Tapio Tuomaala ansiokkaasti on avannut vanhurskauttamiskäsitystä

Kun näin vain ikäni puolesta osallistuisin huisin mielenkiintoseen ajatusvaihtoon, niin jokunen sana seuraavassa.

Taustana on Lutherin ripin malli minkä katumuksen sisältö on oikeasta Uskosta syntynyt synnintunto.

Vaivahan tässä on päästetyn asian kestävyys kuin pysyvyys ajan kanssa muutoksessa seuraavaan epäuskon hetkeen saakka kun inhimillisesti Ihminen usein on sivuuttanut Ihmisarvoisen katumuksen ja syyllisyyden prosessin.

No, oikeamielistyykö vaikko vanhurskautuuko Ihminen sanojen eri tavalla kirjoittamisella.

Oikeamielinen sana hyvin johdattaa meidät prosessiin muutoksessa mihin täytyy sisältyä aito katumus ja syyllisyyden huomaaminen jotta parantuminen olisi pysyvää.

Näin paras on kirjoittaa Ihminen vanhurskautuu, tai oikeamielistyy kosketuksessa Jumalaansa mikä tarkoittaa uskossa muutosprosessiin suostumista.

Kun kirjoitetaan Ihminen vanhurskautetaan on asia epäselvästi ilmaistu oikean uskonkin kautta koska parantuminen oikeamielistyneeksi on joltinen prosessi ja harvoin hetken hujaus vaikkakin sitten saadusta Oikeasta Uskosta, ja edellinen Armosta.

  1. Kun vaivamme tautitiheisyys on hyvässä nousussa palautan tänne mahdollisuuden katsoa Herramme Yhteyttä rukouksessa minkä lainasin toisesta blogista.

    Min Jesus, jag tror att du är närvarande i altarets allraheligaste sakrament. Jag älskar dig över allt, och min själ längtar efter dig. När jag nu inte kan inte ta emot dig i altarets sakrament, så kom ändå på ett andligt sätt till mig. Jag tar emot dig som om du redan vore här hos mig, jag förenar mig med dig. Jag tillber dig i djupaste vördnad. Tillåt inte att jag någonsin blir skild från dig. Amen.

    Ja sama suomeksi: Jeesukseni, uskon Sinun olevan läsnä alttarin kaikkein pyhimmässä sakramentissa. Rakastan Sinua yli kaiken, ja sieluni kaipaa Sinua. Kun nyt en voi Sinua ottaa vastaan alttarin sakramentissa tule kuitenkin hengellisellä tavalla luokseni. Tulen Sinua vastaan kuin jo olisit täällä luonani, haluan olla kanssasi. Ylistän Sinua syvimmälla kunnioituksella.. Salli minun koskaan tulla erotetuksi Sinusta, Aamen.

    Toivon seuraajille Jumalan siunaamia hetkiä nyt haastavana aikana.

    • Käännös on tosin itseni tekemä missä haasteellista on yhdessä lauseessa enkä tiedä onko se vieläkään oikein.

    • Kun ollut niin hiljaista, niin haasteellinen kohta ”Jag tillber dig i djupaste vördnad” on tämä vaikeus kääntämisessä.

      No, menettelin asiassa hengellisen konjektuurin mukaan jolloin asia on hyvässä paikassa.

  2. Aiemmin keskustelussa katsottiin myös yhden herätysliikkeen mallia.

    Asian pääkivi nyt kyseessä olevassa on vanhurskautetuksi tulemisen tai pääsemisen paikka hengellisessä todellisuudessa, mikä on sama Rauhanyhdistyksessä kuin Isossa Kirkossa,

    Lisäksi edelliset huomaavat ymmärryksen mitä vanhurskautetuksi tuleminen tarkoittaa meidän arjen ymmärtämisessä jolloin asia on perimmältään mysteeri Jumalan Armotalouden hoitamisessa.

    Näin ymmärrän niin Rauhanyhdistyksen asiassa kuin Isossa Kirkossa katsomisen paikkaa voisiko kuitenkin olla kysymys parantumisen prosessiin suostumisesta Jumalan meille suomissa lahjoissa.

    • Vanhurskauttaminen Jumalan Armotyönä ja taloudessa kuuluu näin teologisiin totuuksiin jotka ymmärretään mysteereinä ja näin totuuksina joita Ihmisjärjellä emme voi ymmärtää saati tavoittaa.

      Tätähän ei haluta kirkon rivijäsenille kertoa ja ehkä näin on ollutkin hyvä tehdä.

Väisänen Pekka
Väisänen Pekka
Soossi ja joltisen pyöriät perunat. Olen nuoruudessa hiukan soittanut ja lukenut.