Taivaan kirkkauden esimakua

 

Katselkaa kedon kukkia.” Jeesus.

Aurinko paistaa

Kirkkaana loistaa

Kylmän mielestä poistaa

Silmiimme näyttää

Mielemme täyttää

Sini kukkia käyttää

Olen onnellinen

Kanssa Jeesuksen

Kesän kirkkauden

Koen lohdullisen

 

SUNNUNTAI 18.7.2021

Kirkastussunnuntai eli Kristuksen kirkastumisen päivä

Kirkastettu Kristus

Ensimmäinen lukukappale: 2. Moos. 34:29–35

Liiton asiakirja

Mooses sai kokea Jumalan puhuttelun. Hän meni korkealle vuorelle. Hän sai tuntea Jumalan läheisyyden. Mukanaan hänellä oli kaksi kivistä taulua. Niihin hän tiivisti Jumalan terveiset Israelin kansalle.

Tuohon aikaan merkittäviä sopimuksia vahvistettiin kivisin merkein, joihin oli kirjoitettu solmitun liiton keskeiset kohdat. Näin laadittiin rauhansopimuksia ja muita kansojen elämään vaikuttavia julistuksia.

Mooseksen mukanaan tuomat taulut liittyivät tähän tapakulttuuriin ja kertoivat että Jumala oli tehnyt liiton kansansa kanssa. Mooses oli ollut tämän liiton tekemisessä kansansa edustaja Jumalan edessä.

Kasvot kertovat

Ihmisen kasvot kertovat mitä mielessä liikkuu. Monet merkittävät elämän kokemukset painavat leimansa ihmisten elämään. Joidenkin kasvoilta näkyy koettu suru. Joku viheltelee onnesta kulkiessaan ja ilmeet kertovat että tämä on tyytyväinen. Joku on rakastunut sydämensä pohjasta ja sekin näkyy koko olemuksen täyttyvänä onnellisuuden heijastumana.

Kun Mooses tuli kansansa luo, niin hänenkin kasvonsa kertoivat, mitä hän oli kokenut. Jumalan kirkkauden loiste oli tarttunut hänen olemukseensa. Hänen kasvonsa heijastivat pyhän kokemusta, Jumalan puhuttelun piirteet tulivat esiin.

Jeesuksen kirkastuminen

Mooseksen kasvojen kirkkaus oli ikään kuin tulevan esimakua. Kallis Vapahtajamme oli tämän esikuvan täyttymys. Jeesuksen kirkastuminen näytti enemmän kuin vain jossakin koetun kirkkauden heijastuman. Jeesus itse on Valo. Hän on Jumalan Kirkkaus.

Tässä maailmassa auringon valo on kirkkainta mitä koemme. Joku kadmium kaaren valo on vain neljäsosa auringon kirkkaudesta. Kerran taivaassa Jumalan valo, Jeesuksen kirkkaus ja Pyhän Hengen valkeus niin kirkasta että sen rinnalla aurinkokin on kuin pimeyttä.

Tässä Jumalan kirkkaudesta Pietari, Jaakob ja Johannes saivat kokea esimakua. Paikkaa nimitetään kirkastusvuoreksi ja tämän tapauksen kunniaksi vietämme kirkastussunnuntaita.

Jeesus on Jumalan ja ihmiskunnan liiton Välimies. Hän on itse kaiken valmistanut jotta koko ihmiskunta voisi elää Jumalan liiton yhteydessä.

Kivisten taulujen sijaan hän itse on Jumalan Sana. Hänen pelastustyönsä varassa mekin saamme elää turvallisesti hänen liittolaisinaan, Jumalan perheenä, yhteisenä kirkkona, Jumalan kansana.

