Spem in alium

Parasta koskaan sävellettyä musiikkia. Näillä laatuarvioilla Risto Nordell luonnehtii soittamiaan musiikkiteoksia mainiossa Riston valinta -ohjelmassaan. Usein voinkin yhtyä tuohon arvioon, vaikka tiedän, että maailman musiikki on käsittämättömän paljon laajempi asia kuin oma kapeahko horisonttini.

Välillä vaikutun musiikista todella. Näin tapahtui tänään, kun kuuntelin Radio Classicia. Vedin auton tien sivuun ja laitoin radion kovemmalle. Kappale oli kylläkin ennestään tuttu, mutta aina vaikuttava: taivaallisia harmonioita kuin kimmeltäviä säikeitä ja räjähtäviä valokimppuja risteilemässä valtavassa kirkkotilassa.

Kyse oli Thomas Tallisin kuoroteoksesta Spem in alium.
_ _ _
Renessanssin moniääninen kuorolaulu, nk. renessanssipolyfonia kehittyi goottilaisessa ylöspäin nousevassa kirkkotilassa. Sen lähtökohtina olivat yksiääninen latinalainen laulu ja antiikista periytyvät moodit eli kirkkosävellajit, jotka paavi Gregorius 500-luvun lopulla asetti osaksi kanonista jumalanpalveluselämää ja perusti Roomaan laulukoulun.

Vähitellen perusäänen, tenorin (< kannatella melodiaa) rinnalle tuli muita ääniä, jotka lauloivat itsenäisin melodioin samaa tekstiä: altus (korkea) oli tenorin yläpuolella, sopraano päällimmäisenä ja bassus alinna. Rinnakkaisten melodioiden kudelma soi harmonioita ja ylä-ääneksiä, joita kaikuisa tila vielä vahvistaa.
_ _ _
Renessanssipolyfonian kehitti huippuunsa Giovanni Pierluigi da Palestrina, jonka ylimaallisen kauniit kappaleet – esimerkiksi paavi Marcellukselle sävelletty messu – aaltoilevat rauhallisina kuin suuret mainingit. Musiikin virrassa yksityiskohdat ja aksentit ovat kuin vesilintuja tai ruokoja, jotka nousevat ja taipuvat maininkien mukana. Espanjassa Thomas Luis de Victoria seurasi Palestrinan tyyliä samoin kuin Thomas Tallis Britanniassa. Itse olen saanut laulaa sekä Palestrinaa, Victoriaa että Tallisia lauluyhtyeissä.

Tyynenä virtaava sävelkudelma alkoi vaikuttaa ajan oloon liiankin staattiselta. Kaivattiin lisää tehoja ja vaikuttavuutta. Se tapahtui polyfonian keinoin lisäämällä ääniä. Neljän tai viiden äänen tilalle tulivat jopa 40- tai 50-äänisinä pauhaavat massiiviset polyfoniamyrskyt.

Nyt pääsen lopulta Tallisin Spem in aliumiin. Tallis sävelsi sen vuoden 1570 vaiheilla kahdeksalle 5-ääniselle lauluyhtyeelle, jolloin laulajia on yhteensä 40. He saattoivat sijoittua erillisiksi ryhmiksi kirkkotilaan, esimerkiksi eri parvekkeille. Ei ole täsmällistä tietoa, mihin tilanteeseen teos on sävelletty. Erään teorian mukaan se olisi sävelletty Elisabet I:n 40-vuotisjuhliin, toisen teorian mukaan taas hänen katoliselle edeltäjälleen Maria Stuartille.

Kumpaankin teoriaan sopii se, että sävellyksen latinankielinen teksti on Juditin kirjasta. Noin 100 eKr. kirjoitettu Judit sisältyy Vulgataan, latinankieliseen Vanhaan testamenttiin. Kirja kertoo kauniista ja viisaasta juutalaisesta naisesta, joka voittaa Jerusalemia piirittävän Assyrian kuninkaan Holoferneksen. Holofernes kutsuu Juditin telttaansa aikeenaan vietellä tämän, mutta juo itsensä humalaan ja nukahtaa. Judit katkaisee Holoferneksen kaulan tämän omalla miekalla, jonka oli ripustanut sängyn tolppaan. – Olen kirjoittanut tästä aiheesta, Caravaggion maalauksesta Judith ja Holofernes blogiini kesällä 2020. Assyrialaiset pakenevat kauhuissaan nähdessään sotapäällikkönsä katkaistun pään ja israelilaiset voittavat heidät.

