Sleyn valoisa marraskuu 2021

Minusta on mielenkiintoista seurailla Sleyn Youtube-sivuston tavoittavuutta. Marraskuun alussa julkaisin blogin, jossa kerroin Sleyn tilaisuuksien kiinnostavan aika laajalti suomalaisia.
https://www.kotimaa.fi/blogit/sley-kiinnostaa/
Nyt voin jatkaa marraskuun aikana tapahtuneista asioista samassa valoisassa hengessä.

 

Youtubessa on mahdollisuus seurata myös sellaista asiaa, kuinka moni katselija on kanavamme vanha tilaaja ja kuinka moni seuraa lähetyksiämme uutena katselijana. Marraskuun aikana on nähtävissä eräs mukava ilmiö. Aiemmin vanhojen tilaajien ja uusien tilaisuuksiemme seuraajien suhde oli kutakuinkin tasan. Nyt minusta näyttää siltä, että uudet netin kautta osallistujat muodostavat usein jo 70% lähetysten vastaanottajista. Koska olemme Sleyssä evankeliumia eteenpäin kuuluttava sisä- ja ulkolähetysjärjestö, tämä on minusta iloinen havainto. Se tarkoittanee sitä, ettemme pyöri vain ikiomana sisäpiirinä, vaan näen tämän viestivän työmme tavoittavuuden kasvua. Kiitosmielin Jumalaa kohtaan näitä saa jälleen havainnoida!

 

Sleyn Youtube-sivun löydät tästä linkistä:
https://www.youtube.com/channel/UCU9QVs7R9d-NtNMyw5YXkOg

 

Jeesus sanoo Matteuksen evankeliumi 28. luvussa:
18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.”

Laajempi tavoittavuus tarkoittaa tämän Jeesuksen sanan etenemistä täällä Suomessa. Minulla on myös unelma, että saisimme jonakin päivänä Youtube-lähetyksiimme myös yhä enemmän tekstityksiä eri kielillä. Tällä hetkellä erikielistä materiaalia on toki saatavissa esim. tästä palvelustamme:
https://www.bibletoolbox.net/
Tätä linkkiä on hyvä jakaa kaikille, jotka haluavat oppia lisää Raamatusta.

 

Päätteeksi haluan toivottaa teille hyvät työmme ystävät siunattua Adventtien aikaa!

”Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.” (Kol.3:16)

 

[Kuvat Sleyn internet-sivuilta]

  1. Olet varmaan tietoinen siitä, että youtuben ilmoittama määrä tarkoittaa latauskertoja, ei suoranaisesti katsojia. Käsittääkseni se sisältää myös hakukoneiden automaattikäynnit. Kun meidän seurakuntamme surumusiikin illalla on yli 11 200 latauskertaa, se ei tarkoita niin monen eri henkilön seuranneen ohjelmaa, varsinkaan kokonaan.

    • En väitä olevani mikään tilastotieteilijä… mutta ainakin tällaisia asioita Youtuben tilastoista löytyy:
      – Katselukerrat
      – Katseluaika (tunteina)
      – Katselukertojen keskimääräinen kesto
      – Keskimääräinen katseltu osuus prosentteina
      – Yleisön pysyvyys Lataamisesta lähtien (elinkaari)
      – Muut kuin tilaajat
      – Tilaajat

      Tämä seuraava tilasto oli minusta erityisen hauska, sillä se kertoi, minkä internet-väylän kautta ihmiset olivat tulleet erään Venäjän lähettimme messua kuulemaan. VK on Venäjän ”facebook” eli Vkontakte. Hänen kohdalla siis näin…
      Osuus kokonaisliikenteestäsi:
      Facebook
      62,9 %
      VK
      16,7 %
      WhatsApp
      7,6 %
      YouTube
      1,5 %
      Google
      0,8 %

      Minulla vastaava osuus kokonaisliikenteestä oli yhden kerran seuraava:
      kotimaa.fi
      55,0 %
      WhatsApp
      11,3 %
      Facebook
      11,3 %
      linkedin.android
      5,0 %
      Google Search
      3,8 %