Loistakoon Jumalan sana

Kirkkaaana mieleemme tuokoon

Kiitosta Herralle suokoon

Elon rauhaa antavana

Tässä kirkastussunnuntain ensimmäinen lukukappale

2. Moos. 34:29–35

Kun Mooses laskeutui Siinainvuorelta molemmat liitontaulut käsissään, hänen kasvonsa säteilivät, koska hän oli puhunut Herran kanssa. Itse hän ei sitä tiennyt, mutta kun Aaron ja israelilaiset näkivät Mooseksen kasvojen säteilevän, he pelkäsivät mennä häntä vastaan. Silloin Mooses kutsui heitä, ja Aaron ja kaikki kansan päämiehet tulivat hänen luokseen, ja hän puhui heille. Kun israelilaiset olivat tulleet lähemmäs, Mooses ilmoitti heille käskyt, jotka Herra oli antanut hänelle Siinainvuorella. Sanottuaan kaiken tämän Mooses verhosi kasvonsa. Aina kun Mooses astui Herran eteen puhuakseen hänen kanssaan, hän riisui kasvoiltaan verhon ja oli ilman sitä, kunnes lähti pois. Tultuaan israelilaisten luo hän kertoi, mitä Herra oli käskenyt, ja silloin israelilaiset huomasivat, että hänen kasvonsa säteilivät. Sitten Mooses jälleen peitti kasvonsa ja poisti verhon vasta mennessään puhumaan Herran kanssa.

  1. Matias

    Eikö Jeesus sanonut silloin, kun lähetti Juudaksen matkaan, että nyt ” Ihmisen poika on kirkastettu ja Jumala kirkastaa itsensä hänessä ja tekee sen pian. ”

    Ja lisää: ” Maailman ruhtinas on tuomittu. ” Ja teksti lisää, ” Tämän hän sanoi siksi, koska tiesi minkälaisella kuolemalla oli kuoleva. ”

    Miten Jumala kirkastaa itsensä Juudaksessa ? Juudas on maailman halveksituin ihminen ja Jeesus palvotuin ja ylistetyin. Tarkoittaako se sitä, että juuri halveksituimmat ovat rakkaimpia Jumalalle, ja ylistetyt ovat jo saaneet kunniansa, eikä sitä voi enempää lisätä.

    Onhan Juudas lisäksi kärsinyt ihan syyttömästi. Hän oli kaikessa kansansa puolella.

    • Tarja

      Kiitos kommentista ja kysymyksestä.

      1)

      Jeesuksen kirkastusvuorikertomuksessa on näkökulma, jota mietin otanko sen mukaan vai jätänkö ulkopuolelle. Se jäi tekstistä pois.

      Kysymys on Jeesuksen sovintotyön teologiasta, siitä mitä hän teki Golgatan ristillä koko maailman sovittamiseksi. Jeesus kärsi, jotta ihmiskunnan synnit saataisiin anteeksi ja ihmisille saataisiin uusi toivo ja vapautunut tulevaisuus, kun synnit on pois pyyhitty ja Jumalan rakkauden osallisuudessa saa suunnata elämänsä Jumalan viitoittamaan tulevaisuuteen.

      Kirkastusvuorella Mooseksen ja Elian kanssa keskustelun aiheena nimittäin oli Jeesuksen kuolema ristillä eli siis aiheena oli, miten Jeesus poistuu tästä maailmasta. Tämän työn merkitys koko maailman vanhurskauttamiseksi ja elämänuskon antamiseksi nimittäin on Jeesuksen pelastustyön huipentuma. Siksi tätä nimitetään kirkastumiseksi. Hän tekee työn, jonka voi tehdä vain hän yksinään, Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa. Vain näin tuli mahdolliseksi se, että hänen työnsä on täydellisen Jumalan täydellinen työ ja kokonaisena ihmisenä kokonaisen ihmisen pelastuksen tuottaja. Niinpä meistä ei pelastu vain parhaat tekomme, eivät vain upeimmat ajatuksemme, eivät vain ihanimmat tunteemme, eivät vain moraalisesti jaloimmat pyrkirmyksemme, vaan koko ihminen, kaikkine puolineen ja koko elämä kaikkineen. Tämän työn Jumalan rakkauden esiin tulon, Hänen hyvyytensä loisteen ja armonsa kirkkauden tähden tätä nimitetään kirkastumiseksi.

