Synti ja häpeä

Körttiseuroissa ehdotin virren. Kun huomasin miten sana alkoi lämmittää ja elää sydämessäni. Rohkaistuin siinä jakamaan jotain, mitä mielessä liikkui. Siitä onkin jo aikaa, kun viimeksi otin puheenvuoron seuroissa. Körttiseuroissa kun on semmoiseen lupa kaikilla. Tänään kun oli tuo Tuomiosunnuntain tuttu teksti taas ollut kirkossa esillä. Siinä lampaat ja vuohet eroteltiin. Vuosi sitten saarnasin itse samasta tekstistä Hollolassa.
Joten teksti ja sen sisältö nousi taas vahvasti mieleen. Samoin ,kuin monet pohdintani tuota saarnaa valmistaessani.

Erityisesti se, miten tekstissä lampaat eivät tienneet mitään hyvistä teoistaan. Näinhän on usein jokaisen kristitynkin kohdalla. Teoista kun ei kristitty muutenkaan pidä lukua, eikä pisteitä niistä kerätä.Joten eivät he aina huomaa tehneensä mitään erityistä. Heillä on vain rakkaus Jeesukseen ja hänen tahtoonsa. Niinpä he mielellään ja innolla suostuvat elämään johdatuksessa. Jumala kun on jo edeltä valmistaut heille hyvät työt ja vaeltavat niissä. Kristitty on usein täysin tietämätön omien tekemistensä arvosta. Jopa pitää kaikkea tekemistään kelvottomana. Tähän suhtautumiseen Vapahtaja omiaan, jopa kehotti.

En muista ihan mitä siinä puhuin, mutta sen seurauksena yksi henkilö toi esiin närkästyksensä siitä , että kirkossa julistetaan noin vain synnit anteeksi. Eikä odoteta edes millään tavoin korjaamaan omaa käytöstään jatkossa. Siinä hän heitti meille muille koko uskomme keskeisen kysymyksen. Siitä syntyikin hyvää ja avointa keskustelua.

Tuli mieleen, että ehkäpä kysyjä ajatteli synnin olevan jokin virhe, jonka joku on viikolla tehnyt ja nyt sen saa noin vain anteeksi. Eikä tarvitse millään tavalla asiaa ryhtyä jatkossa korjaamaan. Kysyjä on ehkä tottunut siihen, että virheet korjataan ja sitten voi pyytää anteeksi ja saada. Nyt ei edes yritetä korjata mitään.

Synnistä ja sen seurauksena tulevasta häpeästä ajattelen, että se on tietysti yksittäisiä tekojakin, mutta ennen kaikkea se on minussa oleva syntinen olemukseni, joka saa aikaan ne väärät teot. Siksi kirkossa iloitsen jokaisesta synninpäästön sanasta. Tarvitsenhan sitä aina. Synnin päästö ei vapauta minua syntisestä olemuksestani. Vain syyllisyydestä. Samalla se vaikuttaa minussa myös rakkautta Jeesukseen ja Hänen tahtonsa mukaiseen elämään. Tämän rakkautensa kautta Hän itse muuttaa meitä ja meidän olemustamme. Olemustamme kun itse emme voi korjata. Syyllisyytemme ja siitä seuraava häpeä sitoo meitä vääriin tekoihin mutta syntien anteeksisaaminen vapauttaa rakastamaan Jeesusta ja muuttaa olemustamme sisältä käsin uudeksi.

Nyt muutos onkin Jumalan työtä meissä, eikä omien ponnisteluittemme tulosta.

    • Ismo Malinen selitäppä mitä on epäusko, eikö juuri sitä ettei usko Jumalan voiman voittavan synnin meissä? Sitä ettei usko Jeesuksen vapauttavan synnin orjuudesta?

      Se mitä tuot esille on SUUURTA epäuskoa, sen minä näytän, parempi dissata vielä kun on mahdollisuus tehdä parannus epäuskostaan.