  2. ” Se tarkoittanee sitä, ettemme pyöri vain ikiomana sisäpiirinä, vaan näen tämän tarkoittavan työmme tavoittavuuden kasvua. Kiitosmielin Jumalaa kohtaan näitä saa jälleen havainnoida!” Näin juuri! Tosin vieläkin on ”sen ja sen suvun sleyläiset” -mutta niin on körteilläkin 😉 ja varmasti muillakin yhdistyksillä ym. Hyvähän se on, että usko säilyy isältä pojalle ja lastenlapsetkin vielä löytävät isiensä uskon. Mutta niitä(meitä) poispoikenneita Isä etsii tullakseen juosten vastaan-joten yksi risu Sley:llekin 🙂 älkää torjuko juuri löydettyjä, uskossaan haparoivia. (Voi nimittäin olla, että heilläkin on ollut lapsenusko, mutta, syystä tai toisesta, side on katkennut.) Toivottavasti kukaan meistä uskovista ei seiso toisten taivasosuudelle pääsyn edessä. Ja niin. Manu Ryösön en usko tilastoillaan pröystäilevän, vaan olevan aidosti iloinen kehityksestä! Siunattua joulua teille!

    • Kiitos kommentista. Hyviä ajatuksia, sillä en ole itsekään varsinaisesti mitään vanhaa sley-sukua, vaan ihan vain evankeliumin tähden tässä porukassa. Tuossa tilastoihin uppoutumisessa on toki se ”Daavidin väestölasku -synnin” vaara, joten kyllä sitä pröystäilyä on ihan oikeastikin hyvä itsetutkiskelussa pohtia. – Samoin siunausta Jeesuksessa Kristuksessa!

  3. Manu Ryösö voisitko vastata Raamatusta löytyviin kysymyksiin?

    Mitä pitää tekemän kun haluaa ottaa rikan toisen silmästä?

    3 Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
    4 Taikka kuinka saatat sanoa veljellesi: ’Annas, minä otan rikan silmästäsi’, ja katso, malka on omassa silmässäsi?
    5 Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä.
    (Matt.7)

    Siis kuinka otetaan malka omasta silmästä?

    Entä sitten kun julistetaan evankeliumia ja kuulija kysyy:

    37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: ”Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?”(Ap.t.2)

    • Manu Ryösö siis kun ihmisellä on malka silmässä hän on sokea, siis kuinka saa näkökyvyn eli ymmärtää Jeesuksen sanat ja vasta näin voi seurata Jeesusta?

      Luonnollisella ihmisellä on paatunut sydän ja tarvitsee Jeesusta parantajakseen, siis kuinka johdatat ihmisiä parantajan luo parannettavaksi?

      19 Mutta tämä on tuomio, että valkeus on tullut maailmaan, ja ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
      20 Sillä jokainen, joka pahaa tekee, vihaa valkeutta eikä tule valkeuteen, ettei hänen tekojansa nuhdeltaisi.(Joh.3)

    • Manu Ryösö kuinka olet itse saanut kyvyn pitää kaikki mitä Jeesus on käskenyt pitää eli kuinka voit opettaa:

      20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää.

      Matt. 13:15
      Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.’

      Kuinka olet itse tullut Jeesuksen parantamaksi ja näin kykeneväksi ohjaamaan toisia ottamaan ”rikan” silmistään?

    • Hmm. Vastaan näihin kysymyksiin, että Jumalan armosta Jeesuksen Kristuksen kautta & uskosta Häneen, mutta miten olemme päätyneet tähän keskusteluun tämän blogin yhteydessä? – Onko tämä joku kätketty epäluottamuslause?

    • Manu Ryösö tuot esille blogissa seuraavan:

      20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti.”

      Laajempi tavoittavuus tarkoittaa tämän Jeesuksen sanan etenemistä täällä Suomessa.