      2)

      Juudas Iskariot sai olla mukana muiden opetuslasten kanssa tekemässä saarnamatkoja sekä Jeesuksen käyntien valmisteluissa. Hän myös sai kokea samoja voimavaikutuksia julistamassaan evankeliumissa, kuin muutkin apostolit.

      Sitten hän lankesi. Miksi, sitä en tiedä. Myöhemmin sepitettyjen tarinoiden ratkaisut eivät vakuuta, ne ovat luonteeltaan vain vapaasti sommiteltuja tarinoita ilman kosketuskohtaa Jeesuksen ajan kysymyksenasetteluihin.

      Hänen kohtalonsa kertoo meille että niin kauan kuin elämme tässä maailmassa, elämässä voi tulla yllättäviäkin käänteitä, joita kukaan ulkopuolinen ei voi ennakoida. Jotkut lankeavat pois Jeesuksen seurasta, toiset aikaisemmin jopa kiihkeätkin Jeesuksen sanoman vastustajat kääntyvätkin yllättäen, ja heistä tulee Jeesuksen seuraajia.

    • Tarja

      Kiitos kommentistasi

      3) En osaa vastata kysymykseesi. Mutta luulempa, että Jumalalla olisi ollut joku muu ratkaisu josta en pysty sanomaan yhtään mitään, koska sellaisesta ei ole ilmoitusta annettu.

      Toisaalta evankeliumeista saa sen käsityksen, että näin piti käymän, mutta tätäkään en osaa enempää selittää.

      Historian tapahtumiin kuuluu myös sellainen ikivanha toteamus, että historia ei tunne ”jossia”.

  2. ”Jeesuksen sanojen vastustajat. ”

    Mikä on vain Jeesuksen sanaa, no ainakin vihaan kehoitukset, ja vastustan.
    Mikä muu on Jeesuksen sanaa, no ainakin se, että hän ei tullut rauhaa tuomaan, ja vastustan.

    Kun taas sitä, mitä hän on ottanut toisten profeettojen suusta, psalmeista ja sananlaskuista, sekä Toorasta. Ei niissä mitään vikaa ole, en vastusta, mutta ne eivät ole Jeesuksen sanoja, ne on sanottu jo aikaisemmin. Ei ole moraalisesti oikein kerätä kunniaan toisten viisauksilla.

    • Tarja

      Kiitos kommentistasi

      4) Jokainen meistä elää omassa historiallisessa ja kulttuurisessa ympäristössään. Lähes kaikki mitä sanomme on sanottu jo ennenkin ja lähes kaikki mitä teemme on tehty ennenkin.

      Voidaan jopa sanoa, että jos jokin ei mitenkään liity aikaisempaan kulttuuriseen yhteyteensä niin se jää merkityksettömäksi, koska se ei kohtaa ihmisten elämän todellisia ajatuksia, vaan huitoo jossain ”kohteettomassa bittiavaruudessa”, nykyilmausta käyttääkseni.

      Näin myös Jeesuksen julistus oli mitä suurimmassa määrin häntä edeltäneen juutalaisuuden yhteistä perintöä.

      Aivan oikein kuvaat hänen julistuksensa rakentuvan Vanhan testamentin valtavaan aarteistoon ja tuovan esiin siellä olevia opetuksia uusiin olosuhteisiin soveltaen.

      Minä en pidä tällaista minkäänlaisena henkisenä ”varastamisena” tai ”kunnian riistämisenä” vaan terveenä sitoutumisena oman elämäntilanteensa realistiseen kulttuuritilanteeseen.

      Voin jatkaa jopa niinkin, että hän myös käytti oman aikansa parhaiden kirjanoppineitten ja ajattelijoitten opetuksia ja tulkintamenetelmiä rakentavasti hyväkseen. Monet hänen opetuksensa voidaan nimittäin todeta seuraavan hänen aikansa yleistä tapaa tulkita Raamatun tekstejä.