    • Pekka nyt tartuit tärkeään asiaan, siis jos näytät että olen erimieltä Totuuden kanssa niin kyllä heti muutan mieleni siinä, siis jos olen tuonut Raamatun Sanaa väärin.

    • Pekka Jeesus selkeästi Sanoo että teoista näkee kuka on pimeydessä, siis kun katsot Lutherin tekoja niin joudut selittelemään niitä jos yhtään ymmärrät mitä rakkaus lähimmäistä kohtaan on, siis kun rakastaa lähimmäistä niinkuin itseään, ei silloin tee mitään pahaa kenellekkään lähimmäiselle.

      Sinun tekoja en tiedä enkä näe, siis kun seuraat Lutherin oppeja ja kirjoitat epäuskon tekstejä niin näistä ”näen” tilasi.

      Onneksi on mahdollisuus tehdä parannus kun Jumala kutsuu, siis sinulla(kin).

    • Pekka tiedän useita jotka ovat noin jopa tehneet, ei se ole ”järjen” ratkaisu vaan KUN Jumala kutsuu sen voi tehdä niin että se uudestisynnyttää. Moni on pettynyt helluntai seurakuntaa kun ovat sinne menneet ja kastattaneet itsensä, ei ihminen yksin voi tehdä parannusta vaan Jumalan on oltava siinä mukana eli ensin kutsuttava ihmistä.

  1. Ari, hyvinpä sinä meidät tunnet, kun olet valmis antamaan meistä varman tuomion. Unohdat, että me olemme Saman Jumalan lapsia ja Saman Herran kautta saaneet Armon ja pelastuksen kuin sinä. Et kuitenkaan arvioi meidän sydäntä, sillä siihen kykenee vain Jumala. Tekojamme voit vapaasti arvostella ja mutta muista, että olemme saman Isän lapsia ja Hän on itse luvannut suojella meidät pahalta. Miksi vainoat meitä Ari?

    Lutherin oppi on samaa, kuin Paavalin, joka tapettiin, samoin oli käydä Lutherin, koska asettui Sanan puolelle valtaa pitävää kirkkoa vastaan. Kristus tapettiin, koska julisti Totuuden Juutalaiselle hengelliselle eliitille.

    Et näe, että tuomitset meitä siitä, ettemme ole toimineet oikein, koska emme ole tehneet kuten sinä, vaan olemme uskoneet yksin Jumalan Sanan, joka Vapauttaa ihmisen lain orjuudesta.

    Sinä olet valmis kristitty ja mielestäsi vapaa synnistä, hyvä niin, samoin olemme mekin Vapaita, mutta vain Kristuksessa. Lihallisen luontomme on meillä edelleen rasitteena ja odotamme sen lunastusta.

    Nyt vaellamme uskossa, emme näkemisessä. Sen tähden emme arvioi itseämme tai ketään lihan mukaan, vaan uskomme kaikista ihmisistä hyvää, olkoot uskovia tai eivät. Pidämme esillä, emme itseämme, vaan Jumalan Sanaa ja Hänen julistamaansa Evankeliumia, jossa ihmiselle julistetaan Jumalan anteeksianto Kristuksen tähden. Emme ole Vapaita omien tekojen tai valintojen tähden, vaan Kristuksen tähden. Kristus on valinnut meidät ja siksi Jumalan aivoituksen mukainen valinta pysyy. Paavali kirjoittaa omasta lahjastaan näin:

    ”Kristuksen palvelijaksi minä olen tullut Jumalan armon lahjan kautta, joka minulle on annettu hänen voimansa vaikutuksesta.
    Minulle, kaikista pyhistä halvimmalle, on annettu tämä armo: julistaa pakanoille evankeliumia Kristuksen tutkimattomasta rikkaudesta ja saattaa kaikille ilmeiseksi, mitä on sen salaisuuden taloudenhoito, joka ikuisista ajoista asti on ollut kätkettynä Jumalassa, kaiken Luojassa, että Jumalan moninainen viisaus seurakunnan kautta nyt tulisi taivaallisten hallitusten ja valtojen tietoon sen iankaikkisen aivoituksen mukaisesti, jonka hän oli säätänyt Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme,
    jossa meillä, uskon kautta häneen, on uskallus ja luottavainen pääsy Jumalan tykö.”
    (Ef.3:7-12)

