Syvä elämys Raamatun äärellä

Hyvä ja syvä

Koin syvän elämyksen kun otin uuden raamatun käteeni. Aloin lukemaan sitä alusta alkaen. Sen vihreät kannet olivat miellyttävät. Painoasu erinomainen. Se oli vironkielinen uusi laitos vuodelta 1999 ja painettu kolmisen vuotta sitten.

Tunnelma syveni jo karttoja katsellessani. Lapsuuden ja nuoruuden muistot täyttivät mieleni. Mielikuvat tulivat eläviksi. Omat tuntemukset ja patriarkkojen elämänkohtalot kulkivat sisäkkäin. Nuoruuden kokemukset ja Raamatun henkilöiden tuntemukset nivoutuivat toisiinsa.

Myös nuo muinaiset ihmiset olivat olleet lapsia. Myös heillä oli nuoruuden haaveensa. Myös heillä oli oma elämänsä edessään. Myös heillä oli työtä ja aherrusta. Myös he uurastivat ja kokivat mitä on olla ihminen. Myös heillä oli oma sukupolvien ketjunsa johon he jäsentyivät.

Oman asemani omassa ympäristössäni olin sijoittanut Raamatun tapahtumiin. Omat tunteeni heijastanut noiden entisten aikojen kokemuksiin. Raamatun maailma oli osa minun maailmaani ja osa minun elämääni, ajatuksiani, haaveitani.

Tuo elämysten maailma on syventynyt historiallisten opintojen myötä. Se on kasvanut, vahvistunut, voimistunut. Niin kuin puu kasvaessaan muodostaa uusia vuosikertoja, niin oma kehitykseni on tuonut mukanaan uusia ympyröitä elämän runkoon. Vuosien tutkistelujen myötä mukaan on tullut uusia ulottuvuuksia. Kuva on selkeytynyt, saanut lisää väriä. Ihmiskunnan yhteys on tullut merkittävästi mukaan.

Olemme osa yhteistä sukupolvien ketjua. Muinaisten ihmisten ja nykyajan menon välillä on aikaero, mutta ihminen on sama. Eri kulttuurien välillä on eroja ilmaisuissa, mielikuvissa ja tunteiden esittelyssä, mutta ihminen on sama. Sama kokeva, tunteva, rakkautta kaipaava, tulevaisuutta etsivä ihminen kaikkialla.

Raamatun äärellä tämä aikakausien yli ulottuva yhteys näkyy vielä selvemmin. Jumalan huolenpito meistä ihmisistä on ollut sama jo muinoin ja yhä edelleen Hänen hyvyytensä on elävä meidän keskellämme. Maailmassa on muutoksia mutta Jumala on sama kaikkina aikoina.

* * *

Ostin vironkielisen raamatun toukokuun alussa Virossa käydessäni.

Aikaisemmin minulla on muutama sataa eri raamattua, eri aikakausilta, eri käännöksiä, pitkälti yli sadalla eri kielellä.

* * *

PIIBEL

VANA TESTAMENT

APOKRÜÜFID

UUS TESTAMENT

Tallinn 2012

© Eesti Piibelselts 1999

ISBN 978-9985-889-40-4

  1. Ei tuo Pietarin kehotus mitenkään sulje pois perheen isän uskoa, joka usein suoritti perheen kastamisen. Ottakaa kaste, on yleinen kehotus toimia uskon mukaan.
    Luottamalla Jumalan nimenomaiseen kastekäskyyn uskovat ihmiset toimivat uskonsa mukaan, ei järkeily auta vastasyntynyttä, vaan usko. Tästä meidät myös tunnetaan maailmassa Kristuksen seuraajiksi. Jeesus toimi juuri uskon mukaan ja sanoi meille: Tehkää te samoin. Maailma vihaa niitä, jotka perustavat elämänsä Jumalan tahdolle, joka on: Uskokaa Jeesukseen, niin kuin Jeesus uskoi Isään.

    Ei Jeesus kysynyt omaansa, Hän teki lähettäjänsä tahdon.
    Niin mekin siis kastamme ja opetamme lapsillemme Jumalan tuntemista Kristuksessa.

    Tämäkö on Ari, se mitä et halua että, me teemme? Et kai vastusta Pyhää Henkeä, joka on meille käskyn antanut?

