Syksyn pääsiäinen
Maasta siemen herää, kasvaa taimi,
Nousee puu, kasvaa korkeuksiin.
Uljaana korkealla latvat huojuvat.
Pienestä siemenestä alkunsa saaneet.
Kuva Kamerunista tien varrelta vuodelta 2006.
Edessämme on syksyn pääsiäiseksi kutsuttu sunnuntai. Se puhuu ylösnousemuksen todellisuudesta. Meillä on ylösnousemus ja elämä Jeesuksessa Kristuksessa.
SUNNUNTAI 19.9.2021
17. sunnuntai helluntaista
Jeesus antaa elämän
Ensimmäinen lukukappale: Jes. 26:12–14, 19
Jumalan rauha käy yli ymmärryksen. Niin suuri ja ihmeellinen se on. Jumalan työ, mittaamattoman arvokas. Rajattoman laaja, taivaaseen nouseva. Taivaassa rauha loputon, onni iankaikkinen.
Autuuden armosta saamme. Jumalan lahjana aivan, taivaan levon, ilon ratki riemuisan, kanssa Herramme ihanan.
Herra, sinä valmistat meille rauhan.
Myös se on sinun tekoasi,
Jumala on luvannut meille ruumiin ylösnousemuksen ja iankaikisen elämän. Tämä on Jumalan lahjaa. Vapahtajamme kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan ansaitsemaa ja valmistamaa.
Jumala on luonut meidät kokonaisina ihmisinä. Siksi ylösnousemuksemme on ruumiin ylösnousemusta. Niin kuin vehnän siemenestä nousee vehnä, männyn siemenestä mänty, niin ihminen saa ruumiillisen ylösnousemuksen, koko ihmisen pelastus taivaan kotiin, iki-iloon Jumalan luona.
Mutta sinun kuolleesi heräävät eloon,
heidän ruumiinsa nousevat ylös.
Kuivuuttaan halkeileva maa ei mitään kasva. Veden voimasta korventunut maa saa uuden elämän. Nousee kasvuun, tuo kukkaa, antaa hedelmää.
Näin myös pyhän kasteen lahja on Jumalan elämän suuri voima. Meidät liitetään Taivaan Isän lapsiksi, Korkeimman perillisiksi, iankaikkisen elämän osallisiksi. Iankaikkisen Herramme huomassa olemme turvallisella mielellä, koska hänen ikuinen rakkautensa on meidän ikuisen elämämme takeena.
Tomuun vaipuneet, herätkää ja riemuitkaa!
Sinun kimaltava aamukasteesi virvoittaa maan,
ja niin maa palauttaa kuolleet elämään.
Jesajan kirjasta, luvusta 26
Herra, sinä valmistat meille rauhan.
Myös se on sinun tekoasi,
niin kuin kaikki mitä me olemme saaneet aikaan.
Herra, meidän Jumalamme,
meitä ovat vallinneet toiset herrat, et sinä.
Nyt vain sinun nimesi on huulillamme.
He ovat kuolleet, eivät herää eloon,
nuo mahtajat eivät nouse manalta,
sillä sinä olet vaatinut heidät tilille
ja tuhonnut heidät
ja pyyhkinyt pois heidän muistonsa.
Mutta sinun kuolleesi heräävät eloon,
heidän ruumiinsa nousevat ylös.
Tomuun vaipuneet, herätkää ja riemuitkaa!
Sinun kimaltava aamukasteesi virvoittaa maan,
ja niin maa palauttaa kuolleet elämään.
11 kommenttia
Ja taas sinun blogisi sai minun ajatukseni virtaamaan, eikä välttämättä siksi, että olisin eri mieltä. Kun joskus muissa blogeissa tuskaillaan Raamatun esille ottamisen vähäisyyttä, näissä sinun blogeissa ja syntyvissä keskusteluissa on Jumalan sana selkeästi esillä.
Tuossa Jesajan kirjan luvussa 26 puhutaan ylösnousemuksesta, siitä, että “Tomuun vaipuneet, herätkää ja riemuitkaa! Sinun kimaltava aamukasteesi virvoittaa maan, ja niin maa palauttaa kuolleet elämään.”(jae19) Folkbibeln esittää kuolonunessa nukkuvista ajatuksen muodossa: “jorden skall ge igen de avsomnade.”