    ”Sillä me, jotka elämme, olemme alati annetut kuolemaan Jeesuksen tähden, että Jeesuksen elämäkin tulisi kuolevaisessa lihassamme näkyviin.
    Niinpä siis kuolema tekee työtään meissä, mutta elämä teissä.
    Mutta koska meillä on sama uskon Henki, niinkuin kirjoitettu on: ”Minä uskon, sentähden minä puhun”, niin mekin uskomme, ja sentähden me myös puhumme, tietäen, että hän, joka herätti Herran Jeesuksen, on herättävä meidätkin Jeesuksen kanssa ja asettava esiin yhdessä teidän kanssanne.
    Sillä kaikki tapahtuu teidän tähtenne, että aina enenevä armo yhä useampien kautta saisi aikaan yhä runsaampaa kiitosta Jumalan kunniaksi.
    Sentähden me emme lannistu; vaan vaikka ulkonainen ihmisemme menehtyykin, niin sisällinen kuitenkin päivä päivältä uudistuu.
    Sillä tämä hetkisen kestävä ja kevyt ahdistuksemme tuottaa meille iankaikkisen ja määrättömän kirkkauden, ylenpalttisesti,
    meille, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymättömät iankaikkisia.” 2.Kor 4:11-18

    ”Emme nyt taas suosittele itseämme teille, vaan tahdomme antaa teille aihetta kerskata meistä, että teillä olisi mitä vastata niille, jotka kerskaavat siitä, mikä silmään näkyy, eikä siitä, mikä sydämessä on.
    Sillä jos me olemme olleet suunniltamme, niin olemme olleet Jumalan tähden; jos taas maltamme mielemme, teemme sen teidän tähtenne.
    Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä, jotka olemme tulleet tähän päätökseen: yksi on kuollut kaikkien edestä, siis myös kaikki ovat kuolleet; ja hän on kuollut kaikkien edestä, että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen, vaan hänelle, joka heidän edestään on kuollut ja ylösnoussut.
    Sentähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne.” 2.kor 5:12-16

    ”Mutta jos valinta on armosta, niin se ei ole enää teoista, sillä silloin armo ei enää olisikaan armo.”

    • Ismo Malinen:””Ari, hyvinpä sinä meidät tunnet, kun olet valmis antamaan meistä varman tuomion.””

      Enhän minä toki tuomitse teitä vaan näytän teidän epäuskon ja valheen jossa elätte, miksikö, että voisitte tehdä parannuksen JOS/KUN Jumala kutsuu.

      Jos meillä olisi sama Isä niin kuulisitte minua kun puhun Jeesuksen Sanaa Pyhässä Hengessä.

    • ”Enhän minä toki tuomitse teitä vaan näytän teidän epäuskonne ja valheen, jossa elätte. Miksikö? Että voisitte tehdä parannuksen, kun Jumala kutsuu.” Se, mikä on silmissäsi epäuskoa ja valhetta, ei ole millään tavalla todellista. Tarkoitan vakavana harhana pitämääsi luterilaisuuta. Et ole nähdäkseni perehtynyt Lutherin teolgisiin löytöihin lainkaan vaan tuijotat sveitsiläisten ns uudelleenkastajien kokemaan vainoon. Pidät Lutheria vastuullisena. Minusta asennettasi voi hyvin kutsua tuomitsemiseksi. Langetat tuomion sekä Lutherille että hänen nimeään kantaville kirkoille. Pidät luterilaisuutta Lutherin seuraamisena. Jeesus on ainoa mestari, jota luterilaset seuraavat.