      Siis etkö tuossa tuo esille että SLEY.llä on jotain millä tuo opettaminen onnistuu etenemään suomessa, siis kenelle pystytte opettamaan ja kuinka itse olet saanut opin pitämään kaiken mitä Jeesus on käskenyt pitää?

      Ajatteleppa nyt Jeesuksen opetuslapsia, ymmärsivätkö he mitä Jeesus heille opetti ja olivatko he kykeneviä ”pitämään kaiken mitä Jeesus oli käskenyt pitää”?

      Milloin opetuslapset saivat ”kyvyn” todella pitää kaiken?

    • ”SLEY.llä on jotain millä tuo opettaminen onnistuu etenemään suomessa…”

      Itse en muotoilisi evankeliumin julistuksen tehtävää ihan niin, että ”Sleyllä on jotain jne.” – Ajattelen yksinkertaisella uskolla niin, että Jumalan sana ei palaa koskaan tyhjänä. Tämä sana on yhtä lailla Sleyn väen kuin kaikkien muidenkin Elämän Sana.

      10 Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee, ei sinne palaja, vaan kostuttaa maan, tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi, antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän,
      11 niin on myös minun sanani, joka minun suustani lähtee: ei se minun tyköni tyhjänä palaja, vaan tekee sen, mikä minulle otollista on, ja saa menestymään sen, mitä varten minä sen lähetin.
      (Jes.55:10-11)

      Siltä osin kuin me Sleyssä pidämme Jumalan sanaa esillä, näemme myös Jumalan tekevän tavoittavaa työtään Kristuksen evankeliumin kautta. Siltä osin kuin me siinä taas epäonnistumme, emme saa mitään kestävää aikaan.

      Jumala tutkii ja koettelee jokaisen rakennuksen, ja kerran näemme mitä jää jäljelle, kuten Raamattu sanoo:
      ”9 Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus.
      10 Sen Jumalan armon mukaan, joka on minulle annettu, minä olen taitavan rakentajan tavoin pannut perustuksen, ja toinen sille rakentaa, mutta katsokoon kukin, kuinka hän sille rakentaa.
      11 Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.
      12 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
      13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
      14 Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;
      15 mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.” (1Kor.3:11-15)

      Minä ajattelen niin, että uskova saa jättää nämä asiat rauhassa Jumalalle. Meille riittää, että olemme kukin omalla paikallamme uskollisia:

      4 Sillä niinkuin meillä yhdessä ruumiissa on monta jäsentä, mutta kaikilla jäsenillä ei ole sama tehtävä,
      5 niin me, vaikka meitä on monta, olemme yksi ruumis Kristuksessa, mutta itsekukin olemme toistemme jäseniä;
      6 ja meillä on erilaisia armolahjoja sen armon mukaan, mikä meille on annettu; jos jollakin on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan, kuin hänellä uskoa on;
      7 Jos virka, pitäköön virastaan vaarin; jos joku opettaa, olkoon uskollinen opettamisessaan;
      8 jos kehoittaa, niin kehoittamisessaan; joka antaa, antakoon vakaasta sydämestä; joka on johtaja, johtakoon toimellisesti; joka laupeutta harjoittaa, tehköön sen iloiten.
      (Room.12:4-8)

      Työ on Jumalan, ja sanallaan hän luo uutta. Meitä kutsutaan pitämään tätä sanaa esillä ja tarjolla:

      12 Siis, rakkaani, samoin kuin aina olette olleet kuuliaiset, niin ahkeroikaa, ei ainoastaan niinkuin silloin, kun minä olin teidän tykönänne, vaan paljoa enemmän nyt, kun olen poissa, pelolla ja vavistuksella, että pelastuisitte;
      13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.
      14 Tehkää kaikki nurisematta ja epäröimättä,
      15 että olisitte moitteettomat ja puhtaat, olisitte tahrattomat Jumalan lapset kieron ja nurjan sukukunnan keskellä, joiden joukossa te loistatte niinkuin tähdet maailmassa,
      16 tarjolla pitäessänne elämän sanaa, ollen minulle kerskaukseksi Kristuksen päivänä siitä, etten ole turhaan juossut enkä turhaan vaivaa nähnyt.
      (Fil.2:12-16)