Kuinka konkreettisena mahtaa tuo Jesajan lupaus toteutua? Onko kyseessä vastaava tilanne kuin Lasaruksen pompatessa kalliohaudasta Jeesuksen pienestä vihjeestä “tule ulos”? Jeesushan sanoi esikuvallisia tunnustekoja tehtyään, että “Älkää ihmetelkö tätä! Tulee aika, jolloin kaikki haudassa lepäävät kuulevat hänen äänensä. Hyviä tekoja tehneet nousevat elämään, mutta pahantekijät nousevat tuomittaviksi. “(Joh5:28.29)
Entäs kun tässä Jesajan kohdassa viitataan siihen, ettei kaikkia sittenkään herätetä: “Tuli heidät syököön, nuo sinun vihamiehesi… He ovat kuolleet, eivät herää eloon, nuo mahtajat eivät nouse manalta, sillä sinä olet vaatinut heidät tilille ja tuhonnut heidät ja pyyhkinyt pois heidän muistonsa.”(jakeet11 ja 14)
Keitä ovat nuo “vihamiehet”, jotka “eivät herää eloon” eli eivät saa ylösnousemusta?
Sain erinomaisen perusteellisen vastauksen ylösnousemukseen ja ylösnousemattomuuteen kohdistettuun kysymykseeni, kiitos siitä.
Jeesuksen Matteuksen25. esittämä lausuma viittaa todellakin ikuiseen tuhoon: ”Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen.” Asiayhteys kertoo tämän maailmanajan loppuvaiheesta, Jeesuksen opetus kun alkaa jo edellisen luvun kysymyksestä ”Mikä merkki ennustaa sinun paluustasi ja aikojen lopusta?”(UT2020) Sotien, nälänhätien, maanjäristyksien sekä tautiepidemioiden ohella tulee sitten lopulta tuo jako vuohiin ja lampaisiin.
Ilmestyskirjan 20. luvun jakeet viittaavat kyllä ainaisesti kestävään vaivaamiseen tulijärvessä, mutta ajankohta on myöhemmin kuin Matteuksessa. Ilmestyskirjan 20. luvun lopussa kerrotaan Jeesuksen tuhatvuotisen hallituskauden loppuvaiheesta, jolloin Saatana päästetään vielä kerran lyhyesti rynnistämään. Koska tulijärvi samaistetaan jakeessa 14 ”toiseen kuolemaan”, se merkinnee sitä, että nämä tulijärveen joutuvat on herätetty jo kerran kuolleista!
Olen kanssasi eräässä mielessä samaaa mieltä siitä, että ”Jeesuksen kuvaus tuomiosta on toisin sanoin ja kielikuvin ilmaistu kuvaus samasta tuomiosta, missä Jesajakin on puhunut”. Tulijärvi eli tulen tuottama totaalituho on yhteinen nimittäjä. Mutta keitä ovat ”nuo mahtajat eivät nouse manalta”, jotka ”ovat kuolleet, eivät herää eloon”, kuten Jesaja kutsuu? Ketkä ovat sinun mielestäsi niitä, joita eivät lainkaan saa ylösnousemusta? Nimiluetteloa en rohkene pyytää?.
Tessalonikalaiskirjeen ylösnousemuskohta kertoo, että ”meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.” Paavali lukee tässä itsensä siihen porukkaan, josta jotkut tämän maailmanajan lopussa elävät herätetään välittömästi kuoleman jälkeen taivaaseen. Jakeessa 13 on eräänlainen otsikko, joka kertoo kuuri ylösnousemuksesta olevan kyse: ”kuinka poisnukkuneiden on, ettette murehtisi niinkuin muut”. Mitähän mahtaa tapahtua niille, joita ei temmata?
Paavali kuvaa tuossa tilannetta, josta käytetään usein nimitystä ylöstempaus ja josta on esitetty vauhdikkaitakin kuvitteellisia versioita. 1. Korinttilaiskirjeen 15. luvun loppupuolella kerrotaan samaisesta silmänräpäyksellisestä ylösnousemuksesta näin ”Ja niin kuin me nyt olemme maallisen ihmisen kaltaisia, niin me tulemme kerran taivaallisen ihmisen kaltaisiksi.”