      Usein on tulkittu väärin hänen kritiikkiään ”isien perinnäissääntöjä” eli ”suullista Tooraa” vastaan. Hänhän itse käytti tämän aineistoa suvereenisti hyväkseen omassa toiminnassaan. Sen sijaan hänen kritiikkinsä kohdistui tämän aineiston

      väärää käyttöä vastaan.

      Käyttääkseni erään suomalaisen työmarkkinaneuvottelijan sanaa, Jeesus ei hyväksynyt ”juridisten vippaskonstien” käyttöä. Taituruutta käyttää tulkintaperinnettä ei siis pidä käyttää tulkittavan tekstin väärinkäytön hyväksi vaan tuon tekstin varsinaisen rakentavan ajatuksen mukaisesti.

      Myös Jeesuksen aikaa edeltäneen juutalaisuuden suuntauksien huomioimisessa Jeesus seurasi parhaitten opettajien linjauksia. Esimerkiksi Hillelin ja Shammain kannanotot ovat olleet hänen opetuksissaan näkyvissä.

      Samaan aikaan hän myös kehitti joitakin linjoja selkeästi eteenpäin. Näin hän sai kokonaisuuden, jossa samaan aikaan täyttyivät Vanhan testamentin parhaat opetukset ja samaan aikaan niiden tulkinta sai Messiaanisen lisän, niin että Taivasten valtakunta todellakin tuli meidän ihmisten keskuuteen.

      5) Erilaisten ajatusten kohdatessa toisensa jotkut ajatukset sopivat selkeästi yhteen ja näin tieto ja ymmärrys lisääntyvät ja tuovat tulokseksi rakentavaa kulttuurin kehitystä.

      Valitettavasti ihmisten kesken syntyy myös muutamista näkemyksistä erimielisyyttä. Silloin syntyy erilaisia vastakkainasetteluja, jotka pahimmassa tapauksessa synnyttävät pahojakin ristiriitoja.

      Jokainen julkisuuden henkilö joutuu jossain tilanteessa toteamaan, että kaikille ei voi olla mieliksi. Jos itse on keskellä rinkiä ja kumartaa johonkin suuntaan, niin silloin väistämättä pyllistää toiseen suuntaan. Kuitenkaan tuollaisessakaan tilanteessa ei pidä sysätä vastuutaan niin, että yrittää paeta tilanteesta ja ikään kuin jättää kaikki roskat paikalla olevien niskaan, vaan on pakko ottaa kantaa, jotta koko yhteisö voidaan saada toimimaan järkevästi ja vastuullisesti kunkin tilanteen oloista luovaa tulavaisuutta kohti.

      Mielestäni Jeesuksen sanoissa siitä, ettei hän tullut tuomaan rauhaa vaan tulta maailmaan, kysymys on juuri tämän tasoisista ongelmista. On uskallettava ottaa vastuuta silloinkin kun tietää sen synnyttävän vastustusta tai jopa eripuraakin.

      Kysymys ei tuolloin ole riidanhalusta, vaan kokonaisten ongelmavyyhtien selvittelyyn tarvittavista toisinaan jopa rohkeistakin otteista, jotta varsinaiset kipukohdat voidaan parantaa.

  3. Juudas saattoi olla essealainen, koska Juudas essealainen oli olemassa. Josefuksen mukaan Juudas essealainen osasi selittää unia, hän myös näki enneunia, jotka yleensä aina toteutuivat.

    Juudaksen essealaisuuteen viittaisi sekin, että hän ei pitänyt vähän rahan tuhlausta kalliisiin öljyllä voiteluihin suotavana, koska sellainen ei kuulunut essealaisten tapoihin, He elivät askeettisesti, halveksivat rahaa ja ylellisyyttä, ja kaiken lisäksi eivät harjoittaneet ihon, tai pään voitelua öljyllä, he pitivät kuivasta ihosta.

    Jeesus kuten myös Paavali tuntuvat erkanevan tästä hurskaiden ryhmästä, heitä ei kiinnosta köyhyyden tasa-arvo, jossa kaikilla on saman verran, eikä synny varallisuuden aiheuttamaa eriarvoisuutta.

    • Tarja

      Kiitos kommentistasi

      6) Juudas Essealainen kuuluu toiseen aikakauteen juutalaisten historiassa.