  4. Manu Ryösö tuo mitä nyt tuot esille on ”copy paste”-uskoa, siis eikö sanan tule tulla elämäksi eli kun puhut ”opettaa pitämään kaikki mitä Jeesus on käskenyt pitää” niin ei tuo ole pelkkiä sanoja joita voi ”copy pastata” ja olla ns ”uskossa vaan tuon on tultava elämäksi, kasvaa hedelmää.

    Miksi kun ajatellaan ihmistä syntymän jälkeen niin kuinka samalta perustukselta, luterilaisuus, tulee niin erilaista hedelmää eli kun verrataan vaikkapa nyt SLEY.tä ja Tulkaa kaikki-liikettä, mistä tämä hajaannus kertoo ja miksi se on mahdollista, eikö saman ”puun” pitäisi kasvaa samaa hedelmää?

    • Ari,

      Meidän tuskin kannattaa jatkaa keskustelua, jos pidät minun esille ottamiani asioita ”copy paste”-uskona. Minulle ne ovat Jumalan pyhää sanaa, jonka varassa jaksan eteenpäin työssäni ja elämässäni.

    • Manu Ryösö kaiken hengellisen elämän perusta on Pyhä Henki eli ilman Pyhää Henkeä ei ole hengellisesti elämää vaan lihallinen ”copy-paste” usko.

      Mietippä nyt maailman kaikkein parasta opettajaa maan päällä, Jeesus, Hän opetti opetuslapsiaan kolme vuotta eivätkä nämä ymmärtäneet Hänen sanojaan, mikä muutti opetuslasten tilan, kun he saivat Pyhän Hengen.

      Kun Pyhä Henki kirkastaa Jeesusta niin ei silloin seurata ihmisiä vaan Jeesusta Hänen sanojensa kautta ja tämä näkyy hedelmänä.

      1. Kor. 1:10
      Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus.

      Toteutuuko tuo niin että hajaannutaan omiksi seuroiksi yhä pinemmiksi vai kuinka, mitä oli ns ”uskonpuhdistus”, mitä siinä tapahtui?

    • Jeesus sanoo:
      ”Henki on se, joka eläväksi tekee; ei liha mitään hyödytä. Ne sanat, jotka minä olen teille puhunut, ovat henki ja ovat elämä.”

      Jumalan sana Raamatussa määrittää sen, mikä on Pyhästä Hengestä ja mikä ei. Jumalan Pyhä Henki on nimenomaan Raamatun sanassa. Siksi haluan pitää sitä esillä…

      Tunnen karkeasti ottaen kahdenlaisia uskovia.

      Ensimmäinen ryhmä korostaa omaa hengellisyyttään. He uskovat, että jonkinlainen näyttö omasta hengellisyydestä saa aikaan uskoontuloja; periaatteella mitä vahvempi näyttö, sitä enemmän tuloksia! – Näille ihmisille on tärkeää kertoa muille siitä, miten (voimallisesti) Pyhä Henki vaikuttaa heissä itsessään.

      Toinen uskovien ryhmä rakentaa Jumalan sanan varaan. He eivät korosta omaa hengellisyyttään, vaan Jeesusta Kristusta. He eivät korosta sitä, miten Jumala vaikuttaa voimallisesti heidän itsensä kautta, sen sijaan he kehuvat Kristusta. He kertovat siitä, mitä Jeesus Kristus on tehnyt meidän puolestamme, ja koko maailman puolesta (Kuten Joh.3:16).

      Ensimmäisen ja toisen ryhmän uskovat laittavat siten julistuksensa painopisteen varsin eri kohtaan.

