Synti
Synti on enemmän kuin mikä tahansa paha teko. Se on kapina Jumalaa vastaan. Jumala on meidät tehnyt. Hän myös rakastaa meitä. Meidät on tarkoitettu elämään Jumalan yhteydessä. Synti on tämän liiton rikkomista. Olemme nousseet Jumalaa vastaan. Siksi tarvitsemme katumusta. Tarvitsemme parannusta. Apu on meille annettu. Jumala on tullut luoksemme ja antanut meille sovituksen. Liitto on korjattu Vapahtajamme pelastustyössä. Jeesus on meidät vapauttanut. Hän on koko maailman vanhurskaus. Hänen tähtensä meillä on turvallinen elämä Jumalan yhteydessä. Liitossa Herramme kanssa. Taivaan Isän rakkaina lapsina. Armahdettuina syntisinä.
Juoruäijät ja -ämmät
Julkisessa keskustelussa taso laskee usein juoruäijien ja -ämmien tasolle. Puhutaan mieluummin pahaa toisista kuin näiden menestyksestä. Pahansuopaisuutta ruokitaan. Vahingoniloa kasvatetaan. Asiat saavat vääriä mittasuhteita. Epäoleelliset tulevat esille ja oleelliset jäävät käsittelemättä. Tekopyhyys kukoistaa. Omat toilailut jäävät syrjään, kun katse käännetään toisiin.
Meillä on useinkin paha tapa puhua toisten synneistä, mutta unohtaa omamme. Luther toteaa tästä seuraavaa:
Todella hurskaiden ja tekopyhien välinen ero on siinä, että edelliset näkevät rikkomuksensa. He näkevät, että he eivät ole sellaisia, kuin heidän pitäisi ja kuin he haluaisivat olla. Sen vuoksi he tuomitsevat itseään eivätkä välitä toisista. Mutta tekopyhät eivät tunne rikkomuksiaan, vaan luulevat jo olevansa sellaisia kuin heidän pitääkin olla. He unohtavat jatkuvasti itsensä ja toisten ihmisten rikoksia. He vääristelevät nämä psalmin sanat tällaisiksi: Minä tunnen toisten rikkomukset ja muiden synnit ovat aina silmieni edessä." Näin on siksi, että heillä on omat syntinsä takanaan ja malka silmissään. Siten he samalla vääristelevät sanat: "Syntini on aina minua vastaan."
(Martti Luther. Valitut teokset I, s. 409)
Kävin lukion 1960-luvun alussa. Silloin aloin lukea Lutherin Valittuja teoksia. Pätevä oppi-isä vaikutti syvästi. Lutherin sanoma sytytti. Uskon rohkeus kasvoi ja ymmärrys lisääntyi.
Psalmin 51 selitys esiintyy oppi-isämme ensimmäisessä julkaisussa Seitsemän katumuspsalmia vuodelta 1517. Sitten Luther julkaisi enemmän tekstiä kuin kukaan toinen ennen viime vuosisataa.
Kapina Jumalaa vastaan
Useinkin synti ymmärretään vain pinnallisena. Joku voi vinoilla, että kaikki hauska on joko syntiä tai se lihottaa. Aina ei huomata synnin varsinaista ongelmaa: Kapinaa Jumalaa vastaan. Psalmimme käyttää mm. sanaa פֶשַׁע , pe·ša‘ , joka merkitsee kapinaa, syntiä ja rikkomusta. Tällä käsityksellä on ikivanhat juuret jo muinaisessa Orientissa, myös pohjois-kanaanilaisessa perinteessä. Samaa sanaa on käytetty jo esiin kaivetuissa Ugaritin teksteissä. Siellä eräs legenda kertoo Aqhat -sankarista, joka kapinoi yhtä heidän jumalaansa Anathia vastaa: " laqryk bnth pš‘ ", "Minä todella vastustan sinua kapinan tiellä." (UT, 2 Aqht: VI)
Jumala itse on tehnyt rauhan ihmisten kanssa
Meidän toivomme on yksistään Jumalassa. Hän itse on palauttanut kapinoivan ihmiskunnan. Jeesuksen tekemä rauha riittää meillekin. Mekin saamme elää sovinnossa Jumalan kanssa. Syntimme, kapinamme, kiukuttelumme Jumalan edessä on anteeksi annettu. Kaikki on uudeksi luotu. Jumalan vihan ja tuomion sijaan saammekin armahduksen ja uuden elämän Jumalan hyvyyden takia. Hänen rakkautensa riittää. Armo kantaa. Jumala vanhurskauttaa meidät yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Jeesuksen tähden
Luther sanoo tästä vanhurskaudesta Jumalalle puhuen:
En halua enää milloinkaan saarnata ihmisten vanhurskaudesta enkä ylistää heidän tekojaan, vaan yksin sinun työtäsi. Sanon, ettei mikään ole suurempi kuin sinun vanhurskautesi, joka tekee vanhurskaat vanhurskaiksi ja jota vailla kaikki muut ovat syntisiä. Sillä se, jota sinä et vanhurskauta, ei milloinkaan tule vanhurskaaksi teoillaan. Puhumme sen vuoksi sinun vanhurskaudestasi, koska sinä annat sen meille armosta emmekä me saavuta sitä teoillamme.
(e.m.t. s 416)
SUNNUNTAI 28.8.2022
12. sunnuntai helluntaista
Itsensä tutkiminen
Pyhäpäivän psalmi: Ps. 51:6–14
Tässä vielä sunnuntain introituspsalmin teksti:
Sinua, sinua vastaan olen rikkonut,
olen tehnyt vastoin sinun tahtoasi.