      Hän kuuluu kuningas Aristobuluksen aikaan 105-104 eKr.. Josefus kertoo hänestä, Ant. xiii. 11, § 2 ja B.J. i. 3, § 5.
      Hän ennusti kuninkaan veljen Antigonuksen kuoleman, sekä paikan että ajankohdan. Kuninkaan henkivartijat olivat tappaneet tämän, Tosin profeetta oli omissa ajatuksissaan kuvitellut tuon profetiansa tarkoittavan toista samannimistä paikkaa Kesareassa, ”Straton torni”, mutta se tapahtuikin samannimisessä paikassa Jerusalemissa.

      Jo historiallinen aikaero estää samaistamisen.

      Juudas Iskariot oli Jeesuksen luottomies koko opetuslasten yhteisen toiminnan kautena. Tämän takia hänestä oli tullut koko porukan taloudenhoitaja. Samaten viimeisellä ehtoollisella Juudas Iskariot oli sijoittunut opetuslasten kesken kunniapaikalle Jeesusta lähinnä, koska ateriaa syötäessä hän saattoi kastaa leipänsä samaan viinimaljaan.

      Tämä erityisen luottoaseman väärinkäyttö teki hänen toiminnastaan vieläkin merkittävämmän ryhmän pettämisen. Henkilö joka näytti olevan kaikkein arvostetuin joukossa osoittautuikin henkilöksi, joka johti Jeesuksen kuolemaan.

  4. Matias

    Sinä edelleenkin moitit Juudasta ja hänen kuviteltua tekoaan, mutta et osaa sanoa mitä olisi tapahtunut, jos Juudas ei olisi tehnyt niinkuin tarina kertoo. Tai, kuten oli ennalta määrätty. Synnit olisi jäänyt sovittamatta, ja Jeesus olisi kuollut ajallaan, mutta kukaan ei tietäisi hänestä mitään. Kuningasta hänestä ei olisi voinut noissa olosuhteissa tulla. Voisitko muuten kertoa, missä tämä oli ennata määrätty, minä en ole sellaista kohtaa löytänyt, VT:ssä sen tietysti pitäisi olla, mutta ei ole.

    Jeesusksesta tuli kuuluisa vain, koska hän sai Juudakselta suudelman. Olen kuullut sanottavan, että kaikki mihin juutalainen koskee muuttuu kullaksi ja kyllä tällä suudelmalla on hankittu melko hyvin omaisuutta. Juutalaiset itse tosin, ovat vain menettäneet.

    Aikakausista puheen ollen, hyvä että ne nyt astuivat ulos ikuisuudesta ja voidaan katsoa milloin kukakin profeetta vaikutti ja mitä silloin sanottiin ja tapahtui.

    Juudas nimisiä essealaisia on voinut olla useampiakin, Kuten kerroin oli hänellä samoja mielleyhtymiä aatteellisesti kuin essealaisilla, joten aateveljiä saattoi olla. Ei mitään naishierontaa kalliilla öljyillä, ylellisyystapoja, ei sellainen ollut sopivaa, kun nimikin oli Köyhät, nöyrät, tielle lähteneet.

    • Tarja

      Tässä jatkoa

      10)

      Jeesuksen täydellinen valta ei ollut riippuvainen Juudaan toiminnasta.

      Hän on ikuinen Jumala. Jo maailman luomisessa hän oli mukana. Taivaan Isä loi maailman hänen kauttaan. Siksi maailmasta sanotaan, että se oli sangen hyvä.

      Neitsyt Marian kohdussa hän otti ihmisyyden olemukseensa. Siitä lähtien hän on ollut Jumala ja ihminen yhdessä persoonassa.