      Epäusko ja valhe ovat toki luterilaisillekin tuttuja asioita. Ne vallitsevat ympärillämme ja pyrkivät keskuuteemmekin. Yritämme olla tarkkoina ja pyydämme Jumalalta apua.

    • Martti Pentti ei kaiketi kukaan väitäkkään luterilaisten olevan Lutherin seuraajia vaan olovinaan seuraavat Jeesusta MUTTA täysin Lutherin opastuksella, siis ei oteta Jeesuksen Sanoja vastaan vaan kielletään ne Lutherin sanojen kautta.

    • ”Ei oteta Jeesuksen sanoja vastaan vaan kielletään ne Lutherin sanojen kautta.” Tämä ’tuomiosi’ perustuu hyvin hatarille ’todisteille’. Et nähtävästi lainkaan tiedä, mistä kirjoitat. Luokittelet 65 miljoonaa kristittyjä teeskentelijöiksi, elleivät he tee sinun mielesi mukaista parannusta.

    • Martti Pentti en pidä luterilaisia ”teeskentelijöinä”, eiväthän juutalaisetkaan olleet sitä vaan niinkuin he samoin te ette usko Jeesuksen Sanoja.

      Juutalaiset uskoivat isiinsä, samoin te uskotte isiinne ettekä tee parannusta Jeesuksen Sanan mukaan vaan uskotte Lutherin oppiin vauva kasteesta alkaen.

    • ”En pidä luterilaisia teeskentelijöinä.” Mitä muutakaan tarkoitit sanonnalla: ’olovinaan seuraavat Jeesusta’? ”Uskotte Lutherin oppiin vauvakasteesta alkaen.” Uskomme kohde ei ole mikään oppi, Lutherin tai kenenkään muun muotoilema. Uskomme kolmiyhteiseen Jumalaan. Lapsikasteen perusteista on sinulle kirjoitettu yhä uudestaan, Ari Pasanen. Viittaan tällä erää vain Jeesuksen sanaan: ”Antakaa lasten olla, älkää estäkö heitä tulemasta minun luokseni. Heidän kaltaistensa on taivasten valtakunta.” Ne löytyvät Matteuksen, Markuksen ja Luukkaan evankeliumeista.

    • Sami Paajanen sanoppa missä puhun Jeesuksen Sanoja vastaan?

      Ei kaiketi tarvii olla profeetta kun on Jumalan lapsi ja puhuu Jeesuksen Sanoja. Enhän minä ”profetoi”, tuon esille Jeesuksen Sanoja jotka Pyhä Henki on kirkastanut. En minä omiani puhu.

    • ”En minä omiani puhu.” Sikäli puhut omiasi, että Henki on kirkastanut sinlle vasta vain pienen osan Jeesuksen sanoista. Näkökulmasi on kapea ja rajoittunut. Malta odottaa lisää kirkkautta.

    • Martti Pentti edelleenkin kysyn missä kohdin olen tuonut esille Jeesuksen Sanoja väärin, näytä Raamatusta niin voidaan saada selvyys.

    • Se on mielestäni väärin, että toistat muutamaa sinulle kirkastunutta Jeesuksen sanaa yhä uudestaan. Herran opetuksia on kuitenkin talletettu evankeliumeihin runsaasti. Hän vertaa Jumalan valtakuntaa moniin asioihin. Kokonaisuus hahmottuu, kun lukee huolella kaikki vertaukset.

    • Martti Pentti luempa nyt rivien välistä kommentistasi että ne ”muutamat” kohdat ovat oikein kirkastuneet koska et näytä että niissä olisi jotain väärin, tämä on hyvä alku.

      Mikä vertaus olisi sinun mieleen eli kysy vaan miten Pyhä Henki sen kirkastaa.

    • Kysyn mieluummin Pyhältä Hengeltä itseltään. Voin pyytää Häntä kirkastamaan sinullekin. Henki toimii kuitenkin miten ja milloin Hänelle parhaiten sopii.

