Tähti

Tähti nousee Jaakobista, ja valtikka kohoaa Israelista. (4. Moos. 24:17)

 Tähti

Betlehemin tähti oli ihme, miksi se on (tai ei ole) tärkeä; minkälainen on Jumalan kirkkaus?

Miten on mahdollista, että tähti johdatti tietäjät Betlehemiin?

Miten voi löytää tähden, joka johdattaa etsivän sielun Jeesuksen luo?

Kumpi on sinusta suurempi ihme Jumalan syntyminen ihmiseksi vai syntymän merkkinä ollut tähti ja millä perusteella?

Miten on mahdollista (tai ei ole mahdollista) uskoa Jumalan lupauksiin, vaikka emme tiedä milloin lupaukset täyttyvät?

 

Kaikki julkaistut blogini:

Juhan blogit

Blogiarkisto

. . . . .

Seuraavat blogit:

Jumalan iankaikkinen valinta (6.8.2015)

Iankaikkinen liitto (20.8.2015)

    • Seppo, kiitos erinomaisesta kommentista. Paras kommentti sinulta, jonka olen koskaan lukenut.

      Sanoudu irti Baphometin eli Saatanan opeista ja usko Jeesukseen Kristukseen, niin pelastut.

    • Seppo, vältät kirjoittaa Baphomet. Kirjoitat sen aina väärin, vaikka muuten olet tarkka. Sanoudu hänestä irti Jeesuksen Kristuksen nimen voimalla. Saatanan palvojat eivät Taivaaseen pääse, vaan heille on toinen paikka varattuna.

    • Meistä molemmat tietävät mitä kumpikin ajattelee hänestä ja turha sitä on jatkaa.

      Hienoa, kun Jumala on johtanut minut ja muut kristityt Herramme Jeesuksen Kristuksen luokse ja häntä me palvomme. Epäjumalat voi jättää huoletta kuuroille ja sokeille.

    • Huoh, toivotonta….Sinä Juha Heinilä tuskin olet selvännäkijä, joka pääset toisen ihmisen aivojen sisään , joten äläpäs esitä tietäväsi mitä minä mistäkin ’hänestä’ ajattelen. Puhu vain omasta puolestasi. Tässä ketjussa min en ole puhunut sanaakaan kenestäkään ’hänestä’ vaan vain eräästä väärintulkitusta kirjainryhmästä. Kirjaimet eivät Juha Heinilä ole olentoja,eivät maallisia eivätkä ylimaallisia.

  1. Tieteellisessä tutkimisessa gematrialla ei ole mitään välinearvoa, koska se ei ole metodisesti mielekäs asiallisen tiedon lisäämiseksi.

    Sillä on ollut mielekkyytensä juutalaisten ghettojen sosiologisessa ympäristössä ajatusaskarteluna, jolla voidaan välttää pitkästyminen ja veltostuminen, kun ympäristön paine on pitänyt kansanryhmän omissa ympyröissään asuvaksi.

    Tutkimuksessa sillä on merkitystä vain tutkimuskohteena. Kertomassa erityisten yhteiskunnallisten olosuhteiden luomista tavoista selviytyä voimakkaan enemmistön paineen keskellä henkisesti valveutuneena.

  2. Betlehemin tähti oli kirkas tähti, jossa Jumalan suuruus tulee hyvin esille. Jos meidän on vaikea ymmärtää tätäkään totuutta, niin ei meidän kuitenkaan sovi siihen liittää jotain ihmisviisauden mukaista selitystä, joka poikkeaa Jumalan sanan ilmoituksesta.

    Jumaluusopin tohtori Martti Luther kehoitti nostamaan hattua, jos ei jotain Jumalan sanasta ymmärrä. Lainaan autuaan Martti Lutherin päivähartauskirjasta pätkän:

    Tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä. ( 2.Piet. 1:20)

    Koska näin on, meidän tulee lukea Jumalan sanaa peläten ja nöyrästi eikä koettaa selittää sitä omalla viisaudellamme. Tuskinpa mikään muu synti voi olla meille enemmän esteeksi ja vahingoksi kuin oma viisaus. Emme saa myöskään kohdella Jumalan sanaa kevytmielisesti. Jos tapaamme siellä ajatuksen, jota emme ymmärrä, niin meidän tulee nostaa hattua ja jatkaa lukemista. Jumalan sanaa ei saa pilkata eikä selittää inhimillisin keinoin, vaan se vaatii suurta vakavuutta, sitä täytyy kunnioittaa ja pitää arvossa. Jos tahdomme arvostella Jumalan sanaa oman mielemme mukaan, me petämme itsemme emmekä voi selviytyä. Sitä, joka vajoaa oman viisautensa suohon, ei siitä helposti auteta ylös.

    Martti Luther: Matkaevästä.

  3. ”Sitä, joka vajoaa oman viisautensa suohon, ei siitä helposti auteta ylös.”

    Viisauden kirja 6: 6-20

    ”12. Loistava ja kuihtumaton on viisaus, ja jotka sitä rakastavat, ne sen helposti havaitsevat;

    13. ennenkuin sitä halajavaiset sitä hakea ehtivät, se jo tekee itsensä heille tunnetuksi.

    14. Joka sitä varhain etsii, sen ei tarvitse vaivaa nähdä, sillä hän löytää sen istumassa ovellansa.

    15. Sen mietiskeleminen on ymmärryksen huippu, ja joka sen tähden valvoo, se pääsee pian huolista.

    16. Sillä se itse kulkee ympäri ja etsii niitä, jotka ovat arvolliset sen saamaan, ja mielellään se ilmestyy heille heidän poluillansa ja tulee heitä vastaan jokaisessa heidän ajatuksessaan.

    17. Sillä sen alku on oppimisen totinen kaipuu;

    18. mutta oppimisen harrastus on rakkautta siihen, rakkaus taas on sen käskyjen noudattamista, ja käskyjen pitäminen takaa katoamattomuuden,

    19. mutta katoamattomuus vaikuttaa Jumalan läheisyydessä olemisen;

    20. niin siis viisauden kaipuu vie ylös kuninkuuteen.”

    • Kiitos hyvästä Raamatunpaikasta, Tuula. Oman viisauden sijasta, meidän on hyvä tutkia Raamattua, viisautta, joka tulee kaikkivaltiaalta Jumalalta.

      Varhain minä ennätän, ja huudan: sinun sanas päälle minä toivon. Varhain minä herään, tutkistelemaan sinun sanojas. Kuule minun ääneni sinun armos jälkeen: Herra, virvoita minua sinun oikeutes jälkeen. (Ps. 119:147-149 / Biblia)

Juha Heinilä
Juha Heinilä
Olen IT-suunnittelija Vantaan Rajakylästä. Kuulun Pyhän Kolminaisuuden luterilaiseen seurakuntaan, joka on Suomen evankelisluterilaisen lähetyshiippakunnan Vantaan seurakunta. Luen mielelläni vanhoja hyviä luterilaisia kirjoja. Käsittelen blogissa kristityn elämää unohtamatta Raamattua ja Tunnustuskirjoja.