      Sovituskuolemallaan ja ylösnousemuksellaan hän toi täydellisen pelastuksen, niin täydellisen, joka on mahdollista vain Jumalalle. Samalla hän toi tämän pelastuksen koko ihmiselle, ei vain älykkäimmille ajatuksille, ei vain kauneimmille elämyksille, ei vain jaloimmille moraalisille pyrinnöille eikä muillekaan ihmisen elämän osa-alueille, vaan koko ihmisenä olemiselle, koko ihmiselle kokonaisena ja yhmisyyden kaikki osa-alueet sisältävänä todellisuutena, koska jo ihmisyyden omaksi ottamisessaan hän omassa persoonassaan yhdisti Jumalan ja ihmiskunna ja ristin työllään toi tämän olemuksensa mukaisen jokaisen ihmisen pelastustarjoukseksi. Koko maailma on vanhurskautettu Jeesuksen työssä ja siksi kaikille ihmisille kaikkialla maailmassa kuuluu sanoma Jumalan sovituksesta ja Jumalan rauhasta, joka riittää jokaiselle.

      Tässä videossa Tiina Latva-Rasku kertoo miten muutamat japanilaiset ovat kokeneet Jeesuksen antaman rauhan omassa elämässään.

      https://www.facebook.com/evankeliumijuhla/videos/2931869397030041/?notif_id=1626188654775941&notif_t=live_video&ref=notif

  5. Tarja

    Kiitos kommentistasi

    7) Juudas nimi oli hyvin yleinen Jeesuksen aikana, koska patriarkka Jaakobin pojista Juuda oli yksi merkittävimpiä. Juudan asema voimistui vielä enemmän, kun juuri hänen jälkeläistensä keskuudesta kasvoi Juudan heimo ja kuningas Daavid.

    Näin ollen on hyvin todennäköistä, että myös essealaisten keskuudessa on ollut saman nimen kantajia. Sen sijaan nimitys ”Juudas Essealainen” on kuitenkin aivan tarkoin yksilöity ihminen, jota ei voi noin vain siirtää toisten henkilöiden tunnisteeeksi. Verrattakoon suomalaisten tapaa nimittää ”Urkkia” tai ”Manua” ei mitenkään voi käyttää samalla tavoin tunnusomaisena lähes erisnimen kaltaisena monen muun sinänsä erittäin fiksun ja miellyttävänkin herrasmiehen nimityksenä.

    8) Juudaan teko oman lähimmän joukkonsa johtajan myymisestä Jeesuksen kuolemaa suunnittelevien käsiin on moraalisessa mielessä tuomittavaa. Hänen moraalinen arviointinsa on nähtävä teon tuonhetkisen toiminnan näkökulmasta. Tähän arviointiin ei voi vaikuttaa se, mitä tapahtui jälkeenpäin aivan toisenlaisten voimien puuttuessa asioihin.

    9) Jumalan pelastusteko Golgatan ristillä on sellainen tapahtuma, josta juutalaisuuden keskuudessa oli ollut aavistus jo ennen Jeesuksen aikaa, nimittäin, että Jumala antaa kansalleen sovituksen tämän synneistä ja että Ihmisen Poika tulee kärsimään kansansa syntien puolesta. Esimerkiksi Jes. 53 oli tulkittu tähän suuntaan jo ennen Jeesuksen aikaa.

  6. Matias

    Miksi tämän Keriotin Juudaksen essealaiset tavat ja mieltymykset aiheuttavat niin suuria tunteita. Essealaisilla ajatukset kaiken hiljaisuudenkin keskellä olivat kiihkeitä kuin maccabilaisten tavat ja kiivailut lain -puolesta, Isien lain, maan, temppelin ja Jumalan puolesta.
    Jos he katsoivat, että papisto ja Herodesten dynastia ovat kavaltaneet maan, ja luovuttaneet sen roomalaisille, se on joko totta, tai ei. Sitä me emme voi tietää. Papisto vakuutti, että näin ei ole tapahtunut, mutta se on Josefuksen kertomaa ja hän itse loikkasi roomalaisten puolelle ja oli papillista sukua. Joten hänetkin pitää lukea sitä taustaa vasten.