Oikein teet, kun minua nuhtelet,
ja syystä sinä minut tuomitset.
Syntinen olin jo syntyessäni,
synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun.
Mutta sinä tahdot sisimpääni totuuden –
ilmoita siis minulle viisautesi!
Vihmo minut puhtaaksi iisopilla
ja pese minut lunta valkeammaksi.
Suo minun kuulla ilon ja riemun sana,
elvytä mieli, jonka olet murtanut.
Käännä katseesi pois synneistäni
ja pyyhi minusta kaikki pahat tekoni.
Jumala, luo minuun puhdas sydän
ja uudista minut, anna vahva henki.
Älä karkota minua kasvojesi edestä,
älä ota minulta pois pyhää henkeäsi.
Anna minulle jälleen pelastuksen riemu
ja suo minun iloiten sinua seurata.
Ps. 51:6–14
180 kommenttia
Matias Roto toteat minulle:””. Missä on sisältä lukemisesi taito, kun torjut lapsi sanan Pyhän Pietarin puheesta. Ihan tosissaan pitää kysyä, olitko koulussa läsnä suomen tunneilla.””
Sanoppa nyt ensin mikä on se lupaus josta Pietari puhuu, sano nyt selkeästi tuon Raamatun kohdan mukaan?
Matias Roto mitä on ”tehkää parannus” Raamatun mukaan?
Mitä tarkoitat kun minulle sanot ”tee parannus”? mitä minun pitäisi tehdä? Eikö helpompi olisi kun ”tulisit” ja kastaisit minut kysymättä minun tahtoa (tämä kumpuaa yllä olevan selityksesi pohjalta)?
Martti Pentti toteat esimerkkinä:”””Nauttikaa tukeva ateria ja syökää monipuolista ravintoa tullaksenne kylläisiksi, niin saatte voimia arkisiin töihinne.”””
Siis miksi et sinä(kään) kirjoita kyseessä olevasta kohdasta?
Siis eikö ”tehkää ja ottakoon” ole molemmat kehotuksia eli ihmisen itse täytyy jotain ”tehrä”?
Mietippä miksi ei kaikki ottaneet Pietarin sanoja vastaan (eikä heitä myöskään kastettu), siis eikö nämä kieltäytyjät ITSE tehneet ratkaisua olla ottamatta?
Siis 3000 otti Pietarin sanat vastaan ja heidät kastettiin.
Matias Roto toteat:””Koeta hyvä ihminen nähdä että OMAT TEOT ON KOKONAAN ULOS SULJETTU tästä pelastuksen antamisesta.””
Siis oikeassa olet etteipelastusta voi ansaita, onko mielestäsi sen vastaanottaminen ansaitsemista, siis kun vastaa kyllä Jumalan kutsuun?
Otat esille Paavalin kirjeen Tiitukselle, et tuo siinä olevaa kohtaa tässä esille eli:
3 Olimmehan mekin ennen ymmärtämättömiä, tottelemattomia, eksyksissä, moninaisten himojen ja hekumain orjia, elimme pahuudessa ja kateudessa, olimme inhottavia ja vihasimme toisiamme.(Tiit.3)
Voitko sovittaa tuota itseesi, minulle tuo on oman elämän tosi asia.
Martti Pentti kääntää (aina) asiat päinvastaisiksi, siis kun Jumala hyvyydellään vetää ihmistä parannukseen niin mitä se tarkoittaa, ensinnäkin ihminen ymmärtää että juuri se että on elänyt kuulematta Jumalaa on vienyt elämän siihen toivottamuuteen josta ei omin voimin pääse pois, kun Jumala antaa Toivon niin ihminen löytää ”aarteen” jonka takia on valmis luopumaan kaikesta saadakseen pitää sen, siis kun Jumala näyttää synnin elämässä niin on valmis luopumaan siitä Jumalan voimalla. Se että mitä tapahtuu ebnnenja jälkeen kasteen on tapaus kohtainen kuten esin minulla oli tilanne että elin täysin luterilaisessa yhteisössä eikä kukaan ihminen ohjannut minua kasteelle vaan täysin Pyhän hengen johtamana menin.
Matias Roto oletko varma kasteestasi, onko sinut todella kastettu?
Kun vastaat niin joudut luottamaan ihmisten sanaan, itse et voi todistaa kasteestasi, minä voin, olen ottanut kasteen.
Matias Roto toteat minulle:””Tee parannus ””.
Siis pitääkö minun mennä taas kasteelle kun oppisi mukaan parannus annetaan kasteessa?
Olen poistanut useamman Arin kommentin, koska niissä ei ole ollut mitään uutta asiaa, vaan pelkkää jankutusta jo useaan kertaan tässäkin keskustelussa käsitellyistä näkökohdista.
En pidä siitä että tämä ketju pilaantuu mielettömäksi kuin juopuneen itseään toistavan sönkkäämisen tasolle.
Ari
Koska käsittämättömässä vänkäämisessäsi uudelleen ja uudelleen ja yhä uudelleen toistat samoja epäraamatullisia eli siis Jumalan sanaa vääristeleviä väitteitäsi, niin noiden uralleen juuttuneen gramofonin paikoilleen pysähtymisen kaltaisten ajattelemattomuuksiesi toistamisen takia en suosittele enää tähän ketjuun kirjoittamistasi.
Joten jos haluat jatkaa, niin tee asiallisia kommentteja uudenpaan ketjuun.
Tästäkin ketjusta olen joutunut poistamaan liiankin monta epäasiallista kommentiasi.
Ilmoita asiaton kommentti