    • Martti pentti kuinkas luulet saavasi Pyhän Hengen kirkastamaan jotain toiselle pyynnöstäsi, minä en ainakaan ymmärrä kuinka voisin sen saada aikaan? Olenhan yrittänyt sinullekin näyttää sen valheen jossa elät eikä se ole kirkastunut sinulle.

    • Olet siis halunnut näyttää minulle – ja 65 miljoonalle muulle- kaksi asiaa. Ensinnäkin olet pyrkinyt esittämään, etä luterilaisuus on valhe. Toiseksi olet väittänyt, että minä ja muut elämme tuossa valheessa. Kumpikaan ajatus ei tosiaankaan ole ’kirkastunut’. Eiköhän se johdu siitä, että olet ymmärtänyt väärin molemmat. Luterilaisuus ei ole Lutherin oppien pitämistä totuutena vaan kaiken perustamista Raamattuun. Se lienee sinunkin mielestäsi oikein. Luterilaisuus ei myöskään ole elämistä ’luterilaisuudessa’ vaan Kristuksessa.

  2. Tuota Arin ja muiden keskustelua lukiessa huomaa, miten Arin vastaukset on suoria lainauksia Jeesuksen sanoista. Ikään kuin keskustelun osapuolena ei olisikaan Ari, vaan itse Jeesus. Ari viittaa usein siihen, että hän kuulee Jeesuksen sanat. Jolloin Hän vastaa vain sen mukaan. Joten keskustelua ei oikeasti käy Ari, vaan Jeesus Arin puolesta. Joten eipä taida meistä löytyä ketään, joka voisi Aria ohjata oikealle tielle.

    • Palaa mieleen nuoruudestani aika, jolloin takerruin vastaavalla tavalla Jumalan sanaan ja otin sen ikään kuin omaan käyttööni. Jolloin nousin kaikkien muiden yläpuolelle hengellisessä käsittämisessä. Siitä asemasta oli hankala tulla alas.

    • Pekka olis mukava tietää kuinka ”käytit” Jumalan Sanaa?

      Alussa minä toitotin omalle veljelleni kuinka hän elää Jumalan Sanan vastaisesti, no kyllä Pyhä Henki näytti Raamatun Sanasta ettei minun tehtävä ole olla ”räksyttävä rakki” eli lopetin toisten syntien kertomisen.

    • Jälleen kerran: isolla kirjoitettu Sana tarkoittaa Raamatussa ainoastaan Jeesusta, ihmiseksi syntynyttä Jumalan Sanaa. Kun haluat esiintyä raamatullisena, Ari Pasanen, voisit olla tässäkin asiassa sellainen.

    • Pekka sanoppa miten koet niiden ”keskustelun” jotka nykyisin kirkossa ajavat tasa-arvoista avioliittoEntäpä niiden jotka sitä vastustavat?

      Kuinka nämä eri ryhmät käyttäytyvät toisiaan kohtaan, onko siellä ”rakkikoiria” vai vain kilttejä ”buudeleita”?

      Entäpä kuinka koet että Päivi Räsästä on kohdeltu, onko asialla kiltit sylikoirat vai vihaiset verikoirat?

      Siis kun näytän kirkon tilaa historiassa ja nykyisin ja kuinka se suhteutuu Raamatun Sanaan niin minä olen mielestäsi ”nilkkaan pureva rakkikoira”,.

      Siis kirkko on mielestäsi oikeiden uskovien seurakunta jossa ”keskinäinen rakkaus” ja lähimmäisen rakkaus vallitsee?

  3. Pekka yritän nyt ”keskustella” purematta eli otetaampa ensin esille juutalaiset eli Jumalan oma valittu kansa. He periytyivät Aabrahamista eli hän oli kantaisä.