    Jesaja 53 on taas näitä aikakausiin liittyviä asioita. Ainakaan minun tietääkseni sitä ei ole kirjoitettu Jeesuksen lyhytaikaisen elontaipaleen jälkeen,kuten voisi olettaa sanoista: ’ Hän oli halveksittu’ ,’hän oli hyljeksitty…’ eli jotakin oli nähty tapahtuneen Jesajan aikana.
    Ja kuten olemme jo aikaisemmin todenneet Jesaja vaikutti 700-vuotta ennen Jeesuksen syntymää.

    Jokaisen jakeen voi analysoida ja huomata, että ei ole Jeesuksesta tämä, mutta minä en nyt vaivaudu siihen.

    • Tarja

      Kiitos kommentistasi.

      10) Essealaisten liikkeestä Josefus antaa vain lyhyen kuvauksen. Qumranin löytöjä on useinkin yhdistetty essealaisiin. Yhtäläisyyksiä löytyy, mutta samalla on varauduttu teoreettiseen mahdollisuuteen, että kyseessä ei ole sama liike. Viime vuosisadan lopulla Hyvinkäällä pidetyssä Euroopan huippueksegeettien ja Raamatun arkeologien kokouksessa esitettiin jopa sellainenkin teoria, että Qumran oli Jerusalemin papiston eräänlainen kurssi- tai työkeskus ja tällaisena lähellä herodilaista papistoa.

      On muistettava, että Jeesuksen aikana juutalaisuudessa oli noin 15 eri suuntausta, jotka erosivat toisistaan enemmän tai vähemmän näkyvästi.

      11) Josefusta on tutkittu paljonkin sekä yleisenä tiedon antajana, että erittäin kriittisesti tieteellisen tutkimuksen käytössä yhtenä informaation antajana useihin aikansa kysymyksiin.
      Kun eksegeettinen tutkimus käyttää hänen teoksiaan hyväkseen, niin oikea ja terve lähdekritiikki on jokaisen tuollaisen työn aikana luonnollinen osa hänen teostensa informaatioon viitattaessa.

  7. Matias

    ” Juudaan teko oman lähimmän joukkonsa johtajan myymisestä Jeesuksen kuolemaa suunnittelevien käsiin on moraalisessa mielessä tuomittavaa. Hänen moraalinen arviointinsa on nähtävä teon tuonhetkisen toiminnan näkökulmasta. ”

    Asiaa voi tietysti katsoa monesta näkökulmasta, kuten laillisesta, uskonnollisesta joka kumoaa lain, poliittisesta, moraalisesta, joka ei silloin ollut tämän ajan moraalia, joka moraali tässä ajassa sekoittuu puolueellisesti uskontoon, eli näkökulmaan Jeesuksen puolesta. Tämän tapauksen käsittelyssä.

    Lisäksi on kirjoitukset ja uskonnolis- kirjaimelliset näkökulmat, kuten Jumalan rakkaus tappo aseena, Jumala uhrasi poikansa. Poika halusi itse antaa henkensä ja ottaa sen taas takaisin, koska hänellä oli valta. Hän puhui kaiken aikaa vain siitä, että hänen pitää mennä Jerusalemiin kärsimään, ja hän halusi kuitenkin kuninkaaksi, mutta valittaa, että kaverit eivät taistelleet hänen puolestaan.

    ……… Juudas ja rahat….
    Sitäkään ei ole ennustettu, että Juudas saisi kaveristaan orjan hinnan, eli 30-hopearahaa, viite ohjaa Sakarjaan ja kas vain, se onkin Sakarja joka pyytää palkkaa ja hänelle maksetaan 30-hopearahaa sanasta, eli puhetyöstä, Herra pitää sen vähäisenä ja käskee heittää rahat herran huoneeseen savenvalajalle.
    Niillä ei siis ostettu savenvalajan peltoa, ja annettu sille nimeä Akeldama, Sakarja vain heitti rahat herran huoneeseen savenvalajalle.

    Juudas niminen henkilö kyllä kuoli Akedama nimisessa paikassa, mutta se oli eri Juudas, eri aikakausi, ja tapahtui sodassa, jossa hän oli taistellut urhoollisesti vihióllista vastaan.