      Kilvoittelen itse siinä, että voisin olla tässä jälkimmäisessä ryhmässä, joka kehuu Jeesusta eikä omaa hengellisyyttään. Jumala on toki suonut minullekin voimakkaita hengellisiä kokemuksia ja Pyhän Hengen armolahjoja. Olen niistä kiitollinen, mutta en usko niistä kehumisen tekevän kenestäkään Golgatan ristin ilosanomaan uskovaa. – Pikemminkin uskon siihen, että ihmisen sydämessä herää usko ja uusi elämä, kun Kristuksen ristin merkitys kirkastuu hänelle. Golgatalla on kaikki täytetty ja Jumala EI halua, että yksikään joutuu kadotukseen! Tässä julistustehtävässä Raamatun sanan tarjolla ja esillä pitäminen on kaikki kaikessa.

      Minä uskon siis niin, että Pyhän Hengen tehtävänä on kirkastaa Jeesusta Kristusta, ei niinkään sitä, miten pitkälle minä itse olen pyhityksessäni edennyt. – Ajattelen jopa niin, että omaa hengellisyyttään korostavat uskovat ovat toisinaan hieman vastenmielistä joukkoa. – Luulen, että juuri tästä syystä apostoli Paavali päätyy antamaan mielenkiintoisen todistuksensa:

      9 Ja hän sanoi minulle: ”Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa”. Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.
      10 Sentähden minä olen mielistynyt heikkouteen, pahoinpitelyihin, hätään, vainoihin, ahdistuksiin, Kristuksen tähden; sillä kun olen heikko, silloin minä olen väkevä.
      (2Kor. 12:9-10)

    • Manu Ryösö siis mitä on hengellinen sokeus, eikö se ole ettei ota vastaan Jeesuksen sanoja eli ei tee niiden mukaan?

      Kun Jeesus julisti ja käski julistaa parannusta niin eikö ole sokeutta olla tekemättä parannusta ja luottaa omaan isiltä perittyyn uskoon?

      Mitä on luterilaisuus, siis mitä tapahtui ns ”uskonpuhdistuksessa”, mieti sitä todella taerkkaan ja ajattele tapahtuiko siinä Jeesuksen sanojen mukaan vai ei? Voiko pakottamista ja väkivaltaa käyttää evankeliumin työssä?

    • Ari,

      En jaksa nyt vääntää luterilaisuudesta. Luther ei itsekään nähnyt hyväksi, että hänen nimensä lykättäisiin kirkon nimeen. – Nyt on puhuttu Kristuksen rististä ja Jumalan sanasta. Nyt on puhuttu siitä, että Pyhä Henki kirkastaa Kristuksen täytettyä työtä ja sitoutuu Pyhän Raamatun sanaan. – En ole itse luterilainen isiltä perittynä traditiona. Miellän itseni ennen kaikkea evankeliseksi siinä lähtökohtaisessa merkityksessä, että pelastuksemme asia on yksin uskosta, yksin armosta ja yksin Jeesuksen Kristuksen ristintyön tähden.

      Jos haluat keskustella luterilaisuudesta instituutiona, etsi siihen joku kirkollinen virkamies.

  5. Kiitos vielä mielenkiinnosta tätä blogia ja Sleyn toimintaa kohtaan! Nyt hiljennän tämän foorumin toiseen adventtisunnuntaihin ja itsenäisyyspäivään valmistautumiseen. Olen iloinen, jos näet Sleyn lähetykset edelleen luottamuksesi arvoisiksi. Meiltä tullee jälleen pian hengellistä ohjelmaa toisen adventtisunnuntain merkeissä.

    Itsenäisyyspäivän vinkiksi laitan SRO:n sivuilta löytyvän puheenvuoron. Tämä(kin) kannattaa ehdottomasti katsoa:
    https://www.youtube.com/watch?v=6l25NBRmmHQ

Kirjoittaja

Manu Ryösö
Manu Ryösö
Olen pastori, joka haluaa sitoutua Pyhään Raamattuun ja sen perustalle rakentuvaan luterilaiseen tunnustukseen.