Olisiko Tessalonikalais- ja Korinttilaiskirjeen kohdissa kyse ”ensimmäisestä ylösnousemuksesta”? Siinä tapauksessa tuo taivaaseen temmattu joukko on se, joka hallitsee Jeesuksen kanssa: ”Autuaita ja pyhiä ovat ne, jotka pääsevät osallisiksi ensimmäisestä ylösnousemuksesta!”(Ilm20:6) He ovat taivaallisia henkiolentoja, joihin ”ei toisella kuolemalla ole valtaa” sanotaan jakeen loppuosassa.
Sinun vastauksesi lopputoteamukseen on helppo yhtyä: ”Näin ilo, onni ja autuus on ikuista elämää Jumalan suuren pelastusteon huipentumana.” Ja eikös se Raamattu jo ensi lehdillä luvannut, että kyllä se käärmeen pää siitä aikanaan murskataan?
Tuohon ensimmäiseen kirjoitukseesi Saatanan vaiheista alleviivaisin tätä: ”Ilmestyskirja siis on alusta loppuun asti kuvaus siitä, miten Jumalan valtakunta voittaa, vaikka saatana kuinka näyttäisi reihuvan tässä maailmassa ennen kuin sen valta lopullisesti kukistetaan.” Määritelmässäsi on paljon asiaa.
Sitten joidenkin ylösnousemattomuutta Jesajan tekstissä kommentoit ”Mielestäni ajstus siinä, etteivät nämä Jumalan vastaiset voimat herää ylösnousemukseen tarkoittaa elämän ylösnousemukseen heräämistä.”
Mutta kun Jesaja kirjoittaa, että ” He ovat kuolleet, eivät herää eloon, nuo mahtajat eivät nouse manalta, sillä sinä olet vaatinut heidät tilille ja tuhonnut heidät ja pyyhkinyt pois heidän muistonsa”. Eikö herääminen myös ”tuomion ylösnousemukseen” ole ylösnousemusta eli ”eloon heräämistä”, jonka Jesaja kiistää tapahtuvaksi?
Kuten kaikki Raamattua lukevat tietävät, kuolleet menevät (pääsääntöisesti) Sheoliin/Haadekseen. Jeesus esitti kuitenkin toisen, elämälle vastakkaisen vaihtoehdon kuoleman jälkeen: ”Onhan parempi, että käsipuolena pääset sisälle elämään, kuin että molemmat kädet tallella joudut helvettiin, sammumattomaan tuleen”.(Mark9:43) Tässä käytetään kreikan sanaa gehenna, joka lienee se Saatanankin loppusijoituspaikka Ilmestyskirjan mukaan, vaikkei siellä käytetä samaa alkukielen ilmausta?
Jesaja kertoo KR92:n mukaan ”mahtajista, jotka eivät nouse manalta”. Raamattua tutkiessa olen tullut sellaiseen ymmärrykseen, että noita samoja ”mahtajia” samoissa liekeissä ovat (pääsääntöisesti) Jeesuksen ajan fariseukset. Vaikka he elivät puoli vuosituhatta myöhemmin kuin Jesajan ”mahtajat” ja kauan ennen Saatanan tulijärveen joutumista. Jeesus heille fariseuksille näin: ”Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin(gehenna) lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!… Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin(gehenna) tuomiota pakoon?”(Mat23:15,33)
Joutuvatko nuo fariseukset samaan tulijärveen kuin Saatana joukkoineen, tuleen, jonka tuhovoima ei koskaan pääty? Mitä sinä tästä ajattelet? Onko kenties muilla tästä ajatuksia?
Sunnuntain aihetta esitellään ja tekstit näytetään osoitteessa
https://www.kirkkovuosikalenteri.fi/kalenteripaiva/sunnuntai-19-9-2021/
Söndagens tema presenteras samt texterna förevisas här
https://www.kyrkoarskalendern.fi/kalendar-dag/sondag-19-9-2021/
Ilmoita asiaton kommentti