    Juudas ei myöskään revennyt kahtia, eikä suolet tulleet ulos, se herra oli Areios, jolle näin kävi, ja joka todisti että hän oli vääräuskonen. Näin se herra kristinuskossa lyö kuoliaaksi.

    • Tarja

      Kiitos puheenvuorostasi

      12)

      Panen tähän nuo 30 hopearahaa alkuperäisiin yhteyksiinsä

      Sakarja:

      11:12 Sitten minä sanoin heille: ”Jos teille hyväksi näkyy, niin antakaa minulle palkkani; jollei, niin olkaa antamatta.” Niin he punnitsivat minun palkakseni kolmekymmentä hopearahaa.

      11:13 Ja Herra sanoi minulle: ”Viskaa se savenvalajalle, tuo kallis hinta, jonka arvoiseksi he ovat minut arvioineet.” Niin minä otin ne kolmekymmentä hopearahaa ja viskasin ne Herran huoneeseen savenvalajalle.

      Matteuksen evankeliumi:

      26:15 ja sanoi: ”Mitä tahdotte antaa minulle, niin minä saatan hänet teidän käsiinne?” Ja he maksoivat hänelle kolmekymmentä hopearahaa.

      27:3 Kun Juudas, hänen kavaltajansa, näki, että hänet oli tuomittu, silloin hän katui ja toi takaisin ne kolmekymmentä hopearahaa ylipapeille ja vanhimmille

      27:9 Silloin kävi toteen, mikä on puhuttu profeetta Jeremiaan kautta, joka sanoo: ”Ja he ottivat ne kolmekymmentä hopearahaa, hinnan siitä arvioidusta miehestä, jonka he olivat israelilaisten puolesta arvioineet,

      Eri aikoina rahan arvo vaihteli, mutta Sakarjan aikana tuo summa vastannee suunnilleen yhden orjan hintaa.

      Näistä Sakarjan sanat ja teko liittyvät Jumalan puhutteluun kovakorvaisia kansan johtajia kohtaan. Profeetallisella esikuvallisella teolla hän havainnollisti miten nämä toimivat.

      Jeesuksen aikana yhden päiväpalkan suuruus oli suunnilleen yksi hopearaha. Näin ollen Juudaksen saama raha oli noin yhden kuukauden palkka. Halvalla myi kaverinsa.

    • Tarja

      Jatkoa

      13) Areioksen kuolema sisäiseen verenvuotoon vuonna 336 jKr. ei kuulu mitenkään Juudas iskariotin elämään. Historian eroa on noin kolmesataa vuotta eikä noilla ole mitään toistensa kanssa tekemistä.

      jatkoa kohtiin 7 ja 8 )

      Juudas Iskariotin kuolemasta on historiallisia kuvauksia myös Raamatun ulkopuolella.

      Juudas nimisiä ihmisiä oli Jeesuksen aikana niin paljon, että ensisijainen todistustaakka on niiden puolella, jotka yrittävät samaistaa eri lähteissä mainittuja Juudaksia toisiinsa. Lähtökohtaisesti siis on lähdettävä siitä että eri lähteissä mainitut Juudakset ovat eri henkilöitä.

    • Tarja

      Kiitos kommentistasi

      Jatkoa kohtaan 11) Toki tiedän nuo sivut, minullahan on kotonanikin tuo Josefuksen teos. Jo aikoinaan Lapinjärven ruotsalaisen seurakunnan arkistossa oli tuo teos 1700 -luvun ruotsinnoksena.
      Josefushan oli länsimaissa vuosisatoja Raamatun jälkeen eniten luettu teos.
      Viime aikoinan olen kuitenkin lukenut hänen tuotantoaan etupäässä kreikankielisenä alkutekstinä ja netissä olevat versiot ovat riittäneet tarkoituksiini.

      Essealaisten kohdan suhteutan hänen koko tuotantoonsa ja toisaalta hyvinkin laajaan Qumran -kirjallisuuteen. Mielestäni näihin nähden hänen essealaisia koskevat kuvauksensa jäävät suhteellisen vähäisiksi.

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25