Tämä hurskas satu on rohkaissut israelilaisia Makkabilaisajan vainoissa. Juditin rukous kuvaa luottamusta Jumalaan: ”Ne tapahtumat, joista sinä olet päättänyt, astuvat esiin ja sanovat: ”Tässä olemme!” Sinun tiesi ovat ennalta suunnassaan, sinä tiedät, mikä on ratkaisusi. … He eivät tiedä, että sinä, Herra, lopetat sodat niin kuin tahdot.” (Judit 9:6-7).
_ _ _
Erikoista on se, että Tallisin sävellyksen tekstiä ei sellaisenaan tunnu löytyvän Juditin kirjasta.
Spem in alium nunquam habui
Praeter in te, Deus Israel
Qui irasceris et propitius eris
et omnia peccata hominum
in tribulatione dimittis
Domine Deus
Creator caeli et terrae
respice humilitatem nostram

(En ole koskaan pannut toivoani
mihinkään muuhun kuin sinuun, Israelin Jumala,
joka osoitat vihaasi ja armoasi kenelle tahdot,
ja armahdat ihmisen kaikki synnit ahdingossa.
Herra Jumala,
Taivaan ja maan Luoja,
ota huomioon nöyryytemme.)

Samankaltaisia ajatuksia kuitenkin löytyy Juditin rukouksesta, kirjan luvusta 9.
”Sinun nimesi on Herra. Murskaa heidän mahtinsa voimallasi …
Sinä olet sorrettujen Jumala, vähäosaisten auttaja, heikkojen tuki ja hylättyjen turva, epätoivoisten pelastaja. …

Kuule rukoukseni, isäni Jumala, oman kansani Israelin Jumala, taivaan ja maan valtias, vetten luoja, koko luomakuntasi kuningas! …
Osoita kansallesi ja sen kaikille heimoille, että sinä olet Jumala, jolla on kaikki valta ja voima eikä Israelia suojaa kukaan muu kuin sinä (…et omnes gentes agnoscant quoniam tu es Deus et non est alius praetere te).”

Siksi näyttää siltä, että Spem in alium teksti on tiivistelmä tai parafraasi Juditin kirjan luvussa 9 olevasta Juditin rukouksesta. Rukous on viety niin yleiselle tasolle, että se sopii myös 1500-luvun Englannin tilanteeseen, jolloin naispuoliset hallitsijat Mary ja Elisabet puolustavat kansaansa vihollisia vastaan.
_ _ _
Rukous sopii myös tähän päivään, jolloin taistelua käydään koronaa vastaan. YouTubessa on 10 kuukautta sitten nauhoitettu sympaattinen esitys Tallisin Spem in aliumista. Kyseessä on KingsMusicDept, varmaankin Cambridgen King’s Collegen opiskelijoista koostuva musiikin harrastajien ryhmä, 48 nuorta naista ja miestä. Kukin laulaa oman videokameransa edessä koronaturvallisesti. Kuvassa näkyvät aina kulloinkin äänessä olevat kasvot, määrältään kahdesta 48:aan.

YouTubesta löytyy myös huipputason King’s Singers -lauluyhtyeen esitys Tallisin Spem in aliumista kesäkuulta 2009. Yhtyeen kuusi miestä laulaa kaikki sävellyksen 40 stemmaa, jotka on digitaalisesti koottu yhteen.

Cambridgen King’s Collegesta alkunsa saanut maailmankuulu yhtye edustaa parhainta brittiläistä yhtyelauluperinnettä, joka nousee Anglikaanikirkon jokailtaisista lauletuista hartauksista, Common Prayer Bookin mukaisista Evensongeista, jotka pidetään Collegien kappeleissa. Nuoret pojat laulavat sopraanostemmoja ja kasvavat miesaltoiksi, tenoreiksi ja bassoiksi. Tosin King’s Singersin ylimpiäkin sopraanostemmoja laulavat miehet, mikä on hämmästyttävää (kannattaa vilkaista k.o. YouTube -videoita).

Ihailen tätä iltarukousperinnettä, sekä sen hengellistä että musiikillista rikkautta. Erään Vanhan testamentin konferenssin yhteydessä noin 25 vuotta sitten sain osallistua Cambridgessä runsaan viikon ajan oman collegemme St. Jamesin sekä myös King’s Collegen Evensongeihin ja kuulla niiden upeita kuoroja. Henri VI laski katedraalin mittoihin suunnitellun, suuren kappelin peruskiven 1446.

2 kommenttia

  • Seija Rantanen sanoo:

    Kiitos tästä blogista.

    Saanen suositella myös tätä upeaa lauluyhtyettä: https://www.thegesualdosix.co.uk/

    Ilmoita asiaton kommentti
    • Pekka Väisänen sanoo:

      Kyllä, kovasti arvostettavaa osaamista ja arvostamista Kenttäpiispaltamme.

      Mukava kun haluatte asiaa jakaa täällä. Suuret kiitokset!

      Ilmoita asiaton kommentti
  • Kirjoittaja

    Pekka Särkiö

    Kenttäpiispa ja Vanhan testamentin eksegetiikan dosentti. Harrastan mehiläistarhausta ja maatiaiskanojen kasvatusta, esteratsastusta ja nykyaikaista viisiottelua. Minulle tärkeitä asioita ovat luonto ja sen elinvoiman turvaaminen, ekologinen elämäntapa, historian tuntemus sekä kestävän yhteiskunnan puolustaminen.