    Jumala asetti juutalaisille lain jota noudattaa ja jota nämä luulivat noudattavansa kun kohtasivat Jeesuksen, siis fariseukset ja kirjanoppineet väittelivät Jeesuksen kanssa ja kuvittelivat olevansa täydellisesti oikeassa koska perustuivat isiltä perittyyn uskoonsa.

    Mitä Jeesus Sanoi?

    30 Kun hän näin puhui, uskoivat monet häneen.
    31 Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: ”Jos te pysytte minun sanassani, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;
    32 ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi”.
    33 He vastasivat hänelle: ”Me olemme Aabrahamin jälkeläisiä emmekä ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka sinä sitten sanot: ’Te tulette vapaiksi’?”
    34 Jeesus vastasi heille: ”Totisesti, totisesti minä sanon teille: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.
    35 Mutta orja ei pysy talossa iäti; Poika pysyy iäti.
    36 Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi.
    37 Minä tiedän, että te olette Aabrahamin jälkeläisiä; mutta te tavoittelette minua tappaaksenne, koska minun sanani ei saa tilaa teissä.
    38 Minä puhun, mitä minä olen nähnyt Isäni tykönä; niin tekin teette, mitä olette kuulleet omalta isältänne.”
    39 He vastasivat ja sanoivat hänelle: ”Aabraham on meidän isämme”. Jeesus sanoi heille: ”Jos olisitte Aabrahamin lapsia, niin te tekisitte Aabrahamin tekoja.
    40 Mutta nyt te tavoittelette minua tappaaksenne, miestä, joka on puhunut teille totuuden, jonka hän on kuullut Jumalalta. Niin ei Aabraham tehnyt.
    41 Te teette isänne tekoja.” He sanoivat hänelle: ”Me emme ole aviorikoksesta syntyneitä; meillä on yksi Isä, Jumala”.
    42 Jeesus sanoi heille: ”Jos Jumala olisi teidän Isänne, niin te rakastaisitte minua, sillä minä olen Jumalasta lähtenyt ja tullut; en minä ole itsestäni tullut, vaan hän on minut lähettänyt.
    43 Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani.
    44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.
    45 Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden.
    46 Kuka teistä voi näyttää minut syypääksi syntiin? Jos minä totuutta puhun, miksi ette minua usko?
    47 Joka on Jumalasta, se kuulee Jumalan sanat. Sentähden te ette kuule, koska ette ole Jumalasta.”(Joh.8)

    Kun Jeesuspuhuu noin juutalaisista niin mikä on pakanoiden tila, siis meidän jotka olemme syntyjään pakanoita?

    • Pakana (paganus) tarkoittaa alunperin suunnilleen samaa kuin helsinkiläisen sanomana ’maalainen’. Sanassa ei siis ole välttämättä kannanottoa uskoon tai uskonnollisuuteen.

Pekka Pesonen
Pekka Pesonen
En osaa olla huolissani kirkon kriisistä. Sisältyyhän jokaiseen kriisiin aina myöskin mahdollisuuksia. Yllättäviä käänteitä kirkkohistoriamme on täynnä. Odotan jotain hyvää tästäkin vielä tulevan. Luovana ja jääräpäisenä tyyppinä koluan kaikki vaikeimmat tiet. Helpommalla pääsisi, kun osaisi olla hiljaa, mutta kun en osaa. Kova pää on jo saanut monta kovaa kolhua. Luulisi niiden jo riittävän. Verovirkailijan ura on takana ja siitäkin uskaltaa jo mainita. Eläkeläisenä ei näköjään saa sitäkään aikaan, mitä työelämässä sai, kun oven illalla sulki. Mitä kaikkea sitä on silloin ehtikään: puheenjohtamisia, , nuorisotyötä, lähetyssihteeri, raamattupiirejä, saarnoja ja Avioparitoimintaa. Siinä ehkä rakkaimmat vapaaehtoistehtävät. Kaikkea tuota ja paljon muuta on takana. Nyt kuluu aika näissä pohdiskeluissa. Eikä tiedä voiko edes itseään ottaa kovin vakavasti.