Basileios Suuri, Gregorios Teologi. Ovat siis kristittyjä, eivät juutalaisia. Myös käsityksesi Raamatun synnystä on sen verran erikoinen, etten enää oikein osaa jatkaa keskustelua kanssasi. Kirkon historiaan kuitenkin kannattaa tutustua.

      Suosittelen lukemaan Kirkon isien tekstejä, niissä on paljon erinomaista opetusta. Ehkäpä kannattaa aloittaa ”JOHANNES KRYSOSTOMOS: OPETUSPUHEITA JOHANNEKSEN EVANKELIUMISTA I ja II”, jotka Valamon luostari on julkaissut suomeksi.

      Alla pari linkkiä:

      http://www.ortodoksi.net/tietopankki/henkilot/pyhat/kirkkoisia/johannes_krysostomos.htm

      http://www.ortodoksi.net/tietopankki/henkilot/pyhat/kirkkoisia/basileios_suuri.htm

      http://www.ortodoksi.net/tietopankki/henkilot/pyhat/kirkkoisia/gregorios_teologi.htm

    • Jari H.,

      Ymmärrän sinua ja uskon etten osaa jatkaa tätä keskustelua.

      Ennen Uutta Liittoa oli Vanha Liitto, josta Uusi on suora jatkumo. Aikaisempi on myöhemmän varjo.

      Kirkon isät niin VL:n kuin UL:n puolella ovat pistäneet omat oivalluksensa Kirjoituksia paremmaksi, kuten esim. Luther ja hänen oppi-isänsä Augustinus.

      2000 vuotta vanha oikea on samalla tavalla oikeaa tänäänkin, eikä sihen voi mitään lisätä.

      2000 vuotta vanha väärä on samaa väärää kuin tämän päivän väärä on ja Jeesus kutsui tätä ”itseymmärrystä” traditioksi, joka turhensi ja kumosi Kirjoituksia. – Onko tämä sinun ymmärtämisesi ulottumattomissa. Löytyy Evankeliumeista, Jeesuksen omina selkeinä sanoina.

  5. Mitä siis on epäusko, eikö selkeästi ettei usko Jumalan Sanaan?

    Nyt kun Jeesus Sanoo tekevänsä ihmisen vapaaksi synnin orjuudesta niin kun tämän uskoo niin ei enää selittele mitään että synti tai perisynti vaikuttaisi tekemisiin.

    Epäusko ei usko tuota vaan selittelee tekojaan näillä perisynti humpuukilla, siis valehtelee ettei Jeesus vapautakkaan kokonaan synnin orjuudesta.

  6. Ari, tottakai Jeesus vapauttaa synnin orjuudesta, eli lunnaat on maksettu täysimittaisesti. Sovitus on suoritettu Kristuksessa. Synnin tekemistä ihmisen taas on mahdotonta välttää.

    On ymmärrettävä mitä synnillä tarkoitetaan. Kun ihminen vapautetaan synnin orjuudesta, niin se ei tarkoita, että ihmisen lihallinen luonto kuolee, vaan että ihminen pelastetaan tuosta lihallisesta luonnosta Kristuksen uskon kautta.
    ”Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.” Room.10:4

    Jeesus vietti aikaansa syntisten kanssa ja tekopyhät paheksuivat tätä.
    Pahimpia Kristittyjä ovat sellaiset, jotka eivät tiedä olevansa syntisiä. Tekopyhiä ja teeskententelijöitä kaikki tyynni.

    Puhutaanko synnistä joka kadottaa vai synnistä joka ei kadota? Nuo käsitteet kannattaa selvittää itselleen.

2017 Teesiblogi
2017 Teesiblogi
TEESIBLOGI. Reformaation merkkivuoden kunniaksi teesi per viikko. Myös Kotimaan takasivulla julkaistut teesit on kohdistettu kirkolle ja sen uskollisille pojille ja tyttärille. Saa kommentoida.