  2. Ismo Malinen, ihminen on syntyjään pimeydessä eli ei ymmärrä ja kuule Jumalaa, elää lihallisesti täyttäen omia himojaan ja halujaan, on mielestään viisas ja ymmärtäväinen.

    Kun minun elämä oli lopullisesti mennyt täysin toivottomaan pisteeseen niin huusin Jumalalta apua, kuinka Hän vastasi, näyttäen MINUN omat teot jotka todistivat täydellisen pimeyden elämässäni siis kuvitelmani että olisin elänyt ”hyvää” elämää rikkomatta toisia kohtaan. Kun tunnustin ”syntisyyteni” eli eron Jumalasta niin Jumala alkoi työn minussa, se johti kasteelle menoon ja todelliseen silmien aukenemiseen. Siis ensin olin nähnyt pienissä erissä omia syntejä ja niitä tunnusteassani Jumala vapautti niistä eli puhdisti, mutta kasteen jälkeen näen sen pimeyden jossa maailma elää, niinkuin luterilaiset jotka luottavat oppi-isäänsä Lutheriin sokeasti vaikka hänen tekonsa on todistavat huonoa hedelmää, eivätkä näe omaa syntisyyttänsä eli eroa Jumalasta ja tarvitsevansa parantajaa Jeesusta.
    Olin siis minäkin luterilainen ja tiedän mitä on se pimeys jossa eletään.

    • Ari

      Kaste on yksi. Kerran saatu kaste on pätevä koko elämän ajaksi. Koska kaste liittää meidät Jumalaan ja koska Jumala on ikuinen, niin kasteen lahja on ikuinen. Kerran saadun kasteen lahjana on ikuinen elämä Kristuksen yhteydessä.

      Raamattu sanoo: ”Yksi kaste.”

      Yksittäisten ihmisten kokemukset voivat olla mitä erilaisimpia. Ne voivat masentaa toisia, toiset voivat saada niistä rohkaisua. Henkilökohtaisen elämän tason nousemiseksi voivat olla muutamat kokemukset olla merkittäviä,

      mutta

      niiden varaan ei koskaan voi rakentaa oppia.

      Perinteisen kirkon opetus syntien anteeksiantamiseksi perustuu siihen että meillä on yksi kaste syntien anteeksiantamiseksi. Jumala itse tekee sen kasteen välityksellä. Kasteessa ja kasteen välityksellä meille annetaan synnit anteeksi.

      Tämä opetus kasteesta sisältyy Nikean tunnustukseen.

      Perinteisen kirkon opetukseen kuuluu myös että jos joku on langennut kasteen jälkeen niin hänellä on käytettävissään rippi. Ripissä on kaksi kohtaa: 1) syntien tunnustaminen rippi-isälle ja 2) synninpäästön vastaanottaminen rippi-isältä.

      Tämä rippi on palaamista alkuperäisen kasteen armoon eli siis palaamista Kristuksen antaman anteeksiantamuksen varaan.

      Siltä osin kuin kokemuksesi on johtanut toisten uskovaisten tuomitsemiseen, se ei ole Jumalasta. Jumala ei johda tuomitsemiseen vaan armahtamiseen ja toisten uskovaisten yhteydessä elämiseen, yhteisessä liturgiassa yhteisesti Jumalaa kiittämään ja ylistämään.

      Raamattu ei tunne yksilökeskeistä uskovaa, vaan yhteiseen jumalanpalvelukseen kokoontuvan Jumalan kansan, jonka jäsenet ovat pyhiä. Ajatellaanpa Paavalin sanoja: ”Roomassa oleville pyhille”, jne.

      Raamatussa omille teilleen mennyt lammas on kadonnut lammas. Perheestään pois mennyt poika tuhlaajapoika.

Kirjoittaja

Matias Roto
Matias Rotohttp://www.roto.nu
Eläkkeellä oleva rovasti. Entinen Kamerunin lähetti. Sotainvalidien veljespappi Kanta-Hämeessä. Vuoden somerolainen 2012. Kepun Varsinais-Suomen piirin kirkollisasiain toimikunnan puheenjohtaja. Puoliso prinsessa Colette on Someron seurakunnan kirkkovaltuutettu. Fb Tauno Matias Roto Puh 040 - 356 06 25